Clicky

zondag 27 juli 2025 - 22:16 uur
Home Blog Pagina 3

MAN Truck & Bus boekt sterke resultaten in tweede kwartaal 2025 – verkoop elektrische voertuigen verdrievoudigd

MÜNCHEN – MAN Truck & Bus heeft een solide eerste halfjaar achter de rug, met een bijzonder sterk tweede kwartaal. Dat blijkt uit de op 25 juli gepresenteerde cijfers van de truck- en busfabrikant.

Dankzij een aantrekkende markt en vroeg ingezette kostenbesparingen wist MAN de aangepaste operationele marge in het tweede kwartaal te verhogen naar 7,9 procent. Over het gehele eerste halfjaar kwam de marge uit op 6,4 procent.

De aangepaste operationele winst bedroeg €426 miljoen in de eerste zes maanden van 2025. Daarvan werd €283 miljoen gerealiseerd in het tweede kwartaal en €143 miljoen in het eerste kwartaal. De omzet daalde met 6 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot €6,7 miljard.

Ordergroei van 43 procent

Het aantal bestellingen steeg met maar liefst 43 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en kwam uit op zo’n 52.500 voertuigen. De verkopen daalden licht met 5 procent naar 47.030 eenheden, maar in het tweede kwartaal werd duidelijk herstel zichtbaar: toen verkocht MAN 28 procent meer voertuigen dan in het eerste kwartaal.

Explosieve groei e-voertuigen

De verkoop van elektrische voertuigen zit stevig in de lift. MAN verkocht in de eerste helft van 2025 circa 800 elektrische trucks, bussen en bestelwagens – een stijging van maar liefst 238 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat is mede te danken aan de succesvolle introductie van de serieproductie van de MAN eTruck. Vooral elektrische stadsbussen blijven goed verkopen: MAN is marktleider in dit segment binnen Europa. Ook bij zware elektrische trucks is MAN een van de snelst groeiende fabrikanten, met inmiddels meer dan 700 orders voor de nieuwe vlaggenschepen.

Topman: “Duidelijk herstel, maar nog geen hoog niveau”

MAN-CEO Alexander Vlaskamp noemt de stijgende vraag bemoedigend, maar benadrukt dat het totale niveau nog laag ligt: „Onze thuismarkt Duitsland zit nog altijd op het niveau van tijdens de coronapandemie. Toch laten we zien dat MAN een stuk robuuster is geworden en bestand tegen moeilijke marktomstandigheden.”

Ook CFO Inka Koljonen blikt positief vooruit, maar houdt een slag om de arm: „We blijven onze kostenstructuur en kasstromen optimaliseren om nog weerbaarder te worden. We zijn voorzichtig optimistisch dat het herstel zich voortzet in de tweede jaarhelft.”

Met de combinatie van stijgende orders, sterke kwartaalprestaties en een versnelde elektrificatie van het wagenpark lijkt MAN zich stevig te positioneren voor verdere groei in de Europese truck- en busmarkt.

Geen noodzaak voor verdere renteverlagingen, zegt ECB-bestuurder

FRANKFURT – De rente in de eurozone hoeft niet verder omlaag, vindt bestuurslid Martins Kazaks van de Europese Centrale Bank (ECB). De centrale bank hield donderdag zoals verwacht het belangrijkste rentetarief in het eurogebied onveranderd op 2 procent. Volgens Kazaks, centralebankpresident van Letland, zijn er weinig redenen om de leenkosten later dit jaar verder te verlagen.

“Het is verstandig om de rente op het huidige niveau te houden”, zei Kazaks in een interview met persbureau Bloomberg in Frankfurt. De tijd van voor de hand liggende stappen om de rente te verhogen of te verlagen is volgens hem “voorbij”. “Nu is een standvastig beleid gepast.”

ECB-president Christine Lagarde liet donderdag al weten dat de centrale bank in een “goede positie” verkeert met het huidige renteniveau om de verdere ontwikkelingen rond het Amerikaanse handelsbeleid af te wachten. Lagarde gaf verder aan geen enkel scenario, waaronder ook renteverhogingen, uit te sluiten.

“Met een inflatie van 2 procent en een economie die zich grotendeels in lijn ontwikkelt met de prognoses van de ECB, zijn de redenen voor een verlaging in september – zoals een meerderheid van de economen voor de vergadering van deze week verwachtte – niet evident”, aldus de baas van de Letse centrale bank.

De opmerkingen van Kazaks sluiten aan bij die van ECB-directielid Isabel Schnabel. Schnabel wees voor het rentebesluit van donderdag al op de veerkrachtige Europese economie en verklaarde dat de lat voor verdere verlagingen van de leenkosten “hoog ligt”. De Franse centralebankpresident François Villeroy de Galhau staat daarentegen open voor verdere renteverlagingen, gezien de zorgen over een sterkere afzwakking van de groei door de Amerikaanse importheffingen.

De groeizorgen zouden volgens Kazaks echter kunnen worden weggenomen bij een snelle oplossing van het handelsconflict met de Verenigde Staten. Een handelsdeal zou daarbij kunnen leiden tot een verbetering van het vertrouwen en de investeringen en consumptie kunnen stimuleren. De negatieve impact van de handelstarieven zou daarmee verminderd kunnen worden.

Maastricht Aachen Airport sluit partnership met FlowerWatch voor efficiëntere verwerking van bederfelijke lading

MAASTRICHT – Maastricht Aachen Airport (MST) gaat samenwerken met FlowerWatch, een gespecialiseerde consultancy op het gebied van kwaliteitsbewaking in de bloemenlogistiek. Het doel van de samenwerking is het verbeteren van de kwaliteit en houdbaarheid van bederfelijke goederen die via de Limburgse vrachtluchthaven worden vervoerd, met name bloemen.

Door gebruik te maken van geavanceerde monitoringtechnologie van FlowerWatch, zoals dataloggers en realtime analysetools, wil MST temperatuurschommelingen tijdens het transport transparant maken en direct kunnen bijsturen. Zulke temperatuurverschillen kunnen volgens MST tot wel 20 procent verlies veroorzaken bij het vervoer van bloemen.

“Minder verspilling, hogere winst”

“Door deze schommelingen inzichtelijk én beheersbaar te maken, kunnen we verliezen drastisch terugdringen, de winstgevendheid voor onze klanten verhogen en zorgen dat bloemen verser aankomen en langer meegaan bij de consument,” aldus Dean Boljuncic, Head of Commercial Development bij Maastricht Aachen Airport.

De verzamelde data maakt het mogelijk om de afhandeling van kwetsbare vracht te optimaliseren, van het vertrekpunt – vaak Afrika – tot de eindgebruiker in Europa. De luchthaven spreekt van een belangrijke stap om de concurrentiepositie te versterken.

Strategische ligging en snelle doorvoer

Maastricht Aachen Airport is de op één na grootste vrachtluchthaven van Nederland en heeft als enige nog ruimte voor nieuwe routes. De luchthaven beschikt over een strategische ligging met directe snelwegverbindingen en korte wachttijden. Bederfelijke goederen zoals bloemen, groenten en fruit kunnen binnen twee uur na landing de luchthaven verlaten.

De samenwerking met FlowerWatch volgt op eerdere uitbreidingen van de vrachtactiviteiten op MST, waaronder nieuwe vrachtvluchten van Turkish Cargo en een recente samenwerking met ECS Livestock voor het transport van paarden.

Met deze stap zet Maastricht Aachen Airport verder in op groei en hoogwaardige service voor gevoelige lading.

FNP-lijsttrekkerskandidaat Soepboer verlaat per direct Kamer

NIJEWIER – De kandidaat-lijsttrekker voor de Fryske Nasjonale Partij (FNP) Aant Jelle Soepboer verlaat per direct de Tweede Kamer. Soepboer nam daar nog een zetel in voor NSC en kondigde eerder aan dat hij in september zou vertrekken.

In een brief aan Kamervoorzitter Martin Bosma schrijft hij dat die “gekozen route niet werkt” door de media-aandacht voor zijn mogelijke lijsttrekkerschap.

“Ik merk dat ik met hoofd en hart bij de deelname van de FNP aan de landelijke verkiezingen zit, daar zit de energie en de kracht, en ik wil alle pijlen daarop kunnen richten zonder mij daarbij met handen gebonden te voelen en mij ongemakkelijk te voelen richting NSC”, schrijft Soepboer.

In een terugblik op zijn Kamerlidmaatschap stelt Soepboer dat hij “ook de lelijke kanten van politiek” heeft kunnen zien. “Ik en Nederland zijn toe aan betere, nettere en normalere politiek.”

Ierse Avolon bestelt 90 Airbus-vliegtuigen ter uitbreiding van vloot

DUBLIN – De Ierse luchtvaartleasemaatschappij Avolon heeft bij Airbus een grote order geplaatst voor 90 nieuwe vliegtuigen, bestaande uit 75 A321neo’s en 15 A330neo’s. De levering van deze toestellen loopt tot 2033. Met deze bestelling groeit het aantal vaste Airbus-verbintenissen van Avolon naar 413 vliegtuigen.

De bestelling bevat daarnaast aankooprechten voor nog eens 25 A321neo’s en opties op 15 extra A330neo’s. Avolon beschikt momenteel al over 145 geleverde toestellen uit de A320neo-familie en heeft nu in totaal 358 extra toestellen in bestelling, inclusief de nieuwste order.

De A321neo biedt ruimte aan maximaal 244 passagiers en heeft een vliegbereik van 7.400 kilometer. Ten opzichte van eerdere generatie narrowbody’s verbruikt het toestel 20 procent minder brandstof en stoot het 20 procent minder CO₂ uit. Ook het geluidsniveau is gehalveerd.

Avolon was in 2014 al een van de eerste klanten voor het A330neo-programma en heeft momenteel 33 van deze toestellen in de vloot. De nieuwste bestelling brengt het totaal aan A330neo-orders op 55. Dit widebodytoestel heeft een actieradius van meer dan 13.300 kilometer en een 25 procent lager brandstofverbruik dan zijn voorgangers.

Avolon-CEO Andy Cronin benadrukt het vertrouwen in de toekomstige vraag naar nieuwe vliegtuigen: „Onze schaal en financiële positie stellen ons in staat om luchtvaartmaatschappijen ook in het volgende decennium te ondersteunen bij groei en vlootvernieuwing.” Hij noemt beide vliegtuigtypes zeer gewild en verwacht dat die trend aanhoudt.

Ook Airbus toont zich tevreden met de uitbreiding van de samenwerking „Leasemaatschappijen zijn uitstekende graadmeters van de markt. We zijn Avolon dankbaar voor deze bevestiging van vertrouwen in zowel de A320-familie als de A330neo,” aldus Benoît de Saint-Exupéry, Executive Vice President Sales bij Airbus.

De definitieve goedkeuring van de bestelling moet nog komen van Bohai Leasing Co., Ltd., de meerderheidsaandeelhouder van Avolon. Die wordt uiterlijk eind augustus verwacht.

Meer mensen in 2024 verdronken dan in jaren ervoor

DEN HAAG – Vorig jaar zijn in Nederland 146 mensen in open water, of in huis of tuin verdronken. Het ging om 107 inwoners en 39 mensen uit andere landen. Dit waren er 7 meer dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het gaat om het hoogste aantal in bijna 30 jaar.

Het gaat hierbij alleen om verdrinkingsongevallen. Gevallen van zelfdoding of moord zijn niet meegenomen. Driekwart van de verdrinkingen vond plaats in open water zoals een sloot, rivier, kanaal, gracht of recreatieplas. Ruim 18 procent van de verdrinkingen gebeurde in een huis of tuin.

In de afgelopen tien jaar overleden jaarlijks gemiddeld 91 inwoners van Nederland door een zogenoemde accidentele verdrinking. Gemiddeld overleden elk jaar 29 mensen die geen inwoner van Nederland waren, zoals toeristen, illegalen of tijdelijke werknemers, aldus het CBS.

Buitenland

Het aantal verdrinkingsongevallen is het hoogst onder ouderen. Zij vormen bijna de helft van alle verdronken mensen. Bij deze groep was een val in het water bij 69 procent de aanleiding voor verdrinking. Het CBS noemt als oorzaken van een val onder meer uitglijden, alcoholgebruik, onwelwording of dementie.

Van 2015 tot 2024 verdronken 61 kinderen jonger dan 10 jaar en 48 kinderen en jongeren tussen de 10 en 20 jaar. Van hen had meer dan de helft een niet-Nederlandse herkomst. Ze waren bijvoorbeeld zelf in het buitenland geboren of een of beide ouders kwamen uit het buitenland. Onder kinderen tot 10 jaar die in een land buiten Europa zijn geboren, was het risico op verdrinking elf keer groter dan onder kinderen met een Nederlandse afkomst. Onder 10- tot 20-jarigen was dit risico zestien keer zo groot.

De meeste mensen verdronken de afgelopen tien jaar in de veiligheidsregio’s Amsterdam-Amstelland en Rotterdam-Rijnmond, met in beide regio’s 89 verdrinkingsongevallen. Van de verdrinkingen van mensen die niet in Nederland woonden, gebeurde 20 procent in de gemeente Amsterdam.

Ruim half miljoen huishoudens hebben te maken met energiearmoede

DEN HAAG – Ruim een half miljoen Nederlandse huishoudens hadden vorig jaar te maken met energiearmoede. Dat concluderen het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en onderzoeksinstituut TNO op basis van een voorlopige schatting. Dat is een flinke toename ten opzichte van 2023. Volgens de organisaties had de stijging vooral te maken met het wegvallen van financiële steunmaatregelen, zoals de energietoeslag en een prijsplafond voor energie.

Huishoudens met energiearmoede hebben een laag inkomen en tegelijkertijd te maken met hoge energiekosten. Wat ook meespeelt, is in hoeverre zij in een huis wonen dat bijvoorbeeld slecht te verwarmen is door gebrekkige isolatie. Als gevolg daarvan zijn zij een relatief groot deel van hun inkomen kwijt aan energie.

Volgens het CBS en TNO hadden vorig jaar ongeveer 510.000 huishoudens te maken met energiearmoede, wat neerkomt op 6,1 procent van alle Nederlandse huishoudens. Het gaat relatief vaak om alleenstaanden die leven van een pensioen of uitkering. In 2023 waren 331.000 huishoudens nog ‘energiearm’, oftewel 4 procent van alle huishoudens.

Energiearme huishoudens besteedden vorig jaar gemiddeld bijna 12 procent van hun inkomen aan hun energierekening. Dat is een toename van 4,5 procentpunt, wat komt doordat de inkomens minder hard zijn gestegen dan de energie-uitgaven. Alle huishoudens samen zijn gemiddeld genomen bijna 5 procent van hun inkomen kwijt aan energie.

Huishoudens konden in 2022 en 2023 nog aanspraak maken op een energietoeslag. Die bedroeg voor de meeste huishoudens 1300 euro per jaar. Ook kwam er in 2023 een prijsplafond, waardoor er een maximumprijs gold voor de eerste 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom. Door het wegvallen van deze maatregelen zijn de energiekosten toegenomen.

Volgens onderzoekster Anika Batenburg van TNO kan een deel van de energiearmoede worden opgelost met het verduurzamen van woningen. Voor de groep die daarna alsnog een hoge energierekening heeft, kan inkomensbeleid uitkomst bieden. “Het is aan de politiek om daar keuzes in te maken hoe dat probleem aan te pakken”, aldus Batenburg.

Het CBS en TNO merken wel op dat het aantal huishoudens met energiearmoede lager is dan in 2019, ook al lagen de energiekosten toen veel lager. In dat jaar was sprake van 682.000 energiearme huishoudens. De organisaties schrijven dat verschil toe aan de verbetering van de kwaliteit van woningen sindsdien. Ook gaan huishoudens inmiddels veel zuiniger om met energie en zijn inkomens gestegen.

Vrachtwagen richt ravage aan in Oberhausen – chauffeur en voetganger overleden

Foto: Polizei Oberhausen

OBERHAUSEN – In de Duitse stad Oberhausen heeft donderdagavond een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden waarbij twee mensen om het leven kwamen, onder wie een vrachtwagenchauffeur.

Volgens de politie reed de vrachtwagen rond 18.00 uur meerdere geparkeerde auto’s aan in de Flugstraße en kwam vervolgens tot stilstand tegen een woonhuis.

Bij het ongeval kwam ook een voetgangster om het leven. Daarnaast raakte één persoon gewond. De hulpdiensten rukten massaal uit. Ook een traumahelikopter werd ingezet.

Slachtofferhulp werd verleend aan getuigen en agenten die onder de indruk waren van het heftige ongeval.

De politie van Oberhausen is een onderzoek gestart naar de toedracht van het ongeluk. De opname van het verkeersongeval is nog in volle gang.

Verdere details over de identiteit van de slachtoffers of mogelijke oorzaken zijn op dit moment nog niet bekend.

Timmermans: tijd dat ook Nederland Palestina als staat erkent

DEN HAAG – Frans Timmermans vindt dat Nederland in navolging van Frankrijk Palestina als staat zou moeten erkennen. “Macron heeft gelijk. De erkenning van Palestina is een noodzakelijke stap naar vrede”, schrijft de GroenLinks-PvdA-leider op X.

Donderdag werd bekend dat de Franse president Emmanuel Macron op de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in september Palestina officieel als staat zal erkennen. “Tijd dat ook Nederland die stap zet”, aldus Timmermans. “Netanyahu wil Gaza van de kaart vegen en de Gazanen door geweld en uithongering verdrijven. Dat Den Haag wegkijkt en niets doet, is onverteerbaar.”

“En laat Nederland dit voorbeeld nu volgen!”, vindt ook Sarah Dobbe van de SP. Zo staat D66-leider Rob Jetten er ook in: “Premier Schoof, VVD en NSC kunnen een voorbeeld nemen aan Parijs.” Stephan van Baarle van DENK staat er hetzelfde in en stelt Kamervragen. De Partij voor de Dieren vindt ook dat Nederland zich hierbij moet aansluiten.

Diederik van Dijk van de SGP vindt het een “volstrekt immoreel” plan. “Dit vereist dat Israël grondgebied opgeeft en zijn veiligheid afbreekt. In ruil daarvoor zullen de Palestijnen ophouden met het vermoorden van Israëli’s. Gaza bewijst dat dit niet werkt.”

Importheffingen VS kosten Volkswagen 1,3 miljard euro

WOLFSBURG – De Amerikaanse importheffingen hebben het Duitse autoconcern Volkswagen in de eerste helft van dit jaar 1,3 miljard euro gekost. Dat heeft het bedrijf vrijdag bekendgemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers. De winst is hierdoor met ruim een derde gedaald.

Volkswagen, waar ook merken als Porsche, Audi en Škoda onder vallen, boekte het afgelopen halfjaar een omzet van ruim 158 miljard euro, iets minder dan een jaar eerder. De nettowinst bedroeg bijna 4,5 miljard euro, tegen ruim 7,2 miljard euro in de eerste helft van 2024.

De VS belasten de import van auto’s die buiten het land worden gemaakt sinds april met een heffing van 25 procent.

Volkswagen maakte eerder al bekend het afgelopen kwartaal aanzienlijk minder auto’s te hebben verkocht in Noord-Amerika. Begin dit jaar werden meer auto’s verkocht in die regio, maar toen waren de importheffingen nog niet van kracht.

EU-heffingen raken 30 procent van Nederlandse import uit VS

Foto: Adobe Stock | Transport Online

DEN HAAG – De aangekondigde tegenheffingen van de Europese Commissie op Amerikaanse goederen kunnen ongeveer 30 procent van de Nederlandse import raken. Het gaat dan om de waarde van deze import, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De heffingen zullen vooral hightechproducenten raken, waaronder medische apparatuur en datatechnologie.

De Verenigde Staten dreigen de import van Europese goederen vanaf 1 augustus te belasten met een heffing van 30 procent, mocht de Europese Unie voor die tijd geen handelsovereenkomst sluiten. Als het zover komt, wil de EU met tegenheffingen ter waarde van 93 miljard euro komen.

De Amerikaanse goederen die te maken krijgen met deze tegenheffingen en Nederland binnenkomen, vertegenwoordigen een waarde van ruim 19 miljard euro. Dat komt neer op 30 procent van de Nederlandse goederenimportwaarde uit de VS in 2024. Nederland draagt daarmee volgens het CBS na Duitsland het grootste deel van de maatregelen.

Vooral medische apparatuur die ons land binnenkomt wordt daardoor hard getroffen, zoals bijvoorbeeld pacemakers en stents. Daarvan lag de waarde van de import uit de VS vorig jaar op bijna 2,5 miljard euro. Ook producten als computers, laptops en tablets worden geraakt door de tegenheffingen, evenals meetinstrumenten om bijvoorbeeld afstanden of snelheden te meten.

Het CBS merkt evenwel op dat ruim de helft van dit aandeel direct wordt doorgevoerd naar de rest van Europa. Daardoor blijft de economische last voor Nederland beperkt. Bovendien leveren de heffingen ook extra inkomsten op voor importeurs. Van de geïnde heffingen mogen EU-lidstaten namelijk 25 procent zelf houden. Dat kan de Nederlandse schatkist volgens het CBS naar schatting ongeveer 1,5 miljard euro opleveren.

Heijmans: Nederland kan vastlopen door achterstand infra-onderhoud

ROSMALEN – De onderhoudsachterstand van onze wegen, bruggen en viaducten is aanzienlijk en tegenwoordig groter dan de beschikbare budgetten. Als we willen voorkomen dat Nederland vastloopt, is een goede infrastructuur een vereiste. En daarvoor zijn extra financiële overheidsmiddelen nodig, waarschuwt topman Ton Hillen bij de publicatie van de halfjaarcijfers van bouwconcern Heijmans.

Zijn opmerking volgt op geluiden uit Den Haag van financiële tekorten. Zo becijferde de Rekenkamer in mei dat het tekort voor het onderhoud van snelwegen oploopt naar 20,5 miljard euro in 2038. Ook de inmiddels opgestapte PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur) concludeerde meermaals dat hij geld tekortkwam voor alle bestaande en nieuw aan te leggen auto- en spoorwegen.

Heijmans is onder meer actief voor Schiphol, waar de Buitenveldertbaan wordt gerenoveerd. Dit project moet in september klaar zijn. “Een goede infrastructuur is de ruggengraat van onze samenleving en economie”, onderstreept Hillen.

‘Modulaire bouw’

De onderneming heeft naar eigen zeggen een sterk eerste halfjaar achter de rug. De omzet steeg met 8 procent naar 1,3 miljard euro en de winst liep op tot 59 miljoen euro, van 37 miljoen euro een jaar terug. Heijmans ziet in de cijfers ook aanleiding om zijn verwachtingen voor de winstmarge dit jaar te verhogen.

Het aantal verkochte woningen steeg licht, van 1587 naar 1634. Hier blijven zaken als de trage afgifte van vergunningen en de stikstofdiscussie volgens Heijmans drukken op de groei. Het bedrijf ziet ook de betaalbaarheid van huizen als knelpunt. Hoewel de rente daalt, blijven de bouwkosten hoog. “Wonen zal alleen betaalbaarder worden als we het aanbod vergroten en modulaire bouw of industriële productie aanmoedigen en faciliteren.”

Maxwell urenlang ondervraagd over betrokkenen misbruik Epstein

TALLAHASSEE – De onderminister van het Amerikaanse ministerie van Justitie, Todd Blanche, heeft donderdag Ghislaine Maxwell urenlang ondervraagd over andere betrokkenen bij het seksueel misbruik door Jeffrey Epstein.

Maxwell was de rechterhand van Epstein en regelde minderjarige slachtoffers voor hem. Ze zit een gevangenisstraf van twintig jaar uit in Florida.

Epstein overleed in 2019 in zijn cel. President Donald Trump staat onder druk om de Epstein-dossiers openbaar te maken. Tegenstanders en aanhangers van Trump verwijten hem dat hij informatie over Epstein zou achterhouden om rijke en machtige betrokkenen te beschermen.

Volgens haar advocaat, David Markus, heeft Maxwell alle vragen van het ministerie van Justitie eerlijk beantwoord. Hij weigert commentaar te geven op de inhoud van de bijeenkomst.

Blanche schreef op X dat hij op een later moment meer informatie over zijn bevindingen zal delen en dat hij Maxwell vrijdag opnieuw zal spreken.

Jong kind omgekomen door ongeluk met auto in Olst

OLST – Een jong kind is donderdagavond in Overijssel overleden door een aanrijding met een auto.

De politie laat weten dat het ongeluk plaatsvond rond 19.00 uur aan de Boskamp in Olst.

De politie doet onderzoek naar hoe het ongeluk kon gebeuren. De bestuurder is aangehouden en wordt gehoord in het onderzoek.

Reisadvies grensgebied Thailand en Cambodja naar rood

DEN HAAG – Reizen naar het grensgebied van Thailand en Cambodja wordt afgeraden. Het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor dat gebied is aangepast en staat sinds donderdag op rood. Een conflict tussen de twee landen escaleert steeds verder.

In het grensgebied vinden gewapende incidenten plaats tussen het Thaise en Cambodjaanse leger, waarbij slachtoffers vallen. Thailand liet eerder op donderdag weten alle grensposten met het buurland te sluiten.

“Wat uw situatie ook is: reis niet naar gebieden met kleurcode rood. Het is er te gevaarlijk. De Nederlandse ambassade kan u niet helpen als u in de problemen komt”, zo meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken.

“Reist u met het vliegtuig van Thailand naar Cambodja? Houd er rekening mee dat uw vlucht geannuleerd kan worden”, zo klinkt het verder. “Blijf goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Bijvoorbeeld door het nieuws te volgen. Of vraag informatie bij uw hotel.”

×