Clicky

woensdag 13 augustus 2025 - 23:33 uur
Home Blog Pagina 3

Vrachtwagen raakt meerdere auto’s nadat hij door middenberm rijdt op A2 [+foto’s]

Foto: SQVision

VALKENSWAARD – Op de A2 bij Valkenswaard is dinsdagavond een ernstig ongeluk gebeurd waarbij een vrachtwagen en meerdere andere voertuigen betrokken zijn.

De vrachtwagen schoot, vermoedelijk door een klapband, door de middenberm en midden geleiderail, laat ANWB Verkeersinformatie weten. Het voertuig heeft daarbij in tegengestelde richting veel auto’s geraakt.

Volgens de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost zijn twee gewonden naar het ziekenhuis gebracht. Over de aard van hun verwondingen is niets bekendgemaakt. Een woordvoerder van de veiligheidsregio zegt dat een van de twee gewonden door de brandweer uit een personenauto is bevrijd. Of de andere gewonde de vrachtwagenchauffeur is of een inzittende van een ander betrokken voertuig, weet hij niet.

Volgens hem was sprake van een “vrij grote ravage” op de weg na het ongeval. De politie en Rijkswaterstaat blijven voorlopig ter plaatse voor onderzoek en bergingswerkzaamheden.

Foto: SQVision

De snelweg is in de richting van Maastricht dicht tussen Valkenswaard en Maarheeze. In die rijrichting reden de tegenliggers die de vrachtwagen heeft geraakt. De andere kant op, dus op het stuk snelweg waar de truck aanvankelijk reed, is de linkerrijstrook afgesloten.

Foto: SQVision

Naar verwachting gaat de afhandeling van het ongeluk op de A2 nog de hele nacht duren, meldt Rijkswaterstaat. Op meerdere locaties moeten noodreparaties worden uitgevoerd.

Aardappelproducent CêlaVíta failliet

WEZEP – Aardappelproducent CêlaVíta is failliet, meldt Omroep Gelderland. Het personeel werd dinsdagmiddag geïnformeerd over het besluit. Het bedrijf verkeerde al langere tijd in financieel zwaar weer.

CêlaVíta leverde aardappelproducten aan supermarkten, hotels, restaurants en instellingen in heel Europa. Nog niet zo lang geleden kondigde het bedrijf een reorganisatie aan, waarbij het zich meer wilde richten op de productie van friet.

Op de website staat dat er bij de vestiging in Wezep ongeveer 215 mensen werken. Wat de toekomst van deze medewerkers wordt, is nog onduidelijk. Binnenkort volgt een gesprek met de curator om de vervolgstappen te bespreken.

CêlaVíta, opgericht in 1967 als het Centraal Aardappel Bedrijf (CAB) in Wezep, introduceerde ruim vijftig jaar geleden de koelverse aardappel in de supermarkt – destijds een primeur. Na aansluiting bij coöperatie Agrico in 1970 begon het bedrijf in 1974 met het schillen van aardappelen, wat in 1976 werd verbeterd door warmschillen.

Bekend werd CêlaVíta vooral door de introductie van de krieltjes: kleine aardappelen die vroeger als veevoer werden afgekeurd, maar door ze vers en geschrapt aan te bieden, een favoriet werden bij consumenten én een extra opbrengst voor telers opleverden.

In 2005 werd CêlaVíta een zelfstandige B.V. binnen de Bieze Food Group, waarna het in 2012 onderdeel werd van McCain.

In 2024 ging het bedrijf zelfstandig verder als CêlaVíta Foods B.V., met een assortiment dat steeds werd aangepast aan veranderende smaakvoorkeuren.

Ook gegevens van gedetineerden gestolen bij dataroof lab

DEN HAAG – Bij de digitale inbraak in een laboratorium zijn ook de medische gegevens van gedetineerden gestolen. Vooralsnog gaat het om 253 mensen, meldt de Dienst Justitiële Inrichtingen van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

De dataroof treft mensen bij wie tussen 2022 en 2025 een weefselonderzoek is uitgevoerd toen ze vastzaten. Het afgenomen materiaal werd onderzocht bij Clinical Diagnostics in Rijswijk. Cybercriminelen wisten daar binnen te dringen en de gegevens van honderdduizenden mensen te stelen.

De mensen van wie de gegevens zijn buitgemaakt, krijgen een brief van de DJI en het lab. Die brief gaat naar mensen die nog gevangen zitten en naar mensen die inmiddels weer vrij zijn “voor zover DJI deze kan bereiken”.

De DJI werkt voorlopig niet meer samen met het getroffen lab. Eerder schortte Bevolkingsonderzoek Nederland de banden op. Bij de datadiefstal werden de gegevens buitgemaakt van bijna een half miljoen vrouwen die zich hadden laten testen op baarmoederhalskanker. Het gaat niet alleen om namen en adressen, maar van een onbekend aantal vrouwen is ook de uitslag van het uitstrijkje of de zelftest uitgelekt.

Onder meer het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en ziekenhuis Alrijne in Leiderdorp onderzoeken of gegevens van hun patiënten ook zijn gestolen. Volgens de Landelijke Huisartsen Vereniging zijn gegevens van huisartsen ook in verkeerde handen gevallen.

Gestolen gegevens worden veel verhandeld op het dark web, een afgesloten deel van internet. De vermoedelijke daders hebben een deel van de data daar gepubliceerd. Volgens RTL Nieuws zitten daar ook de namen, woonadressen en burgerservicenummers van een demissionair minister en een Tweede Kamerlid tussen. Ook zou er staan welk medisch onderzoek ze hebben laten doen. Het is niet bekend om wie het gaat.

Trump overweegt rechtszaak tegen Fed-voorzitter Powell

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft opnieuw fel uitgehaald naar Fed-voorzitter Jerome Powell en overweegt om “een grote rechtszaak” tegen hem aan te spannen. De reden is “het vreselijke en uiterst incompetente werk dat hij heeft geleverd bij de renovatie van de Fed-gebouwen”, schreef Trump op zijn berichtenplatform Truth Social.

“Drie miljard dollar voor iets dat gewoon een opknapbeurt van 50 miljoen had moeten zijn. Niet best!”, vervolgde de president. Trump drong er ook opnieuw op aan dat Powell de rente direct verlaagt. “Jerome ‘Altijd Te Laat’ Powell moet NU de rente verlagen”, schrijft de president.

Daarmee reageerde hij op een meevallend Amerikaans inflatiecijfer dat dinsdag werd gepubliceerd. Volgens Trump is de schade die Powell heeft aangericht door “altijd te laat te reageren”, niet te overzien. “Gelukkig is de economie zo goed dat we Powell en de lakse bestuursraad gewoon voorbij zijn gestreefd.”

Trump gaf in zijn bericht geen verdere details over een mogelijke rechtszaak. De renovatie van de Fed-gebouwen is uitgegroeid tot een mikpunt in Trumps toenemende drukcampagne op Powell en de centrale bank, die volgens hem te lang wachten met het verlagen van de rente. Vorige maand bezocht hij zelfs het bouwterrein, een zeldzaam presidentieel bezoek aan het hoofdkwartier van de Fed.

De Fed weigerde commentaar te geven op Trumps uitlatingen tegen nieuwszender CNBC. Powell en de centrale bank hebben de lopende renovaties van twee historische gebouwen in Washington eerder verdedigd en toegelicht waarom de kosten tijdens het project zijn opgelopen.

Bestuurder veroordeeld voor moment van onoplettendheid met fatale afloop

DEN BOSCH – De rechtbank Oost-Brabant heeft een 40-jarige man uit Venray veroordeeld voor het veroorzaken van een verkeersongeval met fatale afloop.

De verkeerssituatie ter plaatse vroeg om grote voorzichtigheid en extra oplettendheid. Desondanks was de automobilist een moment onoplettend en botste daardoor frontaal op een tegenligger. Hij krijgt een taakstraf van tachtig uur en een voorwaardelijke rijontzegging.

De man reed in januari 2024 over de Langstraat in de richting van Deurne. Hij kwam op enig moment deels op de andere weghelft terecht en botste daarbij frontaal op een tegenligger. De bestuurder van die auto overleed ongeveer een week na het ongeval aan zijn verwondingen.

Het was die middag een heldere dag en het zicht van de man werd nergens door belemmerd. Bovendien was hij ter plekke goed bekend omdat hij iedere week over de Langstraat reed om boodschappen te gaan doen. Op het moment van het ongeval waren daar wegwerkzaamheden aan de gang en gold er een maximumsnelheid van kilometer per uur. Daar hield de man zich aan. Toch raakte hij op de verkeerde weghelft. Volgens de man lette hij kort niet op omdat hij aan het piekeren was over zijn zieke dochter.

De rechtbank stelt vast dat er inderdaad sprake was van een moment van onoplettendheid bij de man. Hij reed zonder te remmen en in een rechte lijn naar links. Ondanks dit korte moment is hij schuldig aan aanmerkelijk onoplettend rijgedrag.

Gelet op de verkeerssituatie had de man namelijk extra voorzichtig en alert moeten zijn. Het gaat om een provinciale weg waarbij de rijstroken voor het elkaar tegemoetkomende verkeer niet fysiek van elkaar zijn gescheiden. Bovendien werd er op dat moment aan de weg gewerkt en stonden er geleidebakens, waarschuwingsborden en een tijdelijk stoplicht. Ook was het druk op de weg.

De rechtbank realiseert zich dat de man dit ongeval op geen enkele manier heeft gewenst, maar dat neemt niet weg dat door zijn handelen levens ingrijpend en blijvend zijn veranderd. De nabestaanden moeten leven met het feit dat hun dierbare door een noodlottig ongeval is overleden. Aan hen is onherstelbaar leed toegebracht.

Eén van de nabestaanden heeft een succesvol mediationtraject doorlopen met de man, waarin de bestuurder zijn excuses heeft aangeboden en zij nader tot elkaar zijn gekomen. Dit, in combinatie met het feit dat sprake is van de lichtste gradatie van schuld, maakt dat de rechtbank een taakstraf oplegt van tachtig uur.

De rechtbank houdt er verder rekening mee dat de man zijn rijbewijs nodig heeft vanwege de zorg voor zijn dochter, die lijdt aan een zeldzaam neurodegeneratief syndroom. Daarom krijgt hij een voorwaardelijke rijontzegging van één jaar.

Hittegolf houdt aan in Frankrijk, vooral in zuidwesten

LYON/BORDEAUX – De hitte die Frankrijk begin deze week teistert is dinsdag vooral in het zuidwesten aan de noordkant van de Pyreneeën weer uitzonderlijk.

Météo-France verwacht maximale temperaturen tussen de 40 en 42 graden in de middag in een driehoek boven de Pyreneeën, vanaf de Atlantische kust en een lijn van Bordeaux naar de Middellandse Zee. Er is angst dat er weer grote bosbranden kunnen ontstaan zoals afgelopen week bij Narbonne. In die streek zijn dinsdag ook maximale temperaturen van 42 graden mogelijk.

Die zijn ook maandag gemeten in het zuidwesten waar weerstations zoals in Bordeaux records meldden. In Bordeaux was dat 41,6 graden. In Parijs liggen de maximumtemperaturen rond de 35 graden. Zoals gebruikelijk is het ook in de vallei van de Rhône, waar Lyon ligt, heet.

In heel het land is het erg warm, met alleen wat koelere temperaturen langs de west- en noordwestkust. Minister van Gezondheid Catherine Vautrin heeft de ziekenhuizen opgedragen paraat te zijn voor de verzorging van mogelijk door hitte bevangen mensen, zoals ouderen. De stad Lyon heeft in de nacht van maandag op dinsdag toegestaan dat mensen in een park sliepen als ze het in hun woning niet meer uithielden. Ook twee grote musea met airconditioning openden hun deuren gratis om mensen te laten afkoelen. De hitte neemt woensdag af.

Scheef hangende oplegger op Duitse A19 blijkt vol slecht gezekerd ijzerpoeder te zitten [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

LINSTOW – De Duitse politie heeft woensdagochtend op de A19 richting Wittstock een gevaarlijk beladen Hongaarse vrachtwagen van de weg gehaald. Oplettende automobilisten hadden gemeld dat de oplegger scheef hing.

Agenten van de snelwegpolitie Dummerstorf en Linstow gaven rond 09.00 uur een stopteken en lieten het voertuig op parkeerplaats Bansower Forst tot stilstand komen. Bij controle troffen zij 25 zogenoemde Big Bags aan, elk gevuld met een ton ijzerpoeder.

Foto: Duitse Politie

De lading was onvoldoende vastgezet en was tijdens de rit verschoven, wat de scheve stand van de oplegger verklaarde.

Vanwege de gevaarlijke situatie werd de rit direct beëindigd.

De Hongaarse transportfirma moet het ijzerpoeder opnieuw laden en correct zekeren voordat het voertuig weer de weg op mag. Pas na goedkeuring door de snelwegpolitie kan de chauffeur, een 33-jarige man uit Sri Lanka, zijn weg vervolgen.

Daarnaast werd ter plaatse een veiligheidsborgsom opgelegd voor de overtreding.

Onwel geworden chauffeur op A18 weet vrachtwagen nog naar tankstation te rijden

Foto: Persbureau De Breij

DIDAM – Op de A18 tussen Wehl en Didam is dinsdag een vrachtwagenchauffeur onwel geworden. Andere weggebruikers merkten dat de vrachtwagencombinatie slingerend over de snelweg reed en waarschuwden de hulpdiensten.

De chauffeur wist zijn voertuig veilig tot stilstand te brengen bij het tankstation Geulenkamp.

Drie politie-eenheden, een ambulance en de brandweer kwamen ter plaatse om assistentie te verlenen.

De man werd uit de cabine gehaald en per ambulance naar het ziekenhuis in Doetinchem vervoerd.

Volgens de politie was de chauffeur bij bewustzijn en goed aanspreekbaar. De vrachtwagencombinatie is bij het tankstation gestald in afwachting van verdere afhandeling.

Vermist jongetje (6) in Italië dood teruggevonden

VENETIË – Het 6-jarige jongetje naar wie sinds maandagmiddag massaal werd gezocht voor de kust bij Venetië, is dood teruggevonden. Zijn lichaam lag 100 meter vanaf het strand in zee.

De jongen was in het water even aan de aandacht van zijn moeder ontsnapt. Toen zij hem miste, sloeg ze direct alarm, bericht Rainews. De kustwacht zette bij het strand van camping Vera Blu bij de badplaats Cavallino Treporti een vliegtuig en boten in. Een politiehelikopter verleende hulp en de brandweer zette waterscooters in.

Zo’n zeshonderd toeristen en andere badgasten hielpen mee, onder andere door een menselijke keten in zee te vormen. Zwemmers gingen honderden meters de zee in, in de hoop het kind te vinden.

De zoektocht ging ‘s nachts door. Uiteindelijk kon dankzij de inzet van sonarapparatuur rond 02.45 uur het lichaam van het jongetje geborgen worden, op een diepte van 2 meter, 100 meter uit de kust.

China voert forse heffingen in op koolzaad uit Canada

BEIJING – China voert donderdag een importheffing op koolzaad uit Canada in van bijna 76 procent, kondigde het Chinese ministerie van Handel aan.

Volgens de Chinese overheid wijst voorlopig onderzoek uit dat Canadezen aan prijsdumping doen bij de export van het gewas dat wordt gebruikt voor bijvoorbeeld kookolie, diervoer en biodiesel.

Eerder dit jaar stelde China importheffingen van 100 procent in op Canadese raapzaadolie en enkele aanverwante producten. Dat deed het Aziatische land als reactie op Canadese heffingen op elektrische auto’s, staal en aluminium uit China.

De heffingen raken de Canadese agrarische sector hard. Het land is wereldwijd een van de grootste producenten van koolzaad. Het grootste deel van de export gaat naar China en de Verenigde Staten, die allebei een handelsconflict hebben met het Noord-Amerikaanse land. China haalt op zijn beurt vrijwel alle koolzaad uit Canada.

Zelensky waarschuwt voor nieuw Russisch offensief

KYIV – De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft gewaarschuwd dat Rusland voorbereidingen lijkt te treffen voor nieuwe offensieven. Hij stelt in aanloop naar topoverleg tussen de Amerikaanse president Donald Trump en de Russische leider Vladimir Poetin dat “Rusland niet de kans mag krijgen om de wereld weer te misleiden”.

Zelensky trad niet in detail, maar er waren dinsdag berichten dat Russische troepen in twee dagen tijd ongeveer 10 kilometer zijn opgerukt aan een deel van het oostfront. De Oekraïense krijgsmacht heeft tegengesproken dat sprake is van een grootschalige Russische doorbraak bij de steden Pokrovsk en Dobropillia. Dat Russische militairen daar infiltreren, betekent volgens de strijdkrachten niet dat ze het gebied ook in handen hebben.

Oekraïne en Europese bondgenoten wachten gespannen op de uitkomst van het overleg tussen Trump en Poetin. Gevreesd zou worden dat Trump met plannen komt die ongunstig uitpakken voor Oekraïne. De Amerikaanse president heeft gezegd dat hij vrijdag in Alaska meer duidelijkheid wil krijgen over wat Poetin precies in gedachten heeft. Hij noemde het een verkennend gesprek.

De Britse krant The Telegraph schreef dat Oekraïne bij een vredesdeal mogelijk toch bereid is om Rusland sommige gebieden te laten behouden die het al heeft bezet. Zelensky zou dat hebben gezegd tegen Europese leiders. De frontlinie zou dan worden bevroren. Zelensky zou Europese leiders ook hebben gevraagd mogelijke voorstellen van Trump te verwerpen waarin zijn land wordt gevraagd nog meer gebied af te staan.

Zorgelijk: VERN adviseert (tijdelijk) uitschakelen van rijhulpsystemen op basis van AI-onderzoek

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) adviseert vrachtwagenchauffeurs om in specifieke, risicovolle verkeerssituaties de Adaptive Cruise Control (ACC) en het Advanced Emergency Braking System (AEBS) tijdelijk uit te schakelen. Volgens de branchevereniging kan dit de veiligheid verhogen in druk, onvoorspelbaar en ritsend verkeer, waar het systeem soms onverwacht hard ingrijpt.

Het advies is gebaseerd op een ‘eigen onderzoek’ van de VERN naar de interactie tussen chauffeurs, rijhulpsystemen en verkeersdynamiek. Dat onderzoek blijkt echter, nadat de redactie het onderzoek opgevraagd heeft, gemaakt te zijn via een AI-assistent op de website BRAINE. Opvallend is dat veel beweringen die de VERN doet door het AI-onderzoek ontkracht worden.

Volgens VERN blijkt uit meldingen van leden dat ACC en het Advanced Emergency Braking System (AEBS) geregeld plotseling een noodstop inzetten, bijvoorbeeld wanneer een automobilist vlak voor de truck invoegt. Hoewel deze reactie technisch correct is, kan deze in de praktijk gevaar opleveren voor achteropkomend verkeer en de lading.

Wettelijke verplichting blijft gelden

De VERN benadrukt dat het om een situationeel advies gaat. Systemen zoals AEBS zijn wettelijk verplicht en hebben bewezen levens te redden. Chauffeurs mogen deze systemen niet structureel uitschakelen.

De vereniging wil het AI-onderzoek gebruiken om in gesprek te gaan met het ministerie, fabrikanten en handhavers. Doel is een betere afstemming tussen technologie en praktijk, meer publiekscampagnes over rijgedrag van automobilisten, verfijning van rijhulpsystemen en hernieuwde aandacht voor ladingzekering.

Samskip sluit zich aan bij DCSA+ om digitalisering logistiek te versnellen

ROTTERDAM – Logistiek dienstverlener Samskip is toegetreden tot het DCSA+ partnerprogramma, een internationaal samenwerkingsverband dat zich richt op standaardisering en digitalisering binnen de logistieke sector. Met deze stap wil Samskip actief bijdragen aan de ontwikkeling van open digitale standaarden die de wereldwijde logistiek efficiënter en beter verbonden maken.

Volgens Ragnar Thor Ragnarsson, Chief Information Officer bij Samskip, is een gezamenlijke digitale taal de sleutel tot de toekomst van de logistiek. “Door lid te worden van het DCSA+ Partner Programma krijgen wij de kans om toekomstige industriestandaarden vorm te geven. Dit versterkt niet alleen onze eigen multimodale activiteiten, maar ook het gehele logistieke ecosysteem. Sterke standaarden zorgen voor meer betrouwbaarheid, efficiëntie en servicekwaliteit voor iedereen.”

Multimodale expertise

Samskip, actief in shortsea-, spoor-, weg- en binnenvaarttransport, brengt een unieke invalshoek in binnen DCSA+. Het bedrijf wil vooral de verbinding leggen tussen zeevervoerders en binnenlandse transportoperators, met als doel het verkleinen van versnippering en het verbeteren van de gegevensuitwisseling in complexe supplychains.

Doel van DCSA+

Het DCSA+ programma wil de invoering van open digitale standaarden versnellen door alle schakels in de logistieke keten te betrekken, van havens en technologiebedrijven tot shortsea-operators en expediteurs. Belangrijke doelen zijn het verbinden van partners via bewezen standaarden, het versnellen van de toepassing in de praktijk en het ontwikkelen van nieuwe, bruikbare oplossingen.

Met de deelname van Samskip krijgt multimodaal binnenlands transport – vaak onderbelicht in op zee gerichte initiatieven – een prominente stem in de digitale transformatie van de sector. Het bedrijf krijgt hiermee vroegtijdige toegang tot API- en berichtenstandaarden, kan de interoperabiliteit met klanten en partners verbeteren en interne processen verder stroomlijnen.

Deze deelname sluit aan bij Samskips bestaande samenwerking met SMDG, waarbij zowel traditionele EDIFACT-formaten als moderne API’s worden ingezet. “Met DCSA+ en SMDG zetten wij dubbel in op betrouwbaar, inzichtelijk en eenvoudig transport, en laten we zien wat er mogelijk is als we luisteren, afstemmen en samen innoveren”, aldus Ragnarsson.

ACM geeft groen licht voor overname Barge Center Waalhaven door Medlog

DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van Barge Center Waalhaven B.V. door Medlog S.A. en Waalhaven Holding B.V. Volgens de toezichthouder blijft er na de overname voldoende concurrentie over in de markt.

De betrokken partijen

Medlog S.A. is een Zwitserse dochteronderneming van de MSC Group en biedt wereldwijd multimodaal transport en binnenlandse opslagoplossingen voor klanten in diverse sectoren.

Waalhaven Holding B.V., onderdeel van de Waalhaven Group, is actief in containeroverslag, opslag, transport en depotdiensten binnen de Rotterdamse haven. Als financiële houdstermaatschappij ondersteunt zij de activiteiten van de werkmaatschappijen.

Barge Center Waalhaven B.V. is gespecialiseerd in containerterminaldiensten voor kustvaartschepen en binnenvaartschepen in de Waalhaven in Rotterdam. Daarnaast biedt het bedrijf diensten op het gebied van verwerking en opslag van volle containers.

Met de overname versterken Medlog en Waalhaven Holding hun positie in de Rotterdamse havenlogistiek.

Rechtbank: Geen grondslag meer voor schadestaatprocedure in transportgeschil

Foto: Adobe Stock | Andrey Popov

’s-HERTOGENBOSCH – De rechtbank Oost-Brabant heeft een transportbedrijf en een zakenpartner niet-ontvankelijk verklaard in hun vorderingen tegen een logistiek dienstverlener. De rechtbank oordeelde dat de grondslag voor de lopende schadestaatprocedure is komen te vervallen nadat de Hoge Raad eerder dit jaar een arrest van het gerechtshof vernietigde.

Het geschil draait om de opzegging van langlopende samenwerkingsovereenkomsten voor pakketdistributie. Het gerechtshof oordeelde in 2024 dat de logistiek dienstverlener tekortgeschoten was door slechts een opzegtermijn van één maand te hanteren en verwees de zaak naar een schadestaatprocedure om de schade te begroten.

Cassatie en vernietiging

De logistiek dienstverlener ging in cassatie. In mei 2025 vernietigde de Hoge Raad het arrest en verwees de zaak naar het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden voor verdere behandeling. Daarmee stond niet langer vast dat de dienstverlener aansprakelijk was, waardoor de basis voor de lopende schadestaatprocedure verviel.

Toch had het transportbedrijf de schadestaatprocedure al opgestart voordat de Hoge Raad uitspraak deed. De wederpartij had nog verzocht om de procedure aan te houden tot na het cassatie-arrest, maar daar ging het transportbedrijf niet in mee. Volgens de rechtbank was dat een bewuste keuze met bijbehorend procesrisico.

Proceskosten

De rechtbank verklaarde de eisers niet-ontvankelijk en veroordeelde hen tot betaling van de proceskosten van ruim €5.600. Mocht het verwijzingshof later alsnog oordelen dat er sprake is van schadeplichtigheid, dan kan er opnieuw een schadestaatprocedure worden gestart.

×