ROTTERDAM ā Vakbond FNV daagt streek- en stadsvervoerder RET voor de rechter vanwege het voornemen van de directie om per september nieuwe dienstroosters in te voeren. Volgens de bond zijn de beoogde roosters in strijd met de cao en bestaande afspraken met chauffeurs.
De FNV heeft de afgelopen maanden meerdere keren met de directie van RET gesproken over de plannen, maar zonder resultaat. “Met deze nieuwe roosters overtreedt RET de cao-afspraken Ć©n worden individuele afspraken met buschauffeurs geschonden”, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer.
Zes nachtdiensten op rij en genegeerde atv-regels
Volgens de FNV moeten chauffeurs onder de nieuwe regeling in weken met nachtdiensten zes dagen achter elkaar werken. Daarnaast worden de regels rond arbeidsduurverkorting (atv) en de nachtdienstregeling structureel genegeerd. “Roosters zoals deze zijn funest voor de gezondheid van chauffeurs en verstoren hun werk-privĆ©balans”, aldus Van der Gaag.
Geen tijd is een slap excuus
Vorige week vond nog een overleg plaats tussen de FNV en RET, maar ook dat leverde geen oplossing op. āWe voeren hier al maanden gesprekken over. De enige reactie die we krijgen is dat er āgeen tijdā is om de roosters aan te passen. Dat is gewoon een slap excuusā, zegt Van der Gaag.
FNV roept OR op tot terughoudendheid
De ondernemingsraad (OR) van RET staat op het punt om advies te geven over de nieuwe roosters. De FNV roept de OR op dit moment geen goedkeuring te geven. āDeze kwestie raakt aan cao-afspraken, en daar gaat de vakbond over, niet de ORā, benadrukt Van der Gaag.
Twee caoās zorgen voor ongelijkheid
RET hanteert twee verschillende caoās voor buschauffeurs. Werknemers die vóór 2012 in dienst kwamen, vallen onder de cao RET (stadsvervoer). Chauffeurs die daarna zijn aangenomen, vallen onder de cao OV (streekvervoer). Dat verschil komt voort uit de overname van het streekvervoer in 2012.
āIn de praktijk zijn stads- en streekdiensten nu volledig verweven, maar de werkgever gebruikt de verschillen tussen de caoās selectief in zijn voordeel,ā stelt Van der Gaag. āDat zorgt voor willekeur en ongelijkheid op de werkvloer.ā
Toenemende onrust onder chauffeurs
De FNV waarschuwt al langer voor groeiende onrust en ontevredenheid onder chauffeurs. āAls de directie cao-afspraken naast zich neerlegt en signalen van de werkvloer blijft negeren, dan rest ons niets anders dan juridische stappenā, aldus Van der Gaag.