Clicky

vrijdag 2 mei 2025 - 15:26 uur
Home Blog Pagina 3

Bedrijven kunnen financiële bijdrage krijgen voor verlagen uitstoot Rotterdams havengebied

ROTTERDAM – Havenbedrijf Rotterdam introduceert verduurzamingsinitiatief Carbonbid. Bedrijven kunnen hiermee een financiële bijdrage krijgen voor het reduceren van broeikasgassen in het havengebied. Met het initiatief wil het Havenbedrijf voor bedrijven de drempel verlagen om de ideeën die zij hebben voor verduurzaming versneld tot uitvoer te brengen. Carbonbid is onderdeel van een groter pakket aan initiatieven om de haven klimaatneutraal en toekomstbestendig te maken.

Carbonbid richt zich op de uitstoot in het Rotterdamse havengebied; zowel van de logistiek als de industrie, met uitzondering van uitstoot die valt onder het Europese emissiehandelssysteem. Alle bedrijven die aantoonbaar kunnen bijdragen aan de verlaging hiervan, kunnen deelnemen. Naast bedrijven gevestigd in de haven, kan het bijvoorbeeld gaan om startups, dienstverleners en producenten van machines en apparatuur. Het Havenbedrijf stelt in totaal 3,5 miljoen euro beschikbaar voor Carbonbid. Bedrijven kunnen meedoen door een projectvoorstel in te dienen. Zij vragen daarbij een bedrag aan dat zij nodig hebben voor de uitvoering. Bij de toekenning van de financiering is de kosteneffectiviteit doorslaggevend. Plannen met de meeste reductie per aangevraagde euro komen als eerste in aanmerking voor een bijdrage, totdat het budget van Carbonbid is uitgegeven.

Investeren in klimaatopgave van de haven

Matthijs van Doorn, directeur commercie bij Havenbedrijf Rotterdam: “De klimaatopgave van de Rotterdamse haven is fors en het slagen ervan is bepalend voor de toekomst van de haven. Het Havenbedrijf bekijkt daarom, als beheerder en ontwikkelaar van het gebied, steeds hoe het kan bijdragen aan het verlagen van de uitstoot door bedrijven in de haven, met behoud van een aantrekkelijk investeringsklimaat. We werken al met veel verschillende projecten voor de energie- en grondstoffentransitie en maken sinds vorig jaar afspraken met in de haven gevestigde bedrijven over het verlagen van hun uitstoot. Klanten die daarbij investeren in verduurzaming, krijgen korting op de huurprijs. Carbonbid is een pilot waarmee we willen ontdekken of we het voor bedrijven ook met gerichte financiële hulp aantrekkelijker kunnen maken om versneld de uitstoot van het havengebied omlaag te brengen. Hiermee kunnen we de kennis en creativiteit van ondernemers zelf aanspreken; zij weten tenslotte het beste wat in praktijk werkt.”

Voorwaarden voor deelname

Partijen kunnen zich voor 18 juli inschrijven en daarbij tot 700.000 euro aanvragen voor hun project. Het totale budget wordt verdeeld over minimaal vijf projecten. Voorstellen die in aanmerking komen voor Carbonbid zijn projecten die nog niet zijn gestart, minimaal 100 ton broeikasgassen verlagen en worden uitgevoerd in het havengebied voor 2030. In de pilot ligt de focus op het verlagen van uitstoot van activiteiten waarvoor momenteel nog weinig andere regelingen bestaan. Bestaande regelingen richten zich met name op de grote, energie-intensieve producenten. Om die reden is uitstoot die onder het Europese emissiehandelssysteem valt, uitgesloten van Carbonbid. De verwachting is daardoor dat vooral middelgrote en kleine bedrijven zullen meedoen, en grotere bedrijven met een relatief lage uitstoot. Voor het verlagen van de uitstoot van ETS-bedrijven worden later dit decennium grote stappen verwacht door onder andere het uitschakelen van de kolencentrales, het beschikbaar worden van CO2-opslag in de haven en grote verduurzamingsprojecten.

Op de website van Carbonbid zijn alle voorwaarden te vinden. In januari 2026 worden contracten gesloten met de partijen die een bedrag krijgen toegekend.

Persoon overleden die uit water werd gehaald in Offingawier

OFFINGAWIER – Een nog onbekend persoon is donderdagmiddag overleden nadat de politie hem uit het water moest halen in het Friese Offingawier.

Volgens een politiewoordvoerder lijkt het te gaan om een noodlottig ongeluk. Wat er precies is gebeurd, is niet bekend.

De politie kreeg rond 14.40 uur een melding vanuit recreatiegebied De Potten aan de Paviljoenwei in Offingawier, staat in een bericht op X. “Ter plaatse is een persoon uit het water gehaald, maar medische hulpverlening mocht helaas niet baten. De persoon is overleden.” De politie doet onderzoek naar de oorzaak van het overlijden.

Nationale veiligheidsadviseur VS Mike Waltz weg

WASHINGTON – De nationale veiligheidsadviseur van de VS, Mike Waltz, zal zijn functie in Trumps regering neerleggen, meldden meerdere bronnen aan Amerikaanse media. Ook zijn plaatsvervanger Alex Wong vertrekt.

De 51-jarige Waltz raakte in maart in opspraak toen er plannen over een Amerikaanse militaire aanval op Houthi-doelen in Jemen lekten via een Signal-groep die hij had aangemaakt. Hij had per ongeluk de hoofdredacteur van het blad The Atlantic toegevoegd aan de groep. Waltz erkende daarvoor verantwoordelijk te zijn. The Atlantic publiceerde details uit dat overleg, nadat het Witte Huis had gezegd dat er geen geheimen waren besproken.

Eind maart verklaarde het Witte Huis nog dat de zaak rond de Signal-chat was gesloten. Trump nam het op voor Waltz en noemde hem “een goede man” die “zijn lesje had geleerd”.

Bronnen noemen Trumps speciale gezant Steve Witkoff als mogelijke opvolger voor Waltz.

Toen Trump Waltz benoemde reageerden Europese diplomaten voorzichtig tevreden. Europa had het slechter kunnen treffen, meenden bronnen. Waltz zou meer op hebben met Europa en minder met Rusland dan anderen uit Trumps entourage.

Coenradie: 4100 cellen minder in 2029 als er geen extra geld komt

ROTTERDAM – Staatssecretaris Ingrid Coenradie (Justitie) moet in 2029 4100 cellen sluiten als er geen extra geld voor de gevangenissen komt. Dat zegt ze tijdens een werkbezoek aan een Huis van Bewaring in Rotterdam. De PVV-bewindsvrouw heeft 500 miljoen euro nodig om de problemen in de gevangenissen op te lossen, maar kreeg dat geld tijdens de bijstelling van de begroting niet.

Die 500 miljoen is grotendeels nodig voor onderhoud van bestaande inrichtingen om de veiligheid te verbeteren en te waarborgen. “Het gaat niet om een likje verf, maar op last van de brandweer. Dat we bijvoorbeeld werken aan de brandveiligheid.”

Eerder meldde Coenradie in een brief aan de Tweede Kamer dat dit jaar het tekort aan cellen tussen de 200 en 300 zal liggen, ondanks alle genomen maatregelen.

‘Perspectief zwarter dan zwart’

Coenradie houdt de hele coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB verantwoordelijk voor het financiële tekort, omdat deze partijen ook voorstander zijn van zwaardere straffen. “Het perspectief is zwarter dan zwart. Dan vind ik dat je als hele coalitie moet opstaan en zeggen: dat gaan we realiseren. En dan moet er ook boter bij de vis.”

Het dossier gevangenissen leidde de afgelopen maanden tot spanningen in het kabinet en de coalitie nadat Coenradie had besloten om gevangenen in bepaalde gevallen eerder vrij te laten. Coalitiepartijen PVV, VVD en BBB wilden dit via een motie tegenhouden, maar NSC was het daarmee niet eens. De motie werd uiteindelijk niet aangenomen.

Vrouw en kinderen Jonnie Boer sluiten condoleance af

ZWOLLE – Aanvankelijk had het gezin van de overleden topchef Jonnie Boer te kennen gegeven niet bij het afscheid voor genodigden te zijn, dat donderdagmiddag in Boers Zwolse restaurant De Librije plaatsvond. Maar nadat vele honderden mensen langs de kist van de overleden topkok waren gelopen, kwamen Thérèse Boer en de kinderen Jimmie en Isabelle toch langs.

Bij wijze van afsluiting van de plechtigheid liep het gezin langs de zee van bloemen die bij de ingang waren neergelegd en ook langs de felbeschilderde kist, die in het restaurant stond opgesteld.

Onder de genodigden waren veel vaste gasten van het driesterrenrestaurant. Ook waren er prominenten als de tv-presentatoren Humberto Tan en Martijn Krabbé en oud-Ajacied Jaap Stam. Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hadden een bloemstuk gestuurd.

Jonnie Boer overleed vorige week op Bonaire door een longembolie. Vrijdagochtend is de uitvaart van de 60-jarige topchef.

Handelsoorlog raakt financiële positie pensioenfondsen

ROTTERDAM – De financiële positie van de Nederlandse pensioenfondsen is flink verslechterd door de handelsoorlog, constateert onderzoeksbureau Aon. Onlangs zeiden de grootste fondsen nog dat ze in het eerste kwartaal averij hadden ontlopen dankzij hogere rentes. Maar in april zorgden dalende beurskoersen alsnog voor flinke klappen.

Volgens Aon is de gemiddelde dekkingsgraad gedaald van 120 naar 116 procent. Dit betekent dat de fondsen voor elke 100 euro die ze nu en in de toekomst aan pensioenen moeten uitkeren, ongeveer 116 euro in kas hebben. Daarmee is hun positie terug op het niveau van eind vorig jaar. De situatie lijkt nog niet zo erg dat pensioenkortingen dreigen, maar dit zorgt wel voor lastige beslissingen bij de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel.

In april kondigden de VS veel handelstarieven aan. Later schortte het land een deel van de heffingen weer op, maar dat nam de onrust bij beleggers niet weg. Pensioenfondsen kregen te maken met beleggingsverliezen. Door de vlucht naar veilige obligaties daalde de rente in de eurozone. Daardoor liepen hun verplichtingen volgens de regels juist op.

Normaal zijn de fondsen langetermijnbeleggers. Maar volgens Aon-bestuurder Frank Driessen zijn ze nu eigenlijk ook kortetermijnbeleggers omdat ze snel overgaan naar het nieuwe pensioenstelsel. Met een hogere dekkingsgraad is het voor pensioendeelnemers gunstiger om in te varen.

“Het is zaak om de rust te bewaren”, stelt Driessen. “Aan de ene kant kan er herstel plaatsvinden gedurende de rest van het jaar, aan de andere kant zouden fondsen ook een plan moeten hebben hoe het pakket eruitziet als de dekkingsgraad wat minder hoog is.”

Netanyahu vindt winst Gaza belangrijker dan vrijlating gijzelaars

TEL AVIV – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu vindt een overwinning in de Gazastrook op Hamas belangrijker dan de vrijlating van gijzelaars. Die vrijlating is “een zeer belangrijk doel, maar er is een hoger doel”, zei hij volgens Times of Israel en andere Israëlische media.

“Het ultieme doel is de overwinning op onze vijanden en dit zullen we bereiken”, zei de premier. Hamas en andere groepen ontvoerden 251 mensen bij hun dodelijke aanval op Israël in oktober 2023. Israël zegt dat 58 mensen nog worden vastgehouden in Gaza. Volgens de Israëlische krijgsmacht zijn 34 van hen overleden.

Netanyahu deed zijn uitspraken tijdens een evenement ter gelegenheid van de Onafhankelijkheidsdag in Israël. Donderdag wordt stilgestaan bij de oprichting van de staat Israël in 1948. Israëlische media melden dat het aantal inwoners sindsdien is vertwaalfvoudigd tot bijna 10,1 miljoen.

De burgerbescherming in het door Hamas bestuurde Gaza meldde donderdagmiddag dat sinds middernacht zeker 29 mensen zijn omgekomen door Israëlische aanvallen. Acht mensen kwamen om in Khan Younis door een luchtaanval op een vluchtelingenkamp, vier door een luchtaanval in Gaza-Stad en nog eens zeventien doden vielen bij aanvallen elders in het gebied.

Volgens het Gazaanse ministerie van Volksgezondheid zijn sinds de hervatting van de Israëlische bombardementen in Gaza na het staakt-het-vuren ruim 2300 mensen omgekomen. Het totale dodental in Gaza staat op ruim 52.400. De aanval van Hamas op Israël op 7 oktober 2023 waarmee de oorlog begon, kostte ongeveer 1200 mensen het leven.

McDonald’s verkoopt minder burgers door wegblijvende Amerikanen

CHICAGO – McDonald’s heeft in het eerste kwartaal minder hamburgers, frietjes en andere snacks verkocht, vooral in de Verenigde Staten. Het gedaalde consumentenvertrouwen lijkt ook bij de fastfoodketen zichtbaar te zijn geworden, waardoor mensen minder vaak uit eten gaan.

De verkopen van restaurants die een jaar of langer open waren vielen begin dit jaar 1 procent lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens McDonald’s zijn de verkopen wereldwijd onder meer lager uitgevallen omdat vorig jaar een schrikkeljaar was. Wordt die extra dag niet meegerekend, dan bleef de verkoop vrijwel gelijk.

In de VS liepen de verkopen met 3,6 procent terug, met name doordat er minder gasten kwamen. Ook in het Verenigd Koninkrijk vielen de verkopen duidelijk lager uit.

McDonald’s boekte een omzet van iets minder dan 6 miljard dollar, omgerekend zo’n 5,3 miljard euro. Dat is 3 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2024. De nettowinst daalde ook 3 procent, tot 1,9 miljard dollar.

De resultaten lijken te suggereren dat de focus van McDonald’s op betaalbare menu’s en tijdelijke aanbiedingen niet genoeg is geweest om de zorgen van consumenten weg te nemen. De handelsoorlog die de Amerikaanse president Donald Trump heeft ontketend met zijn importheffingen, heeft geleid tot onzekerheid over de economie. “Consumenten worstelen tegenwoordig met onzekerheid”, stelt topman Chris Kempczinski.

Vorig jaar had McDonald’s nog last van pro-Palestijnse boycots. Die volgden op berichten dat de Israëlische tak gratis maaltijden zou hebben uitgedeeld aan Israëlische militairen. In het eerste kwartaal van 2025 zijn de verkopen in het Midden-Oosten en Japan juist gestegen.

De wereldwijde omzet viel lager uit dan op Wall Street werd verwacht. Analisten hadden hun verwachtingen al verlaagd omdat ze voorzagen dat gasten zouden wegblijven door bezuinigingen op hun uitgaven en slecht weer.

AVROTROS maakt bezwaar tegen vlaggenregel EBU na gesprek met COC

HILVERSUM – AVROTROS maakt bezwaar tegen het besluit van de European Broadcasting Union (EBU) om pridevlaggen te verbieden voor deelnemers in ‘officiële ruimtes’ op het Eurovisie Songfestival. Dat is de uitkomst van een gesprek tussen de omroep en lhbti-belangenorganisatie COC. Ze zijn het eens dat een pridevlag geen politiek statement is, maar “een uiting van wie je bent”.

Volgens de nieuwe regels mogen deelnemers alleen vlaggen dragen van hun land. Dat geldt op het podium en in de Green Room, waar de deelnemers de uitslagen van de zangwedstrijd bekijken.

Eerder had de AVROTROS laten weten achter het besluit van de EBU te staan om alle vlaggen te weren behalve die van het land dat de deelnemer vertegenwoordigt. Het gesprek met het COC is echter niet de reden om nu wel met de EBU in gesprek te gaan, volgens de omroep. “We gaven al eerder aan dat we het betreuren dat vlaggen uit de regenbooggemeenschap werden geweerd”, aldus de AVROTROS.

Minister VS: gesprek Trump-Zelensky in Sint-Pieter hielp bij deal

WASHINGTON – De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent stelt dat de ontmoeting tussen president Donald Trump en zijn Oekraïense ambtgenoot Volodymyr Zelensky in de Sint-Pietersbasiliek heeft bijgedragen aan de afronding van de mineralendeal. Volgens Bessent is de overeenkomst bovendien een sterk signaal aan Rusland dat de Verenigde Staten en Oekraïne op één lijn zitten.

Trump en Zelensky hadden de deal eigenlijk al in februari willen tekenen tijdens een bezoek van de Oekraïense president aan het Witte Huis, maar dat werd een fiasco. Het liep uit op een openlijke ruzie en Zelensky vertrok zonder akkoord.

Sindsdien hadden ze elkaar niet meer ontmoet, tot afgelopen zaterdag. Toen waren beide leiders naar Vaticaanstad gekomen voor de uitvaart van paus Franciscus. Ogenschijnlijk geïmproviseerd werden in de enorme Sint-Pieter twee stoeltjes bij elkaar gezet zodat Zelensky en Trump elkaar kort konden spreken. Het leverde naast historische foto’s volgens Bessent dus ook een deal op.

De mineralendeal zorgt ervoor dat de VS een voorkeursbehandeling krijgen bij nieuwe overeenkomsten over Oekraïense grondstoffen. Bessent stelt dat Trump daardoor een sterkere positie heeft als hij met Rusland gaat onderhandelen over vrede in Oekraïne. Bovendien zou de deal een boost moeten geven aan de Oekraïense economie.

Bestelwagen botst achterop vrachtwagen op N46

Foto: Persbureau Meter

GRONINGEN – Op de N46 in Groningen heeft donderdagmiddag een ernstig ongeval plaatsgevonden. Een bestelwagen botste achterop een vrachtwagen.

De bestuurder van de bestelbus, een 55-jarige man uit de gemeente Groningen, raakte zwaargewond en is later aan zijn verwondingen overleden, meldt de politie.

De weg richting Delfzijl is volledig afgesloten.

Hulpdiensten zijn ter plaatse waaronder het traumateam.

 

Ryanair dreigt te stoppen met bestellingen Boeing om heffingen

DUBLIN – Ryanair zal geen vliegtuigen meer afnemen van de Amerikaanse fabrikant Boeing als ze duurder worden door de importheffingen van president Donald Trump. Hiermee heeft topman Michael O’Leary van de Ierse luchtvaartmaatschappij donderdag gedreigd in een brief, die persbureau Reuters heeft ingezien.

Als de Verenigde Staten doorgaan met dit “ondoordachte” plan en de heffingen een “wezenlijke” invloed hebben op de prijs van de export van Boeing-toestellen naar Europa, “dan zullen we zeker onze huidige Boeing-bestellingen heroverwegen, net als de mogelijkheid om die bestellingen ergens anders te plaatsen”, schrijft hij in een brief aan een Amerikaanse wetgever. Daarbij meldde hij dat hij het Chinese COMAC zou overwegen, maar dat er nog geen gesprekken lopen met die vliegtuigfabrikant.

Ryanair verwacht uiterlijk in maart volgend jaar 29 737 MAX-toestellen te krijgen, de laatste van een bestelling van 210 vliegtuigen. De luchtvaartmaatschappij heeft daarnaast 150 vaste bestellingen voor de MAX 10, het grootste 737-toestel, met de optie om die uit te breiden. De eerste van deze toestellen worden naar verwachting in 2027 geleverd.

O’Leary heeft eerder al overwogen Chinese vliegtuigen te kopen als de prijs aantrekkelijk genoeg is. Daarop waarschuwde Congreslid Raja Krishnamoorthi Ryanair dit niet te doen vanwege veiligheidszorgen. De brief van de topman donderdag is zijn reactie daarop.

Aantal elektrische vrachtwagens sinds 2022 verzevenvoudigd

Elektrische vrachtwagens
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het aantal volledig elektrische vrachtwagens en trekkers voor oplegger in Nederland is de afgelopen twee jaar explosief gestegen. Op 1 januari 2024 stonden er bij Nederlandse bedrijven ruim 1.100 elektrische vrachtwagens geregistreerd, zeven keer zoveel als begin 2022. Het aantal elektrische trekkers voor oplegger steeg in dezelfde periode zelfs achtvoudig, van 28 naar 225 stuks. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Toch blijft het aandeel elektrische vrachtvoertuigen gering: op een totaal van ruim 141.000 vrachtwagens en trekkers voor oplegger rijden 98 procent nog altijd op diesel.

Kortere afstanden, minder gewicht

Elektrische vrachtvoertuigen leggen gemiddeld aanzienlijk minder kilometers af dan hun dieselvarianten. In 2023 reden elektrische vrachtwagens gemiddeld 27.600 kilometer per jaar, tegenover 43.200 kilometer voor diesels. Elektrische trekkers voor oplegger kwamen op 48.300 kilometer uit, terwijl dieseltrekkers gemiddeld 85.600 kilometer aflegden.

Ook de ritlengtes verschillen sterk. Een rit met een elektrische vrachtauto was gemiddeld 25 kilometer, terwijl dieselvrachtwagens 57 kilometer per rit aflegden. Trekkers met een dieselmotor kwamen uit op 94 kilometer per rit, elektrische trekkers op 35 kilometer.

Daarnaast vervoeren elektrische vrachtwagens gemiddeld minder lading per rit: zo’n 5.000 kilogram, tegenover 9.000 kilogram bij diesels. Elektrische trekkers vervoeren met 11.800 kilogram wel bijna evenveel als dieseltrekkers (13.200 kilogram).

Elektrische trucks vooral voor voedingsmiddelen en stadsdistributie

Elektrische vrachtvoertuigen worden relatief vaak ingezet voor het vervoer van voedingsmiddelen, en zijn dus populair in de fijnmazige stadsdistributie. 68 procent van de elektrische vrachtvoertuigen is in gebruik bij bedrijven in de sector vervoer en opslag, terwijl deze sector in totaal de helft van alle vrachtvoertuigen gebruikt.

Gillis wint zaak tegen koper vakantieparken: koop moet doorgaan

HAARLEM – De koper van de vakantieparken van Peter Gillis moet zijn verplichtingen uit de koopovereenkomst nakomen. Dat heeft de rechter in Haarlem donderdag beslist, volgens het vonnis waarover het ANP beschikt. De ondernemer en realityster had een kort geding aangespannen tegen de koper om af te dwingen dat de verkoop van zijn tien Nederlandse vakantieparken doorgaat.

De partijen hadden in februari een deal gesloten waarmee 185 miljoen euro was gemoeid. Maar de koper wilde zijn verplichtingen uit het koopcontract niet nakomen, omdat de Belastingdienst beslag had gelegd op de parken. Financiers achter de overname hadden zich hierdoor teruggetrokken, stelde de koper twee weken geleden in de rechtszaal.

De koper is vanwege een regeling met de fiscus die Gillis heeft getroffen beschermd tegen de beslagen, oordeelt de rechter nu. De koper of de financiers zullen hier geen last van hebben.

De koper heeft zijn bezwaren tegen het koopcontract volgens de rechter niet aannemelijk gemaakt. Hij heeft bovendien tijdens de zitting verklaard dat de financiering voor de overname rond is. Daar zouden drie particuliere financiers bij betrokken zijn. Wie dat zijn en welke afspraken zij hebben gemaakt, bleef tijdens de zitting onduidelijk.

Om de parken was lange tijd veel te doen, omdat Gillis via de vakantieparken fraude zou plegen en er illegaal mensen woonden. Uiteindelijk moesten de locaties sluiten en had de familie geen zicht op heropening. Gillis werd vorige maand veroordeeld voor belastingfraude en kreeg een jaar celstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk.

Gillis’ advocaat zegt ervan uit te gaan dat de koper het vonnis nakomt, verwijzend naar het feit dat de koper op de zitting heeft gezegd dat de financiering rond is. Als de koper de benodigde informatie niet verstrekt en zijn medewerking niet verleent, kunnen er forse dwangsommen worden opgelegd, benadrukt de raadsman. Dit kan oplopen tot 100 miljoen euro. Gillis zelf spreekt in een reactie van “gerechtigheid”.

De koper denkt na over mogelijke vervolgstappen, laat zijn adviseur en woordvoerder weten.

De Graaf Afvalbeheer zet met Volvo FMX Electric eerste stap naar een emissievrij wagenpark

PURMEREND – De Graaf Afvalbeheer heeft zijn eerste elektrische truck in gebruik genomen: een Volvo FMX Electric 4×2-portaalwagen. Deze truck wordt ingezet voor het transport van containers voor bouw- en sloopafval in Noord-Holland. De Volvo FMX Electric is geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks.

Bij de aanschaf van een elektrische truck heeft De Graaf Afvalbeheer uit Purmerend verschillende merken en modellen met elkaar vergeleken. Uiteindelijk viel de keus op een Volvo FMX Electric met Hyva portaalarmsysteem.

“Doorslaggevend in de keuze voor de Volvo FMX Electric was dat deze truck geschikt is voor een aanhanger en voldoende actieradius biedt”, zegt Rob de Graaf, operationeel directeur van De Graaf Groep.

“Onze nieuwe elektrische truck kan in combinatie met een aanhanger vier containers tegelijk vervoeren. Dit is gelijk aan wat we met een dieseltruck kunnen meenemen. Hierdoor blijft onze inzet net zo efficiënt, terwijl we tegelijkertijd duurzamer inzamelen. De truck kan dagelijks tot 240 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven opladen en dat is in principe voor ons voldoende voor een volledige werkdag. Mocht bijladen toch nodig zijn, dan kan dat eenvoudig tijdens de pauzes van de chauffeur.”

Op weg naar een emissievrij wagenpark

De investering in de Volvo FMX Electric is onderdeel van een vijfjarenplan van De Graaf Groep om het wagenpark volledig emissievrij te maken. Momenteel beschikt het bedrijf over 42 trucks, waarvan dit de eerste elektrische is. Er zijn inmiddels nog twee extra elektrische trucks aangeschaft, en meer zullen volgen. Om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken, heeft De Graaf Afvalbeheer op het eigen terrein een laadfaciliteit laten installeren. Daarnaast heeft het bedrijf een contract afgesloten met zijn brandstofleverancier waarmee het tijdvensters kan reserveren om onderweg bij te laden.

Ontspannen rijden

Elektrische trucks bieden nog een belangrijk voordeel, vertelt De Graaf. “Ik heb in een demotruck kunnen rijden en een elektrische truck rijdt zo rustig en is zo stil. Dat is een groot pluspunt en echt een verbetering voor de chauffeur. Ik denk dat je als chauffeur ’s avonds meer ontspannen en relaxed thuiskomt.”

Gelijkwaardige kilometerkostprijs

Welke tips heeft De Graaf voor andere bedrijven die overwegen om met een elektrische truck te gaan rijden? “De overstap naar elektrisch rijden vraagt om een goede voorbereiding. Laat je voorlichten en kijk goed naar de kilometerkostprijs. Voor onze Volvo FMX Electric is de kostprijs per kilometer gelijkwaardig met die van een dieseltruck, mede omdat we AanZET-subsidie hebben gekregen.”

Samenwerking met LVS Trucks

Voor de aanschaf van de Volvo FMX Electric werkte De Graaf Afvalbeheer nauw samen met LVS Trucks. “We hebben al meerdere Volvo-trucks in onze vloot en kennen LVS Trucks als een dealer die met ons meedenkt en uitstekende service levert”, zegt De Graaf. “Ze hebben veel tijd en energie gestoken in het voorlichten over elektrisch rijden en de zaken die daarbij komen kijken.” Het Hyva portaalarmsysteem is opgebouwd door Vlarotech uit Zwaag.

Van afval naar nieuw product

De Graaf Afvalbeheer is onderdeel van De Graaf Groep. In 1952 begon Jaap de Graaf met het gescheiden inzamelen van papier in Purmerend. Tegenwoordig is De Graaf Afvalbeheer een landelijk opererend afvalbedrijf dat is gespecialiseerd in het inzamelen en verwerken van allerlei soorten afvalstromen. Op de werf van De Graaf Groep in Purmerend wordt het afval verwerkt en geschikt gemaakt voor recycling.

×