Clicky

dinsdag 13 mei 2025 - 21:19 uur
Home Blog Pagina 3

Wierda Voertuig Techniek levert eerste 50 tons TGS 50.480 10×8/6 BLB aan GSNED

TERNEUZEN – Wierda Voertuig Techniek heeft recent de allereerste TGS 50.480 10×8/6 BLB opgeleverd waarna deze werd toegevoegd aan het uitgebreide wagenpark van GSNED, specialist in allerhande transporten.

Wat dit voertuig bijzonder maakt, is de uitvoering met 10.500 kg voorassen en een toelaatbaar totaalgewicht (GVW) van 50 ton. Een stap boven de gebruikelijke 10.000 kg voorassen en 49.000 kg GVW.

Dankzij deze technische upgrade is het voertuig nog beter in staat om zware werkzaamheden uit te voeren onder uitdagende omstandigheden.

De vijfassige MAN met 480 pk motor is volledig aangepast aan de specifieke wensen van GSNED en is voorzien van maatwerkoplossingen die bijdragen aan veiligheid, stabiliteit en inzetbaarheid in het veld. Mede door de grote wielen is geen enkel terrein onbegaanbaar voor deze mastodont.

GSNED koos bewust opnieuw voor een 10×8-configuratie én voor MAN. “We hebben al een MAN 10×8 in onze vloot en die bevalt uitstekend,” aldus GSNED.

“De vraag naar dit type voertuig is groot bij onze klanten. Dankzij de veelzijdigheid is het voertuig breed inzetbaar voor al het transport binnen de GWW-sector: van grond en klei tot zand en menggranulaat. En nu kunnen we elke rit een ton extra meenemen!”

De aflevering van dit voertuig onderstreept de kracht van de samenwerking tussen de dealer, Wierda Voertuig Techniek en GSNED, waarbij innovatie en klantgericht maatwerk centraal staan.

Mercedes-Benz Trucks breidt elektrische trucklijn uit met nieuwe varianten van eActros 600

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Mercedes-Benz Trucks breidt zijn aanbod van batterij-elektrische trucks verder uit met nieuwe varianten van de eActros 600, het vlaggenschip voor zwaar langeafstandstransport. De nieuwe versies combineren de moderne aandrijftechnologie en hoge energie-efficiëntie van de tweede generatie e-trucks met een breder scala aan toepassingen, waaronder verschillende wielbases, accupakketten en cabinevarianten.

De trucks zijn onder andere uitgerust met een in eigen huis ontwikkelde elektrische aandrijfas, lithium-ijzerfosfaataccu’s (LFP) met een lange levensduur, en een 800 volt-boordsysteem. De eerste nieuwe modellen kunnen vanaf dit najaar besteld worden en zullen deels vanaf 2025 geproduceerd worden in de Mercedes-fabriek in Wörth am Rhein.

Elektrificatie voor meer toepassingen

Volgens Achim Puchert, CEO van Mercedes-Benz Trucks, speelt deze uitbreiding een belangrijke rol in de verduurzaming van het vrachtvervoer: “De transportsector kent een breed scala aan behoeften op het gebied van laadvermogen en actieradius. Met de nieuwe eActros 600-varianten willen we klanten maximale flexibiliteit bieden en helpen hun transportoplossingen economisch en elektrisch in te richten.”

Het uitgebreide portfolio zal onder meer bestaan uit trekker-opleggercombinaties en bakwagens met langere wielbases, varianten met twee accupakketten, en alternatieve lange cabines met verschillende dakvormen.

Vanaf 2021 elektrisch op de weg

Mercedes-Benz Trucks introduceerde in 2021 zijn eerste elektrische trucks, waaronder de eActros 300/400 voor distributietransport en de eEconic voor afvalinzameling. Eind 2024 startte de serieproductie van de eActros 600, het nieuwe vlaggenschip voor zwaar transport. Vanaf 2026 volgt een kleine serie van de eArocs 400, bestemd voor bouwverkeer in stedelijk gebied. Deze truck deelt diverse componenten met de eActros 600, zoals de LFP-accu’s.

De productie van de eerste generatie eActros 300/400 wordt eind dit jaar stopgezet. De productie van de eEconic blijft wel doorgaan.

Actieradius tot 500 kilometer – en meer

De eActros 600 beschikt over drie accupakketten van elk 207 kWh, goed voor een totaal geïnstalleerde capaciteit van 621 kWh. De actieradius bedraagt 500 kilometer zonder tussentijds laden, zelfs bij een brutogewicht van 40 ton. Met laden tijdens wettelijk verplichte pauzes kan een dagelijkse afstand van meer dan 1.000 kilometer worden afgelegd.

Dankzij de hoge efficiëntie van de aandrijving en het gebruik van LFP-technologie, die meer dan 95 procent van de batterijcapaciteit benutbaar maakt, is het voertuig geschikt voor combinatiegewichten tot 44 ton. In standaardconfiguratie met oplegger bedraagt het laadvermogen circa 22 ton.

Snelle uitrol vereist laadinfrastructuur

Hoewel de technologie klaar is voor grootschalige inzet, blijft de laadinfrastructuur achter. Momenteel zijn er minder dan 1.000 laadpunten voor zware voertuigen in heel Europa. Daimler Truck heeft daarom in maart een plan gepresenteerd voor een semi-publiek laadnetwerk, dat tegen 2030 moet uitgroeien tot meer dan 3.000 snellaadpunten. Dit netwerk komt bovenop bestaande initiatieven zoals Milence, het gezamenlijke laadnetwerk van Daimler Truck, de TRATON GROUP en de Volvo Group, dat 1.700 openbare laadpunten wil realiseren tegen 2027.

De eActros 600 werd eind november 2024 officieel in serieproductie genomen en werd in 2025 uitgeroepen tot “International Truck of the Year”. De truck bewees zijn prestaties onder andere tijdens een 15.000 kilometer lange testtour door 22 Europese landen en een wintertest van 6.500 kilometer door Noord-Europa.

Optredens halve finale songfestival online gelekt

BASEL – De optredens van de halve finale van het Eurovisie Songfestival zijn maandagavond gelekt op X. Ook het optreden van de Nederlandse inzending Claude staat online.

De opnames zijn maandagavond gemaakt tijdens de eerste repetitie met publiek in Basel. Het is niet bekend wie de beelden heeft gelekt. De eerste halve finale is dinsdagavond. Daarin treedt ook Claude op.

AVROTROS zegt “bekend” te zijn met het uitlekken van de beelden. De Telegraaf was het eerste Nederlandse medium dat schreef over het lek op X. “Het is wat het is, hoe jammer ook dat de afspraken niet gerespecteerd worden. C’est la vie”, aldus een AVROTROS-woordvoerster. “Wij zijn inmiddels wel bekend met uitlekken. Het gaat nu om de show van vanavond, dat is veel belangrijker.”

Enthousiast publiek

Claude gaf maandag zijn eerste songfestivaloptreden voor publiek. Claude zong zuiver en het publiek reageerde enthousiast. Voorheen was de tweede doorloop, ook dress rehearsal genoemd, extra belangrijk. De internationale jury’s kijken voor het eerst mee en geven ook punten, maar deze worden tegenwoordig niet meer uitgedeeld omdat de finalisten volledig worden bepaald door het publiek. Alleen als er iets fout gaat met het stemmen worden de jurypunten geraadpleegd.

Eerder lekte het nummer C’est La Vie van de 21-jarige zanger al uit. Hij zou zijn nummer eind februari officieel presenteren, maar een dag eerder stond het al op sociale media.

Emotionele Omtzigt: onvoldoende zichtbaar bezig met kernproblemen

DEN HAAG – Pieter Omtzigt vindt dat de Haagse politiek “onvoldoende zichtbaar bezig is met de kernproblemen van Nederland oplossen”. Dat zegt de gewezen fractievoorzitter van NSC in een persverklaring bij zijn afscheid, zichtbaar geëmotioneerd. Hij hekelt dat “de tent in de fik staat” als er vijf lintjes niet ondertekend worden, terwijl problemen als de afwikkeling van het toeslagenschandaal voortduren.

Dat “giftige politieke klimaat” is Omtzigt steeds meer gaan tegenstaan en heeft naar eigen zeggen bijgedragen aan zijn besluit om te stoppen als Kamerlid en politiek leider van zijn eigen partij.

Omtzigt zou graag een grotere rol zien voor inhoudelijke Kamerleden in toekomstige politieke deals met coalitiegenoten PVV, VVD en BBB. “Ik denk dat er een heleboel gemist wordt met deze coalitie, als alleen coalitieleiders onderhandelen.” Hij noemde onder andere zijn partijgenoten Ilse Saris op het gebied van de WIA en Merlien Welzijn als het over wonen gaat als voorbeelden.

Hij kondigde half april zijn vertrek aan, omdat hij zijn gezondheid voorop wil stellen. Omtzigt meldde zich twee keer eerder ziek vanwege een burn-out. Dinsdagmiddag neemt Pieter Omtzigt na 21 jaar Kamerlidmaatschap afscheid van het parlement. Omtzigt gaat “nu even echt proberen om af te koppelen” maar blijft betrokken bij de partij. “Ik geloof dat ik lidnummer één heb, ik ben oprichter, maar ik doe echt een stap terug. Ik ga op zoek naar een goede invulling en wat die mag zijn, weet ik op dit moment niet.”

VN bezorgd over uitzettingen door regering Trump

GENÈVE – De mensenrechtenchef van de Verenigde Naties zegt bezorgd te zijn over de behandeling van migranten die worden uitgezet door de Amerikaanse autoriteiten. Volker Türk stelt dat het lot van 245 Venezolanen en 30 Salvadoranen die naar El Salvador zijn gestuurd, onduidelijk is.

De regering van president Donald Trump voert een streng migratiebeleid en heeft een beroep gedaan op een oorlogswet uit 1798 om mensen zonder tussenkomst van de rechter te kunnen verwijderen. Het mensenrechtenkantoor van de VN ontving informatie van familieleden en advocaten over ongeveer honderd Venezolanen die na hun uitzetting vermoedelijk zijn vastgezet in een beruchte gevangenis in El Salvador.

“De families waarmee we hebben gesproken, uitten een gevoel van totale machteloosheid tegenover wat er is gebeurd. Ze zijn pijnlijk getroffen door het feit dat hun familieleden worden bestempeld en behandeld als gewelddadige criminelen, zelfs terroristen, zonder enige gerechtelijke uitspraak over de geldigheid van de beschuldigingen tegen hen”, aldus de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten.

Uitgezette Venezolanen konden hun uitzetting niet aanvechten. “Deze situatie leidt tot ernstige zorgen over een breed scala aan rechten die fundamenteel zijn in zowel de Amerikaanse als de internationale wetgeving”, zegt Türk. Hij noemt onder meer bescherming tegen willekeurige detentie. Ook bestempelt hij de wijze waarop de uitzettingen plaatsvinden als “uiterst verontrustend”. Migranten zijn vastgeketend afgevoerd.

Acteur Gérard Depardieu schuldig aan aanranding in eerste zaak

PARIJS – De Franse acteur Gérard Depardieu heeft dinsdag in de rechtbank van Parijs een voorwaardelijke gevangenisstraf van achttien maanden gekregen. De 76-jarige acteur is in zijn eerste zaak schuldig bevonden aan aanranding.

Depardieu wordt door tientallen vrouwen beschuldigd van seksueel wangedrag. Ook wordt hij verdacht van verkrachting.

De acteur is schuldig bevonden aan aanranding van een nu 54-jarige vrouw en een 34-jarige vrouw. De vrouwen waren respectievelijk decorontwerper en assistent-regisseur bij de film Les volets verts van Jean Becker, waarin Depardieu speelde.

Register van zedendelinquenten

Het Openbaar Ministerie eiste eind maart een voorwaardelijke gevangenisstraf van achttien maanden, een boete van 20.000 euro en een schadevergoeding voor de slachtoffers.

Depardieu wordt nu opgenomen in het register van zedendelinquenten, zoals het Openbaar Ministerie had gevraagd. Zijn advocaat laat weten dat de acteur in beroep gaat.

Meer dan 70 procent van gecontroleerde vrachtwagens in Thüringen in overtreding

Foto: Duitse Politie

ERFURT – De politie van Thüringen heeft opnieuw deelgenomen aan de grootschalige Europese controleactie van ROADPOL (European Roads Policing Network). Tijdens een recente controleweek werden in totaal 74 vrachtwagens en bussen aan een inspectie onderworpen door de politie. Bij maar liefst 52 vrachtwagens werden één of meerdere overtredingen vastgesteld – goed voor een overtredingspercentage van meer dan 70 procent.

De controles, die plaatsvonden na een eerdere ROADPOL-actie op 20 februari 2025, richtten zich wederom op zwaar vrachtverkeer. De inspecteurs constateerden onder meer 13 snelheidsovertredingen, 17 schendingen van de sociale voorschriften (zoals rij- en rusttijden), en 6 gevallen van onjuiste bediening van de tachograaf.

Foto: Duitse Politie

Daarnaast werden 15 voertuigen aan de kant gezet vanwege onveilige lading, technische gebreken of overbelasting. Voor zes chauffeurs betekende dit zelfs dat zij niet verder mochten rijden.

De politie van Thüringen benadrukt dat ook in de rest van 2025 meerdere ROADPOL-controles zullen volgen. De focus zal daarbij liggen op snelheid, het gebruik van de veiligheidsgordel en rijden onder invloed van alcohol of drugs.

Het doel is om de verkeersveiligheid op de Europese wegen te vergroten en het aantal verkeersslachtoffers verder terug te dringen.

Rijksuitgaven stijgen harder dan mag, zegt Raad van State

DEN HAAG – De pas bijgestelde rijksbegroting voldoet niet volledig aan de Europese begrotingsregels. De uitgaven nemen de komende jaren sterker toe dan is toegestaan. Dat schrijft de Raad van State in een rapport over de voorjaarsnota die het kabinet vorige maand heeft ingediend.

Het begrotingstekort en de staatsschuld blijven dit jaar en volgend jaar onder de afgesproken normen van respectievelijk 3 procent en 60 procent van de totale omvang van de economie. De komende jaren neemt het tekort evenwel toe en komt de bovengrens van 3 procent wel degelijk in zicht.

Om toekomstige problemen te voorkomen kijkt het Europees begrotingstoezicht bij landen die aan deze normen voldoen, ook naar de ontwikkelingen op de middellange termijn. Nederland kreeg in dat kader vorig jaar ook vanuit Brussel al de waarschuwing dat het structureel te veel uitgeeft.

Een raming waarmee het Centraal Planbureau (CPB) onlangs kwam, liet eveneens zien dat het begrotingstekort de komende jaren hoger uitvalt dan eerder werd voorzien. Dat komt deels door minder rooskleurige economische cijfers, maar ook door maatregelen uit de voorjaarsnota.

Met name de uitgaven aan de zorg en sociale zekerheid blijven voorlopig stijgen, mede als gevolg van de voortschrijdende vergrijzing. Verder wijst de Raad van State naar het “expansief beleid” dat door de voorgaande kabinetten is ingezet.

De Raad van State ziet wel dat het kabinet in de voorjaarsnota zijn best doet om de begrotingsdiscipline te handhaven. Er wordt een trendmatig begrotingsbeleid gevoerd, waarin vaststaat hoeveel mag worden uitgegeven, terwijl de belastinginkomsten meebewegen met het economisch tij.

Minister Eelco Heinen (Financiën) erkent dat de begroting “niet voldoet aan het uitgavenpad” dat Brussel heeft aanbevolen. In een kabinetsreactie benadrukt hij dat het kabinet in het hoofdlijnenakkoord al wel “een eerste stap” heeft gezet waardoor de uitgaven vanaf 2027 minder hard gaan stijgen.

De VVD-bewindsman herhaalt dat op termijn meer maatregelen nodig zijn. “Ook volgende kabinetten zullen stappen moeten zetten om de tekorten en de schuld binnen de Europese referentiewaarden te houden.”

Evenveel politiegeweld, vaker bij mensen met ‘onbegrepen gedrag’

AMSTERDAM – De politie gebruikte vorig jaar bij ruim 36.000 incidenten geweld, ongeveer even vaak als in het jaar ervoor. De inzet van een vuurwapen door agenten daalde ten opzichte van eerdere jaren, meldt de politie dinsdag.

De politie spreekt van een stabilisering van het geweldsgebruik, na jaren van toename. “Dat is een positieve ontwikkeling, maar waardoor het komt weten we nog niet precies”, aldus Peter Holla, politiechef in Amsterdam en landelijk portefeuillehouder geweld.

Bij het toepassen van geweld door de politie ging het 23.912 keer om fysiek geweld om een verdachte onder controle te brengen. In 38 procent betrof dit “mensen met onbegrepen gedrag”, ruim vier procentpunt meer dan in 2023. Volgens de politie gaat het vaak om mensen die psychisch in de war zijn.

Vuurwapen

“Zulke situaties vragen om samenwerking met zorgpartners”, zegt Holla. “Deze mensen hebben niet altijd politie, maar vooral hulp nodig. Personen met onbegrepen gedrag zijn vaak onberekenbaar en daarom gevaarlijk voor henzelf en hun omgeving.”

Agenten gebruikten vorig jaar 1760 keer hun vuurwapen, waarbij 214 keer gericht werd geschoten. In 194 gevallen was dat om een ernstig gewond dier uit zijn lijden te verlossen en in acht gevallen gericht op een agressief dier. De wapenstok werd 3167 keer geregistreerd als gebruikt, het stroomstootwapen 1114 keer en pepperspray 749 keer.

Drie miljoen incidenten

Het aantal klachten over politiegeweld steeg. Vooral ging dit om geweld bij maatschappelijke onrust, zoals blokkades van snelwegen door milieuactivisten. Klachten worden onderzocht door een speciaal team.

De politie kwam bij ruim drie miljoen incidenten in actie. Daarvan werd in minder dan 1 procent (0,74 procent) geweld gebruikt.

MAN Charge&Go: nieuwe laadservice voor laden van eTrucks, ongeacht merk, bij openbare stations

LEUSDEN – De nieuwe MAN Charge&Go laadservice is nu beschikbaar voor alle klanten, ongeacht het merk. MAN Charge&Go maakt het gemakkelijker om laadpunten te vinden die geschikt zijn voor trucks in heel Europa.

MAN’s nieuwe laadservice maakt het mogelijk om met één laadpas de laadstroom te betalen tegen aantrekkelijke voorwaarden. Een bijzondere feature van MAN Charge&Go is de unieke MAN eTruck ready standard. Het Europese truck-compatibele laadnetwerk bestaat momenteel uit ongeveer 650 locaties. Tegen het einde van 2025 voldoen ongeveer 1.000 laadlocaties aan de eTruck ready/limited standard.

Daarnaast wordt de MAN Charge&Go laadpas geaccepteerd op meer dan 15.000 andere laadlocaties in Europa. Klanten profiteren daarnaast ook van de continue uitbreiding van het laadnetwerk.

Laden bij openbare laadpunten is een belangrijk criterium voor klanten wanneer ze kiezen voor batterij-elektrische trucks. MAN heeft de eTruck ready standard ontwikkeld om ervoor te zorgen dat publiek laden niet eindigt bij ongeschikte laadpunten voor auto’s. De nieuwe eTruck ready/limited standard helpt klanten bij het vinden van laadpunten die geschikt zijn voor trucks. Wendbaarheid en hoogte- en gewichtsbeperkingen behoren tot de criteria van de eTruck ready standard.

Op de digitale kaart van MAN Charge&Go worden de laadpunten die geschikt zijn voor trucks weergegeven in twee varianten: eTruck ready en eTruck limited. Waar eTruck ready onbeperkte laadpunten voor trucks weergeeft, hebben de laadpunten met het label ‘limited’ beperkingen, bijvoorbeeld met het oog op de lengte van de combinatie.

Bij MAN Charge&Go staat de eenvoudige en betrouwbare afhandeling van het laadproces bij laadpunten van verschillende aanbieders centraal. De eTruck-chauffeur authenticeert zich bij het laadstation met de bijbehorende kaart en het betalingsproces wordt op de achtergrond afgehandeld.

De laadservice is zo ontwikkeld dat ook gemengde wagenparken van het aanbod gebruik kunnen maken. Een geconsolideerde en transparante factuur aan het einde van de maand geeft een overzicht van de laadkosten voor het hele wagenpark bij alle gebruikte laadpunten. MAN Charge&Go maakt gebruik van het laadnetwerk met Preferred Partners van TRATON Charging Solutions. Dit garandeert aantrekkelijke voorwaarden voor gebruikers. Klanten profiteren ook van 24/7 ondersteuning door de experts van MAN Mobile24.

MAN Charge&Go is geïntegreerd in MAN Digital Services. Wel zo handig voor zowel wagenparkbeheerders als chauffeurs. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat de laadlocaties kunnen worden weergegeven in de truck of in de MAN DriverApp. Het MAN Charge&Go Service Portal biedt klanten te allen tijde volledige transparantie met betrekking tot de laadkosten en een overzicht van de laadkaarten.

MAN Truck & Bus stimuleert zero-emissie transport met aantrekkelijke trucks en nieuwe oplossingen. Om het voor klanten gemakkelijker te maken om over te stappen, is het nu cruciaal dat politici de marktgroei bevorderen en hiervoor een betrouwbaar financieel kader creëren. Dit vereist duidelijke, doortastende politieke richtlijnen en de uitbreiding van een laadinfrastructuur die geschikt is voor bedrijfsvoertuigen. Europa heeft tegen 2030 minstens 50.000 openbare laadpunten nodig.

cargo-partner en Nippon Express bundelen krachten met “ONE Road”: geïntegreerd Europees wegtransportnetwerk

WENEN – Logistieke dienstverleners cargo-partner en Nippon Express slaan de handen ineen om hun wegtransportactiviteiten in Europa te integreren onder het project “ONE Road”. Met deze samenwerking ontstaat een pan-Europees netwerk voor groupage-, LTL- en FTL-vervoer, waarmee beide bedrijven inspelen op de toenemende vraag naar flexibele en betrouwbare transportoplossingen.

De samenwerking volgt een jaar na de overname van cargo-partner door NIPPON EXPRESS HOLDINGS, INC.. Onder de vlag van “ONE Road” worden de sterke marktposities van cargo-partner in Centraal- en Oost-Europa gecombineerd met de gevestigde infrastructuur van Nippon Express in West-Europa. Dit resulteert in een fijnmazig en breed dekkend transportnetwerk.

Sterke basis in Centraal- en Oost-Europa

“Door de netwerken te integreren, creëren we een stevig operationeel fundament dat onze organische groei ondersteunt en onze positie op de Europese markt verder versterkt,” aldus Thomas Schledorn, Chief Operating Officer Overland bij cargo-partner. Schledorn is tevens verantwoordelijk voor het wegtransportproduct van NX in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Het netwerk van cargo-partner in Centraal- en Oost-Europa vormt een belangrijk onderdeel van de nieuwe strategie. Vanuit hubs in onder andere Wenen, Zory, Ljubljana, Zagreb en Sofia wordt een snelle en betrouwbare dienstverlening gerealiseerd. Voor West-Europa wordt gebruikgemaakt van de hubs van Nippon Express.

Eerste successen in Italië en uitbreiding richting West-Europa

De samenwerking heeft in Italië al geleid tot een volledige integratie van de diensten. De volgende stap is uitbreiding naar België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Hiervoor wordt een zogeheten “Road Community” opgericht waarin elke betrokken regio wordt vertegenwoordigd.

Een van de eerste zichtbare resultaten is de succesvolle dagelijkse groupagedienst tussen Oostenrijk en Italië. Sinds september 2024 worden goederen vervoerd tussen de Nippon Express-hub in Lainate (Milaan) en cargo-partner-locaties in Slovenië, Kroatië en Bulgarije. In november volgden dagelijkse retourverbindingen tussen Lainate en bestemmingen in onder meer Oostenrijk, Slowakije, Tsjechië, Hongarije, West-Roemenië en Noord-Macedonië, via de centrale hub in Wenen. Begin 2025 kwamen daar directe linehaul-verbindingen tussen Polen en meerdere Italiaanse vestigingen bij.

Volgende stap naar uniform logistiek landschap

Volgens Schledorn weerspiegelt het project “ONE Road” de gezamenlijke ambitie om een uniform en flexibel Europees wegtransportnetwerk te creëren. “Deze samenwerking verbindt Oost- en Centraal-Europa met de belangrijkste markten in West-Europa en biedt klanten een naadloos logistiek landschap.”

Binnen het netwerk worden transportdiensten waar mogelijk geïnternaliseerd, wat zorgt voor meer controle en flexibiliteit. cargo-partner investeert daarnaast in capaciteitsuitbreiding en het inzetten van eigen middelen om het netwerk verder te versterken en eventuele hiaten op te vullen.

Organisaties willen dat meer daklozen met urgentie woning krijgen

DEN HAAG – Dakloze mensen moeten makkelijker een urgentieverklaring voor een woning krijgen, vindt een collectief van organisaties onder de naam Dakloosheid Voorbij! Dinsdag bieden de organisaties een manifest aan bij de Tweede Kamer.

Tientallen organisaties hebben de oproep ondertekend, waaronder meerdere woningcorporaties, platform voor cliënten in de ggz MIND en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb).

Met een urgentieverklaring kunnen dakloze mensen voorrang krijgen op een sociale huurwoning. Volgens een wetsvoorstel hierover krijgt slechts een klein deel van de daklozen een urgentieverklaring, legt Dakloosheid Voorbij! uit.

Bredere groep

Het gaat dan alleen om mensen die in een opvang zitten of bijvoorbeeld uit een ggz-instelling zijn ontslagen, maar het collectief wil dat een bredere groep voorrang kan krijgen. “Pas de wet aan zodat ook jongeren die van bank naar bank hoppen, mensen die noodgedwongen bij familie verblijven zonder daar te kunnen inschrijven of zelfs in auto’s of caravans overnachten, erkend worden als urgent woningzoekenden”, zo staat in het manifest.

De situatie van iemand zonder woonplek moet nu eerst verslechteren voordat iemand in aanmerking komt voor voorrang, legt Nil Şendil van Dakloosheid Voorbij! uit. Volgens Şendil kunnen dakloze woningzoekenden makkelijk aantonen dat ze geen woonplek hebben, bijvoorbeeld doordat ze niet staan ingeschreven op een adres.

In het Nationaal Actieplan Dakloosheid staat dat de overheid de ambitie heeft om in 2030 te zorgen dat niemand nog dakloos hoeft te leven.

Bloomberg: China heft verbod op Boeing-leveringen op na deal

BEIJING – China heeft het verbod op de levering van Boeing-vliegtuigen aan Chinese luchtvaartmaatschappijen opgeheven. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. De stap volgt op de doorbraak in het handelsoverleg tussen Washington en Beijing. Beide landen besloten daardoor hun importheffingen tijdelijk te verlagen.

Een maand geleden verbood China de levering van vliegtuigen van de Amerikaanse fabrikant aan Chinese maatschappijen. Ook beval Beijing om alle aankopen van luchtvaartgerelateerde apparatuur en vliegtuigonderdelen van Amerikaanse bedrijven te pauzeren. Het verbod volgde op het besluit van de Amerikaanse president Donald Trump om de importheffingen voor de meeste Chinese goederen te verhogen naar 145 procent.

China sloeg vervolgens terug met heffingen op Amerikaanse goederen van 125 procent. Daardoor bevond Boeing zich midden in de handelsoorlog tussen de twee grootmachten. Door de Chinese heffingen zouden Boeings en Amerikaanse luchtvaartonderdelen veel duurder worden voor Chinese afnemers. Maandag kondigden China en de Verenigde Staten echter aan hun tarieven voor de komende negentig dagen flink te verlagen. China hanteert nu een tarief op goederen uit de VS van 10 procent en de Amerikanen heffen 30 procent op Chinese goederen.

Handelsakkoord

De hervatting van de leveringen aan China zal een directe impuls geven aan Boeing. De vliegtuigbouwer hoeft nu geen nieuwe kopers te vinden voor de ongeveer vijftig toestellen die dit jaar aan China worden geleverd. Het herstel van de leveringen zou echter van korte duur kunnen zijn als de handelsoorlog tussen de VS en China niet binnen de komende drie maanden wordt opgelost.

De rol van Boeing in de internationale handel lijkt ook steeds politieker te worden. Trump kondigde vorige week een handelsakkoord aan met het Verenigd Koninkrijk, inclusief een vliegtuigdeal van 10 miljard dollar voor de levering van Boeings aan British Airways.

VS verlagen importheffingen op kleine Chinese pakketjes

HONGKONG – De Verenigde Staten gaan de invoerheffingen op kleinere pakketjes uit China verlagen, meldt het Witte Huis. Dit is opnieuw een stap die de handelsspanningen tussen de twee economische grootmachten moet verminderen.

Pakketten tot 800 dollar uit China en Hongkong waren eerder vrijgesteld van heffingen, maar zijn sinds begin mei belast met een speciaal tarief van 120 procent van de productwaarde of een minimumbedrag van 100 dollar per poststuk. Dat tarief wordt vanaf 14 mei verlaagd naar 54 procent, het vaste bedrag van 100 dollar blijft.

Door de vrijstelling konden sommige pakketten voorheen belastingvrij en met minimale controles de VS binnenkomen.

Het aantal zendingen via die route steeg de afgelopen jaren hard, waarbij het gros kwam van fastfashionwebwinkels als Temu en Shein. President Donald Trump kondigde in februari aan een einde te maken aan de vrijstelling.

Weer drukte op wegen door omrijders wegens afsluiting A12

UTRECHT – Door de wegafsluiting van de A12 tussen Veenendaal en Utrecht is het dinsdagochtend druk op de omleidingsroutes. Ook maandagochtend zorgde dat daar al voor drukte.

Op de A1 vanuit Apeldoorn richting Amersfoort stond rond 08.00 uur 9 kilometer file, wat leidde tot een vertraging van ruim een halfuur. Op de A15 tussen Nijmegen en Gorinchem was er langzaamrijdend en stilstaand verkeer over een lengte van 17 kilometer met een vertraging van bijna drie kwartier.

Aan de A12 tussen Veenendaal en Utrecht wordt sinds vrijdagavond gewerkt. De weg is in de richting van Utrecht tot maandag 19 mei 05.00 uur dicht voor al het verkeer. Over een lengte van 30 kilometer krijgt de weg onder meer stiller asfalt. Verkeer kan omrijden via de A30, A1 en A27, en via de A50, A15, A2 en A27.

N-wegen

Op de A2 van Maastricht richting Eindhoven staat bij Roosteren 6 kilometer file als gevolg van een ongeluk met meerdere voertuigen. De berger is onderweg om vier voertuigen mee te nemen, meldt Rijkswaterstaat. Twee rijstroken zijn dicht, de vertraging is drie kwartier.

Op de N31 bij Drachten-Noord botsten een bus en een bestelwagen op elkaar. Vanuit Leeuwarden is een rijstrook dicht waardoor de vertraging daar drie kwartier bedraagt. Omrijden kan via Heerenveen, over de A32 en de A7.

Op snelwegen en N-wegen staat dinsdagochtend ruim 600 kilometer file, meldt de ANWB.

×