Clicky

vrijdag 4 juli 2025 - 17:16 uur
Home Blog Pagina 3

Kamer gebruikt 75 miljoen grondwettelijk hof voor gevangenissen

DEN HAAG – De Tweede Kamer trekt 75 miljoen euro uit om het cellentekort te verkleinen en betaalt dit uit een geldpotje dat eigenlijk is bedoeld voor de oprichting van een constitutioneel hof. Een meerderheid steunt het wijzigingsvoorstel hierover van D66, waaronder NSC. Op aandringen van NSC is in het coalitieakkoord een hof beloofd dat wetten gaat toetsen aan de grondwet. Maar de toekomst hiervan is onzeker geworden na de val van het kabinet.

“Het is niet acceptabel dat cipiers zo hard moeten werken dat er meer dan 12 procent inmiddels ziek is, het is niet acceptabel dat er een code zwart bestaat, dat tweepersoonscellen ongebruikt blijven en het is zeker niet acceptabel dat mensen jaren moeten wachten voordat ze hun straf ‘mogen’ uitzitten”, motiveert NSC-Kamerlid Willem Koops de voorstem. Hij heeft uiteindelijk zelfs zijn naam onder het wijzigingsvoorstel gezet.

Initiatiefnemer Joost Sneller (D66) juicht toe dat het voorstel is aangenomen, maar vindt het ook “onacceptabel” dat het kabinet geen extra geld had uitgetrokken voor de gevangenissen in de tussentijdse bijstelling van de begroting. “Het kabinet laat veroordeelde criminelen eerder vrij vanwege een cellentekort, maar weigert één euro extra uit te trekken om dat op te lossen”, aldus het Kamerlid.

Renovaties en extra cellen

“Als samenleving mogen we niet accepteren dat het rechtssysteem uit elkaar valt terwijl het geld op de plank blijft liggen”, licht mede-indiener Esmah Lahlah (GroenLinks-PvdA) toe.

Het geld wordt ingezet voor renovaties, extra cellen en om meer personeel aan te trekken. Bijna alle partijen hebben voor het voorstel gestemd, met uitzondering van DENK.

Zorgakkoord rond: vaccinatie gordelroos en screening borstkanker

Vaccinatie

DEN HAAG – Ouderen kunnen zich laten vaccineren tegen gordelroos en er gaat extra geld naar screening op borstkanker voor vrouwen met dicht borstweefsel. Dat is onder meer afgesproken in het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA). Dinsdagavond konden bronnen al melden dat er een onderhandelaarsakkoord was, maar nu is ook de inhoud bekend.

Voor de vaccinatie tegen gordelroos wordt 39 miljoen euro uitgetrokken. Dit is volgens het ministerie van Volksgezondheid niet genoeg om alle ouderen in één keer te kunnen vaccineren, maar wel voldoende om een begin te maken. Het ministerie gaat het RIVM vragen welke groepen als eerste in aanmerking voor een vaccin zouden moeten komen. Ook gaat er 17 miljoen euro naar borstkankerscreening bij vrouwen met dicht borstweefsel. Bij hen wordt borstkanker niet altijd opgemerkt door een mammogram. Door de investering kunnen zij in plaats daarvan een MRI krijgen. Wel moeten het RIVM en de Gezondheidsraad nog met een definitieve uitwerking en advies hierover komen.

Verder gaat er extra geld naar seksuele gezondheid, preventie, de mentale gezondheid van jongeren en kwetsbare wijken. In totaal gaat er bijna 440 miljoen euro naar preventie en het sociale domein.

Kunstmatige intelligentie

Daarnaast wordt meer ingezet op het verlichten van de werkdruk van zorgpersoneel. Hiervoor wordt onder meer kunstmatige intelligentie ingezet. Ook wordt de regeldruk verlicht. Het is de bedoeling dat hiermee in 2028 ongeveer 100.000 mensen minder nodig zijn in de zorg dan zonder beleid het geval zou zijn. De zorg kampt met een groot personeelstekort. Rond 2034 zijn er mogelijk 250.000 tot 300.000 medewerkers te weinig. Door vergrijzing zijn er in de komende jaren steeds minder medewerkers beschikbaar, terwijl er juist steeds meer mensen komen die zorg nodig hebben.

In 2022 werden al afspraken gemaakt om mensen gezonder te laten leven en de samenwerking te verbeteren tussen huisartsen, de geestelijke gezondheidszorg en hulpverleners. De afspraken van het AZWA komen bovenop dat eerder gesloten Integraal Zorgakkoord (IZA).

De demissionaire zorgminister Daniëlle Jansen (NSC) wil dat zorgmedewerkers “veel minder tijd kwijt zijn aan administratie en dat ze daar gaan staan waar ze moeten staan: bij de patiënt”. Ze erkent dat sommige afspraken nog moeten worden uitgewerkt, “maar de afspraken waar we voor gaan staan vast, hoe we het willen bereiken is duidelijk”.

Optreden Douwe Bob op festival Gelderpop gaat door

AMSTERDAM – Het optreden van Douwe Bob op het zomerfestival Gelderpop in Voorthuizen gaat zaterdag door. Dat bevestigt het management van de zanger na berichtgeving van de Barneveldse Krant. Over het optreden bestond onduidelijkheid, omdat Douwe Bob en zijn gezin eerder deze week vanwege bedreigingen naar het buitenland waren gegaan.

De zanger kreeg bedreigingen nadat hij zondag had afgezien van een optreden op een Joods kindervoetbalevenement. Hij vond dat een eerder gemaakte afspraak met de organisatie van het evenement over het weglaten van “religieuze of politieke statements” was geschonden. Daarop besloot hij toch niet op te treden en verliet hij het terrein.

Naar aanleiding van de bedreigingen had de politie contact met de artiest. De zanger besloot dinsdag naar eigen zeggen om voorlopig uit Nederland te vertrekken voor zijn veiligheid. Volgens de politie nam hij die beslissing zelf. Woensdag maakte de politie bekend een 38-jarige man uit Amsterdam te hebben aangehouden die verdacht wordt van de bedreigingen.

Van Opijnen Transport Deventer overgenomen door Thomassen Transport uit Loenen

LOENEN/DEVENTER – Per 3 juli 2025 neemt Thomassen Transport uit Loenen het bedrijf Van Opijnen Transport uit Deventer over.

Aanleiding van deze overname is dat de heer van Opijnen een stapje terug wil doen maar daarbij wel verzekerd wil zijn van continuïteit voor zijn werknemers alsook de opdrachtgevers.

De overname is voor Thomassen Transport van strategische waarde door schaalvergroting en verhoogt daarmee de stabiliteit voor haar werknemers en opdrachtgevers.

De locatie in Deventer zal eigendom blijven van de heer van Opijnen en de activiteiten zullen ongewijzigd worden voortgezet onder de naam Van Opijnen Transport.

De overname sluit aan op de visie van de Thomassen Groep naar de toekomst, groei realiseren zodat we door onze schaalgrootte relevant blijven op de transportmarkt.

“Tot het einde van het jaar zal de heer van Opijnen aanblijven, zodat de overgang soepel kan verlopen en we op een zorgvuldige manier de toevoeging van Van Opijnen Transport binnen de Thomassen Groep (Thomassen Transport, Thomassen Logistiek Loenen, Dorrestijn Transport Soest en Van Opijnen Transport Deventer) kunnen laten plaatsvinden en we zo een stabiele mooie toekomst voor de Groep kunnen vormen”, aldus Jurgen Thomassen, directeur Thomassen Groep.

De Thomassen Groep zal na de overname bestaan uit ruim 220 medewerkers, 120 eigen trekkers en 300 opleggers.

Rutte valt Oekraïne bij over terugschroeven hulp VS

BRUSSEL – De Verenigde Staten moeten wat soepeler omspringen met hun eigen wapen- en munitievoorraden zodat Oekraïne niet zonder komt te zitten, vindt NAVO-topman Mark Rutte. De VS houden de levering van onder meer beloofde, cruciale luchtverdedigingsmunitie tegen uit angst zelf tekort te komen.

Rutte begrijpt “volkomen” dat de VS “er altijd voor moet zorgen dat de eigen belangen zijn gedekt”, zei hij donderdag tegen nieuwszender Fox News. “Maar tegelijkertijd moeten we wat flexibiliteit toestaan. Oekraïne kan op korte termijn niet zonder de steun die het krijgt aan munitie en luchtverdedigingssystemen.” Rutte wees erop dat de VS er niet mee gediend is als Oekraïne de oorlog verliest.

Oekraïne heeft vrijwel dagelijks steeds heviger luchtaanvallen van Rusland te verduren. Het land weet die de laatste tijd minder goed af te slaan. Dat zou nog veel moeilijker kunnen worden zonder de belangrijke Amerikaanse Patriot-luchtverdedigingsraketten waarop het rekent.

Tunnelvisie kost dronken Poolse trucker dak van zijn vrachtwagen

Foto: Duitse Politie

BURBACH-HOLZHAUSEN – Een 45-jarige Poolse vrachtwagenchauffeur heeft woensdagmiddag geprobeerd met zijn 40-tonner door een smalle spooronderdoorgang te rijden nabij het Duitse Burbach-Holzhausen. De actie eindigde in een ravage: het dak en de opbouw van de oplegger raakten zwaar beschadigd, en ook het viaduct liep schade op. De chauffeur bleek zwaar onder invloed van alcohol.

Rond 13.30 uur kreeg de politie melding van een doorrijder na schade. De combinatie had geprobeerd de onderdoorgang op de Kreisstraße K15 te nemen, ondanks duidelijke verbodsborden voor vrachtverkeer. De doorgang is slechts 2,6 meter breed en 3 meter hoog — te laag en te smal voor een standaard vrachtwagen.

Toen de chauffeur merkte dat hij de doorgang niet kon passeren, reed hij achteruit en keerde zijn voertuig. De politie trof hem korte tijd later aan in het nabijgelegen Niederdresselndorf. Bij controle bleek de man 2,5 promille alcohol in zijn bloed te hebben — vijf keer de Duitse limiet voor beroepschauffeurs. De agenten namen zijn rijbewijs en voertuigsleutels in beslag. De trekker werd als onveilig aangemerkt.

De schade aan het voertuig wordt geschat op zo’n 70.000 euro. De spooronderdoorgang is beschadigd aan de inrijzijde, maar kan voorlopig nog wel gebruikt worden.

De chauffeur hangt een strafzaak boven het hoofd wegens het in gevaar brengen van het verkeer en het verlaten van de plaats van een ongeval.

Ontwikkeling van duurzame energie dreigt tot stilstand te komen

UTRECHT – De ontwikkeling van duurzame energie op land dreigt tot stilstand te komen. Dat staat in de halfjaarlijkse update van de regionale energiestrategieën (RES). Het doel voor 2030, minstens 35 terawattuur (TWh) aan hernieuwbare energie op land, wordt waarschijnlijk wel gehaald. De hogere ambitie van 55 TWh verdwijnt echter uit beeld.

“De vraag naar elektriciteit neemt alleen maar toe, maar de ontwikkeling van zowel zonne- als windenergie stagneert. Je ziet dat klimaat en energie niet meer op nummer 1 staan”, zegt Kristel Lammers, directeur van het Nationaal Programma RES. Dat programma ondersteunt de dertig RES-regio’s in Nederland. Enkele jaren geleden maakten de regio’s plannen om in 2030 gezamenlijk 55 terawattuur energie op te wekken via zonnepanelen en windturbines. Dat is fors hoger dan de afspraak van 35 TWh uit het Klimaatakkoord. Uiteindelijk moet Nederland uiterlijk in 2050 klimaatneutraal zijn.

“Die afspraak voor 2030 gaan we wel halen, maar ons streefdoel raakt echt uit beeld omdat we stilstand zien”, zegt Lammers. “Ook in gebieden die altijd vooropliepen met de ontwikkeling van duurzame energie, zoals Flevoland, Groningen, Friesland en Zeeland, stagneert verdere doorontwikkeling na 2030.”

Dat komt volgens Lammers onder meer door “de maatschappelijke discussie rond vooral windenergie”, het uitblijven van landelijke milieunormen voor windturbines en het gebrek aan politiek en maatschappelijk draagvlak. De ruimte in Nederland is bovendien beperkt. “Woningbouw, bedrijvigheid en sinds kort ook Defensie vragen steeds meer ruimte. Klimaat en energie staan op dit moment niet bovenaan.”

Wethouder Marcel Blind van de Overijsselse gemeente Olst-Wijhe, die bij de VNG over klimaat en energie gaat, ziet in gemeenteraden “de gesprekken stilvallen”. Blind: “Waar we een paar jaar geleden heel druk bezig waren met dit onderwerp, zie je nu de lucht uit de ballon lopen.”

In grote delen van Nederland is sprake van netcongestie, een vol stroomnet. Op diverse plekken kunnen grootverbruikers van elektriciteit geen aansluiting meer krijgen. Het lokaal opwekken én gebruiken van energie is daarom volgens Lammers van groot belang. “Op gebiedsniveau moet een evenwicht zijn tussen vraag en aanbod, anders stagneren ontwikkelingen.”

Wereldprimeur: geluidscherm gemaakt van oude windturbinebladen langs A58

Foto: Rijkswaterstaat

OIRSCHOT – Langs de A58 bij verzorgingsplaats Kloosters in Oirschot is woensdag het eerste geluidscherm ter wereld onthuld dat is gemaakt van hergebruikte windturbinebladen. De proefopstelling van zestig meter lengte, ook wel de Blade Barrier genoemd, is geplaatst op de Innovatiestrook van Rijkswaterstaat en wordt tot eind 2026 getest op prestatie en toepasbaarheid.

Het innovatieve scherm bestaat uit twee volledige bladen en een gezaagd deel. De constructie is modulair en vergt relatief weinig fundering. Doordat de bladen in een talud van aarde worden gelegd, is een minimale hoogte van drie meter eenvoudig haalbaar. Tijdens de proefperiode wordt onder andere gekeken naar geluidreductie, onderhoudsbehoefte en de milieubelasting via de Milieukostenindicator (MKI).

Circulaire toepassingen voor windturbinebladen

Het project is een initiatief van de startup Blade–Made, die zich richt op het hergebruik van windturbinebladen uit ontmantelde windparken. Deze bladen zijn moeilijk te recyclen, maar kunnen volgens het bedrijf een tweede leven krijgen als secundair bouwmateriaal. Blade–Made werkt hierbij samen met diverse partners in binnen- en buitenland.

Tonny Wormer, medeoprichter van Blade–Made, benadrukt het belang van circulaire samenwerking: “De windsector moet ook verantwoordelijkheid nemen voor de verwerking van restmaterialen. Projecten zoals de Blade Barrier laten zien dat er schaalbare en nuttige toepassingen mogelijk zijn.”

Samenwerking binnen de infrastructuursector

Het project is een samenwerking tussen Blade–Made, Rijkswaterstaat, bouwer Dura Vermeer en de provincie Noord-Brabant. Dura Vermeer investeerde mee in de proef en ziet in het geluidscherm een kans om de eigen duurzaamheidsdoelen te ondersteunen. “Onze ambitie is om in 2030 volledig emissievrij te werken,” aldus directeur Jaap Hulshoff. “De Blade Barrier kan daaraan bijdragen dankzij het hergebruik van materiaal en de lichte constructie.”

Wim Fabries (Rijkswaterstaat), Tonny Wormer (Blade-Made), Jaap Hulshoff (Dura Vermeer) en Stijn Smeulders (provincie Noord-Brabant)

Ook de provincie Noord-Brabant ondersteunt het initiatief, onder meer via een subsidie voor circulaire doorbraakprojecten. Gedeputeerde Stijn Smeulders noemt het een “logische stap” binnen de ambities van de provincie om infrastructuur en duurzaamheid sterker met elkaar te verbinden.

Rijkswaterstaat benadrukt dat de Innovatiestrook op de A58 dient als proeftuin voor dit soort experimenten. Bij positieve resultaten kan de Blade Barrier mogelijk ook op andere locaties in binnen- en buitenland worden toegepast.

Beveiligingsbranche kritisch op plannen voor beveiliging Schiphol

GORINCHEM – De Nederlandse Veiligheidsbranche is kritisch op de plannen voor de beveiliging van Schiphol die de luchthaven woensdag bekend heeft gemaakt. Die kunnen mogelijk averechts uitwerken, stelt de brancheorganisatie, die vreest voor onduidelijkheid en botsende belangen.

Schiphol heeft het beveiligingswerk op de luchthaven opnieuw aanbesteed, waarbij het aantal beveiligingsbedrijven wordt teruggebracht van vijf naar drie. De drie winnende bedrijven moeten elk een gezamenlijke onderneming aangaan met het luchthavenbedrijf, waarbij Schiphol voor een kwart eigenaar wordt en het beveiligingsbedrijf voor 75 procent.

Dat is een “interessant experiment”, volgens voorzitter Ard van der Steur. “Het is te begrijpen dat Schiphol stevige afspraken wil maken met de gespecialiseerde beveiligingsbedrijven, omdat beveiliging een van hun kerntaken is. Maar het is zeer de vraag of het deelnemen in de uitvoerende bedrijven meerwaarde heeft ten opzichte van goede contractuele afspraken.”

‘Onzeker tijd’

“De meerwaarde moet zich nog bewijzen. Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten”, vervolgt Van der Steur.

De voorzitter van de Nederlandse Veiligheidsbranche is wel blij dat het personeel dat nu op Schiphol werkt, dat blijft doen en de huidige rechten behoudt. De drie nieuwe gezamenlijke ondernemingen nemen al het personeel in dienst. Volgens CNV gaan beveiligers juist een onzekere tijd tegemoet, liet die vakbond woensdag weten, omdat veel beveiligers van werkgever gaan veranderen.

Schiphol heeft de bedrijven I-Sec, Securitas en Trigion gekozen om nieuwe beveiligingscontracten mee te sluiten. Daarmee zet de luchthaven naar eigen zeggen een “stap richting een nieuwe aanpak in de beveiliging, waarin kwaliteit, samenwerking en medewerkers centraal staan”.

Ryanair roept op tot hervorming EU-luchtvaart na Franse stakingen

BRUSSEL – Ryanair, de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, roept de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, op om dringend actie te ondernemen om de EU-luchtvaartdiensten te hervormen. De oproep volgt op de nieuwe stakingen van de Franse luchtverkeersleiding op donderdag en vrijdag. Door de werkonderbreking moet Ryanair 170 vluchten annuleren en worden meer dan 30.000 passagiers getroffen.

Franse luchtverkeersleiders zijn donderdag begonnen met een tweedaagse staking om betere arbeidsomstandigheden te eisen. De staking valt samen met de start van de Europese zomervakantie, een van de drukste reisperiodes van het jaar. Naast de annulering van vluchten van en naar Frankrijk, treft de staking ook alle Franse overvluchten. Dit komt volgens de Ierse budgetmaatschappij doordat Frankrijk er nog steeds niet in slaagt overvluchten te beschermen tijdens nationale stakingen van de luchtverkeersleiding.

De meeste passagiers die last hebben van de Franse staking vliegen volgens Ryanair niet eens van of naar Frankrijk, maar vliegen over het Franse luchtruim op weg naar bestemmingen als Griekenland of Spanje. “Het luchtruim van de EU kan niet herhaaldelijk worden gesloten alleen maar omdat Franse luchtverkeersleiders recreatief staken”, aldus Ryanair.

Ryanair voert al langer campagne voor een hervorming van de EU-luchtverkeersleiding. De budgetvlieger roept alle passagiers op om de webpagina ‘Luchtverkeersleiding heeft uw vlucht verpest’ te bezoeken en te eisen dat de Europese Commissie en regeringen dringend actie ondernemen om de EU-luchtverkeersleidingsdiensten te hervormen en verdere vermijdbare verstoringen deze zomer te voorkomen.

Kraanwagen in brand op A2, vertraging en afsluiting verbindingsweg A9 [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat

UTRECHT – Op de A2 richting Utrecht ter hoogte van knooppunt Holendrecht is donderdagochtend een kraanwagen in brand gevlogen. De brand is inmiddels geblust, meldt Rijkswaterstaat, maar weggebruikers moeten nog rekening houden met ongeveer een kwartier vertraging.

Als gevolg van het incident is ook de verbindingsweg vanaf de A9 (komende vanuit Diemen) naar de A2 richting Utrecht afgesloten bij knooppunt Holendrecht.

Verkeer dat vanuit die richting komt, wordt geadviseerd om een alternatieve route te kiezen.

Over de oorzaak van de brand is op dit moment nog niets bekend.

Foto: Rijkswaterstaat

Weginspecteurs en hulpdiensten zijn ter plaatse om de situatie verder af te handelen en het verkeer zo snel mogelijk weer op gang te brengen.

Tweedehandsautoverkoop stijgt, groei elektrische auto’s zwakt af

BUNNIK – De verkoop van tweedehands auto’s in Nederland is in de eerste helft van dit jaar met ruim 4 procent gestegen tot bijna 1,1 miljoen stuks, melden brancheorganisaties BOVAG en RDC. In juni zwakte de occasionverkoop wel af tot een groei van 2 procent.

Veruit het grootste deel van de occasionverkopen betrof benzineauto’s, met bijna 796.000 stuks. Daarna volgen hybrides (164.057), diesels (62.053), elektrische auto’s (45.726) en auto’s op lpg (10.317).

Opvallend is dat de verkoop van gebruikte elektrische auto’s in het afgelopen halfjaar een stuk minder hard groeide, namelijk met 14,1 procent. In dezelfde periode vorig jaar steeg het aantal met bijna 51 procent tot ruim 40.000 auto’s.

‘Geëxporteerde elektrische auto’s’

Opvallend is ook de sterke toename van geëxporteerde elektrische auto’s. In het eerste halfjaar van 2024 waren dat er nog 9074, tegenover 19.655 dit jaar. Dit betekent een stijging van bijna 117 procent.

“We zien dat er steeds meer gebruikte elektrische auto’s de grens over gaan. Zolang het beleid onzeker blijft, stellen veel consumenten hun aankoop uit”, meent Gerard ten Buuren van BOVAG. Veel kopers zien ook af van gebruikte elektrische auto’s vanwege onder meer zorgen over een beperkte actieradius en over de levensduur van de batterij, een duur onderdeel van de auto.

Eerder deze week werd bekend dat de verkoop van nieuwe personenauto’s in de eerste helft van dit jaar daalde met 5,5 procent tot 182.680 stuks.

Vier Scania’s 420P Super voor Breedijk Transport

OPMEER – Breedijk Transport heeft recent vier nieuwe Scania 420P autotransporters in gebruik genomen. De voertuigen zijn in nauw overleg met de chauffeurs samengesteld. Directeur Marcel Vlaar licht toe: “Onze lading bevindt zich ook boven de cabine. Met de ruimte die overblijft, wil je het de chauffeurs zo aangenaam mogelijk maken. Scania biedt op dit niveau de meest comfortabele cabine.”

De vier nieuwe Scania P-series worden ingezet voor het transport van gebruikte personenauto’s in Nederland, België en Duitsland. Dankzij het lage dak (3260 mm) kunnen er ook boven de cabine personenwagens geplaatst worden. “Veel chauffeurs geven de voorkeur aan Scania,” zegt Vlaar. “Ze waarderen de ruime, praktische cabine met slimme opbergmogelijkheden en het rijcomfort.”

Goed uitgeruste werkplek

De nieuwe Scania trucks zijn geleverd door Scania Alkmaar en in nauw overleg met de chauffeurs samengesteld. Voorzien van onder meer standkoeling, een koelkast en het meest uitgebreide veiligheidspakket, bieden ze een goed uitgeruste werkplek.

De opbouw is van Kässbohrer en uitgerust met de meest moderne Arbo-hulpmiddelen om de fysieke belasting voor chauffeurs te verlagen. Zo beschikken ze over automatische rijplaten en verbrede hekken, die het in- en uitstappen bij het laden en lossen vergemakkelijken. “Het blijft fysiek best zwaar werk,” zegt Vlaar. “Bij elke rit is het weer puzzelen hoe de auto’s het beste geladen kunnen worden. Maar dat is ook het mooie van ons vak.”

Dijk van een wagen

Het wagenpark van Breedijk Transport is herkenbaar aan de teksten uit het repertoire van popgroep De Dijk. Elke chauffeur kiest zijn eigen quote en dat was ook deze keer het geval. Zo prijkt op een van de nieuwe P-series ‘Groots in het klein’, een knipoog naar de compacte cabine van een groot merk als Scania. Een andere chauffeur koos voor ‘Het allermooiste komt onverwacht’, passend bij de verrassing dat hij in een Scania mocht gaan rijden.

Breedijk Transport is gevestigd in Opmeer, waar ook de planning en een volledig uitgeruste werkplaats zijn gehuisvest. Daarnaast beschikt het bedrijf over een hub in Barneveld met ruimte voor ruim 700 personenwagens. Het familiebedrijf werd twintig jaar geleden opgericht door Willem Breedijk en zestien jaar geleden overgenomen door Marcel Vlaar.

Breedijk Transport beschikt over een moderne vloot van 40 voertuigen, waarvan 14 van het merk Scania. Naast autotransport verzorgt het bedrijf met een vijftal combinaties ook dedicated koeltransport, onder meer voor de kaassector.

Cao-onderhandelingen beroepsgoederenvervoer worden op 10 september hervat

UTRECHT – De cao-onderhandelingen voor het beroepsgoederenvervoer worden op 10 september 2025 voortgezet. Dat meldt vakbond FNV in een update aan haar leden. Hoewel de onderhandelingen eerder in een impasse raakten over de waarde van een vakantiedag, is besloten dat onderwerp voorlopig te parkeren om voortgang te kunnen boeken op andere dossiers.

Achter de schermen wordt volgens FNV inmiddels hard gewerkt aan thema’s als de toekomst van de RVU-regeling (Regeling Vervroegde Uittreding), de haalbaarheid van een zogenoemde 80-90-100-regeling en meer zeggenschap over arbeidstijden. De vakbond geeft aan dat op dat laatste punt al waardevolle input is ontvangen van leden, die momenteel wordt vertaald naar concrete voorstellen voor de cao-tafel.

Ploegentoeslagen onder de loep

Een actueel onderwerp binnen de voorbereidingen is de hoogte van ploegentoeslagen. Volgens FNV blijkt uit eerdere enquêtes dat veel werknemers de huidige toeslagen als te laag ervaren. In de voorstellenbrief heeft de vakbond daarom opgenomen dat de toeslagen omhoog moeten. Ter vergelijking presenteert FNV een overzicht van de huidige toeslagen en de zogeheten marktconforme percentages:

Dienst Huidige toeslag Marktconform
2 ploegen (geen nacht) 8,75% 13 – 17%
2 ploegen (met nacht) 11,25%
3 ploegen of meer 13,75% 15 – 21%
4 ploegen 24 – 32%

 

FNV roept medewerkers in de sector op om via een poll hun mening te geven over wat zij een eerlijke ploegentoeslag vinden. De uitkomsten worden gebruikt om de voorstellen tijdens de onderhandelingen kracht bij te zetten.

Liverpool-aanvaller Diogo Jota omgekomen bij verkeersongeval in Spanje

MADRID – Voetballer Diogo Jota van Liverpool is omgekomen bij een verkeersongeval in Spanje. Dat meldt persbureau Reuters op basis van het Spaanse persbureau EFE.

Het ongeluk gebeurde in de provincie Zamora in de regio Castilië en León in het noordwesten van Spanje. Volgens de Spaanse krant Marca zat Jota met zijn broer André in de auto die ter hoogte van Palacios de Sanabria op de A52 van de weg raakte. Volgens de brandweer van de provincie Zamora is de auto daarna in brand gevlogen en zijn beide inzittenden omgekomen.

De 28-jarige Portugees speelt sinds 2020 voor Liverpool. Met het team van coach Arne Slot werd hij afgelopen seizoen kampioen in de Premier League. Jota speelde vorige maand met Portugal de finale van de Nations League tegen Spanje, waarin de Portugezen na strafschoppen wonnen. De Liverpool-aanvaller kwam toen in de verlenging in de ploeg.

‘Onherstelbaar verlies’

Jota trouwde anderhalve week geleden met zijn verloofde Rute Cardoso.

De Portugese voetbalbond laat via X weten “totaal geschokt” te zijn door het overlijden van Diogo Jota en zijn broer André Silva donderdagochtend in Spanje. “Hij was veel meer dan de fantastische speler, met bijna vijftig interlands voor het nationale elftal. Hij was een buitengewoon persoon, gerespecteerd door al zijn teamgenoten en tegenstanders. We zijn twee kampioenen kwijtgeraakt. Het overlijden van Diogo en André Silva betekent een onherstelbaar verlies voor het Portugese voetbal en we zullen hun nalatenschap elke dag eren.”

De Portugese voetbalbond heeft de UEFA gevraagd om een minuut stilte voorafgaand aan de wedstrijd van de Portugese voetbalsters tegen Spanje op het EK in Zwitserland.

×