LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Mercedes-Benz Trucks breidt zijn aanbod van batterij-elektrische trucks verder uit met nieuwe varianten van de eActros 600, het vlaggenschip voor zwaar langeafstandstransport. De nieuwe versies combineren de moderne aandrijftechnologie en hoge energie-efficiëntie van de tweede generatie e-trucks met een breder scala aan toepassingen, waaronder verschillende wielbases, accupakketten en cabinevarianten.
De trucks zijn onder andere uitgerust met een in eigen huis ontwikkelde elektrische aandrijfas, lithium-ijzerfosfaataccu’s (LFP) met een lange levensduur, en een 800 volt-boordsysteem. De eerste nieuwe modellen kunnen vanaf dit najaar besteld worden en zullen deels vanaf 2025 geproduceerd worden in de Mercedes-fabriek in Wörth am Rhein.
Elektrificatie voor meer toepassingen
Volgens Achim Puchert, CEO van Mercedes-Benz Trucks, speelt deze uitbreiding een belangrijke rol in de verduurzaming van het vrachtvervoer: “De transportsector kent een breed scala aan behoeften op het gebied van laadvermogen en actieradius. Met de nieuwe eActros 600-varianten willen we klanten maximale flexibiliteit bieden en helpen hun transportoplossingen economisch en elektrisch in te richten.”
Het uitgebreide portfolio zal onder meer bestaan uit trekker-opleggercombinaties en bakwagens met langere wielbases, varianten met twee accupakketten, en alternatieve lange cabines met verschillende dakvormen.
Vanaf 2021 elektrisch op de weg
Mercedes-Benz Trucks introduceerde in 2021 zijn eerste elektrische trucks, waaronder de eActros 300/400 voor distributietransport en de eEconic voor afvalinzameling. Eind 2024 startte de serieproductie van de eActros 600, het nieuwe vlaggenschip voor zwaar transport. Vanaf 2026 volgt een kleine serie van de eArocs 400, bestemd voor bouwverkeer in stedelijk gebied. Deze truck deelt diverse componenten met de eActros 600, zoals de LFP-accu’s.
De productie van de eerste generatie eActros 300/400 wordt eind dit jaar stopgezet. De productie van de eEconic blijft wel doorgaan.
Actieradius tot 500 kilometer – en meer
De eActros 600 beschikt over drie accupakketten van elk 207 kWh, goed voor een totaal geïnstalleerde capaciteit van 621 kWh. De actieradius bedraagt 500 kilometer zonder tussentijds laden, zelfs bij een brutogewicht van 40 ton. Met laden tijdens wettelijk verplichte pauzes kan een dagelijkse afstand van meer dan 1.000 kilometer worden afgelegd.
Dankzij de hoge efficiëntie van de aandrijving en het gebruik van LFP-technologie, die meer dan 95 procent van de batterijcapaciteit benutbaar maakt, is het voertuig geschikt voor combinatiegewichten tot 44 ton. In standaardconfiguratie met oplegger bedraagt het laadvermogen circa 22 ton.
Snelle uitrol vereist laadinfrastructuur
Hoewel de technologie klaar is voor grootschalige inzet, blijft de laadinfrastructuur achter. Momenteel zijn er minder dan 1.000 laadpunten voor zware voertuigen in heel Europa. Daimler Truck heeft daarom in maart een plan gepresenteerd voor een semi-publiek laadnetwerk, dat tegen 2030 moet uitgroeien tot meer dan 3.000 snellaadpunten. Dit netwerk komt bovenop bestaande initiatieven zoals Milence, het gezamenlijke laadnetwerk van Daimler Truck, de TRATON GROUP en de Volvo Group, dat 1.700 openbare laadpunten wil realiseren tegen 2027.
De eActros 600 werd eind november 2024 officieel in serieproductie genomen en werd in 2025 uitgeroepen tot “International Truck of the Year”. De truck bewees zijn prestaties onder andere tijdens een 15.000 kilometer lange testtour door 22 Europese landen en een wintertest van 6.500 kilometer door Noord-Europa.