Clicky

donderdag 26 juni 2025 - 17:47 uur
Home Blog Pagina 3

Consumentenbond begint grote claimzaak tegen Booking.com

UTRECHT – De Consumentenbond begint samen met de stichting Consumenten Competition Claims (CCC) een claimprocedure tegen Booking.com om kunstmatig hoge hotelprijzen. De bekende hotelboekingsite heeft volgens de organisaties jarenlang concurrentieregels geschonden, en daarom zou een vergoeding voor consumenten op zijn plaats zijn.

De schade kan uiteenlopen van tientallen tot enkele honderden euro’s per consument. In totaal gaat het om honderden miljoenen euro’s aan schade, becijferen de claimclubs. Ze stellen dat alle Nederlandse consumenten schade hebben geleden die vanaf 1 januari 2013 minimaal één keer een hotelkamer hebben geboekt via Booking.com.

“Consumenten betalen al jarenlang te veel voor hun hotelkamers”, legt CCC-voorzitter Bert Heikens uit. “Wij hebben onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat Booking sinds januari 2013 concurrentieregels en consumentenrecht schendt. Via illegale afspraken en gedragingen zorgt Booking.com ervoor dat hotels geen lagere prijzen en betere voorwaarden kunnen aanbieden. Verschillende Europese toezichthouders hebben ook al vastgesteld dat Booking.com onrechtmatig handelt.”

Gedupeerden verzamelen

Na een uitspraak van het Europese Hof van Justitie van vorig jaar was er al speculatie dat Booking.com weleens veel claims tegemoet zou kunnen zien. Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar spreekt van “misleiding”. “Het platform gebruikt bijvoorbeeld nepkortingen, onvolledige prijzen en verzonnen schaarste. Met dat soort ‘dark patterns’ beïnvloedt Booking.com de keuzes die consumenten maken. En dat is niet toegestaan volgens Nederlandse en Europese regels.”

De eerste stap in het proces is nu om gedupeerden te verzamelen. De juridische actie zelf neemt CCC voor zijn rekening. De Consumentenbond steunt CCC en verzamelt en registreert consumenten die mee willen doen aan de Booking Claim. Zij betalen in eerste instantie niets, maar als de claim wordt toegewezen moeten ze tot een kwart van hun vergoeding afdragen.

Andere aanbieders

Volgens de Consumentenbond behoren niet alleen mensen die bij Booking.com zelf boekten tot de gedupeerden. Ook mensen die hebben geboekt via andere websites voor onlinehotelboekingen zoals Agoda en Expedia kunnen zich aanmelden, evenals mensen die via de website van een hotel zelf kamers reserveerden. Door het handelen van Booking.com zouden hun prijzen eveneens hoger kunnen zijn uitgekomen.

PGS start met inzet van E-truck

PGS Group zet een volgende, concrete en strategische stap in de verduurzaming van de palletsector: na de zomervakantie zal een eerste volledig elektrische vrachtwagen ingezet worden om vanuit de sites in Snaaskerke en Lichtervelde de klanten in de regio te beleveren met afgewerkte pallets. Op de terugweg wordt telkens, vanuit de zagerij in Zulte, hout meegenomen om de productiesites te bevoorraden. De elektrische ‘supply-cirkel’ is op die manier rond.

Leren, testen en opschalen

De e-truck wordt geleverd door logistiek partner EUTRACO. In het eerste jaar verwacht PGS dagelijks een viertal ritten te kunnen doen in Oost– en West–Vlaanderen, wat neerkomt op 75.000km per jaar. Deze testfase moet inzichten opleveren in prestaties, laadcapaciteit en efficiëntie.

“Geen greenwashing”, aldus CEO Luc Grauwet. “We willen de e-truck slim inzetten, leren uit onze eigen ervaringen en dan efficiënt opschalen. Onze ambitie is helder: onze CO₂-uitstoot structureel verminderen en onze operationele werking blijven verbeteren.”

Samenwerking met logistieke partner EUTRACO

PGS zet deze stap samen met EUTRACO, een toonaangevende logistieke speler met een duidelijke duurzaamheidsambitie. Tegen eind 2025 wil EUTRACO 25% van zijn vrachtwagenvloot elektrificeren. Daarnaast voorziet het bedrijf al zijn sites van slimme laadpunten, zonnepanelen en energiemanagementsystemen om het geheel zo optimaal mogelijk te beheren.

“Samen met andere early adopters willen we een benchmark creëren voor duurzaam transport in onze sector”, zegt Patricia Simoen, CSR Manager bij PGS Group.

Scope 3 is niet de marge, maar hét verschil

“De CSRD, een Europese richtlijn voor duurzaamheidsrapportage, verplicht ons binnenkort om te rapporteren over onze totale uitstoot”, zegt Patricia Simoen. “Dus ook over Scope 3, de emissies buiten onze directe operaties, maar binnen onze invloed.”

PGS neemt die verantwoordelijkheid serieus, brengt die ketenemissies systematisch in kaart en onderneemt gerichte stappen om ze te verminderen. “De grootste impact zit vaak niet in de productie zelf, maar in de bewegingen eromheen. Daarom investeren we in oplossingen die dáár het verschil maken.” Die oplossingen gaan van logistieke optimalisatie tot circulaire praktijken, duurzame inkoop en digitale tools.

“Kleinschalig intern transport – dat onder Scope 1 valt – is bij PGS intussen bijna volledig elektrisch. Samen met EUTRACO breiden we die elektrificatie nu uit naar het bredere logistieke netwerk: van leveranciers, tussen sites en richting klanten. Voor langere trajecten zetten we bovendien in op structurele alternatieven via spoor en (binnen)scheepvaart.”

Voor PGS is het duidelijk: “Scope 3 is niet de marge”, zegt Simoen. “Het is waar het moet gebeuren.”

PGS Group werd opgericht in 1993 en is Europees marktleider op het gebied van nieuwe en tweedehands houten pallets en aanverwante diensten van Reverse Logistics. Het volledig aanbod en Europees netwerk maken PGS een belangrijke logistieke partner in de verpakkingssector. Met meer dan 50 vestigingen in 12 landen en ongeveer 1.000 werknemers realiseert PGS Group een geconsolideerde omzet van 400 miljoen euro.

Rabo: Nederlandse beleggers negatiever over VS door Trump

UTRECHT – Nederlandse beleggers zijn in de afgelopen zes maanden negatiever geworden over beleggen in de Verenigde Staten, meldt RaboResearch op basis van een enquête onder 1868 beleggers. De Amerikaanse president Donald Trump wordt door een grote meerderheid van de beleggers genoemd als reden voor hun negatievere blik op de VS.

Vooral Trumps gedrag en handelsbeleid worden daarbij omschreven als onbetrouwbaar, wispelturig, onvoorspelbaar en onzeker. Vooruitkijkend zien beleggers de rol van de VS op het wereldtoneel ook als grootste bedreiging voor de waarde van hun beleggingen.

Het veranderde sentiment is terug te zien in het beleggingsgedrag. Een deel van de beleggers heeft de beleggingen in de VS verminderd. Over beleggen in Europa is 40 procent positiever gaan denken. De ontwikkelingen in de VS spelen ook hier een belangrijke rol. Ook stellen beleggers zich te willen focussen op de eigen regio, die volgens hen stabieler is en onafhankelijker zal moeten worden.

Kritischere blik

“Het optreden van Trump heeft Amerikaanse beleggingen minder aantrekkelijk gemaakt voor internationale beleggers. Beleggers zijn nog altijd bereid om extra te betalen voor Amerikaanse aandelen, vanwege de vele innovatieve bedrijven en wereldwijde marktleiders. Maar beleggers zijn wel kritischer geworden, en we zien dat kapitaal uit de VS richting Europa en andere regio’s stroomt”, zegt Mary Pieterse-Bloem, hoofd beleggingen bij Rabobank.

Ook Rabobank zelf volgt deze trend. “In de portefeuilles die wij voor klanten beheren, hebben we Amerikaanse aandelen en obligaties wat afgebouwd en zijn we juist meer gaan beleggen in Europa.”

Rabobank waarschuwt wel voor het doorslaan van het anti-VS sentiment bij beleggers. “Vanuit geopolitiek perspectief is het begrijpelijk, maar als belegger wil je wel dat rendement en risico in balans blijven. Geen enkele markt is zo groot en divers als de Amerikaanse, en Amerikaanse bedrijven blijven een bron van innovatie en winstgevendheid”, aldus Pieterse-Bloem.

Vrijwel alle wegen weer open na NAVO-top

Wegen weer vrij na NAVO-top
Foto: ANP

DEN HAAG – Vrijwel alle wegen, snelwegen, op- en afritten, viaducten en tunnels die waren afgesloten in verband met de NAVO-top, zijn weer open. Dit meldt Rijkswaterstaat donderdagochtend. De N44 is nog wel afgesloten, evenals een aantal lokale wegen.

Onder meer de A5, A44 en de N44 waren deels of helemaal afgesloten voor het vervoer van de delegaties die deelnamen aan de top. Ook meerdere rijstroken van de A4 waren afgesloten met een muur van stalen blokken. Die snelweg is donderdagochtend ook weer helemaal toegankelijk, aldus Rijkswaterstaat.

Eerder was de verwachting dat de meeste afsluitingen pas vrijdag zouden worden opgeheven. Doordat de delegaties eerder vertrokken dan gedacht, kon al worden begonnen met het openen van de wegen. Rijkswaterstaat verwacht dat de N44 later op donderdag weer open kan, evenals lokale wegen in Den Haag en een aantal op- en afritten rond Schiphol.

4450 verkeersborden

Rijkswaterstaat spreekt van “de grootste verkeersoperatie die Nederland ooit heeft uitgevoerd”. De organisatie maakte een verkeersplan, met een rol voor onder meer 8500 kegels, 4450 verkeersborden, 232 DRIP’s (beeldschermen) en 135 tekst- en actiewagens. Elke dag reden er twintig extra weginspecteurs rond om te kunnen ingrijpen bij incidenten.

Ernstige files ontstonden niet, zegt Rijkswaterstaat. In het zuiden van Amsterdam was het op momenten erg druk vanwege het begeleid vervoer van de delegaties, maar landelijk gezien waren de spitsmomenten relatief rustig. Rijkswaterstaat deed voorafgaand aan de top de oproep om zoveel mogelijk thuis te werken.

Brand bij veevoederbedrijf Veenendaal onder controle

Brandweer 's avonds met zwaailicht
Foto: Transport Online

VEENENDAAL – De grote brand bij een veevoederbedrijf aan de Antennestraat in Veenendaal is onder controle, meldt de brandweer. Twee panden van hetzelfde bedrijf raakten zwaar beschadigd.

Een woordvoerder van de brandweer denkt dat beide panden verloren zijn. Het ging om een kantoor en een productiegedeelte, legt hij uit. Het laatste pand is volgens hem “compleet ingestort”.

Toen de brand uitbrak in de nacht van woensdag op donderdag, waren er mensen aan het werk bij het bedrijf, maar iedereen kon tijdig wegkomen. Niemand raakte gewond.

De brandweer was met zeker honderd mensen aanwezig om het vuur te blussen. Naar verwachting moet er nog de hele dag worden nageblust.

De getroffen panden staan op een industrieterrein aan de rand van Veenendaal. Elders in de stad kunnen verbrandingsresten liggen. De brandweer adviseert deze te laten liggen, tot duidelijk is wat voor materiaal het is. Vanwege rook werden eerder NL-Alerts verstuurd. De rookontwikkeling is inmiddels nog “minimaal”.

Vrachtwagen geschaard op A16

autotransporter geschaard op A16
Foto: SQVision

BREDA – Op de A16 bij knooppunt Galder is donderdagochtend een vrachtwagen, een niet beladen autotransporter, geschaard en tegen de vangrail gebotst.

Bij het ongeval waren ook een bestelbus en personenauto betrokken.

Omdat de vrachtwagen nog kon rijden is deze onder politiebegeleiding de snelweg af gegaan. Daardoor is de weg grotendeels vrij.

De beschadigde vangrail wordt waarschijnlijk vanavond gerepareerd.

Zeer grote brand in veevoederfabriek Peti in Veenendaal [+foto’s]

Zeer grote brand in veevoederfabriek Veenendaal
Foto: Persbureau De Breij

VEENENDAAL – In een veevoederfabriek van Peti aan de Antennestraat in Veenendaal is in de nacht van woensdag op donderdag een zeer grote brand uitgebroken. Dat meldt de Veiligheidsregio Utrecht.

De brandweer heeft zeer groot ingezet om de brand te bestrijden, aldus de veiligheidsregio, maar het vuur heeft zich door het hele pand verspreid. Dat wordt als verloren beschouwd.

De brandweer probeert overslag naar andere bedrijven te voorkomen. Zo heeft het naastgelegen transportbedrijf Rijksen Transport vrachtwagens die op het terrein stonden uit voorzorg van het terrein gereden.

Het hele industrieterrein is afgezet om de hulpdiensten de ruimte te geven. Dat kan betekenen dat bedrijven in de ochtend niet kunnen opstarten.

De veiligheidsregio adviseert omwonenden ramen en deuren gesloten te houden en de ventilatie uit te zetten vanwege de rook. Die trekt richting Bennekom en later in de ochtend richting Ede, verwacht de veiligheidsregio.

KLM waarschuwt na stakingsverbod: cao-probleem niet opgelost

HAARLEM – Luchtvaartmaatschappij KLM noemt het “goed voor onze passagiers en het bedrijf” dat een rechter de 24-uursstaking van grondpersoneel op Schiphol heeft verboden.

FNV en CNV wilden medewerkers het werk laten neerleggen om de eis voor koopkrachtbehoud kracht bij te zetten. KLM waarschuwt tegelijkertijd dat het cao-conflict nog niet is opgelost en zegt snel met alle bonden te willen overleggen over de cao.

KLM pleitte eerder voor het bevriezen van de lonen omdat grote kostenbesparingen nodig zijn, terwijl de vakbonden de salarissen voor grondpersoneel minstens willen laten meestijgen met de inflatie. De luchtvaartmaatschappij stelde ook dat de vakbonden te vroeg grijpen naar staken als middel om druk te zetten, omdat het bedrijf nog verder wilde praten over de lonen. “KLM wil verder praten met alle bonden over de cao om zo samen te werken aan afspraken die goed zijn voor iedereen”, zegt hr-directeur Miriam Kartman.

Schiphol, dat net als KLM ook voor een verbod van de staking pleitte, noemt de uitspraak van de rechter “positief voor reizigers”. “Met deze uitspraak wordt het grote belang van veiligheid en openbare orde op de luchthaven onderstreept.”

FNV noemt stakingsverbod zuur, maar KLM is niet van acties af

HAARLEM – Vakbond FNV noemt het “enorm zuur” dat de rechter een staking van grondpersoneel van KLM op Schiphol verbiedt. “We worden beknot in ons stakingsrecht”, zegt bestuurder John van Dorland na afloop van het kort geding.

De rechter vond de veiligheidsrisico’s rond de staking te groot om hem door te laten gaan. Van Dorland waarschuwt dat KLM hiermee nog altijd niet van acties af is. “We beraden ons nu op vervolgstappen”, zegt hij.

FNV en vakbond CNV wilden staken om de eis voor koopkrachtbehoud bij grondmedewerkers van KLM kracht bij te zetten. De luchtvaartmaatschappij zelf pleitte voor het bevriezen van de lonen omdat grote kostenbesparingen nodig zijn. “Deze uitslag kent vooral verliezers: er is nog steeds geen verbetering voor medewerkers van KLM Grond. De ongelijkheid is nog steeds groot en de frustratie onder medewerkers groeit juist omdat ze hun recht niet kunnen halen”, aldus Van Dorland.

CNV-onderhandelaar Souleiman Amallah noemt de beslissing van de rechtbank “diep teleurstellend”. “We gaan de uitspraak eerst goed bestuderen”, licht hij toe. “Maar het zorgt intussen voor dikke stoomwolken op de grond, dat kan ik je wel vertellen. De boosheid onder de werknemers zal alleen maar toenemen, dus ik vraag me serieus af wat KLM hier nu vandaag eigenlijk mee heeft gewonnen. En we houden alle opties open voor stakingen op een later moment, want het verbod van de rechtbank houdt vooral verband met deze piekdag. Dus KLM is zeker nog niet van ons af.”

Rutte had het niet zo bedoeld toen hij Trump ‘daddy’ noemde

DEN HAAG – Mark Rutte vindt dat hij verkeerd is begrepen toen hij de Amerikaanse president Donald Trump ‘daddy’ noemde. De houding van Europese landen deed Rutte vooral denken aan kinderen die bang zijn dat ‘papa’ het gezin verlaat.

Ook gebruikte hij de term toen Trump Israël en Iran met vechtende kinderen vergeleek. “En dan moet papa soms even stevige taal gebruiken”, refereerde Rutte aan Trumps harde woorden tegen beide landen.

Op sociale media worden veel grappen gemaakt over de liefkozende en soms seksuele connotatie die het woord ‘daddy’ voor sommigen heeft. Ook op de NAVO-top leidden Ruttes uitspraken tot hilariteit en gêne.

Een journalist vroeg hem of het vernederend was en zijn positie verzwakte. Rutte ontkende: “Het is een kwestie van smaak. En hij is een goede vriend, vooral als hij ons dwingt om meer te investeren.”

Ongeveer tweehonderd mensen opgepakt bij blokkadepogingen A12

DEN HAAG – Ongeveer tweehonderd mensen zijn woensdag opgepakt toen ze probeerden de snelweg A12 in Den Haag te blokkeren. Het lukte een deel om op de weg te komen en het verkeer kort stil te leggen, maar zij werden snel weggehaald. Een ander deel werd tegengehouden bij een poging de Utrechtsebaan te betreden. Ze demonstreerden tegen de NAVO-top, de oorlog in de Gazastrook en het klimaatbeleid.

Volgens de politie hadden de actievoerders meerdere keren te horen gekregen dat ze weg moesten gaan. “Blokkeren van cruciale wegen mag niet. Demonstreren kon op aangewezen locatie Malieveld.”

De activisten hadden zich opgedeeld in groepjes. Een deel probeerde via het Malieveld bij de A12 te komen, een ander deel via de Zuid-Hollandlaan. Bij de Boslaan, aan de overkant, werd ook een groep demonstranten tegengehouden. Later lukte het een klein groepje wel om langs die route op de snelweg te komen, maar zij werden snel tegengehouden en meegenomen. De A12 was af en toe gesloten door de acties.

Tweede poging

Aan het eind van de middag, rond 16.30 uur, heeft een aantal XR-demonstranten nog een poging gedaan de snelweg op te gaan. Zij zijn tegengehouden door de politie en naar het Malieveld begeleid, zegt een politiewoordvoerder.

Volgens Extinction Rebellion, de organisatie achter de blokkadepoging, hebben drie deelnemers een arm gebroken bij confrontaties met de politie.

Rechter verbiedt 24-uursstaking KLM-personeel op Schiphol

Foto: Adobe Stock

HAARLEM – Grondpersoneel van KLM mag zaterdag niet 24 uur lang staken, oordeelt de rechtbank in Haarlem. Vakbonden FNV en CNV kondigden de actie op Schiphol aan om hun eisen voor koopkrachtbehoud kracht bij te zetten.

KLM spande een kort geding aan omdat de luchtvaartmaatschappij de actie te ver vindt gaan. De rechter oordeelt dat de staking te ingrijpend is door alle mogelijke veiligheidsproblemen die op Schiphol kunnen ontstaan.

De rechter had bij het oordeel vooral oog voor de zorgen die Schiphol had geuit. Advocaten voor de luchthaven zeiden dat er grote problemen ontstaan als grondpersoneel vliegtuigen niet versleept, waardoor het terrein vo

De rechter was het met Schiphol eens dat de veiligheidsrisico’s daardoor onaanvaardbaar zijn, ook omdat het bij de douane voor extra druk op de marechaussee zou zorgen die door de NAVO-top al veel werk had. Daarom moet volgens de voorzieningenrechter het grondrecht om te mogen staken in dit geval worden ingeperkt.

Iran boos op Rutte om lof voor Amerikaanse aanvallen

TEHERAN – Iran heeft woedend gereageerd op de lofzang van NAVO-baas Mark Rutte op de Amerikaanse president Donald Trump voor diens aanvallen op Iraanse nucleaire installaties.

“Het is schandelijk, verachtelijk en onverantwoordelijk van de secretaris-generaal van de NAVO om te feliciteren voor een echt buitengewone criminele daad van agressie tegen een soevereine staat”, aldus het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken op X. Iemand die een onrechtvaardigheid goedkeurt, mist integriteit, vindt het ministerie verder. Iemand “die een misdaad steunt, geldt als medeplichtig.”

Trump publiceerde een boodschap van Rutte voor het begin van de NAVO-top in Den Haag, waarin de NAVO-chef de Amerikaanse president prees voor de aanvallen “Gefeliciteerd en bedankt voor uw beslissende actie in Iran”, schreef Rutte. “Dat was echt buitengewoon en iets wat niemand anders durfde te doen. Het maakt ons allemaal veiliger.”

Louwrens Wigchers overleden: drijvende kracht achter groei Wigchers Transport

SCHOONOORD – Op dinsdag 24 juni 2025 is Louwrens Wigchers overleden op 76-jarige leeftijd. Hij stond decennialang mede aan het roer van Wigchers Transport, het familiebedrijf dat al sinds 1905 diep geworteld is in de Drentse transportsector. Zijn zoon Jaap Wigchers maakte het overlijden bekend via een persoonlijke en indrukwekkende LinkedIn-post.

“En dan komt die dag waarvan je hoopte dat hij nog lang op zich zou laten wachten. Veel te vroeg heb ik afscheid moeten nemen van pap.
Woorden schieten tekort, maar één ding overheerst: diepe dankbaarheid.
Pap heeft mij – en velen om hem heen – geleerd wat écht doorzettingsvermogen is. Met zijn enorme gedrevenheid, zijn recht-door-zee mentaliteit en zijn altijd aanwezige focus op doen wat goed is, liet hij dagelijks zien wat het betekent om ergens volledig voor te gaan.
Dankzij pap en mam is het bedrijf geworden wat het nu is. Vanuit zijn gedachtegoed kunnen wij, met vertrouwen, verder bouwen.”

Meer dan een eeuw transporttraditie

De geschiedenis van het familiebedrijf begint in 1905, toen grootvader Louwrens Wigchers zich als scheepsjager vestigde in Schoonoord. Met paard en tuig trok hij schepen met turf door het Oranjekanaal. Zoon Jaap Wigchers zette het werk voort en legde zich vanaf 1943 toe op wegtransport met paard en wagen. Samen met zijn vrouw Aaltje breidde hij het bedrijf in de jaren ’40 en ’50 verder uit met vrachtwagens, waarmee landbouwproducten en bouwmaterialen werden vervoerd.

Toen Louwrens Wigchers – de kleinzoon van de oprichter – in 1964 tot het bedrijf toetrad, was het nog een eenmanszaak. Onder zijn leiding, en vanaf 1974 samen met zijn vrouw Willy Wigchers – Lodewijks, groeide het bedrijf gestaag. In 1972 werd het bedrijf omgezet in een besloten vennootschap: Transportbedrijf Wigchers B.V.. Willy behaalde in 1977 het vakdiploma beroepsgoederenvervoer en samen gaven zij tientallen jaren leiding aan het steeds verder expanderende familiebedrijf.

In 2008 trad de vierde generatie aan, in de vorm van dochter Hedy Smit – Wigchers en zoon Jaap Wigchers. Later, in 2017, volgde ook Aaldert Kuipers, eveneens uit de familie, in de dagelijkse leiding.

Modern familiebedrijf met sterke waarden

Wigchers Transport groeide onder Louwrens en Willy uit tot een moderne logistieke onderneming met een vloot van 85 trekkende eenheden, 250 opleggers en circa 100 medewerkers. Het bedrijf is gespecialiseerd in onder andere tankvervoer, asfaltlogistiek, agrarisch bulktransport en internationaal speciaal vervoer.

Ziekenhuis mag behandeling ernstig ziek 3-jarig meisje stopzetten

MAASTRICHT – Ziekenhuis Maastricht UMC+ mag de medische behandeling van een ernstig ziek 3-jarig meisje staken van de rechter. Het meisje heeft een zeldzame genetische ziekte en wordt sinds eind februari door kunstmatige beademing in leven gehouden. De artsen willen daarmee stoppen. Zij oordelen dat ze “uitzichtloos lijdt” en verdere behandeling zinloos is. De ouders van het meisje hoopten via de rechter toch verdere behandeling af te dwingen.

Anders dan de behandelend artsen en andere specialisten die second opinions gaven, hebben de ouders nog enige hoop op herstel. Het is ook in strijd met hun geloofsovertuiging om de behandeling te stoppen zolang het hart klopt. De rechtbank noemt het leed en verdriet “zeer invoelbaar”, maar benadrukt dat het besluit aan de artsen is.

“Uit diverse verklaringen van artsen en verplegend personeel blijkt dat het meisje ernstig lijdt”, concludeert de rechter. Die vindt het besluit van het ziekenhuis juist.

De ouders kunnen nog in beroep gaan. Ze hebben daarvoor vier weken de tijd, zegt hun advocaat. Hij noemt het een medisch-ethisch dilemma. “Het meisje is volledig bij bewustzijn, ze zit half rechtop in bed en kijkt naar filmpjes op haar iPad. Ze reageert op haar moeder, maar kan niet praten door de apparatuur”, zegt de raadsman, die het vonnis woensdagmiddag aan de ouders in het ziekenhuis heeft toegelicht.

De advocaat spreekt van “een stevig gemotiveerd vonnis”, waarbij de rechter grondig op al zijn argumenten is ingegaan. “Het toetsingskader van het hof zal hetzelfde zijn”, zegt hij. Of er een hoger beroep volgt, is nog ongewis, ook met het oog op wat het ziekenhuis beslist als de procedure nog maanden op zich laat wachten. “Ik ga nog nader met de ouders in gesprek. Ze zullen een weloverwogen besluit moeten nemen.”

×