Clicky

zondag 18 mei 2025 - 00:05 uur
Home Blog Pagina 3

Hoge Raad vernietigt uitspraak over opzegtermijn transportcontract: opzegtermijn van één maand mocht niet zomaar verlengd worden

DEN HAAG – De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een contractuele opzegtermijn in een langdurige transportovereenkomst niet zomaar mag worden aangepast op basis van veranderde omstandigheden. In het cassatiegeding tussen een groot pakketvervoerder en twee regionale onderaannemers heeft de hoogste civiele rechter het oordeel van het gerechtshof vernietigd, dat eerder had bepaald dat de opzegtermijn van één maand moest worden verlengd tot drie maanden wegens redelijkheid en billijkheid.

De zaak draait om de beëindiging van langlopende contracten tussen een grote landelijke pakketdienstverlener en twee kleinere vervoerders die sinds 2008 en 2011 pakketvervoer verzorgden. In de contracten stond dat opzegging mogelijk was met een termijn van één maand. Toen de pakketdienstverlener in november 2018 van die mogelijkheid gebruikmaakte en de samenwerking per 1 januari 2019 beëindigde, claimden de twee vervoerders schade vanwege het plotselinge omzetverlies.

Gerechtshof stelde vervoerders in het gelijk

Het gerechtshof in ’s-Hertogenbosch gaf de vervoerders eerder gelijk en oordeelde dat de opzegtermijn van één maand niet voldeed, gezien de intensieve en langdurige samenwerking. Volgens het hof hadden de partijen destijds de contracten moeten aanpassen aan de gewijzigde praktijk. Het hof paste daarom de opzegtermijn achteraf aan naar respectievelijk twee en drie maanden en verwees de zaak naar een schadestaatprocedure voor de hoogte van de schadevergoeding.

Hoge Raad grijpt in

De Hoge Raad steekt daar nu een stokje voor. Volgens de hoogste rechter mag een overeengekomen opzegbepaling niet zomaar buiten toepassing worden gelaten, ook niet als de samenwerking in de loop der tijd intensiever is geworden. Als partijen een duidelijke regeling hebben afgesproken – in dit geval: schriftelijk opzeggen met één maand opzegtermijn – dan mag die alleen worden beperkt als die regeling naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.

Dat oordeel had het hof niet gegeven. Het hof had de contractuele regeling buiten werking gesteld en vervangen door een langere termijn, wat volgens de Hoge Raad juridisch onjuist is. De zaak wordt daarom verwezen naar het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden voor een nieuw inhoudelijk oordeel.

Gevolgen voor transportsector

Deze uitspraak is van belang voor transportbedrijven en opdrachtgevers die langdurige samenwerkingen hebben gebaseerd op standaardcontracten. De Hoge Raad bevestigt dat contractuele opzegbepalingen in principe bindend zijn, ook bij duurovereenkomsten zoals bij pakket- of chartervervoer. Alleen in uitzonderlijke gevallen – bijvoorbeeld als de opzegging misbruik van recht oplevert – kan hiervan worden afgeweken.

De oorspronkelijke eis tot schadevergoeding blijft nog in behandeling, maar moet nu opnieuw worden beoordeeld door een ander gerechtshof.

Transporteur krijgt grotendeels gelijk in geschil over onbetaalde facturen en vermeende schade aan lading

Foto: Adobe Stock | Angelov

ZWOLLE – Een transportbedrijf hoeft een schadeclaim van ruim zesduizend euro, ingediend door een klant vanwege vermeende schade aan lading, niet te betalen. Dat heeft de kantonrechter van de rechtbank Overijssel bepaald in een civiele zaak over onbetaalde transportfacturen. De klant, een producent van vloersystemen, moet het grootste deel van de openstaande facturen alsnog betalen.

De transporteur had tussen juli 2022 en augustus 2023 verschillende ladingen podiumelementen vervoerd in opdracht van een bedrijf uit Dedemsvaart. Voor deze diensten stuurde het transportbedrijf facturen ter waarde van in totaal ruim € 5.988. De klant weigerde betaling, omdat er tijdens drie leveringen schade aan de goederen zou zijn ontstaan. De vervoerder stapte daarop naar de rechter.

Slechts één levering onvoldoende afgehandeld

De rechter oordeelde dat de klant slechts in één van de drie gevallen voldoende had aangetoond dat er sprake was van schade. Bij een levering in Rathenow (Duitsland) werd een schademelding gedaan met foto’s, waarna de transporteur naliet te reageren. Hierdoor hoeft die specifieke factuur van € 709,06 niet te worden betaald.

Voor de andere twee transporten – naar Hamburg en Slagelse – was de gestelde schade niet onderbouwd. Zo ontbraken meldingen, foto’s of verdere communicatie richting de vervoerder. Deze facturen moeten alsnog betaald worden.

Algemene Vervoerscondities en CMR van toepassing

Volgens de rechter zijn op de transportovereenkomsten zowel de Algemene Vervoerscondities 2002 (AVC) als het CMR-verdrag van toepassing. De vervoerder had in zijn facturen uitdrukkelijk naar de AVC verwezen, en de klant – een professionele partij – had dit nimmer weersproken.

Op basis van de transportwetgeving is de vervoerder in principe aansprakelijk voor schade tijdens transport, tenzij er sprake is van uitzonderingen. In dit geval was alleen bij de levering in Rathenow sprake van een geldige schadeclaim.

Schadeclaim van klant verjaard

De tegenvordering van de klant – een schadevergoeding van € 6.195 voor het moeten ophalen van beschadigde goederen en het opnieuw verzenden – werd afgewezen. De rechtbank oordeelde dat deze claim te laat was ingediend en bovendien niet voldoende was onderbouwd.

Kostenveroordeling en conclusie

De rechter veroordeelde de klant tot betaling van een bedrag van € 5.918,44 inclusief incassokosten, plus rente en ruim € 1.300 aan proceskosten. De tegenvordering werd volledig afgewezen.

Vrouw aangehouden voor langdurige oplichting via webshops

ROTTERDAM – Een 38-jarige vrouw uit Strijen is afgelopen woensdag aangehouden omdat zij ervan wordt verdacht jarenlang en voor duizenden euro’s bestellingen te doen bij webshops op naam van anderen.

Terwijl de vrouw de pakketjes in ontvangst nam, ontvingen onschuldige, nietsvermoedende mensen de factuur.

Pakketjes bestellen met de gegevens van iemand anders. Die pakketjes vervolgens onderscheppen en doorverkopen. De oplichter pakt de winst, het slachtoffer krijgt de rekening van een pakketje dat hij nooit besteld en nooit ontvangen heeft. Dit heet bestelfraude en duizenden mensen worden op deze manier helaas slachtoffer, meldt de politie.

Het vermoeden is dat de vrouw via vele diverse webshops bestellingen plaatste op naam en adres van willekeurige anderen. Zij koos dan voor de optie betalen na levering. Vlak voor de levering paste ze het afleveradres aan naar een afhaalpunt. Daar haalde zij het pakketje op, terwijl de rekening binnen kwam bij de nietsvermoedende ander. Waarschijnlijk was dit de werkwijze van de 38-jarige vrouw. Het vermoeden is dat zij dit jarenlang deed bij een hele reeks aan webshops.

De vrouw maakte gebruik van verschillende bezorgingsbedrijven. Het was een opmerkzame medewerker van de afdeling Fraudepreventie van PostNL die de praktijken van de vrouw verdacht vond en de politie inschakelde. Die startte een onderzoek. Daaruit bleek dat zij bij één webshop in één jaar al voor 16.000 euro aan goederen bestelde. Het totaalbedrag van de oplichting waar de vrouw van verdacht wordt is nog niet bekend. Het onderzoek loopt nog.

Rijkswaterstaat legt nieuw weegsysteem aan voor vrachtwagens op A12 bij Arnhem

A12

ARNHEM – In de nachten van maandag 26 en dinsdag 27 mei voert Rijkswaterstaat werkzaamheden uit op de A12 tussen de knooppunten Waterberg en Velperbroek. Tijdens deze werkzaamheden wordt een nieuw weegsysteem geïnstalleerd om het gewicht van vrachtwagens te meten. De A12 is daarvoor in beide nachten steeds in één rijrichting volledig afgesloten.

Het nieuwe meetsysteem maakt deel uit van een breder pakket aan maatregelen om overbelading in het vrachtverkeer sneller en efficiënter te kunnen detecteren. De systemen zullen ingebouwd worden in het wegdek en moeten uiteindelijk bijdragen aan meer verkeersveiligheid en minder schade aan infrastructuur.

Afsluitingen en omleidingen

  • Nacht van maandag 26 mei op dinsdag 27 mei (21.00 – 05.00 uur):
    De A12 is afgesloten richting Duitsland, vanaf knooppunt Waterberg tot aan knooppunt Velperbroek. Ook oprit Arnhem-Noord (26) en afrit Velperbroek (27) zijn dicht.
  • Nacht van dinsdag 27 mei op woensdag 28 mei (21.00 – 05.00 uur):
    De A12 is afgesloten richting Utrecht/Apeldoorn, tussen Velperbroek en Waterberg. Ook afrit Arnhem-Noord (26) en de oprit vanaf knooppunt Velperbroek richting Utrecht zijn afgesloten.

Verkeer wordt beide nachten omgeleid via de A50, A15, A325 en N325. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers rekening te houden met vertragingen van 20 tot 30 minuten.

Internationaal vrachtwagenchauffeur zonder paspoort en verdacht van drugshandel krijgt inreisverbod van twee jaar

Foto: Adobe Stock | Thumbs

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft geoordeeld dat de minister van Asiel en Migratie terecht een terugkeerbesluit en een inreisverbod van twee jaar heeft opgelegd aan een man die zich presenteerde als internationaal vrachtwagenchauffeur. De man, van Albanese afkomst, werd in augustus 2024 aangehouden in een magazijn waar verdovende middelen lagen opgeslagen. Hij had op dat moment geen geldig paspoort bij zich en zou betrokken zijn bij een strafbaar feit.

De man stelde dat hij als vrachtwagenchauffeur gebruikmaakte van zijn visumvrije termijn binnen de Europese Unie, maar kon dat niet onderbouwen met geldige documenten. Volgens de rechtbank mag van een internationaal chauffeur verwacht worden dat hij een geldig paspoort bij zich heeft, zeker bij grensoverschrijdend vervoer.

Twijfels over beroep als chauffeur

Hoewel de man verklaarde dat hij internationaal chauffeur was en dat het inreisverbod zijn werk onmogelijk zou maken, vond de rechtbank deze bewering onvoldoende onderbouwd. Hij kon niet aantonen in welke EU-landen hij actief was of met welke opdrachtgevers hij werkte. Ook bleek hij een eenmanszaak in visserijartikelen te hebben, wat verdere vragen opriep over zijn daadwerkelijke activiteiten als vrachtwagenchauffeur.

Daarbij woog mee dat hij werd aangetroffen in een magazijn waar dozen met verdovende middelen lagen opgeslagen, en dat zijn identiteit en verblijfsstatus op het moment van aanhouding niet konden worden vastgesteld.

Zwaarwegende omstandigheden

De rechtbank oordeelt dat er geen sprake is van bijzondere omstandigheden die het opleggen van een inreisverbod disproportioneel maken. De minister mocht daarom zowel het terugkeerbesluit als het inreisverbod zonder vertrektermijn opleggen.

De betrokkene kreeg geen vergoeding van de proceskosten en ook het betaalde griffierecht wordt niet terugbetaald.

Verdachte aangehouden in ondermijningsonderzoek rond havenbedrijf Vlissingen

VLISSINGEN – In het ondermijningsonderzoek met de naam Acropolis, dat zich richt op het in de haven van Vlissingen gevestigde BTZ bv, heeft een aanhouding plaatsgevonden in Litouwen.

De aanhouding vond plaats op basis van een Europees aanhoudingsbevel (EAB).

De verdachte betreft een 55-jarige man. Hij wordt verdacht van witwassen en werd op vrijdag 2 mei voorgeleid aan de rechter-commissaris. De voorlopige hechtenis van de man is donderdag door de raadkamer van de rechtbank Zeeland-West-Brabant verlengd met 30 dagen.

In mei vorig jaar werd de directie van BTZ aangehouden op verdenking van grootschalige cocaïnehandel uit Zuid-Amerika. Deze drie mannen zijn nog steeds verdachten, maar wachten hun strafproces in vrijheid af.

Het OM doet verder geen mededelingen over de voortgang van het onderzoek en de aanhouding van de 55-jarige verdachte.

NAM start gaswinning Warffum niet op tot uitspraak rechter

ASSEN – De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) gaat de gaswinning in Warffum niet opstarten tot er een uitspraak is van de rechter. Het gasbedrijf had toestemming gekregen om nog acht jaar gas te winnen uit een veld bij het Groningse dorp.

Deze zaterdag had de gaswinning weer opgestart kunnen worden, maar dit gaat niet door vanwege het beroep dat de provincie Groningen en gemeente Het Hogeland hebben aangetekend.

Minister Sophie Hermans besloot in maart dat de gaswinning kan doorgaan. De provincie en gemeente tekenden daarop beroep aan en vroegen om een voorlopige voorziening, die moet voorkomen dat de gaswinning wordt opgestart.

“De werking van het Instemmingsbesluit voor Warffum is automatisch geschorst omdat er een verzoek voor een voorlopige voorziening is ingediend bij de rechter”, legt een woordvoerder van de NAM uit. “De schorsing blijft van kracht tot er een uitspraak is van de rechter. NAM zal het veld tot die tijd dus ook niet opstarten.” De zaak dient volgende week.

Vrachtwagen in vrachtwagen op weg naar Afghanistan gestopt door Duitse politie [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

STOLPE – De Duitse politie heeft op de A24 bij Stolpe meerdere vrachtwagens uit het verkeer gehaald vanwege ernstige overtredingen op het gebied van ladingzekering en voertuigafmetingen. In de nacht van dinsdag op woensdag werd onder meer een vrachtwagen aangetroffen die een andere vrachtwagen vervoerde op een oplegger die daar niet voor geschikt was.

In totaal werden vijf vrachtwagens stilgezet, die onveilig beladen waren met personenauto’s en vrachtwagens. De opleggers waren constructief niet ontworpen voor dergelijke lading, waardoor deze niet goed kon worden gezekerd. Dit leverde een aanzienlijk risico op voor de verkeersveiligheid.

Bovendien bleek bij bijna alle voertuigen dat de wettelijke maximumhoogte van 4,00 meter met soms wel 50 centimeter werd overschreden.

Bij een afzonderlijke bestelwagen werd een overbelasting van 88 procent vastgesteld: in plaats van het toegestane gewicht van 2.500 kilogram bleek het voertuig 6.700 kilogram te wegen.

Uit onderzoek bleek dat het merendeel van de voertuigen in Hamburg was geladen en onderweg was naar Afghanistan.

Overladen voertuigen uit het verkeer gehaald

De snelwegpolitie van Stolpe verbood in alle gevallen de voortzetting van de ritten totdat de gebreken waren verholpen. Het betrokken transportbedrijf schakelde een kraan in om de voertuigen komend weekend op parkeerplaats Stolpe Süd over te laden op geschikte transportmiddelen.

Tegen de Turkse chauffeurs en de eigenaar van de vrachtwagen(s) zijn boeterapporten opgemaakt. Ook zijn er borgsommen opgelegd om de verdere afhandeling van de overtredingen te waarborgen.

Brandende lading schroot moeilijk bereikbaar, brandweer pompt water in schip

AMSTERDAM – De brandweer pompt water in het schip in de Amsterdamse haven, omdat een deel van de brandende lading schroot onbereikbaar is. Tegelijkertijd houdt de brandweer de buitenkant nat.

Het brandende schroot ligt verspreid over vijf ruimen. Door de hitte zijn de luiken van één ruim ingeklapt waardoor de brandweer het schroot daar niet meer goed uit kan halen om het op de kade te blussen. De brandweer zet nu in op het nathouden van de buitenkant, maar ook wordt water in het schip gepompt.

De brand in het schip dat aan de Vlothavenweg ligt, begon donderdagmiddag. Veel hulpdiensten zijn ingezet, waaronder een in scheepsbranden gespecialiseerd team uit de regio Rotterdam.

In verband met de rook die in de wijde omtrek voor geuroverlast zorgt, zijn al enkele NL-Alerts uitgestuurd. Metingen hebben geen schadelijke stoffen aangetoond, maar iedereen wordt aangeraden uit de rook te blijven.

Duitsland start proef met automatische weegcontrole voor vrachtwagens op A4 bij Düren

Foto: BALM

DÜREN – Op 7 mei 2025 vond een officiële locatiebezichtiging plaats van een nieuw pilotproject waarbij vrachtwagens automatisch op gewicht worden gecontroleerd. Het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) en Autobahn GmbH bezochten samen de toekomstige weegcontrolelocatie op parkeerplaats Rur-Scholle-Süd langs de A4 bij Düren. De ingebruikname staat gepland voor het voorjaar van 2026.

Het project maakt deel uit van een bredere samenwerking tussen BALM en Autobahn GmbH. In mei 2023 ondertekenden de partijen een overeenkomst voor de aanleg van in totaal zestien weegcontrolepunten op strategische locaties in heel Duitsland. Autobahn GmbH is verantwoordelijk voor ontwerp, bouw en beheer van de technische installaties; BALM zal deze inzetten voor handhaving.

Bescherming van wegen en verkeersveiligheid

Doel van de nieuwe controlepunten is het beschermen van de snelweginfrastructuur tegen schade door overbelading. Het steeds intensievere vrachtverkeer vormt een groeiende belasting voor wegen en bruggen. Daarnaast draagt de aanpak bij aan de verbetering van de verkeersveiligheid en vermindering van milieubelasting.

De locatie op de A4 tussen Aken en Keulen is zorgvuldig gekozen vanwege de grote stroom vrachtverkeer vanuit de havens van Rotterdam en Antwerpen richting Duitsland. Ook ligt het grootste containergoederentreinstation van Duitsland, Köln-Eifeltor, in de directe omgeving.

Automatische selectie en nauwkeurige weging

De nieuwe weeginstallatie maakt gebruik van vooraf geplaatste aslastmeetsystemen op de rijbaan. Hiermee worden mogelijk overbeladen vrachtwagens automatisch gesignaleerd. Via elektronische borden worden deze voertuigen veilig naar een speciaal aangelegde weegstrook op de parkeerplaats geleid.

Daar vindt de daadwerkelijke weging plaats op een in het wegdek geïntegreerde installatie met zowel een statische als dynamische weegfunctie. Indien sprake is van overbelading, moet de lading worden aangepast en wordt een boeteprocedure opgestart.

Met deze technologische vooruitgang willen de Duitse autoriteiten snellere en efficiëntere controles realiseren, met als doel: veiligere wegen, minder schade aan infrastructuur en betere handhaving van de gewichtsregels in het goederenvervoer.

Rutte: Poetin maakt grote fout door lage delegatie te sturen

TIRANA – NAVO-topman Mark Rutte vindt dat de Russische president Vladimir Poetin een “grote fout” maakt door een lage delegatie naar Istanbul te sturen. “De bal ligt nu echt bij hem”, zei Rutte bij aankomst in Tirana, waar Europese staatshoofden en regeringsleiders bijeen zijn voor een top. Daar wordt onder meer over de situatie in Oekraïne gesproken.

“Hij moet meewerken, hij moet serieus zijn over zijn wens voor vrede. Alle druk ligt nu op Poetin”, zei Rutte.

Rutte is tevreden met de Oekraïense delegatie “die echt bereid is om te onderhandelen over een staakt-het-vuren”. Ook complimenteerde hij de Amerikaanse president Donald Trump. “Hij doorbreekt de impasse en neemt het voortouw in dit alles wat uiterst nuttig en belangrijk is.”

Zeventiende pakket

Dat Poetin niet in Istanbul kwam opdagen, laat volgens voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen zien dat Poetin geen vrede wil. “Het is tijd om de druk op te voeren, totdat Poetin klaar is voor vrede.”

De EU wil wel vrede en blijft doorgaan met nieuwe sancties tegen Rusland, voegde ze daaraan toe. Over dat zeventiende pakket is overeenstemming en het wordt waarschijnlijk komende week officieel bekrachtigd. Daarin zijn onder meer een lagere prijs voor ruwe olie en meer sancties tegen de Russische financiële sector opgenomen. Het gaat daarbij om sancties tegen Russische banken en banken uit derde landen “die de Russische oorlogsmachine ondersteunen”, zei Von der Leyen.

“Poetin durft niet te komen”, zei EU-buitenlandchef Kaja Kallas. Door een lage delegatie te sturen, laten de Russen volgens haar zien dat ze vredesbesprekingen niet serieus nemen. “De hele wereld ziet dat Rusland spelletjes speelt.”

DHL bouwt grootste pharmalogistieke campus van Europa verder uit in Florstadt

FLORSTADT – DHL Group heeft een vierde hypermodern distributiecentrum geopend op haar Life Sciences & Healthcare-campus in Florstadt, nabij Frankfurt am Main. Met deze uitbreiding groeit het terrein uit tot een van de grootste pharmalogistieke hubs van Europa, goed voor maar liefst 100.000 m² magazijnruimte en capaciteit voor meer dan 140.000 pallets aan farmaceutische en medische producten.

De uitbreiding is onderdeel van een wereldwijde investering van 2 miljard euro in DHL Health Logistics richting 2030. Vanuit Florstadt bedient DHL klanten uit de biofarmacie, medische technologie, klinisch onderzoek en gespecialiseerde farmaceutische sectoren. Meer dan 600 gespecialiseerde medewerkers zijn op de site actief.

Nieuw magazijn ‘Florstadt 4’ met temperatuurzones tot -70°C

Het nieuwste warehouse, ‘Florstadt 4’, beslaat 30.000 m² en is specifiek ontworpen voor temperatuurgevoelige producten. Het beschikt over meerdere temperatuurzones, waaronder de kritieke 2-8°C en -20°C. In geval van nood kan zelfs gekoeld worden tot -70°C – essentieel voor de opslag en distributie van geavanceerde geneesmiddelen zoals vaccins en cel- en gentherapieën.

Daarnaast is er een geïntegreerde cleanroom aanwezig die voldoet aan de strengste Europese GMP-normen. Deze ruimte maakt veilige verwerking mogelijk van zowel vaste als vloeibare gevaarlijke stoffen, inclusief actieve farmaceutische ingrediënten (API’s) en microbiologische testmonsters.

Strategisch knooppunt in Europa

Volgens DHL-topman Hendrik Venter (CEO DHL Supply Chain EMEA) is Florstadt door de ligging nabij Frankfurt Airport en de sterke infrastructuur een ideale uitvalsbasis voor pan-Europese distributie. “Met deze uitbreiding creëren we niet alleen extra capaciteit, maar versterken we ook onze positie als logistieke partner voor de volgende generatie therapieën.”

Oscar de Bok, wereldwijd CEO van DHL Supply Chain, benadrukt dat Florstadt een sleutellocatie is binnen de wereldwijde DHL Health Logistics-strategie. “Sites zoals deze vormen het fundament van onze end-to-end supply chain-oplossingen. We zorgen ervoor dat patiënten wereldwijd tijdig toegang krijgen tot levensreddende medicijnen.”

Duurzaamheid centraal

De nieuwe uitbreiding is volledig klimaatneutraal en uitgerust met zonnecollectoren, warmtepompen en een geavanceerd energiemanagementsysteem. DHL streeft met dit project naar het hoogste niveau van duurzame bedrijfsvoering. De locatie ontving hiervoor het prestigieuze DGNB Gold-certificaat.

Digitale supply chain-oplossingen

Florstadt zet sterk in op digitalisering en zichtbaarheid in de keten. Het warehouse managementsysteem is naadloos geïntegreerd met de IT-systemen van klanten, wat met name belangrijk is voor complexe leveringen zoals klinische studies en patiënt specifieke medicatie.

World Press Photo schrapt naam fotograaf bij foto ‘napalmmeisje’

AMSTERDAM – World Press Photo heeft de naam van de Vietnamees-Amerikaanse fotograaf Nick Út verwijderd bij de wereldberoemde foto The Terror of War.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de foto van een naakt Vietnamees meisje dat wegvlucht van een napalmbombardement mogelijk door iemand anders is gemaakt. De foto won de World Press Photo van het Jaar in 1973.

Eind januari beweerde de documentaire The Stringer dat Út niet de fotograaf van de iconische foto is. World Press Photo stelde daarop onderzoek in. Daaruit blijkt nu dat “fotografen Nguyễn Thành Nghệ of Huỳnh Công Phúc, op basis van analyse van locatie, afstand en de camera die op die dag werd gebruikt, mogelijk beter in staat waren om de foto te maken dan Nick Út”, aldus World Press Photo.

Over de foto zelf bestaat geen twijfel, benadrukt de organisatie. De prijs uit 1973 blijft ook toegekend aan de foto. World Press Photo houdt er rekening mee dat het nooit helemaal duidelijk zal worden wie de foto maakte.

Vandijck Transport test elektrische eActros 600 op internationale langeafstandsroutes

HERENTALS – Het Belgische familiebedrijf Vandijck Transport heeft met succes een internationale test uitgevoerd met de volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600. Tijdens een rit van meer dan 1.500 kilometer tussen België en Zwitserland toonde de e-truck zich zeer efficiënt en betrouwbaar onder praktijkomstandigheden. Met deze proefrit zet Vandijck een belangrijke stap in de richting van duurzamer internationaal transport.

De test vond plaats vooruitlopend op de levering van twee bestelde eActros 600-trucks in het tweede kwartaal van 2025. De e-truck, met een bruto gewicht van 33,2 ton, reed 1.530 kilometer – inclusief bergtrajecten, stedelijk verkeer en tussenstops voor laden. Opvallend was dat de eerste 600 kilometer zonder laadbeurt werden afgelegd, met nog 13 procent accucapaciteit over bij aankomst.

Directeur zelf achter het stuur

Managing Director Guy Vandijck reed zelf een groot deel van de rit, samen met een ervaren chauffeur van Daimler Truck Belgium Luxembourg. “Ik wil mijn chauffeurs optimaal ondersteunen bij deze overstap naar elektrisch rijden. Dat betekent dat ik zelf wil ervaren wat erbij komt kijken,” aldus Vandijck.

De resultaten waren bemoedigend: het gemiddelde energieverbruik kwam uit op 96,3 kWh per 100 kilometer – een zeer goede score volgens het bedrijf. Dankzij het regeneratieve remsysteem kon energie worden teruggewonnen, wat het bereik aanzienlijk ten goede kwam.

Van Limburg tot Zürich

Een van de nieuwe eActros 600’s zal worden ingezet voor pendelverkeer tussen Limburg en Antwerpen, de tweede gaat ritten verzorgen naar Zürich. Volgens Nathalie Vandijck, verantwoordelijk voor duurzaamheid binnen het bedrijf, groeit de vraag van klanten naar groene alternatieven. “Vooral grotere bedrijven verwachten duurzame transportoplossingen. Elektrificatie is voor ons dan ook een logische volgende stap.”

Eigen laadinfrastructuur in ontwikkeling

Hoewel de uitbreiding van de publieke laadinfrastructuur achterloopt, werkt Vandijck Transport aan een eigen systeem met gelijkstroomladers en zonnepanelen. Onderweg laden zal zoveel mogelijk worden gecombineerd met verplichte rustmomenten van chauffeurs.

Vandijck Transport testet eActros 600 auf über 1.500 Kilometer langer Fernverkehrsstrecke
Vandijck Transport tests the eActros 600 on a long-haul route of over 1,500 kilometers

eActros 600: klaar voor de toekomst

De eActros 600 is het elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks en werd eind 2024 officieel gelanceerd. Met een batterijcapaciteit van ruim 600 kWh en een nieuw ontwikkeld elektrisch aandrijfas bereikt de truck een actieradius van circa 500 kilometer zonder tussentijds laden – en meer dan 1.000 kilometer per dag mét tussenlaadsessies. De truck werd verkozen tot International Truck of the Year 2025.

Vandijck Transport toont met deze investering en test aan dat elektrisch langeafstandstransport ook in de praktijk haalbaar is. “Onze chauffeurs moeten wennen aan een nieuwe rijstijl, maar het enthousiasme groeit,” besluit Guy Vandijck. “Deze rit was niet alleen technisch succesvol, maar ook een motivatieboost voor ons hele team.”

Voormalig D66-leider en schrijver Jan Terlouw overleden

DEN HAAG – Oud-D66-leider, voormalig schrijver en natuurwetenschapper Jan Terlouw is op 93-jarige leeftijd overleden. Omringd door zijn familie is hij rustig ingeslapen in zijn huis in Twello, laat zijn dochter Sanne Terlouw vrijdag aan het ANP weten. Hij is kort ziek geweest.

Kernfysicus, D66-voorman en kinderboekenschrijver, Jan Cornelis Terlouw was het allemaal. Toch zullen veel mensen bij zijn naam meteen denken aan het ‘touwtje uit de brievenbus’. Met zijn betoog in De Wereld Draait Door over het verdwenen vertrouwen in de samenleving wist hij eind 2016 op 85-jarige leeftijd bij veel kijkers een gevoelige snaar te raken.

Terlouw mocht toen al lang met pensioen zijn, uit beeld was hij nog niet. Zo gaf hij lezingen en schreef hij met zijn dochter Sanne meerdere delen van de detectiveserie Reders & Reders. Maar de meeste mensen zullen de schrijver Terlouw kennen van de kinderboeken Oorlogswinter en de Koning van Katoren. Voor beide ontving hij een Gouden Griffel voor het beste jeugdboek. Ook werden de boeken verfilmd. Met twintig jeugdboeken op zijn naam, kondigde Terlouw begin 2021 te stoppen als schrijver.

Politiek

Naast schrijver was Terlouw jaren actief in de politiek. In 1973 volgde hij Hans van Mierlo op als D66-fractievoorzitter in de Tweede Kamer. Het was Terlouw die het destijds weggezakte D66 uit het slop trok. In 1981 haalde de partij een recordaantal van zeventien Kamerzetels. Hij kwam daarop het tweede kabinet-Van Agt binnen als vicepremier en minister van Economische Zaken.

Maar al gauw kwam de partijleider erachter dat D66 een partij van hoge pieken en diepe dalen was. Van de zeventien zetels waren er een jaar later nog maar zes over. “Ik had het helemaal gehad”, blikte Terlouw later terug op de teloorgang van zijn partij. “Toen dacht ik: ik ben misschien wel meer een bestuurder dan een politicus.” Toch bleef hij actief bij D66. Tot op hoge leeftijd verscheen hij op het partijcongres.

Secretaris-generaal

Na zijn vertrek uit de politiek werd Terlouw secretaris-generaal van de Europese Conferentie van Transportministers. Van 1991 tot 1996 was hij commissaris van de Koningin in Gelderland, waar hij in 1995 kwam te staan voor wat hij zelf de moeilijkste beslissing in zijn loopbaan noemt. Het waterpeil van Rijn en Waal was zo hoog gestegen dat op zijn gezag een kwart miljoen Gelderlanders hun huis moesten verlaten.​ Daarna was hij nog een paar jaar lid van de Eerste Kamer.

De laatste jaren maakte Terlouw zich hard voor een betere wereld. Ter ere van zijn inzet wordt in Deventer sinds 2017 jaarlijks de Jan Terlouw Lezing georganiseerd. Doel ervan is om het publiek tot actie te bewegen voor een duurzame wereld, met het gedachtegoed van Jan Terlouw als uitgangspunt.

×