Clicky

zondag 4 mei 2025 - 07:08 uur
Home Blog Pagina 29

Terugvordering Spaanse brandstofbelasting mogelijk voor transporteurs: claim vóór 15 mei

Foto: Adobe Stock | AI

ROTTERDAM – Transportbedrijven die tussen 2013 en 2018 diesel of benzine hebben getankt in Spanje, kunnen mogelijk een deel van de betaalde brandstofbelasting terugkrijgen. Dat meldt belangenorganisatie Transport in Nood, die hiervoor een groepsclaim is gestart in samenwerking met KPMG Spanje.

De aanleiding is een uitspraak van zowel het Europees Hof van Justitie als de Spaanse Hoge Raad, die hebben geoordeeld dat een deel van de Spaanse brandstofaccijns – het zogenoemde ‘autonome deel’ van de bijzondere accijns op koolwaterstoffen (IEH) – onrechtmatig is geheven.

Tot vier cent per liter terugvorderen

De omstreden heffing werd in diverse Spaanse regio’s toegepast en kan volgens Transport in Nood een teruggave opleveren van 1 tot 4 cent per liter brandstof. De regeling geldt voor diesel A, diesel B en benzine die in aanmerking komende regio’s zijn getankt. De regio’s La Rioja en het Baskenland (País Vasco) zijn uitgesloten van de claim.

Voor buitenlandse bedrijven geldt een minimaal verbruik van 360.000 liter brandstof in de periode van 2013 tot en met 2018. Wie minder heeft verbruikt, wordt toch geadviseerd contact op te nemen, aangezien maatwerkoplossingen mogelijk zijn.

Aanmelden vóór 15 mei 2025

De groepsclaim verloopt op basis van no cure, no pay. Transport in Nood rekent administratiekosten van €75,- voor leden en €150,- voor niet-leden. Het exacte succespercentage dat wordt ingehouden bij een uitbetaling, wordt nog nader bekendgemaakt.

Deelnemers moeten zich aanmelden via de website van Transport in Nood, een Excelformulier invullen en hun tankbewijzen of facturen aanleveren. Vanaf 1 mei is het ook mogelijk om deze documenten digitaal te uploaden via het CRM-portaal van de organisatie. De uiterste deadline voor het aanleveren van documenten is 15 mei 2025.

Turkish Airlines viert een nieuw tijdperk in de Europese luchtvaart met Triple Independent Runway Operations [+video]

Turkish Airlines is trots op een belangrijke mijlpaal in de Turkse luchtvaart. Op 17 april is iGA Istanbul Airport als eerste luchthaven in Europa gestart met Triple Independent Runway Operations — een systeem waarbij drie vliegtuigen tegelijk kunnen opstijgen of landen. Deze innovatieve stap maakt de luchthaven nog belangrijker als internationaal knooppunt en versterkt Türkiye’s positie in de wereldwijde luchtvaart.

De feestelijke opening werd geleid door de Turkse minister van Transport en Infrastructuur, Abdulkadir Uraloğlu, samen met belangrijke gasten zoals Enes Çakmak (hoofd van de staatsluchtvaartautoriteiten), Prof. Ahmet Bolat (voorzitter van Turkish Airlines) en Mehmet Kalyoncu (bestuurslid van iGA Istanbul Airport). Tijdens een live demonstratie stegen drie Turkish Airlines-vliegtuigen tegelijk op. Dat liet niet alleen zien wat iGA Istanbul Airport kan, maar ook hoe sterk en modern de Turkse luchtvaart is geworden.

Minister Uraloğlu vertelde bij de opening: “We zijn trots dat Türkiye als enige land in Europa dit systeem gebruikt. Istanbul Airport hoort nu bij de beste luchthavens ter wereld – niet alleen door het aantal vluchten, maar ook door wat we technisch aankunnen. Met dit nieuwe systeem stroomt het vliegverkeer sneller door en kunnen we meer vliegtuigen per uur verwerken. Dat betekent een snellere en veiligere service voor onze passagiers. En omdat Istanbul precies tussen Europa, Azië en het Midden-Oosten ligt, wordt onze luchthaven nog belangrijker voor het wereldwijde vliegverkeer.”

Ook Prof. Ahmet Bolat van Turkish Airlines benadrukte het belang van deze gebeurtenis:
“Als Turkish Airlines zijn we trots dat we weer deel uitmaken van een bijzonder moment in de Turkse luchtvaart. Voor het eerst in Europa zijn drie van onze vliegtuigen tegelijk opgestegen vanaf iGA Istanbul Airport, onze thuisbasis. Dankzij deze nieuwe mogelijkheid kunnen we efficiënter vliegen, en dat is een belangrijke stap voor onze groei in de toekomst.”

Mehmet Kalyoncu van iGA Istanbul Airport voegde hieraan toe: “Vanaf 17 april 2025 zijn we officieel begonnen met het gebruik van drie volledig onafhankelijke start- en landingsbanen tegelijk – een primeur in Europa. Dit laat zien hoe belangrijk Türkiye is voor de wereldwijde luchtvaart. Het is niet alleen een technische prestatie, maar ook een slimme stap vooruit. Dankzij dit systeem kunnen we per uur 148 vliegtuigen laten opstijgen of landen, in plaats van 120. Dat maakt het vliegverkeer in zowel Türkiye als Europa een stuk efficiënter. Istanbul is niet zomaar een bestemming meer – het is een belangrijk knooppunt voor de hele wereld.”

Dankzij dit nieuwe systeem werkt iGA Istanbul Airport een stuk efficiënter. Voor Turkish Airlines betekent dat kortere wachttijden op de grond, minder vertragingen en betere aankomsttijden. Dat zorgt voor een snellere, soepelere en duurzamere reis voor onze passagiers. Het systeem helpt ook mee om de CO₂-uitstoot te verlagen, wat past bij de doelen van Turkish Airlines op het gebied van duurzaamheid.

iGA Istanbul Airport wil in de toekomst 200 miljoen passagiers per jaar ontvangen. Deze vernieuwing helpt Turkish Airlines om die groei op een goede manier te ondersteunen, met betere verbindingen, moderne voorzieningen en hoge kwaliteit van service. Op tijd vertrekken en aankomen is heel belangrijk voor de airline, zowel voor de tevredenheid van de gasten als voor de kosten. Dankzij dit nieuwe systeem kunnen zij dat nu nog beter doen, zelfs met meer dan 1000 vluchten per dag.

Als nationale luchtvaartmaatschappij ziet Turkish Airlines dit als een bewijs van Türkiye’s vooroplopende positie in de luchtvaart. En het laat zien dat iGA Istanbul Airport klaar is om wereldwijd nieuwe standaarden te zetten. Turkish Airlines blijft zich inzetten om reizen beter te maken en Türkiye te verbinden met de wereld.

Rusland bevestigt einde gedeeltelijke wapenstilstand Oekraïne

MOSKOU – Het bevel van de Russische president Vladimir Poetin om dertig dagen geen aanvallen uit te voeren op de energie-infrastructuur van Oekraïne is verlopen. Het Kremlin bevestigt dit na onduidelijkheid over de einddatum van het gedeeltelijke staakt-het-vuren.

Poetin gaf het bevel op 18 maart na een telefoongesprek met de Amerikaanse president Donald Trump, die de oorlog in Oekraïne snel wil beëindigen. Later ging ook Oekraïne na overleg met de Verenigde Staten akkoord met het opschorten van aanvallen op Russische energievoorzieningen, eveneens voor dertig dagen.

Oekraïne en Rusland hebben elkaar herhaaldelijk beschuldigd van het schenden van het bestand. De landen hadden geen formele overeenkomst gesloten.

Begrotingstekort loopt minder op dan gedacht

DEN HAAG – Het begrotingstekort loopt minder hard op dan op Prinsjesdag werd verwacht. In september was de verwachting nog dat het tekort dit jaar 2,8 procent van het bbp zou zijn, en volgend jaar 3,7 procent. Dat is bijgesteld naar 2,6 en 3,0 procent. Alleen in 2027 is het verwachte tekort iets hoger.

De lagere tekorten komen vooral door economische groei, staat in de voorjaarsnota. De aanpassingen die de coalitie en het kabinet hebben gedaan, hebben “nauwelijks effect”.

De staatsschuld loopt nog steeds op. Dit jaar is de totale schuld naar verwachting 45,2 procent van het bbp, in 2029 zou dat 49,5 procent worden. Ook deze percentages zijn lager dan geschat op Prinsjesdag.

Tijdens de besprekingen over de voorjaarsnota ontstond discussie over de ‘meevallerformule’ die bepaalt wanneer er ruimte is om meevallers te gebruiken voor nieuwe investeringen. Die zetten we niet in, zei minister van Financiën Eelco Heinen (VVD) eerder. In de voorjaarsnota zegt hij: “We dekken tegenvallers en doen tegelijkertijd ook een aantal gerichte investeringen. We schuiven geen rekeningen door.”

ETF hekelt EU-studie over veilige parkeerplaatsen: “Aanval op welzijn van vrachtwagenchauffeurs”

BRUSSEL – De European Transport Workers’ Federation (ETF) reageert fel op een recent gepubliceerde EU-studie over veilige en beveiligde parkeerplaatsen (Safe and Secure Parking Areas – SSPA’s). De studie, die op 11 april door de Europese Commissie werd gepubliceerd en die wordt geprezen door de Commissie, doet volgens de ETF “volkomen wereldvreemde aanbevelingen” en zou een directe aanval zijn op het welzijn van vrachtwagenchauffeurs.

De studie stelt onder meer voor om aanpassingen door te voeren in het Mobiliteitspakket, waaronder het toestaan van rustperiodes in SSPA’s en het onderzoeken van de mogelijkheid om bepaalde rustperiodes verplicht in deze parkeerplaatsen te laten plaatsvinden – indien er geen hotelovernachting wordt gekozen. Verder wordt gesuggereerd om chauffeurs hun wekelijkse rust in de cabine te laten doorbrengen, mits ze geparkeerd staan op een SSPA met voldoende voorzieningen.

Volgens de ETF is het “ronduit schokkend” dat de organisatie op geen enkel moment bij deze studie is geraadpleegd, ondanks de centrale rol die vakbonden spelen in de vertegenwoordiging van beroepschauffeurs.

“Het is een directe aanval op het welzijn van chauffeurs die nu al tot drie weken aan één stuk in hun cabine moeten verblijven”, aldus de federatie. “Geen jongere wil drie weken van huis zijn en nacht na nacht slapen in een bed van nog geen 90 cm breed, vaak naast een drukke snelweg – en dat terwijl veilige parkeerplaatsen nauwelijks beschikbaar zijn.”

De ETF uit ook scherpe kritiek op de methodologie van de studie. Hoewel er volgens het rapport input is verzameld van zo’n 1.400 belanghebbenden over onderwerpen als parkeerfaciliteiten en infrastructuur, zou er geen enkele vakbond zijn betrokken. Ook is het onduidelijk hoe representatief de groep van meer dan 900 geïnterviewde chauffeurs is, aangezien geen enkele lidorganisatie van de ETF is benaderd.

Daarnaast zet de federatie vraagtekens bij de vermelding in het rapport dat hotelgasten mogelijk hinder zouden ondervinden van rustende vrachtwagenchauffeurs. “Het lijkt erop dat hotelgasten wél zijn geraadpleegd, terwijl de stem van de vakbonden compleet genegeerd is. Dat is ronduit verontrustend.”

Eén van de meest omstreden aanbevelingen in de studie is dat chauffeurs hun wekelijkse rust weer in de cabine kunnen nemen, wat volgens de ETF wordt gepresenteerd als een ‘verbetering’ van de arbeidsomstandigheden. “Dit is simpelweg niet geloofwaardig,” stelt de federatie. “Het rapport van meer dan 100 pagina’s biedt nauwelijks haalbare oplossingen om de werk- en rustomstandigheden van chauffeurs daadwerkelijk te verbeteren.”

De ETF wijst erop dat het verbod op cabine-rust en de verplichting tot terugkeer naar huis van de chauffeur juist bedoeld waren om uitbuiting in de sector tegen te gaan. “Voor de invoering van het Mobiliteitspakket verbleven duizenden chauffeurs uit Centraal- en Oost-Europa zes tot negen maanden op de weg. Dit pakket moest daar een einde aan maken.”

Tijdens de ETF-wegvervoersconferentie op 15 april was dit onderwerp dan ook prominent aanwezig. De federatie roept de Europese Commissie op om het Mobiliteitspakket te blijven verdedigen en dit publiekelijk te bevestigen.

“Elke sector brengt kosten met zich mee”, besluit de ETF. “Het wegtransport is te lang behandeld als het zorgenkind van de Europese economie. Het is tijd dat sociale partners, EU-instellingen en nationale handhavers de handen ineenslaan om deze sector weer aantrekkelijk te maken.”

Paasvuren gaan door, maar niet overal

EMMEN – Meerdere paasvuren mogen komend weekend onverwachts toch doorgaan, omdat de natuur wat minder droog is. Op sommige plekken waren de paasbulten echter al afgebroken.

De gemeente Emmen had vanwege het hogere risico op natuurbranden alle paasbulten in plaatsen als Erica, Weiteveen en Schoonebeek al opgeruimd. Nu de natuur onverwachts toch minder droog is, is er nog maar weinig tijd over om nieuwe bulten te bouwen voor de geplande veertien vuren. Of het op alle plaatsen gaat lukken, wist een woordvoerder vrijdagochtend nog niet.

De gemeente Midden-Groningen had de vergunningen voor de drie paasvuren daar uit voorzorg al ingetrokken. De vuren kunnen daardoor niet doorgaan, aldus een woordvoerder, ook al heeft de veiligheidsregio toch het risico op natuurbranden naar beneden bijgesteld.

Luchtkwaliteit

In andere gemeenten gaan de vuren wel door. Burgemeester Jurgen van Houdt van Rijssen-Holten laat wel weten dat het niet te hard mag waaien. Of dit het geval is moet dit weekend blijken.

In Winterswijk zijn twintig vuren aangevraagd. De gemeente had organisatoren gevraagd om de bulten die ze al hadden opgebouwd niet verder te verhogen vanwege de droogte. Inmiddels heeft de gemeente ze laten weten dat de vuren toch op de gewone manier door kunnen gaan. Volgens een woordvoerster is er voor zover bekend nog geen vuur dat toch is afgelast. Achttien van de paasvuren in de buurtschappen binnen de gemeente zijn op zondag en twee op maandag.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) liet donderdag weten dat de luchtkwaliteit op sommige plekken tijdens Pasen “slecht tot zeer slecht” zal zijn vanwege de paasvuren. Mensen die gevoelig zijn voor smog kunnen het beste binnenblijven.

Kooiker Logistiek plaatst order voor veertig Volvo FH Aero’s

Kooiker Logistiek heeft een order getekend voor de levering van veertig Volvo FH Aero-trucks. Met de aanschaf van de Volvo FH Aero’s vernieuwt de logistiek dienstverlener dit jaar bijna een kwart van zijn wagenpark. Daarmee zet Kooiker Logistiek in op verdere brandstofbesparing en het terugdringen van de CO2-uitstoot. De Volvo FH Aero’s worden dit jaar geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks.

De order omvat de levering van zeventien Volvo FH Aero 460 4×2-trekkers, acht Volvo FH Aero 460 X-Low-trekkers, één Volvo Electric-trekker en veertien Volvo FH Aero 6×2-trucks die door Kooiker Logistiek worden ingezet als volumecombi’s. De trucks worden de komende maanden uitgeleverd.

“Bij Kooiker Logistiek kijken we continu hoe we stappen kunnen zetten om duurzamer te werken en te rijden”, zegt René Visser, samen met Jorne Hornstra eigenaar van Kooiker Logistiek.

“Met de Volvo FH Aero zien we kansen om daarin weer een mooie sprong voorwaarts te maken. De Volvo FH Aero is nu qua verbruik en CO2-uitstoot de zuinigste truck van Volvo Trucks voor langeafstandstransport. Daarom hebben we besloten om dit jaar, bovenop de reguliere vervanging, versneld een aantal extra trucks te vervangen zodat we een extra grote stap zetten in de verduurzaming van ons wagenpark. Alle trucks hebben de zuinige Turbo Compound-motor en in combinatie met de aerodynamica van de Volvo FH Aero, verwachten we dat deze trucks gemiddeld 15% zuiniger zijn dan de dieseltrucks die we vervangen. Daarmee dragen deze trucks bij aan onze duurzaamheidsambities.”

Minder tol met zuinige truck

Naast het lagere verbruik, biedt rijden met een zuinige truck meer voordelen. De Volvo FH Aero’s hebben een gunstige VECTO-score. Hornstra: “We rijden ook veel in Duitsland en met de VECTO-score wordt onder meer bepaald hoeveel Maut je moet betalen. Met een lage VECTO-score hoef je minder tol te betalen. Binnen afzienbare tijd is er ook in Nederland een vrachtwagenheffing waarbij je een bepaald bedrag per gereden kilometer betaalt. Hoe lager de uitstoot, hoe lager het tarief. Met een zuinige truck met een goede VECTO-score betaal je dan ook minder, dus ook op dat vlak loont het om te investeren in duurzaam transportmaterieel.”

Ruime cabine

De trucks zijn voorzien van een Globetrotter XL-cabine. “Het is voor het eerst dat we voor deze cabine hebben gekozen”, zegt Hornstra. “We willen onze mensen het beste van het beste geven en Volvo Trucks is een merk dat heel erg tot de verbeelding spreekt onder chauffeurs. Wij willen de chauffeur een ideale werkplek bieden en voor nog meer comfort hebben we nu gekozen voor de Globetrotter XL-cabine. In deze ruime cabine heeft de chauffeur nog meer leefruimte.”

Uniforme huisstijl

De levering van de trucks is ook om een andere reden bijzonder voor Kooiker Logistiek. “De afgelopen jaren hebben we een aantal overnames gedaan, inclusief het transportmateriaal”, vertelt Visser. “Die trucks worden nu ook vervangen dus aan het eind van het jaar is het complete wagenpark uitgevoerd in de huisstijl van Kooiker Logistiek.”

Ook een elektrische truck

Kooiker Logistiek krijgt ook een Volvo Electric geleverd. Dat wordt de tweede elektrische truck in de vloot, nadat vorig jaar al een Volvo FM Electric in gebruik is genomen. Visser: “Het is onze ambitie om transport zo duurzaam mogelijk uit te voeren en met de Volvo FM Electric reduceren we jaarlijks 30.000 kilo CO2-uitstoot. De aanschaf van een tweede elektrische truck past mooi bij ons doel om het nationale pendel transport voor 2028 volledig elektrisch te doen. Omdat de Volvo FM Electric goed bevalt, kiezen we nu weer voor een Volvo Electric.”

Partnership met de dealer

De deal onderstreept het partnership tussen Kooiker Logistiek en LVS Trucks. “Wij verwachten dat een dealer met ons meedenkt en die ervaring hebben we met LVS Trucks”, zegt Hornstra. “Wat hebben wij als Kooiker Logistiek nodig op het gebied van transportmateriaal? Hoe gaan we het onderhoud inrichten? Hoe ziet het totale TCO-plaatje eruit? LVS Trucks denkt daarin mee en is voor ons een verlengstuk voor het waarborgen van de continuïteit van ons wagenpark. Van de levering van nieuwe trucks tot het onderhoud: LVS biedt ons een full service partnership. Voor alle trucks hebben we bijvoorbeeld een Gold reparatie- en onderhoudscontract afgesloten, zodat LVS alles voor ons doet op het gebied van service en onderhoud.”

Kooiker Logistiek is een full service logistiek dienstverlener met elf locaties in Noordoost-Nederland en in Toruń, Polen. Kooiker Logistiek is actief in transport, distributie en warehousing. “We hebben zes moderne warehouses met een opslagcapaciteit van 225.000 pallets op 210.000 m² en een wagenpark van 170 trekkende eenheden en 200 trailers, die zowel nationaal als internationaal rijden. Ook ontzorgen we onze opdrachtgevers qua planning, optimalisatie van voorraad, beheersing van kosten en wet- en regelgeving.”

Franse bankpresident neemt het op voor Fed-baas na aanval Trump

PARIJS – De Franse centralebankpresident François Villeroy de Galhau heeft het vrijdag opgenomen voor de Amerikaanse centralebankvoorzitter Jerome Powell na een felle aanval van president Donald Trump op Powell donderdag. Volgens Villeroy doet Powell als president van de Federal Reserve uitstekend werk.

Trump haalde donderdag uit naar Powell door te zeggen dat het vertrek van de Fed-voorzitter niet snel genoeg kan komen en dat de Fed de rente moet verlagen.

Powell verklaarde woensdag dat de importheffingen van Trump hoger waren dan de Fed had verwacht en benadrukte dat deze waarschijnlijk leiden tot stijgende prijzen en zwakkere groei. Ook zei hij dat de Fed zou wachten op meer gegevens voordat de rentetarieven worden gewijzigd.

Volgens Villeroy is Powell een “voorbeeldig en professioneel” bankpresident. “In alles wat hij doet, laat hij waardigheid zien. Een centraal bankier moet onafhankelijk de waarheid vertellen en dat is wat hij deed.”

Douane vindt 18 kilo hasj in haven van Vlissingen

Foto: Douane

VLISSINGEN – Tijdens een reguliere controle op uitgaande goederen in de haven van Vlissingen heeft de douane woensdag 16 april een partij van 18 kilo hasj onderschept.

De zending was bestemd voor Suriname, meldt het Openbaar Ministerie vrijdag.

De hasj is door het Team Bijzondere Bijstand opgehaald en vernietigd.

VS stoppen poging voor vrede in Oekraïne als die niet haalbaar is

PARIJS – De Amerikaanse regering gaat niet eindeloos proberen vrede in Oekraïne te bewerkstelligen als er geen kans op succes is. Ze wil binnen enkele dagen bepalen of vrede in Oekraïne haalbaar is. Dit zei minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio op bezoek in Parijs.

Rubio is in Parijs voor gesprekken met Europese diplomaten over de Amerikaanse vredesinitiatieven. Hij zei dat Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië “kunnen helpen de bal aan het rollen te krijgen voor een wapenstilstand”. Maar volgens Rubio houden de VS ermee op als er geen duidelijke signalen zijn van vooruitgang. President Donald Trump “heeft nog meer prioriteiten in de wereld”, aldus de bewindsman.

Rubio en de speciale gezant van Trump, Steve Witkoff, hebben donderdag in de Franse hoofdstad overlegd met onder anderen de Franse president Emmanuel Macron. Die heeft de ontmoetingen geprezen. Macron meent dat “we nader tot elkaar zijn gekomen voor een solide vrede in Oekraïne”. Er zou komende week in Londen weer overleg zijn van drie Europese mogendheden, de VS en Oekraïne.

Trump vindt de oorlog in Oekraïne uitzichtloos bloedvergieten en heeft zich direct tot Rusland gewend om een wapenstilstand te bewerkstelligen en de banden aan te halen. Hij vreest dat Oekraïne en Europese bondgenoten de oorlog willen voortzetten.

De Oekraïense leider Volodymyr Zelensky heeft geklaagd dat Witkoff een Russische kijk op de oorlog heeft. Hij zei donderdag ook dat hij minstens tien luchtafweersystemen van het type Patriot van de VS wil kopen. Dit luchtafweersysteem kost inclusief de raketten meer dan 1 miljard dollar.

Luchthavenbrandweer Groningen Airport Eelde schaft drie nieuwe crashtenders aan van Ziegler

EELDE – Donderdag ondertekenden Ziegler Brandweertechniek B.V. en Groningen Airport Eelde het contract voor het leveren van drie nieuwe crashtenders aan de luchthavenbrandweer. Aan het einde van het Europese aanbestedingsproces kwam het Groningse Ziegler Brandweertechniek B.V. als beste uit de bus, en met de ondertekening van het contract is nu officieel beklonken dat er drie nieuwe blusreuzen geleverd gaan worden.

Een crashtender is een speciaal type brandweervoertuig dat wordt gebruikt om te blussen en ondersteunen bij luchtvaartongevallen en voorzorgslandingen op en rondom een luchthaven. Sinds 2023 huist de luchthavenbrandweer van Groningen Airport Eelde in haar nieuwe kazerne op de luchthaven.

De huidige crashtenders zijn aan vervanging toe gezien de leeftijd en het oplopende onderhoud. Voor oudere voertuigen is het lastiger om onderdelen geleverd te krijgen. De crashtenders die door Ziegler geleverd gaan worden vervangen de oude voertuigen zodat de veiligheid op de luchthaven ook in de toekomst geborgd kan worden.

Rob van den Bergh (Manager Airport Operations GAE): “We zijn blij met deze nieuwe samenwerking en dus het ondertekenen van dit contract. We kijken met veel vertrouwen uit naar de levering van de nieuwe crashtenders. Het is mooi dat de nieuwe voertuigen milieuvriendelijker zijn dan de huidige, iets wat wij op onze luchthaven belangrijk vinden. We kijken er echt naar uit!”

Mélarno Kraan (Accountmanager Ziegler): “Ziegler is zeer trots en verheugd om deze opdracht voor onze eigen regionale luchthaven te mogen realiseren. De beproefde Z-Class crashtenders zijn uitgerust met hoogwaardige, ultramoderne technologie en voldoen aan de internationaal geldende veiligheidsnormen. Daarmee spelen de voertuigen straks een essentiële rol bij het waarborgen van de veiligheid op Groningen Airport Eelde. Wij kijken uit naar een succesvolle samenwerking.’’

De nieuwe crashtenders zijn van het type Ziegler Z6 6×6 en worden naar verwachting eind 2026 geleverd.

ING waarschuwt dat schenkingen ouders huizenprijzen opdrijven

Koopwoning

AMSTERDAM – Starters op de woningmarkt krijgen steeds vaker geld van hun ouders om de aankoop van hun huis te financieren. Dit blijkt volgens ING uit recente onderzoekscijfers. Deskundigen van de bank waarschuwen vrijdag in een eigen analyse dat die schenkingen de huizenprijzen opdrijven.

Van de starters in 2024 kreeg circa een derde een schenking van ouders of schoonouders voor het kopen van een huis, staat bijvoorbeeld in een eerder deze maand verschenen studie voor de Rijksoverheid. In 2021 was dit nog minder dan een kwart.

Starters brengen ook steeds meer eigen geld in, baseert de bank op eerdere schattingen van makelaarsorganisatie NVM. Gemiddeld brachten starters vorig jaar zo’n 45.000 euro eigen geld in, tegen 35.000 euro in 2020.

Jubelton

Door de hogere schenkingen kunnen sommige huishoudens meer bieden en dat drijft de huizenprijzen op, stellen de kenners van ING. Ook andere woningkopers, die geen schenking krijgen, moeten hierdoor meer geld bieden om kans te maken op een huis.

Uit meerdere onderzoeken komt de laatste tijd naar voren dat starters de laatste tijd vaker toeslaan op de woningmarkt. Dat is onder meer te danken aan het stijgende aantal verkopen door investeerders. Zij zijn vorig jaar begonnen veel huurwoningen in de verkoop te zetten. Ook zijn de lonen gestegen.

Sinds begin 2023 maakte de regering wel stapsgewijs een einde aan de zogeheten jubelton, zoals de belastingvrije schenking voor het kopen van een huis werd genoemd. Ouders mogen hun kind eenmalig nog wel een hoger belastingvrij bedrag schenken dan het jaarlijkse maximum van 6713 euro. Dat gaat dan om eenmalig tot 32.195 euro aan vrij te besteden geld voor kinderen tussen de 18 en 40 jaar.

Trump: commerciële zeevisserij in beschermd natuurgebied toestaan

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump wil commerciële visserij toestaan in een enorm zeereservaat in de Stille Oceaan. Daartoe tekende hij donderdag een decreet. Het gebied herbergt een van de meest kwetsbare ecosystemen ter wereld.

Dit reservaat, de Pacific Remote Islands Marine National Monument, omvat meer dan 1,2 miljoen vierkante kilometer aan beschermde wateren rond zeven eilanden en atollen. Commerciële visserij en grondstoffenwinning, met name mijnbouw, waren voorheen verboden, maar traditionele en recreatieve visserij bleven toegestaan.

Volgens Trump is dit verbod op commerciële visserij nadelig voor “eerlijke commerciële vissers in de Verenigde Staten” omdat ze gedwongen worden “verder uit de kust te vissen in internationale wateren om te concurreren met slecht gereguleerde en zwaar gesubsidieerde buitenlandse vloten.”

Een “goed beheerde commerciële visserij” zou het reservaat niet in gevaar brengen, aldus Trump.

Scooterrijder belandt in Rotterdamse sloot en overlijdt

ROTTERDAM – Een scooterrijder is vrijdag in Rotterdam-Zuid om het leven gekomen toen het slachtoffer door nog onbekende oorzaak in een sloot belandde op de Charloisse Lagedijk in de wijk Charlois, meldt de politie.

Vermoedelijk reed de bestuurder ergens tegenaan. De toedracht wordt onderzocht.

Er zijn geen aanwijzingen dat bij het ongeluk andere mensen of voertuigen betrokken zijn. De identiteit van het slachtoffer is nog niet bekendgemaakt.

Rotterdamse serieaanrander opgepakt in Barcelona

ROTTERDAM – Een man die in december vorig jaar en begin januari van dit jaar meerdere vrouwen lastigviel in Rotterdam is opgepakt in Barcelona, meldt de politie.

De 34-jarige serieaanrander werd in de nacht van zaterdag op zondag opgepakt toen de Catalaanse politie bij een controle ontdekte dat er een aanhoudingsbevel tegen hem was uitgevaardigd.

De verdachte zit vast in Spanje, tot hij wordt overgeleverd aan Nederland.

De aanrandingen vonden plaats in het centrum van de stad en in Rotterdam-Noord. De politie verspreidde afgelopen januari herkenbare beelden van de man.

×