Clicky

woensdag 6 augustus 2025 - 11:33 uur
Home Blog Pagina 268

China hekelt ‘inmenging’ VS in Venezuela door nieuwe heffing

BEIJING – China heeft de Verenigde Staten beschuldigd van “inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van Venezuela”.

Daarmee reageerde de Chinese overheid op nieuwe heffingen die de Amerikaanse president Donald Trump maandag heeft aangekondigd tegen landen die Venezolaanse olie en gas kopen.

Die heffingen moeten op 2 april ingaan en China is de grootste importeur van die olie. “We roepen de VS op om te stoppen met de inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van Venezuela en de illegale eenzijdige sancties tegen Venezuela op te heffen”, zei een Chinese woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken dinsdag tijdens een persconferentie.

Venezuela wordt al jaren geconfronteerd met Amerikaanse sancties. Bij de aankondiging op maandag beschuldigde Trump het land ervan “tienduizenden hooggeplaatste en andere criminelen” naar de VS te sturen, “doelbewust en bedrieglijk”.

Familieleden van Franse peuter Emile opgepakt om zijn dood

PARIJS – De Franse politie heeft vier personen opgepakt voor de dood van de Franse peuter Emile, die in juli 2023 verdween. Het gaat om de grootouders en twee volwassen kinderen van dat stel, die worden verdacht van “opzettelijke doodslag” en het “verbergen van een lijk”, maakte de lokale aanklager bekend.

Het onderzoek loopt nog en de familieleden zullen nu worden ondervraagd. De advocaat van de grootouders heeft de arrestatie bevestigd.

Emile was 2,5 jaar oud toen hij verdween in het Franse Alpengehucht Haut-Vernet. Daar logeerde hij bij zijn opa en oma, zijn ouders waren niet in de buurt. Negen maanden lang was er geen spoor van de peuter, tot een wandelaar zijn botten aantrof op een kleine 2 kilometer van het dorp. Het is nog altijd niet duidelijk hoe het kind is omgekomen.

Eerder deze maand deed de politie opnieuw onderzoek in Haut-Vernet, in de buurt van het huis van de grootouders. Franse media meldden eerder al dat de grootvader van Emile in de jaren negentig ooit is ondervraagd over seksueel geweld op een privéschool, maar hij is daar niet voor veroordeeld.

Vorige maand is Emile begraven. Honderden mensen waren afgekomen op de dienst.

Van Toorn Transport BV uit Eck en Wiel failliet verklaard

Foto: Adobe Stock | Pla2Na

ECK EN WIEL –  Voor de rechtbank van Gelderland is op maandag 24 maart 2025 Van Toorn Transport BV failliet verklaard. Het bedrijf, gevestigd aan de Kniphoek 1a in Eck en Wiel, handelde ook onder de naam H. van Toorn & Zn.

Op dit moment is nog niet bekend wie het faillissement heeft aangevraagd en waarom.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel is het bedrijf opgericht in 2016 en werkten er rond de 15 werknemers.

Of er een doorstart van het bedrijf komt zal de curator, Mr. R. van Dijk, verder onderzoeken.

 

Huidkanker is snelst toenemende vorm van kanker, ziet IKNL

AMSTERDAM – Van alle vormen van kanker komt huidkanker het meest voor in Nederland. Het is ook de snelst toenemende vorm van kanker, en het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) verwacht dat de aantallen voorlopig blijven stijgen.

Volgens de organisatie krijgen jaarlijks bijna 75.000 mensen te horen dat ze huidkanker hebben. Dit betekent dat een gemiddeld ziekenhuis drie van deze diagnoses per dag stelt. De stijging is belastend voor de zorg, zegt IKNL. Veel mensen moeten regelmatig terugkomen voor controle, omdat de kanker kan terugkeren.

Bij twee op de drie huidkankerpatiënten gaat het om een basaalcelcarcinoom. Dat is een kwaadaardig plekje op de huid, maar het groeit langzaam en zaait bijna nooit uit. Verreweg de meeste patiënten genezen ervan, maar ze hebben soms meerdere behandelingen nodig.

Uitzaaiingen

Ook het zogenoemde plaveiselcelcarcinoom, een andere vorm van huidkanker, komt relatief vaak voor. Die vorm is eveneens goed te behandelen en de vooruitzichten van patiënten zijn goed.

Jaarlijks krijgen ruim 8000 mensen de diagnose melanoom. Die vorm van huidkanker kan wel gevaarlijk zijn door uitzaaiingen.

Defensieminister VS ontkent groepschat met aanvalsplan Houthi’s

WASHINGTON – De Amerikaanse minister van Defensie, Pete Hegseth, ontkent dat hij plannen om de Houthi’s in Jemen aan te vallen in een groepschat heeft besproken. De hoofdredacteur van tijdschrift The Atlantic leek per ongeluk te zijn toegevoegd aan een groep op berichtendienst Signal waarin de top van de Amerikaanse regering wapens, doelwitten en de timing van een militaire operatie besprak.

“Niemand stuurde berichtjes over oorlogsplannen en dat is alles wat ik erover kwijt wil”, zei Hegseth bij aankomst in Hawaï tegen verslaggevers. Volgens de reconstructie die Atlantic-hoofdredacteur Jeffrey Goldberg schreef, zat Hegseth zelf ook in het groepsgesprek. De Nationale Veiligheidsraad bevestigde tegenover het magazine dat het lijkt te gaan om een echte discussie en zegt dat wordt gekeken hoe daar een fout nummer aan is toegevoegd.

Hegseth ontweek vragen van verslaggevers, schrijft de BBC. Zo zei de minister dat Goldberg “geen serieuze journalist” is en “onzin uitkraamt”. Hij verweet Goldberg “keer op keer hoaxes (broodjeaapverhalen) te verspreiden”.

In de groepschat was discussie of de aanval door moest gaan, omdat Europa er meer baat bij zou hebben dan de VS. Een gebruiker met de naam @PeteHegseth schreef: “Ik denk dat we het moeten doen. Ik heb er alleen een hekel aan dat we zo Europa weer uit de brand helpen.” Een gebruiker met de naam @VP zei daarop: “Ik haat ook dat Europa gratis meelift. Het is EEN SCHANDE.” Mogelijk gaat het om vicepresident JD Vance.

De Democraten hebben Hegseth opgeroepen af te treden. “Hij was al ongeschikt om het ministerie te leiden voordat hij onze nationale veiligheid in gevaar bracht door slordig om te gaan met gevoelige militaire informatie”, aldus Democraat Ken Martin. Ook hebben ze om een onderzoek naar de gang van zaken gevraagd.

Trump zei in eerste instantie van niets te weten en leek later te grappen over de situatie. Hij zei “geen groot fan” te zijn van The Atlantic en voorspelde dat het blad failliet gaat. Trump zei ook dat de aanval op de Houthi’s in elk geval erg effectief was.

ProRail ziet honderden dassensporen rond treinspoor

UTRECHT – ProRail heeft de afgelopen twee jaar honderden dassensporen ontdekt langs het treinspoor, bevestigt een woordvoerder van de spoorwegbeheerder na berichtgeving van de NOS.

Het gaat om onder meer uitwerpselen en graafsporen. In zo’n 10 procent van de gevallen gaat ProRail onderzoeken of er maatregelen nodig zijn bij het spoor.

Volgens de woordvoerder komen dassen alleen in het westen van het land niet voor en juist het meest in het oosten.

Dassenburchten onder het spoor kunnen veel hinder voor het treinverkeer veroorzaken en het kost veel geld om dit aan te pakken. Zo werden in het Zuid-Limburgse Voerendaal burchten weggehaald, maar zijn extra maatregelen nodig. Dat gaat volgens de woordvoerder 6,5 miljoen euro kosten en tijdens de werkzaamheden kunnen er veertig dagen lang minder of geen treinen rijden.

De woordvoerder kan nog niet zeggen wanneer het onderzoek naar de dassensporen is afgerond en duidelijk is welke maatregelen mogelijk nodig zijn.

Opnieuw bijna helft minder Tesla’s verkocht in EU

Tesla
Foto: Adobe Stock | Aleksei Potov

BRUSSEL – Autorijders in de Europese Unie kochten afgelopen maand opnieuw veel minder vaak een Tesla dan een jaar eerder. Het aantal was met net geen 12.000 bijna de helft van de verkopen in februari 2024, meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Daarmee wijkt de fabrikant net als een maand eerder duidelijk af van de algehele trend binnen de EU-markt voor elektrische auto’s, die juist in opmars is.

Het is nog onduidelijk waarom er in Europa minder Tesla’s worden verkocht. Betaalbaardere modellen van concurrenten doen het de laatste tijd goed, maar ook is Tesla-topman Elon Musk veel in het nieuws om zijn rol bij het nieuwe bewind van de Amerikaanse president Donald Trump. Musk bemoeide zich ook met de Duitse verkiezingen, waarbij hij zijn steun uitsprak voor de radicaal-rechtse AfD.

De verkoop van elektrische auto’s liet juist net als een maand eerder een flinke plus zien, in februari van 24 procent. In Nederland ging het om een stijging van 22 procent. Mogelijk komt dat doordat veel bedrijven in ons land werknemers verplichten een elektrische auto te kiezen als auto van de zaak.

Hybride auto’s blijven de populairste auto’s, met een aandeel van 35 procent. Daarna volgen benzineauto’s (29 procent). Hybride auto’s waren in februari in opkomst (plus 19 procent), benzineauto’s werden minder populair (min 22 procent).

Onderzoek gevolgen zero-emissiezones: bijna helft kleine transportondernemingen en ‘eigen rijders’ hebben geen bestaansrecht meer

AMSTERDAM – OndernemersClaim, voorheen MKB-Claim, heeft onderzoek gedaan naar de consequenties van zero-emissiezones onder transportondernemers. Hieruit blijkt dat ruim 45 procent van de ondervraagden noodgedwongen zal moeten stoppen. Vooral kleinere ondernemingen (minder dan tien werknemers) en ZZP’ers (eigen rijders) worden geraakt.

Op verschillende manieren gedupeerd

Bijna 70 procent van de transportondernemingen, vooral kleine ondernemers en ZZP’ers uit Zuid-Holland, Noord-Brabant, Gelderland, Noord-Holland en Limburg, voelen zich gedupeerd door de invoering van zero-emissiezones.

Redenen zijn:

  • 47 procent kan niet meer op bestemming afleveren, wat leidt tot werkverlies.
  • 43 procent moet gedwongen overstappen naar elektrische vrachtwagens, wat praktisch een belemmering vormt. Dit komt door het beperkte laadvermogen, de beperking in afstand en door de lange oplaadtijden.
  • 30 procent vindt de investering in een elektrische vrachtwagen te hoog. Respondenten noemen prijsverschillen van ruim €200.000 per vrachtwagen ten opzichte van een dieselversie.

Een derde van de respondenten voelt zich niet gedupeerd. Zij werken niet in binnensteden of kunnen nog gebruik maken van overgangsregelingen of ontheffingen met hun huidige dieselvrachtwagen.

Geen overstap naar elektrisch vervoer

Een klein aantal van de ondervraagden (8 procent) is vanwege de milieuzones overgestapt op een elektrische vrachtwagen. 72 procent van de ondervraagden zegt dit niet van plan te zijn en 20 procent is dit wel van plan binnen nu en vier jaar. Deze transportondernemers wachten de ontwikkeling van waterstoftechnologie of de verbetering van stroomfaciliteiten af. Of geven aan dat de regels niet van toepassing zijn omdat zij niet werkzaam zijn in binnensteden of dat hun bedrijf niet gevestigd is nabij milieuzones.

Oneerlijke concurrentie

Ruim 90 procent van de deelnemers vindt dat er oneerlijke concurrentie ontstaat tussen kleine en grote ondernemers die wel investeringen in elektrische mobiliteit kunnen doen. Zij zijn het ook oneens met het beleid voor zero-emissiezones. Ondervraagden pleiten voor een landelijk gelijk beleid. Ze vinden dat er nu te veel verschillende regels zijn binnen gemeenten over ontheffingen, overgangsregelingen en uitzonderingen.

Respondent: “Ik heb één vrachtwagen en kan als ZZP’er de enorme investering in een elektrische vrachtwagen niet ophoesten. Maar binnenkort kan ik met mijn dieselvrachtwagen de binnensteden niet meer in om bouwmaterialen af te leveren. Dit heeft mij gedwongen om te stoppen met mijn bedrijf”.

Respondent: “Door het gebruik van elektrische vrachtwagens worden onze projecten te duur om uit te voeren en kunnen we 40 procent minder werk doen op een dag. Dat is onrendabel voor een kleine onderneming, ik zal moeten stoppen”.

Stef Smit, directeur OndernemersClaim: “Uit ons onderzoek en gesprekken met met onze deelnemers blijkt dat ondernemers worden gemangeld tussen aan de ene kant een lappendeken van regelingen en aan de andere kant grote onzekerheid. Dat maakt het onmogelijk om de juiste beslissingen over investeringen in elektrische mobiliteit te nemen. Wij roepen de overheid op om zo snel mogelijk uniforme regelgeving in te voeren zoals eerder is aangekondigd”.

OndernemersClaim deed onderzoek onder deelnemers aan de truckkartelclaim. Bij elkaar zijn dit ruim 3000 aangesloten transportondernemingen, die samen ruim 35 duizend vrachtwagens vertegenwoordigen. De respondenten van het onderzoek zijn zowel grote als kleine ondernemingen en ZZP’ers.

Tankwagen gekanteld bij Hoek, chauffeur lichtgewond

Foto: HVZeeland

HOEK – Een tankwagen is aan het begin van de avond op het industriegebied van Hoek gekanteld. De chauffeur raakte lichtgewond.

De politie, brandweer en ambulancedienst werden omstreeks 18.20 uur met spoed opgeroepen voor het eenzijdige ongeval. Op de Savoyaardsweg bij Hoek was een tankwagen gevuld met plastic balletjes in een scherpe bocht gekanteld.

De vrachtwagen kwam op een fietspad tot stilstand.

De chauffeur is door het ambulancepersoneel medisch onderzocht. De man had in ieder geval een hoofdwond. De politie heeft de omgeving van het ongeval afgezet. Het voertuig zal komende uren worden geborgen.

Lufthansa mag niet meer adverteren met ‘CO2-compensatie’

KEULEN – De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa mag van de rechter niet meer in zijn advertenties stellen dat passagiers de CO2-uitstoot kunnen “compenseren.” De rechtbank in Keulen oordeelde maandag dat deze bewering “misleidend” is.

De zaak tegen het concern, dat naast de gelijknamige luchtvaartmaatschappij bestaat uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines, werd aangespannen door de milieuclub Deutsche Umwelthilfe. Lufthansa zegt de uitspraak te bestuderen, die nog wel in beroep kan worden aangevochten.

Het luchtvaartconcern beweerde in zijn advertenties dat de uitstoot gecompenseerd kon worden door financiële bijdragen aan projecten die “de emissies in de toekomst zouden verminderen of uit de atmosfeer zouden verwijderen.” Lufthansa kon echter niet aantonen hoe dit precies kan. Volgens Deutsche Umwelthilfe is de uitspraak “een van de duidelijkste en een van de belangrijkste” tot nu toe als het gaat om “misleidende reclame en greenwashing”.

Celstraf voor agressieve vliegtuigpassagier uit Utrecht

Foto: Adobe Stock

HAARLEM – Een 46-jarige man uit Utrecht is vandaag, maandag 24 maart, door de politierechter in Haarlem veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf, waarvan twee maanden voorwaardelijk, vanwege ernstig agressief gedrag aan boord van een vliegtuig.

Het incident gebeurde op 17 november 2024 aan boord van een vlucht van Amsterdam naar Faro. De verdachte volgde instructies van het cabinepersoneel niet op, schold zowel een purser als medepassagiers uit en werd fysiek agressief. Hij duwde, spuugde en schopte tegen een tussenschot in het vliegtuig.

Met behulp van een agent die toevallig als passagier meereisde, werd de man vastgebonden met tie-wraps. De verdachte bleef zich hevig verzetten, wat tot een dusdanig gevaarlijke situatie leidde dat de piloot besloot uit te wijken en een tussenlanding te maken in Porto om de man van boord te zetten.

Naast zijn gevangenisstraf werd de Utrechter ook veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan de luchtvaartmaatschappij, ter compensatie van de kosten voor de gedwongen tussenlanding.

Taakstraf voor man uit Den Haag na agressief gedrag aan boord van vliegtuig

Foto: Adobe Stock

HAARLEM – Een 32-jarige man uit Den Haag stond vandaag terecht voor de rechtbank in Haarlem wegens geweld aan boord van een vliegtuig. Het incident vond plaats op 19 augustus 2024, direct na de landing op Schiphol vanuit Malaga.

De verdachte raakte tijdens het uitstappen in paniek en probeerde de nooddeur van het vliegtuig te openen. Toen bemanningsleden dit probeerden te voorkomen, duwde de man meerdere personeelsleden.

Zijn gedrag veroorzaakte flinke overlast aan boord.

De officier van justitie eiste een taakstraf van 40 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van één week. De politierechter veroordeelde de man uiteindelijk tot een voorwaardelijke taakstraf van 40 uur met een proeftijd van twee jaar.

Actieve tuberculose vastgesteld bij een speler van PSV

EINDHOVEN – Bij één van de spelers van PSV is actieve tuberculose vastgesteld. De bewuste speler maakt het naar omstandigheden goed, meldt de Eindhovense club op zijn website. De club noemt de speler niet bij naam.

“Hoewel de kans op verdere besmettingen klein is, wordt de situatie volgens de standaard protocollen van de GGD nauwlettend gemonitord”, aldus PSV.

Er is melding van de situatie gemaakt bij de GGD Brabant-Zuidoost. De behandelend longarts, de medische staf van PSV en de GGD Brabant-Zuidoost hebben direct alle noodzakelijke maatregelen getroffen. Zo is er onder meer bron- en contactonderzoek opgestart en de betrokkenen zijn geïnformeerd. “Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat mensen in de omgeving van de geïnfecteerde speler besmet zijn”, meldt de club.

Besmetting

Tuberculose is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een bacterie en treft meestal de longen. Bij de actieve vorm kunnen de bacteriën via de lucht worden verspreid. “Het risico op besmetting voor mensen in de omgeving van de patiënt is beperkt. In de buitenlucht is er sowieso geen besmettingsgevaar”, aldus longarts Pascal Wielders, werkzaam bij de GGD Brabant-Zuidoost, in het persbericht.

PSV, de huidige nummer 2 van de Eredivisie, zegt de speler te ondersteunen in zijn herstel en vraagt om de privacy van de spelers te respecteren “In het kader van de AVG-wetgeving (bescherming persoonsgegevens) is PSV niet gerechtigd specifieker in te gaan op de identiteit van het betrokken selectielid.”

Intrekking Nederlanderschap op basis van afkomst niet toegestaan

AMSTERDAM – De staatssecretaris van Justitie en Veiligheid mag niet het Nederlanderschap intrekken van een in Amsterdam geboren man met zowel de Nederlandse als de Marokkaanse nationaliteit die in het verleden veroordeeld is voor terroristische misdrijven.

De rechtbank oordeelt dat intrekking van zijn Nederlanderschap in strijd is met het VN-Verdrag tegen rassendiscriminatie. Er wordt door de staatssecretaris een onderscheid gemaakt op basis van afkomst bij de behandeling van Nederlanders met alleen de Nederlandse nationaliteit en Nederlanders met ook nog een andere nationaliteit.

De staatssecretaris heeft op grond van de Nederlandse wet de bevoegdheid om het Nederlanderschap van een persoon in te trekken als iemand onherroepelijk is veroordeeld voor een terroristisch misdrijf. Maar dat mag hij op basis van internationale regelgeving en de Nederlandse wet alleen doen bij mensen met meer nationaliteiten. Mensen mogen niet staatloos worden. Het Nederlanderschap kan dan ook nooit ingetrokken worden bij mensen die alleen de Nederlandse nationaliteit hebben. Er zijn landen, zoals Marokko, waarbij mensen zelf geen afstand kunnen doen van de nationaliteit.

De 38-jarige man is in Amsterdam geboren en verkreeg toen de Marokkaanse nationaliteit. Op 9-jarige leeftijd kreeg hij ook de Nederlandse nationaliteit. Hij is in 2018 door de strafrechter veroordeeld tot 5 jaar en 4 maanden gevangenisstraf voor het plegen van terroristische misdrijven. Die straf heeft hij uitgezeten en hij is inmiddels vrij.

De man is het niet eens met de intrekking van het Nederlanderschap en vindt dat sprake is van verboden discriminatie tussen Nederlanders met alleen de Nederlandse nationaliteit en Nederlanders met meer nationaliteiten. Dit is volgens hem in strijd met internationale verdragen.

De rechtbank oordeelt dat de bepalende factor voor het gemaakte onderscheid bij intrekking van het Nederlanderschap niet nationaliteit, maar afkomst is. Afkomst, waar een persoon, of één van zijn ouders vandaan komt, is niet de nationaliteit die iemand heeft, maar kan op grond van nationaliteitswetgeving van dat land er wel toe leiden dat iemand die nationaliteit heeft. In deze zaak heeft de in Amsterdam geboren man op grond van Marokkaanse nationaliteitswetgeving vanwege zijn afkomst automatisch de Marokkaanse nationaliteit gekregen omdat zijn ouders die ook hebben. Een direct onderscheid naar afkomst is op grond van internationale verdragen en Europees Unierecht nooit toegestaan in een democratische samenleving.

De rechtbank licht dit onderscheid naar afkomst aan de hand van een voorbeeld toe. Het gaat om drie vrienden die voor hetzelfde terroristische misdrijf zijn veroordeeld door de strafrechter. Toepassing van de wet leidt voor deze drie vrienden met een Nederlandse, Marokkaanse/Nederlandse en Turkse/Nederlandse nationaliteit tot een andere uitkomst. De Nederlander verliest nooit zijn Nederlanderschap. Degene met zowel de Marokkaanse en Nederlandse nationaliteit verliest altijd zijn Nederlanderschap, die kan namelijk geen afstand doen van zijn Marokkaanse nationaliteit. Degene met de Turkse en Nederlandse nationaliteit verliest ook zijn Nederlanderschap, tenzij hij zelf afstand doet van zijn Turkse nationaliteit.

Degenen met een dubbele nationaliteit worden dus in tegenstelling tot degene met enkel de Nederlandse nationaliteit altijd nadelig getroffen door de toepassing van de wet. Gelet hierop is de rechtbank van oordeel dat toepassing van de wet leidt tot onderscheid op grond van afkomst. Dat is in strijd met internationale regels waaraan Nederland zich heeft verbonden. De rechtbank verklaart daarom de wettelijke bepaling waarop de intrekking van het Nederlanderschap is gebaseerd als niet geldend. De rechtbank sluit met dit oordeel aan bij de waarschuwing van de VN Speciaal Rapporteur Racisme dat het onderscheid waar het hier om gaat, gebaseerd is op afkomst en daardoor in strijd is met het VN-Verdrag tegen rassendiscriminatie.

De staatssecretaris had ook een terugkeerbesluit uitgevaardigd en de man een inreisverbod van 20 jaar opgelegd. Omdat de rechtbank de intrekking van het Nederlanderschap niet geldig acht, kunnen deze maatregelen ook niet worden opgelegd.

Trump kondigt tarieven aan voor landen die olie Venezuela kopen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd dat hij importheffingen van 25 procent wil opleggen aan elk land dat olie en gas koopt van Venezuela. Hij verwijst hierbij naar migratie en criminele bendeleden in de Verenigde Staten.

“Elk land dat olie en/of gas koopt van Venezuela zal gedwongen worden een tarief van 25 procent te betalen aan de Verenigde Staten op alle handel die ze met ons land doen. Alle documentatie zal worden ondertekend en geregistreerd, en het tarief zal ingaan op 2 april 2025, BEVRIJDINGSDAG IN AMERIKA,” schreef Trump maandag op zijn socialemediaplatform Truth Social.

Met de maatregel lijkt de president vooral China te treffen. Dat is een belangrijke afnemer van ruwe olie uit het Zuid-Amerikaanse land. De zet voert ook de spanningen met Venezuela zelf op. Het land wordt geregeerd door de socialistische leider Nicolás Maduro.

Beslissing

Trump maakte de beslissing bekend nadat Venezuela weer deportatievluchten naar de VS had geaccepteerd. “Venezuela heeft doelbewust en bedrieglijk tientallen duizenden hooggeplaatste criminelen, onder wie moordenaars en mensen van een zeer gewelddadige aard, naar de Verenigde Staten gestuurd, onder wie leden van Tren de Aragua”, zei de president. “Venezuela is zeer vijandig tegenover de Verenigde Staten en de vrijheden die wij voorstaan”, vervolgde hij.

De export van Venezolaanse ruwe olie bereikte vorige maand het hoogste niveau in vijf jaar. De regering-Trump kondigde onlangs aan dat de Amerikaanse oliemaatschappij Chevron gedwongen zou worden de activiteiten in het land uiterlijk op 3 april te beëindigen.

×