Clicky

zondag 11 mei 2025 - 02:47 uur
Home Blog Pagina 254

Vrachtwagen met scheefstand van de Duitse A61 gehaald [+foto’s]

Foto: Duitse politie

MAINZ – Dinsdagochtend viel een vrachtwagencombinatie op de Duitse A61 op door een duidelijke scheefstand. De Duitse politie besloot het voertuig te controleren op een parkeerplaats langs de snelweg.

Tijdens de controle werd al snel duidelijk wat de oorzaak van de scheefstand was. De vrachtwagen, met een huifopbouw, vervoerde grote boomzaailingen die onvoldoende waren vastgezet. Hierdoor drukten de boomzaailingen onder andere tegen de zijkant van de huif, wat leidde tot een ongelijkmatige lastverdeling en daarmee waarschijnlijk tot de scheefstand van het voertuig.

Daarnaast bleek de vrachtwagen breder te zijn dan toegestaan door de naar buiten gedrukte lading. Ook de maximale toegestane hoogte van 4 meter werd overschreden.

De vrachtwagen mocht niet verder rijden totdat de lading op de juiste manier was gezekerd en de afmetingen weer binnen de wettelijke normen vielen.

De chauffeur en het transportbedrijf kunnen boetes verwachten. Bovendien wordt een vermogensafroming toegepast, wat betekent dat de winst van deze rit wordt ingenomen, aangezien het transport in deze staat niet uitgevoerd had mogen worden.

Foto: Duitse politie

Bij verdere controles later op de ochtend werden ook bij andere voertuigen overtredingen vastgesteld. Van de 13 gecontroleerde voertuigen werden er maar liefst 9 beboet, voornamelijk wegens gebreken op het gebied van ladingzekering en overtredingen van de sociale voorschriften.

Schiphol verwerkt 1,49 miljoen ton vracht in 2024, stijging van 8% ten opzichte van 2023

SCHIPHOL – Schiphol blijft niet alleen de belangrijkste luchthaven voor reizigers, maar ook een belangrijke speler in de vrachtvervoerindustrie. In 2024 verwerkte de luchthaven 1,49 miljoen ton vracht, een toename van 8 procent ten opzichte van 2023.

Ondanks een lichte daling in het aantal volledige vrachtvluchten (15.661 vluchten, -2 procent ten opzichte van 2023), is het aantal vrachtvluchten vergeleken met 2019 met 10 procent gestegen, wat de belangrijke rol van Schiphol in de internationale vrachtsector benadrukt.

Naast de indrukwekkende vrachtresultaten heeft Schiphol in 2024 ook 66,8 miljoen reizigers verwelkomd, een stijging van 8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Van deze reizigers reisden 42,5 miljoen direct van of naar Schiphol, terwijl bijna 24,3 miljoen reizigers de luchthaven als overstapplek gebruikten. Schiphol is goed verbonden met 301 bestemmingen, waarvan 124 intercontinentaal, en blijft daarmee een van de best verbonden luchthavens van Europa en de wereld.

Populaire bestemmingen voor reizigers waren onder andere het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, de Verenigde Staten en Turkije. In totaal reisden 45,3 miljoen passagiers naar Europese bestemmingen, terwijl 21,5 miljoen reizigers intercontinentale bestemmingen aandeden.

De cijfers zijn voorlopig; de definitieve gegevens worden gepubliceerd in de jaarcijfers van Schiphol in februari.

OM eist werkstraf voor fatale fouten chauffeur rolstoelbus

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Amsterdam een taakstraf van 150 uur geëist, waarvan vijftig uur voorwaardelijk, tegen een 55-jarige chauffeur van zorginstelling Cordaan. De man vergat op 26 januari in Diemen in zijn bus een rolstoel vast te zetten en de daarin zittende 84-jarige vrouw de gordel om te doen. Toen hij bij een stoplicht optrok, kieperde de rolstoel achterover en liep de bejaarde vrouw ernstige verwondingen op. Zij overleed twee dagen later in het ziekenhuis.

De betrokken chauffeur, die op vrijwillige basis werkte, heeft verklaard dat er die dag veel wind stond en dat het inladen van zijn passagiers mede daardoor anders verliep dan normaal. Hij vergat uiteindelijk de rolstoel van het latere slachtoffer te zekeren, met fatale gevolgen. “Het is een ‘error’ in mijn hoofd geweest”, zei hij tegen de rechters, “ik heb er gewoon helemaal niet meer aan gedacht.”

Na de val van de vrouw heeft de chauffeur haar weer rechtop gezet en de rolstoel gezekerd. Vervolgens is hij met de nodige vertraging naar het ziekenhuis gereden. Hij dacht naar eigen zeggen weliswaar dat het allemaal wel meeviel, maar wilde toch dat zij door een arts werd bekeken. In het ziekenhuis werd vrijwel direct zeer ernstig letsel aan de halswervelkolom geconstateerd. In overleg met de familie van de vrouw werd besloten haar niet meer te behandelen.

Volgens het OM is dood door schuld bewezen. De chauffeur heeft een aantal verwijtbare fouten gemaakt. Hij is na het ongeval gestopt met zijn vrijwilligerswerk.

De nabestaanden van het slachtoffer zien Cordaan als hoofdverantwoordelijke, zeiden zij in de rechtszaal. Zij voelen zich door de instelling “aan hun lot overgelaten”.

De rechtbank doet op 21 januari uitspraak.

Limburgs kanaal weer open na wegslepen vastgelopen schip in Maas

MAASTRICHT – De problemen in de Maas nadat een schip dinsdagochtend was vastgelopen voor de ingang van het Julianakanaal, zijn voorbij. De gezonken duwbak van het schip, waarin kalksteen was geladen, is losgekomen van de bodem en weggesleept. Scheepvaart kan nu weer over de Maas varen tussen Ternaaien en Limmel en het kanaal over, meldt Rijkswaterstaat.

De organisatie meldde rond 09.30 uur dat de Maas vanaf Limmel, bij de grens met België, volledig gestremd was. Dat kwam doordat ook andere sluizen gesloten waren, onder meer door geplande werkzaamheden. Het geladen schip was vastgelopen bij de ingang van het Julianakanaal. Alle schepen moeten over dat kanaal, omdat de Maas ten westen van Borgharen niet bevaarbaar is.

Schippers hadden de keuze om vanaf België al een andere route te nemen en via Antwerpen te varen, maar volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat leert de ervaring dat zo’n omweg vaak langer duurt dan wachten op het bergen van een schip. “De schippers hebben nu relatief kort hoeven wachten.”

Een kraanschip dat in de buurt lag voor werkzaamheden aan het kanaal heeft de stenen uit de gezonken bak gehaald, ook een schip dat normaliter bieten vervoert schoot te hulp. Zodra de duwbak weer dreef, werd deze weggesleept. Het wordt naar de haven van Stein gebracht en daarmee is de vaarweg sinds 16.30 uur weer vrij, aldus Rijkswaterstaat.

Vanaf woensdag werkonderbrekingen en acties bij containerterminal ECT Rotterdam

ROTTERDAM – Vanaf woensdag 8 januari starten acties en werkonderbrekingen bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, Europa’s grootste containeroverslagbedrijf. De vakbond FNV heeft deze acties aangekondigd nadat het ultimatum voor betere arbeidsomstandigheden, werkzekerheid en eerlijke beloning verstreek zonder gehoor van ECT. Werknemers maken zich zorgen over hun inkomenspositie, veiligheid en baanzekerheid.

‘We accepteren dit niet langer’

Niek Stam, bestuurder van FNV Havens, laat weten dat de werknemers vastbesloten zijn: “ECT heeft genoeg tijd gehad om met ons in gesprek te gaan, maar blijft onze redelijke voorstellen weigeren. Het is tijd om duidelijk te maken dat we niet accepteren dat de werkdruk toeneemt en machines verouderen, terwijl de winst naar aandeelhouders gaat.”

Langlopend conflict over veiligheid en werkzekerheid

Het conflict gaat terug tot de cao-onderhandelingen van oktober en november 2024. FNV Havens heeft meerdere keren aangedrongen op afspraken over inkomensverbetering, veiligheid en werkzekerheid. Ondanks de hoge winsten van ECT in de afgelopen jaren, wordt volgens FNV te weinig geïnvesteerd in materieel en werknemers. “Het is onacceptabel dat werknemers moeten werken met verouderd en slecht onderhouden apparatuur,” zegt Stam.

De werkzekerheid vormt een belangrijk struikelblok. Sinds 2016 zou ECT onvoldoende hebben geïnvesteerd in de terminals, terwijl grote investeringen in automatisering nu banen en inkomens in gevaar brengen. “We hebben zelfs voorgesteld om onze structurele looneis voor 2026 te verlagen in ruil voor werkzekerheid,” benadrukt Stam. Toch blijft ECT volgens de vakbond weigeren.

Kantonrechtersformule en alternatieve oplossingen

FNV Havens stelde ook voor om een regeling op basis van de Kantonrechtersformule in de cao op te nemen, zodat werknemers weten waar ze aan toe zijn bij eventuele ontslagvergoedingen. Hoewel dit elders in de haven gebruikelijk is, zou ECT dit vanwege boekhoudregels lastig vinden. Een alternatief voorstel om werknemers te verbinden aan investeringen en zo samen vooruit te gaan, werd eveneens afgewezen.

Oproep tot solidariteit

Stam roept op tot gezamenlijke actie: “Solidariteit is nu belangrijker dan ooit. Samen moeten we opkomen voor een toekomst waarin veiligheid, inkomen en werkzekerheid gewaarborgd zijn. Sluit je aan bij de acties, zodat we een vuist kunnen maken voor wat we verdienen: respect, veiligheid en zekerheid.”

De acties bij ECT zullen doorgaan totdat het bedrijf tegemoetkomt aan de eisen van de vakbond.

Perfect staaltje teamwork houdt Mitchel in de top

Foto: MMPhoto

AL HENAKIYAH – Een perfect staaltje teamwork heeft Mitchel van den Brink in de top van het klassement van de Dakar Rally gehouden. Een derde plaats was zijn deel. Vooral dankzij vader Martin van den Brink.

De equipes van Eurol Rally Sport hebben de derde etappe tevreden afgesloten. De derde plaats van Mitchel, op 2m7s van ritwinnaar Aleš Loprais, betekende dat de schade beperkt bleef. Dat had ook heel anders af kunnen lopen.

“Het was een snelle stage met veel stenen, vooral op het eerste deel. Bandenmanagement was belangrijk. We reden foutloos om de grote stenen heen en hebben niks geraakt. Alleen de temperatuur steeg heel erg. Door de warme remmen kregen we de hitte niet meer uit de banden. Dat resulteerde net voor de neutralisatie in een klapband en moesten we stoppen om de band te wisselen. Daar hebben we wel wat tijd verloren. Dat was jammer, want we lagen op dat moment nog eerste.”

‘Pa heeft een super job verricht’

Voor Mitchel, navigator Moi Torrallardona en monteur Jarno van de Pol was het een geluk bij een ongeluk dat hun ‘snelle assistent’ vlak achter hen reed en ook snel bij de neutralisatie was. Daar werden door de mannen van Eurol Rally Sport razendsnel spijkers met koppen geslagen.

“Het meest belangrijke was dat mijn vader dicht achter ons zat. Hij heeft bij de tussenstop zijn twee reservebanden afgestaan. Zo konden wij ook een tweede band, die oververhit en lek was, wisselen. Pa heeft een super job verricht. Wij konden blijven pushen, maar hij moest verder in onzekerheid. We zijn blij dat hij de streep ook heeft gehaald.”

‘We hebben een tandje terug gedaan’

Voor Martin van den Brink was het na de neutralisatie ‘geen eitje’ om de finish te halen. De ervaren Harskamper cijfert zich volledig weg in het belang van zijn zoon. Maar daardoor moest de equipe, met ook Bart van Heun en Richard Mouw aan boord, het resterende deel over de met stenen bezaaide route zonder reserve banden afleggen. “Het was een lastige rit nadat we de wielen hadden afgestaan. Maar het belangrijkste was dat Mitchel nu kon blijven pushen. Het waren veel harde paden met stenen en nog meer keien. We moesten 250 kilometer zonder reservewielen Dat is geen pretje. We hebben op ‘eieren gereden’. We hebben een tandje terug gedaan en zijn aan de finish gekomen zonder extra wielen bij. Heel lastig, maar het kan dus wel.”

Na de, wegens de verwachte regenbui in het laatste deel van de etappe, tot 327 kilometer ingekorte proef, hadden de equipes vrede met het resultaat. Mitchel gaf slechts 2m7s toe op winnaar Loprais en 1m14s op nummer twee Vaidotas Žala. Koploper Martin Macik moest 5m20s prijsgeven en werd vandaag vierde. De Tsjech blijft wel het klassement aanvoeren en heeft nog een marge van 3 minuten en 34 seconden op Loprais. De achterstand van Mitchel bedraagt 1u13m18s. De ‘snelle bandenleverancier’ Martin deed slechts 28 minuten langer over de proef. In het klassement verstevigde Van den Brink senior zijn vijfde plaats.

Morgen wacht de equipes het eerste deel (415 kilometer) van de marathon etappe. Na aankomst in het bivak van Alula is er slechts beperkt (twee uur) service mogelijk van de monteurs. Daarna moeten de rijders het onderhoud zelf voor hun rekening nemen. Donderdag volgt de proef (428 kilometer) naar Hail. Daar is vrijdag de enige rustdag.
Hoofd koel gehouden

‘De leeuwen van de Veluwe’, zoals sponsor, klusjesman, teamlid, inspirator en motivator Gert Bouwman de rijders van de Eurol equipes steevast noemt, weten dat er de komende dagen nog voldoende kansen komen om de aansluiting met Macik, Loprais en Žala te realiseren. Vandaag heeft het team laten zien dat het op lastige momenten het hoofd ‘cool’ kan houden. Dat is iets dat vooral de 67-jarige Elspeter Gert Bouwman goed zal doen…

Met overname Nobel Bevrachtingen verstevigt PTC Groep haar activiteiten binnen HVC

ROTTERDAM – Op donderdag 2 januari 2025 hebben Piet Nobel, directeur-eigenaar van Nobel Bevrachtingen, en het bestuur van de Handel- en Vervoerders Coöperatie (HVC) een overname-overeenkomst getekend in Rotterdam. Met deze overname breidt de PTC Groep, waaronder PTC, Genco, Den Breejen Bevrachtingen en HVC vallen, haar activiteiten verder uit.

Focus op samenwerking en duurzaamheid

De overname biedt een unieke kans voor samenwerking tussen Nobel Bevrachtingen en HVC, met een speciale focus op de bouwgrondstoffenmarkt. Piet Nobel benadrukt de voordelen van deze stap: “Al vanaf het eerste contact voelde ik de ‘klik’ met PTC/HVC. Met de verkoop van Nobel Bevrachtingen is de samenwerking voor de toekomst met schippers en klanten gewaarborgd. Ik verwacht dat deze samenwerking zal leiden tot betere logistieke oplossingen en een uitbreiding van ons transportpakket.”

Marten Schreur, manager acquisitie bij HVC, voegt daaraan toe: “Nobel Bevrachtingen heeft in de PTC Groep een mooie match gevonden. Door het vergroten van ons pallet van laad- en losplaatsen kunnen we de leegvaart verkleinen, onze logistieke posities versterken en onze ecologische voetafdruk verbeteren. Dit komt ten goede aan onze klanten, onze schippers en het milieu.”

Sterkere marktpositie

Henri van Sandijk, penningmeester en woordvoerder van het bestuur van de PTC Groep, benadrukt de strategische waarde van de overname: “Deze stap betekent een belangrijke uitbreiding van onze activiteiten en versterkt onze positie in de markt. De expertise van Nobel Bevrachtingen sluit perfect aan bij onze ambities en zal onze gezamenlijke dienstverlening verder laten groeien. We heten Piet, Wim, Janneke en hun klanten en relatieschepen van harte welkom in onze organisatie!”

Efficiëntere inzet en duurzame groei

Met Nobel Bevrachtingen zet de PTC Groep verdere stappen richting een efficiëntere inzet van de binnenvaart. Door de krachten te bundelen, wordt er gestreefd naar een sterkere dekking van vervoerscontracten en gezamenlijke initiatieven op het gebied van duurzaamheid.

Vrachtwagen kantelt op Beuningerstraat in Beuningen

Foto: Fotomoment

BEUNINGEN – Dinsdagmiddag heeft zich een eenzijdig ongeval voorgedaan op de Beuningerstraat in Beuningen. Een vrachtwagen kwam door nog onbekende oorzaak op zijn kant terecht.

Volgens de eerste meldingen is bij het ongeval niemand gewond geraakt. De precieze oorzaak van het incident wordt nog onderzocht.

De bergingswerkzaamheden zijn inmiddels in volle gang en zullen naar verwachting enkele uren duren.

Weggebruikers in de omgeving van de Beuningerstraat moeten rekening houden met verkeershinder.

Rotterdamse (67) overleden na steekincident, verdachte vrouw vast

ROTTERDAM – Een 67-jarige vrouw is overleden na een steekincident zondagavond in de straat Klarinet in de Rotterdamse wijk Prins Alexander, meldt de politie dinsdag.

Het incident gebeurde zondag rond 19.15 uur. Een 39-jarige vrouw uit Rotterdam is die avond aangehouden en zit nog vast.

Na de steekpartij werd de 67-jarige vrouw zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. Later overleed ze aan haar verwondingen.

Een politiewoordvoerster wil geen toelichting geven over de relatie tussen de twee vrouwen, die zou nog worden onderzocht. Wel laat ze weten dat het incident in een woning is gebeurd. Of dit het huis van een van de twee betrokkenen is, is eveneens “onderdeel van het onderzoek”.

Storing legt brug over Prinses Margrietkanaal bij Stroobos lam

Foto: Anton Kappers | Kappers Media

STROOBOS – De brug over het Prinses Margrietkanaal bij Stroobos kampt met een storing en kan niet meer openen of sluiten. Hierdoor is zowel het wegverkeer als het scheepvaartverkeer gestremd.

De storing zorgt inmiddels voor opstoppingen op deze belangrijke scheepvaartroute, waar de eerste schepen al liggen te wachten. Ook weggebruikers ondervinden hinder door de afgesloten doorgang.

Een monteur is ter plaatse om de oorzaak van het probleem te achterhalen en de storing te verhelpen. Hoe lang de werkzaamheden gaan duren en wanneer het verkeer weer gebruik kan maken van de brug, is op dit moment nog onbekend.

Verkeer wordt geadviseerd om rekening te houden met vertragingen en waar mogelijk alternatieve routes te kiezen.

Chauffeur die 14-jarig meisje doodreed in Sint Anthonis was onder invloed van drugs

Drugstest
Foto: Adobe Stock

SINT ANTHONIS – De bestuurster van een vuilniswagen die vastzit voor een ongeval in het Brabantse Sint Anthonis waarbij een 14-jarig meisje omkwam, was ten tijde van de aanrijding onder invloed van drugs. Ze testte na het ongeluk positief op amfetamine.

De 41-jarige vrouw uit Nijmegen is in het verleden meerdere keren veroordeeld voor verkeersdelicten en liep nog in twee proeftijden toen het ongeluk gebeurde, meldt het Openbaar Ministerie.

Bij het ongeval op 19 december op de Stevensbeekseweg werd het slachtoffer rond 08.00 uur geschept door de vuilniswagen en overleed. De vrouw was na het ongeluk doorgereden. Toen de bestuurster kort daarna terugkeerde naar de plek van het ongeval werd zij aangehouden.

Het voorarrest van de vrouw is met dertig dagen verlengd. Op 29 januari wordt opnieuw beslist of zij langer in de cel blijft.

Getty Images neemt concurrent Shutterstock over

SEATTLE – Het Amerikaanse fotoconcern Getty Images neemt zijn grote concurrent Shutterstock over. Het zijn twee van de grootste aanbieders van beeldmateriaal onder licentie in de Verenigde Staten, die samen inclusief schulden ongeveer 3,7 miljard dollar waard zijn.

Getty Images betaalt voor Shutterstock op basis van de huidige koers 331 miljoen dollar in contanten (ongeveer 318 miljoen euro) en 319,4 miljoen aan eigen aandelen. Per aandeel kunnen Shutterstock-aandeelhouders 28,85 dollar krijgen of 13,67 aandelen van Getty Images, of een combinatie van beide opties. Aandeelhouders van Getty Images zullen het grootste deel van het gecombineerde bedrijf in handen hebben.

Met de overname willen de bedrijven kosten besparen en de winstgevendheid vergroten. Vorige week meldde persbureau Bloomberg al op basis van ingewijden dat Getty Images een fusie met Shutterstock onderzocht.

Koersen

Het is de vraag of mededingingstoezichthouders goedkeuring geven voor de overname als Donald Trump vanaf 20 januari de president van de Verenigde Staten is. De regering van de huidige president Joe Biden heeft grote deals in de supermarkten- en luchtvaartbranche tegengehouden. Met de overeenkomst lijken Getty Images en Shutterstock erop te vertrouwen dat toezichthouders onder Trump minder streng zullen zijn.

Op de Amerikaanse aandelenbeurzen gingen de koersen van Getty Images en Shutterstock dinsdag in de voorbeurshandel flink omhoog. Shutterstock steeg tot 44 procent en Getty Images werd tot twee keer zoveel waard. Sinds de beursgang in juli 2022 is dat laatste bedrijf ongeveer 73 procent van zijn marktwaarde kwijtgeraakt.

Voormalig VVD-Kamerlid en senator Pieter Hofstra overleden

DEN HAAG – Voormalig Tweede Kamerlid en senator Pieter Hofstra (VVD) is afgelopen week overleden. Dat heeft zijn familie bekendgemaakt. Hofstra, in het overlijdensbericht omschreven als “levensgenieter en joviale Bourgondiër”, werd 78 jaar.

Hofstra zat van 1994 tot 2006 namens de VVD in de Tweede Kamer. De in Groningen geboren spoorwegbouwkundige voerde daar het woord over onder meer verkeer, openbaar vervoer en de bouw. Hij stond met name bekend als warm pleitbezorger van meer asfalt en harder rijden op de snelweg.

Na zijn vertrek uit de Tweede Kamer was hij van 2007 tot 2011 ook nog namens de liberalen lid van de Eerste Kamer. Ook daar wordt hij herinnerd als iemand die vaak de belangen van automobilisten verdedigde, aldus een bericht op de website van de senaat.

Frankrijk herdenkt aanslag op redactie Charlie Hebdo

PARIJS – Frankrijk staat stil bij de aanslag tien jaar geleden op de redactie van het satirische weekblad Charlie Hebdo. Dat gebeurde met onder meer een herdenking bij het voormalige kantoor in Parijs.

Onder anderen slachtoffers, nabestaanden en politici verzamelden zich in de Rue Nicolas-Appert, waar de redactie was gehuisvest. Daar vond op het tijdstip van de aanslag, om 11.30 uur, een kranslegging plaats en werden de namen van de slachtoffers voorgelezen.

Onder de aanwezige politici waren president Emmanuel Macron, premier François Bayrou en burgemeester Anne Hidalgo van Parijs. De herdenkingsceremonie werd ook bijgewoond door François Hollande, die op het moment van de aanslag president van Frankrijk was.

Twee jihadisten drongen de redactie van Charlie Hebdo op 7 januari 2015 binnen. Ze doodden twaalf mensen, onder wie acht medewerkers van het tijdschrift, als vergelding voor spotprenten over de profeet Mohammed. De mannen, de broers Saïd en Chérif Kouachi, werden na een klopjacht doodgeschoten door de politie.

Simon Loos traint chauffeurs nu ook on the job

WOGNUM – Als eerste logistiek dienstverlener in Europa voert Simon Loos, in samenwerking met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) de pilot ‘Learning on the Job’ uit. Deze unieke code 95-training maakt het voor chauffeurs mogelijk om individuele nascholing te volgen tijdens reguliere werkuren.

Leren in de praktijk is niet nieuw voor chauffeurs van Simon Loos. Maar wel in de vorm van een 1-op-1 training die meetelt voor de code 95 nascholingsuren. De pilot is recentelijk gestart en duurt een half jaar.

Persoonlijk én effectief

Ruben Tijmes is één van de interne opleiders van Simon Loos die de praktijktraining geeft. Hij vertelt: “Niet elke chauffeur wordt blij van een theorietraining. Daarom gaan we in deze pilot met de chauffeur mee op pad tijdens een gewone werkdag. Zo kunnen we de chauffeur tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden trainen. Dit is persoonlijk én effectief.”

Learning on the Job heeft volgens Tijmes nog een groot voordeel: “Een chauffeur voert deze training uit tijdens eigen werktijd. Daardoor kost het geen extra tijd voor de chauffeur zelf. Ook kan het werk gewoon doorgaan. Een win-winsituatie dus!”

Merlijn Nijdam is de eerste chauffeur die de training volgde en is heel enthousiast over deze manier van opgeleid worden.

Merlijn: “Ik heb de training als heel positief ervaren. Vooral omdat je tijdens een gewone werkdag de training volgt. Dit vind ik zelf prettiger dan een extra dag in een klaslokaal zitten. Daarnaast kun je de feedback die je krijgt direct zelf toepassen. Dit werkt voor mij erg goed.”

Tijmes vult aan: “Deze training is ook een mooie aanvulling op onze theoretische code 95-trainingen. Want als we zien dat iets in de praktijk vaak aandacht nodig heeft, kunnen we dit meenemen als lesstof in de theorietrainingen.”

Extra aandacht

De pilot draait nu een aantal weken en Tijmes gaat uit van een positieve afronding. En dan? Tijmes: “Dan gaan we deze training verder binnen Simon Loos uitrollen.”

Omdat het om een intensieve vorm van trainen gaat, ligt de focus op chauffeurs die de extra aandacht het hardst nodig hebben. ‘Dit zijn bijvoorbeeld onervaren chauffeurs die nog vlieguren moeten maken, maar ook chauffeurs die schade rijden of hulp nodig hebben om zuiniger te leren rijden”, aldus Tijmes.

Learning on the Job is een nieuwe leervorm binnen de code 95 nascholing. Deze praktijktraining telt mee voor 7 theorie nascholingsuren en mag twee keer gevolgd worden binnen de code 95 cyclus van 5 jaar.

×