Clicky

maandag 5 mei 2025 - 00:39 uur
Home Blog Pagina 246

Gasvoorraden Europa verder gedaald door kouder weer

AMSTERDAM – De gasvoorraden in Europa zijn steeds verder aan het dalen omdat het koudere weer zorgt voor meer energieverbruik voor verwarming. Volgens persbureau Bloomberg zijn de voorraden nu voor iets meer dan 70 procent gevuld, terwijl dat een jaar geleden rond dit tijdstip nog circa 86 procent was.

Daarmee raken de Europese gasvoorraden in het snelste tempo leeg in jaren. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat Europa deze winter zonder gas komt te zitten, kan het wel moeilijker worden om de voorraden voor het volgende stookseizoen voldoende aan te vullen. Naar verwachting dalen de voorraden de komende tijd nog verder door de komst van kouder winterweer in het noordwesten van Europa.

De Europese gasprijs ligt op het hoogste niveau in een jaar. De prijs op de toonaangevende gasbeurs in Amsterdam bedraagt nu ongeveer 48,50 euro per megawattuur. Dat komt mede door het stopzetten van de levering van Russisch gas aan Europa via Oekraïne op nieuwjaarsdag. Europa moet het nu stellen zonder deze leveringsbron, die goed was voor ongeveer 5 procent van de totale Europese gasvraag.

De gasprijs is ook gevoelig voor verstoringen bij leveringen uit onder meer Noorwegen, bijvoorbeeld door onderhoudswerkzaamheden aan installaties. Noorwegen is nu de belangrijkste gasleverancier aan Europa. Ook wordt veel vloeibaar gemaakt aardgas (lng) geïmporteerd uit de Verenigde Staten en het Midden-Oosten.

DAF Trucks levert laatste voertuigen van grote bestelling aan Willy Naessens Group

TEMSE – Begin december overhandigde DAF Trucks België samen met concessiehouder TH Trucks de sleutels van het laatste voertuig uit een bestelling van 24 trucks aan de Willy Naessens Group. De ceremonie vond plaats op het hoofdkantoor van de Belgische onderneming, die in 2022 werd uitgeroepen tot “Onderneming van het Jaar”. De levering markeert een succesvolle samenwerking tussen DAF en de transportafdeling van de groep, Transwinaton.

Divers aanbod voertuigen

De bestelling bestond uit een divers aanbod aan trucks, waaronder:

  • 21 DAF XG 430 FTG trekkers, geschikt voor efficiënt langeafstandstransport.
  • 1 DAF XF 480 FTN trekker met een 63 tonmeter laadkraan.
  • 1 DAF XF 480 FTT trekker met drie assen.
  • 1 DAF XF 480 FAT bakwagen voorzien van een containerhaak.

Deze variatie aan voertuigen weerspiegelt de brede transportbehoeften van de Willy Naessens Group, die actief is in onder meer bouw, logistiek en infrastructuur.

Vertrouwen en duurzaamheid centraal

Tijdens de overhandiging sprak Rogier van de Garde, Managing Director van DAF North West Europe, zijn waardering uit voor de langdurige samenwerking: “We zijn trots dat we al jaren een trouwe leverancier zijn voor Transwinaton. Het is inspirerend om te zien hoe de Willy Naessens Group inzet op diversificatie, innovatie en duurzaamheid. Met de keuze voor onze Nieuwe Generatie DAF trucks dragen we bij aan het verduurzamen van hun transportactiviteiten.”

Focus op innovatie en efficiëntie

De Nieuwe Generatie DAF trucks staan bekend om hun brandstofefficiëntie en geavanceerde technologieën, die bijdragen aan lagere CO2-uitstoot. Met deze investering onderstreept de Willy Naessens Group haar toewijding aan duurzaamheid en modernisering van haar transportvloot.

De aflevering van deze laatste truck sluit een belangrijke levering af en bevestigt opnieuw het wederzijdse vertrouwen tussen DAF Trucks en de Willy Naessens Group. Met deze voertuigen is de onderneming klaar om haar transportactiviteiten nog efficiënter en milieuvriendelijker te maken.

Jan Deckers start 2025 met nieuwe duurzame vrachtwagencombinaties

AMMERZODEN – In de eerste week van 2025 breidt transportbedrijf Jan Deckers zijn vloot uit met vijf nieuwe trekker-opleggercombinaties. Het gaat om DAF XG+ 480 FT 6×2-trekkers, gekoppeld aan Schmitz-koeltrailers die zijn uitgerust met de nieuwste technologie. Hiermee zet het bedrijf een stap richting duurzamer en efficiënter transport.

Focus op comfort en capaciteit

De DAF XG+ trekkers zijn ontworpen met oog voor comfort en functionaliteit. De cabine biedt ruime binnenmaten en een hoge stahoogte, ideaal voor chauffeurs die lange dagen onderweg zijn. Verder zijn de voertuigen voorzien van comfortabele stoelen, een extra breed matras, een standkachel en een standairco. De krachtige 480 pk-motor en de voorloopas zorgen voor een hoge laadcapaciteit en voorkomen overbelading.

Nieuwe generatie koeltrailers

De Schmitz-koeltrailers zijn uitgerust met geavanceerde Carrier HE17 koelmachines. Deze nieuwe generatie machines biedt meer capaciteit, is stiller en zuiniger in verbruik. Met twee liftassen, volledige LED-verlichting en een palletkist zijn de trailers optimaal voorbereid voor diverse logistieke uitdagingen. Opvallend is dat Jan Deckers als eerste in Nederland deze innovatieve koelmachines in gebruik neemt.

Duurzaam transport

Zowel de trekkers als de koeltrailers zijn ontworpen om brandstofverbruik te minimaliseren en CO2-uitstoot te reduceren. Dit sluit aan bij de ambitie van Jan Deckers om het transport groener en duurzamer te maken.

De nieuwe combinaties zijn een belangrijke stap richting milieuvriendelijker logistiek in 2025.

Nicol Kremers verzoekt rechter om Peter Gillis te laten getuigen

DEN BOSCH – Nicol Kremers wil haar ex Peter Gillis onder ede laten horen om te bewijzen dat ze een contract met hem onder dwang zou hebben getekend. Volgens die overeenkomst zou ze niets mogen zeggen over gebeurtenissen tijdens de relatie. Bij het tekenen daarvan maakte de SBS6-ster volgens Kremers “misbruik van omstandigheden”. Ze stelt dat ze herhaaldelijk slachtoffer is geweest van huiselijk geweld.

Kremers was maandag zelf niet in de rechtszaal in Den Bosch. Dat is volgens haar advocaten besloten in overleg met haar psycholoog. Ze stond achteraf wel buiten de pers te woord. “Ik heb dat voor mezelf gedaan. Ik kan Peter niet onder ogen komen”, zei ze.

Gillis was wel bij de zaak aanwezig. Zijn advocaten verzetten zich tegen het verzoek om getuigen te horen. Volgens hen is er sprake van een mediacircus en is het doel om Gillis “te framen en in een kwaad daglicht te zetten”.

Kremers’ advocaten ontkennen dat. Zij zeggen dat hun cliënt slachtoffer was van geweld en zich bedreigd en geïntimideerd voelde. Bij de totstandkoming van de overeenkomst zou Gillis daar misbruik van hebben gemaakt. Ze willen hem daarover horen. Ook een andere getuige zou kunnen verklaren over de druk die Kremers voelde. Daarnaast willen de advocaten een deskundige oproepen die kan beoordelen of zij wel in staat was om vrijwillig te tekenen.

De ex van de realityster kondigde eerder aan een boek uit te brengen over haar leven. Gillis wilde inzage in dat boek, maar de voorzieningenrechter wees dat af. Die bepaalde in november 2023 wel dat Kremers zich moest houden aan de geheimhoudingsafspraken. Kremers is naar eigen zeggen momenteel niet bezig met haar boek, maar vooral met de strafzaak waarin de twee nog steeds verwikkeld zijn. Gillis wordt daarin beschuldigd van mishandeling.

De strafzaak stond eerst gepland voor 2023, maar werd verplaatst. Het is onduidelijk wanneer de zaak wel plaatsvindt. “Ik wacht er al twee jaar op”, zei Kremers. “Ik wil dat het een keer klaar is, dat er wordt doorgepakt.”

Het stel dat bekend werd door de realityserie Massa is Kassa van SBS6 ging in februari 2023 uit elkaar. De bindende overeenkomst zou na de breuk getekend zijn. Volgens Kremers’ advocaten kreeg ze daar 5000 euro voor, om een auto van te kopen: “Een goedkope afkoop voor een eeuwig stilzwijgen.”

De rechter beslist over zes weken over de getuigenverzoeken.

Man met mes overmeesterd bij kantoor premier België

BRUSSEL – Bij het kantoor van de Belgische premier Alexander De Croo is een man met een mes overmeesterd door de militaire politie. Er zijn geen gewonden gevallen. Meer details over het incident aan de Wetstraat 16 in Brussel zijn nog niet bekend.

Barend Leyts, directeur communicatie van De Croo, bevestigt de arrestatie en meldt dat de man is overgebracht naar het politiebureau. De Croo laat via Leyts weten dat hij “geschokt is door het incident”. “We volgen de situatie op de voet samen met de politie. We zijn opgelucht dat er bij het incident niemand gewond is geraakt”, aldus de premier.

De politie meldt dat de man omstreeks 10.00 uur werd opgepakt. Hij zou bedreigingen hebben geuit tegen het aanwezige militaire personeel. Volgens de politie is er momenteel nog geen duidelijkheid over de beweegredenen van de man.

Volgens VTM Nieuws heeft de man geprobeerd het kantoor binnen te dringen. Een cameraploeg van VTM Nieuws stond bij de Wetstraat 10, omdat daar onderhandelingen plaatsvinden voor een nieuwe federale regering. De aanwezige journalisten werden vanwege het incident door de militaire politie opgedragen naar binnen te gaan.

Dek Opleidingen zet duurzame stap met E-truck pilot

GOES – Elektrisch transport wordt steeds belangrijker in de overgang naar een duurzamere logistieke sector. Om bedrijven en chauffeurs in Zeeland kennis te laten maken met deze nieuwe technologie, start Dek Opleidingen een pilotproject met een elektrische vrachtwagen (E-truck). In samenwerking met Zeeland Connect, Impuls Zeeland en de Provincie Zeeland biedt het project een kans om ervaring op te doen met de inzet van een E-truck in dagelijkse werkzaamheden.

Praktische kennismaking met elektrisch transport

De overstap naar elektrisch transport brengt voor veel bedrijven en chauffeurs uitdagingen met zich mee, zoals onbekendheid met de technologie en de operationele inzet ervan. De E-truck pilot richt zich op het verlagen van deze drempels door praktische toepassingen te bieden, waaronder:

  • Rijlessen voor het CE-rijbewijs met de E-truck.
  • Nascholing en Code 95-trainingen met de elektrische vrachtwagen.
  • Tijdelijke inzet door bedrijven, die de E-truck een week kunnen huren om deze te testen in hun dagelijkse werkzaamheden.
  • Gebruik bij evenementen, om de mogelijkheden van elektrisch transport breder onder de aandacht te brengen.

Samenwerking voor een duurzamere toekomst

De pilot is een gezamenlijke inspanning van regionale partners. Zeeland Connect deelt kennis en organiseert evenementen om de logistieke sector te informeren over elektrisch transport. Impuls Zeeland ondersteunt de ontwikkeling van het project en onderzoekt financieringsmogelijkheden om bedrijven te helpen bij de overstap naar duurzame oplossingen. De Provincie Zeeland biedt financiële steun, waarmee deze stap richting een emissievrije toekomst mogelijk wordt gemaakt.

Waarom een E-truck?

Met strengere milieuregels en de groeiende vraag naar duurzame logistiek is elektrisch transport geen verre toekomst meer. De pilot biedt bedrijven een laagdrempelige manier om ervaring op te doen met de operationele inzet van een elektrische vrachtwagen, zodat ze voorbereid zijn op toekomstige uitdagingen en kansen.

De E-truck pilot start op 1 februari 2025.

Hattrick Sanders bij motoren met zege in marathonrit Dakar Rally

BISHA – De Australische motorrijder Daniel Sanders heerst vooralsnog in de Dakar Rally in Saudi-Arabië. De fabrieksrijder van KTM schreef de marathonetappe over 947 kilometer op zijn naam en boekte al zijn derde dagsucces op rij. Sanders won ook al de proloog en de eerste etappe.

Een ‘hattrick’ komt niet vaak voor in de beruchte woestijnrally. De Spanjaard Joan Barreda was in 2017 de vorige motorrijder die dat presteerde.

De marathonetappe met start en finish in Bisha ging over twee dagen. De deelnemers overnachtten in een eenvoudig bivak en kregen geen technische assistentie. Sanders had ruim elf uur nodig voor de klassementsproef. Hij was 6.45 minuten sneller dan de Fransman Adrien van Beveren (Honda), die als tweede eindigde. De derde plaats was voor de Amerikaan Skyler Howes (Honda). Hij gaf 7.37 toe op Sanders, die in het algemeen klassement leidt met een voorsprong van 12.36 minuten op Howes.

De winst in de marathonproef bij de auto’s ging naar lokale held Yazeed Al Rajhi. De Saudi was in zijn Toyota 4.16 sneller dan de Zuid-Afrikaan Henk Lategan (Toyota). Vijfvoudig eindwinnaar Nasser Al-Attiyah uit Qatar eindigde als derde met een achterstand van 6.29. Lategan is de leider in het algemeen klassement met 4.45 voorsprong op Al Rajhi.

Titelverdediger Carlos Sainz arriveerde meer dan anderhalf uur later dan de winnaar. De 62-jarige Spanjaard, viervoudig winnaar, verspeelde op de eerste dag van de marathonproef veel tijd doordat hij over de kop sloeg met zijn Ford. Sainz en zijn navigator Lucas Cruz bleven ongedeerd, maar hun auto liep wel schade op.

“Er is weliswaar nog een lange weg te gaan, maar de kansen om te winnen zijn duidelijk verkeken”, zei Sainz tegen verslaggevers. “Als ik het team kan helpen en een aantal dingen kan testen, is dat ook goed”, aldus de Dakar-veteraan, die de rally voor het eerst rijdt in een Ford.

De Tsjech Martin Macik won bij de vrachtwagens. De winnaar van vorig jaar had bijna negen minuten voorsprong op zijn landgenoot Ales Loprais. Macik nam de leiding in de stand bij de trucks over van Mitchel van den Brink, die meer dan een uur verspeelde en als vijfde eindigde in de etappe.

Nieuw type IVECO S-Way voor Twentrac

HOLTEN – Twentrac in Holten is een landbouwmechanisatiebedrijf, een toonaangevende dealer van onder andere New Holland, Schuitemaker en Veenhuis. Het bedrijf is gespecialiseerd in zelfrijdende hakselaars. Om een optimale service te kunnen bieden heeft Twentrac besloten om een eigen trekker- met opleggercombinatie aan te schaffen, zodat ze snel kunnen schakelen. De keuze viel, na uitvoerige demoritten op een IVECO S-Way 6×2 trekker met een Faymonville dieplader. Daarmee heeft Twentrac meteen een primeur in huis, want dit is de eerste S-Way van het nieuwe model in de regio.

Twentrac wordt sinds januari 2021 gerund door Marjolijn en Luuk Wessel. Beide hadden ze al een jarenlange ervaring met landbouwmachines en de overname van Twentrac was dan ook een logische stap. Voorheen maakte het bedrijf uitsluitend gebruik van de diensten van transportondernemers maar de behoefte aan een eigen combinatie groeide.

Marjolijn Wessel: “Wij waren erg tevreden over onze vervoerders en dat zijn we nog steeds, maar wij wilden soms sneller kunnen schakelen. Onze klanten zijn vaak afhankelijk van korte oogstperiodes en dan wil je snel een machine kunnen omwisselen in geval van pech. Met onze eigen combinatie hebben we die flexibiliteit nu in huis.”

IVECO S-Way

Chauffeur op de nieuwe IVECO is Raimon Kleinlugtenbeld. Hij heeft veel ervaring met landbouwmachines en is erg trots op ‘zijn’ nieuwe IVECO. Raimon: “Wij waren al een tijdje aan het kijken wat voor ons de ideale combinatie zou zijn en we hebben dan ook met verschillende merken demo gereden. Daarbij ging mijn voorkeur uit naar een IVECO, vooral het nieuwe interieur van dit nieuwe model maakt het plaatje compleet.”

Achter de nieuwe IVECO is een twee-assige, hydraulisch gestuurde en uitschuifbare Faymonville Mega dieplader gekoppeld. De smal bed dieplader heeft een hydraulische nek en vele opties die speciaal zijn ontworpen voor het vervoer van verschillende soorten machines. Zo zijn er bijvoorbeeld inhaakbare wielkuilen gemonteerd aan de nek.

Compleet uitgerust

De IVECO S-Way is van het type AS440S58TX/FP, met als krachtbron de nieuwe XC 13 motor met 580 pk. De trekker is rondom luchtgeveerd en is voorzien van een sturende- en hefbare voorloopas. De cabine is uitgerust met het Living Comfort Plus pakket, compleet met lederen bekleding en zo ongeveer alle opties. Bovendien heeft de trekker extra werkverlichting en een extra brandstoftank aan de linkerkant die doorloopt, waardoor de uitlaatdemper niet zichtbaar is.

Op het dak is er een rek met lampen gemonteerd en zijn er flitsers en zwaailampen toegevoegd. De combinatie is voorzien van lengte, breedte en hoogte vergunningen voor transporten in Nederland, België en Duitsland. Daarmee kan het grootste deel van het klantenbestand van Twentrac bediend worden, aangezien het bedrijf ook internationaal actief is.

De nieuwe IVECO S-Way is de eerste van het nieuwe model die werd afgeleverd door IVECO dealer Cornelis Bedrijfsauto’s in Hoogeveen.

Excuses justitie België voor vrij spel moordenaar en verkrachter

ANTWERPEN – Justitie in België heeft excuses aangeboden aan de nabestaanden van een verkrachte en vermoorde Antwerpse studente en aan “de ganse bevolking”. Justitie erkent dat zij door eigen falen “verantwoordelijkheid draagt in het overlijden” van Julie Van Espen.

De verontschuldigingen werden op oudjaarsdag overgebracht door een zware delegatie met justitieminister Paul Van Tigchelt en kopstukken van het Openbaar Ministerie en de rechterlijke macht, laat de minister weten. Enkele dagen eerder had de rechter vastgesteld dat justitie fouten heeft gemaakt “die ertoe hebben geleid dat er kansen zijn ontnomen om het brutale overlijden van Julie te vermijden”. De familie van Julie had de rechter daarom gevraagd.

Moordenaar Steve Baekelmans kon zich, hoewel de seriedader was veroordeeld tot een jarenlange celstraf voor verkrachting, toch in mei 2019 aan de 23-jarige studente vergrijpen. Justitie verzuimde hem op te sluiten in afwachting van het hoger beroep, waardoor hij nog twee jaar op vrije voeten bleef en Van Espen kon vermoorden.

Met de schuldbekentenis van justitie laat de familie verdere juridische stappen achterwege. Een schadevergoeding hoeven de nabestaanden niet.

Brand in touringcar met schoolkinderen op N273 bij Grathem

Foto: SQVision

GRATHEM – Maandagochtend om 07.45 uur brak er brand uit in een touringcar op de Napoleonsweg Zuid (N273) bij Grathem. De bus vervoerde tientallen leerlingen die op weg waren naar school. Dankzij het snelle optreden van de chauffeur kon iedereen het voertuig veilig verlaten voordat de brand zich verder verspreidde. Niemand raakte gewond.

Touringcar volledig in brand

Tijdens de rit merkte de chauffeur een brandlucht op en zette de bus direct aan de kant. Kort daarna sloegen de vlammen uit het voertuig, dat uiteindelijk volledig in lichterlaaie stond. De brandweer was snel ter plaatse en is nog bezig met het blussen van de brand.

Weg afgesloten en omleidingen ingesteld

De provinciale weg N273 is afgesloten tussen Grathem en Ittervoort. Verkeer wordt omgeleid via alternatieve routes, wat leidt tot extra drukte op de omliggende wegen. Zodra de brand onder controle is, zal de zwaar beschadigde bus worden geborgen. Dit proces zal naar verwachting nog enige tijd duren.

Leerlingen en chauffeur opgevangen

De leerlingen en de chauffeur zijn opgevangen en inmiddels verder vervoerd. De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht. Het is op dit moment niet duidelijk wanneer de N273 weer zal worden vrijgegeven voor verkeer.

De eerste dag van de 48 uurs-etappe is uitstekend begonnen voor Team de Rooy FPT

BISHA – De eerste dag van de 48 uurs-etappe is uitstekend begonnen voor Team de Rooy FPT. Aleš Loprais reed de hele dag topdrietijden en kwam als de nummer twee bij de trucks in het bivak aan. Vaidotas Žala mengde zich ook in de strijd voorin en kwam als derde in het bivak aan. Anja van Loon had met haar broers Jan en Ben van de Laar onderweg wat averij maar reed toch lang mee in de top vijf.

Deel één van de 48 uurs-etappe met 967 kilometer aan special was vooral een kwestie van zo ver mogelijk proberen te komen en zo goed mogelijk uit de problemen proberen te blijven. Tot 17.00 uur mocht er worden geracet. Daarna moest elk voertuig de dichtstbijzijnde van de zes break zones voor zich opzoeken.

“Voor ons was het een normale dag in de Dakar van tegenwoordig”, blikte teammanager Henk van Leuven tevreden terug. “Het begin van de race was rotsig. Anja reed daar een band kapot. Ze had ook een klein technisch probleem met één van de naven van de Iveco, maar dat is bij de eerste stop opgelost. Daarna heeft ze weer goed kunnen rijden.”

Volle bak

“Loprais en Žala zijn de hele dag volle bak doorgegaan. We zitten er vooraan bij en bij het onderhoud van de trucks zijn geen bijzonderheden aangetroffen. We zijn dus tevreden over de eerste dag van de 48 uurs-etappe.”

Met name Loprais staat er goed voor. De coureur van Instatrade Loprais Team de Rooy FPT toonde samen met David Křípal en Darek Rodewald de hele dag zijn snelheid door in de top drie van de tussentijden te rijden. Uiteindelijk kwam het trio op kilometer 546 aan in het bivak voor de overnachting, op de tweede plaats bij de trucks en 3.05 minuten achter de winnaar van vorig jaar, Martin Macík en zijn crew.

Voorspoedig verloop

Ook Žala van Skuba Team de Rooy FPT en zijn bemanning Paulo Fiuza en Max van Grol kende een voorspoedig verloop van de eerste dag. Want ook de Litouwer had een uitstekende snelheid in de Saoedische woestijn. Hij kwam uiteindelijk als de nummer drie in het bivak aan, op 24.03 minuten van Macík.

Anja van Loon en haar broers Ben en Jan van de Laar toonden eveneens een overtuigende snelheid. Ondanks de pech onderweg, draaiden zij lange tijd mee in de top vijf. Na 491 kilometer van de in totaal 967 kilometer lange etappe staat het Fried van de Laar Racing Team de Rooy FPT elfde op 1.42,09 van Macík.

Morgen wacht het tweede deel van de etappe. Dan zal duidelijk worden wat voor invloed de tweedaagse slijtageslag rond Bisha heeft gehad op het algemeen klassement bij de trucks.

Zesde persoon overleden na aanslag in Maagdenburg

MAAGDENBURG – Een zesde persoon is overleden na de aanslag op de kerstmarkt in de Duitse stad Maagdenburg. Aanklagers hebben maandag bekendgemaakt dat een 52-jarige vrouw in het ziekenhuis is overleden aan haar verwondingen.

Een automobilist reed op 21 december met hoge snelheid in op bezoekers van de kerstmarkt in de Oost-Duitse stad. De bestuurder, een 50-jarige Saudiër met een permanente verblijfsvergunning in Duitsland, werd daarna snel aangehouden en zit nog steeds vast. Het onderzoek naar het motief loopt nog. Er wordt onder meer gekeken naar de toerekeningsvatbaarheid van de verdachte.

Eerder werd bekend dat de aanslag vijf mensen het leven had gekost en bijna driehonderd anderen verwondingen hadden opgelopen. Tientallen mensen lagen na de aanslag met zware verwondingen in het ziekenhuis. Onder de gewonde slachtoffers zijn twaalf personen met een niet-Duitse of dubbele nationaliteit.

De vijf slachtoffers die kort na de aanslag stierven, zijn een 9-jarige jongen en vier vrouwen van 45, 52, 67 en 75 jaar. De inzamelingsacties voor de nabestaanden en andere getroffenen hebben volgens regionale media meer dan 2 miljoen euro opgeleverd.

Boskalis kondigt nieuw valpijpschip aan met 45.500 ton laadcapaciteit

PAPENDRECHT – Koninklijke Boskalis B.V. (Boskalis) kondigt met trots aan dat het zijn veelzijdige vloot heeft uitgebreid met een imposant valpijpschip met een laadcapaciteit van 45.500 ton. Dit ultramoderne schip wordt het grootste valpijpschip in de sector en versterkt de positie van Boskalis in deze nichemarkt, waarin het momenteel beschikt over drie valpijpschepen.

Met de introductie van de ‘Windpiper’ verdubbelt Boskalis feitelijk zijn capaciteit en wordt daarmee de grootste speler in de sector. De ‘Windpiper’ komt in het eerste kwartaal van 2026 in de vaart en het schip zal een belangrijke rol spelen bij het faciliteren van de energietransitie door te werken aan offshore windprojecten.

Het schip zal naar verwachting haar eerste projecten in Noordwest-Europa uitvoeren.

De innovatieve ‘Windpiper’ wordt onder deskundig toezicht van Boskalis ontwikkeld door een bestaand nieuw schip om te bouwen. Met een indrukwekkende 227 meter lengte en 40 meter breedte heeft het krachtige schip een totaal geïnstalleerd vermogen van meer dan 31.000 kW.

Naast een moonpool voor de valpijpinstallatie wordt het schip voorzien van een hellende valpijp, die cruciaal is voor het aanbrengen van de erosiebescherming van offshore constructies, zoals de funderingen van offshore windturbines. De ‘Windpiper’ is uitgerust met zeven thrusters, beschikt over DP2-certificering en is speciaal ontworpen om in uitdagende offshore-omstandigheden te kunnen opereren.

De aanzienlijke laadcapaciteit, verdeeld over twee ruimen, maakt het schip bij uitstek geschikt voor projecten met een lange vaarafstand tussen de locatie waar de stenen geladen worden en de projectlocatie, zoals het geval is langs de Noord-Amerikaanse oostkust, de Baltische Zee en de zuidelijke Noordzee.

Deze omvangrijke capaciteit beperkt het aantal benodigde retourvaarten, wat uiteindelijk leidt tot minder uitstoot en lagere kosten per geïnstalleerd volume steen. Bovendien kan het schip, dat beschikt over meer dan honderd accommodatiehutten, naast de bemanning aan boord ook vertegenwoordigers van klanten comfortabel accommoderen.

Boskalis heeft ruime ervaring in het succesvol verbouwen of ombouwen van schepen voor nieuwe doeleinden. Deze duurzame aanpak verlengt niet alleen de levensduur van bestaande schepen, maar biedt ook aanzienlijke voordelen met betrekking tot de bouwtijd van de schepen. Dankzij het geavanceerde ontwerp en de mogelijkheden van de ‘Windpiper’ kan Boskalis voldoen aan de toenemende eisen van zijn klanten en tevens de hoogste normen op het gebied van veiligheid en zorg voor het milieu waarborgen.

Noah voor zesde jaar op rij populairste jongensnaam

AMSTELVEEN – Emma en Noah waren afgelopen jaar de meest gekozen babynamen, meldt de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Het was het zesde jaar op rij met Noah als populairste jongensnaam van Nederland.

Emma was in die jaren ook meerdere keren de populairste meisjesnaam. In 2023 stond die naam op de vierde plek. Vorig jaar kregen 657 meisjes de naam Emma, waarmee de naam weer naar de eerste plek steeg. 922 jongens werden in 2024 Noah genoemd.

Charlie was vorig jaar de meest genderneutrale naam. Dat wil zeggen dat de naam ongeveer even vaak voor een jongetje als voor een meisje werd gekozen. In 2024 werden 156 meisjes en 156 jongens Charlie genoemd. Ook Robin en Sammy werden ongeveer even vaak aan meisjes als aan jongens gegeven.

Top 10 namen

In totaal werden vorig jaar tot en met november 84.990 jongens en 80.604 meisjes geboren, aldus de SVB. De organisatie keert de kinderbijslag uit, die wordt aangevraagd nadat een baby is geboren.

In de top 10 van jongensnamen stonden Luca en Lucas net als in 2023 op de tweede en derde plek. Mees steeg van plaats acht naar plaats zes. Adam kwam als nieuwkomer de top 10 binnen, op de tiende plek. Olivia stond bij de meisjesnamen op de tweede plek, net als in 2023. Nora steeg drie plaatsen in de top 10, van de zesde naar de derde plek.

Verschillen tussen provincies

Per provincie verschilde het enigszins wat de populairste namen waren. Noah werd in zeven provincies het vaakst gekozen, namelijk in Drenthe, Flevoland, Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. Emma stond alleen in Groningen en Noord-Brabant bovenaan.

In de grote steden waren de verschillen met de landelijke keuzes groter, ziet naamdeskundige van de Universiteit Utrecht Gerrit Bloothooft. “De naam van de eerste mens en profeet in de islam, Adam, is de topnaam in Amsterdam en Den Haag, terwijl Mohammed dat is in Rotterdam en Sam in Utrecht.” Mohammed wordt op verschillende manieren gespeld. Zo was Mohamed in Amsterdam gangbaarder en Muhammed en Muhammad in Den Haag. Bij de meisjes was Olivia in Amsterdam en Den Haag het meest gekozen, in Rotterdam gingen mensen het vaakst voor Inaya en in Utrecht kregen pasgeboren meisjes het vaakst de naam Noor.

Conjunctuurbeeld december minder negatief, consumptie en investeringen groeien

DEN HAAG – Het conjunctuurbeeld volgens de Conjunctuurklok van het CBS was in december 2024 iets minder negatief dan in november, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Toch presteren 12 van de 13 indicatoren nog steeds slechter dan hun langjarige trend. Het conjunctuurbeeld is de afgelopen zeven maanden vrijwel stabiel gebleven.

De Conjunctuurklok combineert belangrijke economische indicatoren en biedt een macro-economisch overzicht. Het weerspiegelt echter niet de situatie voor alle huishoudens, bedrijven of regio’s.

Consumenten negatiever, producenten iets optimistischer

Consumenten waren in december somberder dan in november, terwijl producenten juist minder negatief waren. Beide groepen blijven echter onder het gemiddelde vertrouwen van de afgelopen twintig jaar.

Groei in consumptie, export en investeringen

In oktober 2024 consumeerden huishoudens 0,4 procent meer dan een jaar eerder, gecorrigeerd voor prijsveranderingen en koopdagen. Zowel de uitgaven aan goederen als aan diensten stegen.

Het volume van de goederenexport groeide met 1,7 procent ten opzichte van oktober 2023. Vooral de uitvoer van voedings- en genotmiddelen, machines, elektrotechnische apparaten en chemische producten nam toe.

De investeringen in materiële vaste activa waren in oktober 5,2 procent hoger dan een jaar eerder, met name door meer investeringen in wegvervoer en personenauto’s.

Industrieproductie krimpt verder

De industrieproductie daalde in oktober met 2,5 procent ten opzichte van oktober 2023. Dit is de 16e maand op rij van krimp. Seizoens- en kalendergecorrigeerd daalde de productie met 0,6 procent ten opzichte van september 2024.

Faillissementen en woningprijzen stijgen

In november werden 19 meer bedrijven failliet verklaard dan in oktober, een stijging van 6 procent. Het aantal faillissementen volgt al meer dan twee jaar een stijgende trend.

De prijzen van bestaande koopwoningen stegen in november met 11,9 procent vergeleken met een jaar eerder. Dit is de grootste stijging in ruim twee jaar. Ten opzichte van oktober namen de prijzen met 0,9 procent toe.

Arbeidsmarkt: minder uren en vacatures, werkloosheid stabiel

In het derde kwartaal van 2024 werkten werknemers en zelfstandigen in totaal ruim 3,7 miljard uur, een daling van 0,1 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Het aantal openstaande vacatures daalde met 5.000 naar 397.000. Dit is onderdeel van een langdurige dalende trend.

De werkloosheid bleef stabiel op 3,7 procent van de beroepsbevolking, met 372.000 werklozen. De omzet van uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling steeg in het derde kwartaal met 2,6 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Bbp groeit met 0,8 procent

Volgens de tweede berekening van het CBS groeide het bruto binnenlands product (bbp) in het derde kwartaal van 2024 met 0,8 procent ten opzichte van het tweede kwartaal. De groei wordt vooral toegeschreven aan hogere consumptie door huishoudens en de overheid.

×