Clicky

maandag 28 juli 2025 - 15:24 uur
Home Blog Pagina 243

Veel rijbewijskeuringen niet langer verplicht

DEN HAAG – Het krijgen en houden van een rijbewijs wordt eenvoudiger voor mensen met autisme. Voor mensen met ADD en ADHD wordt onderzocht of een alternatief mogelijk is voor de huidige rijbewijskeuringen. Ook hoeven mensen na een psychose niet meer verplicht zes maanden te wachten voordat ze gekeurd mogen worden.

Deze plannen meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag aan de Tweede Kamer.

Minister Madlener: “Mensen met autisme, ADD of ADHD hebben vaker aangegeven dat zij de medische keuringen niet proportioneel vinden. Ik vind dat deze keuringen geen onnodig obstakel moeten zijn voor het rijbewijs, want autorijden is een vorm van vrijheid die je mensen niet zomaar wilt ontnemen. Tegelijkertijd hecht ik natuurlijk ook waarde aan de verkeersveiligheid. Met de voorgestelde maatregelen houden we het verkeer veilig én worden er minder verplichtingen opgelegd aan mensen.”

Bij medische keuringen voor het rijbewijs staat de verkeersveiligheid voorop. Het ministerie wil geen strengere eisen stellen aan rijbewijshouders dan strikt noodzakelijk is.

Voor mensen met autisme geldt dat er onvoldoende wetenschappelijk bewijs is dat zij meer ongelukken veroorzaken of meer verkeersovertredingen begaan dan andere rijbewijshouders. Daarom wordt de medische keuring voor deze mensen volledig afgeschaft. Streven is om dit op 1 januari 2026 in te laten gaan, het CBR onderzoekt nu in opdracht van het ministerie hoe dit het best kan worden afgeschaft.

Voor mensen met ADD en ADHD geldt dat zij vaker dan gemiddeld betrokken zijn bij verkeersongelukken en verkeersovertredingen. Tegelijkertijd ziet het ministerie dat momenteel vrijwel iedereen door de bestaande keuring komt. Daarmee is de bestaande keuring een tijdrovend proces, terwijl het effect op de verkeersveiligheid niet duidelijk is. Het ministerie heeft daarom aan het CBR gevraagd om te onderzoeken hoe de keuringen voor mensen met ADD en ADHD kunnen worden aangepast. In het najaar van 2025 zal hierover meer informatie beschikbaar komen.

Tot slot volgt het ministerie het advies van de Gezondheidsraad om mensen die een psychose hebben gehad, niet langer verplicht zes maanden te laten wachten op een medische keuring. Het moet voor hen mogelijk worden om die keuring ook eerder te doen. Het CBR en het ministerie overleggen hoe dit plan wordt uitgevoerd, een update hierover volgt eind 2025.

Sint-Michielsgestel schrapt plannen voor azc in Berlicum na onrust

BERLICUM – Sint-Michielsgestel stopt met het proces om te komen tot een asielzoekerscentrum in de gemeente. Daarmee is een gepland azc in Berlicum van de baan.

“Gezien de maatschappelijke en politieke onrust en de buitenproportionele impact op de samenleving als geheel, vindt het college van burgemeester en wethouders het noodzakelijk om het lopende proces te stoppen”, meldt de gemeente.

In de Noord-Brabantse gemeente was de afgelopen tijd protest tegen de komst van een asielzoekerscentrum met driehonderd opvangplekken. Er werd met eieren naar het gemeentehuis gegooid en brandgesticht bij de beoogde opvanglocatie. Er werden daar ook varkenspoten aan een hek gehangen.

In een verklaring zegt Sint-Michielsgestel dat “de primaire inzet van het college is gericht op nazorg en depolarisering”. Locoburgemeester Peter Raaijmakers zegt dat de opgave “ons dorp Berlicum en onze gemeente verscheurde”. De gemeenteraad riep het college donderdag tijdens een extra raadsvergadering al op om met de plannen te stoppen.

LEGO klaagt Nederlands bedrijf aan om betonnen ‘legoblokken’

DEN HAAG – LEGO heeft een Noord-Hollandse verkoper van betonmallen aangeklaagd omdat het bedrijf inbreuk zou hebben gemaakt op het merkrecht van de speelgoedfabrikant. Mallen voor betonblokken met noppen aan de bovenkant prijst Betonblock uit Heerhugowaard aan met verwijzingen naar legoblokken. Het Deense concern eist in een kort geding dat het bedrijf er onmiddellijk mee stopt.

Op zijn website adverteerde Betonblock bijvoorbeeld voor mallen met een “noppensysteem vergelijkbaar met legosystemen”. Formeel werd het bedrijf ook geregistreerd onder de naam Legobeton, stippen advocaten van LEGO aan in de rechtbank van Den Haag. In totaal vond LEGO ruim duizend internetpagina’s van Betonblock waarop de naam onterecht zou zijn gebruikt.

De kracht van het merk LEGO heeft daaronder te lijden, vindt het speelgoedbedrijf, omdat het grote publiek de naam als algemene term ziet voor stapelbare blokken. “Als iedereen dit doet, verwordt dit tot soortnaam en staat LEGO met lege handen”, zei advocaat Jeroen Boelens. Tegelijkertijd profiteert Betonblock onterecht van alle klanten die op zijn site terechtkomen na te hebben gezocht op de naam van de blokjes, stelt hij.

Betonblock stelt dat het wel meevalt met de schade aan het bekende speelgoedmerk. “Er is werkelijk niemand die denkt dat LEGO naast het bekende speelgoed ook grote betonblokken verkoopt”, zei advocaat Jesse Hofhuis, die ook verwijst naar andere merknamen in het dagelijks taalgebruik zoals “wij van wc-eend, een playmobilkapsel, ferrarirood”.

Dat bepaalde betonblokken in de bouw al decennialang naar LEGO worden vernoemd is volgens hem niet de schuld van Betonblock. Het bedrijf moet de naam wel gebruiken om via Google vindbaar te zijn voor potentiële klanten uit de hele Europese Unie, stelt Hofhuis. Zou Betonblock daarmee stoppen, dan kost dat te veel klandizie. Alleen als de rest van de branche hetzelfde doet, is het volgens hem acceptabel om op de eisen van LEGO in te gaan.

De rechter doet 25 april uitspraak.

Macron vindt Israëlische aanval op Beiroet onacceptabel

PARIJS – De Franse president Emmanuel Macron heeft zich kritisch uitgelaten over een Israëlische aanval op de Libanese hoofdstad Beiroet. Die was “onacceptabel” en in strijd met de wapenstilstand van november.

Frankrijk en de Verenigde Staten waren betrokken bij de totstandkoming van het bestand en houden toezicht op de naleving. Er was volgens Macron geen activiteit om de aanval te rechtvaardigen. Hij stelde dat het niet naleven van de wapenstilstand juist slecht is voor de veiligheid van Israël.

Macron vertelde ook de Amerikaanse president Donald Trump en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu te zullen bellen. Hij sprak in Parijs na een overleg met de Libanese president Joseph Aoun over economische hervormingen en inspanningen om de situatie in Libanon te stabiliseren.

Dode vrouw aangetroffen in woning Enschede, verdachte aangehouden

ENSCHEDE – De politie heeft vrijdagochtend omstreeks 03:30 uur een overleden 43-jarige vrouw aangetroffen in een woning aan de Julianastraat in Enschede. Het vermoeden bestaat dat zij door een misdrijf om het leven is gebracht, meldt de politie.

Een 37-jarige man, die zich in dezelfde woning bevond, is aangehouden. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij het overlijden van de vrouw. De vrouw heeft geen vaste woon- of verblijfplaats.

Een Team Grootschalige Opsporing (TGO) is opgestart om te onderzoeken hoe de vrouw om het leven is gekomen. Tevens wordt onderzocht of er mogelijk meer personen betrokken zijn bij haar overlijden. Daarom vindt er vandaag een buurtonderzoek plaats en worden er camerabeelden uit de omgeving bekeken.

Naast de woning aan de Julianastraat doet het TGO ook onderzoek in een woning aan de Tusveldburg.

Trailer met gevaarlijke stof schiet los in Rotterdam

Foto: Nieuws op Beeld

ROTTERDAM – Vrijdagmiddag 28 maart rond 12.27 uur is een trailer losgeschoten van een trekker op de Tweedweg in de Botlek.

In de trailer zit een zeer brandbare stof. De brandweer is ter plaatse geweest en heeft de situatie beoordeeld. Zij hebben geen lekkages geconstateerd.

Er wordt een plan van aanpak gemaakt om de trailer weer met alle wielen op de grond te krijgen.

Hoe de trailer los heeft kunnen schieten is onbekend.

Lonen apotheekmedewerkers 20 procent omhoog na hoofdlijnenakkoord

DEN HAAG – De salarissen van medewerkers van apotheken gaan flink omhoog. Eind 2026 zullen de lonen 20 procent hoger liggen dan in juli 2024. In 2027 komt daar nog een verhoging bovenop. Dat hebben werkgevers en vakbonden afgesproken in een hoofdlijnenakkoord. Op basis daarvan beginnen binnenkort de onderhandelingen voor een nieuwe cao. Daarin moeten de stappen worden uitgewerkt waarmee de lonen stijgen om op het uiteindelijke percentage te komen.

Vakbond CNV is hoopvol dat er binnenkort een nieuwe cao is. Volgens de vakbond is de loonsverhoging nodig om de achterstand op andere sectoren te verkleinen.

In het hoofdlijnenakkoord staan ook andere afspraken. Zo moeten apotheken in de toekomst op een andere manier hun vergoedingen krijgen. Ze worden nu betaald op basis van de hoeveelheid medicijnen die ze verstrekken. Dat moet veranderen in een vergoeding voor de geleverde zorg. Hoe dat precies gaat, moet in de komende jaren worden uitgewerkt. “Het is een erkenning dat medewerkers van apotheken zorgprofessionals zijn. Ze zeggen: wij zijn geen verkopers, wij werken in een cruciale keten”, aldus een CNV-woordvoerster.

Het hoofdlijnenakkoord werd bereikt na bemiddeling van oud-minister Martin van Rijn. Het kabinet had hem gevraagd de impasse in de onderhandelingen over de cao voor apotheekmedewerkers te doorbreken. Eind vorig jaar legden de werknemers meerdere keren het werk neer voor een nieuwe cao. Die acties waren opgeschort vanwege de bemiddeling van Van Rijn, en dat blijft voorlopig zo.

Zorgminister Fleur Agema is tevreden met Van Rijns werk. “Het is een mooi resultaat, en ben daar erg blij mee”, zei ze na afloop van de ministerraad. Agema had al 3,6 miljard euro beschikbaar, dus hiervoor hoeft nergens op de zorgbegroting bezuinigd te worden.

In de afgelopen weken zijn nieuwe akkoorden bereikt voor de thuiszorg en verpleeghuiszorg, de geestelijke gezondheidszorg en de ziekenhuizen. In de kinderopvang hebben FNV-leden tegen het eindbod van de werkgevers gestemd, CNV-leden zijn wel voor.

Vijf jongeren aangehouden na aanval op 16-jarige vanwege seksuele geaardheid

VENLO – De politie heeft deze week vijf jongeren, variërend in leeftijd van 13 tot 18 jaar, aangehouden op verdenking van openlijke geweldpleging.

De verdachten belaagden op maandagmiddag 24 februari een 16-jarige jongen uit Venlo en sloegen en schopten hem vervolgens vanwege zijn seksuele geaardheid.

Aanleiding van de mishandeling was een gerucht dat over het slachtoffer verspreid werd. Het incident vond plaats aan de Werf te Venlo, nabij de Maas. Een van de verdachten zou een enkelband dragen en dat bleek na aanhouding inderdaad zo te zijn.

De verdachten zijn aangehouden en zullen zich op een later moment moeten verantwoorden bij de rechter. Alle verdachten zijn inmiddels in vrijheid gesteld alleen de verdachte met de enkelband zal geleid worden voor de rechter-commissaris.

Omdat het slachtoffer en de verdachten allemaal minderjarig zijn, kunnen er geen verdere details worden verstrekt, meldt de politie.

Vrachtwagenchauffeur beschuldigt werkgever van amfetamine in sinaasappelsap om drugsgebruik te verhullen

Foto: Adobe Stock

’s-HERTOGENBOSCH – Het gerechtshof in ’s-Hertogenbosch heeft een vrachtwagenchauffeur veroordeeld tot een taakstraf van 60 uur wegens het rijden onder invloed van amfetamine. De man reed op 29 oktober 2020 in Asten met een trekker met oplegger terwijl hij onder invloed was van de harddrug. Dat meldt het hof in een recent gepubliceerde uitspraak.

Uit bloedonderzoek bleek dat de chauffeur een amfetaminegehalte van 51 microgram per liter in zijn bloed had, ruim boven de wettelijke grens. De man verklaarde dat hij zelf geen drugs had gebruikt en vermoedde dat zijn toenmalige werkgever de drugs in zijn sinaasappelsap had gedaan om te voorkomen dat hij misstanden bij het bedrijf naar buiten zou brengen. Het hof ging niet mee in dat verhaal en verwierp het beroep op “afwezigheid van alle schuld”.

Naast de taakstraf kreeg de chauffeur een voorwaardelijke rijontzegging van twaalf maanden opgelegd, met een proeftijd van twee jaar. Volgens het hof bracht hij met zijn handelen de verkeersveiligheid ernstig in gevaar, zeker gezien het feit dat hij een zware vrachtwagen bestuurde. Dat hij als beroepschauffeur afhankelijk is van zijn rijbewijs, woog voor het hof niet zwaar genoeg om een lichtere straf op te leggen.

Daarbij woog mee dat de man eerder was veroordeeld voor een soortgelijk feit. Daarom werd ook een eerder voorwaardelijk opgelegde taakstraf van 20 uur alsnog ten uitvoer gelegd.

“Plaatsen jullie alleen maar ongevallen?”

Foto; Adobe Stock | Transport Online

Het is een vraag – of eigenlijk eerder een verwijt – die we met enige regelmaat binnenkrijgen: “Waarom plaatsen jullie alleen maar ongevallen? Kan er ook eens goed nieuws komen?” En eerlijk is eerlijk: als je alleen afgaat op wat je op sociale media voorbij ziet komen, lijkt het misschien alsof de wereld van transport en logistiek één groot slagveld is. Maar laat ons dat beeld vandaag eens rechtzetten. Want dat idee klopt dus echt van geen kanten.

Even wat cijfers. We hebben het even nagekeken: gisteren publiceerden we 15 berichten op Transport Online, waarvan 2 over ongevallen gingen. De dag ervoor: 14 berichten, opnieuw slechts 2 over ongevallen. De rest ging over nieuw materieel, overnames, wetswijzigingen, bedrijfsnieuws, logistieke trends – kortom, het brede palet aan onderwerpen dat je van ons gewend bent.

Waarom lijkt het dan alsof we alleen maar ongevallen brengen?

De boosdoener: het algoritme. Dat vriendelijke onzichtbare systeem van de grote techbedrijven dat bepaalt wat jij op je tijdlijn ziet. En laat ongevallenberichten nou nét het soort berichten zijn waarop mensen snel klikken, reageren of hun mening geven. En dus denkt het algoritme: hé, dit scoort goed, laten we er nog maar een paar laten zien! En voilà: de volgende keer dat je je tijdlijn opent, staat daar wéér een vrachtwagen in de sloot.

Vroeger – ja, dat klinkt ouderwets, maar het is nog maar een paar jaar geleden – surfde je gewoon zelf naar een nieuwssite. Even kijken: staat er nog iets nieuws op Transport Online? Je was zelf de baas over wat je las. Tegenwoordig scrollen we gedachteloos door onze feed en zijn we afhankelijk geworden van de filterbubbel van de Silicon Valley-giganten.

Wij van Transport Online brengen juist alle facetten van de transportwereld in beeld. Ja, ook de ongevallen – want die zijn onderdeel van de realiteit en relevant voor onze lezers. Maar daarnaast ook innovaties, interviews, meningen, primeurs en alles wat er in onze sector leeft en beweegt.

Dus als je de volgende keer weer denkt: “Ze plaatsen alleen maar ellende”, klik dan ook eens op dat bericht over een nieuwe fusie, een duurzaamheidsproject of een interessante wetswijziging. Want geloof ons: we plaatsen véél meer dan alleen ongelukken. Het algoritme heeft gewoon een voorkeur voor spektakel. Maar jij hoeft daar niet in mee te gaan.

Tip van de dag: zet ons weer lekker ouderwets in je bladwijzers. Of nog beter: typ gewoon eens per dag www.transport-online.nl in je browser. Zo blijf je écht op de hoogte. Zélf, zonder filter.

Vrouw (18) overleden na verkeersongeval op N280 in Weert

Politie

WEERT – Een 18-jarige vrouw uit de gemeente Leudal is donderdag om het leven gekomen na een ernstig verkeersongeval in Weert.

De politie ontving donderdagochtend rond 11:00 uur een melding van een aanrijding tussen een bestelbus en een scooter op de N280 in Weert. De bestuurster van de scooter is met de traumahelikopter vervoerd naar het ziekenhuis. Ondanks de medische hulp is zij donderdagavond aan haar verwondingen overleden, meldt de politie vrijdag.

Forensische Opsporing Verkeer onderzoekt de zaak.

Man (23) overleden na val in gracht Leiden

LEIDEN – In de vroege nacht van vrijdag 28 maart is een 23-jarige man uit Leiden overleden nadat hij te water raakte bij het Galgewater in de binnenstad. De politie meldt dat er geen aanwijzingen zijn voor een misdrijf.

Rond middernacht kreeg de politie een melding van een onrustige situatie in de Leidse binnenstad. Ter plaatse troffen agenten een persoon aan die te water was geraakt.

De man is enige tijd onder water geweest voordat hij door de brandweer uit het water kon worden gehaald. Ambulancepersoneel startte direct met reanimatie, maar het slachtoffer overleed onderweg naar het ziekenhuis.

Op het moment van het incident was het druk in het centrum van Leiden. Veel mensen waren getuige van de gebeurtenis. Voor hen is Slachtofferhulp beschikbaar om steun te bieden.

Wijziging Wet vrachtwagenheffing nodig door nieuwe EU-regels

DEN HAAG – De Tweede Kamer debatteerde dinsdag 26 maart over een wijziging van de Wet vrachtwagenheffing. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) is deze aanpassing noodzakelijk vanwege de invoering van herziene Europese tolregels. Tijdens het debat tekende zich een Kamermeerderheid af voor de wetswijziging. NSC, GroenLinks-PvdA, VVD en D66 reageerden positief, terwijl PVV en BBB zich kritisch opstelden. De stemming staat gepland voor dinsdag 1 april.

Hoewel de Wet vrachtwagenheffing al in 2022 is aangenomen, is deze nog niet in werking getreden. De beoogde invoering ligt rond de zomer van 2026. In de tussentijd is echter de Europese Eurovignetrichtlijn aangepast, wat lidstaten verplicht om de nieuwe regels te verwerken in nationale wetgeving – ook als de wet zelf nog niet is ingegaan. TLN benadrukt dat de huidige wetswijziging ervoor zorgt dat Nederland straks voldoet aan de vernieuwde Europese eisen.

CO₂-component en vrijstelling voor zero-emissie

De aangepaste wet introduceert een CO₂-component, waardoor milieuvriendelijker voertuigen minder betalen. Daarnaast komen zero-emissie vrachtwagens in aanmerking voor vrijstellingen. Ook worden de opbrengsten deels teruggesluisd naar de sector, met als doel duurzame investeringen te stimuleren. Volgens TLN bevat de wet bovendien afspraken over monitoring om mogelijke uitwijking van zwaar verkeer naar provinciale en lokale wegen in beeld te houden.

Met deze wijzigingen wil de overheid bijdragen aan een schonere en eerlijkere verdeling van de kosten voor vrachtvervoer.

PVV kritisch, motie over uitwijkverkeer

Tijdens het debat vroeg de PVV aandacht voor mogelijke uitwijking van vrachtverkeer naar kleinere wegen en de gevolgen daarvan voor verkeersveiligheid. De partij diende een motie in om hier onderzoek naar te doen. Minister Madlener wees die motie af als overbodig, omdat monitoring al plaatsvindt in samenwerking met wegbeheerders.

Daarnaast kwamen vragen aan bod over uitvoeringskosten, de aanleg van laadinfrastructuur en de mogelijkheden voor een proef met extra lange vrachtwagens (superecocombi’s). De minister deed toezeggingen op diverse punten.

TLN blijft het proces rondom de vrachtwagenheffing nauwgezet volgen en pleit voor zorgvuldige uitvoering in overleg met de sector.

Identiteit verdachte steekpartij Amsterdam lastig vast te stellen

AMSTERDAM – De politie is langer bezig met het vaststellen van de identiteit van de man die wordt verdacht van de steekpartij van donderdag in Amsterdam. De man heeft “een verscheidenheid aan documenten”, meldt de politie.

Over zijn motief is nog niets te zeggen aldus de politie. De verdachte heeft bij de steekpartij verschillende messen gebruikt.

Hij had zich ingeschreven in een hotel in Amsterdam.

Duitse politiecontrole op zwaartransport legt talrijke overtredingen bloot: 11 van de 15 transporten niet in orde

Foto: Duitse Politie

CUXHAVEN – Tijdens nachtelijke controles van maandag tot en met donderdag heeft de Duitse politie meerdere zware overtredingen geconstateerd bij uitzonderlijk vervoer van windturbinecomponenten. Van de 15 gecontroleerde groot- en zwaartransporten bleken er 11 niet te voldoen aan de voorschriften.

De controles vonden plaats op parkeerplaats Bütteler Holz langs de Duitse A27, tussen de afritten Debstedt en Bremerhaven-Überseehäfen. De voertuigen kwamen uit de haven van Cuxhaven en waren op weg naar diverse bestemmingen in Duitsland en andere Europese landen. De transporten waren tussen de 45 en zelfs 100 meter lang, met gewichten tot 150 ton.

Zulke uitzonderlijke transporten mogen uitsluitend rijden op specifieke, vooraf goedgekeurde routes en enkel onder strikte voorwaarden: met technische keuringen, nachtelijke rijtijden, begeleidende voertuigen en bijzondere ontheffingen. Overtredingen kunnen aanzienlijke risico’s opleveren voor de verkeersveiligheid en infrastructuur, met name bruggen.

Met behulp van een mobiele aslastweger stelden de inspecteurs onder andere overschrijdingen van toegestane aslasten en totaalgewichten vast. In sommige gevallen bevonden de voertuigen zich op de grens van het technisch toelaatbare.

De politie legde de transporten ter plaatse stil. Om weer aan de regels te voldoen moesten ladingen worden herverdeeld, hydraulische systemen opnieuw worden afgesteld of extra asmodules worden aangebracht. In enkele gevallen moesten ook nieuwe ontheffingen worden aangevraagd voordat de transporten hun weg mochten vervolgen.

Tegen de chauffeurs en verantwoordelijke transportbedrijven zijn boeteprocedures gestart. Daarnaast zijn zogenoemde vermogens afromingsprocedures in gang gezet tegen de betrokken transporteurs. Hierbij wordt de potentiële winst van de overtreding in beslag genomen. In de betreffende gevallen liep dit op tot bedragen in de vier- en vijfduizend euro.

De Duitse politie benadrukt het belang van naleving van de regelgeving bij uitzonderlijk vervoer, gezien de omvang en impact van deze transporten op verkeersveiligheid en infrastructuur.

×