Clicky

donderdag 15 mei 2025 - 08:19 uur
Home Blog Pagina 229

Ongekend zware storm Éowyn op komst in Ierland en het Verenigd Koninkrijk

Een zeer zware storm trekt vannacht richting Ierland en het Verenigd Koninkrijk met mogelijk catastrofale omstandigheden tot gevolg. Dat meldt Weeronline.

In Ierland en Noord-Ierland is overal een weeralarm van kracht en ook in delen van Engeland En Schotland is sprake van een code rood. Er wordt gewaarschuwd voor zeer zware windstoten die aan de Ierse kust op kunnen lopen tot ver boven de 150 km/uur.

Éowyn ligt op dit moment op de Atlantische Oceaan en is nu nog helemaal niet zo krachtig. De verwachting is dat de storm vandaag extreem snel in kracht toeneemt om in de nacht naar vrijdag de westkust van Ierland te bereiken.

Vooral Ierland moet zich schrap zetten voor ongekend zware windstoten. Het Amerikaanse NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) is zelfs van plan om met een vliegtuig door de storm te vliegen om zeer zeldzame data te verzamelen. Iets wat normaal gesproken alleen wordt gedaan in orkanen. Dat zegt wel iets over hoe extreem deze storm is.

Code rood in Ierland en Noord-Ierland

Door de ligging aan de Atlantische Oceaan zijn de Ieren wel wat gewend. Stormen komen hier regelmatig voor en door zware windstoten worden ze niet snel verrast. Het is zelfs het land in Europa waar het gemiddeld gezien het vaakst tot een storm komt, maar de verwachtingen voor deze storm zijn zelfs voor Ierse begrippen zeer uitzonderlijk. De zwaarste windstoot ooit gemeten in het land bedraagt 182 km/uur en het is zelfs niet uitgesloten dat dit record gebroken gaat worden.

Vrijdag in de vroege ochtend trekt de storm als eerste over Ierland. Voorafgaand aan de storm trekt een intensief neerslaggebied over. In de Schotse hooglanden en in de hoger gelegen delen van Ierland en Noord-Engeland gaat dit gepaard met fikse sneeuwval.

Op het moment dat de storm de westkust van Ierland bereikt is er zelfs sprake van orkaankracht. De piek van het windveld ligt op zee, waar de windstoten lokaal kunnen oplopen tot maar liefst 200 km/uur. De westkust van Ierland moet zich schrap zetten voor zeer zware windstoten van boven de 150 km uur en in het binnenland kunnen zeer zware windstoten voorkomen van 100 tot 150 km/uur. In heel het land en ook in Noord-Ierland is daarom een code rood van kracht en er wordt dan ook gewaarschuwd voor extreem gevaarlijke omstandigheden met mogelijk catastrofale gevolgen.

Aangezien de grond verzadigd is en er op enkele bomen misschien zelfs sneeuw ligt zullen de bomen zeer makkelijk omwaaien. Er wordt aangeraden vrijdagochtend niet naar buiten te gaan en zelfs alle scholen in Ierland zijn gesloten.

Ook in Verenigd Koninkrijk een zeer zware storm

In de loop van vrijdagochtend trekt de storm via Noord-Ierland het Verenigd Koninkrijk binnen. In het noorden van Engeland en in het zuiden van Schotland is op dit moment ook sprake van een weeralarm, waarbij wordt gewaarschuwd voor catastrofale gevolgen als gevolg van zeer zware windstoten. Aan de westkust wordt hier gewaarschuwd voor windstoten die op kunnen lopen tot ruim 150 km/uur.

Ook elders in het Verenigd Koninkrijk wordt gewaarschuwd voor zeer zware windstoten met bijna overal kans op zeer zware windstoten van hoger dan 100 km/uur. Het zuiden van Engeland lijkt er nog het beste vanaf te komen. In Londen blijft het ‘relatief rustig’ met slechts windstoten tot 90 km/uur.

In de loop van vrijdagavond verlaat de storm het Verenigd Koninkrijk via het noordoosten van Schotland om vervolgens in de nacht naar zaterdag de westkust van Noorwegen aan te doen. Ook hier kunnen zeer zware windstoten voorkomen van meer dan 100 km/uur, maar de storm is dan wel al flink in kracht afgenomen.

Ook bij ons onstuimig

De storm trekt gelukkig niet over Nederland trekt. De wind trekt bij ons vrijdag wel flink aan als gevolg van het windveld dat rondom storm Éowyn staat. In de loop van de ochtend staat er een matige zuiden- tot zuidwestenwind boven land tot een stormachtige zuidwester aan zee, 4-8 Bft. In de kustgebieden kunnen zware windstoten voorkomen tot 75 km/uur en in het noordwestelijke kustgebieden en op de Wadden zijn windstoten tot 90 km/uur mogelijk. Daarbij regent het van tijd tot tijd stevig door.

Dode man aangetroffen in woning Zaandam, politie gaat uit van misdrijf

ZAANDAM – De politie heeft in de nacht van zondag op maandag is een overleden man aangetroffen in een woning aan de Hogendijk in Zaandam.

De man is door een misdrijf om het leven gekomen. Een Team Grootschalige Opsporing onderzoekt het overlijden van de man, meldt de politie donderdag.

Omstreeks 01.30 uur krijgt de politie een melding over een mogelijk overleden persoon in een woning aan de Hogendijk in Zaandam. De politie gaat er direct naartoe en treft in de woning inderdaad een overleden persoon aan.

Het gaat om een 35-jarige man uit Venezuela, hij woonde al een tijdje in Nederland maar was pas sinds kort verblijvend in de woning aan de Hogendijk. Het slachtoffer was Spaans- en Engelstalig. Verder is bekend dat de man regelmatig optrad als dragqueen.

De forensische opsporing is direct een uitvoerig onderzoek gestart. Ten behoeve van dit onderzoek werd een calamiteitencontainer in de buurt van de woning geplaatst. Er wordt op dit moment nog steeds forensisch onderzoek gedaan in de woning waar het slachtoffer is aangetroffen.

De politie gaat ervan uit dat de man door geweld om het leven is gekomen. Mogelijk is dit gebeurd tussen vrijdagavond omstreeks 20.00 uur en zondagnacht omstreeks 01.30 uur.

De recherche komt graag in contact met mensen die het slachtoffer kennen en/of mogelijk meer weten over het overlijden van het slachtoffer.

Rechter blokkeert Trumps plan voor einde automatisch burgerschap

SEATTLE – Een Amerikaanse rechter heeft de plannen van president Donald Trump geblokkeerd om een einde te maken aan het automatische staatsburgerschap voor kinderen die op Amerikaans grondgebied worden geboren. De rechter noemt het besluit om het geboorterecht te beperken “schaamteloos ongrondwettelijk”. Hij kondigde een tijdelijk verbod af.

Trump kondigde aan dat zijn regering “uiteraard” in beroep gaat tegen de uitspraak.

Trump tekende maandag op zijn eerste dag als president een decreet over de afschaffing van het zogenoemde birthright citizenship. Dat houdt in dat kinderen die in de Verenigde Staten worden geboren automatisch de Amerikaanse nationaliteit krijgen, ongeacht of de ouders uit de VS komen of niet. Trump wil nu vooral voorkomen dat kinderen van illegale migranten Amerikaanse burgers worden.

De maatregel kreeg veel kritiek. Vijf mensenrechtenorganisaties spanden een rechtszaak aan en ook 22 Democratische staten stapten naar de rechter om het plan tegen te houden.

“Ik zit al meer dan veertig jaar in dit vak, maar ik kan me geen zaak herinneren die zo duidelijk is als deze”, zei rechter John Coughenour bij zijn beslissing. Hij noemde het “verbijsterend” dat er geen juristen van Trump hebben ingegrepen toen het decreet werd opgesteld. “Waar waren de advocaten?”, vroeg hij zich hardop af.

‘Royale investeringen in luchtvrachtsector in Limburg’

MAASTRICHT – Leden van de lokale cargo community Air Cargo Netherlands Maastricht trappen het nieuwe jaar af tijdens een feestelijke bijeenkomst op Maastricht Aachen Airport. De regionale luchtvrachtpartijen hebben voldoende redenen om het glas te heffen. Er werd volop geïnvesteerd in de logistieke slagkracht van de regio. Vrachtpartijen realiseerden verschillende hoogwaardige logistieke centra op en rondom Maastricht Airport en ook de luchthaven zelf geeft aan de komende periode te investeren.

Gastspreker Joost Meijs, ceo van Maastricht Aachen Airport liet eerder al weten te investeren in de faciliteiten voor én kwaliteit van de vrachtafhandeling van de luchthaven. Hij heeft een duidelijke visie voor Maastricht Aachen Airport en de regio: ‘Vracht zit in het DNA van Maastricht Aachen Airport en is van groot belang voor de regio én Nederland. De vele distributiebedrijven die ons land en regio rijk zijn, vormen de kurk onder de connectiviteit van Limburg en Nederland. De samenwerking met de lokale cargo community ACN Maastricht zorgt voor een kwalitatieve en krachtige slagvaardigheid van en voor de luchtvracht. Het is aan ons als luchthaven te zorgen voor een sterk concurrentievoordeel ten opzichte van andere (vracht)luchthavens door te investeren in een excellente vrachtafhandeling en bijbehorende faciliteiten. Daarnaast zien we voor de vrachtsector veel voordeel in een sterkere samenwerking met Schiphol. Gezamenlijk willen wij een oplossing bieden aan de beschikbare slot capaciteit, nu de luchthaven onderdeel is van de Royal Schiphol Group. Daar ligt onze focus voor de komende jaren.’

Leden van ACN Maastricht hechten belang aan een sterke lokale cargo community en zijn opgetogen over de duidelijke focus van de luchthaven op het gebied van luchtvracht. ‘De Euregionale positie van Limburg, de internationale mentaliteit van de bedrijven hier én de hechte cargo community in de regio vormen een perfect klimaat voor een bloeiende logistieke sector’ vertelt Arjan Hage, Managing partner van Maastricht Logistics Services en voorzitter van ACN Maastricht. Het vertrouwen van Arjan in de logistieke bedrijvigheid van deze regio toonde hij vorig jaar tijdens de opening van het nieuwe logistieke centrum van Maastricht Logistics Services op Maastricht Airport. Net als diverse andere ACN Maastricht leden vestigde hij zich dicht bij de Limburgse luchthaven.’

‘De samenwerking binnen de lokale cargo community onder de vlag van ACN Maastricht zorgt voor een sterke aantrekkingskracht voor luchtvaartmaatschappijen en andere (logistieke) bedrijvigheid,’ aldus Hage. We zijn nu ruim een jaar op deze manier met elkaar verbonden en dat begint nu zijn vruchten af te werpen in efficiënte en strategische samenwerkingen.’

ACN Maastricht is een regionaal samenwerkingsverband voor de gehele luchtvrachtketen in de regio Maastricht. Deze lokale cargo community geeft de lokale luchtvrachtmarkt rondom Maastricht Aachen Airport internationaal een gezicht. Maastricht Aachen Airport ligt in een zeer ondernemende regio met een internationale focus. Door het bundelen van de krachten binnen de lokale luchtvrachtketen hebben expediteurs, shippers en airlines een one door stop én zijn ze gegarandeerd van een efficiënt proces zonder verlies van kostbare tijd.

De volgende partijen zijn lid van ACN Maastricht: Maastricht Logistics Services (MLS) B.V., DHL, DSV, Dachser, Hellmann, Morrison, Walker, AT Forwarding, EV Cargo, DJ Middelkoop, Road Air Cargo, Road Air Cargo, Transfreight International, Basic Interim, Expeditors, Nippon, Carousel (BDA), CEVA, SGS MACO, Emirates Sky Cargo, Mainfreight, Jan de Rijk, Maastricht Aachen Airport, Atlantic, IAS, Snifer Dogs, Schenker, KCS / Jost Group

ACN Maastricht is onderdeel van Air Cargo Netherlands. ACN zet zich in om als brancheorganisatie de logistieke processen en systemen van de luchtvrachtlogistiek rondom Maastricht verder af te stemmen op de cargo community rondom Schiphol waardoor er meer synergie ontstaat tussen beide Nederlandse air cargo hotspots. MST en AMS hebben al dezelfde Customs en Food and Consumer Product Safety Authorities waardoor de beide luchthavens perfect op elkaar aansluiten voor luchtvaartmaatschappijen, agenten en shippers.

Levenslang voor tiener die drie jonge meisjes doodde in Southport

LIVERPOOL – De Brits-Rwandese Axel Rudakubana gaat levenslang de cel in voor de moord op drie jonge meisjes. De 18-jarige stak hen afgelopen zomer dood tijdens een dansles in Southport. Acht andere kinderen en twee volwassenen raakten gewond.

Een volwassene zou levenslang krijgen, zonder uitzicht op vrijlating, zei de rechter. Die straf kon Rudakubana niet opgelegd worden, omdat hij op het moment van de misdaden nog negen dagen minderjarig was. Wel wilde de rechter hem zo lang mogelijk vastzetten. Hij kan op zijn vroegst over bijna 52 jaar vragen om vrij te komen.

De meisjes waren 6, 7 en 9 jaar. De jongste had 122 steekwonden, en ook de andere slachtoffers waren met grof geweld verwond. Rudakubana is ook veroordeeld voor tien pogingen tot moord en het bezit van het gif ricine. Hij wilde zoveel mogelijk doden veroorzaken, oordeelde de rechter. Hij toonde bovendien geen enkel berouw. “Ik ben blij dat de kinderen dood zijn, dat maakt me blij”, zei hij kort na de daad tegen de politie.

Meest extreme vorm

Volgens de rechter was geen sprake van terrorisme, maar waren de maatschappelijke gevolgen even groot. “Dit is de extreemste vorm van misdaad”, aldus rechter Julian Goose. Volgens hem is het niet waarschijnlijk dat Rudakubana van zijn levensdagen nog op vrije voeten komt.

De moordpartij ontaardde in dagenlange rellen. Relschoppers vielen onder meer moskeeën en opvanglocaties voor asielzoekers aan. Online circuleerde onjuiste informatie over de identiteit van de dader, die werd omschreven als een migrant. De rechter zei Rudakubana zelf niet verantwoordelijk te houden voor de rellen.

Genocide

Rudakubana, die schuld heeft bekend, is geboren in Cardiff. Hij raakte geobsedeerd door extreem geweld. Hij verdiepte zich in genocide en bekeek gewelddadige video’s van moorden. Toch had hij volgens de rechter geen politieke doelen met zijn daden.

Tijdens de zitting verliet Rudakubana twee keer de rechtszaal omdat hij riep dat hij zich niet goed voelde. Hij was er niet bij toen de rechter zijn straf uitsprak.

Gruweldaad

De Britse premier Keir Starmer zegt in een reactie mee te leven. “Wat in Southport is gebeurd, was een gruweldaad en zoals de rechter zei, komt de verwerpelijke dader waarschijnlijk nooit meer vrij.” Hij had eerder een onderzoek aangekondigd naar de fouten die de overheid heeft gemaakt.

Hogere boetes voor Formule 1-coureurs die vloeken

PARIJS – De internationale autosportfederatie FIA zal in 2025 zwaardere straffen uitdelen voor wangedrag, waaronder ook grof taalgebruik valt. Dat valt op te maken uit de nieuwste versie van de internationale sportcode.

De straffen variëren van boetes tot aftrek van punten en zelfs schorsingen. Voor Formule 1-coureurs worden de bedragen van de boetes met vier vermenigvuldigd ten opzichte van coureurs in andere klasses.

Voorzitter Mohammed Ben Sulayem van de FIA zorgde vorig jaar voor opwinding door het grove taalgebruik van de coureurs in de Formule 1 aan te pakken. Het ging hem met name om het vloeken over de teamradio, dat ook wordt uitgezonden op de televisie. Het stoorde hem dat het woord ‘fuck’ zo vaak viel. Een dag later werd Max Verstappen bestraft voor vloeken in de persconferentie van de FIA. De viervoudig wereldkampioen kreeg een taakstraf. Charles Leclerc van Ferrari kreeg een boete van 10.000 euro voor grof taalgebruik.

In de nieuwe richtlijnen variëren de boetes van 10.000 tot 15.000 euro voor een eerste overtreding, van 20.000 tot 30.000 euro voor een herhaling en van 30.000 tot 45.000 euro voor een derde overtreding. Deze bedragen worden vermenigvuldigd met vier voor Formule 1-coureurs.

Duitse politie treft gestolen oplegger aan bij Wald-Michelbach

Foto: Duitse Politie

WALD-MICHELBACH – De Duitse politie heeft dinsdagochtend (21 januari) tegenover het boeddhistische klooster “Buddhas Weg” aan de Weinheimer Straße, tussen Siedelsbrunn en Ober-Absteinach, een achtergelaten oplegger met een Italiaans kenteken aangetroffen.

Uit nader onderzoek bleek dat de oplegger samen met een trekker al in augustus 2024 in Frechen (Rhein-Erft-Kreis) was gestolen.

De getroffen transportfirma is inmiddels door de politie op de hoogte gebracht en regelt momenteel de afhaling van de oplegger.

Oproep voor informatie

De politie vraagt iedereen die in dit verband verdachte zaken heeft gezien of gehoord, relevante informatie kan verstrekken of verdachte voertuigen of personen heeft gezien bij het achterlaten van de oplegger, contact op te nemen met het rechercheteam in Heppenheim. Zij zijn bereikbaar via telefoonnummer +49 06252/7060.

Minister mocht asielaanvraag erkende vluchteling niet afwijzen

HAARLEM – De minister van Asiel en Migratie mocht de asielaanvraag van een erkende vluchteling niet afwijzen, oordeelde de rechtbank in Haarlem donderdag. De betrokken man zou volgens de minister een gevaar vormen voor de openbare orde. “De asielzoeker is weliswaar veroordeeld, maar niet voor een bijzonder ernstig misdrijf en vormt geen gevaar voor de samenleving”, aldus de rechtbank.

De man is een homoseksuele asielzoeker uit Tunesië die in aanmerking zou komen voor de vluchtelingenstatus. Een dergelijke aanvraag mag alleen worden afgewezen als de aanvrager is veroordeeld voor een bijzonder ernstig misdrijf en een gevaar vormt voor de samenleving. Dat is volgens de minister hier het geval: de asielzoeker werd in 2023 veroordeeld tot tien maanden cel voor een poging tot diefstal met geweld.

De rechtbank is het daar niet mee eens. De man heeft weliswaar een hogere straf gekregen dan gebruikelijk in dit soort gevallen, maar dit is “geen bijzonder grote verhoging”. Er is dus geen sprake van een bijzonder ernstig misdrijf, vindt de rechtbank. Bovendien is de man op eigen initiatief naar een verslavingskliniek gegaan en daar van zijn verslaving af gekomen en heeft hij sinds juni 2024 een baan. “Hij vormt daarom geen actuele bedreiging voor de samenleving.”

De minister moet nu binnen zes weken een nieuw besluit nemen en daarbij rekening houden met deze uitspraak. Via haar woordvoerder zegt dat ze de uitspraak aan het bestuderen is.

DHG en Mainfreight verlengen huurovereenkomst voor kantoorruimte in Dockworks IV met 10 jaar

SCHIEDAM – DHG en Mainfreight hebben overeenstemming bereikt voor een 10 jarige verlenging van 994 m² kantoorruimte aan de Waalhaven Oostzijde 77 in Rotterdam. De kantoorruimte bevindt zich in het moderne gebouw Dockworks IV, waar Mainfreight al sinds 2016 is gevestigd.

DHG is verheugd over de verlenging van de samenwerking. “Mainfreight is een gewaardeerde huurder die perfect past binnen het profiel van Dockworks IV. Het is fijn om deze langdurige relatie voort te zetten en Mainfreight te blijven ondersteunen in hun groei,” aldus Sven Poiesz, Asset Manager bij DHG.

Met de verlenging van de huurovereenkomst door Mainfreight is Dockworks IV nu langjarig verhuurd. Dit onderstreept de aantrekkelijkheid van Dockworks IV als een premium kantoorgebouw in het hart van de Rotterdamse haven. Het gebouw voldoet aan de hoogste standaarden op het gebied van duurzaamheid en biedt huurders moderne voorzieningen die bijdragen aan een productieve werkomgeving.

Mainfreight is een wereldwijde logistieke dienstverlener die actief is in meer dan 25 landen. Met een breed scala aan diensten, waaronder lucht-, zee- en wegtransport, evenals opslag en distributie, helpt Mainfreight klanten bij het stroomlijnen van hun supply chain. Het bedrijf staat bekend om zijn persoonlijke benadering en sterke focus op het leveren van kwaliteit en betrouwbaarheid.

CNN schrapt banen om digitale weg in te slaan

ATLANTA – De Amerikaanse nieuwszender CNN schrapt 6 procent van de banen, waardoor ongeveer tweehonderd medewerkers van de mediaorganisatie hun baan verliezen.

De ingreep in het personeelsbestand maakt deel uit van een koerswijziging waarbij CNN zich meer wil richten op streaming en een digitaal publiek, in plaats van kabeltelevisie.

Moederbedrijf Warner Bros. Discovery investeert tegelijkertijd 70 miljoen dollar om de ommezwaai mogelijk te maken, staat in een memo aan personeel waaruit persbureau Bloomberg citeert. Met dat geld wil CNN onder andere ongeveer honderd nieuwe medewerkers aannemen die werken aan het digitale aanbod van de nieuwsorganisatie.

Veel nieuwszenders in de Verenigde Staten kampen met dalende kijkcijfers op televisie. CNN hoopt kijkers te trekken voor een streamingdienst met nieuwsuitzendingen. Ook werkt het bedrijf aan een abonnementsvorm waarbij nieuws meer moet worden aangepast aan de kijkgewoonten van consumenten.

Verkoop dieselbusjes bijna verdubbeld door belastingwijziging

Bestelwagen

AMSTERDAM – De verkoop van dieselbusjes in Nederland heeft vorig jaar een spectaculaire stijging van 87 procent doorgemaakt, met bijna 113.000 verkochte exemplaren. In de laatste maand van het jaar bereikte de verkoop van dieselbedrijfswagens een piek van bijna 33.000 stuks, meer dan zeven keer zoveel als in dezelfde periode het jaar ervoor. De verkoopspurt is te verklaren doordat bestelwagens die nog in 2024 op kenteken werden gezet nog in aanmerking kwamen voor ondernemersvrijstelling van de bpm.

Dit leverde een belastingvoordeel op van gemiddeld 12.000 tot 13.000 euro op een nieuwe bestelauto, meldt RAI Vereniging.

Ook besloten veel ondernemers nog snel voor het einde van het jaar een dieselbus te kopen, omdat voertuigen die voor 1 januari werden geregistreerd nog een aantal jaren toegang hebben tot de zero-emissiezones. De zones houden in dat de meest vervuilende bedrijfswagens vanaf volgend jaar stapsgewijs uit een reeks binnensteden worden geweerd.

Tegengesteld effect

Naar verwachting worden er dit jaar aanzienlijk minder dieselbussen verkocht. “Gezien de grote toename eind 2024 als gevolg van veranderende fiscale regels ligt een tegengesteld effect in 2025 voor de hand. Hoe groot dit corrigerende effect gaat zijn is op dit moment nog niet precies te zeggen”, aldus een woordvoerder van de branchevereniging.

Sinds januari wordt er bpm geheven op nieuwe diesel- en benzinebedrijfswagens. Elektrische bedrijfswagens blijven hiervan vrijgesteld. Van deze bestelwagens werden er vorig jaar 11.260 verkocht, 1291 stuks meer dan in 2023.

23 mensen opgepakt om crimineel geweld Nederlanders in Duitsland

KEULEN – Bij een politieactie van Nederland en Duitsland zijn zeker 23 mensen gearresteerd omdat ze betrokken zouden zijn bij een geweldsgolf in Duitsland. Na een drugsconflict in Duitsland zou de gedupeerde bende Nederlandse criminelen hebben ingehuurd om wraak te nemen. Dat leidde tot een reeks aanvallen met explosieven en enkele ernstige ontvoeringen, meldt de Europese politiedienst Europol.

Bij een operatie in Amsterdam dinsdag zijn drie mensen opgepakt en acht huizen doorzocht. Eerder waren al twintig anderen gearresteerd. Een omgebouwd vuurwapen, vuurwerkexplosieven, mobiele telefoons en ongeveer 20.000 euro aan contant geld zijn in beslag genomen.

Europol spreekt van “geweld als een dienstverlening” en “criminelen die criminelen inhuren”. Sommige wraakaanvallen zouden door kinderen zijn uitgevoerd.

Het conflict zou zijn begonnen met de diefstal vorig jaar van ongeveer 300 kilo cannabis in het Duitse Hürth, een voorstad van Keulen.

Jaar cel voor oud-eigenaar Big Bazar Heerke Kooistra

ZWOLLE – Heerke Kooistra, de voormalige eigenaar van de failliete koopjesketen Big Bazar, moet een jaar de gevangenis in. Dat heeft de rechtbank in Zwolle donderdag bepaald. Ook krijgt Kooistra een beroepsverbod opgelegd voor de duur van vijf jaar, waarin hij geen bedrijf mag leiden als bestuurder.

De ondernemer werd ervan verdacht dat de administratie bij meerdere van zijn bv’s niet voldeed aan de eisen. Veel stukken ontbraken of zouden opzettelijk niet zijn verstrekt aan de fiscus.

De rechter gaat daar in mee en stelt dat Kooistra als “feitelijk leidinggever van een vijftal bv’s” opzettelijk de belastingregels niet heeft nageleefd bij het doen van de administratie. Ook heeft hij de documenten achtergehouden voor de belastinginspecteur. Verder heeft hij van twee bv’s niet voldaan aan de bewaarplicht, de plicht om administratie een bepaalde periode te bewaren.

Geen volledig beeld

Kooistra’s advocaat Priscilla de Haas geeft aan “naar alle waarschijnlijkheid” in beroep te gaan. Volgens haar is de rechter te veel van veronderstellingen uitgegaan, waardoor er geen volledig beeld is. “En dat is wel nodig om een eindoordeel te geven.” De Haas gaf eerder aan dat de zaak geen betrekking heeft op de administratie van Big Bazar.

Kooistra kocht Big Bazar in 2021 van Mirage Retail Group, het moederbedrijf van Blokker. De koopjesketen werd in september 2023 failliet verklaard. Big Bazar kampte toen al enige tijd met financiële problemen en kreeg steeds meer klachten binnen over onbetaalde rekeningen.

Achttien maanden

Het Openbaar Ministerie eiste eerder een gevangenisstraf van achttien maanden, waarvan zes voorwaardelijk.

Egypte ‘voorzichtig optimistisch’ over inkomsten Suezkanaal

DAVOS – Egypte is “voorzichtig optimistisch” dat een staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas uiteindelijk zal leiden tot een herstel van de inkomsten uit het Suezkanaal. Die inkomsten zijn door de oorlog met minstens 60 procent gedaald, maakte de Egyptische minister voor Buitenlandse Handel en Investeringen bekend.

“Het zal niet een onmiddellijke ommekeer zijn naar het Suezkanaal zoals wij voor ogen hebben. We zullen het bestuderen en we zullen met scheepseigenaren praten”, zei minister Hassan El Khatib op het World Economic Forum in het Zwitserse Davos.

De verstoringen in de Rode Zee door aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op de scheepvaart hebben Egypte vorig jaar ruim 6,7 miljard euro aan inkomsten uit het Suezkanaal gekost, omdat veel grote rederijen zoals Maersk door die aanvallen de Rode Zee mijden en omvaren via Afrika.

De Houthi’s hebben gezegd dat door de wapenstilstand ze alleen nog maar aanvallen uit solidariteit met Hamas zullen uitvoeren op schepen die banden hebben met Israël en dat er geen aanvallen meer op andere schepen zullen zijn.

Het Suezkanaal is een belangrijke vaarroute tussen Europa en Azië en een belangrijke inkomstenbron voor Egypte.

Dalende trend in havens: Douane onderschept minder cocaïne in 2024

Foto: Douane

DEN HAAG – De Douane nam in 2024 in totaal bijna 38.000 kilo cocaïne in beslag. Dit is een daling ten opzichte van het jaar ervoor, toen er bijna 60.000 kilo in beslag werd genomen. In de haven van Rotterdam is de daling het grootst. De daling is mede te danken aan de barrières die de Douane samen met haar partners opwerpt om drugssmokkel tegen te gaan. De Douane blijft alert op veranderende werkwijzen of invoer via andere havens. Ook in Europees verband. In de luchtvracht is het aantal in beslag genomen kilo’s nagenoeg gelijk aan dat van 2023.

Dalende trend in havens

In 2024 werd in de havens ruim 35.000 kilo cocaïne in beslag genomen. Dit is een forse daling ten opzichte van 2023, toen er 57.000 kilo cocaïne in beslag werd genomen. Daarentegen is het aantal onderschepte zendingen juist toegenomen van 151 in 2023 naar 161 in 2024. Er zijn dus meer kleinere zendingen aangetroffen, met minder kilo’s. Dit is opvallend, omdat in 2023 het aantal kilo’s per zending juist toenam. Criminelen lijken het risico te spreiden door kleinere hoeveelheden te smokkelen. De haven van Rotterdam kende de grootste daling van 45.000 onderschepte kilo’s in 2023 tegenover 26.000 kilo in 2024.

In de haven van Vlissingen daalden de aantallen kilo’s lichter: daar werd in 2023 11.000 kilo cocaïne in beslag genomen tegenover 9.000 kilo in 2024. Als we een door de politie in Moerdijk onderschepte grote zending van 3.000 kilo cocaïne meerekenen, is er met een totaal van 12.000 kilo in 2024 in de gehele regio Zeeland/ West Brabant geen sprake van een daling, maar een stijging.

De meest gebruikte smokkelmethode was het toevoegen van verdovende middelen aan reguliere ladingen (rip-off methode). Naast cocaïne werd er in de havens ook 11.000 kilo cannabis onderschept.

Het Landelijk Visitatie Team (LVT) van de Douane onderschepte dit jaar de 50.000ste kilo sinds de oprichting van het team. Dit team gaat aan boord bij schepen om ze te doorzoeken op verdovende middelen.

De dalende trend in de havens van Rotterdam en Vlissingen is mede te danken aan de barrières die de Douane opwerpt om de smokkel in cocaïne tegen te gaan. In de haven van Rotterdam werkt de Douane nauw samen met OM, politie en FIOD in het Hit and Run Cargo (HARC)-team. Daarnaast wordt middels de Uitvoeringsagenda Haven samengewerkt met private partijen. Zo heeft de introductie van de Vertrouwensketen geleid tot een veiligere manier van informatie-uitwisseling tussen partijen. Mogelijk misbruik van pincodes wordt daardoor tegengegaan. Ook in Vlissingen wordt intensief samengewerkt met private partijen.

Europese samenwerking

In België was er in 2024 net als in Nederland sprake van een daling in het aantal kilo’s onderschepte cocaïne. Vermoedelijk hebben andere routes momenteel de voorkeur boven de invoer van cocaïne via deze havens. In andere Europese havens is het beeld wisselender. In enkele havens werden grote hoeveelheden cocaïne onderschept. In Frankrijk is er een verdubbeling van de hoeveelheid onderschepte cocaïne. Om mogelijke verplaatsing van criminele activiteiten naar andere Europese havens tegen te gaan werkt de Nederlandse Douane nauw samen met andere Europese douanediensten.

Een nieuw initiatief op dit gebied is bijvoorbeeld het vormen van de Ports Alliance door de Europese Commissie, dat in 2025 overgaat in de European Customs Alliance for Borders (EUCAB). Nederland speelt hierin een voortrekkersrol. Het moet leiden tot een versterkt Europees douanenetwerk, zodat informatie-uitwisseling over bijvoorbeeld modus operandi van criminelen en het beveiligen van havens makkelijker wordt.

Samenwerking Latijns-Amerika

De meeste verdovende middelen komen binnen vanuit havens in Latijns – Amerika. Daarom werkt de Douane samen met deze landen om barrières op werpen. Zo wordt voorkomen dat de cocaïne naar Nederland wordt vervoerd. De afgelopen jaren zijn er attaches geplaatst in de regio en zijn er douaneverdragen gesloten, bijvoorbeeld met Ecuador. Daardoor kunnen inlichtingen makkelijker worden uitgewisseld, bijvoorbeeld over smokkelmethodes. Ook verzorgt de Nederlandse Douane trainingen voor douanepersoneel uit Latijns-Amerika. Deze gaan onder andere over het scannen van containers en het weerbaar maken tegen de georganiseerde misdaad.

Luchtvracht

In de luchtvracht is er in 2024 (1700 kilo) ongeveer net zoveel cocaïne in beslag genomen als in 2023 (1900 kilo). Het aantal passagiers dat cocaïne bij zich had was wel hoger dan in 2023, 430 tegenover 300.

Post

Er zijn in 2024 ruim 13.700 brieven en briefpakketjes met verdovende middelen onderschept, ten opzichte van 16.500 in 2023. Soorten drugs die worden aangetroffen in de poststroom zijn vooral XTC/MDMA en Cannabis. Dankzij structurele intensieve controles en de oprichting van het HARP (Hit and Run Postteam) wijken verzenders van drugs per post waarschijnlijk uit naar andere landen. Het doel van het HARP-team is opsporing en vervolging van verzenders van drugs per post, door intensieve onderlinge samenwerking van Douane, Politie en Openbaar Ministerie in één operationeel team.

×