Clicky

donderdag 15 mei 2025 - 16:26 uur
Home Blog Pagina 228

Bavaria-moederbedrijf wil ambachtelijke brouwer De Molen sluiten

LIESHOUT – Bierbrouwer Royal Swinkels wil de ambachtelijke brouwerij De Molen in Bodegraven sluiten. Volgens een woordvoerder staan de resultaten van de Zuid-Hollandse brouwer “geruime tijd onder druk”. Het moederbedrijf van Bavaria koppelt dit aan een dalende vraag op de biermarkt.

Swinkels heeft de ondernemingsraad advies gevraagd over het voornemen De Molen te sluiten. Volgens dat plan sluit de brouwerij in september. De ondernemingsraad heeft zes tot acht weken om advies uit te brengen.

In 2019 nam Swinkels De Molen volledig over. Het Brabantse bierconcern wilde hiermee op meer plekken ambachtelijke bieren aanbieden. Nu overweegt het bedrijf de in 2004 opgerichte brouwerij te sluiten vanwege “aanzienlijke veranderingen in de biermarkt”.

Topbrouwer

De Molen staat binnen de Nederlandse gemeenschap van ambachtelijke bierbrouwers bekend als een topbrouwer. Op haar eigen website roemt de brouwerij de hoge noteringen in ranglijsten van het bierforum RateBeer. In de lijst van beste Nederlandse bieren van RateBeer staat een speciaalbier van De Molen, met de naam Hel & Verdoemenis, bovenaan.

De Molen heeft twaalf medewerkers in dienst. Swinkels kan nog niet zeggen wat de voorgenomen sluiting van de brouwerij betekent voor hun baan.

Vitesse vindt 5 nieuwe eigenaren die garant staan voor schuld

ARNHEM – Vitesse heeft vijf nieuwe aandeelhouders gevonden, die per direct eigenaar van de Arnhemse voetbalclub zijn geworden. Ze nemen samen de miljoenenschuld over van de Common Group. Dat meldt Vitesse in een persbericht. Vitesse beschikt volgens de club weer over een positief eigen vermogen.

De vijf aandeelhouders hebben allemaal een minderheidsbelang van minder dan 25 procent van het totaal. Hierdoor is het volgens Vitesse niet nodig om het goedkeuringsproces van de licentiecommissie van de KNVB helemaal te doorlopen. De club heeft de KNVB inmiddels geïnformeerd over de aandelenoverdracht.

Het is nog niet bekendgemaakt wie de nieuwe eigenaren zijn. De nieuwe aandeelhouders zullen zich op korte termijn persoonlijk voorstellen aan de achterban en de stakeholders van Vitesse.

De nummer laatst van de Keuken Kampioen Divisie degradeerde vorig seizoen uit de Eredivisie en vecht al maanden voor het voortbestaan van de club. Vitesse was de afgelopen weken naarstig op zoek naar nieuwe eigenaren nadat de beoogde redder Guus Franke zich vorig jaar terugtrok uit het overnameproces. De komende periode zal door de nieuwe aandeelhouders worden gebruikt om de financiële en sportieve stabiliteit van Vitesse te beoordelen. Volgens de club staat de regionale betrokkenheid bij de nieuwe eigenaren hoog in het vaandel.

Leger Israël blijft langer dan afgesproken in Libanon

JERUZALEM – De Israëlische regering heeft bevestigd dat de Israëlische troepen zich niet binnen de afgesproken termijn volledig terugtrekken uit Libanon. Donderdag meldden Israëlische media al dat zondag niet alle troepen terugkeren en dat daarover werd overlegd met de Amerikaanse regering.

Volgens het wapenstilstandsakkoord met Hezbollah van eind november moeten de Israëli’s zondag het Libanese grondgebied verlaten en moeten Hezbollahstrijders zich ten noorden van de rivier de Litani hebben teruggetrokken. Zondag eindigt het bestand van zestig dagen voor de terugtrekkingen.

Dan zouden beide partijen aan de afspraken moeten voldoen. Het bestand kwam tot stand dankzij bemiddeling van vooral de Verenigde Staten en Frankrijk. Het Libanese leger en de VN-vredesmacht zouden vanaf zondag de enige gewapende groepen in het zuiden van Libanon zijn.

Israël stelt dat de terugtrekking langer dan zestig dagen gaat duren, zonder aan te geven hoe lang er troepen op Libanees grondgebied blijven. De Israëlische minister van Defensie Yisrael Katz betoogde donderdag al dat Israël in een bufferzone langs de grens moet blijven, omdat Hezbollah nog niet alle afspraken is nagekomen.

Kabinet wil binnen twee maanden met nieuwe stikstofplannen komen

DEN HAAG – Premier Dick Schoof wil binnen twee maanden een pakket nieuwe stikstofplannen klaarhebben, zei hij op zijn wekelijkse persconferentie. De pas opgerichte ministeriële werkgroep, bestaande uit Schoof en de meest betrokken ministers, gaat daar de komende periode aan werken. Aanleiding voor de nieuwe stikstofplannen zijn twee uitspraken van de rechter.

Afgelopen woensdag oordeelde de rechter dat het kabinet te weinig doet om de stikstofdoelen die in de wet staan te halen. Het doel voor dit jaar kan sowieso al niet meer worden gehaald, en daar houdt de rechter het kabinet niet meer aan. Wel beveelt de rechter het kabinet zich te houden aan de stikstofdoelen voor 2030. Lukt dat niet, dan volgt een dwangsom van 10 miljoen euro.

In december oordeelde de Raad van State dat niet zomaar meer geschoven mag worden met stikstofruimte, om zo zonder vergunning te kunnen bouwen of bedrijven uit te breiden. Volgens de hoogste bestuursrechter geldt dit met terugwerkende kracht, waarmee bedrijven die sinds 2020 gebruikmaakten van dit zogeheten ‘intern salderen’ mogelijk illegaal zijn. Zij hebben tot 2030 om alsnog een vergunning te krijgen. Vooral deze uitspraak heeft grote gevolgen. Vergunningen zijn moeilijk te verkrijgen, en nu die toch nodig blijken vreest men in Den Haag voor een nog sterker ‘stikstofslot’.

De ministeriële commissie wil vier “sporen” gaan verkennen, zegt Schoof. De groep wil kijken wat er juridisch nog mogelijk is voor de verlening van vergunningen. Daarnaast gaan de ministers kijken welke maatregelen er eventueel nodig zijn voor het verminderen van de stikstofneerslag en het herstel van de natuur. Ook gaat de groep kijken wat de gevolgen zijn van de uitspraak van de Raad van State, met name de terugwerkende kracht die ervan uitgaat. Als laatste wil Schoof “in gesprek blijven” over wat mogelijk is binnen Europese regels.

Schoof benadrukt dat de natuur hersteld moet worden, maar dat daardoor niet het hele land op slot mag. Volgens de premier zijn er met “urgentie” nieuwe plannen nodig, omdat de rechterlijke uitspraken zo “ingrijpend” zijn.

De samenstelling van de werkgroep is inmiddels bekendgemaakt. Naast ministers Femke Wiersma (Landbouw), Mona Keijzer (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) en Barry Madlener (Infrastructuur), nemen ook de ministers van Economische Zaken, Klimaat, Defensie, Sociale Zaken, Binnenlandse Zaken en Financiën deel aan het overleg.

Frankrijk kritisch op Europese regels: belemmeren concurrentie

PARIJS – Om de Europese Unie beter te laten concurreren met de rest van de wereld, moet de regelgeving in het landenblok flink worden herzien. Daarvoor pleit de Franse regering in een document dat is ingezien door persbureau Bloomberg. Brussel moet volgens het document beginnen met “een massale regelgevingspauze”.

De Franse regering richt zich vooral op ESG-criteria, regels voor bedrijven op het gebied van milieu (Environment), maatschappij (Social) en goed bestuur (Governance). De Europese beleidsmakers willen deze rapportageverplichtingen verder uitbreiden, terwijl bedrijven in de Verenigde Staten zich voorbereiden op minder regels. Zo heeft de nieuwe president Donald Trump deze week een reeks duurzaamheidsmaatregelen teruggedraaid.

Het Franse document zet de Europese Unie verder onder druk om de regels aan te passen. Ook Duitsland uitte eerder kritiek op strenge rapportageverplichtingen voor bedrijven. Brussel heeft aangekondigd de vereenvoudiging van de regels centraal te stellen in de agenda voor de komende vijf jaar.

Trump liet zich tijdens een videotoespraak op het World Economic Forum donderdag uit over de strenge regels in de EU. “Veel Europese zakenmensen hebben enorme frustratie geuit over het regelgevingsregime”, aldus de Amerikaanse president. “Zij schrijven de tragere groei hier toe aan tal van factoren, maar vooral aan de regelgeving.”

Aanrijding tussen twee vrachtwagens op N831 bij Velddriel [+foto’s]

Foto: Bart Meesters

VELDDRIEL – De chauffeurs van twee vrachtwagens zijn vrijdagmiddag allebei gewond geraakt na een frontale aanrijding op de N831 ter hoogte van de Sassertweg.

De weg werd afgesloten vanaf de rotonde bij Velddriel tot aan de A2. Het ongeval gebeurde rond 12:45 uur.

Vermoedelijk is één van de vrachtwagens op de verkeerde weghelft terecht gekomen, waarna de twee voertuigen tegen elkaar aan reden.

Foto: Bart Meesters

Van de ene vrachtwagen is de cabine behoorlijk beschadigd, van de andere is de oplegger opengescheurd. Brokstukken liggen verspreid over de weg.

Het is nog niet bekend hoe lang de afsluiting gaat duren.

Voetganger gewond bij aanrijding met auto in Eys

EYS – Op de Mesweg in Eys is vrijdagmiddag rond 12:00 uur een voetganger gewond geraakt bij een aanrijding met een auto.

De politie onderzoekt de aanrijding en houdt er rekening mee dat mogelijk opzet in het spel is geweest.

De 62-jarige voetganger uit de Gemeente Gulpen-Wittem is overgebracht naar het ziekenhuis voor de benodigde medische zorg. Een 31-jarige man uit diezelfde gemeente is aangehouden, meldt de politie op X.

Advocaat Spong: cliënt is niet de bedenker van aanslag Tarwekamp

AMSTERDAM – De 33-jarige man uit Rotterdam die volgens het Openbaar Ministerie het brein achter de verwoestende explosie aan de Tarwekamp in Den Haag lijkt te zijn, ontkent dat hij deze rol heeft gespeeld. Dat zegt zijn advocaat Gerard Spong, in reactie op het persbericht dat het OM vrijdag over de zaak heeft uitgebracht. Volgens advocaat Dirk Stoof, die een eveneens 33-jarige verdachte uit Oosterhout bijstaat, kiest de cliënt van Spong “de vlucht vooruit” en is zijn verhaal “ongeloofwaardig”.

“Mijn cliënt heeft zich niet van het geheel gedistantieerd”, zegt Spong. “Maar hij is niet de ‘auctor intellectualis’ ervan. De rolverdeling ligt wat anders. Hij heeft enorm veel spijt.” Meer wil Spong er vooralsnog niet over kwijt, laat hij weten.

Stoof bevestigt berichtgeving van De Telegraaf en RTL dat de vermeende organisator zijn medeverdachten 1500 euro beloning in het vooruitzicht had gesteld.

Bruidsmodezaak

De enorme explosie aan de Tarwekamp in de Haagse wijk Mariahoeve deed zich voor op 7 december en had zes doden, meerdere gewonden en grote materiële schade tot gevolg. Een aantal woningen stortte volledig in.

De cliënt van Spong kende de eigenaresse van de bruidsmodezaak die in het blok was gevestigd; zij zouden een relatie hebben gehad. De aanslag zou tegen haar zijn gericht.

Zwijgrecht

De andere verdachten zijn twee neven uit Roosendaal van 23 en 29 jaar. Marco Bos, de advocaat van de 29-jarige man, wil niet meer kwijt dan dat zijn cliënt zich tot dusver op zijn zwijgrecht heeft beroepen. De raadsman weet niet of hij dit zal blijven doen. Bos laat weten dat zijn cliënt het “heel erg” vindt wat er is gebeurd.

Het OM meldde vrijdag dat de vermoedelijke aanslag mogelijk al op 1 december had moeten plaatsvinden. De twee Roosendaalse verdachten werden toen aangehouden, op een parkeerplaats in Oosterhout. Zij zaten in een busje met onder meer zwaar vuurwerk en jerrycans benzine. De politie zond de twee mannen na verhoor heen.

Slecht idee

Volgens advocaat Stoof heeft zijn cliënt zich toen al teruggetrokken uit het geheel. “Hij vond het een slecht idee, wilde hooguit een paar bruidsjurken stelen. Op 1 december is hij niet komen opdagen, hij is in een café blijven zitten. Bij de brandstichting aan de Tarwekamp is hij dus ook niet betrokken geweest.”

Op 14 maart vindt een eerste voorbereidende zitting plaats in de zaak bij de rechtbank in Den Haag.

Boerenorganisaties openen meldpunt voor intimidatie bij leden

EDE – Boerenorganisaties zijn een meldpunt begonnen voor boeren, veehandelaren en veetransporteurs die te maken krijgen met intimidatie, bedreigingen en treiterijen. Zij kunnen bij dat meldpunt ook terecht voor advies over hoe ze moeten handelen als hen iets overkomt, melden LTO Nederland, Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV) en Vee&Logistiek.

Volgens de organisaties hebben veel Nederlandse boeren en andere mensen die werken in de veesector te maken met incidenten zoals bedreiging of intimidatie. Ze hebben eerder een enquête rondgestuurd onder hun leden om navraag te doen. Een derde dacht een toename van incidenten te zien, 83 procent zei te vrezen voor zaken zoals intimidatie en treiterijen. De enquête was ingevuld door slechts 162 respondenten uit de sector.

De boerenorganisaties wijzen als mogelijke oorzaak naar de Wet open overheid (Woo), waardoor informatie over boeren, veehandelaren en veetransporteurs tegenwoordig makkelijker opgevraagd kan worden via de overheid. “Veelal woont het gezin op het eigen bedrijf en daarmee gaat het hier om informatie die direct aan de persoonlijke levenssfeer raakt.” Met het meldpunt willen de organisaties de incidenten beter in beeld krijgen.

Activisten

Dreiging is onder andere afkomstig van activisten die zich zorgen maken om dierenwelzijn, zeggen de organisaties. In 2019 drongen bijvoorbeeld zestig dierenactivisten een varkensstal binnen in Boxtel. LTO benadrukte dat de impact van stalinsluiping groot is op boeren en hun gezinnen.

De activisten zijn in december overigens wel vrijgesproken door het gerechtshof. Volgens de rechters gedroegen zij zich vreedzaam en kon niet worden bewezen dat ze de staldeuren hebben geforceerd. Ook moesten ze langer binnen blijven door chaos die buiten was ontstaan. Boeren waren naar de veehouderij gekomen en de politie wilde een confrontatie tussen de twee groepen vermijden.

Ook bij voormalig LTO-voorzitter Sjaak van der Tak thuis stonden in 2022 onverwachts trekkersgroepen op de stoep, die protestacties hielden tegen het stikstofbeleid. Hij was niet te spreken over dit onaangekondigde bezoek.

Aanrijding auto en vrachtwagen op N397 [+foto’s]

Foto: SQVision

EERSEL – Op de N397 bij de Steenovens in Eersel is vrijdagmiddag een aanrijding geweest tussen een vrachtwagen en personenauto.

Er raakte niemand gewond bij het ongeval wel was er een enorme ravage.

Er is sprake van veel verkeershinder. Op de A67 was ook al een ongeluk gebeurd met een vrachtwagen waardoor er al sprake was van lange files.

Foto: SQVision

De weg moet gereinigd worden. Dit zorgt voor een langere afsluiting.

Politie deelt beelden van brandstichting auto burgemeester Buma [+video]

LEEUWARDEN – De politie deelt beelden van de personen die vorige zomer de auto van burgemeester Sybrand van Haersma Buma van Leeuwarden in brand staken. De politie doet al langere tijd onderzoek, maar er is nog niemand aangehouden. Ook is nog onduidelijk of de actie gericht was tegen de burgemeester.

De politie deelt beelden van een donkerblauwe Peugeot met daarin twee mensen, van wie er een “een opvallend geel shirt” draagt. De auto reed vlak voor de brandstichting naar de Pelikaanstraat, waar de auto van burgemeester Buma nabij zijn woning stond.

Op beelden van de brandstichting zelf is het onderlichaam van een verdachte te zien, terwijl deze man of vrouw een vloeistof over de auto uitgiet. Volgens de politie heeft deze persoon een geel shirt van SC Cambuur aan. “Het feit dat deze man of vrouw dit voetbalshirt draagt, hoeft zeker niet te betekenen dat dat iets zegt over het motief voor de brandstichting”, voegt de politie eraan toe.

De politie benadrukt de zaak heel serieus te nemen. De brand zorgde voor een gevaarlijke situatie. Maar ook speelt mee dat het gaat om de auto van de burgemeester van Leeuwarden. “Politie en OM geven hoge prioriteit aan de opsporing en vervolging van dit soort zaken. Omdat personen met een publieke taak die ongestoord uit moeten kunnen voeren.” Mensen die de verdachte of de auto herkennen of andere informatie hebben, worden gevraagd zich te melden.

KBN klopt wederom aan bij ILT vanwege achterstand scheepscertificering

Ad Koppejan, voorzitter van KBN | Foto: KBN

ROTTERDAM – Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft verontrustende signalen ontvangen dat schepen, waaronder met name duwbakken, niet op tijd gecertificeerd kunnen worden. Afgelopen dinsdag stuurde KBN een brandbrief aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om de ernstige gevolgen van deze situatie onder de aandacht te brengen. Het is onacceptabel dat schepen aan de kant moeten blijven door de achterstanden, wat niet alleen grote financiële schade oplevert voor de scheepseigenaar, maar ook de capaciteit voor het vervoer over water flink verminderd.

Ad Koppejan, voorzitter van KBN: “We hebben goed contact met onze achterban en volgen de ontwikkelingen op de voet. Mocht de situatie niet verbeteren, dan zullen wij scheepseigenaren adviseren om de ILT en het ministerie aansprakelijk te stellen voor de schade die hun is aangedaan door de achterstanden. Deze schippers hebben namelijk ook gewoon verplichtingen bij hun opdrachtgever.”

Vermijd belangenverstrengeling, maar doe het pragmatisch

In de brandbrief waarschuwt KBN ook voor een afnemende inspectiecapaciteit, nadat de organisatie signalen heeft ontvangen dat de ILT de inspecteurs zou willen verplichten om te kiezen tussen het alleen nog maar certificeren van schepen of het taxeren van schepen.

Koppejan: “Het is nodig dat elke vorm van belangenverstrengeling wordt vermeden. Tegelijkertijd moet voorkomen worden dat daardoor op de korte termijn het aantal inspecteurs dat certificeringswerkzaamheden kan uitvoeren, verder afneemt en de certificeringsachterstanden toenemen. Daarom pleit KBN voor een meer praktische aanpak waarbij keuringsinstellingen beide taken kunnen blijven uitvoeren, maar wel onder zeer strikte voorwaarden waarmee elke schijn van belangenverstrengeling wordt vermeden.

Goed overleg, ILT belooft onderzoek

Inmiddels is er contact geweest tussen Koppejan en de inspecteur-generaal van de ILT, Mattheus Wassenaar. Tijdens dit gesprek werd duidelijk dat de inspectie nog niet op de hoogte was van de certificeringsachterstanden. Wassenaar heeft toegezegd de situatie te onderzoeken en snel te reageren.

KBN verwacht binnenkort een reactie van de ILT en hoopt dat de achterstanden spoedig worden opgelost, zodat geen enkele schipper de dupe wordt van deze situatie.

Douane rijdt auto klem van drie verdachte uithalers in Waalhaven

Foto: JBMedia

ROTTERDAM – Het Team Bijzondere Bijstand (TBB) van de douane heeft iets na 03.00 uur een personenauto klemgereden op de Bunschoterweg in de Rotterdamse Waalhaven. Daarbij zijn drie mannen aangehouden.

Twee van hen zouden kort daarvoor pakketten hebben uitgehaald bij een opslagplaats voor lege containers. Deze empty depots zijn populair bij de invoer van drugs.

Bij het klemrijden raakte een van de verdachten gewond. Hij is voor controle naar het ziekenhuis gebracht.

De verdachten zijn twee mannen uit Rotterdam van 34 en 28 jaar oud en een man van 24 uit Papendrecht. Toen het speciale team van de douane de auto met de drie wilde klemrijden week deze uit en reed het fietspad op. Deze manoeuvre had geen effect omdat naast het fietspad een loods stond. De auto van de douane kwam hierbij in botsing met de auto van de verdachten.

Bij de aanhouding werd tussen de benen van de bijrijder een rode bigshoppertas aangetroffen met daarin een tiental pakketten met vermoedelijk cocaïne. Gezien de grote waarde van de vondst besloot het TBB tijdens het onderzoek om de situatie te beveiligen met “lange wapens”. Sinds de zomer van 2024 beschikt het team over de SIG Sauer MPX om zich bij eventuele dreiging beter te kunnen verdedigen.

Nadat het onderzoek ter plaatse was afgerond zijn de auto en de tas met pakketten afgevoerd.

Wrakingsverzoek afgewezen in de strafzaak Marengo

AMSTERDAM – De wrakingskamer heeft vrijdag het wrakingsverzoek in de zaak van Ridouan T., onderdeel van de strafzaak Marengo hoger beroep, afgewezen. Voor het kader verwijst de wrakingskamer naar eerdere uitspraken van Europese Hof voor de Rechten van de Mens en de Hoge Raad.

De wrakingskamer stelt vast dat de beslissing tot afwijzing van het verzoek van de verdediging tot het verlenen van meer voorbereidingstijd en vast te houden aan het door het hof beschreven tijdpad, een rechterlijke tussenbeslissing is die geen grond kan vormen voor wraking. In uitzonderlijke gevallen en naar objectieve maatstaven gemeten, kan uit de motivering van die beslissing wél van vooringenomenheid van het hof blijken. Maar daarvan is volgens de wrakingskamer geen sprake.

Op 16 december 2024 hebben de twee nieuw aangetreden raadslieden in de zaak van de verdachte Ridouan T. aan het hof verzoeken gedaan en standpunten ingenomen. De verdediging van Ridouan T. heeft onder meer gevraagd om de behandeling van de zaak tegen hun cliënt 16 maanden geheel stil te leggen. Het stilleggen van de zaak Ridouan T. is volgens de verdediging van T. nodig voor een goede voorbereiding van de behandeling in hoger beroep door hen als nieuwe raadslieden.

Op 9 januari 2025 heeft de strafkamer van het hof het verzoek van de verdediging van Ridouan T. om de behandeling van de zaak tegen hun cliënt 16 maanden geheel stil te leggen afgewezen. Het hof heeft een tijdpad voor de behandeling van de zaak aangegeven. Daarop hebben de raadslieden een wrakingsverzoek tegen de strafkamer ingediend. Volgens de verdediging is de motivering van de beslissing van het hof op vele punten onbegrijpelijk. Dit zou een zwaarwegende aanwijzing opleveren voor de mening dat het gerechtshof tegenover de verdachte een vooringenomenheid koestert. Daarmee zou de bestaande angst van de verdachte voor een dergelijke vooringenomenheid naar objectieve maatstaven gerechtvaardigd zijn.

De wrakingskamer heeft het wrakingsverzoek behandeld ter terechtzitting van 10 januari 2025. De verdediging heeft toen het wrakingsverzoek toegelicht en het Openbaar Ministere en de raadsheren van het hof hebben daarop een reactie gegeven. De verdachte, die fysiek de zitting wilde bijwonen, kon om veiligheidsredenen niet aangevoerd worden. Hij heeft vervolgens afgezien van het bijwonen van de zitting door middel van een videoverbinding.

De verdachte heeft een laatste woord laten uitspreken door zijn raadslieden.

Volgens de wrakingskamer zitten er onderdelen in de motivering van het hof waar de verdediging een andere zienswijze over heeft of kan hebben. Maar de wrakingskamer is van oordeel dat uit de beslissing tot afwijzing van de verzoeken of uit de motivering daarvan niet blijkt dat de raadsheren jegens de verdachte vooringenomen zijn of dat de verdachte daarvoor objectief gezien moet vrezen. En dat blijkt ook niet uit die beslissingen en de motivering samen. Dat de verdachte dat anders ziet is wel van belang maar niet doorslaggevend voor de beslissing.

Het is een omvangrijk dossier en van de nieuwe verdediging wordt het nodige gevergd. Maar de verdediging heeft zelf in de pleitnota gezegd dat het binnen het door het hof voorgestelde tijdpad ‘schier onmogelijk’ is effectieve en kwalitatieve rechtsbijstand te verlenen. Het kán dus wel. Ook aan het argument van de verdediging dat het hof niet ziet dat in deze zaak zeer specialistische kennis van de verdediging is vereist en het een bovenmatig gecompliceerde zaak is legt de wrakingskamer naast zich neer. De verdediging heeft niet gesteld dat zij niet beschikt of kan beschikken over die zeer gespecialiseerde kennis.

Volgens de verdediging is het hof partij geworden. Maar het hof is geen partij, het moet alleen een onpartijdige beslissing geven in het geding tussen het Openbaar Ministerie en de verdachte. En met het voorgestelde tijdpad is het hof geen partij in het geding geworden en heeft het niet de schijn van partijdigheid gewekt.

Volgens de wrakingskamer zat er ook in het laatste woord van de verdachte nog een wrakingsverzoek. Maar met dat wrakingsverzoek is de verdachte volgens de wrakingskamer te laat en bovendien kan een wrakingsverzoek niet gebaseerd worden op eerdere uitspraken van rechter waar een partij het niet mee eens is.

De behandeling van het wrakingsverzoek is met de beslissing van de wrakingskamer beëindigd en de strafzaak in de zaak van Ridouan T. gaat op 5 februari 2025 verder met dezelfde raadsheren van het hof.

Constructiefout in bruggen: TLN vreest dat transportbedrijven als eerste de dupe zijn

ZOETERMEER – Tientallen bruggen en viaducten in Nederland slijten sneller dan was voorzien. Dat liet minister Madlener gisteren aan de Tweede Kamer weten. De oorzaak is een constructiefout waardoor bewapening in beton sneller slijt dan normaal.

TLN vreest dat de transportsector opnieuw als eerste de dupe wordt wanneer de kapotte bruggen deels worden afgesloten en er gewichtsbeperkingen worden opgelegd.

Elisabeth Post, voorzitter van TLN: “Het gaat om zeer belangrijke knooppunten zoals het Prins Clausplein, Knooppunt Velperbroek en vele andere bruggen. Bij Velperbroek gelden al gewichtsbeperkingen en nu zal dat mogelijk op veel meer plaatsen gaan gebeuren.”

“De logistieke sector is meteen de dupe. Chauffeurs moeten omrijden, op zoek naar andere wegen of kunnen soms helemaal nergens meer komen. Nederland is een distributieland en dat kunnen we alleen blijven door ons wegennet op peil te houden. Mochten er toch afsluitingen noodzakelijk zijn, dan gaan we graag met Rijkswaterstaat in gesprek om kijken naar alternatieve routes of bijvoorbeeld de zwaarte van een gewichtsbeperking. Bovendien horen we dit soort nieuws liever aan de voorkant, zodat we weten wat er speelt en onze leden daar wellicht op kunnen inspelen.”

×