Clicky

zaterdag 17 mei 2025 - 03:00 uur
Home Blog Pagina 227

Handhavers ingezet bij wegwerkzaamheden in Amsterdam vanwege agressie

AMSTERDAM – Bij wegwerkzaamheden in Amsterdam worden de komende tijd vaker handhavers ingezet. Volgens de gemeente is dat nodig omdat de verkeersregelaars die bij omleidingen het verkeer begeleiden regelmatig te maken krijgen met agressie en geweld.

Zo zijn er bij werkzaamheden aan de Stadhouderskade verschillende incidenten geweest. “Verkeersregelaars zijn bedreigd en zelfs fysiek aangevallen”, aldus de gemeente. “Daarom hebben handhaving en politie extra gecontroleerd op verkeersovertredingen. Ze hebben meer dan honderd boetes uitgedeeld.”

De komende tijd gaan handhavers vaker verkeerscontroles houden, onder meer bij werkzaamheden in stadsdelen Centrum, West en Noord.

Verkeerswethouder Melanie van der Horst vindt het “eigenlijk bizar” dat de maatregelen nodig zijn. “Want het is niet normaal om een verkeersregelaar uit te schelden of aan te vallen omdat je een paar minuten moet omrijden. Ze staan daar voor ieders veiligheid en ze verdienen respect. Laten we onze verkeersregelaars steunen en respecteren voor het belangrijke werk dat zij doen. De boodschap is simpel: gedraag je!”

Geen straf voor politieagente die op wegrijdende auto schoot na staandehouding

UTRECHT – De rechtbank Midden-Nederland legt geen straf op aan de politieagente die schoot op een auto die wegreed na een staandehouding in Rotterdam. Hoewel de agente schuldig is bevonden aan poging tot doodslag, is zij niet strafbaar.

Volgens de rechtbank handelde zij namelijk in de rechtmatige uitoefening van haar taak als politieagente én in overeenstemming met de geweldsinstructie voor agenten. Daarom wordt de agente ontslagen van alle rechtsvervolging.

Op 13 mei 2023 gaf de agente samen met een collega een auto in Rotterdam een stopteken, omdat de auto mogelijk betrokken was bij explosies in de stad. In de auto zaten drie mannen. Nadat er geen antwoord werd gegeven op de vraag of de bestuurder verboden spullen bij zich had, vroeg de agente aan een inmiddels ook ter plaatse gekomen collega of hij de inzittenden wilde fouilleren. De auto begon daarop plotseling hoge toeren te maken, maar bewoog nog niet. De agente dook met haar bovenlichaam via het raam aan de bestuurderszijde de auto in om de sleutel om te draaien, maar dat lukte niet.

De bestuurder van de auto bewoog op dat moment zijn rechterhand van de versnellingspook naar zijn linker broeksband en pakte, volgens de verklaring van de agente, iets in zijn broeksband vast. De agente is daarop direct teruggedeinsd uit het inmiddels al rijdende voertuig en heeft haar dienstwapen gepakt. Zij loste vijf schoten op de wegrijdende auto. De eerste twee kogels kwamen in het bestuurdersportier terecht, de andere drie aan de achterzijde van de auto. Geen van de inzittenden raakte gewond.

De agente heeft verklaard dat zij ervan overtuigd was dat de bestuurder van de auto een vuurwapen tegen haar wilde gebruiken toen hij zijn rechterhand naar zijn linker broeksband bewoog en daar iets vastpakte. Zij was hier niet alleen vanwege de aard van die beweging van overtuigd, maar ook vanwege alles wat zij daarvoor had gehoord en gezien. De auto zou mogelijk betrokken zijn bij de explosies in Rotterdam en de bestuurder had niet direct gevolg gegeven aan haar stopteken.

Ook verklaarde de agente dat één van haar collega’s verderop de woorden ‘vluchtgevaarlijk of vuurwapengevaarlijk’ gebruikte. Zij ging er daarbij van uit dat het over één van de inzittenden ging.

De rechtbank vindt de verklaringen van de agente aannemelijk, mede omdat deze worden ondersteund door getuigenverklaringen. Hoewel de agente niet daadwerkelijk heeft gezien dat de bestuurder een vuurwapen pakte, vindt de rechtbank het op grond van de feiten en omstandigheden én de beleving van de agente begrijpelijk dat zij daarvan overtuigd was. De agente kon en mocht dus menen dat de bestuurder van de auto een vuurwapen tegen haar wilde gebruiken. In zo’n situatie is een politieagent bevoegd om een vuurwapen te gebruiken.

De rechtbank is ook van oordeel dat de agente vijf keer mocht schieten op de auto. Er was op dat moment geen ander, minder ingrijpend geweldsmiddel inzetbaar waarmee het potentiële gevaar kon worden voorkomen en de omstandigheden lieten het niet toe een waarschuwingsschot te lossen. Daarnaast had de agente zich voorafgaand aan de eerste schoten net uit de rijdende auto weten terug te trekken, waardoor zij in een fractie van een seconde op deze situatie moest reageren.

Ook de laatste drie schoten, toen de auto al wat verder weg was, zijn volgens de rechtbank gerechtvaardigd. De agente wilde namelijk de auto stoppen, zodat de bestuurder kon worden aangehouden.

De rechtbank oordeelt dat de politieagente in de rechtmatige uitoefening van haar functie én in overeenstemming met de geweldsinstructie heeft gehandeld, waardoor de poging tot doodslag niet strafbaar is. De rechtbank ontslaat de agente daarom van alle rechtsvervolging.

Techbedrijven hard omlaag op Wall Street door AI-opmars China

NEW YORK – De chip- en techbedrijven gingen maandag hard onderuit op de aandelenbeurzen in New York. De verrassend snelle opmars van China op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) joeg beleggers schrik aan. Het draait allemaal om de onlangs gelanceerde nieuwe AI-app van de Chinese start-up DeepSeek. Die chatbot zou die van grotere concurrenten, zoals ChatGPT van OpenAI, overtreffen en veel minder kosten om te trainen en te ontwikkelen. China lijkt daarmee een inhaalslag te hebben gemaakt op AI-gebied, ondanks de maatregelen van de VS om de nieuwste chiptechnologieën uit Chinese handen te houden.

DeepSeeks AI-app, die vorige week werd uitgebracht, staat nu al bovenaan de ranglijst in de Amerikaanse app-winkel van Apple en heeft ChatGPT ingehaald. De snelle opmars van de app betwist het idee dat de AI-technologie van China jaren achterloopt op die van de VS. Het roept ook vragen op over de miljarden aan investeringen die grote Amerikaanse techbedrijven hebben gedaan in AI, aangezien het model van DeepSeek is gebouwd met behulp van zogeheten ‘open source’-technologie die vrij toegankelijk is.

Nvidia, de belangrijkste verkoper van AI-chips ter wereld, kelderde 12,5 procent. Ook branchegenoten Advanced Micro Devices (AMD), Broadcom en Micron Technology gingen mee omlaag en verloren tot 9 procent. “Hoewel huidige leiders zoals Nvidia een sterke positie hebben, is het een herinnering dat de Amerikaanse AI-dominantie niet als vanzelfsprekend kan worden beschouwd”, zei beleggingsstrateeg Charu Chanana van Saxo Markets. “De opkomst van China’s DeepSeek geeft aan dat de concurrentie toeneemt, en hoewel het nu misschien geen significante bedreiging vormt, zullen toekomstige concurrenten zich sneller ontwikkelen en de gevestigde bedrijven sneller uitdagen.”

De Dow-Jonesindex noteerde kort na opening van de markt 0,4 procent lager op 44.224 punten. De brede S&P 500-index zakte 1,8 procent tot 5991 punten en techgraadmeter Nasdaq leverde 3 procent in tot 19.345 punten. De drie hoofdgraadmeters boekten afgelopen week nog stevige winsten, mede door de plannen van president Trump om fors te investeren in AI.

Getuigen moeten onder ede contanten oud-topman Jumbo verklaren

ASSEN – In het strafonderzoek naar Frits van Eerd, de voormalig topman van supermarktketen Jumbo, zullen voor aanvang van de inhoudelijke behandeling nog zeven getuigen onder ede worden gehoord. Daar heeft de rechtbank in Assen maandag mee ingestemd tijdens de tweede regiezitting in de strafzaak tegen Van Eerd. Deze getuigen moeten een beeld geven over de herkomst van 448.000 euro aan contant geld, die werd gevonden in de woning van Van Eerd in het Brabantse Heeswijk-Dinther.

De getuigen die worden verhoord betreffen personen die in het verleden goederen van de oud-topman hebben gekocht en daarvoor met contant geld hebben betaald. Van Eerd heeft altijd benadrukt dat het geld niet afkomstig is van misdaad, herhaalde zijn advocaat Robbert Jonk nog maar eens tijdens de zitting. “Mijn cliënt loopt tegen een muur aan bij het Openbaar Ministerie, wat hij zegt, wordt niet geloofd”, aldus Jonk.

Het horen van getuigen moet dan ook duidelijkheid scheppen over de herkomst van de contanten. De advocaat gaf verder tijdens de zitting aan dat het OM een schikking heeft geprobeerd te treffen met Van Eerd. Voorwaarde daarvoor was wel dat Van Eerd afstand deed van het geld. Dat wilde hij niet, omdat dit geld volgens zijn raadsman niet crimineel was.

Koelkast

De officier van justitie legde maandag nog eens uit waar de verdenking van witwassen tegen Van Eerd op gestoeld is. Niet alleen was het bedrag “op zichzelf al ongewoon”, maar het geld werd bovendien gevonden op bijzondere plekken, zoals in een koelkast en werkplaats. Het ging daarbij om briefjes van 500, 200 en 100 euro. En Van Eerd onderhield contacten met personen met criminele antecedenten, aldus de aanklager.

Van Eerd was zelf niet aanwezig in de rechtbank. Naast witwassen wordt hij ook verdacht van corruptie en valsheid in geschrifte. De inhoudelijke behandeling van de zaak vindt plaats op 23, 24 en 26 juni in de rechtbank in Groningen.

Laatste naam Holocaustslachtoffer voorgelezen in kamp Westerbork

HOOGHALEN – Op het terrein van het voormalige kamp Westerbork is maandag rond 14.30 uur de laatste naam van een Holocaustslachtoffer voorgelezen als onderdeel van de herdenking Namen Lezen. Zes dagen en vijf nachten achtereen werden in totaal 103.124 namen voorgelezen van mensen die slachtoffer waren van vervolging tijdens de Holocaust.

In totaal zeiden zo’n achthonderd mensen de namen en leeftijden van de slachtoffers op. Onder anderen de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema, staatssecretarissen Mariëlle Paul en Vincent Karremans, schrijver Arnon Grunberg en de Drentse commissaris van de Koning Jetta Klijnsma deden mee. Het voorlezen was te volgen via een livestream van de NOS en ook was het mogelijk om erbij te zijn.

De laatste namen werden maandag voorgelezen door onder anderen de Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch en Jaïr Stranders, artistiek leider van Theater na de Dam. Na de laatste naam, uitgesproken door Hans Peeper die als kind in Westerbork en Bergen-Belsen zat, werden twee joodse gebeden gezongen en opgezegd. Directeur van Herinneringscentrum Kamp Westerbork Bertien Minco hield een slotwoord. Zij dankte de lezers, die “de moed hadden om de confrontatie met het verleden aan te gaan”.

Het is maandag precies tachtig jaar geleden dat vernietigingskamp Auschwitz werd bevrijd door het leger van de Sovjet-Unie. Het voorlezen van de namen van Holocaustslachtoffers gebeurt iedere vijf jaar. De eerste editie was in 2005. Eerder werden telkens ongeveer 102.000 namen voorgelezen van de Joden, Sinti en Roma die vanuit kamp Westerbork zijn gedeporteerd naar onder meer Auschwitz. Deze editie zijn ook de namen van andere mensen toegevoegd, bijvoorbeeld van slachtoffers die via een ander land zijn gedeporteerd. Het zijn allemaal mensen die in Nederland zijn geboren, of in Nederland zijn geweest tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Spookrijder na aanrijding met vrachtwagen naar ziekenhuis, A73 bij Venlo weer vrij

A73

VENLO – De spookrijder die maandagochtend met de auto op de A73 bij Venlo op een vrachtwagen reed, is naar het ziekenhuis gebracht. Dat laat een politiewoordvoerder weten.

Het is haar niet bekend hoe ernstig de verwondingen zijn, wel laat ze weten dat het om een man gaat.

De chauffeur van de vrachtwagen is bij het ongeluk niet gewond geraakt.

Onderzocht wordt hoe het kon dat de man in de verkeerde richting op de snelweg reed. Er raakten ook andere voertuigen beschadigd. Het ongeluk gebeurde in zuidelijke richting, in de buurt van de afslag Venlo-West. Ook de andere kant op was de weg na het ongeval dicht tussen de knooppunten Zaarderheiken en Maasbree.

Inmiddels zijn beide wegen weer open.

Wat kun je met een spinhoogwerker?

Een spinhoogwerker is een van de meest veelzijdige en efficiënte hulpmiddelen voor werken op hoogte. Of je nu schildert, snoeit, monteert of onderhoud uitvoert, deze machine maakt het mogelijk om veilig, precies en met gemak te werken in situaties waar andere hoogwerkers niet passen. Maar wat maakt een spinhoogwerker zo speciaal? En waarvoor gebruik je hem precies? In dit artikel zetten we alle mogelijkheden op een rijtje.

Wat is een spinhoogwerker?

Een spinhoogwerker is een compacte en flexibele hoogwerker die op spinvormige stempels staat. Dankzij deze constructie kan hij stabiel staan op verschillende ondergronden, zoals gras, zand of asfalt. Hij is smal genoeg om door standaard deuropeningen te passen en licht genoeg om vloeren of kwetsbare oppervlakken te belasten. Bovendien kunnen spinhoogwerkers indrukwekkende hoogtes bereiken, tot wel 40 meter.

Waarvoor gebruik je een spinhoogwerker?

  • Onderhoud aan gebouwen
    Spinhoogwerkers worden vaak gebruikt bij het reinigen van gevels, ramen en dakgoten. Door hun flexibiliteit kun je ze gemakkelijk in kleine ruimtes manoeuvreren, zoals binnenplaatsen of smalle steegjes. Heb je bijvoorbeeld een lastig bereikbare plek op je pand? Een spinhoogwerker biedt de perfecte oplossing.
  • Snoeiwerkzaamheden
    Voor hoveniers en boomverzorgers is een spinhoogwerker onmisbaar. Hij kan eenvoudig worden opgesteld op zachte ondergronden zoals gras of bosgrond, zonder schade te veroorzaken. Hierdoor is hij ideaal voor het snoeien van hoge bomen of het verwijderen van gevaarlijke takken. Wil je weten wanneer je wat moet snoeien? Lees dan het inspiratie-artikel over snoeien op Intratruin.nl genaamd “Snoeien? Snoeikalender A-Z”.
  • Installaties en reparaties
    Bij het monteren van verlichting, camera’s of zonnepanelen komt een spinhoogwerker uitstekend van pas. Door de draaibare arm kun je makkelijk om obstakels heen werken, zoals een schoorsteen of dakrand. Bovendien zijn veel modellen elektrisch aangedreven, wat ze perfect maakt voor gebruik binnen en buiten.
  • Schilder- en renovatiewerkzaamheden
    Schilderen op grote hoogte kan een uitdaging zijn, vooral als je met een steiger moet werken. Met een spinhoogwerker werk je niet alleen sneller, maar ook veiliger. Daarnaast kun je eenvoudig een hoogteverschil of lastige hoek overbruggen.
  • Gebruik op moeilijk te bereiken locaties
    De compacte afmetingen en lichte constructie maken een spinhoogwerker uitermate geschikt voor plekken waar standaard hoogwerkers niet kunnen komen. Denk bijvoorbeeld aan historische gebouwen, smalle doorgangen of moeilijk toegankelijke tuinen.

Waarom een spinhoogwerker huren?

Een spinhoogwerker kopen is een flinke investering. Daarom kiezen veel mensen en bedrijven ervoor om er een te huren. Bij Jekuntmijhuren.nl kun je terecht voor een breed assortiment aan spinhoogwerkers, geschikt voor allerlei klussen. Voordelen van een spinhoogwerker huren zijn onder andere:

  • Flexibiliteit: Je hebt altijd de juiste machine voor jouw klus.
  • Kostenbesparing: Geen onderhouds- en opslagkosten.
  • Professionele begeleiding: Bij JeKuntMijHuren krijg je advies op maat en kun je rekenen op uitstekende service.

Voor wie is een spinhoogwerker geschikt?

Spinhoogwerkers zijn populair bij een breed scala aan gebruikers, zoals:

  • Schilders en gevelspecialisten: Voor het bereiken van lastige plekken.
  • Hoveniers en boomverzorgers: Voor snoeiwerk en boomverzorging.
  • Installateurs: Voor het plaatsen van zonnepanelen, verlichting of airco-units.
  • Facility managers: Voor onderhoud aan bedrijfspanden.

Ben je benieuwd naar hoe andere professionals een spinhoogwerker gebruiken? Kijk dan eens naar de verhalen van klanten op de klantenpagina van Jekuntmijhuren.nl.

Hoe huur je een spinhoogwerker?

Het huren van een spinhoogwerker is eenvoudig via Jekuntmijhuren.nl. Kies het model dat past bij jouw klus, neem contact op voor advies en haal de hoogwerker op of laat hem bezorgen op locatie. Heb je hulp nodig bij de bediening? Geen probleem, er zijn ook ervaren machinisten beschikbaar.

Conclusie: Waarom een spinhoogwerker de ideale keuze is

Een spinhoogwerker is veelzijdig, compact en geschikt voor allerlei klussen op hoogte. Of je nu een hovenier, schilder of klusser bent, deze machine biedt een veilige en efficiënte oplossing voor moeilijk bereikbare plekken. Wil je er zelf een huren? Bezoek dan de website van Jekuntmijhuren.nl en ontdek het gemak van een spinhoogwerker.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Coca-Cola roept frisdranken terug vanwege te hoog chloraatgehalte

ROTTERDAM – Coca-Cola roept meerdere blikjes en glazen flesjes frisdrank van het bedrijf terug omdat er te veel chloraat in zit. Het gaat om bepaalde verpakkingen van Coca-Cola en een aantal andere merken die onder The Coca-Cola Company vallen, namelijk Fuze Tea, Fanta Cassis, Minute Maid en Hawai Tropical.

De frisdranken zijn verkocht in winkels en automaten. Consumenten krijgen hun geld terug als ze het product terugbrengen naar de winkel waar ze het hebben gekocht.

Chloraat werd vroeger gebruikt als gewasbeschermingsmiddel, maar daarvoor is het tegenwoordig niet meer toegestaan. De stof kan ook ontstaan als bijproduct tijdens het gebruik van desinfectiemiddelen met chloor in de voedings- en drinkwaterindustrie. Volgens het Voedingscentrum is het risico dat je ziek wordt van chloraat heel erg klein. Vooral mensen met een schildklierafwijking of met een (ernstig) jodiumtekort kunnen er klachten van krijgen.

Coca-Cola heeft een lijst gepubliceerd met de verpakkingen en productiecodes waar het om gaat. Van Coca-Cola worden onder meer de blikjes van 0,15 liter teruggeroepen met een houdbaarheidsdatum van 30 november 2025. Hetzelfde geldt voor 0,15 liter-blikjes Coca-Cola Zero Sugar No Caf die tot 31 mei 2025 houdbaar zijn. Ook glazen literflessen Coca-Cola met een houdbaarheid tot 30 juni 2025 vallen onder de terugroepactie.

Andere frisdranken

Van Fuze Tea worden blikjes van 0,33 liter teruggeroepen van de varianten Peach Hibiscus, Sparkling en Mango Camomile. De houdbaarheidsdata zijn respectievelijk 31 december 2025 (Peach Hibiscus en Sparkling) en 30 september 2025 (Mango Camomile). Ook glazen 0,2 liter-flesjes Fuze Tea Green en Fuze Tea Peach Hibiscus moeten terug, die hebben een houdbaarheidsdatum van respectievelijk 31 juli 2025 en 30 november 2025.

Van Fanta Cassis en Minute Maid Apple worden glazen flesjes van 0,2 liter teruggeroepen die tot 30 november 2025 houdbaar zijn. Van Hawai Tropical gaat het om blikjes van 0,25 liter met diezelfde houdbaarheidsdatum.

EU-landen verlengen sancties tegen Rusland

BRUSSEL – De EU-landen zijn het eens geworden over het verlengen van de bestaande sancties tegen Rusland, laat EU-buitenlandchef Kaja Kallas weten. Hierdoor blijft Moskou volgens haar verstoken van middelen om de oorlog tegen Oekraïne te financieren.

De Hongaren gaven eerder deze maand aan nog niet akkoord te gaan met de voortzetting van de sancties die elke zes maanden unaniem moeten worden verlengd. De Hongaren schurken in de EU samen met Slowakije het meest aan tegen Rusland.

De Hongaren maakten zich vooral zorgen over hun energievoorziening. Zij krijgen goedkoop gas uit Rusland via Oekraïne. In een verklaring van Kallas en de Europese Commissie worden Hongarije en ook Slowakije op dat vlak enigszins gerustgesteld.

De ministers van Buitenlandse Zaken van de 27 EU-lidstaten zijn bijeen in Brussel. De landen spreken ook nog over een zestiende sanctiepakket tegen Rusland. Daarin wordt onder meer gekeken naar extra maatregelen tegen de Russische schaduwvloot.

Veldkamp spreekt Roemeense collega in Brussel over kunstroof

BRUSSEL – In Brussel heeft minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) gesproken met zijn Roemeense collega Emil Hurezeanu over de kunstroof uit het Drents Museum in Assen. Daar werden dit weekend gouden topstukken ontvreemd die geleend waren van musea in Roemenië.

“Ik heb benadrukt dat het onderzoek onze hoogste prioriteit heeft”, laat Veldkamp op sociale media weten. Hij belde zaterdag ook al met Hurezeanu over de diefstal.

Bij de inbraak in de nacht van vrijdag op zaterdag werden een gouden helm en drie gouden armbanden buitgemaakt.

Bietencampagne afgerond: 6,6 miljoen ton suikerbieten getransporteerd en verwerkt

Foto: CosunBeet

DINTELOORD – De suikerbietencampagne is qua verwerking op de fabrieken goed verlopen na een uitdagend teeltseizoen met hevige regenval in het begin en droogte aan het eind. Dat meldt Cosun Beet Company. Zowel in de fabriek in Dinteloord als in Hoogkerk zijn de laatste suikerbieten inmiddels verwerkt.

“Onze Duitse fabriek in Anklam sluit de campagne iets later af, namelijk rond 10 februari. Terwijl we de afgelopen maanden in totaal ruim 6,6 miljoen ton bieten verwerkten, wisten we ook stappen te zetten in energiebesparing en toekomstbestendigheid”, aldus Cosun.

Opbrengsten en resultaten

De totale opbrengst van 75 ton bieten per hectare met 16,3 procent suiker kende een gemiddelde suikeropbrengst van 12,2 ton per hectare. De suikeropbrengst is daarmee aanmerkelijk lager dan het vijfjarige gemiddelde van 13,8 ton suiker per hectare. De campagne duurde dit jaar 125 dagen, wat korter is dan vorig jaar namelijk 138.

Albert Keijzer: ‘Een job wel done!’

Ook transportbedrijf Albert Keijzer kijkt met trots terug op een succesvolle campagne die liep van 23 september 2024 t/m 19 januari 2025. Met maar liefst tien vrachtwagens die dag en nacht onderweg waren van Groningen naar Puttershoek en vijf vrachtwagens vanuit Dinteloord naar Puttershoek hebben zij samen maar liefst 100.000 ton suiker overgereden.

Fotocompilatie: Albert Keijzer

In totaal stonden dertig chauffeurs klaar om de klus te klaren. “Het was hard werken, maar we hebben het weer geflikt!”, aldus Albert Keijzer. “We bedanken onze topchauffeurs en iedereen die deze campagne mogelijk heeft gemaakt. Op naar de volgende!”

Verdachte (16) van explosies Almere langer vast

ALMERE – De 16-jarige jongen die vastzit na meerdere explosies begin januari bij een woning aan de John Raedeckerstraat in Almere, blijft nog veertien dagen langer vastzitten.

Twee andere minderjarigen zaten al niet meer vast, maar zijn nog altijd wel verdachten. Het Openbaar Ministerie verdenkt hen alle drie van betrokkenheid bij de explosies. Meer wil een woordvoerster niet over de verdenkingen toelichten.

In een eerder bericht deelde de politie donderdag dat van de twee vrijgelaten minderjarigen er één een wapen en de ander drugs bij zich had tijdens de aanhouding.

In een periode waarin het gebied rond de straat was aangewezen als veiligheidsrisicogebied, werden een 34-jarige vrouw uit Almere en een man van 44 met een onbekende woon- of verblijfplaats aangehouden voor vuurwapenbezit. Ook dit onderzoek loopt nog.

Jaarcijfers Port of Antwerp-Bruges tonen groei ondanks uitdagende tijden

Port of Antwerp-Bruges sluit 2024 af met een groei van 2,3% in totale goederenoverslag, wat neerkomt op 278 miljoen ton. Ondanks geopolitieke spanningen en economische onzekerheden toont de haven veerkracht, met een sterke stijging in containeroverslag als belangrijkste drijfveer. Voor 2025 staan ambitieuze plannen klaar om de spilfunctie in de internationale handel, operationele werking en de energietransitie, van de haven verder te versterken.

Sterke containeroverslag drijft groei te midden van turbulente tijden

Ondanks een turbulent economisch klimaat, met stijgende energieprijzen, geopolitieke spanningen en toegenomen internationale concurrentie, wist Port of Antwerp-Bruges in 2024 een totale goederenoverslag van 278 miljoen ton te realiseren, een stijging van 2,3% ten opzichte van 2023.

Containers waren de drijvende kracht achter deze groei, met een stijging van maar liefst 8,9% in tonnage en 8,1% in TEU. Reefercontainers stegen met 9,2%, goed voor 8,6% van de totale containertrafiek. Het marktaandeel van de haven in de Hamburg-Le Havre Range steeg in de eerste negen maanden met 0,7 procentpunt tot 30,6%. Het verlies van bijna een half miljoen TEU-containers van en naar Rusland in 2021 is inmiddels volledig gecompenseerd door groei naar andere vaargebieden.

Andere segmenten voelden de impact van de uitdagende marktomstandigheden. De wereldwijde geopolitieke spanningen en conflicten zorgen voor snel veranderende markten. Instabiliteit in de Rode Zee en geopolitieke spanningen leidden tot langere vaartijden en onzekerheid in de internationale scheepvaart. De chemiesector beleeft haar slechtste jaren sinds 2009, terwijl sectoren zoals de bouw en auto-industrie onder druk stonden door hoge energie- en grondstofprijzen en een lage vraag.

Conventioneel stukgoed bleef status quo (0,1%): het resultaat van pieken en dalen in de verschillende subsegmenten. Zo steeg de ijzer- en staaloverslag met 3,7%. De RoRo-overslag daalde dan weer met 3,4% in 2024, gedreven door een terugval in de overslag van nieuwe auto’s (-9,4%). De overslag van droge bulk groeide licht (0,4%). Steenkool daalde sterk (-35,4%), maar meststoffen compenseerden dit met een groei van 22,9%. Vloeibare bulk kende een daling van 5,8%, vooral door een verminderde vraag naar diesel (-22,3%) en LNG (-21,9%). Chemicaliën groeiden daarentegen sterk (+14,8%), mede dankzij een toename in biobrandstoffen (+60,1%), en dit ondanks blijvende druk op de Europese chemiesector.

In 2024 liepen 20.195 zeeschepen Port of Antwerp-Bruges aan, een lichte stijging van 0,2%. Zeebrugge verwelkomde 187 cruiseschepen en 557.000 passagiers in 2024.

Haven in transitie

In 2024 werden opnieuw belangrijke stappen gezet richting de ambitie om tegen 2050 een klimaatneutrale haven te worden, een prioriteit die ook in 2025 centraal blijft staan. De focus op circulaire economie krijgt verder vorm in NextGen District en de innovatiehub Next Gen demo. Ook het CHERISH2O-project, gericht op het zuiveren en hergebruiken van bedrijfsafvalwater, en het Warmtenet Antwerpen Noord, het eerste open-access warmtenet van België, dragen bij aan de circulaire ambities van de haven.

In de maritieme sector zorgde de eerste methanolbunkering van een diepzeeschip een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van Port of Antwerp-Bruges als multifuelhaven. Walstroomprojecten in Antwerpen en Zeebrugge spelen een essentiële rol in het verminderen van emissies en geluidsoverlast. De installatie van een van Europa’s grootste publieke laadpunten voor elektrische vrachtwagens maakt het havengebied tot een cruciale schakel in duurzaam vrachtvervoer. Bovendien werd de verduurzaming van de eigen vloot voortgezet met innovaties zoals de Volta 1, Europa’s eerste volledig elektrische sleepboot, en de Methatug, de eerste sleepboot ter wereld aangedreven door methanol.

Infrastructuur: basis voor duurzame groei en concurrentiepositie

Met de officiële invoering van een diepgang van 16 meter in 2024 heeft de haven haar concurrentiepositie aanzienlijk versterkt. Het record van 16,3 meter diepgang in Zeebrugge, onderstreept deze vooruitgang. Tegelijkertijd wordt in Zeebrugge de ICO RoRo-terminal verder ontwikkeld, waarmee het platform inspeelt op de groeiende vraag naar capaciteit. De bouw van het nieuwe Antwerp Coordination Center zal daarnaast dienen als strategisch knooppunt om de nautische keten te optimaliseren en de efficiëntie van de haven verder te verhogen.

Deze infrastructuurontwikkelingen zijn niet alleen van cruciaal belang voor de operationele prestaties en duurzame groei van de haven, maar versterken ook de aantrekkingskracht op innovatieve investeerders zoals Vioneo. Naast infrastructuur blijft veiligheid een prioriteit, met in januari 2024 de succesvolle uitrol van Certified Pick Up, waarmee intussen meer dan 1 miljoen containers veilig werden vrijgegeven.

Samenwerking als fundament voor succes

De ambitie van Port of Antwerp-Bruges is duidelijk: een spilfunctie blijven vervullen in de energietransitie en internationale handel. Om deze rol te versterken, combineert de haven haar positie als katalysator voor investeringen met strategische eigen investeringen. Samenwerking is daarbij onmisbaar. Door partnerschappen met diverse stakeholders zowel lokaal als internationaal weet de haven economische groei, innovatie en duurzaamheid te verbinden en blijft zij een essentiële schakel in de internationale logistieke handel.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Het afgelopen jaar hebben we opnieuw onze veerkracht getoond. De uitdagingen waar we mee te maken hebben, zoals geopolitieke spanningen, de energietransitie en complexe vergunningstrajecten, vragen meer dan ooit om grensoverschrijdende samenwerking en een gedeelde visie. Alleen zo blijven we aantrekkelijk voor investeerders en behouden we onze strategische rol als pionier in de sector. Daarnaast blijft de vraag naar extra capaciteit luider klinken, terwijl veiligheid een steeds belangrijker thema wordt. 2025 wordt ongetwijfeld opnieuw een jaar van uitdagingen, maar ook van kansen. Met onze unieke mix van logistiek, maritiem en industrie, en onze strategische ligging, zijn we klaar om opnieuw onze wendbaarheid te bewijzen.”

Airbus beëindigt vrachtactiviteiten met Beluga-vliegtuigen, 75 banen verloren

Airbus heeft afgelopen vrijdag bevestigd dat het stopt met zijn gespecialiseerde vrachtactiviteiten met de iconische Beluga-vliegtuigen. Dit besluit leidt tot het verlies van 75 banen. De vluchten van Airbus Beluga Transport (AiBT) zijn per direct opgeschort, aldus een woordvoerder van het lucht- en ruimtevaartbedrijf.

Beluga: een gigantisch vrachtvliegtuig

De Beluga, gebaseerd op de Airbus A300-600, staat bekend als een van de grootste vrachtvliegtuigen ter wereld qua volume. Met zijn kenmerkende ronde romp, die doet denken aan een walvis, werd het toestel in 1995 in gebruik genomen om grote vliegtuigonderdelen tussen Airbus-productielocaties te vervoeren.

In 2019 begon Airbus de eerste generatie Beluga’s (BelugaST) te vervangen door de grotere Beluga XL, gebaseerd op de Airbus A330. Deze XL-modellen worden nog steeds ingezet voor het transport van vliegtuigonderdelen binnen Airbus.

AiBT: een korte carrière

In november 2023 lanceerde Airbus het AiBT-programma, waarbij vier BelugaST’s werden ingezet om buitenmaatse vracht te vervoeren voor klanten in sectoren als lucht- en ruimtevaart, energie, maritiem, defensie, ruimtevaart en humanitaire hulp. Ondanks een stabiele vraag naar luchtvracht besloot Airbus nu om deze commerciële vrachtactiviteiten te beëindigen.

Operatieve uitdagingen

Volgens Airbus ligt de reden voor de stopzetting niet bij veranderingen in de luchtvrachtmarkt. Hoewel er een verschuiving is naar maritiem transport in sommige sectoren, speelde dit geen doorslaggevende rol.

“De belangrijkste uitdaging waren de operationele moeilijkheden,” aldus een woordvoerder. Het Beluga-vliegtuig vereist speciaal opgeleid personeel en specifieke laadapparatuur, wat de operaties complex en kostbaar maakt.

Beluga XL blijft actief

Hoewel de AiBT-operaties zijn stopgezet, blijven de Beluga XL-vliegtuigen actief voor het interne transport van Airbus. Het besluit om AiBT te beëindigen benadrukt de uitdagingen van het inzetten van gespecialiseerde vliegtuigen in een concurrerende en veeleisende markt.

Ontheemde Palestijnen keren massaal terug naar Noord-Gaza

GAZA-STAD – Ontheemde Palestijnen trekken massaal richting het noorden van de Gazastrook, waar ze sinds maandag weer naartoe kunnen. Een veiligheidsfunctionaris zegt tegen persbureau AFP dat in de eerste twee uur meer dan 200.000 mensen zijn teruggekeerd.

Er zijn nog steeds Palestijnen onderweg. Op beelden is te zien dat het om grote mensenmassa’s gaat, onder wie gezinnen met jonge kinderen en ouderen. Er zijn twee routes geopend. Eerst een langs de kust voor voetgangers, later opende ook een weg voor voertuigen. Al Jazeera meldt dat er een kilometerslange rij met auto’s staat. Die mogen pas doorrijden na een Israëlische inspectie, aldus de nieuwszender.

De ontheemden konden eerder niet terug vanwege een Israëlische barrière. Israël had het noorden van de rest van de Gazastrook gescheiden met de zogeheten Netzarim-corridor.

Inwoners van het noorden werden in 2023, aan het begin van de oorlog, opgeroepen in zuidelijke richting te vertrekken. De terugkeer maakt deel uit van een bestand tussen Israël en de Palestijnse groepering Hamas. De overeenkomst is ruim een week geleden ingegaan.

×