Clicky

zaterdag 17 mei 2025 - 15:32 uur
Home Blog Pagina 226

Transportsector behaalt eerste deadline voor retrofit Smart Tacho 2

ZOETERMEER – De transportsector heeft met succes de eerste belangrijke deadline voor de retrofit van de Smart Tacho 2 gehaald. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Ondanks uitdagingen zoals de late beschikbaarheid van de tachograaf en technische obstakels, is het doel om voertuigen met een analoge of eerste generatie digitale tachograaf (G1) in grensoverschrijdend vervoer om te bouwen, grotendeels bereikt. De deadline, die op 1 januari 2025 afliep, is dankzij de inspanningen van fabrikanten, werkplaatsen en transportbedrijven een succes geworden.

‘Leerperiode’ tot 1 maart

Bedrijven die de retrofit nog niet hebben afgerond, kunnen tot 1 maart rekenen op een leerperiode. In deze periode worden overtredingen niet direct beboet, maar volgt een waarschuwing. Voor de volgende deadlines is een dergelijke overgangsregeling niet van toepassing.

Volgende deadlines in zicht

De focus ligt nu op de komende deadlines:

  • 19 augustus 2025: Retrofit voor voertuigen met een Smart Tacho 1 (G2V1).
  • 1 juli 2026: Tachografen verplicht voor lichte voertuigen (M1/N1) vanaf 2,5 ton.

Cijfers retrofit Smart Tacho 2

Volgens gegevens van de RDW zijn sinds 21 augustus 2023 ruim 122.000 voertuigen geregistreerd, waarvan bijna 67.000 zijn uitgerust met een Smart Tacho 2. Hiervan hebben ongeveer 48.000 voertuigen een retrofit ondergaan, terwijl de overige voertuigen al nieuw zijn geleverd met de nieuwste tachograaf.

Hoewel de cijfers een indruk geven van de voortgang, blijft het exacte aantal voertuigen dat nog moet worden aangepast onduidelijk. Het is onbekend hoeveel voertuigen daadwerkelijk grensoverschrijdend actief zijn en welke voertuigen vervangen worden. Voor de deadline van 1 juli 2026, waarbij voertuigen zonder tachograaf betrokken zijn, is het nog moeilijker te voorspellen hoeveel voertuigen moeten worden aangepast.

Sector verdient lof

Ondanks de onzekerheden kan de sector trots zijn op wat al is bereikt. Nederland loopt voorop binnen de EU en toont aan voorbereid te zijn op de resterende uitdagingen. Dit succes benadrukt de inzet van de branche om een toekomstbestendige transportsector te realiseren.

Storingen blijven aandachtspunt

Hoewel de eerste fase succesvol is afgerond, blijven er storingen in de Smart Tacho 2 optreden. TLN signaleert zowel software- als hardwareproblemen en heeft hierover overleg gevoerd met handhavers en fabrikanten. Het is van belang dat deze problemen worden opgelost om het gebruik van de tachograaf verder te optimaliseren.

Ook laatste hertesten MKZ negatief, nu alle maatregelen beëindigd

DEN HAAG – Ook de laatste hertesten op mond-en-klauwzeer (MKZ) zijn negatief, meldt landbouwminister Femke Wiersma op X.

Daarmee komt definitief een einde aan alle beperkingen vanwege de zeer besmettelijke ziekte. Die waren afgelopen vrijdag grotendeels al afgeschaald, maar twaalf bedrijven mochten nog geen kalveren vervoeren in afwachting van de uitslag van de hertesten.

De twaalf bedrijven die nog te maken hadden met een vervoersverbod, hadden eerder kalveren geïmporteerd uit de Duitse deelstaat Brandenburg. Eerder dit jaar werd de ziekte daar aangetroffen op een boerderij met waterbuffels.

In Nederland was de angst groot dat de ziekte zich ook hier zou verspreiden. Toen dat in 2001 gebeurde, moesten honderdduizenden dieren worden geruimd.

Sluis Bosscherveld werkt met bloktijden vanwege technische storing

Foto: Rijkswaterstaat | Flying Eye

MAASTRICHT – Sluis Bosscherveld in Maastricht functioneert sinds maandag 13 januari 2025 met bloktijden. Dit betekent dat schepen alleen op bepaalde tijdstippen de sluis kunnen passeren. De maatregel is genomen na een storing die veroorzaakt werd door problemen met de deuren van de sluis.

Bloktijden om techniek te ontzien

Met het instellen van bloktijden probeert Rijkswaterstaat de technische onderdelen van de sluis zoveel mogelijk te ontzien, terwijl het schutten van schepen nog steeds mogelijk blijft. De bedientijden van de sluis zijn als volgt:

  • 08.00 – 10.00 uur
  • 12.00 – 14.00 uur
  • 16.00 – 18.00 uur
  • 20.00 – 22.00 uur

Deze tijden zijn ook te vinden in de Berichten aan de Scheepvaart (BAS-berichten).

Technische problemen en tijdelijke maatregelen

De storing is het gevolg van defecten aan onderdelen van het bewegingswerk van de sluisdeuren. Een duurzame oplossing kan pas worden gerealiseerd tijdens de grote herstelwerkzaamheden die gepland staan voor eind 2025.

Om de storing zo snel mogelijk beheersbaar te maken, worden tijdelijke aanpassingen uitgevoerd. Daarnaast worden onderdelen van de sluis voortijdig gereviseerd, die naar verwachting eind maart 2025 geplaatst kunnen worden. In april 2025 wordt geëvalueerd of deze maatregelen voldoende zijn om de bloktijden op te heffen en de sluis weer volledig in gebruik te nemen.

Groot onderhoud gepland in najaar 2025

Langdurig groot onderhoud aan de sluis staat gepland voor het najaar van 2025. De werkzaamheden zullen waarschijnlijk eind september of begin oktober van start gaan. Nadere informatie hierover wordt op een later moment via de gebruikelijke kanalen bekendgemaakt.

Colombia stuurt eigen militaire toestellen naar VS voor migranten

BOGOTA – Colombia heeft maandag twee militaire toestellen naar steden in de Verenigde Staten gestuurd om illegale migranten op te halen. Een vliegtuig vloog naar San Diego voor de repatriëring van 110 Colombianen, een ander toestel vertrok naar Houston.

De Colombiaanse president Gustavo Petro weigerde afgelopen weekend om militaire vluchten uit de VS met uitgezette migranten te laten landen. De Amerikaanse president Donald Trump kondigde daarop invoertarieven tot 50 procent op alle producten uit Colombia aan. Petro kwam met een vergelijkbaar dreigement en eiste dat Colombianen “met waardigheid en respect” behandeld worden.

Enkele uren later meldde het Witte Huis in een verklaring dat Colombia alsnog met alle voorwaarden van Trump akkoord was gegaan. De uitzettingen naar Colombia zouden worden hervat. “Voor het eerst in de geschiedenis laden we illegale aliens in militaire vliegtuigen om ze terug te sturen naar de plek waar ze vandaan komen”, zei Trump maandagavond in een toespraak. “We worden weer gerespecteerd, nadat er jarenlang om ons gelachen is.” Met eigen militaire vliegtuigen naar de VS vliegen is volgens Colombia “een win-winsituatie”.

Volgens persbureau Reuters landde maandag ook een Amerikaanse vlucht met uitgezette migranten in Guatemala. Aan boord zouden 64 mensen zijn geweest.

Talpa zoekt invaller voor Art Rooijakkers bij Nieuws van de Dag

HILVERSUM – Talpa is op zoek naar een geschikte invaller voor Art Rooijakkers bij het programma Nieuws van de Dag.

De 50-jarige presentator maakte dinsdag bekend dat hij door stemproblemen zijn werk tijdelijk moet neerleggen. Rooijakkers presenteert het actualiteitenprogramma op SBS6 afwisselend met Malou Petter.

“We vinden het heel jammer dat Art door zijn gezondheid de komende tijd Nieuws van de Dag niet kan presenteren, maar zijn gezondheid gaat vanzelfsprekend te allen tijde voor. We wensen Art veel beterschap”, reageert een woordvoerder.

Rooijakkers moet geopereerd worden aan een granuloom, een ontsteking, die tegen zijn stemband drukt. Hij legt zijn werk vanaf volgende week neer. Het is niet de eerste keer dat Rooijakkers met stemproblemen kampt. In 2022 moest hij ook tijdelijk stoppen met werk door stemproblemen. Door poliepen op zijn stembanden moest hij honderd dagen in stilte leven.

OvV: Positie havenmeester belangrijk voor veiligheid op de Nieuwe Maas

Foto: Onderzoeksraad

ROTTERDAM – De Onderzoeksraad voor Veiligheid ziet goede ontwikkelingen om de vaarveiligheid op de Nieuwe Maas in centrum Rotterdam te vergroten. Tegelijkertijd moet het niet alleen bij goede voornemens blijven van de partijen die betrokken zijn bij het vaarverkeer. De Onderzoeksraad verwacht dat alle partijen met concrete maatregelen komen, zoals snelheidsbeperkende maatregelen. Daarbij is een grote rol weggelegd voor de havenmeester Rotterdam.

Dit blijkt uit de opvolgingsnotitie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Met de notitie beoordeelt de Onderzoeksraad de reactie van de partijen op de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport ‘Aanvaring van een watertaxi met een havenrondvaartboot’ uit januari 2024.

Hameren op blijvende samenwerking

Erica Bakkum, raadslid: ‘Natuurlijk is het goed dat de partijen gemotiveerd en bereid zijn om samen te werken aan passende oplossingen om de veiligheid op de Nieuwe Maas te vergroten. Maar de Onderzoeksraad hamert op een blijvende samenwerking; die is essentieel om de veiligheid op korte en lange termijn te vergroten. Sinds het voorval van juli 2022 hebben zich zo’n twintig incidenten voorgedaan rond dezelfde locatie op de Nieuwe Maas. Alle partijen willen dat voor de toekomst voorkomen, zeker nu het vaarverkeer daar alleen maar intensiever wordt.’

Wat ging vooraf?

De Onderzoeksraad heeft in januari 2024 een onderzoeksrapport gepubliceerd over een aanvaring in juni 2022. In dit rapport staan aanbevelingen aan betrokken partijen om het vaarverkeer op de Nieuwe Maas veiliger te maken. De afgelopen periode hebben de partijen die een aanbeveling ontvingen, laten weten hoe zij met de aanbevelingen aan de slag zijn gegaan. Zo heeft Watertaxi Rotterdam het trainingsprogramma aangepast en maatregelen genomen die ervoor zorgen dat schippers minder worden afgeleid. In de opvolgingsnotitie geeft de Onderzoeksraad het oordeel over de opvolging per aanbeveling.

Vlak voordat de opvolgingsnotitie in november 2024 gepubliceerd zou worden, was een watertaxi op bijna dezelfde plaats opnieuw betrokken bij een aanvaring. Daarom heeft de Onderzoeksraad de publicatie van de opvolgingsnotitie uitgesteld en eerst begin 2025 een rondetafelgesprek georganiseerd met alle betrokken partijen. Tijdens dit rondetafelgesprek heeft de Onderzoeksraad alle partijen aangesproken op hun gezamenlijke verantwoordelijkheid om de drukbevaren Nieuwe Maas veilig te houden.

Alle partijen hebben aangegeven binnenkort onder leiding van de havenmeester Rotterdam gezamenlijk te willen komen tot duidelijke acties om de veiligheid op de Nieuwe Maas te vergroten.

Trump zinspeelt op derde termijn in toespraak voor leden Huis

MIAMI – In een toespraak voor Republikeinse leden van het Huis van Afgevaardigden in zijn thuisstaat Florida heeft Donald Trump grappen gemaakt over de mogelijkheid van een derde termijn. In de Amerikaanse grondwet is vastgelegd dat presidenten maximaal twee termijnen mogen aanblijven. “Mag ik me nog een keer verkiesbaar stellen?”, vroeg Trump zich hardop af.

“Ik heb veel geld ingezameld voor de volgende race”, zei Trump tegen zijn partijgenoten. “Ik neem aan dat ik dat niet voor mezelf kan gebruiken, maar ik weet het niet helemaal zeker.” Het is niet voor het eerst dat Trump zinspeelt op een derde termijn. Vorige week zei hij in een toespraak in Las Vegas dat het “de grootste eer van mijn leven zal zijn om niet één, maar twee, drie of vier keer te dienen”.

Het Republikeinse Congreslid Andy Ogles zette deze week een eerste stap om een voorstel te doen voor een grondwetswijziging die een derde termijn voor Trump mogelijk moet maken. Volgens Ogles “heeft het land Trumps doortastende leiderschap hard nodig”.

Het voorstellen van een grondwetswijziging vraagt in zowel het Huis als de Senaat om een tweederdemeerderheid. Het aannemen van zo’n voorstel is nog lastiger: driekwart van de staten moet het goedkeuren. De kans dat zo’n grondwetswijziging er daadwerkelijk komt, is volgens The New York Times nihil.

AanZET-subsidie voor zero-emissie vrachtwagens vanaf vandaag weer beschikbaar

Elektrische Vrachtwagen
Foto: Adobe Stock | Val Philips

DEN HAAG – Vanaf vandaag, dinsdag 28 januari 2025 om 09:00 uur, kunnen ondernemers en non-profitorganisaties de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) aanvragen. Deze regeling ondersteunt de aanschaf of financial lease van nieuwe, volledig emissieloze vrachtwagens. De aanvraagperiode loopt tot en met vrijdag 7 februari 2025, 12:00 uur.

Belangrijkste wijzigingen in 2025

Ten opzichte van voorgaande jaren zijn er enkele belangrijke aanpassingen in de AanZET-regeling:

  • Uitbreiding voertuigdefinitie: Voertuigen met een waterstofverbrandingsmotor (H2ICE) komen nu ook in aanmerking voor subsidie.
  • Gewichtscriteria: Vrachtwagens tussen 4.250 en 10.000 kilogram zijn niet langer subsidiabel, aangezien de prijzen van emissieloze voertuigen in deze klasse vergelijkbaar zijn met die van dieselvarianten.
  • Subsidiebedragen: De maximale subsidiebedragen voor N2-voertuigen (10.000 kg tot 12.000 kg) zijn verhoogd. Voor N3-voertuigen tot en met 18.000 kg zijn de subsidiepercentages en maximale bedragen gelijkgetrokken met de overige N3-voertuigen.
  • Voorschotpercentage: Het voorschotpercentage is verlaagd van 90% naar 70%.
  • Termijn vaststellingsverzoek: De termijn om het vaststellingsverzoek in te dienen is verkort van 15 naar 12 maanden, met een mogelijke verlenging van 12 maanden.
  • Combinatie met andere subsidies: Het is niet mogelijk om AanZET te combineren met de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) of de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM).

Subsidiebedragen en percentages

Het subsidiebedrag is afhankelijk van de voertuigcategorie en het type onderneming. Voor kleine ondernemingen en non-profitinstellingen kan het subsidiepercentage oplopen tot 29%, met een maximaal bedrag van €115.200 voor N3-voertuigen. Voor middelgrote ondernemingen is dit maximaal 21% (€83.200), en voor grote ondernemingen 11,1% (€43.900).

Aanvraagprocedure

Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst per datum; het exacte tijdstip van indienen binnen een dag is niet van invloed. Ondernemingen kunnen per werkdag één aanvraag indienen voor de aanschaf van één emissieloze vrachtwagen. Bij meerdere aanvragen op dezelfde dag wordt alleen de eerste in behandeling genomen.

Let op: begroting nog niet goedgekeurd

Hoewel de regeling open is voor aanvragen, is de begroting voor 2025 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nog niet goedgekeurd door de Eerste Kamer. De stemming hierover wordt half februari verwacht. Eventuele updates hierover zullen op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) worden geplaatst.

Voor meer informatie en het indienen van een aanvraag, bezoek de website van de RVO: RVO.nl

CBS: vorig jaar 33.000 mensen dakloos, meer dan jaar eerder

DEN HAAG – In Nederland waren vorig jaar op 1 januari naar schatting 33.000 mensen tussen de 18 en 65 jaar dakloos, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. Dat zijn er meer dan een jaar eerder, toen in die leeftijdscategorie naar schatting 30.600 mensen geen dak boven hun hoofd hadden.

In 2022 lag het aantal daklozen tussen de 18 en 65 jaar nog op bijna 27.000 mensen. Tussen 2018 en 2022 daalde het aantal nog. Het CBS geeft geen verklaring voor de toename van vorig jaar.

Het CBS telt mensen als dakloos wanneer ze buiten, in een auto, kraakpand of vakantiewoning slapen, of wanneer ze een noodopvang bezoeken. Maar ook mensen zonder eigen onderdak die tijdelijk verblijven bij familie, vrienden of kennissen. Het bureau telt eerst het aantal daklozen dat ergens is geregistreerd. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die bekend zijn bij de reclassering, een postadres hebben bij de opvang of een bijstandsuitkering voor adresloze personen ontvangen.

Methode

Zeven op de tien daklozen staan echter niet in die registers. Daarom maakt het CBS een schatting met een methode die daar speciaal voor is ontwikkeld. “Deze methode is alleen toepasbaar op mensen die in de gebruikte registraties zouden kúnnen voorkomen”, aldus het CBS. “Dit betekent dat bijvoorbeeld mensen zonder geldige verblijfsvergunning, of mensen die vanwege hun leeftijd geen bijstandsuitkering kunnen krijgen (jonger dan 18 of ouder dan 65 jaar), niet kunnen worden meegerekend in het aantal dakloze mensen.”

Verder blijkt uit de cijfers dat bijna de helft van de dakloze 18 tot 65-jarigen niet in Nederland is geboren: 9 procent in een ander Europees land, 37 procent buiten Europa. Van de dakloze mensen is 33 procent geboren in Nederland, en de ouders ook. 21 procent is in Nederland geboren, maar een of beide ouders niet.

Door de jaren heen is de samenstelling van de groep dakloze mensen qua geslacht en leeftijd bijna niet veranderd. Ook vorig jaar was het merendeel man (83 procent), en de meeste mensen (61 procent) waren tussen de 27 en 50 jaar oud.

Drie mensen aangehouden na steekincident in Geleen

GELEEN – De politie heeft dinsdagochtend vroeg drie mensen aangehouden die worden verdacht van betrokkenheid bij een steekincident op de Jos Klijnenlaan in het Limburgse Geleen.

Rond 00.10 uur dinsdag kreeg de politie een melding van een ruzie tussen meerdere personen, waarbij gestoken zou zijn. Een persoon raakte hierbij gewond. Het slachtoffer is naar het ziekenhuis overgebracht.

De politie onderzoekt de zaak.

Vrachtwagen gekanteld op A8 [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio | Michel van Bergen

ZAANSTAD – Op de A8 is dinsdagochtend een vrachtwagen gekanteld. Dat meldt Rijkswaterstaat.

De chauffeur van de vrachtwagen is er via het dak uitgehaald. Hij is met onbekend letsel naar het ziekenhuis overgebracht.

De A8 vanuit Amsterdam richting Zaandam is voor Zaanstad-Assendelft dicht. Het verkeer wordt bij afrit Zaanstad-Westerkoog van de weg geleid.

De geleiderail zal ook vervangen moeten worden, meldt Rijkswaterstaat.

A12 bij Bleiswijk weer open na urenlang dicht te zijn geweest

A12

BLEISWIJK – De A12 richting Den Haag is weer open bij Bleiswijk.

De weg was urenlang dicht door een ongeluk in de buurt van de afrit naar die Zuid-Hollandse plaats.

Verkeer werd omgeleid. Ook vond net voor Waddinxveen een ongeluk plaats in de ontstane file.

Code rood in westen van Frankrijk vanwege aanhoudend noodweer

RENNES – In drie departementen in het westen van Frankrijk geldt dinsdagochtend code rood, de zwaarste weerwaarschuwing, om aanhoudende regenval. De stad Rennes in het departement Ille-et-Vilaine werd de afgelopen dagen al getroffen door overstromingen.

Code rood geldt inmiddels ook in de nabijgelegen departementen Morbihan en la Loire-Atlantique.

In vier andere departementen in het westen van het land geldt code oranje. De waarschuwingen houden nog tot zeker woensdag aan.

De regio werd achtereenvolgens getroffen door de stormen Éowyn en Herminia. In Rennes leidden die tot de ernstigste overstromingen in veertig jaar, meldt het Franse BFMTV. Zeker vierhonderd inwoners moesten geëvacueerd worden.

Geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort door kapotte bovenleiding

UTRECHT – Door een defecte bovenleiding rijden er naar verwachting tot zeker 14.00 uur geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort.

Tussen de twee steden heeft NS bussen ingezet. Aanvankelijk was de verwachting dat de hinder tot zeker 12.00 uur zou duren.

De bovenleiding in kwestie ging kapot ter hoogte van Den Dolder. De inzittenden van drie treinen die door het defect strandden zijn teruggebracht naar Utrecht Centraal.

Reizigers tussen Utrecht en Amersfoort krijgen in de reisplanner van de NS het advies om te reizen via Hilversum. Een NS-woordvoerder laat rond 10.30 uur weten dat het hierdoor drukker was rond Hilversum, maar dat dit nu niet meer het geval is.

Zeer grote brand uitgebroken bij Phoenix Pallets in Hasselt

brand vuur

HASSELT – Bij een bedrijf dat houten pallets maakt in Hasselt (Overijssel) is maandagavond een zeer grote brand uitgebroken, meldt de veiligheidsregio IJsselland. Daarbij komt veel rook vrij.

De eerste melding van de brand kwam om 22.15 uur binnen. Brandweerkorpsen uit de wijde omgeving helpen bij de bestrijding van de brand. Het bedrijf is gevestigd op een industrieterrein ten zuiden van het dorp Hasselt.

Mensen in de omgeving krijgen als ze last hebben van de rook het advies om ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te zetten.

De brand is inmiddels onder controle en er wordt afgeschaald, meldde de veiligheidsregio om 23.53 uur. De brandweer zal nog lange tijd bezig zijn met het blussen van de brand. Hierdoor kan er nog rookoverlast zijn.

De brandweer zette om 00.30 uur een kraan in om een stapel met houtsnippers uit elkaar te trekken, zodat de brand verder geblust kon worden.

×