Clicky

maandag 5 mei 2025 - 07:21 uur
Home Blog Pagina 224

Vrachtwagen rijdt in Lijnden door vangrail, brugwanden en tegen zes auto’s [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

LIJNDEN – Woensdagmiddag rond half vier is op de Akerdijk in Lijnden een vrachtwagen, door nog onbekende oorzaak, tegen meerdere auto’s gereden.

In totaal zes voertuigen werden door de vrachtwagen geraakt.

De vrachtwagen is door de vangrail en de brugwanden heengereden. Hierdoor is het glas van de muur/geluidswal gebroken

Het scheepvaartverkeer is tijdelijk gestremd. De duur van de stemming loopt waarschijnlijk in de dagen of weken omdat de brug vermoedelijk niet meer open kan.

Computersystemen hogeschool Fontys onbereikbaar door ddos-aanval

TILBURG – Studenten en medewerkers van hogeschool Fontys in Tilburg kunnen geen verbinding krijgen met het computernetwerk van de instelling. Volgens Fontys zijn de systemen onbereikbaar door een ddos-aanval op de systemen van SURF in het zuiden van het land.

In SURF werken alle universiteiten, hogescholen, universitaire ziekenhuizen en een groep mbo’s en onderzoeksinstituten samen op IT-gebied. De Universiteit Utrecht zegt dat haar netwerk trager werkt door de storing bij SURF, waardoor applicaties traag of niet reageren.

De universiteit in Maastricht zegt dat verschillende diensten “niet of slecht beschikbaar” waren, maar dat de storing inmiddels is opgelost. Ook de universiteit van Tilburg laat weten dat de verbindingen hersteld zijn. Andere zuidelijke instellingen hebben nog niets gemeld over verstoringen.

De storing bij SURF begon dinsdag. Het is onbekend wie achter de digitale aanvallen zit. Ook is het onduidelijk of er een verband is met de computerstoring bij de Technische Universiteit in Eindhoven en met een grote ddos-aanval op overheidsdiensten als DigiD. Door die aanval konden mensen dinsdag niet inloggen bij onder meer MijnOverheid, de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en het Centraal Justitieel Incassobureau.

Vrachtwagenchauffeur veroorzaakt ongeval onder invloed van alcohol en pleegt vluchtmisdrijf op Duitse B10

Foto: Duitse Politie

HINTERWEIDENTHAL – Op dinsdagavond 14 januari 2025, omstreeks 23:12 uur, heeft een verkeersongeval plaatsgevonden op de Duitse B10 ter hoogte van de afrit LD-Nord ter hoogte van wegwerkzaamheden. De aanrijding werd veroorzaakt door een 48-jarige vrachtwagenchauffeur die onder invloed van alcohol reed.

De chauffeur raakte in de richting van Annweiler van zijn rijstrook af en botste op een tegemoetkomende tankwagen. De bestuurder van de tankwagen, een 37-jarige man, liep snijwonden op door rondvliegende glasscherven. Na de aanrijding schakelde de veroorzaker kort de alarmlichten in, maar reed vervolgens door zonder zich om de gevolgen van het ongeval te bekommeren.

Een onmiddellijke zoekactie leidde tot het opsporen van de vrachtwagenchauffeur bij een parkeerplaats van een horecagelegenheid in Hinterweidenthal. Uit een controle bleek dat de man zwaar onder invloed was, met een alcoholpromillage van 2,1. De politie heeft een bloedproef laten uitvoeren en het rijbewijs van de bestuurder in beslag genomen.

De strafrechtelijke onderzoeken tegen de man zijn inmiddels gestart. De gewonde chauffeur van de tankwagen is behandeld aan zijn verwondingen en maakt het naar omstandigheden goed.

Martijn Krabbé heeft uitgezaaide kanker, wordt niet meer beter

AMSTERDAM – Presentator Martijn Krabbé heeft uitgezaaide longkanker en wordt niet meer beter. Dat heeft de 56-jarige presentator bekendgemaakt op Instagram en in een interview met het tijdschrift LINDA. De kanker is inmiddels uitgezaaid naar zijn hersenen.

Eind januari vorig jaar ontdekte Krabbé tijdens een vakantie in Thailand dat hij een hersenbloeding had gehad. Die kwam voort uit de uitgezaaide kanker in zijn hersenen. “Oftewel: ik had gewoon full scale kanker. Uitgezaaide longkanker, in het laatste stadium”, vertelt Krabbé in het interview dat hij samen met zijn 20-jarige dochter Michelle heeft gegeven.

Krabbé weet niet hoelang hij nog te leven heeft. “Mijn casemanager zegt dat ik mazzel heb dat ik die eerste maanden ben doorgekomen. Ik krijg immunotherapie en scans en ja, die kunnen goed of slecht uitvallen. Je rolt elke zes weken opnieuw de dobbelsteen.”

Eerder maakte Krabbé op sociale media al bekend dat hij kanker had, maar hij deelde niet wat hij precies heeft. “Ik googel zelf al niet wat de perspectieven voor mijn vorm van kanker zijn, dus ik moet er niet aan denken dat wildvreemden dat gaan doen, uit een soort sensatiezucht”, zegt hij daarover.

Het moeilijkst aan ernstig ziek zijn, vindt Krabbé dat hij afscheid moet nemen van dingen die hij graag deed, zoals koken. Autorijden mag de presentator niet meer. “Omdat ik vorig jaar een epileptische aanval kreeg, waardoor ik uit huis getakeld moest worden. Achilles was daarbij, heel traumatisch.” Krabbé straalt het liefst uit dat alles goed gaat, maar hij merkt dat hij verzwakt. “Ook mentaal. Ik ben aan het wegrotten. Zo is het gewoon.”

De presentator, vooral bekend van programma’s als The Voice of Holland, Kopen Zonder Kijken en Uitstel van Executie, heeft uit een eerder huwelijk met zijn ex Amanda vier kinderen: Bickel (24), Michelle (20), Jasmijn (18) en Achilles (16). Hij is sinds 2019 getrouwd met Deborah.

Mitchel van den Brink laat de winst aan Loprais

Foto: MMPhoto

SHUBAYTAH – Mitchel van den Brink heeft in de tiende etappe van de Dakar Rally, net als dinsdag, een tweede plaats behaald. Ook vandaag was zijn grote rivaal Aleš Loprais net iets sneller.

De equipe van Eurol Rally Sport heeft echter de tweede plaats nog altijd in handen. Dat is de grootste winst van vandaag. Met nog twee etappes voor de boeg heeft Mitchel ruim 4 minuten voorsprong op de ontketende Tsjech.

Aleš Loprais boekte vandaag zijn vierde etappezege in de Dakar Rally van 2025. Voor Mitchel, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol was het de derde keer dat het trio de Iveco van MM Technology als tweede in het bivak parkeerde. In het zware zand en de hoge duinen rond Shubaytah behoorde Mitchel vandaag tot de favorieten voor de dagzege.

‘Geen bereik vanuit bivak’

De rijders van Eurol Rally Sport bleven na afloop van de proef onbereikbaar voor de buitenwereld. “Er is geen bereik vanuit het bivak,” liet Peter Willemsen bij een 6 kilometer verderop staande zendmast weten.

De Belgische teambegeleider kon namens Mitchel het volgende melden: “We begonnen goed en dat hielden we vol. De etappe verliep volgens plan. Een dagzege is leuk, maar nu hadden we besloten om te proberen kort achter Loprais te eindigen. In de etappe van morgen starten wij dan achter hem en kunnen proberen naar hem toe te rijden. Dat is vaak makkelijker dan de proef te moeten openen.”

Dat geldt zeker voor de etappe van donderdag. Zowel de motoren, als de auto’s en de vrachtwagens hebben ieder een afwijkend parcours.

Na de eerste meting (45 kilometer) had de 23-jarige Harskamper 4 seconden voorsprong op Martin Macik en 7 tellen op Loprais. Het eerste meetpunt werd na ruim 56 minuten bereikt. De gemiddelde snelheid lag vandaag door de bizarre duinen niet bijster hoog. Loprais had 2u22m41s nodig voor de 120 kilometers tellende special stage. Mitchel deed er 48 tellen langer over. Koploper Macik volgde als derde op 2m23s.

De kaarten worden geschud

In de strijd om de tweede plaats in het klassement volgt er morgen nog een boeiende etappe. Ook dan trekt het circus de duinen rond Shubaytah in. Op een ander deel in het Empty Quarter worden morgen de kaarten vrijwel zeker geschud. Mitchel heeft nog 4 minuten en 8 seconden voorsprong op Loprais om de tweede plaats te behouden. Dat zal morgen en vrijdag dan ook het grote doel zijn voor de formatie van Eurol Rally Sport. Donderdag telt de proef nog 275 zware kilometers met gevarieerd terrein en fikse duinen. Vrijdag is de slotrit over slechts 61 kilometer. Dan is het een kwestie van heel houden en ‘met verstand naar de finish rijden.’

Martin zevende in klassement

Martin van den Brink kende een zwaar begin van de tiende etappe. De equipe met ook Bart van Heun en Richard Mouw aan boord verloor bij de eerste meting 1 uur en 10 minuten. Wat daar precies de oorzaak van was, is door het gebrek aan contact met de rijders in de grootste woestijn van Saoedi-Arabië nog onduidelijk. Voor de meeste truckers was het een loodzware proef. In totaal gingen er 37 vrachtwagens van start. Halverwege de middag had slechts de helft het eerste meetpunt van de etappe bereikt. Veel rijders komen vandaag in het donker binnen of misschien wel helemaal niet.

Bij de finish en na een sterke inhaalrace bleef de schade beperkt. Martin en zijn manschappen staan na de vijftiende plaats in de etappe nu zevende in het klassement. De achterstand op Vaidotas Žala, die de zesde plaats heeft overgenomen, bedraagt slechts 13 minuten. Daar kan morgen nog van alles veranderen.

BAM en VolkerRail installeren camerasystemen voor digitalisering inspecties treinen

GOUDA – BAM Infra Nederland en VolkerRail Nederland bv zijn samen met Arcadis, CAF Digital Services en Camlin Rail door NS geselecteerd voor het ontwerpen en installeren van tien camerasystemen langs het spoor. Met inzet van de camerasystemen is NS in staat om 48-uurs inspecties aan haar treinen te digitaliseren.

Monteurs kunnen met de camerabeelden de inspecties tijd- en locatieonafhankelijk digitaal uitvoeren wat leidt tot een efficiënter gebruik van de sporen, servicelocaties en opstelterreinen. Op de locaties Hoofddorp, Hekendorp, Zwolle, Hemtunnel en Harderwijk heeft VolkerRail, een VolkerWessels-onderneming, de portalen met de camerasystemen inmiddels gerealiseerd. In 2025 installeren BAM en VolkerRail deze ook op de locaties Halfweg, Woerden, Zwijndrecht, Hilversum en Rosmalen.

Plaats- en tijdonafhankelijk digitaal inspecteren

De innovatie om de 48-uurs inspecties van de vloot te digitaliseren draagt bij aan het doel van NS om een betrouwbare dienstregeling te bieden aan reizigers, nu en in de toekomst. Door op tien locaties verspreid door Nederland camerasystemen te plaatsen, ontstaat een landelijk dekkend netwerk. Waar NS-monteurs nu nog fysiek ’s nachts de 48-uurs inspecties van de stroomafnemers en draaistellen uitvoeren op een servicelocatie, kunnen zij dat met behulp van de camerabeelden die tijdens de reguliere dienstregeling worden gemaakt, straks plaats- en tijdonafhankelijk digitaal doen. Hierdoor ontstaat ruimte voor de monteurs om herstelwerkzaamheden uit te voeren tijdens de (nacht)diensten. Bovendien is het niet meer nodig om treinen elke 48 uur op een servicelocatie te hebben.

Barbara de Jong, projectmanager NS: “Met de camerasystemen kan NS 48-uurs inspecties aan de vloot digitaliseren, wat optimalisatie van het onderhoudsproces mogelijk maakt. NS kan overdag inspecties uitvoeren wat ‘s nachts correctief onderhoud mogelijk maakt. De gewijzigde manier van werken door middel van de camerabeelden maakt vervolgens andere optimalisaties in het onderhoudsproces mogelijk. Na de eerste stap van camera-inspecties zullen nog andere stappen ten behoeve van onderhoudsoptimalisatie volgen.”

Henk de Groot, projectmanager BAM Infra Nederland: “Het digitaliseren van de 48-uurs inspectie van treinen is een enorme innovatie voor de spoorbranche in Nederland en Europa. We zijn als BAM en VolkerRail blij met het vertrouwen van NS dat wij de installatie van de portalen en camerasystemen op de tien locaties kunnen verzorgen. We krijgen veel energie van het samenwerken in het bouwteam samen met NS, Arcadis, CAF en Camlin waardoor we maximaal gebruik maken van elkaars kennis en kunde om deze innovatie samen succesvol te realiseren.”

Bouwteam

Voor het installeren van de portalen en camerasystemen werken BAM, VolkerRail, Arcadis, CAF en Camlin Rail nauw samen in een bouwteam. Op die manier benutten de bedrijven elkaars kennis en expertise optimaal bij het realiseren van deze innovatie. In tegenstelling tot gebruikelijke bovenleiding- of seinportalen langs het spoor kennen deze portalen specifieke eisen voor realisatie en onderhoud om de bruikbaarheid van de camerabeelden te garanderen. De samenwerking in het bouwteam heeft geleid tot een beter begrip van de voor elke betrokken partij geldende eisen.

In het door Arcadis opgestelde 3D-model zijn de onderdelen van de portalen en de camerasystemen geïntegreerd en zijn de raakvlakken geborgd. Vervolgens is de bouwmethode per stap goed afgestemd en opgenomen in een montagehandleiding. Het in elkaar zetten van het ‘bouwpakket’ verliep vervolgens zonder problemen.

De internationale samenwerking van BAM en VolkerRail met de Spaanse leverancier CAF en Noord-Ierse onderleverancier Camlin Rail maakt dit project extra bijzonder. Ook wordt nauw samengewerkt met spoorbeheerder ProRail, omdat de portalen en camerasystemen langs de hoofdbaan worden gebouwd op grond die eigendom is van ProRail.

Vliegverkeer Eindhoven Airport ligt helemaal stil door mist

EINDHOVEN – Het vliegverkeer op Eindhoven Airport ligt woensdag helemaal stil vanwege de mist, meldt een woordvoerder van de luchthaven. Mogelijk duurt de verstoring de rest van de dag. In dat geval worden ruim zeventig vluchten geschrapt of omgeleid naar een andere luchthaven en worden hierdoor ongeveer 12.000 passagiers geraakt.

Luchtvaartmaatschappijen zijn momenteel vluchten aan het schrappen of kijken of ze kunnen uitwijken naar een andere luchthaven, bijvoorbeeld die van Weeze of Keulen. Op de website van Eindhoven Airport staat dat sommige vluchten alleen vertraging oplopen, maar dat wordt dus mogelijk aangepast.

De woordvoerder raadt passagiers aan contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij. Afhankelijk van de voorwaarden krijgen zij mogelijk hun geld terug of kunnen ze worden omgeboekt.

Het is volgens de woordvoerder niet bekend hoelang de verstoring zal duren. “Dat is afhankelijk van hoe de weersituatie zich gaat ontwikkelen en dat kunnen wij nu niet inschatten. Weersverbetering zit er nu niet in.”

Hij sluit niet uit dat het vliegverkeer er donderdag nog steeds last van heeft. “Weersvoorspellingen geven aan dat het morgenochtend ook mistig kan zijn in Eindhoven.”

Op Schiphol zijn woensdag ruim honderd vluchten geschrapt vanwege de mist, liet een woordvoerder van die luchthaven eerder op de dag weten. Ook Schiphol houdt er rekening mee dat de mist de hele dag aanhoudt. KLM heeft uit voorzorg al veertig vluchten geannuleerd op donderdag, meldde die luchtvaartmaatschappij.

Emirates SkyCargo breidt capaciteit in 2025 met 15 procent uit om aan wereldwijde vraag te voldoen

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM –  In 2024 bleef de vraag naar het gespecialiseerde productportfolio, het uitgebreide wereldwijde netwerk en de volledige widebody-toestellen van Emirates SkyCargo exponentieel groeien. Om te voldoen aan de wereldwijde toenemende vraag, heeft Emirates twee extra Boeing 747- vrachttoestellen gehuurd via een wet-lease, waarmee de maatschappij 2025 begint met 15% extra vrachtcapaciteit ten opzichte van januari 2024.

Badr Abbas, Divisionele Senior Vice President van Emirates SkyCargo, zei: “Gedurende 2024 hebben we aanzienlijke investeringen gedaan in nieuwe en gehuurde vrachttoestellen om te anticiperen op de toenemende vraag van toeleveringsketens en luchtvracht wereldwijd. Dit zorgde ervoor dat we een stabiele capaciteit beschikbaar hadden om onze wereldwijde klanten zo goed mogelijk te kunnen voorzien. Dit blijft een belangrijke prioriteit voor Emirates SkyCargo terwijl de luchtvaartmaatschappij zich blijft richten op het volgende tijdperk.”

“We verwachten dat de vraag zal blijven groeien en dit weerspiegelt tevens de leidende rol van Dubai als wereldwijd logistiek knooppunt. Het versterken van de vrachtcapaciteit is vitaal om de economische agenda van Dubai te kunnen ondersteunen. Daarom kan Emirates nieuwe bestemmingen bereiken, de huidige operaties versterken en uiteindelijk het gespecialiseerde productportfolio uitbreiden.”

Strategische samenwerking en investeringen

De meerjarige leaseovereenkomst voor de Boeing 747’s werd ondertekend met de Compass Group, een van de langst bestaande en betrouwbaarste partners van Emirates SkyCargo. Deze investering in extra Boeing 747F toestellen maakt het mogelijk voor Emirates om extra capaciteit snel in te kunnen zetten. Hierdoor is Emirates in staat om direct in te spelen op de toenemende vraag. Tegelijkertijd kunnen de partners verdere uitbreidingsmogelijkheden van de samenwerking bespreken.

Toestel-uitbreiding en netwerkgroep voor e-commerce

De leasingstrategie van Emirates SkyCargo vult de eigen toestellen aan. In 2024 ontving Emirates twee nieuwe Boeing 777F’s, die direct in gebruik werden genomen. De focus lag hierbij op de groeiende vraag naar e-commerce-zendingen vanuit Aziatische markten. Door deze extra toestellen kon Emirates SkyCargo haar netwerk van vrachtbestemmingen uitbreiden naar 38. Dit werd onder andere mogelijk door de inzet van een wekelijkse vrachtvlucht naar Kopenhagen.

Toekomstige investeringen

De actieve operationele toestellen van Emirates SkyCargo bestaan nu uit 10 Boeing 777 F’s en zes via wet-lease gehuurde Boeing 747’s. Dit komt neer op een totaal van 16 toestellen. Emirates heeft daarnaast 13 Boeing 777 F’s besteld en de verwachte levering zal tussen 2025 en 2026 zijn. Deze aanzienlijke orderportefeuille zal de luchtvaartmaatschappij ondersteunen tijdens de volgende groeifase. Emirates onderzoekt alle mogelijkheden voor toekomstige toestellen, waaronder de Boeing 777-8F en de Airbus A350-1000F.

Versterking van vrachtcapaciteit

Om de snelle, betrouwbare en efficiënte verplaatsing van goederen mogelijk te maken, maakt Emirates SkyCargo gebruik van de widebody-toestellen en de frequentie van de passagiersvluchten van Emirates. De recent verhoogde passagiersvluchten vliegen naar belangrijke steden, waaronder Madagaskar via de Seychellen, Oeganda en Ethiopië, gevolgd door Johannesburg, Zuid-Afrika en Melbourne, Australië. Hierdoor zal de vrachtcapaciteit van de divisie verder worden versterkt om goederen wereldwijd te kunnen vervoeren. Tot slot zal de komst van de eerste A350 de capaciteit verder vergroten, met een laadcapaciteit van 12 ton per vlucht.

Opnieuw legionellabacterie aangetroffen in waterzuivering Houten

HOUTEN – Op een rioolwaterzuiveringsinstallatie in Houten (rwzi) zijn verhoogde concentraties van de legionellabacterie aangetroffen. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden meldt dat uit voorzorg beschermende maatregelen zijn getroffen voor medewerkers van het schap en externe bedrijven die op de zuiveringsinstallatie werken.

“We informeren ze actief over de aangetroffen bacterie en adviseren speciale maskers te dragen. Niet-noodzakelijke bezoeken aan de rwzi zijn uitgesteld”, meldt het schap.

De verhoogde concentraties zijn eind december 2024 aangetroffen tijdens reguliere monsternames. Eind deze week weet het schap of er nog steeds verhoogde concentraties van de legionellabacterie zijn. Op basis van de uitkomst van het onderzoek bepaalt het schap of en welke vervolgstappen er moeten worden genomen. Het schap weet nog niet wat de bron van de besmetting is.

In de gemeente Houten (provincie Utrecht) zijn de afgelopen jaren vaker hogere concentraties van de legionellabacterie aangetroffen bij waterzuiveringsinstallaties, onder meer in februari 2023.

Zes maanden cel voor racistische projecties op Erasmusbrug

ROTTERDAM – De rechtbank in Rotterdam heeft twee mannen veroordeeld tot zes maanden cel voor het projecteren van racistische leuzen op de Erasmusbrug, tijdens de jaarwisseling van 2022 naar 2023.

De twee zijn ook schuldig bevonden aan soortgelijke projecties op het stadhuis van Eindhoven, in februari 2023. De rechtbank achtte eveneens bewezen dat verdachte John A. (26), afkomstig uit Zwijndrecht, enkele weken eerder racistische leuzen op het stadhuis van Alkmaar projecteerde.

De opgelegde straffen zijn conform de eis van de officier van justitie.

Schuld

Volgens de rechtbank hebben A. en medeverdachte Daniil S. (36) uit Landgraaf zich met hun acties schuldig gemaakt aan groepsbelediging, aanzetten tot discriminatie en haatzaaien. Dat hun daden zouden vallen onder de vrijheid van meningsuiting, zoals hun advocaten onder meer hebben betoogd, bestrijdt de rechtbank. “De vrijheid van meningsuiting gaat ver, maar stuit op een grens”, aldus de rechter.

Op de Erasmusbrug werden teksten geprojecteerd als ‘White lives matter’ en de zogenoemde ’14 Words’ van David Lane, een Amerikaanse neo-nazi (‘We moeten het voortbestaan van ons volk en een toekomst voor blanke kinderen veiligstellen’). De rechtbank wees erop dat de teksten live op televisie te zien waren; een vuurwerkshow bij de brug werd wegens harde wind afgelast, maar de uitzending van het aftelmoment ging wel door. “De verdachten hebben iets wat een feestelijk landelijk samenzijn had moeten zijn gegijzeld met een expliciete boodschap van onverdraagzaamheid”, aldus de rechtbank. “De wijze waarop dit is gedaan, kan als extra intimiderend worden ervaren.”

A. en S. hebben in het vooronderzoek geen verklaring afgelegd en bleven op 17 december weg van hun eigen proces, ondanks eerder gedane beloften dat zij in de rechtszaal iets zouden gaan zeggen. De rechtbank heeft die zwijgzaamheid meegewogen in het nadeel van de verdachten en constateert dat zij “geen afstand hebben gedaan van racistisch of extreemrechts gedachtegoed”. Ook bij de uitspraak woensdag waren de mannen niet aanwezig.

Kabinet komt met centraal meldpunt tegen omzeiling sancties

DEN HAAG – Het kabinet richt een centraal meldpunt op waar bedrijven melding kunnen maken over de naleving van sanctiemaatregelen. Dat maakte minister Veldkamp (Buitenlandse Zaken) bekend tijdens een door Nederland georganiseerde internationale conferentie over sancties. Met het nieuwe meldpunt moet de omzeiling van sancties door onder meer Rusland worden aangepakt.

Bedrijven hebben een meldplicht als zij te maken krijgen met personen, instanties en bedrijven die op de Europese sanctielijst staan. Alleen moeten zij die informatie nu nog indienen bij verschillende ministeries en instanties. Die “versnippering” is volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken ingewikkeld voor bedrijven. “Het Centraal Meldpunt Sancties moet dit makkelijker maken.”

“Want de plicht om te melden moet geen opgave zijn”, zei minister Veldkamp op de conferentie in Den Haag voor Nederlandse en internationale beleidsmakers en vertegenwoordigers van bedrijven en financiële instellingen. Nederland organiseerde deze conferentie om te praten over naleving van sancties, met name die tegen Rusland zijn ingesteld na de invasie in Oekraïne.

Nederland wil dat de maatregelen beter uitvoerbaar en effectiever worden. “Sancties zijn het belangrijkste instrument, niet alleen om onze vijanden te verzwakken, maar ook om onszelf te versterken”, aldus Veldkamp.

Vrachtwagenchauffeur overleden na kantelen vrachtwagen in Alphen

Foto: SQVision

ALPHEN – Op de Kapellekensbaan in Alphen is woensdagmiddag een ernstig ongeluk gebeurd. Een vrachtwagen, exceptioneel transport, kantelde.

De chauffeur zat bekneld in zijn cabine.

Na de bevrijding uit zijn benarde positie werd hij lange tijd gereanimeerd. Het slachtoffer is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.

De chauffeur overleed enkele dagen na het ongeval alsnog, meldt het transportbedrijf waar hij werkzaam was.

KLM schrapt donderdag 40 vluchten op Schiphol vanwege voorspelde mist

SCHIPHOL – KLM annuleert donderdag uit voorzorg veertig vluchten op Schiphol om de mist die dan is voorspeld. Dat meldt een woordvoerder. De luchtvaartmaatschappij moest woensdag ook al veel vluchten schrappen, eveneens door de mist.

KLM liet eerder op de dag al weten “overvallen” te zijn door de mist. De situatie zag er slechter uit dan de prognoses op dinsdag en in de nacht van dinsdag op woensdag, zei de woordvoerder. In eerste instantie moest KLM daardoor veertig vluchten via Schiphol annuleren. Dat aantal is woensdagmiddag opgelopen tot 96.

Het KNMI kondigde woensdagochtend code geel af vanwege dichte mist, met plaatselijk zicht tot 200 meter. De waarschuwing gold in eerste instantie voor vrijwel heel Nederland. Aan het einde van de ochtend werd die waarschuwing voor een deel van het land ingetrokken. Voor de provincies Flevoland, Friesland, Limburg, Noord-Brabant, Noord-Holland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland geldt nog wel code geel. Die waarschuwing is tot 14.00 uur van kracht.

Schiphol liet eerder weten dat het aantal geannuleerde vluchten op woensdag is opgelopen van enkele tientallen tot ruim honderd. In totaal stonden deze dag ruim 1100 vluchten gepland. Een woordvoerder van de luchthaven kon nog niet zeggen in hoeverre de operatie donderdag door de voorspelde mist wordt beïnvloed.

CNV wil af van ‘zaagtandroosters’ in het openbaar vervoer

UTRECHT – Vakbond CNV wil in de nieuwe cao openbaar vervoer (13.000 werknemers) afspraken maken over gezondere roosters. “We willen geen ‘zaagtandroosters’ meer, waarbij de werktijden iedere dag sterk variëren, zonder vaste patronen. Dat is ongezond en leidt in de praktijk tot vermoeidheid, stress en gezondheidsproblemen”, zegt CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi.

De onderhandelingen over een nieuwe cao zijn gisteren van start gegaan. De huidige cao loopt eind maart af.

CNV wil gezondere roosters

Een belangrijk onderwerp voor CNV zijn het verminderen van de werkdruk en een betere balans tussen werk en privé. Chikhi: ‘Dat begint met duidelijke afspraken over rust- en diensttijden en gezondere roosters. Die zaagtandroosters zijn echt killing, daar moeten we helemaal vanaf. In plaats daarvan willen we een roostersysteem met meer structuur en regelmaat. Dat zorgt voor een beter ritme en is daardoor minder belastend.’

Daarnaast wil CNV gebroken diensten in het weekend volledig afschaffen. Chikhi: ‘Werken in het openbaar vervoer is per definitie onregelmatig. Maar we kunnen er wel meer aan doen om ook in die onregelmatigheid zoveel mogelijkheid regelmaat te krijgen. Dat zorgt ook voor een betere balans tussen werk en privé.’

De werkgevers zetten juist in op meer flexibiliteit in de roosters, bijvoorbeeld door het invoeren van roosters met raamtijden zonder vaste begintijden. Chikhi: ‘Daar hebben we dus sterke bedenkingen bij. We hebben nu afgesproken dat, parallel aan het cao-overleg, een werkgroep aan de slag gaat met voorstellen die de werkdruk kunnen verminderen en die zorgen voor gezondere en beter voorspelbare roosters.’

Lonen moeten flink omhoog

Vakbond CNV zet dit keer in op een cao van 1 jaar en 9 maanden (van 1 april 2025 tot 1 januari 2027). In die periode moeten de lonen flink omhoog, vindt Chikhi. ‘De lonen zijn vorig jaar weliswaar omhoog gegaan, maar de inflatie is daarmee te weinig gecompenseerd. Daarom vragen we voor dit jaar – naast de 2% die de werknemers in januari hebben gehad – nog 6% vanaf 1 april 2025 en voor volgend jaar 8%. Dat is echt nodig om de koopkracht van de werknemers zeker te stellen, maar ook om de sector aantrekkelijk te houden in de huidige krappe arbeidsmarkt.’

Tijdens het eerste cao-overleg bleek gisteren dat de werkgevers op dit moment nog niet verder willen gaan dan 2% per 1 september 2025 en nog eens 2% per 1 september 2026. Dat ligt dus veraf van wat CNV heeft voorgesteld.

Andere cao-voorstellen

Daarnaast heeft de bond nog een aantal andere cao-voorstellen op tafel gelegd. CNV wil bijvoorbeeld dat:

  • 5 mei, Bevrijdingsdag, een nationale feestdag wordt, met de daarbij behorende toeslag voor feestdagen
  • parttimers recht krijgen op een overwerktoeslag, conform de uitspraak van het Europese Hof
  • de jeugdschalen worden afgeschaft, zodat jonge buschauffeurs (jonger dan 21 jaar) ook een volwaardig loon ontvangen
  • een chauffeur na een extra late dienst recht heeft op minimaal 12 uur rust
  • de regelingen voor oudere chauffeurs worden versoepeld, zodat meer werknemers hier gebruik van kunnen maken
  • het mogelijk wordt om studieschuld fiscaal voordelig af te lossen

Cao-overleg gaat in februari verder

Vakbonden en werkgevers zetten de onderhandelingen in februari voort. Onderhandelingsdata staan gepland op 4 februari, 25 februari, 11 maart en 24 maart.

Special Cargo College versterkt positie met overname VCM Totaal

SCHIPHOL-RIJK – Special Cargo College, het toonaangevende opleidings- en kennisinstituut voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en luchtvaartbeveiliging, heeft opleidingscentrum VCM Totaal in Middelharnis overgenomen. Met deze overname breidt zij haar dienstverlening uit naar de regio Zuidwest-Nederland en versterkt ze haar positie als betrouwbare opleidingspartner.

VCM Totaal is gespecialiseerd in veiligheids- en transportopleidingen, met een breed aanbod aan cursussen, waaronder ADR, Code 95, BHV, heftruckchauffeur en VCA. Daarnaast biedt het instituut adviesdiensten op het gebied van veiligheid en gevaarlijke stoffen. VCM Totaal is gevestigd in Middelharnis, Zuid-Holland, en heeft een sterke reputatie opgebouwd als lokale opleidingspartner.

Klanten van VCM Totaal kunnen blijven rekenen op de vertrouwde dienstverlening en locatie in Middelharnis, waar de vaste locatiemanager het aanspreekpunt blijft. Het cursusaanbod blijft beschikbaar via de website van VCM Totaal (zie hieronder). Klanten van Special Cargo College profiteren nu van deze uitbreiding naar Zuidwest-Nederland, met een breed scala aan opleidingen en advies. De bevlogen docenten en trainers van VCM Totaal én Special Cargo zorgen ervoor dat de vertrouwde dienstverlening naadloos voortgezet wordt.

Jaap Nagtegaal, VCM Totaal: “We hebben in Special Cargo College een betrouwbare partner gevonden die over de juiste kennis en ervaring beschikt om onze klanten goed te kunnen bedienen.”

Erik den Dikken, Special Cargo College: “VCM Totaal en Special Cargo College hebben al jarenlang een vruchtbare zakelijke relatie. Wij zijn blij met het vertrouwen dat VCM Totaal ons schenkt met deze verkoop. Hiermee kunnen wij nu onze klanten ook in Zuidwest-Nederland gaan ontzorgen met opleidingen en advies.”

Special Cargo College – de opleidings- en consultancytak van Special Cargo – is kennispartner voor logistiek Nederland en biedt een breed scala aan klassikale en online opleidingen op het gebied van gevaarlijke stoffen en luchtvaartbeveiliging. Daarnaast verzorgt het wereldwijd maatwerktrainingen, afgestemd op de specifieke behoeften van klanten. De consultancydiensten van Special Cargo College vullen dit aanbod perfect aan, met deskundige ondersteuning bij veilige en compliant logistieke processen.

×