Clicky

dinsdag 29 juli 2025 - 00:46 uur
Home Blog Pagina 222

IRU: Chauffeurstekort blijft wereldwijd nijpend – kloof tussen jong en oud groeit verder

GENÈVE – Het wereldwijde tekort aan vrachtwagenchauffeurs blijft onverminderd hoog, met maar liefst 3,6 miljoen onvervulde vacatures in 36 landen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van de Internationale Wegvervoersunie (IRU). Hoewel de vraag naar transport in 2024 iets is afgezwakt, tonen de cijfers aan dat de structurele problemen op de arbeidsmarkt niet zijn verminderd – integendeel, de leeftijdskloof onder chauffeurs wordt alleen maar groter.

Uit het rapport blijkt dat het aandeel jonge vrachtwagenchauffeurs onder de 25 jaar is gedaald met 5,8 procent ten opzichte van 2023, terwijl het aandeel oudere chauffeurs (55+) met 1,6 procent is toegenomen. Jongeren maken momenteel slechts 6,5 procent uit van het totale chauffeursbestand, met extreem lage percentages in onder andere Italië (2,2 procent) en Duitsland (2,6 procent). Tegelijkertijd is 31,6 procent van de chauffeurs ouder dan 55. In Spanje is dat zelfs 50 procent.

Volgens de IRU dreigt hierdoor een demografische tijdbom: naar verwachting zullen in de komende vijf jaar 3,4 miljoen chauffeurs met pensioen gaan. In Australië gaat het om 21 procent van het huidige bestand, in Europa om 17 procent. De gemiddelde leeftijd van een vrachtwagenchauffeur is wereldwijd inmiddels opgelopen tot 44,5 jaar.

Geen tekort aan tevredenheid of salaris

Opvallend is dat salaris en werktevredenheid volgens de IRU geen knelpunten zijn. Gemiddeld liggen de lonen van vrachtwagenchauffeurs wereldwijd 30 tot 135 procent boven het basislevensonderhoud. Uit een Europese enquête onder 1.100 chauffeurs blijkt bovendien dat 81 procent tevreden is met het werk; 57 procent is zelfs zeer of uiterst tevreden. Met name jonge chauffeurs onder de 25 jaar geven de hoogste tevredenheidsscores.

Wel is er volgens 91 procent van de ondervraagden dringend behoefte aan meer goed uitgeruste parkeerplaatsen en betere behandeling op laad- en loslocaties.

Oproep aan overheden

IRU-secretaris-generaal Umberto de Pretto noemt de situatie zorgwekkend: “Zonder krachtige en blijvende actie zal deze demografische tijdbom ontploffen en ernstige gevolgen hebben voor economische groei en concurrentiekracht wereldwijd.”

Hij roept overheden op om de instroom van jonge chauffeurs te stimuleren door het beroep beter te integreren in het onderwijs, onrealistische leeftijdsgrenzen voor opleiding en certificering af te schaffen, en meer te investeren in veilige rustplaatsen.

Het volledige rapport telt 150 pagina’s met uitgebreide analyses naar leeftijd, geslacht, land, bedrijfsgrootte en routeprofielen. Het bevat ook aanbevelingen voor het verbeteren van de instroom en het behoud van chauffeurs binnen de sector.

Italiaanse productie Stellantis zakt tot laagste stand in 69 jaar

ROME – Bij Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Fiat, Alfa Romeo en Jeep, is de productie in zijn Italiaanse fabrieken in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald tot het laagste niveau in bijna zeventig jaar.

Vakbonden verwachten dit jaar geen herstel, omdat de zware importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump de productie verder kunnen belemmeren.

Ook heeft het concern last van een algeheel zwakkere vraag, mede door de verschuiving naar elektrische auto’s, stelt de Italiaanse vakbond FIM-CISL. De productie van auto’s en bedrijfswagens kelderde het afgelopen kwartaal met 36 procent tot 109.900 stuks, het laagste aantal voor deze periode sinds 1956.

Voorzitter John Elkann, die Stellantis tijdelijk leidt na het vertrek van voormalig topman Carlos Tavares, heeft als zware taak de autoproductie op te voeren. Hij deed onlangs de belofte om dit jaar 2 miljard euro in Italië te investeren, maar waarschuwde ook dat nieuwe handelsbarrières de productie kunnen afremmen.

Affakkelen zorgt voor veel rook bij Shell Moerdijk, situatie onder controle

Foto: Eye4Images

MOERDIJK – Op het industrieterrein in Moerdijk waar dinsdagmiddag veel rook te zien was, is de situatie inmiddels onder controle. Dat meldt de veiligheidsregio. Tijdens het affakkelen bij Shell ontstond er een stroomstoring, waardoor het proces verstoord raakte. Dat veroorzaakte veel rook en had iets weg van een grote brand. De rook was in de wijde omgeving zichtbaar.

“Er is heel veel uitval geweest op het terrein”, zegt een woordvoerster. “Ze zorgen er nu voor dat het gewone proces van affakkelen weer goed op gang komt, waardoor de rook zal afnemen.”

Affakkelen is een normaal proces bij onder meer raffinaderijen en chemische bedrijven, waarmee brandbare gassen veilig worden verbrand.

De hulpdiensten blijven volgens haar nog “massaal aanwezig” om te zorgen dat de situatie weer helemaal normaliseert.

Topvrouw AFM voorziet meer faillissementen door heffingen Trump

AMSTERDAM – Topvrouw Laura van Geest van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) denkt dat de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump in Nederland tot meer faillissementen en een hogere werkloosheid kunnen leiden.

“Als dit doorgaat, dan ga ik er wel vanuit dat er ook in Nederland bedrijven zijn die hier moeite mee krijgen en waardoor er ook mensen werkloos worden”, zei ze dinsdag bij de presentatie van het jaarverslag van de toezichthouder.

“Ik heb geen model gedraaid”, voegde ze er wel aan toe. “Ik denk ook dat een model draaien heel ingewikkeld is in deze tijden. Die modellen zijn altijd gemaakt op kleine bewegingen. Dit is een hele grote beweging, dus dat kun je dan niet zo voorttrekken.”

Sowieso valt volgens haar nog niet in te schatten wat de handelsstrijd met het vertrouwen gaat doen. “Als je onzeker bent en je weet niet waar je aan toe bent, dan ga je niet consumeren. En ga je ook niet investeren. Dus hoe je dat precies moet beoordelen lijkt mij heel lastig.”

De AFM heeft beursgenoteerde bedrijven verzocht beleggers uit te leggen wat de heffingen voor hen betekenen. “Je ziet nu dat beleggers bezig zijn om zich daar een beeld van te vormen. Daarom gaan de koersen zo op en neer”, zei ze over de afgelopen dagen op de beurzen.

Als toezichthouder kijkt de AFM ook of de markten goed blijven functioneren en of zich geen technische verstoringen voordoen. “Daarvoor kun je constateren dat dat eigenlijk goed heeft gewerkt. De circuitbreaks zijn een paar keer afgegaan, maar allemaal binnen de marges die je daarvoor zou verwachten”, zei ze, verwijzend naar automatische pauzes in de beurshandel bij grote koersschommelingen.

Van Geest wilde niet ingaan op de vraag of Europa nu terug moet slaan met tegenheffingen. Dat vond ze niet bij haar rol als toezichthouder passen. Wel pleitte ze voor verdere Europese samenwerking op het gebied van toezicht. “Elk nadeel heb zijn voordeel”, zo citeerde ze Johan Cruijff. In haar ogen kan de veranderende relatie met de VS aanzetten tot bijvoorbeeld het meer gelijktrekken van regelgeving binnen Europa.

OR en vakbond vragen faillissement CASA Nederland aan

DEN HAAG – De ondernemingsraad van interieurwinkelketen CASA in Nederland vraagt samen met vakbond AVV het faillissement van de werkgever aan bij de rechter. “Werknemers hebben er geen vertrouwen meer in dat de onderneming nog een toekomst heeft. Het bedrijf heeft de salarissen over maart niet uitbetaald, ondanks alle toezeggingen vanuit het bedrijf”, maakte de vakbond dinsdag bekend.

CASA heeft achttien winkels in Nederland waar 115 mensen werken.

Begin maart werd CASA België al failliet verklaard. “Sindsdien is er nauwelijks aansturing van het bedrijf. Werknemers willen snel een einde aan deze lijdensweg”, aldus AVV.

Blokker

CASA kwam de afgelopen jaren net als veel andere detailhandelsketens in financiële moeilijkheden terecht. Het bedrijf kon zijn schulden niet meer betalen. De onderneming ging eerder op zoek naar meer inkomsten en extra financiering, sloot verlieslatende winkels en reorganiseerde het Belgische hoofdkantoor. Dat mocht niet baten, CASA moest eind oktober uitstel van betaling aanvragen.

CASA is een van oorsprong Belgische keten, die in 1988 bij de Nederlandse ondernemersfamilie Blokker belandde. In april 2021 verkocht die de keten aan de Amsterdamse investeringsgroep Globitas. Die investeerder had 51 procent van de aandelen in handen. De rest was in handen van de Nederlandse ondernemer Frank Pruijn. Eerder was ook de Zweeds-Libanese zakenman Ayad Al-Saffar in CASA gestapt, maar dat duurde maar enkele maanden.

Eerste controleportaal vrachtwagenheffing geplaatst boven A12 bij Bodegraven

BODEGRAVEN – Op de A12 bij Bodegraven is het eerste wegportaal uitgerust met controleapparatuur voor de handhaving van de toekomstige vrachtwagenheffing. Deze installatie vormt het startpunt van een landelijk netwerk van in totaal 61 vaste portalen die op strategische plekken langs snelwegen en N-wegen worden geplaatst.

De controleapparaten – waaronder camera’s en DSRC-antennes (Dedicated Short-Range Communication) – zijn bedoeld om toezicht te houden op de naleving van de wet Vrachtwagenheffing. De apparaten registreren kentekens van passerende vrachtwagens en communiceren met de boordapparatuur in de voertuigen. Zo kan worden vastgesteld of een vrachtwagen is voorzien van werkende apparatuur en of er een geldig contract met een tolprovider actief is.

De vrachtwagenheffing, die naar verwachting medio 2026 wordt ingevoerd, verplicht vrachtwagens tot het betalen van een bedrag per gereden kilometer op snelwegen en een aantal N- en gemeentelijke wegen. Tegelijkertijd vervallen het Eurovignet en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens verlaagd tot het minimum. De netto-opbrengsten worden geïnvesteerd in innovatie en verduurzaming van de transportsector.

Rijkswaterstaat heeft de benodigde infrastructuur bij het portaal aangebracht, waarna leverancier Vitronic de controleapparatuur heeft geplaatst. In de komende periode voeren de RDW en Vitronic uitgebreide tests uit. Daarbij wordt gekeken naar de werking van de apparatuur, de betrouwbaarheid van de dataverbindingen en de kwaliteit van de beeldopnames onder verschillende omstandigheden. Ook moet worden voldaan aan strenge eisen op het gebied van privacy en informatiebeveiliging.

Binnenkort wordt ook op de A16 een tweede portaal voorzien van dezelfde technologie. De werkwijze rondom toezicht en gegevensverwerking is vastgelegd in een officieel waarnemingsplan, dat op 7 maart is gepubliceerd in de Staatscourant.

EU wacht nog op echte onderhandelingen met VS over importtarieven

BRUSSEL – Een woordvoerder van de Europese Commissie herhaalt dat de Europese Unie geen importtarieven wil en dat ze wacht op de Verenigde Staten om “op een betekenisvolle manier” mee te doen met onderhandelingen hierover. Naar verwachting presenteert de Europese Commissie begin volgende week een reactie op de nieuwe Amerikaanse importtarieven van 20 procent.

Na de presentatie van het plan overlegt de Commissie met lidstaten en bedrijven. Pas daarna maakt de Commissie definitieve maatregelen bekend, waarover de lidstaten kunnen stemmen, aldus de woordvoerder.

Maandag werd bekend dat de Europese Commissie een zogenoemd zero-for-zero-aanbod had gedaan voor industriële producten, waarbij wederzijdse importheffingen zouden worden opgeheven. De VS hebben dat afgewezen.

Andere importregels

De Amerikaanse president Donald Trump zei maandag dat het aanbod van de EU “niet genoeg is”. De EU zou bijvoorbeeld meer Amerikaanse energie moeten kopen, aldus de president. De Commissie staat daarvoor open, aldus een woordvoerder.

Trumps handelsadviseur Peter Navarro zei maandag dat de EU voor een deal behalve haar importtarieven ook andere importregels moet veranderen, waaronder btw-regels en voedselveiligheidsvoorschriften. De EU-woordvoerder laat in de persconferentie weten dat dat momenteel niet aan de orde is.

De Europese lidstaten stemmen woensdag over importheffingen op Amerikaanse producten als reactie op de Amerikaanse heffingen op Europees aluminium en staal, die vorige maand werden ingevoerd

Eerste paal geslagen voor nieuwe Transavia hangaar op Schiphol

SCHIPHOL – Tijdens een feestelijk moment sloeg ceo Marcel de Nooijer de eerste paal voor de nieuwe Transavia-hangaar op Schiphol-Oost. Deze officiële plechtigheid markeert het startschot van de bouw van een nieuwe, slimme en duurzame werkplek voor de Transavia-medewerkers.

Samenwerking met KLM

De hangaar gaat gedeeld worden met KLM, die over een paar maanden de eerste paal voor hun deel zal slaan. Met deze twee-onder-een-kapconstructie investeren de beide luchtvaartmaatschappijen in een moderne werkomgeving, die tegelijkertijd de CO2-footprint verlaagt.

Werkzaamheden in de hangaar

In de hangaar worden vliegtuigen van Transavia en KLM gestald, onderhouden en gerepareerd. De hangaar biedt bescherming tegen weersinvloeden en is uitgerust met gespecialiseerde apparatuur en faciliteiten voor technisch onderhoud en inspecties. Met de geplande renovatie is de hangaar klaar voor de toekomst, zodat het onderhoud aan nieuwe generaties vliegtuigen van Transavia en KLM Engineering & Maintenance op een duurzame en efficiënte manier kan worden uitgevoerd.

Marcel de Nooijer: “Ik ben blij dat de bouw van het Transavia-gedeelte van de hangaar nu officieel van start gaat. Dit is een belangrijke mijlpaal die we samen met KLM hebben bereikt, en het is een goed voorbeeld van onze samenwerking. Ik kijk ernaar uit om het ontwerp tot leven te zien komen, zodat onze collega’s in een prettige, goed uitgeruste hangaar kunnen werken.”

Duurzaam en energiezuinig

Hangaar 10 wordt niet alleen duurzaam gebouwd, maar zal ook voldoen aan hoge kwaliteitseisen op het gebied van duurzaamheid. We maken gebruik van warmte-koudeopslag, er wordt geen gas gebruikt en er liggen zonnepanelen op het dak om voor een groot deel van de energievoorziening te zorgen. Een duurzame, energiezuinige en inspirerende werkplek.

Oplevering

De oplevering van het Transavia-gedeelte van de hangaar staat gepland voor het tweede kwartaal van 2026. De nieuwe hangaar komt op de locatie van hangaar 10, die ruim 65 jaar geleden door KLM in gebruik werd genomen voor onderhoud. Hangaar 5 waar Transavia nu nog onderhoud aan de vliegtuigen uitvoert, wordt afgebroken.

SSI Schaefer boekt omzetgroei in 2024 en sluit boekjaar positief af

NEUNKIRCHEN – De SSI Schaefer Group, specialist in intralogistieke oplossingen, heeft in het boekjaar 2024 een omzetgroei van 4,8 procent gerealiseerd. De voorlopige cijfers tonen een omzet van 2 miljard euro, terwijl het aantal binnengekomen orders met 18,7 procent toenam ten opzichte van het voorgaande jaar. De onderneming spreekt van een duidelijk positief groepsresultaat.

De groei werd voornamelijk gedragen door de divisie Logistics Solutions, die een omzetstijging van 14,8 procent liet zien. Deze grootste bedrijfseenheid binnen de groep profiteerde van een zorgvuldig samengestelde productmix en een sterk toenemend ordervolume. Ook de divisie Customer Services bleef sterk presteren.

Aan de andere kant kreeg SSI Schaefer te maken met afnemende vraag en toenemende concurrentie in de divisies Products & Equipment en Plastics, met name vanuit de automotive-sector.

Een belangrijk hoogtepunt in 2024 was de afronding van een grootschalig project voor de Zweedse supermarktketen Coop. Hierbij werd het volledig geautomatiseerde SSI Case Picking-systeem opgeleverd, waarbij 95 procent van de orderpicking-processen automatisch verloopt. Het project geldt als de grootste logistieke oplossing ooit door SSI Schaefer gerealiseerd.

Ook op het gebied van innovatie en duurzaamheid zette de onderneming stappen. Op de vakbeurs LogiMAT in maart 2025 presenteerde SSI Schaefer de nieuwe FastBots Solution: een vloot krachtige robots die flexibel tussen magazijn en werkstations beweegt. Daarnaast publiceerde het bedrijf zijn derde duurzaamheidsrapport, waarmee het de voortgang van zijn milieustrategie en maatschappelijke betrokkenheid documenteert.

CEO Peter Edelmann zegt tevreden te zijn over de behaalde resultaten: “Ondanks aanhoudende marktdruk en investeringsbeperkingen hebben we onze belangrijkste doelstellingen grotendeels bereikt. In 2025 zetten we in op klantgerichtheid, innovatie en duurzame winstgevendheid.”

Drie nieuwe kadekranen voor de ECT Delta terminal arriveren woensdag 9 april

ROTTERDAM – Morgen woensdag 9 april arriveert de Zhen Hua 27 vanuit Shanghai in de haven van Rotterdam. De Zhen Hua 27 heeft drie nieuwe kadekranen aan boord voor de ECT Delta terminal van Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT).

De kranen worden op afstand bediend, hebben een hijshoogte van 54 meter onder de spreader en zijn opgetopt 142 meter hoog. De kranen hebben een reikwijdte van 25 containers breed, ruim voldoende om de allergrootste containerschepen van 24.000 TEU en meer te behandelen. Met de aanschaf breidt ECT haar faciliteiten voor deze Ultra Large Container Ships (ULCS’s) verder uit.

De nieuwe kadekranen komen te staan op de zuidzijde van de ECT Delta terminal aan de Amazonehaven. De investeringen in de kranen vormen onderdeel van een groter investeringspakket voor de ECT Delta terminal in onder andere hybride automatisch gestuurde voertuigen (AGV’s), hybride en elektrische Straddle-Carriers, automatische stapelkranen (ASC’s) en systemen.

Met deze investeringen zet ECT stappen om de ECT Delta terminal naar de toekomst toe verder te moderniseren en te verduurzamen. In de komende jaren zal de terminal steeds meer overstappen op zero-emissie equipment en worden er walstroomfaciliteiten aangelegd.

Japan wil meedoen aan NAVO-knooppunt voor hulp aan Oekraïne

TOKIO – Japan wil meedoen met het zenuwcentrum dat de NAVO heeft opgezet om het Oekraïense leger van wapens, training en advies te voorzien. Het Aziatische land is geen NAVO-lid, maar hoopt te leren van Oekraïnes strijd tegen Rusland.

“Vooruitkijkend gaan we werk maken van deelname in NSATU”, zei defensieminister Gen Nakatani tijdens een bezoek van NAVO-topman Mark Rutte aan zijn land. NSATU coördineert de levering van militaire hulp aan Oekraïne, de reparatie van beschadigd materieel en het opleiden van militairen. Het centrum is opgezet om de Verenigde Staten te vervangen. Die hadden tot het aantreden van president Donald Trump doorgaans de leiding over deze zaken.

Japan maakt geen deel uit van het bondgenootschap, maar werkt er al lange tijd nauw mee samen. Die samenwerking wordt sterker nu China als een steeds grotere bedreiging wordt gezien voor zowel Japan als de VS. China is Ruslands belangrijkste bondgenoot. Japan hoopt zijn voordeel te doen met de lessen die Oekraïne en zijn bondgenoten “trekken uit de Russische agressie tegen Oekraïne”, zei Nakatani.

Inventief

“Het zou geweldig zijn” als Japan aansluit bij NSATU, zei Rutte. De secretaris-generaal dankte Nakatani voor “de krachtige hulp aan Oekraïne” die Japan verleende sinds de grote Russische invasie van ruim drie jaar geleden.

NSATU, in het Duitse Wiesbaden, heeft onder meer de taak om de Oekraïense krijgsmacht te helpen volgens westerse inzichten en methoden te vechten. Ondertussen leren Oekraïnes bondgenoten ook veel van de Oekraïners, die veel tekortkomen en steeds inventief moeten zijn om zich de Russen van het lijf te houden.

GL-PvdA en VVD willen dat NOS en NTR samengaan bij hervorming NPO

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA en de VVD willen dat de NTR en de NOS samengaan in het nieuwe omroepbestel. De twee omroepen moeten samen een omroeptaakhuis worden, zeggen Kamerleden Mohammed Mohandis (GroenLinks-PvdA) en Claire Martens-America (VVD) in een motie.

Minister Eppo Bruins (Cultuur, NSC) maakte vorige week bekend dat de NTR als omroep ophoudt te bestaan, maar dat het de bedoeling is dat de taken van de omroep worden overgenomen door de nieuw te vormen omroephuizen.

De Kamerleden vinden dat de taken van de NTR “het onafhankelijke karakter van de publieke omroep garanderen”. Het gaat dan vooral om NTR-programma’s gericht op kunst en cultuur, jeugd en educatie, wetenschap en informatie. Er is volgens de Kamerleden “geen enkele garantie dat omroephuizen deze programmering overnemen”.

Bij de hervorming van de publieke omroep in 2029 blijft de NOS bestaan als onafhankelijke taakomroep. De andere omroepen moeten zich gaan verenigen in vier of vijf omroephuizen.

Pluimveetransporteur verliest bezwaar tegen dwangsom na herhaalde overtreding Transportverordening

Adobe Stock | dtatewa

DEN HAAG – Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 8 april 2025 het verzoek van een pluimveetransporteur afgewezen om een voorlopige voorziening te treffen tegen een opgelegde last onder dwangsom. De maatregel was opgelegd door het ministerie van Landbouw om herhaling van overtredingen van de Europese Transportverordening te voorkomen.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) constateerde in 2024 meerdere keren dat kuikens tijdens transporten beklemd zaten met hun vleugel of kop in de containerladen. Volgens de NVWA ging het hierbij om situaties die zichtbaar waren aan de buitenzijde van de containers, en die voorafgaand aan het transport hadden kunnen worden opgemerkt door de chauffeur.

Hoewel de beklemmingen mogelijk zijn ontstaan tijdens het laden door externe vangploegen, oordeelde de voorzieningenrechter dat de verantwoordelijkheid voor het welzijn van de dieren bij de vervoerder ligt. De chauffeur had de containers vóór vertrek moeten controleren op mogelijke overtredingen.

De minister van Landbouw legde naar aanleiding van de constateringen een last onder dwangsom op van maximaal €100.000, met een boetebedrag van €20.000 per nieuwe overtreding. De transporteur had gevraagd om schorsing van dit besluit of een extra termijn om aan de eisen te kunnen voldoen, maar de voorzieningenrechter wees beide verzoeken af.

Volgens de rechter was de maatregel proportioneel en was er voor de transporteur voldoende gelegenheid geweest om het bedrijfsproces aan te passen. Zo zou het bedrijf meer tijd kunnen nemen voor controles of extra personeel kunnen inzetten om het dierenwelzijn te garanderen.

De voorlopige voorziening is afgewezen en het handhavingsbesluit blijft voorlopig van kracht. De minister hoeft geen proceskosten te vergoeden.

AVROTROS en PowNed vormen samen eerste omroephuis

HILVERSUM – De omroepen AVROTROS en PowNed vormen samen het eerste omroephuis in het nieuwe publieke bestel. Dat hebben de omroepen samen bekendgemaakt. Minister Eppo Bruins (Media) kondigde vrijdag aan dat de taken van de individuele omroepen worden ondergebracht in vier of vijf omroephuizen.

De besturen van de omroepverenigingen hebben ingestemd met het voorlopige besluit voor de vorming van “Omroephuis 1”. De omroepen werken vanaf 1 januari 2029 “met behoud van hun eigen identiteit” onder een gezamenlijke raad van toezicht.

AVROTROS en PowNed werkten op bepaalde vlakken al samen, zoals in ICT, juridische zaken, financiën en personeelszaken. “Door de huidige succesvolle samenwerking met PowNed uit te breiden en samen een omroephuis te vormen, laten we zien vooruit te willen”, zegt AVROTROS-directeur Taco Zimmerman. PowNed-baas Dominique Weesie vult aan: “Laten wij de eersten zijn die over onze schaduw heen durven te stappen in het belang van een publieke omroep die efficiënt en slagvaardig is, maar met behoud van de identiteit van beide omroepmerken.”

Bruins maakte vrijdag ook bekend dat de NTR verdwijnt bij de hervorming van de NPO. De taken van de NTR blijven wel bestaan, maar worden ondergebracht een van de omroephuizen.

Zuid-Korea lost schoten nadat Noord-Koreanen grens oversteken

SEOUL – Zuid-Korea heeft waarschuwingsschoten gelost nadat ongeveer tien Noord-Koreaanse militairen de grens tussen beide Korea’s waren overgestoken. De Noord-Koreanen keerden vervolgens terug naar het noorden. Dat hebben de Zuid-Koreaanse strijdkrachten bekendgemaakt.

De grens ligt op de plek waar het front zich bevond toen in 1953 een wapenstilstand werd gesloten tijdens de Koreaanse Oorlog. De strijd tussen het communistische Noord-Korea en het prowesterse Zuid-Korea brak drie jaar eerder uit. Hun legers trokken zich met de wapenstilstand 2 kilometer terug van het front. Die bufferzone wordt de gedemilitariseerde zone (DMZ) genoemd en wordt zwaar beveiligd.

Seoul en Pyongyang zijn officieel nog met elkaar in oorlog, omdat er nooit vrede is gesloten. Er zijn periodes van toenadering geweest, maar de relatie bevindt zich momenteel op een dieptepunt. De spanningen op het Koreaanse schiereiland nemen de afgelopen jaren alleen maar toe.

×