Clicky

maandag 5 mei 2025 - 00:12 uur
Home Blog Pagina 21

Bodemonderzoeker Fugro schrapt banen in VS na komst Trump

LEIDSCHENDAM – De Nederlandse bodemonderzoeker Fugro heeft in het afgelopen kwartaal meer dan honderd van de ruim 2000 banen in de Verenigde Staten geschrapt omdat Amerikaanse projecten voor windmolens op zee zijn stilgelegd sinds de komst van president Donald Trump. Ook worden andere kostenbesparende maatregelen genomen door Fugro, waaronder een pauze op het inhuren van personeel voor ondersteunende functies.

Dat heeft topman Mark Heine gezegd in een toelichting op de kwartaalcijfers. Vorige week kwam de onderneming uit Leidschendam al met een winst- en omzetwaarschuwing. Fugro zei daarbij ook dat klanten wereldwijd terughoudender zijn geworden met nieuwe projecten door het handelsbeleid van Trump en de economische onzekerheden.

De brutowinst verdampte naar slechts 0,8 miljoen euro, vergeleken met 44,2 miljoen euro vorig jaar. De omzet ging met 11 procent omlaag tot 450 miljoen euro. Bij het orderboek voor het komende jaar was lichte krimp te zien.

Offshore windmarkt

Volgens Heine was de Amerikaanse offshore windmarkt vorig jaar goed voor circa 7 procent van de totale omzet. Hij stelde dat de situatie scherp wordt gevolgd en dat verder banenverlies niet wordt uitgesloten. Volgens het bedrijf is er een “nieuwe politieke realiteit” in de VS. Trump heeft gezegd dat offshore wind te duur is en tekende na zijn komst in het Witte Huis direct een decreet waarbij vergunningen voor nieuwe windprojecten op zee werden opgeschort.

Het beursgenoteerde Fugro zei wel groeimogelijkheden te zien in andere sectoren, zoals bij de winning van belangrijke mineralen en ook bewaking van belangrijke infrastructuur onder de zee, zoals olie- en gaspijpleidingen en internetkabels. Zo tekende Fugro vorige week nog een overeenkomst met het ministerie van Defensie voor de bouw van een surveillanceschip, in samenwerking met scheepsbouwer Damen. Dat schip zal dan door Fugro ingezet worden voor de Nederlandse marine om infrastructuur op zee te bewaken.

Flink meer Japanse auto’s verkocht in VS in aanloop naar importheffingen

NEW YORK – De verkopen van grote Japanse autofabrikanten in de Verenigde Staten zijn in maart flink gestegen. De run op auto’s van merken als Toyota, Nissan en Honda werd aangejaagd door de Amerikaanse importheffingen die op 3 april zijn ingegaan.

De verkoop van Toyota steeg met 8 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Honda verkocht 13 procent meer auto’s en Nissan meldde een stijging van 10 procent in de Amerikaanse verkoop. De cijfers komen naar voren uit gegevens die de fabrikanten donderdag hebben bekendgemaakt.

Amerikanen leken de heffing op geïmporteerde auto’s van 25 procent voor te willen zijn. Door het tarief op de import van buitenlandse auto’s worden deze wagens mogelijk minimaal 10 procent duurder in de VS.

Verschillende Japanse fabrikanten voeren inmiddels wijzigingen door om de impact van de heffingen op te vangen. Zo is Honda van plan de productie van de hybride versies van zijn Civic-model naar de VS te verplaatsen. Nissan heeft de Amerikaanse bestellingen voor in Mexico gebouwde SUV’s stopgezet.

Opnieuw blokkeren activisten havenspoorlijn Rotterdam

Foto: JBMedia

ROTTERDAM – Activisten van de actiegroep ‘Geef Tegengas’ hebben donderdagochtend opnieuw de havenspoorlijn geblokkeerd ter hoogte van het Benelux in Rotterdam.

Een drietal agenten hebben nog gepoogd om de 25 actievoerders te beletten het spoor op te gaan. Dit mocht echter niet baten.

Nog voordat de demonstranten zich begonnen vast te ketenen hebben agenten spullen van hen in beslag genomen. De politie gebruikt geweld om te voorkomen dat ze zich verder vastketenen.

Op 9 en 10 april blokkeerden zij dezelfde spoorlijn ook al eens voor een dagdeel. Beide keren kwam er toch een goederentrein aanrijden ondanks dat er contact voor de acties was gezocht door de demonstranten met ProRail.

Net als bij de vorige spoorlijnacties ligt ook nu weer een deel van de activisten vastgeketend aan het spoor zodat er geen treinen langs kunnen rijden.

De demonstranten zouden worden ingesloten met hekken zodat op de hoofdsporen het treinverkeer kon worden hervat. Toen de actievoerders dit doorkregen leidden ze de politie af met fakkels waardoor een deel van de demonstranten op het hoofdspoor is gaan zitten. Een enkeling is verder het spoor opgerend.

Belastingdienst: 120.000 ondernemers hebben nog coronaschulden

DEN HAAG – Veel ondernemers hebben nog corona-belastingschulden openstaan. De Belastingdienst meldt dat 120.785 ondernemers begin deze maand nog niet al hun schulden hadden afgelost. In totaal stond toen nog 5,9 miljard euro aan schulden open.

Ondernemers konden belastinguitstel aanvragen tijdens de coronapandemie, omdat coronamaatregelen de economische bedrijvigheid in de weg zaten. Die regeling begon in oktober 2022 en loopt tot oktober 2027.

In totaal hebben ruim 266.000 ondernemers ervan gebruikgemaakt. De meesten hebben coronaschulden precies op de helft van de looptijd van de regeling afgelost, aldus de Belastingdienst.

De fiscus verwacht overigens een deel van de openstaande schulden niet terug te krijgen, omdat ondernemers met betalingsproblemen een saneringsakkoord bereiken met schuldeisers of failliet gaan.

De Belastingdienst wijst erop dat ondernemers met geldproblemen een betaalpauze kunnen aanvragen en de betalingsregeling kunnen verlengen naar maximaal zeven jaar.

Fijnstofuitstoot wegverkeer daalde met 16,3 procent in tien jaar tijd

DEN HAAG – In 2023 heeft het Nederlandse wegverkeer 3,6 miljoen kilogram fijnstof uitgestoten, een daling van 16,3 procent ten opzichte van 2013. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ondanks dat er 6,9 procent meer kilometers zijn gereden dan tien jaar geleden, is de uitstoot afgenomen dankzij schonere motoren en de toepassing van roetfilters.

De grootste daling in fijnstofuitstoot is zichtbaar bij lichte bedrijfsvoertuigen, zoals bestelwagens. Hun uitstoot nam met 0,4 miljoen kilogram af, een vermindering van maar liefst 40,4 procent. Bij personenauto’s was de afname met 9,6 procent een stuk beperkter.

Meeste uitstoot nog steeds door personenauto’s

Hoewel de uitstoot daalt, zijn personenauto’s nog altijd verantwoordelijk voor het grootste aandeel in de fijnstofuitstoot van het wegverkeer. In 2023 kwam 57,8 procent van de totale fijnstofuitstoot – ongeveer 2,1 miljoen kilogram – van personenauto’s. Zware en lichte bedrijfsvoertuigen waren samen goed voor 38,9 procent van de uitstoot.

Per gereden kilometer stoten zware bedrijfsvoertuigen het meest fijnstof uit, met 0,112 gram per kilometer. Lichte bedrijfsvoertuigen volgden met 0,027 gram, en personenauto’s met 0,019 gram. De fijnstofuitstoot is daarmee niet alleen afhankelijk van het voertuigtype, maar ook van het aantal afgelegde kilometers.

Elektrische voertuigen niet helemaal emissievrij

Hoewel volledig elektrische en waterstofauto’s geen fijnstof uitstoten via de motor, ontstaat er nog altijd uitstoot door slijtage van banden, remmen en het wegdek. Elektrische auto’s zijn bovendien zwaarder door de accu, wat zorgt voor extra slijtage. Dit geldt ook voor plug-in hybrides die op de elektrische stand rijden.

Coronajaar 2020 uitzonderlijk

In 2020, tijdens de coronapandemie, reed het wegverkeer 13 procent minder kilometers. De fijnstofuitstoot daalde toen eveneens met 13 procent. In 2023 lag het aantal gereden kilometers 13,8 procent hoger dan in 2020, maar de fijnstofuitstoot bleef 6,5 procent lager dan in 2019, het laatste jaar vóór corona.

Wegverkeer verantwoordelijk voor 12,6 procent van totale fijnstofuitstoot

Het wegverkeer droeg in 2023 voor 12,6 procent bij aan de totale fijnstofuitstoot in Nederland. Tien jaar eerder was dat nog 11,9 procent. Fijnstof vormt een risico voor de volksgezondheid, met name de kleinere deeltjes die diep in de longen kunnen doordringen.

Krant: Trump wil autofabrikanten ontzien bij sommige heffingen

LONDEN – De Amerikaanse president Donald Trump is van plan autofabrikanten te ontzien bij enkele van zijn importheffingen, schrijft zakenkrant Financial Times op basis van ingewijden.

Volgens het Britse blad wijst dit opnieuw op een terugtrekkende beweging van Trump in de handelsoorlog, na intensieve lobby door topmannen uit de auto-industrie.

De maatregel zou auto-onderdelen vrijstellen van de tarieven die Trump heeft opgelegd voor Chinese import om de smokkel van de dodelijke drug fentanyl tegen te gaan, evenals van de heffingen op staal en aluminium. Maar het tarief van 25 procent dat Trump heeft opgelegd op alle import van in het buitenland gemaakte auto’s zou wel intact blijven.

Het Witte Huis weigerde commentaar te geven aan de krant. Eerder had Washington auto’s al gevrijwaard van de “wederkerige” tarieven die zijn aangekondigd voor grote handelspartners. Maar dat was volgens Amerikaanse autobedrijven niet genoeg. Zij uitten afgelopen weken felle kritiek op Trumps beleid.

Vrachtwagen verliest kratjes bier op rotonde

Foto: SQVision

VALKENSWAARD – Op de rotonde Westerhovenseweg met de N397 heeft een vrachtwagen woensdagavond een aantal kratten bier verloren. Hierdoor kwamen de losse flessen over het wegdek gerold.

De vrachtwagenchauffeur kwam vanaf de Dommelsche Bierbrouwerij en reed richting de A67 toen het misging.

De chauffeur heeft samen met de Provincie globaal de kratten en flessen verwijderd en is toen doorgereden naar zijn bestemming met een instabiele vracht.

De overige flessen en glas zullen worden opgeruimd door een schoonmaakdienst. De weg is tijdelijk gedeeltelijk afgesloten vanwege de opruimwerkzaamheden.

Staalconcern ArcelorMittal schrapt 600 banen in Frankrijk

AMSTERDAM – Staalconcern ArcelorMittal schrapt ongeveer 600 banen op zeven vestigingen in Noord-Frankrijk. Daarmee is er opnieuw een staalbedrijf in Europa dat zich genoodzaakt ziet om in te grijpen vanwege de verslechterde marktomstandigheden.

De vraag in de Europese staalindustrie is in vijf jaar met zo’n 20 procent gedaald, terwijl er nu ook meer staal wordt geïmporteerd. ArcelorMittal, dat een beursnotering heeft in Amsterdam, zegt zich te moeten aanpassen aan de nieuwe marktomstandigheden en om zijn concurrentievermogen te waarborgen. Verschillende ondersteunende functies worden overgeplaatst naar India.

Volgens het Belgische persbureau Belga staan er ook tot 140 banen op de tocht bij de Belgische afdelingen van ArcelorMittal. Er is daar al langer sprake van een verplaatsing van bepaalde functies naar Polen of India. Bij een bijeenkomst van de ondernemingsraad over de kwestie is voor het eerst wat meer concrete informatie naar buiten gekomen.

Onlangs kondigde branchegenoot Tata Steel al een grote reorganisatie in Nederland aan. Daarbij worden 1600 banen geschrapt om de winstgevendheid te verbeteren. British Steel besloot eerder de laatste hoogovens van het Verenigd Koninkrijk te sluiten, waardoor duizenden banen verloren dreigden te gaan. Maar dat plan ging van tafel na een reddingsingreep door de Britse overheid.

Bessent: Trump wil importtarieven voor China niet eenzijdig verlagen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump is niet van plan om eenzijdig de importtarieven op Chinese goederen te verlagen. Dat verklaarde zijn minister van Financiën Scott Bessent woensdag aan journalisten na veel speculatie over een mogelijke tariefsverlaging na geruststellende opmerkingen van Trump.

Bessent gaf aan dat de regering-Trump naar meerdere factoren kijkt rond China, niet alleen naar tarieven maar ook naar andere handelsbelemmeringen en overheidssubsidies. Hij wees er verder op dat er geen tijdschema is voor de betrekkingen met China. Volgens hem zou een volledige herschikking van de handel twee tot drie jaar kunnen duren.

Trump zinspeelde dinsdag zelf op een minder harde houding tegenover China, waarmee hij in een handelsoorlog verzeild is geraakt. The Wall Street Journal heeft ook al van bronnen vernomen dat in Washington wordt nagedacht over een forse verlaging van de heffingen voor de tweede economie van de wereld.

De minister van Financiën zei ook dat de VS en India “heel dicht bij” een handelsovereenkomst zijn. Hij herhaalde dat een regeling niet per se een concreet handelsdocument hoeft te betekenen. Daarmee lijkt hij te suggereren, zoals hij eerder ook al deed, dat deals met handelspartners in eerste instantie eerder een set bredere afspraken zullen zijn dan een gedetailleerde handelsdeal.

Dodenherdenking op de Dam dit jaar weer vrij toegankelijk

AMSTERDAM – De Nationale Herdenking op de Dam is dit jaar weer vrij toegankelijk. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema meldt in een brief aan de gemeenteraad dat er op basis van de informatie van politie en het dreigingsbeeld van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) geen aanleiding is om “de openbaarheid en toegankelijkheid van de herdenking te begrenzen”.

Wel worden er zoals gebruikelijk forse veiligheidsmaatregelen getroffen “om de nationale herdenking zo veilig en waardig als mogelijk te laten verlopen”. Dit jaar is er extra politietoezicht bij alle toegangswegen naar de Dam. Ook kunnen mensen op en rondom het plein gefouilleerd worden “indien daartoe aanleiding bestaat”. Het Nationaal Comité zet daarnaast extra personeel in om contact te maken met het publiek. Verder is het verboden om drones mee te nemen.

Hoorbare demonstraties of protestacties zijn tijdens de herdenking niet toegestaan bij of in de directe nabijheid van de Dam om “het verstorende karakter”. “Daarbij staat een stil protest in beginsel niet gelijk aan een verstoring”, aldus Halsema. Mensen die op 4 mei willen demonstreren, krijgen een andere locatie aangewezen.

Ramen gesloten

Zoals elk jaar moeten alle ramen aan het plein gesloten blijven en mogen mensen niet op balkons staan. Politie is bij en in het publiek aanwezig, opvallend en onopvallend. Het luchtruim boven Amsterdam wordt tijdens de herdenking gesloten.

Vorig jaar waren er op 4 mei maximaal 10.000 mensen welkom op de Dam om de kans op spontane protestacties of verstoringen. Geïnteresseerden moesten van tevoren een plek reserveren. Normaal gesproken komen er ongeveer 20.000 mensen op de openbare herdenking af.

Maatregelen

“Wij hechten zeer aan de traditie om in volle openbaarheid onze nationale doden te herdenken”, aldus Halsema. “Maatregelen zoals die vorig jaar zijn getroffen doen afbreuk aan deze traditie en dienen daarom uitzondering te zijn.”

Toch is dit jaar de actiebereidheid nog groot en spontane protestacties of verstoringen kunnen nooit worden uitgesloten, zegt de burgemeester. Daarom zou het kunnen dat er meer beperkingen nodig zijn. Dat hangt af “van de maatschappelijke omstandigheden en signalen die wij de komende weken ontvangen”, schrijft Halsema in de brief namens de zogeheten vierhoek van gemeente, politie, justitie en NCTV.

Topkok Jonnie Boer op 60-jarige leeftijd overleden na longembolie

BONAIRE – Topkok Jonnie Boer is op 60-jarige leeftijd overleden. Een woordvoerder van zijn sterrenrestaurant De Librije in Zwolle bevestigt woensdagavond berichtgeving hierover van De Telegraaf.

Boer overleed woensdagochtend op Bonaire aan de gevolgen van een longembolie, aldus de woordvoerder. Het restaurant was deze week, van 20 tot en met 29 april, al gesloten wegens vakantie. “Het is wel fijn dat we iedereen rust en ruimte kunnen geven”, zegt de woordvoerder. “Iedereen is superverdrietig en verslagen. Het is niet te bevatten. Het is zo plotseling en abrupt. Er heerst een soort shock onder het personeel en de familie natuurlijk.”

De kinderen van Boer schrijven op Instagram over het overlijden van hun vader. “Dank voor alles wat je mij hebt gegeven”, schrijft zoon Jimmie in een bericht. “Ik ga je trots maken ook al ga je het niet zien…. Zie je snel ouwe.” Dochter Isabelle heeft twee verhalen op Instagram geplaatst. “We gaan je trots maken!!!”, staat er bij een familiefoto.

Wat De Librije nu gaat doen, is nog onduidelijk. “We zijn aan het beraden wat we gaan doen”, aldus de woordvoerder, die verder aangeeft dat hier nog niet veel informatie over is.

De Librije, waarvan Boer chef was, heeft sinds 2004 drie Michelinsterren. Het is op dit moment in Nederland het enige restaurant met drie Michelinsterren.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Jimmieboer (@jimmieboer)

Nieuwe volledig elektrische megakraan voor Sarens

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – Het Belgische hijs- en transportbedrijf Sarens heeft een nieuwe volledig elektrische megakraan in gebruik genomen op de Rotterdamse Maasvlakte. De kraan, type SGC-170, is samen met de bestaande SGC-120 opgesteld langs de kade bij SIF. Beide machines worden ingezet voor het laden van monopile-funderingen bestemd voor offshore windparken.

De SGC-170 behoort tot de nieuwste generatie binnen de SGC-serie van Sarens en is ontwikkeld door het eigen Technical Solutions and Engineering team van het bedrijf. Het gaat om zware ringkranen met indrukwekkende hefvermogens, ontworpen voor uiteenlopende toepassingen in onder andere de olie- en gassector, raffinaderijen, mijnbouw, kernenergie en offshore-industrie.

Focus op duurzaamheid

De SGC-170 is, net als de kleinere SGC-90 (“Little Celeste”), volledig elektrisch aangedreven en daarmee volledig stil en emissievrij. Deze milieuvriendelijke ringkraan is specifiek geschikt voor gebruik in sectoren waar duurzaamheid en geluidsreductie centraal staan, zoals de offshore windenergie en nucleaire projecten.

“Big Benny” en “Big Benny XL”

De opstelling op de Maasvlakte bestaat uit twee krachtpatsers uit het Sarens-arsenaal: de SGC-120, ook wel “Big Benny” genoemd, met een hefmoment van 120.000 tonmeter, en de nieuwe SGC-170. Laatstgenoemde biedt nog meer kracht in een compacte footprint, met lage bodemdruk. Eerder presenteerde Sarens ook al de SGC-140 (“Big Benny XL”) met 140.000 tonmeter – 45% krachtiger dan de SGC-120.

Grootste landkraan ter wereld

De SGC-250 (“Big Carl”) blijft de grootste landkraan ter wereld, met een capaciteit van 250.000 tonmeter en een maximale hijslast van 5.000 ton. Deze kraan, gelanceerd in 2018, is inzetbaar op een ringconstructie of op rechte rails en heeft een maximale giek van 160 meter.

Marktveranderaar

Volgens Sarens heeft de SGC-serie de markt voor zware hijstoepassingen fundamenteel veranderd door de brede inzetbaarheid en innovatieve techniek. “De combinatie van kracht, precisie, en duurzaamheid maakt deze kranen uniek in hun soort en onmisbaar voor de energietransitie,” aldus het bedrijf.

Kuipers breidt vloot uit met eerste koeltrailer in eigen huisstijl

OLDENZAAL – Vandaag, woensdag 23 april, heeft Kuipers Logistics een belangrijke mijlpaal bereikt met de aflevering van een nieuwe koeltrailer, geleverd door Schmitz Cargobull.

Bijzonder aan deze aanwinst is dat het de eerste koeltrailer is die volledig is uitgevoerd in de herkenbare Kuipers-kleuren, waarmee een brug wordt geslagen tussen het verleden en heden van het bedrijf. Toen het bedrijf onder de naam Dakutrans zeer actief was in gekoeld transport.

De trailer is uitgerust met een krachtige Thermo King motor, wat garant staat voor betrouwbare en efficiënte koeling tijdens internationale ritten. Niet geheel onbelangrijk, aangezien de nieuwe koeltrailer voornamelijk zal worden ingezet voor het transport van en naar Italië.

De trailer maakt deel uit van de huidige vloot van Kuipers Logistics, die bestaat uit 50 tautliners, drie deelbare containerchassis, één koeltrailer en 35 trucks.

Kuipers Logistics begon in 1987 met één vrachtwagen, opgericht door Harry Kuipers. Het transportbedrijf groiede snel uit tot een specialist in Zuid-Europa. Die koers bleek succesvol: tot op de dag van vandaag is Kuipers een echte Italië-specialist, met dagelijks meerdere vertrekken naar verschillende bestemmingen in het land. Daarnaast is het bedrijf inmiddels wereldwijd actief. Sinds 2008 verzorgt de Kuipers Air & Sea afdeling lucht- en zeevracht met een specialisatie op India.

WEF onderzoekt mogelijk wangedrag oprichter Klaus Schwab

GENÈVE – Het World Economic Forum (WEF) onderzoekt beschuldigingen van financieel wangedrag door oprichter Klaus Schwab en zijn vrouw. Dat heeft de organisatie achter de jaarlijkse topbijeenkomsten in Davos laten weten. Het onderzoek volgt op berichtgeving door The Wall Street Journal over mogelijke belangenverstrengeling en wanbeheer. Het echtpaar zou geld van de organisatie hebben gebruikt voor persoonlijke uitgaven, zoals massages en luxereizen.

Het WEF verklaarde woensdag dat het een klokkenluidersbrief had ontvangen waarin de beschuldigingen werden beschreven en dat het een intern onderzoek is gestart in samenwerking met externe juridische adviseurs. “Hoewel het Forum deze beschuldigingen serieus neemt, benadrukt het dat ze nog niet bewezen zijn, en zal het wachten op de uitkomst van het onderzoek voordat er verder commentaar wordt gegeven”, staat in de verklaring.

Een woordvoerder van Klaus en Hilde Schwab ontkende de beschuldigingen tegenover The Wall Street Journal. De twee overwegen een klacht in te dienen tegen onbekenden “die onwaarheden verspreiden”. De 87-jarige Schwab vertrok onlangs als voorzitter van de raad van toezicht van het WEF, dat hij in 1971 oprichtte. Volgens bronnen van de krant zou in een spoedzitting van het bestuur zijn besloten dat Schwab per direct zou aftreden in plaats van na een transitieperiode.

WEF-top

Bij de jaarlijkse WEF-top in het Zwitserse skioord Davos in januari komen wereldleiders, staatshoofden, ministers, bankiers en topbestuurders uit het bedrijfsleven bijeen. De in Duitsland geboren Schwab was jarenlang het gezicht van de organisatie. Vorig jaar deed hij al een stap terug door af te treden als uitvoerend voorzitter.

Schwab en het WEF zijn al jaren doelwit van complottheorieën. Hij noemde de eerste top na het uitbreken van de coronapandemie De Grote Reset. Critici zagen de econoom daarom als belichaming van een wereldwijde elite die een deel van de mensheid tot slaaf zou willen maken en uitroeien. Een zwarte Amerikaanse vrouw spande vorig jaar een rechtszaak aan tegen het WEF en Schwab om discriminatie.

Economische bedrijvigheid eurozone groeit nog nauwelijks

LONDEN – De economische bedrijvigheid in de eurozone is in april nauwelijks gegroeid. Volgens marktonderzoeker S&P Global komt dit doordat onzekerheid over Amerikaanse invoerheffingen het vertrouwen in de dienstensector tot het laagste niveau in bijna vijf jaar heeft gebracht.

De index van S&P Global die de algehele bedrijvigheid in het eurogebied meet, daalde van 50,9 in maart naar 50,1 in april. Een niveau van 50 of meer duidt op groei, daaronder op krimp. De daling viel iets sterker uit dan economen hadden verwacht, vooral door een terugval in de Duitse industrie. Ook in Frankrijk zit de industrie in een dip en blijven de cijfers achter bij de verwachtingen.

“Dit duwt de hele economie richting stagnatie. De snellere daling in nieuwe orders suggereert dat deze zwakte nog wel even kan aanhouden”, zei een econoom van de Hamburg Commercial Bank. Hij verwacht wel dat de economie zal profiteren van hogere Duitse investeringen in infrastructuur en defensie-uitgaven in Europa.

Duitse Bundesbank

Joachim Nagel, president van de Duitse Bundesbank en bestuurslid van de ECB, waarschuwde woensdag dat Duitsland het risico loopt om dit jaar in een recessie te belanden, als gevolg van de impact van Amerikaanse importheffingen. Hij waarschuwde eerder al dat de beslissing van Trump om invoerheffingen op te leggen de wereldwijde economische stabiliteit in gevaar brengt.

Volgens de Franse centralebankpresident François Villeroy de Galhau heeft Trump “de hele wereld meegesleurd in een “verlies-verliesspel” op het gebied van handel, gebaseerd op gebrekkige economische argumenten. Hij riep op tot de-escalatie om een spiraal van oplopende invoertarieven te voorkomen.

×