Clicky

vrijdag 9 mei 2025 - 22:29 uur
Home Blog Pagina 2

VS melden nieuw mechanisme voor hulpverlening Gaza, zonder Israël

GAZA-STAD – Mike Huckabee, de Amerikaanse ambassadeur in Israël, meldt dat er een nieuw mechanisme komt om humanitaire hulp te verlenen in de Gazastrook.

Israël, dat al ruim twee maanden alle noodhulp blokkeert, zal geen rol spelen bij de leveringen, maar wel bij de veiligheid in het gebied. Ook Hamas zou buiten de regeling worden gehouden.

Volgens Huckabee zijn meerdere partners akkoord gegaan met het mechanisme, maar hij noemde nog niet om welke partners het gaat. Wel zouden er sowieso non-profitorganisaties bij betrokken zijn. De komende dagen moeten meer details bekend worden.

De ambassadeur vertelde tijdens een persconferentie dat de levering van humanitaire hulp in Gaza een prioriteit is voor president Donald Trump. Door de Israëlische blokkade zitten veel hulporganisaties in het gebied zonder voorraden. Er zijn grote tekorten aan onder meer voedsel en medicijnen.

Douanier op Maastricht Aachen Airport vast op verdenking van corruptie

MAASTRICHT – De Rijksrecherche heeft op 22 april een 36-jarige douanier uit Brunssum aangehouden. Ook is zijn woning en werkplek doorzocht. De man wordt verdacht van ambtelijke corruptie en schending van het ambtsgeheim.

De verdachte was werkzaam bij de Douane in Maastricht en wordt ervan verdacht al dan niet tegen betaling informatie over vluchten en controles op luchthaven Maastricht Aachen Airport te hebben gedeeld met andere personen. Hij is op vrijdag 25 april voorgeleid aan de rechter-commissaris. De raadkamer besloot 8 mei dat verdachte in elk geval nog 30 dagen in voorarrest blijft.

In belang van het lopende onderzoek, doet het OM verder geen mededelingen over deze zaak.

Corruptie ernstig

Voor een goed functioneren van de democratische rechtstaat is fundamenteel dat burgers vertrouwen hebben in het openbaar bestuur. Dit vertrouwen wordt beschaamd indien personen die bij de overheid werkzaam zijn of een openbaar ambt bekleden, zich niet integer gedragen.

FNV positief over inzet buitenlandse chauffeurs in streekvervoer, maar waarschuwt voor risico’s

Foto: Adobe Stock | Standret

UTRECHT – Vakbond FNV kijkt positief naar de toenemende inzet van buitenlandse chauffeurs in het streekvervoer, zolang dit gebeurt onder eerlijke en veilige omstandigheden. Volgens FNV Streekvervoer helpt het inzetten van arbeidsmigranten om de bereikbaarheid op peil te houden en de werkdruk bij Nederlandse chauffeurs te verlichten. Tegelijkertijd waarschuwt de bond voor risico’s als er geen goede afspraken worden gemaakt over taalvaardigheid, veiligheid en arbeidsvoorwaarden.

De reactie van de vakbond volgt op berichtgeving in de media, waaruit blijkt dat er in steeds meer regio’s buitenlandse chauffeurs actief zijn in het streekvervoer. “Iedere werknemer die goed werk kan verrichten, terwijl wij kampen met flinke personeelstekorten, is welkom,” stelt Marijn van der Gaag, bestuurder bij FNV Streekvervoer. “Het helpt onze mensen om bijvoorbeeld fatsoenlijk verlof op te nemen.”

Strikte voorwaarden noodzakelijk

Volgens de FNV is het echter van groot belang dat de inzet van buitenlandse chauffeurs onder strikte voorwaarden plaatsvindt. Met name de veiligheid mag niet in het gedrang komen. “Een te laag taalniveau kan leiden tot misverstanden of zelfs gevaarlijke situaties, vooral bij calamiteiten”, aldus Van der Gaag.

Gelijke beloning

Ook benadrukt de vakbond dat er geen sprake mag zijn van concurrentie op arbeidsvoorwaarden. “Als arbeidsmigranten worden ingezet omdat ze goedkoper zijn, verdringt dat onze banen. Dat accepteren we niet”, zegt Van der Gaag. “De arbeidsvoorwaarden moeten gelijk zijn aan die van Nederlandse chauffeurs.”

Rol voor cao-afspraken

Om uitbuiting en ongelijke behandeling te voorkomen, pleit de FNV voor duidelijke cao-afspraken. Daarmee moeten verschillen in beloning, arbeidsomstandigheden en veiligheidsrisico’s worden aangepakt en voorkomen.

Bloomberg: VS wil forse tariefverlaging in gesprekken met China

GENÈVE – De Amerikaanse regering overweegt een drastische verlaging van de handelstarieven voor te stellen tijdens de gesprekken die komend weekend met China worden gehouden. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. De regering van president Donald Trump streeft daarbij naar een verlaging van de heffingen tot onder de 60 procent en China zou daar open voor staan.

De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent ontmoet zaterdag in het Zwitserse Genève de Chinese vicepremier He Lifeng. Het zijn de eerste gesprekken tussen de VS en China sinds Trump zijn tarieven onthulde. De forse verlaging van de heffingen zou de handelsspanningen tussen de twee grootmachten kunnen verminderen.

Afhankelijk van het verloop van de gesprekken, die twee dagen duren, zouden de tariefverlagingen al volgende week van kracht kunnen worden, aldus de bronnen. De Amerikaanse tarieven op Chinese goederen bedragen momenteel 145 procent. Wel gelden er tijdelijke uitzonderingen voor chips, smartphones, computers en andere elektronica. China heeft als vergelding tarieven van 125 procent voor goederen uit de VS opgelegd, maar heeft naar verluidt een lijst opgesteld van Amerikaanse producten die zijn vrijgesteld van die tarieven.

Ook hoog op de Amerikaanse wensenlijst staat de opheffing van China’s exportbeperkingen op zeldzame aardmetalen. Die worden bijvoorbeeld gebruikt voor de productie van defensiematerieel, computers, telefoons en elektrische auto’s. Veel industrieën dreigen door die exportbeperkingen te maken te krijgen met tekorten, aldus de bronnen.

Het ministerie van Financiën en het kantoor van de Amerikaanse handelsvertegenwoordiger Jamieson Greer, die ook bij de gesprekken aanwezig zal zijn, wilden geen commentaar geven. Een woordvoerder van het Witte Huis verklaarde dat het enige doel van de gesprekken met China is “het bevorderen van president Trumps ‘America First’-agenda voor eerlijke en wederkerige handelsbetrekkingen”. “Elke discussie over ‘richt’-tarieven is ongegronde speculatie.”

Italiaanse logistiekreus Torello neemt eerste Mercedes-Benz Actros L met ProCabin in gebruik

PIACENZA – De Italiaanse logistiekdienstverlener Torello heeft onlangs als eerste de nieuwe Mercedes-Benz Actros L ProCabin in ontvangst genomen. De levering markeert een nieuwe fase in de samenwerking tussen de Torello Groep en Daimler Truck Italia. Met de aanschaf van dit topmodel uit het zware segment van Mercedes-Benz Trucks zet Torello opnieuw een stap richting innovatie en duurzaamheid binnen het transport.

De levering werd verzorgd in samenwerking met het Mercedes-Benz Trucks Retail-centrum in Piacenza.

Nieuwe cabine, meer comfort en veiligheid

De Actros L ProCabin van modeljaar 2025 is ontworpen met een volledig nieuwe, aerodynamische cabine die tot wel 3% brandstofbesparing oplevert ten opzichte van zijn voorganger. Binnenin staat comfort centraal: de truck is voorzien van diverse functies die het leven van de chauffeur aangenamer maken, zowel onderweg als tijdens pauzes.

De truck is uitgerust met de derde generatie OM 471-motor, die efficiëntie combineert met kracht. Dankzij het Predictive Powertrain Control-systeem en PowerShift Advanced past het voertuig de snelheid en schakelmomenten automatisch en anticiperend aan voor een geoptimaliseerde rijstijl.

De tweede generatie MirrorCams verbeteren het zicht rondom en dragen bij aan betere aerodynamica. Aanvullend zorgen rijstrookassistentie, afstandscontrole en noodremsystemen voor een aanzienlijk hoger niveau van veiligheid en rijondersteuning.

Torello werd opgericht in 1975 en is sindsdien een familiebedrijf. Inmiddels is het uitgegroeid tot een toonaangevende speler op het gebied van geïntegreerde logistieke oplossingen. Het bedrijf biedt maatwerkdiensten in transport, warehousing en last-mile distributie, met veel aandacht voor klantbetrokkenheid en duurzaamheid. De onderneming wordt tegenwoordig geleid door de kinderen van oprichter Nicola Torello: Umberto, Concetta en Antonio.

Faber vindt ook alternatief voor Efteling-uitje niet kunnen

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber vindt het niet kunnen dat een alternatief uitje wordt georganiseerd voor jongeren van een Fries asielzoekerscentrum (azc) nadat een uitstapje naar de Efteling na haar kritiek was afgelast. “Daar zijn de laatste woorden nog niet over gesproken”, zegt de PVV-bewindsvrouw voor aanvang van de ministerraad. Faber zegt hierover in gesprek te gaan met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).

De organisatie was van plan om het uitstapje uit het activiteitenbudget te organiseren tijdens een dorpsfeest in de buurt van het azc in Sint Annaparochie, om onrust te voorkomen. Vorig jaar ontstond tijdens dat dorpsfeest namelijk een ruzie tussen jongeren van het azc en uit de buurt, met een steekpartij en drie gewonden tot gevolg.

Dat de betrokken asielzoekers inmiddels zijn overgeplaatst, verandert haar standpunt niet. “Het zegt natuurlijk al iets dat men deze jongeren een dergelijk risico vindt, dat men hen preventief naar de Efteling wil sturen.”

Hoewel het COA onder de politieke verantwoordelijkheid van het ministerie van Asiel en Migratie valt, is het een zelfstandig bestuursorgaan. Het beslist zelf over uitvoering en uitgaven. De dag naar Kaatsheuvel met de zestig minderjarigen annuleerde het COA wegens de aandacht die was ontstaan voor het uitje.

Het opvangorgaan laat weten later met een reactie te komen op de nieuwste uitspraken van Faber.

Na de vorige uitspraak van de minister werden er meerdere inzamelingsacties georganiseerd. In totaal is daar tot nu toe ruim 204.000 euro mee opgehaald. Het COA onderzoekt nog hoe het geld bij de doelgroep kan komen.

Port of Gothenburg: toenemende inzet containerschepen voor breekbulkvervoer

GÖTEBORG – Breekbulkgoederen, zoals transformatoren, constructiematerialen en zware onderdelen voor de staalindustrie, worden steeds vaker vervoerd met containerschepen. Hoewel deze schepen in de eerste plaats zijn ontworpen voor standaardcontainers, blijken ze ook uitstekend geschikt voor lading die buiten de standaardafmetingen valt. Vooral de grootste containerschepen op de directe lijndienst tussen de haven van Göteborg en Azië maken dit mogelijk.

“Er is duidelijk een groeiende interesse voor deze vervoersoptie,” aldus Marco Cicola, verantwoordelijk voor het breekbulksegment bij rederij MSC Sweden. “Onze wekelijkse dienstregeling en concurrerende transittijden tonen aan dat het laden en lossen van uiteenlopende ladingtypen op containerschepen niet alleen haalbaar is, maar al volop gebeurt.”

Afhankelijk van het schip kan breekbulklading tot 40 meter lang en 12 meter breed zijn. De grootste containerschepen die de route Göteborg–Azië bedienen, zijn bijna 60 meter breed en vervoeren regelmatig buitenmaatse ladingen. De terminal in Göteborg, geëxploiteerd door APM Terminals, beschikt over kranen die tot 100 ton kunnen tillen.

Hoewel roll-on/roll-off-vervoer via de gespecialiseerde RoRo-terminals nog altijd het meest gangbaar is, wint het alternatief via containerschepen terrein. “Voor projectladingklanten vergroot dit de mogelijkheden aanzienlijk,” zegt Richard Mellgren, Senior Business Development Manager bij Port of Gothenburg. “Elke zending wordt individueel beoordeeld en afgestemd op het wereldwijde netwerk van de haven.”

Volgens MSC Sweden sluit deze manier van transport ook goed aan bij duurzaamheidsdoelen. “We helpen klanten hun supply chain te verduurzamen met multimodale oplossingen voor aan- en afvoer over land”, aldus Cicola.

Feiten en cijfers – breekbulklading via MSC en Port of Gothenburg:

  • Vertrekfrequentie: Wekelijkse directe dienst naar en van Azië, plus twee wekelijkse feeders naar Antwerpen en Bremerhaven
  • Bestemmingen Azië: Port Klang, Singapore, Shekou, Busan, Ningbo, Shanghai, Xiamen, Yantian
  • Maximale afmetingen lading: 30 x 12 meter
  • Maximaal gewicht: 100 ton

MSC en Port of Gothenburg zijn aanwezig op Breakbulk Europe 2025 van 13 tot 15 mei in Ahoy Rotterdam (stands 2A20-B21 en 2A21 in hal 2) om hun projectcargo-oplossingen te presenteren.

Duizenden banen weg bij elektronicaconcern Panasonic

KADOMA – Bij het Japanse elektronica- en techbedrijf Panasonic verdwijnen wereldwijd 10.000 banen. Het concern wil wereldwijd zijn “personeelsbestand optimaliseren”, maakte de fabrikant van camera’s, televisies en batterijen voor elektrische auto’s vrijdag bekend. Bij Panasonic werken ongeveer 207.000 mensen.

De maatregel treft in Japan 5000 medewerkers, daarbuiten worden ook 5000 werknemers door de ingreep geraakt. Het is niet direct duidelijk hoeveel medewerkers Panasonic in Nederland heeft.

Panasonic wil dat de productiviteit bij medewerkers omhooggaat. Het concern is daarom van plan de efficiëntie binnen het bedrijf te onderzoeken, met name bij de verkoop- en indirecte afdelingen. Panasonic wil opnieuw beoordelen hoeveel organisaties en personeel er daadwerkelijk nodig zijn, voegde het bedrijf eraan toe.

Keukenapparaten en tv’s

Het Japanse bedrijf is ook van plan om verlieslatende activiteiten, waarbij geen zicht is op verbetering, te staken. Zo heeft Panasonic onder meer bij de productie van keukenapparaten en tv’s weinig zicht op groei. Ook wil Panasonic vestigingen samenvoegen en sluiten.

Panasonic maakt ook batterijen voor Tesla en andere producenten van elektrische auto’s. Het bedrijf wil juist wel flink inzetten op investeringen in die accutak. Wel stipt het bedrijf aan dat het moeilijker wordt om winst te maken op dat gebied, omdat de vraag naar elektrische voertuigen niet hard groeit.

Oekraïne ontmantelt spionnennetwerk van Hongaarse staat

KYIV – De Oekraïense veiligheidsdienst zegt een spionnennetwerk te hebben ontmanteld dat werd aangestuurd door de Hongaarse staat, een lidstaat van de Europese Unie. De geheim agenten zouden in het zuidwesten van het land informatie hebben verzameld over de Oekraïense defensie.

Oekraïne heeft twee Hongaren aangehouden. Zij hadden onder meer de locaties van luchtafweersystemen verzameld. “Voor het eerst in de Oekraïense geschiedenis heeft de veiligheidsdienst een Hongaars militair inlichtingennetwerk blootgelegd dat spioneerde ten nadele van onze staat”, staat in een verklaring van de dienst.

Hongarije, dat ook lid is van de NAVO, heeft nog niet gereageerd op de beschuldiging.

De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft zich sinds de Russische invasie in Oekraïne veel minder stellig uitgesproken in de steun voor Kyiv dan andere bondgenoten van de EU of de NAVO. Hij is sceptisch over de westerse militaire steun aan Oekraïne en ligt regelmatig dwars bij nieuwe sanctiepakketten voor Rusland.

Orbán heeft ook de banden met de Russische president Vladimir Poetin warm gehouden. Hij bezocht Moskou vorig jaar, wat hem op veel kritiek kwam te staan uit Oekraïne en de rest van Europa.

Renovatie Van Brienenoordbrug wordt flink duurder

Van Brienenoordbrug

DEN HAAG – De kosten voor de renovatie van de Van Brienenoordbrug op snelweg A16 bij Rotterdam worden flink hoger. In plaats van 680 miljoen euro, rekent Rijkswaterstaat nu op 1,5 tot 2 miljard door gestegen prijzen, zo bevestigt een woordvoerder in een eerste reactie na berichtgeving van De Telegraaf.

Begin vorig jaar bleek dat de aanbesteding van de renovatie opnieuw moest. Slechts een belangstellende partij had zich gemeld. Maar gedurende het overlegproces bleken de beoogde kosten van het project voor het Rijk te hoog. De nieuwe aanbesteding gaat in juli de markt op.

De brug, waarvan de eerste boog stamt uit 1965, is aan het eind van zijn levensduur en is dringend aan groot onderhoud en vervanging toe. In de plannen wordt het oudste boogdeel vervangen door een nieuwe en wordt het andere brugdeel, dat in 1989 werd toegevoegd, gerenoveerd. Dagelijks rijden ongeveer 230.000 voertuigen over de brug. Per jaar passeren ongeveer 120.000 schepen en gaat de brug honderd keer open voor de scheepvaart.

Minister Barry Madlener (Infrastructuur, PVV) spreekt van “een grote uitdaging” om dergelijk groot onderhoud uit te voeren. Hij wijst er al langer op dat er te weinig geld is om snelwegen en bruggen in goede staat te houden. “Het is een hele opgave om te kijken hoe we hiermee om kunnen gaan”, zei hij voorafgaand aan de ministerraad vrijdag.

Volgens de minister is het geen optie om het werk aan de Van Brienenoordbrug uit te stellen. “Het is een wel heel belangrijke verkeersader.” Madlener wil een aannemer vinden die het werk “voor de scherpste prijs” kan uitvoeren. Ook moet er in de toekomst meer geld beschikbaar komen voor het onderhoud van infrastructuur, vindt hij.

Kögel Trailer GmbH opent feestelijk een moderne productiefaciliteit voor koelwagenpanelen

BURTENBACH – Begin mei heeft Kögel Trailer GmbH tijdens een feestelijke ceremonie op het hoofdkantoor in Burtenbach zijn ultramoderne productiefaciliteit voor koelwagenpanelen geopend – een mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf. Samen met de Beierse staatssecretaris van Financiën en Regionale Zaken, Martin Schöffel, knipten de eigenaar van Kögel Ulrich Humbaur en CEO Christian Renners onder applaus van de gasten het rode lint door.

De nieuwe fabriek is niet alleen een technisch hoogtepunt, maar ook een duidelijk statement voor de locatie Duitsland en voor de toekomst van het temperatuurgecontroleerd transport. Ondanks de economische onzekerheid investeert Kögel in innovatie en groei – met een duidelijk doel: duurzame mobiliteit voor kwetsbare goederen zoals levensmiddelen en farmaceutische producten.

Burtenbach blijft het hart van Kögel

De beslissing om de nieuwe productielijn in Burtenbach te bouwen, is bewust genomen. “Hier klopt het hart van Kögel”, zo luidde de teneur van de dag. De bestaande infrastructuur, de centrale ligging en vooral de knowhow van het personeel maken Burtenbach tot de ideale locatie voor de volgende grote stap. Met deze investering versterkt Kögel niet alleen zijn marktpositie in Duitsland, maar het bedrijf verkort ook de levertijden van de koelwagens in aangrenzende markten – een plus voor alle betrokkenen.

Het project werd ondersteund door het investeringsprogramma “Toekomstinvesteringen voertuigfabrikanten en toeleveringsindustrie” van het Duitse ministerie van Economische Zaken en Milieu. Deze steun benadrukt dat economische kracht en ecologische verantwoordelijkheid hand in hand kunnen gaan, een claim waar Kögel zich voor inzet.

Staatssecretaris van Financiën en Binnenlandse Zaken van Beieren, Martin Schöffel, prees de nieuwe fabriek als een signaal aan de branche en een duidelijk statement voor vooruitgang, duurzaamheid en verantwoordelijkheid: “Economisch succes en klimaatbescherming sluiten elkaar niet uit – ze horen bij elkaar. De productie opent een nieuwe markt, versterkt de economie en zorgt voor werkgelegenheid in de regio. De logistieke sector is de ruggengraat van onze economie en tegelijkertijd een belangrijke sector voor meer klimaatbescherming. De nieuwe fabriek is een duidelijk signaal: we zijn op weg naar een klimaatvriendelijke en efficiënte logistiek. Namens de deelstaatregering wil ik u daarvoor bedanken.”

Innovatie ontmoet duurzaamheid: DE KÖGEL COOL LITESHELL

In de nieuwe fabriek worden panelen voor de KÖGEL COOL LITESHELL geproduceerd – de essentiële onderdelen van de nieuwe, lichte en tegelijkertijd robuuste koeloplegger. In plaats van de gebruikelijke stalen deklaag kiest Kögel voor lichte materialen zoals gefreesde PU-hardschuimblokken, glasvezelmatten en thermoplastisch polyurethaan (TPU). Het resultaat: een aanzienlijk lager leeggewicht, een lager brandstofverbruik, een groter laadvermogen en een merkbaar lagere CO2-uitstoot – een duidelijke bijdrage aan een duurzamere logistiek.

Christian Renners CEO van Kögel zegt: “We investeren niet alleen in machines, we investeren in de toekomst van onze klanten, onze regio en ons milieu. De KÖGEL COOL LITESHELL is meer dan een product. Het is een uitdrukking van onze instelling: we willen klanten oplossingen bieden die de normen op het gebied van kwaliteit, efficiëntie en duurzaamheid bepalen.”

Eerste voertuigen al in 2025 in gebruik

Nog dit jaar worden de eerste voertuigen in de praktijk getest door ‘launching customers’. Voor Kögel is dit de volgende logische stap: baanbrekende technologie, ontwikkeld met verantwoordelijkheid – voor de klanten, de locatie en het milieu.

Rusland viert overwinning in WOII met militaire parade in Moskou

MOSKOU – Rusland viert dat tachtig jaar geleden nazi-Duitsland werd verslagen in de Tweede Wereldoorlog. Net als voorgaande jaren vindt de grootste militaire parade plaats in Moskou. Die optocht is inmiddels bezig in het bijzijn van president Vladimir Poetin en buitenlandse leiders.

Staatsmedia deelden vlak voor de parade beelden van de leiders in het Kremlin. Poetin verwelkomde onder anderen de Chinese president Xi Jinping, de Venezolaanse president Nicolás Maduro en de Slowaakse premier Robert Fico, de enige EU-leider in Moskou.

Rusland heeft ook legers van andere landen uitgenodigd om deel te nemen aan de parade. Er lopen militairen mee uit onder meer China, Kirgizië, Tadzjikistan en Oezbekistan.

Russofobie

De Russische defensieminister Andrej Beloöesov inspecteerde de troepen, waarvan een deel in Oekraïne vocht, voorafgaand aan de optocht en feliciteerde hen onder luid gejuich. Poetin hield daarna een toespraak waarin hij zei dat Rusland de bijdrage van de geallieerden aan de overwinning in de Tweede Wereldoorlog altijd zal herinneren en waarderen.

Poetin zei ook dat Rusland altijd zal strijden tegen “nazisme, russofobie en antisemitisme”. “Het hele land, de samenleving en het volk steunen de deelnemers aan de speciale militaire operatie. We zijn trots op hun moed en vastberadenheid, op de standvastigheid die ons altijd alleen maar overwinningen heeft gebracht.”

Mobiel internet

In de Russische hoofdstad gelden al dagen zware veiligheidsmaatregelen. De autoriteiten blokkeren het mobiele internet in Moskou, met als reden de dreiging van Oekraïense aanvallen. De organisatoren verbieden bezoekers van de parade e-sigaretten, elektrische steps of dieren mee te nemen.

CLdN-ship MV Delphine vaart weer na brand

ZEDELGEM – De MV Delphine van rederij CLdN heeft haar eerste vaart voltooid sinds de brand op 16 april. Het schip voer ’s nachts tussen Zeebrugge en het Britse Killingholme en doet dit voorlopig met een verminderde capaciteit van 6.000 laadmeter, in plaats van de gebruikelijke 8.000.

CLdN laat weten de inzet van haar vloot zo te plannen dat de reparaties aan de Delphine zo snel mogelijk kunnen worden uitgevoerd, met minimale hinder voor klanten.

De officiële oorzaak van de brand is nog onderwerp van onderzoek. Wel meldt CLdN dat de brand is ontstaan in een auto die aan boord was geladen. Op basis van het tot nu toe verzamelde bewijs sluit het bedrijf uit dat het gaat om een volledig elektrische auto (Battery Electric Vehicle, BEV).

CLdN spreekt haar dank uit aan de bemanning, de eigen teams aan wal, de brandweer en andere betrokken partijen voor hun inzet en professionaliteit bij het bestrijden van de brand en het afhandelen van de nasleep.

Coinbase koopt Nederlands cryptobedrijf Deribit voor miljarden

DUBAI – De Amerikaanse cryptobeurs Coinbase koopt voor 2,9 miljard dollar (2,6 miljard euro) Deribit, een in Nederland opgericht handelsplatform voor derivaten van cryptomunten. Coinbase verwacht dat de handel in bijvoorbeeld opties en termijncontracten voor bitcoins en andere digitale munten de komende jaren flink zal groeien. Door Deribit te kopen vergroten de Amerikanen hun positie op die markt buiten de VS.

Deribit werd in 2016 opgericht door de broers John en Marius Jansen uit Stadskanaal. Zij wilden de eerste optiebeurs voor cryptomunten ter wereld oprichten en bouwden het uit tot een platform voor derivaten. Met dit soort beleggingsproducten kunnen beleggers speculeren om hogere winsten te behalen, maar ze worden ook gebruikt om risico’s af te dekken.

“Dit is geen gewone overname: het is fundamenteel voor onze visie op de creatie van het uitgebreidste, meest conforme en gebruiksvriendelijkste derivatenplatform ter wereld”, meldt Coinbase over de aankoop.

Brits luchtvaartconcern IAG bevestigt miljardenaankoop Boeing en Airbus vliegtuigen

LONDEN – International Airlines Group (IAG) bevestigt voor miljarden dollars aan vliegtuigen te kopen van de Amerikaanse fabrikant Boeing. Daarnaast bestelt het moederbedrijf van British Airways nieuwe Airbus-vliegtuigen. Donderdag meldde de Amerikaanse minister van Handel Howard Lutnick al dat een Brits bedrijf voor 10 miljard dollar aan Amerikaanse vliegtuigen zou kopen.

IAG koopt 32 Boeings van het type 787-10. Bij de catalogusprijs van 397 miljoen dollar zou dat neerkomen op een totaalbedrag van 12,5 miljard dollar, maar het luchtvaartbedrijf heeft een korting bedongen. Bij de Europese vliegtuigfabrikant Airbus bestelt IAG 21 toestellen van het type A330-900neo, die elk een catalogusprijs hebben van 374 miljoen dollar.

De toestellen zijn geschikt voor langeafstandsvluchten. Voor een deel vervangen ze oudere toestellen. Daarnaast breidt IAG, waar ook Iberia, Vueling en Aer Lingus onder vallen, de vloot uit met de nieuwe toestellen.

×