Clicky

donderdag 8 mei 2025 - 20:28 uur
Home Blog Pagina 2

EU heeft lijst mogelijke tegentarieven als VS niet meewerken

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft een lijst van Amerikaanse producten gepubliceerd waarop mogelijk tegentarieven worden geheven als de onderhandelingen met de Verenigde Staten over het opheffen van tarieven spaaklopen. Het gaat om 218 pagina’s aan Amerikaanse producten die goed zijn voor 95 miljard euro.

Op de lijst staan voornamelijk agrarische en industriële producten zoals whiskey, onderdelen van motorfietsen en vliegtuigen. Het Amerikaanse luchtvaartbedrijf Boeing kan daardoor mogelijk ook geraakt worden, zegt een EU-bron. De Commissie wil ook de EU-export van staalschroot en chemische producten beperken, goed voor 4,4 miljard euro.

Er staan geen farmaceutische producten of producten die lastig zijn elders te importeren op de lijst, zegt een commissiebron. Ook kunnen producenten of andere betrokkenen tot 10 juni bezwaren indienen over de lijst. “We willen onszelf immers niet in de voet schieten”, zegt de bron.

Vergelding

De lijst wijkt af van de lijst die de Commissie vorige maand publiceerde als vergelding. De EU besloot deze tegenmaatregelen voor negentig dagen op pauze te zetten nadat de Amerikaanse president Donald Trump hetzelfde had gedaan voor een algeheel importtarief van 20 procent.

De pauze loopt tot 14 juli. De EU gebruikt die tijd om te onderhandelen met de VS, waarin ze graag alle wederzijdse tarieven wil opheffen. Hoe die onderhandelingen gaan, wil de Europese Commissie niet kwijt. Wel houdt de Commissie er rekening mee dat er tarieven blijven bestaan, de reden dat deze lijst met tegentarieven is opgesteld.

10 procent

Er gelden nog altijd een algeheel Amerikaans importtarief van 10 procent en een tarief van 25 procent op staal, aluminium en auto’s. Deze extra heffingen van de VS beslaan 370 miljard euro aan export uit de EU. De nieuwe lijst is bedoeld als reactie op de algehele tarieven en tarieven op auto’s.

De EU wil blijven onderhandelen met de Verenigde Staten over het opheffen van handelstarieven, zegt voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen. “Wij zijn ervan overtuigd dat er goede deals te sluiten zijn ten behoeve van consumenten en bedrijven aan beide kanten van de Atlantische Oceaan.”

Cao-overleg tussen NS en vakbonden geklapt: stakingen in aantocht

UTRECHT – Het cao-overleg tussen NS en vakbond FNV Spoor is na negen onderhandelingsronden gestrand. Volgens de bond is het vertrouwen in de NS-directie ernstig geschaad en worden voorbereidingen getroffen voor stakingen. Ook de andere vakbonden hebben zich inmiddels achter het besluit van FNV geschaard.

FNV-bestuurder Henri Janssen spreekt van een bittere teleurstelling na vier maanden intensief onderhandelen. “Het is onbegrijpelijk dat NS na zo’n langdurig traject met zo’n mager bod komt. We zien het personeel steeds ontevredener worden en het vertrouwen in de directie afnemen”, aldus Janssen.

Loonbod onvoldoende volgens bond

NS deed een loonbod van in totaal 6% over 27 maanden, verdeeld over drie stappen:

  • 3% per 1 maart 2025
  • 2,5% per 1 maart 2026
  • 0,5% per 1 januari 2027

Volgens FNV komt dat neer op gemiddeld 2,55% op jaarbasis, wat volgens de bond veel te laag is in verhouding tot de inflatie en koopkrachtverlies.

Geen beweging op regeling voor zwaar werk

Ook over de zwaarwerkregeling (RVU) zijn de bonden ontevreden. NS heeft aangegeven geen ruimte te zien voor inhoudelijke verbeteringen, noch voor uitbreiding van de doelgroep, noch voor aanpassing van de ingangsdatum of overgangsregelingen. Voor FNV is dat onacceptabel.

Acties in voorbereiding

NS benadrukt dat er geen formeel eindbod is gedaan en dat de deur voor overleg nog openstaat. Maar volgens FNV is het vertrouwen op een goede uitkomst verdwenen. “We hebben NS duidelijk gemaakt dat we zijn uitonderhandeld. Wat er nu ligt, is onvoldoende om aan onze leden voor te leggen,” stelt Janssen.

“We gaan stakingsvergaderingen organiseren. Als onze leden bereid zijn in actie te komen, dan volgt er een ultimatum en zullen we overgaan tot stakingen.”

De bonden trekken in deze kwestie gezamenlijk op. Daarmee lijken werkonderbrekingen in het spoorvervoer in de komende periode reëel.

Eerste twee verdachten aangehouden voor rellen Scheveningen

SCHEVENINGEN – De politie heeft donderdag de eerste twee mensen aangehouden voor de rellen in Scheveningen van vorige week. Het gaat om een 17-jarige jongen uit Rotterdam en een 16-jarige jongen uit Den Haag.

De jongen uit Rotterdam wordt verdacht van vernieling van een politieauto- en busje. De jongen uit Den Haag is opgepakt voor openlijke geweldpleging tegen de politie.

Enkele honderden jongeren raakten vorige week donderdag met elkaar in gevecht rond het Kurhaus in Scheveningen. Het geweld richtte zich ook tegen de politie en de ME.

De politie heeft meer verdachten in beeld. “Verdachten kunnen zich ook zelf melden bij de politie om te voorkomen dat zij opgehaald worden.” Het onderzoek is nog steeds “in volle gang”. De politie vraagt mensen die slachtoffer zijn geworden om zich te melden.

EU-hof: asielzoeker langer laten wachten dan 6 maanden mag niet

LUXEMBURG – Nederland mag asielzoekers niet langer dan zes maanden laten wachten op een beslissing over hun verzoek als daar geen gegronde reden voor is. Een langere beslistermijn is volgens het Europese recht alleen toegestaan als onverwacht veel asielzoekers tegelijk een verzoek indienen. Dat meldt het Europese Hof van Justitie donderdag in een uitspraak.

Het vorige kabinet had in 2022 de beslistermijn verlengd van zes maanden naar vijftien maanden. Dat was volgens het kabinet nodig omdat er toen meer mensen asiel aanvroegen dan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) aankon. Daardoor ontstonden er achterstanden waardoor asielzoekers veel langer in procedure zaten dan de wettelijke termijn van een half jaar.

De rechtbank in Amsterdam oordeelde in een zaak die een Turkse asielzoeker had aangespannen dat de verlenging onrechtmatig was. Daarna behandelde de Raad van State het hoger beroep en die vroeg het hof in Luxemburg om uitleg te geven over de beslistermijnen en redenen om ze te verlengen.

Het hof stelt dat de termijn alleen verlengd mag worden als het aantal asielaanvragen in een kort tijdsbestek aanzienlijk toeneemt ten opzichte van het gebruikelijke en voorzienbare patroon in een bepaald land. Dat was in 2022 niet het geval in Nederland, vindt het hof, aangezien er over een langere tijd een geleidelijke toename van asielverzoeken was. Ook het gebrek aan personeel en een al bestaande achterstand bij de IND zijn hier geen reden voor, aldus het hof.

Wat dit voor Nederland betekent, is nog onduidelijk. De Raad van State zal met de duiding van het EU-hof in de hand een oordeel vellen in de rechtszaak. Hoelang dit duurt, weet een woordvoerster niet.

Longartsen zien vaker levensbedreigende effecten van vapen

GRONINGEN – Vapen veroorzaakt soms zeer ernstige acute longproblemen, waardoor gebruikers op de rand van de dood kunnen belanden.

Vijf concrete gevallen waarover RTL Nieuws donderdag berichtte, vormen “het topje van de ijsberg”, denkt voorzitter Henk Kramer van de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (NVALT).

“Dit is heel herkenbaar, ook wij hebben zulke mensen gezien”, aldus Kramer, longarts in het Groningse Martini Ziekenhuis. Eén patiënt kwam zelfs tot twee keer toe op de intensive care terecht met een acute longontsteking die de artsen aan het vapen wijten. “Dit vinden wij als NVALT heel zorgwekkend. Vooral jongeren gebruiken veel vapes, het is een epidemie. Dat zal nog tot veel gezondheidsschade leiden”, zei de voorzitter van de artsenvereniging donderdag.

Hoe schadelijk e-sigaretten op lange termijn zijn ten opzichte van gewone tabak, is nog niet helemaal duidelijk. “De acute effecten van vapen zijn wel veel schadelijker”, stelt Kramer.

India beschuldigt Pakistan van aanvallen met drones en raketten

NEW DELHI – India heeft Pakistan beschuldigd van nachtelijke aanvallen met drones en raketten. Er zou zijn geprobeerd om militaire doelen te bestoken in het noorden en westen van India. De Indiase autoriteiten claimen dat de aanval is afgeslagen door de eigen luchtverdediging.

India zegt daarna zelf ook weer luchtaanvallen te hebben uitgevoerd op doelen in Pakistan. Er zouden onder meer militaire radarsystemen zijn aangevallen en bij de stad Lahore zou een luchtverdedigingssysteem zijn “geneutraliseerd”.

“De Indiase reactie is vergelijkbaar geweest in omvang en intensiteit met die van Pakistan” staat in een Indiase verklaring. Pakistan had aangekondigd de Indiase raketaanvallen van eerder deze week te zullen vergelden.

Terreuraanval op burgers

India voerde die aanvallen uit op doelen in Pakistan om een terreuraanval op burgers te vergelden. Het ging volgens de Indiase regering om een aanval op terroristenkampen. Pakistan zegt dat tientallen burgerdoden zijn gevallen bij de Indiase aanvallen.

Het Amerikaanse consulaat-generaal in Lahore heeft medewerkers geadviseerd dekking te zoeken op de plek waar ze zich bevinden. Er zijn meldingen van “drone-explosies, neergehaalde drones en mogelijke schendingen van het luchtruim in en rond Lahore”.

Vertrekken

De diplomatieke post zegt ook berichten te hebben gehad dat gebieden bij het vliegveld van de stad worden ontruimd door de autoriteiten. “Burgers die zich in een conflictgebied bevinden, wordt aangeraden te vertrekken als ze dat veilig kunnen doen.”

Boete van 90.000 euro, taakstraf en voorwaardelijke celstraf voor truckhandelaar wegens belastingfraude

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft zowel een een bedrijf die actief is in de internationale handel in vrachtwagens als de bestuurder daarvan veroordeeld voor grootschalige belastingfraude. Het bedrijf kreeg een geldboete van €90.000, terwijl de bestuurder een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden kreeg opgelegd.

De fraude vond plaats tussen 2020 en 2021. De onderneming diende over drie kwartalen onjuiste aangiften omzetbelasting in en liet over nog eens drie kwartalen de aangifte geheel achterwege. Daardoor liep de Belastingdienst een fiscaal nadeel op van €901.274.

Uit het vonnis blijkt dat de bestuurder het bedrijf had opgericht voor de in- en verkoop van vrachtwagens uit het buitenland. Ondanks zijn stelling dat hij weinig wist van de financiële gang van zaken binnen de onderneming – en zich zou hebben laten meeslepen door anderen – oordeelde de rechtbank dat hij feitelijk leiding heeft gegeven aan de belastingfraude. Hij gaf onder meer zijn bankpas af aan anderen, moest dagelijks grote bedragen pinnen, en had geen zicht op de boekhouding of facturering. De rechtbank rekende het hem aan dat hij als oprichter en enige aandeelhouder verantwoordelijk was voor correcte belastingaangiften.

Volgens de rechtbank is sprake van ernstige feiten die het vertrouwen in het belastingstelsel ondermijnen. “Zulke handelingen schaden niet alleen de Belastingdienst, maar ook de belastingmoraal van ondernemers die zich wél aan de regels houden,” aldus de rechter.

De bestuurder kreeg 183 dagen gevangenisstraf opgelegd, waarvan 180 dagen voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. De drie dagen die hij in voorarrest zat gelden als onvoorwaardelijk deel. De taakstraf van 240 uur moet hij uitvoeren, mogelijk via het jongerenclubhuis waar hij nu vrijwilliger is.

Het bedrijf zelf – dat nog bestaat en een openstaande schuld heeft bij de Belastingdienst – werd veroordeeld tot een boete van €90.000. De rechtbank hield bij de strafmaat rekening met het feit dat de verdachte zelf nauwelijks financieel gewin had van de fraude en dat de opbrengsten grotendeels bij anderen terechtkwamen.

Schiphol opent één van Europa’s grootste autoverhuurlocaties

SCHIPHOL – Deze week is het nieuwe Car Rental Service Center op Schiphol officieel geopend. Het gebouw, dat op het terrein van de voormalige P4-parkeerterrein is gerealiseerd, biedt met een oppervlakte van 40.000 m² ruimte voor circa 2.500 voertuigen en behoort tot een van de grootste servicecentra voor autoverhuur van Europa.

De vijf grootste autoverhuurbedrijven op Schiphol – Avis Budget, Enterprise, Europcar, Hertz en Sixt – zijn inmiddels volledig operationeel op deze moderne locatie.

Duurzaam ontwerp

Het gebouw is ontworpen door De Zwarte Hond (DZH) met focus op duurzaamheid. Het beschikt over een opvallend dak met 17.000 m² aan zonnepanelen. De stalen constructie van het gebouw is demontabel en modulair opgezet. Voor de kantoren en werkplaatsen zijn zoveel mogelijk bio-based materialen gebruikt. Zo zijn de gevels van de gebouwen onder het dak gemaakt van hout en is er veel water toegevoegd rondom het terrein.

“Het ontwerpproject startte als een gezamenlijke zoektocht om een service center voor autoverhuur te realiseren dat zowel voldeed aan alle functionele eisen als aan de duurzaamheidsambities. We zijn enorm trots op het resultaat”, aldus Erik Roerdink, Architect DZH

Nieuwe infrastructuur

Het gebouw stelt de autoverhuurbedrijven in staat om hun dienstverlening verder te verbeteren. Zo beschikt Hertz op deze locatie over een eigen werkplaats, drie wasstraten en een uitgebreide vloot van 1.100 elektrische voertuigen. Dankzij de nieuwe elektrische infrastructuur kunnen er maar liefst 52 elektrische auto’s gelijktijdig worden opgeladen. De circa 7.000 zonnepanelen op de locatie zorgen daarbij voor duurzaam opgewekte energie die optimaal wordt benut.

Foto: Nunes dos Anjos Fotografie

“Hertz is zeer tevreden met de verhuizing naar het nieuwe gebouw, dat ons in staat stelt om verder te groeien en onze dienstverlening te verbeteren. We zijn trots op deze uitbreiding en kijken uit naar de toekomst waarin we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn met duurzame en efficiënte oplossingen”, zegt Eric Siewers, General Manager Benelux Hertz

“Het nieuwe Car Rental Service Center biedt autoverhuurbedrijven een moderne, duurzame en toekomstbestendige locatie. Het draagt bij aan Schiphol haar doel om het verkeer naar de luchthaven te verduurzamen en ondersteunt de verhuurbedrijven in hun transitie naar elektrische voertuigen”, voegt Arthur Reijnhart, Chief Commercial Officer Schiphol Commercial, toe.

Weer zwarte rook na drie stemmingen, nog geen nieuwe paus

VATICAANSTAD – De kardinalen zijn het in de Sixtijnse Kapel nog niet eens geworden over wie de opvolger moet worden van paus Franciscus. De eerste twee stemrondes van donderdag zijn geweest, maar er bleek geen overeenstemming te zijn. Later op de dag volgen er nog hooguit twee.

Uit de kleine schoorsteen bovenop de Sixtijnse Kapel kwam zwarte rook. Het signaal dat de kardinalen nog verdeeld zijn werd gezien door vele tienduizenden gelovigen en andere geïnteresseerden die naar het Sint-Pietersplein waren gekomen.

Het plein, dat minder vol stond dan woensdagavond, reageerde gelaten op de rook. Sommige mensen slaakten kreten van teleurstelling, de meesten vertrokken. Op het Sint-Pietersplein is plek voor tienduizenden mensen, maar ook op de straten eromheen verzamelden zich belangstellenden die de schoorsteen en het balkon wilden zien.

Later op de dag wordt nog eens gestemd. Als die vierde stemronde een paus oplevert, wordt dat meteen bekendgemaakt. Zo niet, zal geen rook te zien zijn boven de kapel waar de kardinalen bij elkaar zitten, maar wordt meteen stemronde vijf gehouden. Aan het begin van de avond is dan naar verwachting weer zwarte of witte rook te zien.

De rook komt van de verbranding van de stembriefjes. Als niemand de vereiste tweederdemeerderheid behaalt, wordt een stofje toegevoegd om zwarte rook te maken. Als er een paus geselecteerd is, kleurt de rook wit en luiden klokken.

Hoge boete van 6.000 euro voor overbelading bij controle vrachtverkeer in België

PUURS-SINT-AMANDS – Tijdens een verkeerscontrole op de carpoolparking in Puurs-Sint-Amands heeft de Belgische politiezone Rivierenland dinsdag meerdere overtredingen vastgesteld bij het vrachtverkeer, met als opvallendste feit een boete van 6.000 euro voor een ernstige overbelading van een vrachtwagen.

De controleactie was specifiek gericht op zwaar vervoer. Bij één van de gecontroleerde voertuigen bleek de trekker aanzienlijk zwaarder te zijn dan de maximaal toegestane massa, wat leidde tot de forse onmiddellijke inning. Overbelading wordt in België zwaar bestraft vanwege de verhoogde risico’s voor verkeersveiligheid en infrastructuur.

Naast deze hoge boete werden ook andere inbreuken vastgesteld:

  • Twee boetes voor gebrekkige ladingzekering: één voertuig >3,5 ton met onvoldoende vastgezette lading (€350) en een aanhangwagen <3,5 ton met losliggende lading (€116)
  • Een boete voor uitzonderlijk vervoer zonder volledige vergunning en ontbrekende veiligheidsattributen (€205)
  • Een vrachtbrief die onvolledig of verkeerd ingevuld was (€350)
  • Een fout in de inschrijving van een aanhangwagen (€116)

Verder werden ook zeven bestuurders – waaronder drie vrachtwagenchauffeurs – betrapt op gsm-gebruik achter het stuur. Vijf van hen moesten hun rijbewijs onmiddellijk inleveren voor 15 dagen.

Nieuwe Air Force One komt mogelijk nog voor einde termijn Trump

WASHINGTON – Boeing stelt voor om de nieuwe versie van de Air Force One in 2027 te leveren, meldde een hoge functionaris van de Amerikaanse luchtmacht. Dit zou betekenen dat de levering van het geüpdatete presidentiële vliegtuig nog plaatsvindt voor het einde van de tweede termijn van president Donald Trump.

Boeing streeft ernaar het vliegtuig volgens het versnelde tijdschema te leveren. De datum is nog niet zeker, waarschuwt Darlene Costello, die voor de luchtmacht gaat over de aanbestedingen. “We bekijken welke eisen mogelijk moeten worden ingeleverd om die datum te halen”, zei Costello. De luchtmacht overlegt hierover met het Witte Huis.

Trump heeft in zijn eerste termijn opdracht gegeven voor de aanschaf van twee 747-8 vliegtuigen, die moeten dienen als de volgende generatie Air Force One. De werkzaamheden liepen achter op schema. Eigenlijk moesten de vliegtuigen al in 2024 klaar zijn. Trump heeft het een prioriteit gemaakt om de toestellen in dienst te krijgen.

Personeelstekorten

De vertragingen kwamen onder meer door personeelstekorten, problemen met de leveringen van het interieur en de afronding van het ontwerp voor de bekabeling. Het Witte Huis zei vorige maand nog dat het project vijf jaar achterligt op schema.

“Ze kunnen dat verdomde ding maar niet afmaken”, klaagde Trump in februari.

Meer dan 40 procent van vrachtwagens in overtreding bij grootschalige Roadpol-controle op Duitse A1

Foto: Duitse Politie

RATZEBURG – Tijdens de Europese Roadpol-controleweek “Truck & Bus” heeft de Duitse politie op 6 en 7 mei grootschalige controles uitgevoerd op de A1 bij Ratzeburg. Samen met de douane richtte de politie op beide dagen meerdere controleposten in, waaronder bij het knooppunt Bargteheide waar gebruik werd gemaakt van een mobiele scanbus en een grote röntgeninstallatie van de douane.

In totaal werden 176 voertuigen gecontroleerd. Daarbij werden maar liefst 76 overtredingen vastgesteld – een overtredingspercentage van ruim 40 procent. De meeste daarvan betroffen schendingen van de rij- en rusttijden, het ontbreken van dagrapporten of transportvergunningen en het niet uitvoeren van verplichte downloads van chauffeurskaarten en voertuiginformatie. Eén chauffeur reed zelfs volledig zonder chauffeurskaart.

Een andere chauffeur kon geen bewijs overleggen van zijn vakbekwaamheid als beroepschauffeur, omdat hij deze kwalificatie nooit had behaald. Dit is in strijd met de wet op de vakbekwaamheid voor beroepschauffeurs.

Ook snelheidsovertredingen kwamen aan het licht. Vijf bestuurders reden te hard; dit werd vastgesteld aan de hand van opgeslagen gegevens uit de voertuigelektronica.

Foto: Duitse Politie

Bij negen voertuigen moest de lading ter plekke beter worden gezekerd voordat de rit mocht worden voortgezet. Twee chauffeurs hadden te zwaar geladen en moesten lossen.

Daarnaast testten vijf bestuurders van lichte vrachtwagens positief op drugsgebruik, waaronder THC en cocaïne. Zij moesten hun voertuigen laten staan en zich onderwerpen aan een bloedtest.

Foto: Duitse Politie

Er werden ook kleinere overtredingen geconstateerd, zoals het niet dragen van de veiligheidsgordel (2 gevallen), het gebruik van een mobiele telefoon en het gebruik van een radarwaarschuwingssysteem via een app.

Drie voertuigen reden rond met een verlopen APK (Hauptuntersuchung), en één voertuig was helemaal niet geregistreerd of verzekerd. Die rit eindigde direct bij de controlepost, en de politie maakte een strafdossier op.

In een ander geval toonde een chauffeur een vervalst Macedonisch rijbewijs. Hij bleek geen geldige rijbevoegdheid te hebben. Omdat hij geen vaste woon- of verblijfplaats in Duitsland had, werd een borgsom van €1.000 opgelegd. De man mocht niet verder rijden.

In totaal werden tijdens de controle twee dagen lang vijf borgbetalingen opgelegd. Sommige overtredingen kunnen leiden tot boetes van duizenden euro’s.

Foto: Duitse Politie

Op parkeerplaats Buddikate werden twee voertuigen aangetroffen die e-sigaretten en bijbehorende vloeistoffen vervoerden zonder daarvoor belasting te hebben betaald. Volgens de nieuwe regelgeving vallen deze producten onder de accijnsplicht. De geschatte belastingfraude bedraagt zo’n €180.000.

Ook in de nacht van woensdag op donderdag hield de politie een gerichte controle op de A1 en werden meerdere vrachtwagens gecontroleerd. De actie vond plaats bij de parkeerplaats Langwege-Ost nabij Holdorf (Landkreis Vechta) en werd uitgevoerd door de Regionale Kontrollgruppe van de Polizeidirektion Oldenburg. In totaal namen 19 politiemensen uit verschillende inspecties deel aan de controle.

Van de 14 gecontroleerde transporten bleken er 9 niet in orde, wat neerkomt op een overtredingspercentage van ruim 60 procent. Bij zes voertuigen was de situatie zo ernstig dat zij niet verder mochten rijden.

Een van de opvallendste gevallen betrof een 65-jarige chauffeur die met een vrachtwagen met aanhanger van Hamburg op weg was naar Heinsberg. De man bleek niet in het bezit van een geldig rijbewijs voor dit type voertuig. Omdat hij tevens de eigenaar van het voertuig was, is tegen hem een strafrechtelijk onderzoek gestart wegens rijden zonder rijbewijs.

Een ander zwaar transport – een combinatie geladen met kraanonderdelen – was onderweg van Duitsland naar Denemarken, maar werd stilgelegd omdat de 29-jarige chauffeur niet over de benodigde vergunning beschikte voor vervoer op de openbare weg. Daarnaast bleek dat het voertuig op één as meer dan twee ton overbeladen was. Zowel de chauffeur als het verantwoordelijke transportbedrijf krijgen een proces-verbaal wegens het overtreden van de transport- en gewichtsregels.

Chinese autofabrikanten schakelen terug naar brandstof in Europa

BRUSSEL – Chinese autofabrikanten verkopen meer auto’s dan ooit in Europa, al komt dat niet door een toename in de verkoop van volledig elektrisch aangedreven modellen. De Chinezen slijten juist meer hybrides en andere auto’s met een conventionele verbrandingsmotor in Europese landen.

In het eerste kwartaal van dit jaar werden meer dan 150.000 Chinese auto’s geregistreerd in Europa, een recordaantal. Vooral maart kende een piek met het hoogste maandtotaal ooit, meldt onderzoeksbureau Dataforce. Slechts 30 procent van deze registraties betrof volledig elektrische voertuigen. Dit is het laagste aandeel sinds begin 2020.

Tot voor kort werd de Europese automarkt overspoeld met Chinese elektrische auto’s, ingegeven door ambitieuze klimaatdoelen en de wens van China om wereldwijd koploper te worden in deze markt. Die strategie veranderde toen de Europese Unie vorig jaar hogere invoerheffingen instelde voor deze Chinese voertuigen. Volgens Brussel leidde royale staatssteun vanuit Beijing tot oneerlijke concurrentie.

Trage doorbraak

“Chinese merken hebben hun inspanningen versneld en uitgebreid om ook andere aandrijfvormen op de markt te brengen”, zegt een autodeskundige van Dataforce. “De invoertarieven spelen een rol, maar ook de trage doorbraak van elektrische auto’s en de stijgende vraag naar hybrides”, aldus de expert. Hybrides hebben zowel een elektrische motor als een verbrandingsmotor.

Veel kopers laten volledig elektrische auto’s links liggen vanwege de hoge aanschafprijs, de sterke afschrijving en de beperkte actieradius. Ook twijfels over de levensduur van de batterij spelen een rol, zeker bij tweedehandsauto’s.

Toyota waarschuwt voor winstval door Amerikaanse importheffingen

TOYOTA CITY – De Japanse autoproducent Toyota waarschuwt voor een winstdaling van 35 procent in het lopende boekjaar als gevolg van de Amerikaanse importheffingen.

De grootste autofabrikant ter wereld verwacht dat de nettowinst in het boekjaar dat loopt tot en met maart volgend jaar daalt tot 3,1 biljoen yen, omgerekend 19,1 miljard euro.

Dat is aanzienlijk minder dan waarop marktkenners rekenden. “De geschatte impact van Amerikaanse tarieven in april en mei 2025 is voorlopig meegenomen”, staat in een verklaring van Toyota. Het concern houdt rekening met een negatieve impact van 180 miljard yen op de winst over april en mei door de extra heffingen.

Het bedrijf schaart zich hiermee onder de vele autofabrikanten, dealers en toeleveranciers die worden geraakt door het grillige handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump.

Europese douanefraude met e-bikes, ook huiszoekingen in Nederland

LUXEMBURG – Het Europees Openbaar Ministerie is een onderzoek gestart naar vermoedelijke grootschalige douanefraude bij de import van elektrische fietsen uit China. Woensdag zijn zestien huiszoekingen gedaan in Nederland, België, Duitsland en Portugal, om bewijsmateriaal te verzamelen.

Het onderzoek, met de codenaam Pedelecs, bracht aan het licht dat een Portugees bedrijf sinds 2020 gedemonteerde e-bikes in losse onderdelen importeerde van Chinese leveranciers.

Het doel hiervan was het omzeilen van antidumpingheffingen op volledig geassembleerde e-bikes. De zendingen werden hiervoor opzettelijk onjuist aangegeven bij de douane.

De e-bikes waren volledig ontworpen in China, op verzoek van meerdere Europese verkopers, en vervolgens in onderdelen verscheept naar het Portugese bedrijf voor montage.

Na assemblage werden de elektrische fietsen verkocht aan wederverkopers in België, Duitsland en Nederland. Volgens het Europese OM is Europa 2,25 miljoen euro misgelopen door de fraude.

×