Clicky

dinsdag 5 augustus 2025 - 22:56 uur
Home Blog Pagina 2

Harbers Trucks viert 25-jarig bestaan met special edition Volvo FH Aero en Renault Trucks T High

Volvo- en Renault bedrijfswagendealer Harbers Trucks markeert zijn 25-jarig bestaan met de introductie van een special edition Volvo FH Aero, Renault Trucks T High en Renault Master. De Volvo FH Aero 500 4×2-trekker, Renault Trucks T High 480 4×2-trekker en Renault Master zijn volledig custom made ontworpen en opgebouwd om het jubileum te vieren.

“We bouwen ieder jaar heel wat nieuwe trucks op voor klanten”, vertelt Maarten Harbers, After Sales-directeur van Harbers Trucks. “Ons jubileum was een mooie aanleiding om zelf special edition trucks op de weg te zetten. We hebben een aantal opbouwmonteurs en de aftersalesmanager de vrije hand gegeven om hun creativiteit de vrije loop te laten en het resultaat is fantastisch. De Volvo FH Aero en de Renault Trucks T High zijn voorzien van werkelijk alle moderne state-of-the-art functies die beschikbaar zijn, echt het neusje van de zalm.”

Speciale kleurstelling

Het bijzondere design van de Volvo FH Aero 500 4×2-trekker en de Renault Trucks T High 480 4×2-trekker springt meteen in het oog. De trucks zijn gespoten in een speciaal voor de gelegenheid ontworpen kleurstelling, inclusief een verwijzing naar het 25-jarig bestaan van Harbers Trucks op de cabine.

Rijk uitgeruste Volvo FH Aero

De Volvo FH Aero 25 jaar editie is voorzien van een indrukwekkend pakket aan extra’s:

• Lichtbak geplaatst tussen de originele Volvo-beugel
• Vijf LED-verstralers
• Twee LED-zwaailampen achter op de spoiler
• Vier luchthoorns
• Zonneklep met vijf toplampen
• Speciale zwarte koplampen (normaal voor Volvo FH16)
• Schakelbare koplampverlichting (wit/oranje) met flitsfunctie
• Dubbelbranders in de grille met flitsfunctie
• Diverse werklampen
• CornerEye-dodehoekcamera (truck is nu compleet spiegelloos)
• Hoekschilden
• Onderspoiler met LED-bar
• Lampenlatten onder de skirts
• Noorse achterbumper met smoke achterlichten
• Noorse lampenbalk onder de spoiler met smoke achterlichten
• Slangenrek
• Complete vlonder over het chassis
• Diverse bijlaadsystemen voor de oplegger

Stijlvolle Renault Trucks T High

Ook de Renault Trucks T High 25 jaar editie is tot in detail opgebouwd, met onder meer deze extra accessoires:

• LED-lichtbak
• Twee LED-verstralers aan de voorzijde
• LED-zwaailampen op de spoiler
• Vier luchthoorns
• Zonneklep waarin vijf toplampen zijn geïntegreerd
• Koplampen met schakelbare wit/oranje verlichting
• Verlicht Renault-logo in de grille
• Dubbelbranders met flitsfunctie in de grille
• Diverse werklampen
• Onderspoiler met geïntegreerde LED-balk
• Schakelbare breedtelampen
• Alle verlichting is schakelbaar tussen wit en oranje
• Lampenlatten onder de chassis skirts
• Noorse achterbumper met smoke achterlichten
• Noorse lampenbeugel onder de spoiler met smoke achterlichten
• Slangenrek
• Complete vlonder over het chassis
• Diverse bijlaadsystemen voor de oplegger
• Meerdere beklede interieuronderdelen voor een luxe uitstraling

Goed zicht met het Camera Monitor System

De Volvo FH Aero en de Renault Trucks T High zijn allebei voorzien van een zuinige Turbo Compound-motor en een geavanceerd Camera Monitor System in plaats van traditionele zijspiegels. Chauffeurs zien de beelden van die camera’s op twee schermen in de cabine. Met het Camera Monitor System zien chauffeurs meer dan met traditionele spiegels. Bovendien draagt het camerasysteem bij aan de aerodynamica.

Beschikbaar voor een proefrit

Naast de trucks is ook een special edition Renault Master op de weg gezet. Het exterieur van deze bus is uitgevoerd in de jubileumstijl en in de lederen bekleding komt het jubileumlogo terug.

De Volvo FH Aero, Renault Trucks T High en Renault Master zijn beschikbaar voor proefritten, vertelt Maarten Harbers. “Het is ook een mooie manier om kennis te maken met de nieuwste technieken en zelf te ervaren wat het Camera Monitor System toevoegt. We hebben veel positieve reacties gehad en klanten die geïnteresseerd zijn in de trucks.”

Een spetterende afsluiting van het jubileumjaar

Maarten Harbers: “De introductie van deze speciale trucks en bestelwagen is de klap op de vuurpijl waarmee we het jubileumjaar op een spetterende wijze afsluiten. We kijken terug op een fantastisch jaar waarin we ons jubileum hebben gevierd, samen met ons personeel. Het was een mooi moment om stil te staan bij wat we de afgelopen 25 jaar samen hebben opgebouwd. Onze mensen vormen al die jaren het fundament van ons succes. Zonder hun inzet, betrokkenheid en vakmanschap zouden we dit alles niet bereikt hebben. Daar zijn we ontzettend dankbaar voor.”

Britse politiek zet stap richting nieuwe wet tegen ladingdiefstal

LONDEN – De toenemende criminaliteit in de logistieke keten staat op 12 september 2025 prominent op de agenda van het Britse parlement. Dan vindt de tweede lezing plaats van een wetsvoorstel dat moet leiden tot een aparte Freight Crime Bill – een nieuwe wet die vrachtcriminaliteit als afzonderlijke strafbare daad erkent. Daarmee moet een einde komen aan het feit dat ladingdiefstallen juridisch nog altijd worden “meegenomen” onder algemene voertuigcriminaliteit, zoals inbraken in auto’s.

Het wetsvoorstel is een initiatief van parlementslid Rachel Taylor, voorzitter van de parlementaire groep Freight & Logistics. Zij benadrukt dat het hier niet gaat om ‘kleine criminaliteit’, maar om georganiseerde misdaad met een enorme impact: “Sinds 2020 heeft vrachtcriminaliteit de Britse economie al 1 miljard pond gekost.”

Structurele aanpak noodzakelijk

De roep om actie groeit binnen de sector. In een eerder rapport van haar parlementaire werkgroep stelde Taylor al: “Het onacceptabel hoge aantal diefstallen treft niet alleen transportbedrijven, maar ook de economie als geheel. Chauffeursveiligheid, personeelstekorten, financiële schade en een afnemend vertrouwen in de sector zijn allemaal gevolgen van deze vorm van georganiseerde criminaliteit.”

Het rapport bevat duidelijke aanbevelingen aan de Britse overheid:

  • Ondersteun veilige parkeerplaatsen: Veel chauffeurs voelen zich zelfs op officiële truckparkings niet veilig. Nationale standaarden zijn nodig.
  • Integreer logistiek in ruimtelijke ordening: De veiligheid van de logistieke keten moet meetellen bij aanpassing van planningsregels.
  • Nationaal parkeerprogramma: Het tekort aan veilige vrachtwagenparkeerplaatsen dwingt chauffeurs tot overnachten op risicovolle locaties.
  • Meer middelen voor politie: Handhaving blijft essentieel.
  • Voorlichtingscampagne vrachtcriminaliteit: Om bewustzijn te vergroten én criminelen af te schrikken.

TAPA: ‘Het is vijf voor twaalf’

Volgens brancheorganisatie TAPA EMEA (Transported Asset Protection Association) zijn er in de twee jaar tot eind juni 2025 meer dan 5.300 diefstallen of pogingen daartoe gerapporteerd in het Verenigd Koninkrijk, met een schadebedrag van ruim €57 miljoen.

De nieuwe Britse regiocoördinator van TAPA EMEA, Harry Hughes (directeur van FET Logistics), ziet een belangrijke taak weggelegd voor samenwerking binnen de sector. “Te veel bedrijven opereren nog in silo’s. We willen een werkgroep oprichten waar verzekeraars, expediteurs en producenten samen risico’s en oplossingen bespreken.”

Ook wijst hij op het gebrek aan beveiligde parkeerinfrastructuur: “Het Verenigd Koninkrijk heeft op dit moment geen enkel gecertificeerd beveiligd parkeerterrein volgens de TAPA-normen.”

Daarnaast is er te weinig zicht op de werkelijke omvang van de criminaliteit, doordat veel bedrijven incidenten niet melden. “Wij roepen bedrijven op om informatie anoniem te delen via ons systeem. Alleen zo kunnen we op sectorniveau risico’s verminderen.”

Samen optrekken richting een veiliger logistiek landschap
Met steun van organisaties als Logistics UK en de Road Haulage Association (RHA) hoopt TAPA bij te dragen aan een sterkere lobby richting de Britse overheid. Volgens Declan Pang, beleidsdirecteur van de RHA:
“Ladingdiefstal verstoort de toeleveringsketen, schaadt bedrijven, jaagt prijzen op en raakt uiteindelijk de consument. We hebben dringend strengere straffen en een aparte strafbaarstelling nodig. Dit wetsvoorstel is een cruciale stap.”

Tv-uitzending over truckbouwer in ‘Stegeman op de Bres’ niet onrechtmatig

Foto: Adobe Stock | DeepView (AI)

AMSTERDAM – De uitzending van een item over een truckbouwer in het SBS6-programma Stegeman op de Bres is niet onrechtmatig geweest. Dat oordeelt het gerechtshof Amsterdam dinsdag 5 augustus in hoger beroep.

In de uitzending werd de eigenaar van een bedrijf dat expeditietrucks bouwt, geconfronteerd met klachten van klanten. Hoewel in eerste instantie de voorzieningenrechter oordeelde dat het item offline moest, vernietigt het hof die uitspraak nu. Volgens het hof is de uitzending journalistiek verantwoord en maatschappelijk relevant.

De zaak draait om een uitzending van 25 februari 2024, waarin een ontevreden klant zijn verhaal doet over gebreken aan een op maat gemaakte expeditietruck. De klant stelt dat hij is opgelicht. De eigenaar van het truckbedrijf werd in beeld gebracht met geblurd gezicht en vervormde stem. Zijn bedrijfspand en -naam waren wel zichtbaar.

Onderzoek en maatschappelijke relevantie

Volgens het hof heeft de producent Noordkaap TV, in samenwerking met Talpa, voldoende journalistiek onderzoek gedaan. De klachten van de klant bleken bovendien gegrond: uit een eerder civiel vonnis bleek dat de verkochte truck inderdaad niet voldeed aan de overeenkomst. Ook andere klanten hadden vergelijkbare ervaringen.

Het hof vindt dat het item een maatschappelijk relevante kwestie belicht en dat de programmamakers de beschuldigingen voldoende onderbouwd en zorgvuldig hebben gebracht. Dat sommige geïnterviewden termen als “oplichting” gebruiken, maakt het item nog niet onrechtmatig. Het ging om meningen, niet om vaststaande feiten.

Privacy voldoende beschermd

De truckbouwer klaagde ook over schending van zijn privacy, maar het hof oordeelt dat er voldoende maatregelen zijn getroffen: zijn gezicht is geblurd, stem vervormd en zijn volledige naam is niet genoemd. Alleen mensen in zijn directe omgeving konden hem herkennen. Voor zijn bedrijf, dat wel herkenbaar in beeld kwam, geldt dat het belang bij bescherming van reputatie minder zwaar weegt dan het belang van persvrijheid.

Gevolgen van het arrest

Het gerechtshof heeft de eerdere uitspraak van de voorzieningenrechter vernietigd. De producenten hoeven het item niet offline te halen of rectificaties te plaatsen. Ook de aanvullende vorderingen van de truckbouwer, zoals schadevergoeding en inzage in kijkcijfers, zijn afgewezen. De ondernemer is bovendien veroordeeld tot betaling van de proceskosten in beide instanties, in totaal bijna € 8.700.

Pakketvervoerder DHL boekt meer winst door kostenbesparingen

FRANKFURT – DHL Group heeft in het tweede kwartaal meer winst geboekt, mede dankzij kostenbesparingen. Naast lagere kosten profiteerde de Duitse pakketvervoerder en eigenaar van postbedrijf Deutsche Post ook van hogere posttarieven op de thuismarkt.

De nettowinst van het concern steeg in de verslagperiode met bijna 10 procent tot 815 miljoen euro. De omzet zakte met 3,9 procent tot 19,8 miljard euro. De internationale omzet daalde met 4,6 procent tot 14,7 miljard euro.

Deutsche Post, de binnenlandse divisie van DHL Group, zag de winst met 38 procent stijgen, ondanks de economische vertraging in Duitsland, cao-afspraken en dalende brievenvolumes. De Duitse posttarieven stegen begin dit jaar met 10,5 procent. De stijging varieerde per briefsoort: een standaardbrief kost nu 95 cent, 10 cent meer dan voorheen.

Volgens financieel directeur Melanie Kreis hebben de strikte kostenbeheersing en verbeterde efficiëntie tot een hogere winst geleid. In maart dit jaar kondigde de groep een kostenbesparingsprogramma aan om de organisatie efficiënter te maken. Zo worden bij Deutsche Post dit jaar 8000 banen geschrapt. Aan het eind van de eerste jaarhelft werkten iets minder dan 152.000 mensen bij de divisie Post en Pakketten Duitsland, vergeleken met 155.000 in de eerste helft van 2024.

De groep blijft rekening houden met een gematigd macro-economisch klimaat in de tweede jaarhelft, maar handhaaft de winstverwachting voor het hele jaar. De kostenbesparingen zullen daarbij naar verwachting ook in de rest van het jaar een positieve bijdrage leveren aan de winstontwikkeling.

In Nederland kampt PostNL met een verlieslatende postdivisie doordat steeds minder mensen post versturen. PostNL leed daardoor een nettoverlies van 41 miljoen euro over de eerste jaarhelft. Het bedrijf kondigde maandag aan naar de rechter te stappen om een financiële bijdrage van de overheid af te dwingen, nadat het kabinet een eerder verzoek naast zich neerlegde.

Duitse douane int ruim 8.000 euro aan achterstallige tol bij Portugees transportbedrijf

KONSTANZ – De Duitse douane heeft op 29 juli 2025 bij een controle op het douanekantoor Konstanz – Autobahn een openstaande tolvordering van meer dan 8.000 euro geïnd bij een Portugese transportonderneming. Dat meldt de Duitse douane.

Tijdens een routinematige controle zonder concrete verdenking bleek dat de in Portugal gevestigde vervoerder nog 8.010 euro verschuldigd was aan openstaande tolheffingen en bijbehorende boetes.

De elf vorderingen hadden betrekking op niet-betaalde mautgelden die tussen januari en april 2025 waren opgelopen.

De transportonderneming wist het volledige bedrag via een spoedoverboeking direct te voldoen. Hierdoor kon de chauffeur zijn rit met vracht zonder verdere vertraging voortzetten.

Gestolen oplegger aangetroffen in Beringe

Gestolen Trailer
Foto: Edward Media

BERINGEN – Dinsdagochtend is op het industrieterrein aan de Oude Kooien in Beringen (gemeente Peel en Maas) een gestolen oplegger aangetroffen. Het voertuig stond afgekoppeld geparkeerd.

De oplegger is herkenbaar aan de zeilen die erop wijzen dat het voertuig afkomstig is van een aluminiumbedrijf.

Over de herkomst van de oplegger en de inhoud ervan is vooralsnog niets bekend.

De politie Limburg laat weten dat de zaak is overgedragen aan de Landelijke Eenheid.

Hierdoor kan de regionale politie momenteel geen verdere details verstrekken.

Mogelijk strengere eisen voor zijafscherming voor vrachtwagens, trailers en aanhangwagens

Trailer
Foto: Adobe Stock | UTBP

ZOETERMEER – Er zijn vergevorderde plannen om de regelgeving voor de zijafscherming van vrachtwagens, trailers en aanhangwagens aan te scherpen. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil een werkgroep van de Verenigde Naties de minimale hoogte van zijafscherming verlagen van 550 mm naar 450 mm. Ook zou bij uitschuiftrailers zijafscherming verplicht worden voor het uitgeschoven deel.

De beoogde wijzigingen komen uit het VN-reglement voor algemene voertuigveiligheid (Reglement 73 van de UNECE) en zouden moeten gelden voor alle nieuw te registreren voertuigen binnen Europa. Het voorstel om de minimale hoogte van de zijafscherming met 100 mm te verlagen is afkomstig uit Japan, waar deze maatregel al jaren van kracht is. Vanuit het oogpunt van internationale harmonisatie wil Japan dat deze bepaling wordt opgenomen in het UNECE-reglement.

Het voorstel om ook zijafscherming te verplichten bij het uitschuifbare gedeelte van trailers komt uit het Verenigd Koninkrijk. Beide voorstellen zijn volgens de initiatiefnemers bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Bezwaren uit transportsector en industrie

Volgens TLN is er vanuit diverse landen, brancheorganisaties en de industrie kritiek op de plannen. Het verlagen van de minimale hoogte van de zijafscherming zou voor bepaalde voertuigen en toepassingen in de praktijk tot problemen kunnen leiden. Denk bijvoorbeeld aan schade bij het op- en afrijden van ferry’s in intermodaal vervoer, het plaatsen van trailers op treinen of het laden en lossen in laadkuilen.

Ook bestaat er twijfel over de noodzaak van verplichte zijafscherming bij het uitgeschoven deel van uitschuiftrailers. Daarnaast zijn er zorgen over het extra gewicht en de bijkomende kosten van de aanpassingen, en de vraag of deze wel daadwerkelijk bijdragen aan meer verkeersveiligheid.

Uitzonderingen en ingangsdata

Na overleg zijn er enkele uitzonderingen opgenomen. Zo zullen de strengere eisen niet gelden voor bakwagens met een wielbasis van meer dan 6.500 mm en voor off-road vrachtwagens. Voor trailers en aanhangwagens blijven de voorstellen vrijwel ongewijzigd.

Als de regelgeving wordt aangenomen, zouden de nieuwe eisen voor de minimale hoogte van zijafscherming per 1 september 2034 ingaan voor nieuw te registreren voertuigen. De verplichting voor zijafscherming van het uitschuifbare deel van uitschuiftrailers zou gelden vanaf 1 september 2027 voor nieuwe typegoedkeuringen, en een jaar later – vanaf 1 september 2028 – voor alle nieuwe registraties. Voor bestaande voertuigen verandert er niets.

Besluitvorming in november

Het huidige voorstel zal naar verwachting in november worden besproken in de hoogste VN-werkgroep op het gebied van voertuigreglementen (WP.29) en daar worden aangenomen. TLN meldt dat zij, samen met de RAI Vereniging en Europese koepelorganisaties, nog onderzoekt of er ruimte is voor aanpassingen aan het voorstel.

TLN roept bedrijven op om praktijkvoorbeelden, onderbouwingen en foto’s aan te leveren ter ondersteuning van hun standpunt. Deze kunnen worden gestuurd naar Ambro Smit, beleidsadviseur Techniek bij TLN, via asmit@tln.nl.

TSMC ontdekt mogelijk lek van geavanceerde chiptechnologie

TAIPEI – Het Taiwanese TSMC, ‘s werelds grootste chipfabrikant, heeft een mogelijk lek van bedrijfsgeheimen ontdekt met betrekking tot zijn geavanceerde chiptechnieken. De maker van chips voor onder meer Apple heeft al maatregelen genomen tegen personeel dat verantwoordelijk wordt geacht.

Dinsdag meldde de Japanse krant Nikkei dat TSMC meerdere werknemers had ontslagen die ervan werden verdacht vertrouwelijke informatie over de ontwikkeling van 2-nanometerchips te hebben willen bemachtigen. Die volgende generatie halfgeleiders gaat in de tweede helft van dit jaar in massaproductie en zal uiteindelijk een groot aantal apparaten aandrijven, van smartphones tot apparatuur voor de ondersteuning van kunstmatige intelligentie (AI).

TSMC, een grote klant van de Nederlandse chipmachinemaker ASML, stelt een intern onderzoek te hebben uitgevoerd en het probleem “vroeg” te hebben geïdentificeerd. Ook zijn juridische stappen genomen. Over de mogelijke schade is niets bekendgemaakt.

Dode bij brand in woning Leidschendam, politie doet onderzoek

LEIDSCHENDAM – Bij een brand in een woning in Leidschendam is in de nacht van maandag op dinsdag een dode gevonden, meldt de politie.

De brand woedde op de derde verdieping van een flat aan de Gravin Juliana van Stolberglaan.

De politie zegt nog niets over de identiteit van het slachtoffer. Wat er is gebeurd, is nog onduidelijk. De politie doet onderzoek.

Het vuur ontstond rond 02.30 uur en was volgens de brandweer lastig onder controle te krijgen. Rond 04.00 uur lukte dat alsnog. Voor zover bekend zijn er geen andere slachtoffers.

Grootste deel zonnepaneelvermogen in Nederland ligt bij bedrijven

Zonnepanelen op loods
Foto: Pixabay | Scottwebb

DEN HAAG – Eind 2024 bedroeg het totale opgestelde vermogen van zonnepanelen in Nederland 28,6 gigawattpiek. Van dit vermogen lag bijna 60 procent bij bedrijven, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarmee zijn bedrijven goed voor het grootste aandeel in de Nederlandse zonne-energiemarkt.

Hoewel de jaarlijkse groei van het opgestelde vermogen iets lager uitviel dan voorgaande jaren, blijft de totale capaciteit toenemen. In 2024 werd 70 procent van het nieuwe vermogen toegevoegd op bedrijfspanden en 30 procent op woningen. In 2023 was die verdeling nog vrijwel gelijk.

Snelle groei bij bedrijven

Het paneelvermogen bij bedrijven steeg in 2024 naar 16,95 gigawattpiek, tegen 13,92 gigawattpiek een jaar eerder. Bij woningen nam het toe van 10,38 naar 11,67 gigawattpiek. Daarmee wordt de trend bevestigd dat het bedrijfsleven stevig inzet op zonne-energie.

Sinds 2014 is het paneelvermogen bij bedrijven ruim vijftig keer zo groot geworden, terwijl het bij woningen ruim zeventien keer is toegenomen.

Jaar Bedrijven (GWp) Woningen (GWp)
2014 0,336 0,671
2024* 16,949 11,672
* naar voorlopige cijfers

 

Omvormervermogen en rendement

Zonnestroominstallaties bestaan naast zonnepanelen ook uit omvormers. Eind 2024 bedroeg het totale omvormervermogen in Nederland 25,6 gigawatt – lager dan het paneelvermogen. Dit verschil, samen met factoren zoals paneeloriëntatie en zoninstraling, zorgt ervoor dat de daadwerkelijke stroomproductie lager is dan het geïnstalleerde piekvermogen doet vermoeden.

Bij bedrijven is het omvormervermogen gemiddeld 87 procent van het paneelvermogen, bij woningen ligt dit op 93 procent. Eind 2024 lag 58 procent van het totale omvormervermogen bij bedrijven.

Gemeenten met hoogste zonnepaneelvermogens per woning

Op gemeentelijk niveau scoort Rozendaal het hoogst met een gemiddeld paneelvermogen van 2,82 kilowattpiek per woning. Ook in Boekel en Someren ligt dit rond de 2,8 kWp per woning. Gemiddeld lag eind 2024 het paneelvermogen per woning op 1,4 kilowattpiek – gerekend over álle woningen, dus inclusief woningen zonder zonnepanelen.

Meer dan 90 procent van de Nederlandse gemeenten heeft inmiddels een gemiddeld vermogen per woning van meer dan 1 kilowattpiek. Bijna 40 procent zit zelfs boven de 2 kWp.

CBS publiceert later meer gedetailleerde cijfers

Later dit jaar publiceert het CBS aanvullende cijfers over het daadwerkelijke aantal woningen met zonnepanelen. Op regionaal niveau wordt alleen gerapporteerd over het aantal zonnestroominstallaties, niet over het aandeel woningen met panelen.

DLG test emissievrije koeltrailers van Sunswap in samenwerking met TIP Group

AMSTERDAM – TIP Group, een toonaangevende Europese aanbieder van materieeldiensten, is samen met het Britse cleantechbedrijf Sunswap en Daily Logistics Group (DLG) een langdurige proef gestart met een volledig emissievrije koeltrailer. DLG, specialist in geconditioneerd multimodaal transport door Europa, test de innovatieve koeloplossing op langeafstandsroutes in Europa.

De proef betreft de Sunswap Endurance, een speciaal ontwikkelde koelunit die geavanceerde accutechnologie combineert met geïntegreerde zonne-energie. TIP stelt de trailer beschikbaar aan DLG, dat de technologie in de praktijk test op veeleisende internationale trajecten. De pilot is bedoeld om aan te tonen dat Sunswaps emissievrije technologie, die al succesvol wordt ingezet bij zestien Britse klanten, ook op Europese schaal betrouwbaar en rendabel is.

Duurzaam alternatief voor dieselkoeling

De Endurance-unit beschikt over zonnepanelen op het dak van de trailer. In combinatie met een modulaire batterij en een energie-efficiënt systeem biedt deze unit een krachtige oplossing zonder uitstoot van CO₂, stikstofoxiden of fijnstof. Uit Britse data blijkt dat Sunswap tot 81 procent op operationele kosten bespaart ten opzichte van traditionele dieselkoelinstallaties. Bovendien staat één Sunswap-unit gelijk aan een CO₂-besparing van 26 personenauto’s per jaar. Dankzij de zonnepanelen wordt tot 85 procent van de benodigde energie jaarlijks opgewekt via gratis zonne-energie, wat de afhankelijkheid van netstroom en extra accu’s vermindert.

Reacties van betrokken partijen

Ingmar Coppoolse, Manager Fleet, Claims & HESQ bij DLG: “Wij zijn verheugd om samen met TIP en Sunswap deel te nemen aan deze veelbelovende proef. Innovaties zoals die van Sunswap bieden concrete kansen om de uitstoot in het Europese FMCG-transport drastisch te verlagen. Het volledig uitfaseren van dieselkoeling in het wegtransport is een essentiële stap naar een duurzamere sector.”

Rogier Laan, Vice President Sales and Marketing bij TIP Group: “Met meer dan 16.000 koeltrailers in onze lease- en verhuurvloot, dragen wij actief bij aan het testen van duurzame transportoplossingen. Onze ambitie is om dieselgebruik in nieuwe koeltrailers volledig uit te bannen.”

Michael Lowe, CEO van Sunswap, benadrukt het belang van deze stap: “Deze samenwerking met TIP en DLG toont aan dat onze elektrisch aangedreven koeltechnologie klaar is voor de Europese markt. We leveren hiermee zowel milieuwinst als operationele betrouwbaarheid.”

Over de betrokken partijen

Daily Logistics Group (DLG) is een vooraanstaande Europese logistieke dienstverlener, gespecialiseerd in vers-, koel- en vriestransport. Vanuit strategische hubs in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk biedt DLG multimodale oplossingen die CO₂-uitstoot reduceren door wegvervoer slim te combineren met spoor en short sea shipping.

Sunswap is een Britse ontwikkelaar van emissievrije koeltechnologie. Het bedrijf combineert batterijopslag en zonne-energie in een eigen ontworpen koelsysteem voor trailers. Na succesvolle proeven in het Verenigd Koninkrijk wordt de technologie nu uitgerold in Europa.

Advocaat kroongetuige: waanzin dat veiligheid niet geregeld is

BREDA – Het is “waanzin” dat de veiligheid rond Marengo-kroongetuige Nabil B. “nog steeds niet” goed geregeld is. Dat zegt zijn advocaat Peter Schouten in reactie op berichtgeving van Het Parool. De krant schrijft dat er grote zorgen zijn in de familie van B. nu hij binnenkort vrijkomt. Er is vrees dat vanuit de onderwereld via die naasten pogingen zullen worden ondernomen om B.’s verblijfplaats te achterhalen, hoewel zij niet zullen weten waar hij is.

“Het gaat om veiligheid, veiligheid, veiligheid”, zegt Schouten. “Ik ben al jaren verbijsterd dat het Openbaar Ministerie dit niet lijkt te begrijpen.” Het lijkt er volgens de advocaat op dat er niet geleerd is van het zeer kritische rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat in maart 2023 verscheen. Daarin stond dat er grote veiligheidsfouten zijn gemaakt rond de drie moorden die tijdens het Marengo-proces zijn gepleegd. Kort nadat begin 2018 bekend werd dat het OM een deal met de kroongetuige had gesloten, werd zijn broer doodgeschoten. Hij had niets met de strafzaak te maken. In 2019 is B.’s advocaat Derk Wiersum vermoord en in 2021 zijn vertrouwenspersoon Peter R. de Vries.

Het OM zegt in reactie niet te kunnen ingaan op specifieke veiligheidsmaatregelen, maar dat er wel degelijk is geleerd van het OVV-rapport. “De veiligheid van alle betrokkenen heeft onze volle aandacht”, aldus een woordvoerder.

B. heeft strafvermindering gekregen in ruil voor zijn belastende verklaringen over onder anderen Marengo-hoofdverdachte Ridouan Taghi. De straf heeft hij nu bijna uitgezeten. “Voor Nabil is het dubbel”, zegt Schouten. “Aan de ene kant is hij blij dat hij vrijkomt. Maar hij maakt zich grote zorgen over de veiligheid van zijn familie en andere betrokkenen.”

Het omvangrijke liquidatieproces Marengo loopt momenteel in hoger beroep. Op 2 september is een nieuwe zitting gepland. Taghi en twee medeverdachten zijn door de rechtbank tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld.

Royal Dutch LV Logistics opent vier nieuwe kantoren in Vietnam

LV Logistics

VLAARDINGEN – Royal Dutch LV Logistics heeft vier nieuwe kantoren geopend in Vietnam, gevestigd in Ho Chi Minh City, Hanoi, Da Nang en Haiphong. Deze uitbreiding vormt een belangrijke stap in het versterken van de aanwezigheid van het bedrijf in Azië en het verder ontwikkelen van zijn capaciteiten op het gebied van full-service logistiek en projectlogistiek.

Vietnam wordt steeds meer erkend als een belangrijke speler in wereldwijde handel en productie. De strategische ligging, groeiende infrastructuur en toenemende rol in regionale supply chains maken Vietnam voor LV Logistics een ideale basis voor logistieke operaties in Zuidoost-Azië.

Mark van Herk, CEO van Royal Dutch LV Logistics: “Wij zijn er trots op dat ons bedrijf blijft groeien, zowel in schaal als in bereik. Onder leiding van Suresh Joseph, Regionaal Directeur van LV Logistics Azië, heeft ons LV-team in Azië door de jaren heen een sterke en betrouwbare reputatie opgebouwd, met een diverse en loyale klantenkring in meerdere sectoren. De opening van vier nieuwe kantoren in Vietnam is een logische volgende stap in onze regionale ontwikkeling. Met de steun van ons wereldwijde netwerk van eigen kantoren en toegewijde agenten ben ik ervan overtuigd dat we onze aanwezigheid in Azië verder zullen uitbreiden en waarde zullen blijven leveren aan onze klanten door onze lokale expertise en internationale netwerk.”

Suresh Joseph, Regionaal Directeur van LV Logistics Azië: “De uitbreiding van LV naar Vietnam is een strategische zet om onze logistieke aanwezigheid in Azië te versterken. Met de groeiende rol van Vietnam als regionaal handels- en productiecentrum stelt het oprichten van vier nieuwe kantoren ons in staat dichter bij belangrijke supply chain-routes te zijn en onze klanten nog beter te ondersteunen bij hun veranderende distributiebehoeften. Deze groei vormt ook de basis voor toekomstige uitbreidingen naar buurlanden zoals Laos en Cambodja, waardoor we snellere, betrouwbaardere en kosteneffectieve oplossingen kunnen bieden met regionale connectiviteit en lokale kennis.”

De nieuwe kantoren van LV Logistics in Vietnam zullen een breed scala aan logistieke diensten aanbieden, waaronder:

  • End-to-end vracht- en supply chain management
  • Magazijn- en distributiediensten
  • Grensoverschrijdende logistiek en douaneafhandeling
  • Real-time tracking en klantenservice

Met de toevoeging van deze vier locaties heeft LV Logistics nu meer dan 40 kantoren wereldwijd. Het bedrijf werd in 1921 opgericht in Vlaardingen, Nederland, als J. Lensveld & Zonen. In de afgelopen eeuw is het uitgegroeid van een Nederlands familiebedrijf tot een wereldwijde logistieke dienstverlener.

In 2021 ontving het bedrijf het predicaat ‘Koninklijk’, als erkenning voor zijn langdurige bijdrage aan de Nederlandse economie en internationale handel.

Het internationale hoofdkantoor van LV Logistics is gevestigd in Vlaardingen, Nederland. In Azië heeft LV Logistics al kantoren in Singapore, Maleisië (Johor Bahru), Indonesië (Jakarta, Surabaya, Balikpapan, Makassar, Batam) en Oezbekistan (Tashkent).

De uitbreiding naar Vietnam weerspiegelt de voortdurende inzet van het bedrijf voor groei in de regio en het leveren van op maat gemaakte logistieke oplossingen met kennis van de lokale markt.

Opnieuw meer gebruikte auto’s verkocht in juli

BUNNIK – Het aantal verkochte gebruikte auto’s in Nederland is in juli opnieuw gestegen, melden brancheorganisatie BOVAG en dataplatform RDC. In totaal wisselden bijna 185.000 occasions van eigenaar, ruim 6 procent meer dan een jaar eerder.

De meeste daarvan, ruim 119.000, werden geleverd door autobedrijven. De verkoop van de overige gebruikte auto’s vond plaats tussen particulieren onderling. Over de eerste zeven maanden van dit jaar wisselden ongeveer 1,3 miljoen occasions van eigenaar, 4,5 procent meer dan in dezelfde periode in 2024.

Volgens BOVAG en RDC stonden begin augustus ruim 394.000 occasions te koop, 20.000 meer dan vorig jaar. Bijna 278.000 daarvan zijn benzineauto’s. Het aantal gebruikte elektrische auto’s dat te koop staat, is in een jaar tijd flink toegenomen, van ongeveer 17.000 tot ruim 21.000.

Het populairste occasionmerk in de eerste zeven maanden van dit jaar, zowel bij particulieren als autohandelaren, was Volkswagen. Bij de verkoop tussen particulieren onderling wisselde de Volkswagen Golf het vaakst van eigenaar. Bij autohandelaren werd de Volkswagen Polo het meest verkocht. Ook de Opel Corsa was populair.

Mogelijk salmonella in kippenbouten van DekaMarkt

Dekamarkt Kippenbouten

VELSEN-NOORD – Kippenbouten die zijn verkocht bij DekaMarkt zijn mogelijk besmet met salmonella, meldt de supermarkt.

Het gaat om de gekruide Dekavers Scharrel kippenbouten in verpakkingen van twee stuks en om de kiloverpakkingen Dekavers Scharrel kippenbouten, beide met een houdbaarheidsdatum tot komende vrijdag.

Salmonella is een bacterie die kan leiden tot een darminfectie. Wie besmet is, kan last krijgen van diarree, buikkrampen, misselijkheid en overgeven.

Jonge kinderen, ouderen en mensen met gezondheidsproblemen lopen een groter risico op ernstige klachten na een besmetting.

×