Clicky

vrijdag 23 mei 2025 - 22:58 uur
Home Blog Pagina 2

Kuehne+Nagel breidt Europees wegtransportnetwerk uit met overname Spaanse TDN

SCHINDELLEGI/MADRID – Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel neemt het Spaanse wegtransportbedrijf TDN (Transporte y Distribución Nacional) over. Dat maakte het Zwitserse concern op 23 mei bekend. Met de overname wil Kuehne+Nagel zijn positie in het Europese groupagenetwerk versterken, in het bijzonder op het Iberisch Schiereiland.

TDN, met het hoofdkantoor in Madrid, is een gevestigde naam in Spanje en vervoerde in 2024 meer dan een miljoen zendingen. Het bedrijf beschikt over 45 terminals en bedient met een vloot van ruim 700 voertuigen dagelijks meer dan 200 routes binnen Spanje, inclusief de Balearen, Canarische Eilanden en Portugal. Het bedrijf telt ruim 600 medewerkers.

Volgens Kuehne+Nagel sluit de overname naadloos aan op de groeistrategie van het bedrijf in Europa. “TDN is een lokale kampioen met een uitgebreid groupagenetwerk. Samen met onze bestaande infrastructuur kunnen we klanten sneller en frequenter bedienen vanuit en naar het Iberisch Schiereiland,” aldus Hansjörg Rodi, Executive Vice President Road Logistics bij Kuehne+Nagel.

Culturele en operationele klik

Susana Fernández Paradela, president van TDN, spreekt van een sterke culturele en operationele match. “Beide bedrijven delen een ondernemende mentaliteit en een focus op servicekwaliteit. We kijken ernaar uit om klanten breder te bedienen en nieuwe doorgroeimogelijkheden voor medewerkers te creëren.”

Volledige integratie en snelle impact

De overname zal naar verwachting binnen enkele weken worden afgerond, onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. Volgens Kuehne+Nagel zal de transactie direct bijdragen aan de winst en volledig complementair zijn aan de bestaande activiteiten in wegtransport. TDN zal volledig worden geïntegreerd in de organisatie van Kuehne+Nagel, waarbij kennis en capaciteit van beide bedrijven worden gebundeld.

Containerschip ‘NCL Salten’ loopt vlak naast woonhuis aan de grond bij Trondheim [+video]

still uit video

TRONDHEIM – Donderdag 22 mei is het Noorse containerschip NCL Salten aan de grond gelopen bij Byneset, ten westen van Trondheim. Volgens Noorse media, waaronder TV 2 en de publieke omroep NRK, zou de officier die op dat moment de navigatie verzorgde, in slaap zijn gevallen.

De politie in Trøndelag bevestigt dat de stuurman op dat moment alleen op de brug was en inmiddels wordt verdacht van het in gevaar brengen van de scheepvaartveiligheid, een overtreding van artikel 14 van de Noorse zeewet. De man is inmiddels gehoord.

Containerschip strandt vlak naast woning

Het 135 meter lange vrachtschip liep in de vroege ochtenduren aan de grond, op slechts enkele meters van een woonhuis aan de kust van Byneset. Er raakte niemand gewond. Het schip vervoerde containers, en de exacte staat van de lading is nog niet bekendgemaakt.

De Noorse kustwacht en het Kustdirectoraat houden toezicht op het gestrande schip. Vooralsnog zijn er geen lekkages of milieuvervuiling vastgesteld. De berging van het schip is in handen van rederij NCL, die volgens een verklaring nauw samenwerkt met de autoriteiten en prioriteit geeft aan een veilige en gestructureerde bergingsoperatie.

Bemanning onderzocht, herkomst buiten Noorwegen

De navigatieofficier is niet de kapitein van het schip, maar had op het moment van het incident de verantwoordelijkheid voor de navigatie. De bemanning van 16 personen bevindt zich nog steeds aan boord. De politie geeft aan dat alle bemanningsleden een buitenlandse nationaliteit hebben. Onder hen bevinden zich ook Russische opvarenden, maar geen van hen bekleedt een officiersrang.

Naast het individueel falen van de officier onderzoekt de Noorse politie ook andere aspecten, zoals de naleving van de bemanningsvoorschriften, rusttijden en het bemanningsniveau aan boord, zoals vastgelegd in de Noorse scheepvaartveiligheidswet. Vooralsnog zijn er op deze punten geen directe overtredingen vastgesteld.

Onderzoek in volle gang

Het onderzoek staat onder leiding van de politie van Trøndelag, met medewerking van maritieme autoriteiten. NCL stelt dat het intern ook onderzoek doet, maar laat verdere communicatie over het incident aan de politie over.

De verwachting is dat de berging in fasen zal plaatsvinden. Volgens het Kustdirectoraat kan het noodzakelijk zijn om delen van de lading te verwijderen, afhankelijk van hoe vast het schip op de rotsen zit.


Minister: China vraagt ​​Nederland om versoepeling export chips

BEIJING – China heeft Nederland gevraagd de exportbeperkingen voor halfgeleiders te versoepelen. Dat zei de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, Caspar Veldkamp, ​​na een ontmoeting met zijn Chinese ambtgenoot Wang Yi in Beijing.

“Halfgeleiders en het beleid met betrekking tot exportcontroles en exportvergunningen zijn een onderwerp van voortdurende discussie”, aldus Veldkamp. De minister sprak met verslaggevers tijdens het eerste bezoek van een Nederlands kabinetslid aan China sinds het aantreden van de nieuwe regering afgelopen juli.

Op de vraag of China om versoepeling van dergelijke beperkingen heeft verzocht, antwoordde Veldkamp: “Natuurlijk altijd, dat is in hun belang.” Hij voegde eraan toe dat nationale veiligheidsoverwegingen en zelfstandige besluitvorming over vergunningen in het belang van Nederland blijven.

Modernste EUV-machines

China heeft kritiek op de exportbeperkingen. Het Nederlandse ASML is de enige producent ter wereld van de modernste EUV-machines voor de productie van geavanceerde halfgeleiders. Door deze beperkingen heeft ASML deze machines nooit in China kunnen verkopen. Dat gebeurde onder druk van de Amerikaanse regering, die zich zorgen maakt over de militaire slagkracht van Beijing.

Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken zei vrijdag tijdens een persbijeenkomst dat “China en Nederland zeer complementair zijn in de halfgeleidersector” en noemde de samenwerking tussen de landen “wederzijds voordelig”. China en Nederland kwamen tijdens de bijeenkomst overeen de samenwerking op het gebied van handel en technologie te verdiepen en de communicatie over de halfgeleidertechnologie open te houden.

Op de agenda

Minister Veldkamp zei er vertrouwen in te hebben dat het onderwerp volgende maand opnieuw zal worden besproken. Dan reist de Nederlandse minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp, Reinette Klever, naar Beijing. “Het zal altijd op onze agenda blijven staan ​​om een ​​zo vrij mogelijke internationale handel te hebben”, aldus Veldkamp.

Jongetje (4) alsnog overleden na aanrijding Weesp eind april

WEESP – Een vierjarig jongetje uit Amsterdam is deze week overleden nadat hij op zondag 27 april gewond was geraakt bij een verkeersongeluk aan de Waterlinie in Weesp (Noord-Holland), meldt de politie.

Twee auto’s waren op de provinciale weg frontaal op elkaar gebotst. Vier gewonden moesten naar het ziekenhuis, onder wie het jongetje. Het kind is op 20 mei overleden aan zijn verwondingen.

Twaalf arrestaties in groot onderzoek naar illegale afvaltransporten

MENEN (B) – Tijdens een internationale actie tegen illegale afvaltransporten en georganiseerde diefstal van metaal werden op 5 mei 2025 vier verdachten gearresteerd in de regio van het Belgische Menen en acht in Frankrijk. Ze worden verdacht van bendevorming, het illegaal transporteren van afvalstoffen en georganiseerde diefstal. Dat meldt het Belgische OM vrijdag.

De actie kwam tot stand door een intensieve samenwerking tussen de Federale Gerechtelijke Politie (FGP) West-Vlaanderen, onder leiding van de onderzoeksrechter in Kortrijk, en de Franse autoriteiten. Eurojust en Europol ondersteunden het onderzoek.

Illegale afvaltransporten en georganiseerde diefstal

Het parket West-Vlaanderen werd door de Franse autoriteiten, gespecialiseerd in het bestrijden van milieumisdrijven, op de hoogte gebracht van een onderzoek tegen een Franse criminele organisatie, die verdacht wordt van georganiseerde diefstallen en illegale afvaltransporten tussen Frankrijk en België.

Tijdens het onderzoek kwamen ook diefstallen aan het licht, gepleegd door Belgische arbeiders die gerekruteerd werden door de Franse criminele organisatie. Ze zouden metaalafval hebben gestolen bij een bedrijf in Menen dat vervolgens illegaal werd verkocht.

Op basis van die informatie vorderde het parket West-Vlaanderen de onderzoeksrechter voor bendevorming, het illegaal transporteren van afvalstoffen en georganiseerde diefstal.

Voor verder onderzoek werd een JIT (Joint Investigation Team) opgericht tussen Frankrijk en België, in samenwerking met Eurojust en Europol. Een JIT maakt het mogelijk om een gezamenlijke strategie te bepalen en efficiënt informatie uit te wisselen. Dankzij deze structuur kon op 5 mei simultaan worden opgetreden in beide landen.

Zes huiszoekingen en vier arrestaties in regio Menen

Op 5 mei 2025 voerde de FGP West-Vlaanderen, in opdracht van de onderzoeksrechter in Kortrijk, zes huiszoekingen uit in de regio van Menen. Eén van de locaties was een bedrijf waarvan de eigenaar verdacht wordt van het illegaal verkopen van vervuilde aarde en afvalstoffen, zoals asbest, aan een Franse criminele organisatie. Het zou gaan om zo’n 4.400 ton afval die illegaal geëxporteerd zou zijn naar Frankrijk tussen september 2024 en half april 2025.

Daarnaast werd een andere site, die ook door dit bedrijf werd gebruikt, gesloten nadat ernstige milieu-inbreuken werden vastgesteld door de politie-eenheid DJSOC FUPHEC C (dienst milieu van de federale politie) en een toezichthouder van de stad Menen.

Tijdens de actie werden ook vier verdachten gearresteerd. Drie verdachten, mannen van 30, 33 en 44 jaar, werden door de onderzoeksrechter in Kortrijk aangehouden. De drie zijn intussen voor de raadkamer verschenen. De 30-jarige man werd onder elektronisch toezicht geplaatst. De twee anderen blijven in voorhechtenis in de gevangenis. Tijdens de huiszoekingen werden twee voertuigen, ongeveer 20.000 euro en een gsm in beslag genomen.

Acht arrestaties in Frankrijk

Ook in Frankrijk vond op 5 mei 2025 een gecoördineerde actie plaats. Daarbij werden acht verdachten, die deel zouden uitmaken van de criminele organisatie, gearresteerd en werd ongeveer 200.000 euro in beslag genomen.

Het gerechtelijk onderzoek wordt voortgezet door FGP West-Vlaanderen, onder leiding van de onderzoeksrechter in Kortrijk, in samenwerking met de Franse gerechtelijke autoriteiten.

Rechter ontbindt arbeidsovereenkomst zoon van directeur transportbedrijf na onder meer conflict over vrachtwagens

Foto: Adobe Stock | DeepView (AI)

ZWOLLE – De rechtbank Overijssel heeft de arbeidsovereenkomst tussen een werknemer en een transportbedrijf ontbonden wegens een ernstig verstoorde arbeidsverhouding. De werknemer – tevens zoon van de directeur – ontvangt van de werkgever een billijke vergoeding van € 75.000 en een transitievergoeding van ruim € 31.000.

De kantonrechter oordeelde dat de werkgever zich ernstig verwijtbaar heeft gedragen, onder meer door langdurige schorsing, te late loonbetalingen en het ontbreken van een fatsoenlijk re-integratietraject.

De zaak speelde zich af binnen een internationaal familiebedrijf in de transport en logistiek. De werknemer was sinds 1997 in dienst, jarenlang actief als bestuurder van de Duitse vestiging van het bedrijf. In de loop der jaren ontstond echter een reeks conflicten, mede over geldstromen, interne verhoudingen en de eigendom van vrachtwagens.

Conflict over vrachtwagens escaleert

Een van de hoogtepunten van het conflict was een geschil over 69 vrachtwagentrekkers. De werknemer claimde via een afgesproken zekerheidstelling de eigendom van enkele trekkers, wat levering aan een derde partij onmogelijk maakte. Dit leidde tot juridisch getouwtrek, schorsing van de werknemer, beslaglegging op zijn vermogen en uiteindelijk een verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst door de werkgever.

Geen bewijs van fraude of valsheid in geschrifte

De werkgever probeerde de arbeidsovereenkomst primair te laten ontbinden vanwege ernstig verwijtbaar handelen, waaronder vermeende fraude en onrechtmatige overeenkomsten. De rechtbank ging daar echter niet in mee. Volgens de rechter was onvoldoende onderbouwd dat de werknemer zijn werkgever daadwerkelijk had benadeeld of onrechtmatig had gehandeld.

Verstoorde arbeidsrelatie wél grond voor ontbinding

Hoewel van fraude geen sprake was, constateerde de kantonrechter wél dat de arbeidsrelatie ernstig was verstoord. De rechter ontbond daarom de arbeidsovereenkomst per 1 oktober 2025. Daarbij werd vastgesteld dat de werkgever op meerdere punten ernstig tekortgeschoten was, zoals het langdurig schorsen zonder duidelijke communicatie, weigering van mediation, en het onnodig opleggen van beslag.

Billijke vergoeding en eindafrekening

De rechter kende de werknemer een billijke vergoeding toe van € 75.000 bruto vanwege de manier waarop het dienstverband door de werkgever is beëindigd. Ook moet de werkgever een transitievergoeding van ruim € 31.000 en een eindafrekening van € 8.315 betalen voor niet-genoten vakantiedagen. Een claim van ruim € 1.700 aan studiekosten werd afgewezen, omdat onvoldoende was aangetoond dat deze noodzakelijk waren voor de functie.

Familieverhoudingen onder druk

Opvallend is dat het conflict zich binnen een familiebedrijf afspeelde, waarbij de werknemer tevens zoon is van de directeur. De rechter merkte op dat de werkgever weinig heeft gedaan om de onderlinge verhoudingen te herstellen, ondanks meerdere verzoeken van de werknemer tot mediation. Mede hierdoor werd het handelen van de werkgever als ernstig verwijtbaar aangemerkt.

Madlener in gesprek over vluchten Lelystad na boodschap Flevoland

DEN HAAG – Minister Barry Madlener van Infrastructuur wil in de ministerraad praten over het toestaan van burgerluchtvaart op Lelystad Airport. De provincie Flevoland stelde het openen van het vliegveld voor commerciële vluchten als voorwaarde voor militair gebruik van het vliegveld voor het gevechtsvliegtuig F-35.

“We hebben een krachtig signaal gehad uit Flevoland. Ik begrijp dat heel goed”, zei de PVV-minister voor aanvang van de ministerraad. In de Tweede Kamer is geen meerderheid voor het openen van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart, onder meer doordat BBB en NSC tegen zijn. De provincie heeft geen zeggenschap over het gebruik van de luchthaven.

Vrijdag vergadert de ministerraad over de uitbreidingsplannen van Defensie. Lelystad Airport is de beoogde nieuwe locatie voor de gevechtsvliegtuigen van de luchtmacht. Het vliegveld is gebouwd om Schiphol te ontlasten, maar wordt momenteel niet gebruikt voor vakantievluchten.

Tot bijna zeven jaar cel na procesafspraken in zaak rond cocaïnesmokkel via luchthavens Schiphol en Lelystad

Foto: Adobe Stock

HAARLEM – Drie mannen uit Eindhoven, Den Haag en Amsterdam zijn door de rechtbank Noord-Holland veroordeeld tot celstraffen tot 80 maanden, na procesafspraken met het Openbaar Ministerie (OM). Zij waren betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van grootschalige cocaïnesmokkel via de luchthavens Schiphol en Lelystad. De strafbare feiten vonden plaats in 2023.

Uit het strafrechtelijk onderzoek van de Koninklijke Marechaussee blijkt dat de mannen in georganiseerd verband plannen hadden om 2.000 kilo cocaïne met een privévliegtuig via Lelystad Airport het land binnen te smokkelen. Die invoer kwam uiteindelijk niet tot uitvoering, maar de voorbereidingen waren vergevorderd.

Daarnaast voerden twee van de verdachten daadwerkelijk 42 kilo cocaïne in via Schiphol, met behulp van corrupte luchthavenmedewerkers. Volgens het OM hebben zij hiermee de integriteit van de luchthaven ernstig aangetast.

Explosie na interne ruzie binnen crimineel netwerk

Nadat de smokkel via Lelystad mislukte, ontstond er onenigheid binnen het criminele netwerk over eerder gedane investeringen. Drie mannen weigerden geld terug te geven aan financiers, waarna een explosie plaatsvond bij de woning en auto van een van hen in Almere. Twee van de verdachten bleken volgens het OM medeplichtig aan deze aanslag, door informatie over de locatie te delen met de daders.

Celstraffen en geldboetes via procesafspraken

Het OM en de verdediging maakten procesafspraken over de strafeisen. De rechtbank volgde de overeengekomen straffen:

  • De 59-jarige man uit Eindhoven kreeg 5 jaar en 9 maanden cel en een boete van €40.000.
  • De 41-jarige man uit Den Haag werd veroordeeld tot 5 jaar en 2 maanden cel, met daarnaast een ontneming van €40.000.
  • De 36-jarige Amsterdammer kreeg de hoogste straf: 6 jaar en 8 maanden cel, plus een ontneming van €250.750.

Nieuwe verdenkingen op Schiphol

Tijdens het onderzoek kwamen ook vier nieuwe verdachten in beeld, allen werkzaam op Schiphol. Zij zouden betrokken zijn bij (de voorbereiding van) cocaïne-invoer. Deze medewerkers stonden nog niet voor de rechter; het onderzoek naar hen loopt nog.

Integrale aanpak ondermijning op Schiphol

De zaak maakt deel uit van de bredere aanpak van georganiseerde criminaliteit op en rond Schiphol. Binnen het Programma Aanpak Ondermijning Schiphol werken onder meer de Belastingdienst, Douane, FIOD, gemeente Haarlemmermeer, Koninklijke Marechaussee, OM, Politie, RIEC Noord-Holland, KLM en Schiphol Group samen om de invloed van criminele netwerken op de logistieke keten te bestrijden.

EBU gaat stemmenwerving bij songfestival onderzoeken

GENEVE – De European Broadcasting Union (EBU) gaat het werven van stemmen door landen tijdens het Eurovisie Songfestival tegen het licht houden. Dat schrijft songfestivaldirecteur Martin Green vrijdag in een open brief op de website van de organisatie. Hij reageert hiermee op de hoge score van Israël, dat in diverse landen van de vakjury geen punten kreeg, maar van het publiek wel twaalf punten kreeg. Israël voerde heel actief online campagne om stemmen te werven.

“Een van de aspecten die EBU gaat onderzoeken is de promotie van de acts door de delegaties en aanverwante partijen”, schrijft Green. “Zulke promotie is toegestaan, om de artiesten te vieren en onder de aandacht te brengen. Maar we willen wel garanderen dat zulke promotie niet disproportioneel het natuurlijke oproepen tot stemmen verstoort.”

Green bevestigt in de brief ook dat EBU het maximaal aantal stemmen per telefoon tegen het licht gaat houden. Dat ligt nu op twintig stuks per verbinding. “Deze regel is bedacht zodat al het publiek op meerdere liedjes kan stemmen”, aldus Green. Hij beklemtoont dat “er op dit moment geen bewijs is dat deze regel de uitslag disproportioneel heeft beïnvloed.” Toch zal EBU ook dit element van het stemmen tegen het licht houden. De directeur zegt niet op welke termijn resultaten worden verwacht.

Meerdere landen waren afgelopen dagen boos over het televotingsysteem. Onder meer Spanje en België riepen om een onderzoek naar het maximaal aantal stemmen dat kan worden uitgebracht. In beide landen kreeg Israël twaalf punten van het publiek, maar geen punten van de vakjury. De deelname van Israël is omstreden vanwege de oorlog in Gaza. De EBU zegt echter dat het songfestival een “niet-politiek evenement is”.

EBU-mediadirecteur Jean Philip De Tender zei vrijdag bij de VRT dat ook wordt overwogen om de vakjury weer een rol te laten spelen in de halve finales.

Tim de Wit volgt Hilbrand op, Bar Laat wordt Pauw & De Wit

HILVERSUM – Journalist Tim de Wit volgt Sophie Hilbrand op als presentator van de latenighttalkshow van BNNVARA. Dat bevestigt de omroep vrijdag na berichtgeving van het AD.

Vanaf september presenteert hij afwisselend met Jeroen Pauw het dagelijkse programma Pauw & De Wit, zoals de nieuwe talkshow gaat heten.

De ‘opvolger’ van Bar Laat zal volgens BNNVARA “nog meer dan zijn voorganger gericht zijn op nieuws, actualiteit en actuele duiding.”

De Wit was al invalpresentator van Bar Laat. BNNVARA maakte woensdag bekend dat Hilbrand stopt met Bar Laat.

Het besluit om te stoppen is volgens de omroep “in samenspraak genomen”.

Kawczyński Logistics neemt 75 nieuwe Mercedes-Benz Actros L met ProCabin in gebruik

BRZOZA/WARSCHAU/LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – De Poolse transportonderneming Kawczyński Logistics heeft haar wagenpark uitgebreid met maar liefst 75 gloednieuwe Mercedes-Benz Actros L ProCabin 1848 LS-trekkers. De levering is verzorgd door de Mercedes-Benz dealer Sobiesław Zasada Automotive uit Krakau, onderdeel van Daimler Truck Polska.

Kawczyński Logistics werkt al 14 jaar samen met de dealer en ziet Mercedes-Benz als een vaste waarde in de vloot. “De vorige twee generaties van de Actros hebben zich uitstekend bewezen,” aldus Stanisław Kawczyński, directeur van Kawczyński Logistics.

“We waarderen de klantgerichte benadering van Sobiesław Zasada Automotive en zijn ervan overtuigd dat de nieuwe Actros L ProCabin bijdraagt aan een efficiënte bedrijfsvoering. Onze chauffeurs zijn bovendien al goed vertrouwd met Mercedes-trucks.”

De 75 nieuwe Actros-trekkers zullen direct ingezet worden in het dagelijks transport en vervangen de vier jaar oude modellen van dezelfde fabrikant. De vloot van Kawczyński Logistics bestaat inmiddels uit circa 295 trekkende eenheden, waarvan een aanzienlijk deel van Mercedes-Benz.

Focus op veiligheid, comfort en efficiëntie

De Actros L ProCabin 1848 LS is ontworpen voor internationaal langeafstandstransport en biedt niet alleen veel rijcomfort, maar ook geavanceerde veiligheidssystemen. Deze voldoen ruimschoots aan de sinds juli 2024 geldende Europese General Safety Regulation (GSR), en gaan op sommige punten zelfs verder. Zo kan het noodremsysteem Active Brake Assist 6 bij snelheden tot 60 km/u automatisch volledig tot stilstand remmen voor overstekende, tegemoetkomende of in de rijstrook rijdende weggebruikers.

Dankzij het vernieuwde cabineontwerp zijn de trucks aerodynamischer, wat tot 3 procent brandstofbesparing kan opleveren ten opzichte van het vorige model. Voor het eerst zullen voertuigen uit de Kawczyński-vloot rondrijden in witte lak met rode logo’s op de zijkanten.

Investeren in kwaliteit

“Voor ons is elke investering in het wagenpark een investering in servicekwaliteit, veiligheid en leverbetrouwbaarheid,” benadrukt Kawczyński. “Met de moderne oplossingen van Mercedes-Benz kijken we met vertrouwen naar de verdere groei van ons bedrijf.”

Vicepremiers oneens over invulling aanwezigheid pride Hongarije

DEN HAAG – Vicepremiers Sophie Hermans (VVD), Mona Keijzer (BBB) en Fleur Agema (PVV) zijn het niet eens over de aanwezigheid van Nederland bij een pride in Hongarije. De Tweede Kamer riep het kabinet donderdag op om een afvaardiging naar de pride in Boedapest te sturen. In Hongarije zijn prides verboden door de regering.

Hermans begrijpt de oproep en noemt het belangrijk dat Nederland blijft uitdragen dat het “onbestaanbaar” is dat in 2025 niet iedereen kan houden van wie die wil. De VVD-minister wil echter afwachten hoe de pride in Boedapest wordt georganiseerd en hoe Nederland daarbij kan aansluiten.

Keijzer is terughoudender en noemt het “vrij bijzonder om je zo te manifesteren in een andere stad in een ander land”. Zij benadrukt daarbij niets tegen prides te hebben. “Nee hoor, ik stond jaren geleden al op een CDA-boot in de grachten van Amsterdam. Maar dit is een andere kwestie.”

Agema noemt het een “gekke motie”. Ze noemt zichzelf “niet zo’n reislustig type” en is niet van plan zelf te gaan. De PVV-minister zei dat ze ook in Nederland nog nooit naar de pride is gegaan. “De pride is hartstikke leuk, maar wel voor wie daar naartoe wil.” In Hongarije is het evenement verboden en er staan boetes op tot 500 euro.

Boedapest probeert de dertigste pride in de stad dit jaar gewoon te organiseren, ondanks het landelijke verbod van de regering van Viktor Orbán. De burgemeester van Boedapest Gergely Karácsony is een tegenstander van Orbán. Karácsony noemde de pride eerder “een belangrijk onderdeel van de identiteit van Boedapest.”

Servers offline gehaald in internationale actie tegen cybercrime

DRIEBERGEN – Internationale opsporingsdiensten hebben deze week wereldwijd meer dan driehonderd servers offline gehaald, waardoor cybercriminelen niet meer bij hun systemen kunnen. Daarvan stonden zestig servers in datacentra in Nederland. Met de al langlopende Operation Endgame pakken internationale politiediensten nu verder door in de bestrijding van ransomware, meldt de politie.

Door het oprollen van de servers zijn vorige week meerdere botnets neergehaald. Een botnet is een netwerk van met malware geïnfecteerde computers waarmee criminelen hun slag slaan en bijvoorbeeld ransomware-aanvallen kunnen uitvoeren.

Verder is cryptovaluta ter waarde van 3,5 miljoen euro in beslag genomen. Bovendien staan vanaf deze vrijdag twintig verdachte cybercriminelen op een Europese opsporingslijst.

De Europese politiedienst Europol stelt dat Operation Endgame de cybercriminaliteit opnieuw een flinke knauw heeft toegebracht. Tijdens de afgelopen dagen was in Den Haag op het Europol-hoofdkantoor een commandocentrum ingericht, met onderzoekers uit zeven landen waaronder Nederland. Van daaruit is de internationale actie gestuurd en gecoördineerd.

Promax opent nieuwe vestiging in Dordrecht en lanceert truck- en trailerverhuurdivisie

ROTTERDAM/DORDRECHT – Promax breidt verder uit met de opening van een nieuwe vestiging aan de Jacobus Lipsweg 2 in Dordrecht. De locatie, overgenomen van MBH Logistics, vormt een strategische versterking van de positie van Promax binnen de transport- en logistieke sector. Tegelijkertijd introduceert het bedrijf een nieuwe activiteit: de verhuur van trucks en trailers onder de naam Alpha Truck & Trailer Rental B.V.

Promax bestaat uit drie complementaire bedrijven: Promax Transport & Logistiek, Promax Logistics (gespecialiseerd in containervervoer) en Promax Truck & Trailer Service. De hoofdvestiging bevindt zich in Rotterdam, met extra standplaatsen in Berkel & Rodenrijs en de Botlek. De toevoeging van de Dordrechtse locatie biedt niet alleen extra parkeerruimte, maar ook een volledig uitgeruste werkplaats en, binnenkort, een professionele wasstraat.

Verhuur onder de naam Alpha Truck & Trailer Rental

Vanuit Dordrecht gaat Promax nu ook trucks en trailers verhuren. De nieuwe verhuurtak richt zich zowel op korte als lange termijn en bedient transportbedrijven, logistieke dienstverleners en zelfstandige ondernemers die tijdelijk of aanvullend transportmaterieel nodig hebben.

Operationele slagkracht vergroot

De werkplaats in Dordrecht wordt ingezet voor onderhoud en reparaties aan het eigen materieel en aan derden. De toevoeging van een wasstraat draagt bij aan het in topconditie houden van het wagenpark en vergroot de operationele flexibiliteit.

“Met deze uitbreiding zetten we een grote stap richting de toekomst,” zegt Yasin Kurt, directeur van Promax. “We vergroten onze capaciteit, optimaliseren het beheer van ons wagenpark en breiden onze dienstverlening uit. Dankzij de nieuwe locatie en onze verhuurdivisie kunnen wij klanten nog beter en flexibeler bedienen.”

De locatie in Dordrecht werd overgenomen van MBH Logistics

Promax is actief in verschillende segmenten van de transport- en logistieksector:

  • Promax Transport & Logistiek – gespecialiseerd in nationale en internationale distributie
  • Promax Logistics – gericht op efficiënt containervervoer
  • Promax Truck & Trailer Service – voor onderhoud, reparatie en technische ondersteuning
  • Alpha Truck & Trailer Rental B.V. – nieuw in het aanbod, voor flexibele verhuuroplossingen

Bij Promax staan klantgerichtheid en kwaliteit centraal. “Nee bestaat niet, en kan niet bestaat niet”, luidt het motto van het bedrijf. Deze mentaliteit vormt de basis van het vertrouwen van hun klanten en het onderscheidend vermogen van Promax in de markt.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Toppers in logistiek vinden elkaar bij Den Hartogh

RIJSWIJK – Een sterke focus op samenwerken en slimme logistieke oplossingen. Het lijkt of Den Hartogh Logistics en UTS Van der Geest voor elkaar gemaakt zijn. “Het gevoel dat ik had bij de eerste gesprekken met Richard van der Geest, is helemaal uitgekomen. Ze denken mee, zijn creatief en werken hard. Toppers in logistiek dus!”

Dat zegt Leroy Oversluizen, project/operations manager IT bij Den Hartogh in Rotterdam. En Den Hartogh kan het weten, als toonaangevende, wereldwijde logistieke dienstverlener. “We zijn gespecialiseerd in bulktransport voor de chemische-, gas-, polymeer- en de voedingsmiddelenindustrie. We hebben 2.700 medewerkers, verdeeld over 54 locaties in 27 landen. Een grote speler, maar nog steeds met het gevoel van een familiebedrijf.”

Verhuizing ICT

“We huurden voor onze vestiging voorheen twee etages aan de Rotterdamse Willingestraat. Pieter den Hartogh wilde graag een nieuw, eigen pand in Rotterdam met een fijne sfeer. “Een tweede thuis van huis”, noemde hij het wel. En dat is gelukt. Na de verhuizing half mei 2025 liep hij trots door het pand, dat is mooi om te zien”, vertelt Oversluizen. “Ook de collega’s konden allemaal op tijd weer aan de slag op hun nieuwe werkplekken. Van der Geest ICT Movements heeft alle IT-apparatuur verhuisd, zoals toetsenborden en schermen. Zij werkten ook alle kabels netjes weg.”

Creatief oplossen

“De verhuizing liep op rolletjes. De verwachting was vijf dagen doorlooptijd, maar eigenlijk waren we donderdag einde dag al rond. Er is veel tijd gewonnen met een goede voorbereiding. En dat bleek ook hier het halve werk. Zelfs toen de lift in het pand niet bleek te werken, lieten de verhuizers van Van der Geest zich niet uit het veld slaan. Samen met de bouwer klaarden ze de klus. Er kwam een tachtig meter grote kraan voor het pand en een binnenlift, waardoor de logistiek door kon lopen, alleen even op een andere manier. Meedenken dus, daar houden wij van.”

Aanpak en betrokkenheid

Oversluizen: “UTS Van der Geest hebben we geselecteerd uit drie partijen. De gesprekken met Richard van der Geest verliepen prettig, hij had slimme oplossingen, het is een familiebedrijf en ze bestaan ook zo’n 100 jaar, net als Den Hartogh (1920). Dat zegt iets over aanpak en betrokkenheid.”

“Van der Geest gaf aan ook blij te zijn met ons, juist vanwege die factoren. Ook op de donderdagavond wilde Van der Geest ICT Movements best een avondje doortrekken, indien nodig. Die energie die je haalt uit de samenwerking met een team, die voelden wij ook bij Van der Geest. Van harte aanbevolen!”


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

×