Clicky

maandag 12 mei 2025 - 21:07 uur
Home Blog Pagina 2

Ambtenaar Amsterdam opgepakt, zocht adressen op voor criminelen

AMSTERDAM – Een ambtenaar van de gemeente Amsterdam is maandag opgepakt op verdenking van corruptie en medeplichtigheid aan het veroorzaken van explosies en andere geweldsincidenten. Dat meldt het OM. De 46-jarige man wordt ervan verdacht dat hij gedurende “een langere periode” op verzoek van “criminele contacten” adressen heeft opgezocht in systemen van de gemeente. Op die adressen waren vervolgens explosies of gebeurden andere geweldsincidenten.

De ambtenaar had vanuit zijn functie als administratief medewerker toegang tot onder meer de basisregistratie personen, waarin adres- en persoonsgegevens van Nederlanders staan. Het vermoeden bestaat dat de man tegen betaling specifieke adressen in heel Nederland heeft opgezocht en doorgegeven aan criminelen.

Volgens het Openbaar Ministerie moet de man hebben geweten dat de informatie die hij doorgaf werd gebruikt voor het plegen van ernstige misdrijven. Een woordvoerder van het OM wil daar nu geen verdere toelichting op geven. Volgens haar gaat het om “serieuze zaken”.

De man is aangehouden door de Rijksrecherche en zit in beperkingen. Dat betekent dat hij alleen contact mag hebben met zijn advocaat. Hij wordt donderdag voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Meer straf en vreemdelingenzaken minder familiezaken rechtbank Noord-Nederland

GRONINGEN – In 2024 behandelde de rechtbank Noord-Nederland meer dan 132.000 zaken. Een lichte daling ten opzichte van het jaar daarvoor. De daling is grotendeels te verklaren door een afname in familiezaken. Enkele andere rechtsgebieden laten een stijging zien. Zo nam het aantal strafzaken en vreemdelingenzaken in 2024 toe. Dit blijkt uit het jaarverslag 2024 van de rechtbank.

Inzet op rechtvaardige, tijdige en toegankelijke rechtspraak

De rechtbank heeft zich ook dit jaar weer ingezet voor een rechtvaardige, tijdige, transparante en toegankelijke rechtspraak in Noord-Nederland. Vaak werden rechtszaken afgehandeld binnen de daarvoor geldende wettelijke doorlooptijden. Dat lukte mede door het rechterstekort niet altijd.

Aansluiting op maatschappelijke ontwikkelingen

De rechtbank ziet zichzelf steeds beter in staat om aan te sluiten op de maatschappelijke ontwikkelingen. Zo heeft zij in 2024 een onderzoek laten uitvoeren naar de procedure rond mijnbouw-schadezaken. Daarnaast startten zij met de inzet schuldenfunctionarissen en steeg het aantal verwijzingen naar mediation.

Transparantie en bouwen aan vertrouwen

Het afgelopen jaar verwelkomde de rechtbank bijna 99.000 bezoekers in haar gebouwen. Dat waren onder meer rechtzoekenden, professionele partijen en bezoekers, maar ook schoolklassen en andere groepen. Hiermee laat de rechtbank zien hoe zij rechtspreekt en wil zij bijdragen aan het vertrouwen in de rechtspraak.

Verdergaande digitalisering

In 2024 werd gewerkt aan toegankelijke rechtspraak door verder te digitaliseren. Digitalisering is een van de manieren om de toegang tot de rechter laagdrempelig en eenvoudig te maken. In steeds meer procedures wordt inmiddels digitaal geprocedeerd. In 2025 wordt onze digitale toegankelijkheid verder vergroot.

OM ziet stijging in strafzaken en scherpere focus op georganiseerde criminaliteit en cybercrime

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie (OM) handelde in 2024 ruim 214.500 strafzaken af, een stijging van 10 procent ten opzichte van 2023. Daarmee is de instroom van zaken (206.100) voor het eerst sinds lange tijd kleiner dan het aantal afgehandelde dossiers. Dat blijkt uit het Jaarbericht 2024 dat het OM vandaag heeft gepubliceerd. De daling van de werkvoorraad moet volgens het OM ruimte scheppen om zaken sneller te behandelen, met name op het gebied van veelvoorkomende en digitale criminaliteit.

Vooral de aanpak van georganiseerde misdaad, waaronder drugshandel, blijft een speerpunt. In 2024 werden 2.410 onderzoeken uitgevoerd naar criminele samenwerkingsverbanden. Dat leidde tot 2.050 strafzaken, waarvan er meer dan 1.400 tot een vonnis leidden. 561 verdachten werden veroordeeld tot een gevangenisstraf voor de productie of handel in drugs – een groot deel van deze zaken speelt zich af binnen de logistieke keten, waaronder havens, transportbedrijven en distributienetwerken.

“Vaak gaat het om complexe, langdurige en internationale onderzoeken, met grote impact op de samenleving en de logistieke sector,” aldus het OM. De bekende Marengo-zaak tegen Ridouan T. is volgens het jaarbericht exemplarisch voor dit type georganiseerde dreiging.

Cybercrime daalt, digitale fraude neemt toe

Opmerkelijk is de daling van 42 procent in het aantal geregistreerde cybercrimezaken, zoals hacks en ransomware. Tegelijkertijd nam het aantal meldingen van gedigitaliseerde criminaliteit – zoals oplichting via chatapps, nepshops en marktplaatsfraude – toe met 22 procent. Voor een deel komt dit door verbeterde registratie bij de politie.

Voor logistieke ondernemers blijft digitale weerbaarheid cruciaal, benadrukt het OM, omdat criminelen steeds vaker opereren via online kanalen of digitale infrastructuur misbruiken voor hun activiteiten.

Jeugdcriminaliteit en verharding

Het aantal minderjarige verdachten steeg in 2024 van 13.300 naar 14.100, met een opvallende toename van jongeren die verdacht worden van ernstige misdrijven zoals wapenbezit, brandstichting, straatroof of (poging tot) moord. Volgens het OM is er echter geen structurele verharding zichtbaar, al zijn er lokaal zorgwekkende signalen.

Nieuwe wet en focus op zedenzaken en femicide

Met de inwerkingtreding van de nieuwe Wet seksuele misdrijven op 1 juli 2024 zijn meer gedragingen strafbaar gesteld. Het aantal meldingen en aangiften van zedenmisdrijven steeg met 7 procent. De voorraad zedenzaken daalde wel met een derde.

Daarnaast registreerde het OM voor het eerst femicide afzonderlijk: in 2024 kwamen 24 moord- en doodslagzaken binnen waarbij een vrouw het slachtoffer was, en nog eens 49 pogingen daartoe. Veel van deze zaken houden verband met huiselijk geweld.

NS besteedt beloning goede prestaties aan sociale veiligheid

AMSTERDAM – De beloning voor goede prestaties van een half miljoen euro die NS van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontvangt, zal het besteden aan het verbeteren van de sociale veiligheid in treinen en op stations. NS ontvangt het bedrag vanwege de behaalde prestaties in 2024.

NS heeft vorig jaar de bodemwaarden op alle zogenoemde kpi’s gehaald, behalve de afspraken op de Hogesnelheidslijn (HSL) en de afspraken voor de overstap op andere vervoerders. Daar waren gegronde redenen voor, zoals tijdelijke snelheidsbeperkingen en de gebrekkige infrastructuur van de HSL. Het ministerie heeft daarom besloten geen boetes op te leggen. Voor de gehaalde doelstellingen ontvangt NS volgens afspraak een half miljoen euro.

“Deze beloning is een opsteker voor alle NS’ers die vorig jaar alles op alles hebben gezet om onze prestaties ondanks alle werkzaamheden en beperkingen op peil te houden. Ik zou het passend vinden als het bedrag hun veiligheid en die van de reizigers ten goede komt”, aldus Wouter Koolmees, president-directeur NS.

Sociale veiligheid maatschappelijk probleem

NS wil ondanks de verharding in de maatschappij een veilige reis- en werkomgeving bieden, waar reizigers zich prettig voelen en medewerkers goed hun werk kunnen doen. In 2024 besteedde NS hier zo’n 100 miljoen euro aan.

Japanse media: automaker Nissan schrapt nog eens duizenden banen

TOKIO – De Japanse autofabrikant Nissan gaat wereldwijd nog eens 11.000 banen schrappen, bovenop een forse banenreductie die eerder al was aangekondigd. Dat meldt de Japanse publieke omroep NHK maandag. De reorganisatie is onderdeel van een plan om het kwakkelende concern te herstructureren.

In november kondigde Nissan al aan dat 9000 banen verloren gingen. Daarmee komt de totale banenreductie neer op ongeveer 20.000, oftewel 15 procent van het wereldwijde personeelsbestand.

Het autoconcern wil geld besparen na een periode van dalende winst door stijgende kosten. Zwakke verkoopcijfers in de Verenigde Staten en China leidden vorig jaar al tot een forse daling van de nettoverkopen en sinds november is de situatie voor Nissan verder verslechterd. Het bedrijf heeft een verouderd aanbod en ondervindt meer concurrentie.

In april waarschuwde het concern dat het nettoverlies in het boekjaar dat in maart eindigde kan oplopen tot 750 miljard yen, omgerekend ruim 4,5 miljard euro.

Nissan heeft een depot in Amsterdam dat reserveonderdelen levert aan dealers en distributeurs in heel Europa. Het is niet direct duidelijk wat per land de impact is van de banenreductie.

Autofabrikanten wereldwijd hebben het zwaar. Zo heeft branchegenoot Mazda zijn jaarlijkse winstverwachting ingehouden, omdat voorspellingen lastig zijn geworden door de handelsoorlog van de Amerikaanse president Donald Trump. Het Japanse concern verklaarde maandag dat het de voorspelling voor het boekjaar dat volgend jaar maart eindigt nog niet kon vaststellen.

China: tariefverlagingen in belang van hele wereld

BEIJING – De sterke wederzijdse tariefverlagingen die de Verenigde Staten en China hebben afgesproken voor een periode van negentig dagen zijn niet alleen in het belang van de twee landen zelf, maar ook voor de hele wereld. Dat zei het Chinese ministerie van Handel in een reactie.

Beijing spreekt van “aanzienlijke vooruitgang” in de handelsrelatie met de VS door de afspraken die afgelopen weekend in het Zwitserse Genève werden gemaakt. De Amerikaanse importheffingen van 145 procent op de meeste Chinese importgoederen worden verlaagd naar 30 procent. De Chinese heffingen van 125 procent op Amerikaanse goederen worden teruggebracht tot 10 procent.

Het ministerie zei verder te hopen dat Washington blijft samenwerken met China bij het “corrigeren van onjuiste praktijken van eenzijdige tariefverhogingen”.

Overleg ‘productief en robuust’

De Chinese delegatie werd geleid door vicepremier He Lifeng. De Chinese internationale handelsvertegenwoordiger Li Chenggang noemde het overleg “productief” en “robuust”.

Een marktstrateeg van de Amerikaanse bank JPMorgan Chase zei dat de omvang van de tariefverlagingen groter is dan verwacht. “Dat geeft aan dat beide partijen de economische realiteit erkennen dat tarieven de wereldwijde groei raken en dat onderhandelingen een betere optie zijn om verder te gaan.”

Beurseffect

Een andere beurskenner verklaarde dat de gezamenlijke tariefverlaging het investeringslandschap op de beurzen verandert. De aandelenmarkten kunnen nu stijgen op meer dan alleen hoop op afzwakkende handelsspanningen, aldus die analist.

Een econoom van ING zegt dat de overeenkomst voor beide partijen voordelig is, maar dat China als grootste winnaar kan worden gezien. Beijing had namelijk geëist dat tarieven verlaagd zouden worden voordat onderhandelingen konden beginnen en dat lijkt nu het geval te zijn, aldus de ING-kenner.

Controle op Duitse A45 loopt flink in de papieren: meer dan 31.000 euro boete

WENDEN – Een routinematige controle van de Duitse politie op de A45 bij het plaatsje Wenden is vrijdagavond 9 mei flink uit de hand gelopen voor een transportbedrijf. Bij twee chauffeurs werden meerdere overtredingen van de rij- en rusttijden vastgesteld. In totaal legde de politie voor meer dan 31.000 euro aan boetes op. Beide vrachtwagens mochten niet meer verder rijden.

De eerste vrachtwagen werd rond 17.39 uur door agenten aan de kant gezet. Tijdens de controle zagen zij direct dat de chauffeurskaart los op het dashboard lag, in plaats van in de tachograaf. Bij het uitlezen van de gegevens kwamen meerdere ernstige overtredingen van de rij- en rusttijden aan het licht. De chauffeur moest 7.000 euro betalen; het transportbedrijf kreeg een boete van 23.000 euro. De vrachtwagen werd stilgezet.

Een tweede chauffeur arriveerde later om de oplegger op te halen, maar ook deze bestuurder werd gecontroleerd. Wederom bleek dat er sprake was van overtredingen van de rij- en rusttijdregels. Een deel van deze overtredingen was eerder al door een andere politie-eenheid beboet, waardoor de man zelf dit keer slechts 150 euro hoefde te betalen. Het transportbedrijf werd voor deze tweede zaak 1.500 euro in rekening gebracht. Ook deze vrachtwagen mocht niet verder rijden.

De totale kosten voor het bedrijf bedroegen maar liefst 31.650 euro.

Opnieuw verdachte aangehouden in onderzoek naar dood Xavier Durlinger

SITTARD – Maandagochtend is een 25-jarige man uit Sittard aangehouden in het onderzoek naar de dood van Xavier Durlinger. Deze persoon werd al eerder aangehouden in het onderzoek en wordt verdacht van moord c.q. (gekwalificeerde) doodslag, meldt de politie.

Inmiddels is het drie jaar geleden dat de destijds 19-jarige Xavier op 12 mei 2022 door zijn moeder als vermist werd opgegeven. Zijn levenloze lichaam werd 19 mei op de Kollenberg in Sittard aangetroffen.

Sindsdien wordt door het onderzoeksteam, onder leiding van het Openbaar Ministerie Limburg, al drie jaar lang onafgebroken onderzoek gedaan naar de omstandigheden van zijn overlijden. Tientallen getuigen zijn gehoord, honderden uren aan beeldmateriaal werd onderzocht, er werd fysiek en digitaal buurtonderzoek verricht, sporen werden onderzocht en er werd DNA-onderzoek ingezet.

Daarnaast zijn er ook diverse zoekingen verricht en werd het publiek meermaals om hulp verzocht. Dat gebeurde tot nu toe al vier keer in het televisieprogramma Opsporing Verzocht. Ook vanuit de media is er veel aandacht geweest voor het overlijden van de destijds 19-jarige Xavier.

In het onderzoek naar de dood van Durlinger werden reeds eerder aanhoudingen verricht. De 22-jarige man die in mei 2022 werd, aangehouden geldt niet langer als verdachte.

De maandagochtend aangehouden verdachte werd eerder (april 2023) al eens aangehouden. Na een aantal maanden in voorlopige hechtenis te hebben verbleven, werd hij in september 2023 door de rechtbank in vrijheid gesteld. Nieuwe onderzoeksinformatie heeft geleid tot het opnieuw aanhouden van de inmiddels 25-jarige man uit Sittard.

IVECO aan kop tijdens de Tour d’Europe: Bio-methaan als motor van duurzame mobiliteit

IVECO neemt dit jaar deel aan de Tour d’Europe 2025: een Europese roadshow die in het teken staat van duurzame brandstoffen. Met meer dan 20 partners uit de volledige automobielwaardeketen, is het doel van de Tour om het bewustzijn te vergroten over de rol van hernieuwbare brandstoffen op weg naar klimaatneutraliteit tegen 2050, zoals vastgelegd in de Europese Green Deal.

IVECO sluit zich aan bij de Tour met zijn nieuwste IVECO S-Way LNG truck, aangedreven door bio-LNG (bio-methaan). Deze truck is een tastbaar bewijs dat hernieuwbaar gas niet alleen de CO₂-uitstoot fors vermindert, maar ook een schaalbare en direct inzetbare oplossing biedt voor het verduurzamen van het vrachtvervoer.

Bio-methaan: direct inzetbaar en bijna CO₂-neutraal

IVECO ziet bio-methaan als een essentiële schakel in de energietransitie. Deze hernieuwbare brandstof, geproduceerd uit organisch afval, levert bijna CO₂-neutrale resultaten – zónder concessies te doen aan prestaties. Met een Europees netwerk van meer dan 800 LNG-tankstations kunnen internationale ritten nu al volledig op bio-LNG worden afgelegd.

Tijdens de Tour d’Europe reizen voertuigen aangedreven door bio-methaan, HVO en bio-ethanol door landen als Italië, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en België. Naast het tonen van de technologie wordt ook de dialoog aangegaan met beleidsmakers en spelers in de keten over het potentieel van hernieuwbare brandstoffen voor de transportsector.
Een opvallend element van de Tour is de inzet van Bosch’s Digital Fuel Twin, een innovatieve methode waarmee de herkomst van brandstof én CO₂-uitstoot digitaal en transparant gevolgd kunnen worden – van tankstation tot vrachtwagen.

Een krachtig statement richting beleidsmakers

“Met onze deelname aan de Tour d’Europe willen we laten zien dat bio-methaan vandaag de dag al een praktische, rendabele en duurzame oplossing is voor langeafstandstransport,” zegt Giandomenico Fioretti, Head of Alternative Propulsion Business Development bij IVECO. “Onze IVECO S-Way bewijst dat je als transporteur geen compromis hoeft te sluiten tussen prestaties, kosten en duurzaamheid. De aankomst van de Tour in Brussel is een duidelijk signaal aan Europese beleidsmakers om biobrandstoffen een serieuze plek te geven binnen de CO₂-regelgeving.”

Circulaire economie op wielen

Bio-methaan is een schoolvoorbeeld van circulaire economie in de praktijk. Het wordt geproduceerd uit organisch afval en reststromen, waardoor het niet alleen de CO₂-uitstoot verlaagt, maar ook bijdraagt aan afvalverwerking en energieonafhankelijkheid. Bovendien is het volledig compatibel met de bestaande LNG-infrastructuur in Europa.
Na een persconferentie op het hoofdkantoor van Bosch in Turijn, werd de IVECO S-Way gepresenteerd bij het Enilive station aan de Via Botticelli, volledig klaar voor zijn emissiearme reis door Europa.

IVECO: koploper in alternatieve aandrijving

Al meer dan 20 jaar pioniert IVECO op het gebied van alternatieve aandrijvingen. Van de eerste aardgasvoertuigen tot het huidige aanbod van voertuigen op LNG, CNG, bio-LNG en bio-CNG: IVECO blijft koploper in de verduurzaming van zwaar transport.

De deelname aan de Tour past perfect in de bredere multi-energy strategie van het merk. Hierbij wordt technologie-neutraal gekeken naar de beste oplossing voor elke transporttaak. of dat nu HVO, bio-methaan, elektriciteit of waterstof is. Afhankelijk van infrastructuur en inzetgebied biedt IVECO zo altijd een passende en duurzame oplossing.

Meer vermogen, minder uitstoot – en lagere kosten

De S-Way LNG die IVECO inzet voor de Tour is uitgerust met de gloednieuwe xCURSOR 13 Natural Gas-motor van FPT Industrial. Met 500 pk en een actieradius tot wel 1.700 km biedt de truck topprestaties én een tot 11% lagere CO₂-uitstoot en brandstofverbruik dan zijn voorganger.

Nu de gasprijzen na de geopolitieke pieken weer genormaliseerd zijn, wordt het voordeel van deze trucks extra zichtbaar. Dankzij de hoge efficiëntie en diverse subsidies vormen ze een strategische keuze voor transporteurs die hun Total Cost of Ownership (TCO) willen optimaliseren.

Toekomstgericht investeren

IVECO blijft investeren in duurzame innovatie. Het merk biedt transporteurs voertuigen die niet alleen de planeet beschermen, maar ook bijdragen aan een rendabeler bedrijfsvoering.

Minder faillissementen in april, maar relatief veel faillissementen in vervoer en opslag

Foto: Adobe Stock | Pla2Na

DEN HAAG – In april 2025 zijn er in Nederland 331 bedrijven failliet verklaard, een daling van 9 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het CBS. Ten opzichte van maart 2025 steeg het aantal faillissementen echter met 23 procent. De zogeheten faillissementsgraad – het aantal faillissementen per 100.000 bedrijven – daalde van 10,1 naar 9,0.

Hoewel het totaal aantal faillissementen daalde, blijft de situatie in sommige sectoren zorgelijk. In de industrie lag de faillissementsgraad in april op ruim 33 per 100.000 bedrijven, aanzienlijk hoger dan de 26 een jaar eerder.

Faillissementsgraad in vervoer en opslag blijft stabiel

Voor de sector vervoer en opslag bleef de faillissementsgraad vrijwel gelijk: in april 2025 gingen er iets minder bedrijven failliet dan in april 2024. Toch blijft het aantal faillissementen in deze sector relatief hoog ten opzichte van andere branches. Exacte aantallen per subcategorie zijn niet vermeld, maar de sector blijft zichtbaar in de middenmoot van de risicogroepen volgens de CBS-rangschikking.

De cijfers wijzen op een lichte stabilisatie in de sector, na een periode van oplopende faillissementen in 2023 en begin 2024, mede als gevolg van gestegen kosten, personeelstekorten en afnemende volumes in het goederenvervoer.

Focus op faillissementsgraad biedt zuiverder beeld

Sinds maart 2025 richt het CBS zich in zijn rapportage op de faillissementsgraad om beter sectoren onderling te kunnen vergelijken. Aangezien het aantal bedrijven binnen sectoren sterk varieert, geeft de faillissementsgraad volgens het CBS een realistischer beeld van de onderliggende risico’s.

De hoogste faillissementsgraad na de industrie was in de horeca, gevolgd door de sectoren verhuur en overige zakelijke diensten en handel. De laagste percentages werden genoteerd in de landbouw, financiële instellingen en cultuur/sport/recreatie.

Britse premier kondigt aanscherping migratiebeleid aan

LONDEN – De Britse premier Keir Starmer heeft beloofd dat de migratie tijdens zijn regeerperiode gaat afnemen. Er komen strengere taaleisen voor migranten, strengere handhaving en het gaat langer duren om een permanente verblijfsstatus te krijgen.

“Ik geloof dat we migratie omlaag moeten brengen. En flink ook”, zei Starmer, die een witboek presenteerde met plannen om dat te realiseren. Delen van de economie zijn volgens hem “bijna verslaafd” aan het invliegen van laagbetaalde werknemers.

De centrumlinkse premier verweet de vorige regering dat ze de bevolking op het verkeerde been had gezet. “Tussen 2019 en 2023, terwijl ze overal met een stalen gezicht beloofden dat de migratie omlaag zou gaan, verviervoudigde de nettomigratie.”

De speech van Starmer volgde op het succes van de radicaal-rechtse Reform-partij van Nigel Farage bij lokale verkiezingen. De premier claimt dat hij het migratiebeleid niet uit politiek opportunisme aanscherpt. “Ik doe dit omdat het juist is.”

Binnenvaart vervoerde in 2024 meer goederen, kolenvervoer daalt verder

Binnenvaartschip
Foto: Transport Online | E. van der Wal

DEN HAAG – In 2024 hebben Nederlandse binnenvaartschepen ruim 332 miljoen ton goederen vervoerd, een stijging van 1,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De stijging is vooral toe te schrijven aan het toenemende vervoer van containers en natte bulkgoederen, zoals benzine en chemische producten. Het kolenvervoer nam juist verder af.

Het vervoer van natte bulk, waaronder geraffineerde aardolieproducten en chemische stoffen, steeg met 2,3 procent naar 122,7 miljoen ton. Vooral het transport van chemische producten zat in de lift: in 2024 werd er 50 miljoen ton vervoerd, bijna een derde meer dan in 2015. De toename is grotendeels te danken aan het toenemend vervoer van biodiesel.

Ook het containervrachtvervoer liet groei zien: het vervoerde gewicht per container nam met 3,4 procent toe, terwijl het aantal containers (in TEU) met 3,6 procent groeide. Het binnenlands containervervoer steeg zelfs met 6,0 procent in gewicht en 6,2 procent in TEU.

Het vervoer van droge bulkgoederen bleef in totaal stabiel, al was er binnen die categorie sprake van verschuivingen. Zo werd er meer meststof, hout(pellets) en granen vervoerd, maar het vervoer van steenkool daalde met 8 procent. In totaal werd er in 2024 nog 18 miljoen ton kolen vervoerd, terwijl dit in 2015 nog 31 miljoen ton was – een daling van 41 procent in tien jaar tijd. De terugloop wordt veroorzaakt door de afgenomen vraag naar kolen voor energieopwekking, onder meer door de opkomst van gas en hernieuwbare energie.

Internationale goederenstromen

De aanvoer van goederen uit het buitenland via de binnenvaart groeide in 2024 met 5,5 procent naar 64 miljoen ton. Deze stijging is vooral te danken aan de grotere volumes benzine, diesel en chemische producten afkomstig uit België. Het binnenlands vervoer nam toe met 1,7 procent tot ruim 112 miljoen ton.

Daarentegen nam de afvoer naar het buitenland iets af, met 0,6 procent, tot eveneens ruim 112 miljoen ton. De afname komt vooral door het verminderde kolenvervoer naar Duitsland. De doorvoer van goederen steeg met 0,9 procent naar ruim 43 miljoen ton.

Demonstranten doen aangifte tegen Marco Kroon

AMSTERDAM – De vijf demonstranten die op 5 mei in Wageningen werden aangehouden hebben aangifte gedaan tegen Marco Kroon. Volgens Willem Jebbink, advocaat van de demonstranten, heeft de bekende officier een van de demonstranten mishandeld. Ook heeft hij zich schuldig gemaakt aan “het met geweld verstoren van een betoging”.

Tijdens de toespraak van minister Ruben Brekelmans bij de viering van de bevrijding op 5 mei ontvouwden twee van de vijf demonstranten spandoeken. Daarop stond onder meer “Bevrijding voor iedereen: trans rights, free healthcare, free education, animal liberation, free Palestine”. Kroon greep in. Op beelden is te zien hoe Kroon een demonstrant lijkt weg te slepen, volgens Jebbink “meterslang”. De demonstrant liep een schaafwond op.

De politie hield de andere demonstrant en drie medeactievoerders aan. Volgens Jebbink protesteerden de demonstranten “volkomen vreedzaam” en stil, “uit respect voor de ceremonie”. Kroon had de betoging niet op eigen initiatief mogen afbreken. “Het roept de vraag op wie hier nu eigenlijk verantwoordelijk was voor de ordeverstoring.”

Willems-Orde

Volgens Jebbink had Kroon eventuele actie aan de politie moeten laten, “omdat ingrijpen in een demonstratie pas kan na een besluit van de burgemeester. Een burgerarrest is slechts toegestaan als daarbij geen onnodig geweld wordt gebruikt. Dat was hier niet het geval.”

Kroon heeft de Militaire Willems-Orde gekregen, de hoogste militaire onderscheiding. Hij werd ook veroordeeld voor wildplassen en het geven van een kopstoot aan een agent tijdens carnaval in 2019. Het ANP kon Kroon maandag niet bereiken voor een reactie op de aangifte.

Eichelsheim: prima gehandeld

Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim denkt dat Kroon “prima gehandeld heeft”, zegt hij tegen Sven Kockelmann op NPO Radio 1. Volgens Eichelsheim, zelf ook aanwezig bij de viering, was de situatie “onvoorspelbaar” en heeft Kroon snel gereageerd. “We gaan zien wat de rechter ervan vindt.”

Hamas gaat gijzelaar Edan Alexander maandag vrijlaten

GAZA-STAD – Hamas laat de Amerikaans-Israëlische gijzelaar Edan Alexander deze maandag vrij. Dat maakte een woordvoerder van de gewapende tak van Hamas bekend.

Alexander groeide op in de Amerikaanse staat New Jersey, maar diende in het Israëlische leger toen Hamas hem in oktober 2023 gevangen nam. Hij is voor zover bekend de laatste nog levende gijzelaar in Gaza met de Amerikaanse nationaliteit.

Hamas maakte zondag na overleg met de VS bekend dat de militair wordt vrijgelaten. De groep noemde dat een stap richting een nieuw bestand. Bemiddelaars Egypte en Qatar spraken over een “blijk van goede wil”.

De Amerikaanse president Donald Trump reageerde op berichtendienst Truth Social opgetogen op het nieuws dat zijn landgenoot vrij zou komen. “Hopelijk is dit de eerste van de laatste stappen die nodig zijn om dit wrede conflict te beëindigen.”

Bijna één op de tien kinderen van 12 jaar heeft al gevapet

DEN HAAG – Vapen is niet alleen giftig, het verstoort ook de ontwikkeling van de hersenen en is supersnel verslavend. Onderzoek onder 12- tot en met 16-jarigen, uitgevoerd door Motivaction in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), toont aan dat meer dan een kwart van hen al eens heeft gevapet. Van de 12-jarigen is dat bijna één op de tien.

Bijna één op de drie jongeren van 12 tot en met 16 jaar die vapen, doet dat dagelijks.

Vandaag start de nieuwe landelijke voorlichtingscampagne ‘Nee tegen vapen’. De campagne is erop gericht om ouders te informeren over de schadelijkheid van vapen, daarover tijdig te praten met hun kinderen en samen nee te zeggen tegen vapen.

De campagne is onderdeel van het Actieplan tegen vapen van staatssecretaris Vincent Karremans (Jeugd, Preventie en Sport).

Staatssecretaris Vincent Karremans: “Dat 1 op de 10 kinderen van 12 jaar al eens heeft gevapet, maakt heel duidelijk hoe serieus het probleem is. Vapes bevatten vaak heel veel nicotine, soms zelfs tot 400 keer de hoeveelheid nicotine van een sigaret. Nicotine is na heroïne en crack de meest verslavende drug die er bestaat. Dus ook één keertje vapen is heel risicovol. Daarom is het superbelangrijk dat ouders er op tijd thuis over praten met hun kinderen en samen nee zeggen tegen vapen. Dat staat centraal in onze campagne. We moeten doen wat we kunnen om te zorgen dat kinderen niet meer door vapen in het ziekenhuis terecht komen met levensbedreigende longontstekingen, klaplongen of longbloedingen.”

Andere opvallende onderzoeksresultaten

  • 1 op de 7 (14%) jongeren geeft aan dat als hen een vape wordt aangeboden, zij moeilijk nee kunnen zeggen.
  • 1 op de 6 jongeren (16%) geeft aan dat zij zich soms onder druk gezet voelen om te vapen.

Veel jongeren ervaren vapeverslaving

Dat vapen verslavend is, wordt bevestigd in het Motivaction onderzoek in opdracht van VWS. Van de vapende 12- tot en met 16-jarigen in dit onderzoek geeft 38 procent aan verslaafd te zijn aan vapen.

“Jongeren raken supersnel verslaafd aan vapen, zonder dat ze het zelf doorhebben,” zegt Prof. dr. Arnt Schellekens, Nationaal Rapporteur Verslavingen en hoogleraar verslaving en psychiatrie aan de Radboudumc. “De hersenen van jongeren reageren sterker op beloning dan die van volwassenen, waardoor zij minder weerbaar zijn tegen de verleiding en vervolgens sneller en heftiger verslaafd raken.”

Ouders spelen cruciale rol in campagne ‘Nee tegen vapen’

De campagne roept ouders op zich te laten informeren over de schadelijke gevolgen van vapen en moedigt hen aan om met behulp van concrete handvatten op tijd met hun kind over vapen te praten.

Staatssecretaris Karremans: “Vapes hebben bij veel ouders onterecht een imago dat ze minder schadelijk zijn dan sigaretten. Dat moeten we samen zo snel mogelijk uit de wereld helpen. Uit onderzoek weten we dat je als ouder een cruciale rol kunt spelen om te voorkomen dat je kind begint met vapen. Je hebt echt meer invloed dan je misschien denkt.”

Actieplan tegen vapen

De voorlichtingscampagne is onderdeel van een breder Actieplan tegen vapen dat staatssecretaris Karremans medio maart presenteerde. Het plan richt zich op drie sporen: het tegengaan van illegale handel, het voorkomen dat jongeren beginnen met vapen, en het stoppen met vapen stimuleren en vapers daarbij ondersteunen. Het actieplan bevat onder meer extra bevoegdheden en extra geld voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit om de groeiende illegale handel tegen te gaan.

×