BRUSSEL – De Europese markt voor bedrijfsvoertuigen heeft in de eerste helft van 2025 te maken gehad met forse dalingen in de registraties van bestelwagens, vrachtwagens en bussen. Volgens cijfers van ACEA, de Europese brancheorganisatie voor autofabrikanten, staat de sector onder druk door een zwakke economische context en het gebrek aan essentiële randvoorwaarden voor elektrificatie.
Bestelwagens: -13,2 procent
Het aantal nieuwe registraties van bestelwagens in de EU daalde met 13,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De drie grootste markten – Duitsland, Frankrijk en Italië – droegen het meest bij aan deze terugval.
- Duitsland noteerde een daling van -14,7 procent
- Frankrijk -12 procent
- Italië -11,7 procent
- Spanje vormde de uitzondering met een stijging van +11,2 procent.
Diesel blijft de dominante brandstof voor bestelwagens met een marktaandeel van 82 procent, ondanks een daling in volume van -15,6 procent tot 598.001 voertuigen. Elektrisch aangedreven bestelwagens wisten hun marktaandeel uit te breiden van 5,8 procent naar 9,5 procent, terwijl hybride modellen met +7,1 procent groeiden en nu 2,6 procent van de markt beslaan.
Vrachtwagens: -15,4 procent
In totaal werden er in de eerste helft van dit jaar 155.367 nieuwe vrachtwagens geregistreerd in de EU, een daling van 15,4 procent. Deze daling werd veroorzaakt door:
- -14,5 procent bij zware trucks
- -20 procent bij middelzware trucks
Alle grote markten kenden een dubbelcijferige daling:
- Duitsland -27,5 procent
- Frankrijk -18,8 procent
- Spanje -13,6 procent
- Italië -13,3 procent
Dieseltrucks hebben nog altijd een marktaandeel van 93,6 procent, ondanks de afname in volumes. Elektrisch aangedreven vrachtwagens zijn in opkomst met een marktaandeel van 3,6 procent, tegenover 2,1 procent vorig jaar. Nederland speelde hierbij een prominente rol met een groei van 187,6 procent, goed voor bijna een vijfde van alle elektrische truckregistraties in de EU.
Bussen: -4,4 procent
De registratie van nieuwe bussen daalde met 4,4 procent tot 18.123 voertuigen in de eerste zes maanden van 2025. Grote markten lieten flinke terugvallen zien:
- Italië -24,5 procent
- Spanje -10,7 procent
- Frankrijk -8 procent
- Duitsland -3,2 procent
Daarentegen groeiden kleinere markten als Zweden (+222,4 procent) en België (+76,7 procent) aanzienlijk. Elektrisch aangedreven bussen hebben hun aandeel uitgebreid van 16,4 procent naar 21,6 procent. Duitsland zag daarbij een verdubbeling van het aantal registraties (+105,2 procent), terwijl België met 523 elektrische bussen op de tweede plaats kwam. Het aandeel van hybride bussen daalde met -35,5 procent naar 6,9 procent. Dieselbussen vormen nog altijd het grootste deel van de markt met 64,7 procent, tegen 66,2 procent een jaar eerder.
Elektrificatie vordert traag
Hoewel het marktaandeel van elektrisch aangedreven bedrijfsvoertuigen toeneemt, constateert ACEA dat de groei te traag verloopt. Dit komt volgens de brancheorganisatie vooral door het ontbreken van noodzakelijke randvoorwaarden, zoals voldoende laadinfrastructuur en stimulerend beleid.