Clicky

maandag 30 juni 2025 - 16:11 uur
Home Blog Pagina 2

Buitenlandminister Rusland: hoger defensiebudget wordt einde NAVO

MOSKOU – De NAVO loopt het risico zichzelf op te blazen, meent de Russische buitenlandminister Sergej Lavrov. De nieuwe veel hogere defensiebudgetten die tijdens de NAVO-top in Den Haag zijn afgesproken, kunnen “rampzalig” uitpakken voor het bondgenootschap. Rusland zegt juist minder te willen uitgeven aan defensie, al heeft het sinds de inval in Oekraïne de uitgaven fors verhoogd.

De NAVO-landen spraken woensdag in Den Haag af dat ze binnen tien jaar 3,5 procent van hun economie in defensie willen steken. Nog eens 1,5 procent van het bruto binnenlands product zou naar ondersteunende zaken moeten gaan, zoals het oorlogsbestendig maken van infrastructuur en de wapenindustrie. Dat vraagt vele miljarden euro’s extra van lidstaten, waarvan er enkele zeggen niet te weten waar ze die vandaan moeten halen.

“Een rampzalige verhoging van het budget van NAVO-landen zal, volgens mijn schattingen, leiden tot de ineenstorting van deze organisatie”, zei Lavrov maandag. Hij reageerde op zijn Poolse collega. Die had de verwachting uitgesproken dat een wapenwedloop tussen het Westen en Rusland president Vladimir Poetin weleens ten val zou kunnen brengen. Net als het de Sovjet-Unie verging, die Poetin als erflater ziet. De Sovjet-economie kon in de Koude Oorlog de bewapeningsrace met het Westen niet bolwerken.

Kloven vergroten

NAVO-landen waarschuwen al langer dat het Kremlin kloven binnen de alliantie probeert te vergroten. Het zou hopen de NAVO zo te verlammen. Waar de VS erop staan dat alle lidstaten zich aan het nieuwe bestedingsdoel houden, weigert Spanje dat vooralsnog ronduit. En meerdere andere NAVO-landen mijmeren over een uitweg.

Rusland heeft de afgelopen jaren zijn defensiebudget opgeschroefd tot Koude Oorlog-niveau. Ook is de economie in dienst gesteld van de oorlogvoering.

N209 in juli twee weekenden afgesloten tussen Vliegveldweg en Bergschenhoek

BERGSCHENHOEK – De N209 is in juli 2025 twee weekenden afgesloten tussen de Vliegveldweg en de Boterdorpseweg bij Bergschenhoek. Van vrijdag 4 juli 20.00 uur tot maandag 7 juli 06.00 uur en van vrijdag 11 juli 20.00 uur tot maandag 14 juli 06.00 uur voert Rijkswaterstaat werkzaamheden uit aan dit traject. Er wordt extra stil asfalt aangebracht als onderdeel van de afronding van de nieuwe A16 Rotterdam.

Omleidingen en bereikbaarheid

Tijdens de afsluitingen wordt verkeer omgeleid via de A13, de N470 (afrit Delft-Zuid) en de Boterdorpseweg. Rotterdam The Hague Airport blijft bereikbaar. Verkeer richting de sportvelden wordt geleid via de Bergweg Zuid, Grindweg en Ankie Verbeek-Ohrlaan.

A16 Rotterdam op weg naar openstelling

Het afgesloten deel van de N209 maakt onderdeel uit van de toekomstige A16 Rotterdam. Deze nieuwe snelweg, inclusief de Rottemerentunnel, wordt na zes jaar bouw in oktober 2025 gefaseerd opengesteld. Op maandag 6 oktober gaat de zuidelijke rijrichting naar Dordrecht/Breda open, gevolgd door de noordelijke richting naar Delft/Den Haag op maandag 27 oktober.

Overige werkzaamheden

Rijkswaterstaat werkt daarnaast van donderdagavond 10 juli tot maandagochtend 21 juli aan de herinrichting van de kruising Terbregseweg-Meerum Terwogtlaan in Rotterdam-Noord. Gedurende deze periode is de Terbregseweg afgesloten tussen het spoorviaduct in de A20 bij de Hoofdweg en de kruising met de President Rooseveltweg.

De A16 Rotterdam vormt een 11 kilometer lange verbinding tussen de A13 en de A16 en is de eerste energieneutrale snelweg met tunnel ter wereld. Het project draagt bij aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio Rotterdam en Lansingerland.

Meer dan 2.500 Mercedes-Benz eCitaro’s in gebruik bij Europese vervoersbedrijven

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/MANNHEIM – De elektrische Mercedes-Benz eCitaro stadsbus is bezig aan een sterke opmars binnen het Europese openbaar vervoer. Sinds de start van de serieproductie eind 2018 zijn er inmiddels meer dan 2.500 exemplaren geproduceerd en geleverd aan vervoersbedrijven in onder meer Duitsland, Frankrijk, Italië, Zweden, Oostenrijk, Zwitserland en Polen. Ook Nederlandse en Belgische vervoerders maken gebruik van de geavanceerde zero-emissiebus.

Volgens Daimler Buses heeft de eCitaro zich ontwikkeld tot een betrouwbare, veilige en economische oplossing voor stedelijke mobiliteit. “We blijven de eCitaro verder ontwikkelen, met innovatieve aandrijfvormen en toonaangevende veiligheidssystemen,” aldus Mirko Sgodda, Head of Marketing, Sales and Customer Services.

Van batterij-elektrisch tot waterstofhybride en volledig H2-bedrijf

De eCitaro begon als 12 meter lange batterij-elektrische solobus, maar is intussen beschikbaar in diverse varianten, waaronder een 10,6 meter korte versie (eCitaro K) en een 18,1 meter lange gelede bus (eCitaro G). De bussen zijn uitgerust met de nieuwste generatie NMC3-accupakketten (tot 686 kWh), waarmee lange actieradiussen haalbaar zijn.

Sinds 2023 biedt Mercedes-Benz ook brandstofcelvarianten van de eCitaro aan. Deze zijn voorzien van een 60 kW waterstof-brandstofcel als range extender, met tanks op het dak. Vanaf 2025 kan de eCitaro fuel cell in de zogeheten “H2-modus” zelfs volledig op waterstof rijden, zonder externe laadbehoefte.

Vanaf 2026 worden alle eCitaro-modellen uitgerust met NMC4-accu’s die nog hogere energiedichtheid, langere levensduur en snellere laadtijden mogelijk maken (tot 300 kW).

Efficiënt energieverbruik en thermisch beheer

Het innovatieve thermomanagement van de eCitaro zorgt ervoor dat tot 40 procent minder energie nodig is voor verwarming en koeling vergeleken met conventionele dieselbussen. Zo wordt het interieur onder meer verwarmd met een warmtepomp en worden accu’s op optimale temperatuur gehouden voor maximale efficiëntie.

Uitzonderlijke veiligheid en digitale ondersteuning

De eCitaro is standaard uitgerust met diverse veiligheidssystemen zoals Sideguard Assist, Frontguard Assist, verkeersbordherkenning, bandenspanningscontrole en een alcoholslot-interface. Ook zijn antivirale luchtfilters standaard. Optioneel zijn 360° camera’s, MirrorCam en noodremsystemen beschikbaar.

Flexibele laadinfrastructuur

De eCitaro biedt verschillende laadoplossingen: via stekker (meerdere posities), pantograaf of laadrails, al dan niet gecombineerd. Daimler Buses levert daarnaast totaaloplossingen voor elektrische mobiliteit, inclusief laadinfrastructuur en digitale services vanuit de fabriek.

Met deze mijlpaal van 2.500 geleverde exemplaren bevestigt de eCitaro zijn sterke positie als elektrisch werkpaard van het stadsvervoer in Europa.

1200 liter salpeterzuur gemorst bij bedrijf Horst, pand ontruimd

Foto: Edward Media

HORST – Bij een bedrijf aan de Handelstraat in het Limburgse Horst is 1200 liter van de gevaarlijke stof salpeterzuur gelekt, meldt een woordvoerder van de veiligheidsregio. Het pand is ontruimd en het personeel is ergens anders ondergebracht.

De woordvoerder is nog niet ter plaatse en weet niet hoeveel mensen het pand moesten verlaten. Er is niemand gewond geraakt. Wel is een persoon met de stof in aanraking gekomen, maar die hoefde na een controle door ambulancepersoneel niet naar het ziekenhuis.

Het inademen van de damp van de stof kan “zeer prikkelend” zijn voor de luchtwegen, aldus de woordvoerder.

Brandweerlieden gaan het pand in met beschermende kleding om het probleem te verhelpen. De damp blijft in het pand. Er is geen gevaar voor de omgeving.

Westerse landen veroordelen Iraanse dreigementen om IAEA-chef Grossi te doden

GENÈVE – Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben in een gezamenlijke verklaring de Iraanse “dreigementen” aan IAEA-chef Rafael Grossi veroordeeld.

In een Iraanse krant werd opgeroepen om de topman van de atoomwaakhond te doden, nadat de regering in Teheran hem ervan had beschuldigd dat hij in het belang van Israël handelt.

Grossi ligt al jaren overhoop met Iran over het nucleaire programma van dat land. Hij probeert toezicht te houden op de ontwikkelingen, om te voorkomen dat Teheran een kernwapen ontwikkelt, maar wordt daarin tegengewerkt. Nu heeft de IAEA-chef opgeroepen om toegang te krijgen tot de gebombardeerde nucleaire faciliteiten, maar Iran heeft dat geweigerd.

Iran heeft de samenwerking met het IAEA vorige week stopgezet uit onvrede over het optreden van de internationale toezichthouder. De regering zegt bovendien de veiligheid van IAEA-inspecteurs niet meer te kunnen garanderen.

Staking distributiecentra raakt AH-winkels Rotterdam en Den Haag

Albert Heijn

ZAANDAM – De staking door uitzendkrachten bij twee distributiecentra van Albert Heijn raakt de winkels van het supermarktconcern in de regio Rotterdam en Den Haag. Dat meldt een woordvoerster van het supermarktconcern. De uitzendkrachten voeren sinds vorige week actie bij distributiecentra in Geldermalsen en Pijnacker omdat ze een goede eigen cao willen.

Afgelopen woensdag zei de woordvoerster nog dat de staking geen effect had op de bevoorrading van winkels en de onlinebestellingen. Volgens haar ziet Albert Heijn nu echter “meer impact van de stakingen”. Welke producten niet beschikbaar zijn in de regio Rotterdam en Den Haag verschilt volgens haar per winkel.

FNV kondigde de acties vorige week dinsdag aan. De vakbond eist dat uitzendkrachten minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als vaste medewerkers bij hun opdrachtgever. De acties van FNV zijn gericht op de nieuwe ABU-cao voor uitzendkrachten. Albert Heijn benadrukt geen partij te zijn in het conflict tussen vakbonden en uitzendbureaus over de ABU-cao. “Deze cao staat volledig los van onze eigen cao Logistiek”, aldus de woordvoerster.

Volgens haar worden met die acties niet de juiste personen geraakt. “Ze treffen collega’s die er niets mee te maken hebben, en klanten die daarvan de dupe worden. We roepen FNV op om het gesprek te voeren met de juiste partijen, in plaats van druk te zetten op de verkeerde plek.”

Van Hijum kritisch op aangenomen Kamermotie over minimumjeugdloon

DEN HAAG – Demissionair minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) is nog niet enthousiast over de wens van de Tweede Kamer om het minimumjeugdloon sneller te laten stijgen dan het kabinet van plan is. Hij onderschrijft het doel van de aangenomen motie, maar is kritisch over de manier waarop de indieners de ingreep willen betalen.

Een Kamermeerderheid stemde vorige week in met het voorstel van onder anderen Laurens Dassen van Volt om het minimumjeugdloon vanaf volgend jaar geleidelijk te verhogen. De circa 29 miljoen euro die dit de overheid kost, wil hij onder meer halen uit een potje op de begroting dat gereserveerd is voor ‘groepen in de knel’, waarvan een deel nu niet wordt uitgegeven.

Van Hijum wijst erop dat dit geld onder meer bedoeld is voor de sociale werkvoorziening. Daarmee kan deze dekking ten koste gaan van mensen met een arbeidsbeperking, vreest hij. “Op zichzelf genomen is de richting niet ongewenst”, benadrukt de minister. “Maar je moet ook het geld hebben.”

Nieuwe CEO voor Thermo-Transit Group: Mirza Sabanovic treedt aan per 30 juni

OSLO – De Thermo-Transit Group, een toonaangevende aanbieder van geconditioneerd transport in Scandinavië, heeft Mirza Sabanovic benoemd als nieuwe CEO. Hij treedt op 30 juni 2025 officieel in functie. Sabanovic volgt Jens Sode op, die tot eind 2025 als adviseur aan de onderneming verbonden blijft om een soepele overgang te waarborgen.

Mirza Sabanovic beschikt over meer dan 25 jaar ervaring in de logistieke sector, zowel internationaal als binnen Scandinavië. Hij was eerder actief bij DFDS en NTEX AS, waar hij bekendstond om zijn praktische leiderschapsstijl, operationele deskundigheid en het opbouwen van klantgerichte teams.

Sabanovic verhuisde op jonge leeftijd naar Noorwegen en woont daar inmiddels al ruim dertig jaar. Zijn diepgaande kennis van zowel de Noord-Europese markt als internationale logistieke processen maakt hem volgens Thermo-Transit de aangewezen persoon om de volgende groeifase van het bedrijf te leiden.

“Ik kijk er enorm naar uit om Thermo-Transit te leiden,” aldus Sabanovic. “De sterke positie in de markt, het serviceniveau en de klantgerichte benadering sluiten perfect aan bij mijn visie. Ik zie veel potentieel in de organisatie en haar medewerkers.”

De nieuwe CEO benadrukt open communicatie, samenwerking en continue verbetering als zijn belangrijkste leiderschapsprincipes. “Ik geloof in het versterken van teams, het benutten van diverse perspectieven en het blijven zoeken naar verbeteringen. Elk vraagstuk is een kans om te leren en te groeien.”

Met deze wisseling van het leiderschap onderstreept Thermo-Transit Group haar ambitie om verder te bouwen aan operationele uitmuntendheid, klanttevredenheid en strategische groei binnen de temperatuurgecontroleerde logistiek in en buiten Scandinavië.

Nieuwe A16 Rotterdam opent gefaseerd in oktober 2025

ROTTERDAM – Na zes jaar bouwen opent de nieuwe A16 Rotterdam, inclusief de Rottemerentunnel, in oktober 2025 gefaseerd voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat. Op maandag 6 oktober om 05.00 uur gaat de zuidelijke rijrichting richting Dordrecht/Breda open, gevolgd door de noordelijke rijrichting richting Delft/Den Haag op maandag 27 oktober om 05.00 uur.

De A16 Rotterdam is een 11 kilometer lange nieuwe snelweg aan de noordrand van Rotterdam en sluit aan op de A13 bij Rotterdam The Hague Airport (knooppunt Zestienhoven) en de A16/A20 bij het Terbregseplein. Het is de eerste energieneutrale snelweg ter wereld met een tunnel, de 2,2 kilometer lange Rottemerentunnel.

Open dag voor publiek

Voordat de snelweg opengaat, vindt op zaterdag 27 september een feestelijke open dag plaats. Bezoekers kunnen dan onder andere door de tunnel wandelen of fietsen, lokale marktkramen bezoeken en deelnemen aan workshops. Vooraf aanmelden is nodig via de website van A16 Rotterdam.

Werkzaamheden en weekendafsluitingen

Om de A16 op de bestaande infrastructuur aan te sluiten, zijn in oktober nog twee grote weekendafsluitingen nodig:

  • Vrijdag 3 oktober 22.00 uur t/m maandag 6 oktober 05.00 uur: afsluitingen A13 tussen Delft-Zuid en knooppunt Kleinpolderplein, en N209 tussen Vliegveldweg en N472.
  • Vrijdag 24 oktober 22.00 uur t/m maandag 27 oktober 05.00 uur: afsluitingen A16 tussen knooppunt Ridderkerk en Terbregseplein, A13 tussen Kleinpolderplein en Delft-Zuid, en N209 tussen N472 en Vliegveldweg.

Groot onderhoud bestaand A16-traject

Naast de opening van de nieuwe A16 voert Rijkswaterstaat tussen september 2025 en mei 2026 groot onderhoud uit aan het bestaande traject tussen Terbregseplein en Ridderkerk-Noord. Hierbij wordt onder andere het asfalt vernieuwd, worden voegovergangen en vangrails aangepakt en viaducten en bruggen gerepareerd.

Duurzaam en landschappelijk ingepast

De A16 Rotterdam is aangelegd met veel aandacht voor landschap, recreatie en natuur. Zo zijn er 13 ecopassages gerealiseerd, vijf aansluitingen op het onderliggende wegennet en meerdere kruisingen met spoor en water. De weg telt 2×2 rijstroken met een maximumsnelheid van 100 km/h.

De aanleg van de A16 Rotterdam is uitgevoerd door bouwcombinatie De Groene Boog, in opdracht van Rijkswaterstaat.

Vlaamse industrie loopt jaarlijks tot 700 miljoen euro mis aan Europese klimaatmiddelen

Foto: North Sea Port

GENT – De Vlaamse industrie dreigt jaarlijks honderden miljoenen euro’s aan Europese ETS1-klimaatmiddelen mis te lopen die cruciaal zijn voor de industriële transitie. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Ortelius (Econopolis Groep), uitgevoerd in opdracht van Voka, Port of Antwerp-Bruges en North Sea Port. Volgens de studie zou Vlaanderen op termijn jaarlijks tussen de 450 en 700 miljoen euro extra kunnen krijgen als de verdeling van deze middelen eerlijker zou verlopen.

Oneerlijke verdeling ETS-middelen

De studie toont aan dat België op basis van verouderde verdeelsleutels slechts 2,6 procent ontvangt van de Europese ETS-opbrengsten, terwijl het land 3,4 procent van de EU-uitstoot voor zijn rekening neemt. Binnen België ontvangt Vlaanderen vervolgens slechts 53 procent van de Belgische ETS1-middelen, terwijl de Vlaamse industrie goed is voor 76 procent van de emissies. Hierdoor wordt slechts een derde van de beschikbare Vlaamse ETS1-middelen daadwerkelijk ingezet voor industriële klimaatprojecten.

Oproep tot herverdeling

De opstellers van de studie pleiten voor structurele correcties op Europees, federaal én Vlaams niveau. Bij een eerlijke verdeling kan het jaarlijkse bedrag voor Vlaanderen stijgen van de huidige 298 miljoen euro naar ruim 750 miljoen euro. Met het uitfaseren van gratis uitstootrechten kan dit bedrag zelfs oplopen tot meer dan 1 miljard euro per jaar.

Industrie onder druk

De energie-intensieve basisindustrie in Vlaanderen kampt met hoge energiekosten en achterblijvende investeringen. De uitstoot moet tegen 2050 richting nul, conform EU-klimaatdoelen. Zonder gerichte financiële steun via ETS-middelen dreigt de concurrentiepositie verder te verslechteren. Dat is zorgelijk, gezien het belang van de basisindustrie voor honderden Vlaamse toeleveranciers.

Rol van Vlaamse havens cruciaal

De Vlaamse havens, waaronder Port of Antwerp-Bruges en North Sea Port, spelen een sleutelrol in de klimaattransitie. Met 2.000 gevestigde bedrijven, 270.000 banen en een toegevoegde waarde van 33,5 miljard euro zijn zij motoren van de industriële economie. Dankzij hun ligging en industrieel ecosysteem zijn zij bij uitstek geschikt voor projecten zoals carbon capture and storage (CCS), maar ook op termijn voor waterstofinfrastructuur.

Samenwerking noodzakelijk

De studie roept op tot internationale samenwerking met landen met vergelijkbare industriële structuren, zoals Nederland en Duitsland. Alleen zo kunnen structurele correcties worden afgedwongen en de toekomstige concurrentiekracht van het industriële netwerk in de ARRRA-regio (Antwerpen-Rotterdam-Rijn-Ruhr-As) worden gewaarborgd.

Consumentenbond: veel misleidende duurzaamheidsclaims Unilever

DEN HAAG – De Consumentenbond wil dat de Autoriteit Consument & Markt optreedt tegen Unilever om misleidende duurzaamheidsclaims. De belangenorganisatie bekeek ruim 450 producten van Unilever en op meer dan de helft zouden onjuiste claims staan. Volgens de bond gebruikt Unilever, met merken als Hellmann’s en Knorr, het containerbegrip ‘duurzaam’ vaak te algemeen.

“Bijvoorbeeld ‘op duurzame wijze geteeld’ en ‘sustainably grown cocoa’. Dat is misleidend omdat het te algemeen is. Fabrikanten mogen dit soort claims alleen gebruiken als een product aantoonbaar geen enkele negatieve invloed heeft. Dat is vrijwel onhaalbaar”, stelt de Consumentenbond maandag in een verklaring.

Daarbij spreekt de bond van “grootschalige greenwashing”. De organisatie stoort zich ook aan zelfverzonnen logo’s die Unilever soms op zijn producten zou plakken voor een betrouwbare uitstraling. De Consumentenbond vond vier van dit soort “misleidende bedrijfslogo’s” op 118 Unilever-producten.

Herziening duurzaamheidsuitingen

Unilever zegt dat de duurzaamheidsclaims op zijn verpakkingen zijn gebaseerd op de eigen duurzaamheidsnormen of internationaal erkende certificeringsschema’s van onafhankelijke derde partijen. Het bedrijf erkent wel het belang van transparante en begrijpelijke communicatie richting consumenten. Het bedrijf is ook al een tijd bezig met een herziening van de duurzaamheidsuitingen op bijvoorbeeld verpakkingen en websites.

“Het is belangrijk om te benadrukken dat deze aanpassingen niet in alle gevallen onmiddellijk zichtbaar zijn op het winkelschap”, voegt een woordvoerster toe. Zo kiest de onderneming bewust voor een gefaseerde aanpak waarbij verpakkingen worden aangepast zodra de huidige verpakking niet meer voorradig is. “Hiermee voorkomen wij onnodige verspilling.”

ING schrapt 230 banen bij tak voor grote zakelijke klanten

AMSTERDAM – ING schrapt ongeveer 230 banen bij zijn tak voor grote zakelijke klanten. Het concern zegt dat de ingreep nodig is om zijn personeelsbestand “in evenwicht te brengen voor toekomstige groei”.

Volgens ING kampt de bank onder meer met tegenvallende inkomsten en verhevigde concurrentie, waardoor de kosten meer op de organisatie drukken.

Het banenverlies wordt uitgesmeerd over verschillende locaties van ING verspreid over de wereld. Daarbij richt de organisatiewijziging zich volgens de bank op delen van de bank die naar verhouding te veel seniorrollen hebben, zoals director en managing director, en te weinig juniorposities, onder wie analisten.

Medewerkers die worden geraakt krijgen hulp bij het vinden van werk binnen of buiten de bank. Het concern, dat begin dit jaar bijna 64.000 medewerkers telde, blijft daarnaast doorgaan met werving “op gebieden waar we specialistische vaardigheden en capaciteiten willen laten groeien of waar we onze pool van jong talent willen vergroten”.

Oppervlakte consumptieaardappelen op hoogste niveau in 25 jaar

DEN HAAG – Nederlandse boeren telen in 2025 op ruim 83 duizend hectare consumptieaardappelen. Dat is 8,6 procent meer dan in 2024 en het grootste areaal sinds het jaar 2000. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van voorlopige cijfers uit de Landbouwtelling 2025.

De totale oppervlakte aardappelteelt in Nederland bedraagt inmiddels ruim 164 duizend hectare. Naast consumptieaardappelen groeiden ook de oppervlakten voor pootaardappelen (+5,9 procent) en zetmeelaardappelen (+1,9 procent). Vooral het aandeel zetmeelaardappelen daalt gestaag: deze maken inmiddels nog geen kwart van het totale aardappelareaal uit, waar dit jaren rond de 30 procent lag.

Meer zaaiuien en herstel voor tarwe

Opnieuw wordt in 2025 een record aan zaaiuien verbouwd: 33,2 duizend hectare (+3,6 procent). Opvallend is de sterke stijging van rode zaaiuien met 35,6 procent, terwijl de teelt van gele uien licht is afgenomen (-1,8 procent).

Na het extreem natte najaar van 2023, waarin de tarweteelt sterk terugviel, is het areaal in 2025 met 16,1 procent gegroeid naar 112,3 duizend hectare. Daarmee ligt het niveau weer in de lijn van 2023, maar nog onder dat van eerdere jaren.

Minder suikerbieten en hennep

Het areaal suikerbieten daalde met 5,4 procent naar bijna 80 duizend hectare. Ook de teelt van hennep liep verder terug, met een daling van 16,7 procent. Alleen het areaal vlas nam toe (+5,8 procent), als gevolg van de toenemende vraag naar linnenvezel voor de textielindustrie.

In totaal groeide de oppervlakte akkerbouwgewassen in Nederland in 2025 met 3,1 procent ten opzichte van het jaar ervoor, tot bijna 547 duizend hectare. Dat is vergelijkbaar met het areaal in 2023.

Economisch beeld Nederland in juni verder versomberd

DEN HAAG – Het conjunctuurbeeld van de Nederlandse economie is in juni 2025 opnieuw verslechterd. Volgens de Conjunctuurklok van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) presteerden 12 van de 13 economische indicatoren onder hun langjarige trend. Daarmee is het economisch beeld negatiever dan in mei.

De Conjunctuurklok van het CBS biedt een breed overzicht van de macro-economische situatie op basis van recente cijfers over onder andere consumptie, productie, werkloosheid en export.

Vertrouwen onder druk

Het producentenvertrouwen is in juni verder gedaald ten opzichte van mei, terwijl het consumentenvertrouwen iets minder negatief was. Toch blijven beide vertrouwensindicatoren ruim onder hun historisch gemiddelde.

Industrie en investeringen krimpen

De industriële productie lag in april 0,5 procent lager dan in april 2024. Ten opzichte van maart nam de productie zelfs met 1,0 procent af. Ook de investeringen in materiële vaste activa daalden, met 2,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral in voertuigen, gebouwen en vliegtuigen werd minder geïnvesteerd.

Lichte groei consumptie en export

Er waren ook licht positieve signalen. De export van goederen groeide in april met 0,5 procent, vooral door hogere uitvoer van machines en voedingsmiddelen. De consumptie van huishoudens nam met 0,2 procent toe ten opzichte van april vorig jaar.

Arbeidsmarkt: minder vacatures, meer faillissementen

In mei werden 30 meer faillissementen uitgesproken dan in april, een stijging van 10 procent. Het aantal werklozen bleef stabiel op 385.000 personen, oftewel 3,8 procent van de beroepsbevolking. Wel nam het aantal openstaande vacatures in het eerste kwartaal af met 7.000 naar in totaal 395.000. De omzet van uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling daalde met 1,5 procent op jaarbasis.

Woningprijzen blijven stijgen

Een opvallende uitzondering op de negatieve trend is de woningmarkt: in mei lagen de prijzen van bestaande koopwoningen 9,7 procent hoger dan een jaar eerder.

Bbp licht gegroeid

Volgens de tweede berekening van het CBS groeide het bruto binnenlands product (bbp) in het eerste kwartaal van 2025 met 0,4 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Deze groei komt met name door de toename in consumptie van huishoudens.

Trump: we bieden Iran helemaal niets aan

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump ontkent na berichten over een mogelijke nieuwe deal dat hij Iran nog iets aanbiedt. Trump zegt ook niet meer met dat land te praten, omdat Iraanse nucleaire installaties zouden zijn “weggevaagd” door Amerikaanse bombardementen.

“Laat die nep-Democratische senator Chris Coons weten dat ik Iran HELEMAAL NIETS aanbied, in tegenstelling tot Obama, die hen miljarden betaalde onder die stomme ‘weg naar een kernwapen’ JCPOA (die nu al verlopen zou zijn!)”, schreef Trump op zijn platform Truth Social. Hij verwees met JCPOA naar een eerdere internationale deal over het beperken van de Iraanse nucleaire activiteiten. Hij trok zijn land in 2018 terug uit die overeenkomst.

Trump schreef niet aan welke uitspraken van Coons hij zich ergert, maar de Democraat had tegen Fox News gezegd dat Trump volgens berichten in de media stappen zet richting een deal met Iran. Die zou vergelijkbaar zijn met de oude nucleaire overeenkomst met het land.

×