Clicky

maandag 21 juli 2025 - 01:04 uur
Home Blog Pagina 199

Onduidelijkheid over vervoer gevaarlijke stoffen op nieuw aangelegde provinciale wegen in Zuid-Holland

DEN HAAG – Tijdens een commissievergadering in Zuid-Holland is verwarring ontstaan over de geldigheid van een verordening uit 1999 met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen over provinciale wegen. Gedeputeerde Frederik Zevenbergen (VVD) stelde dat deze oude verordening nog steeds van kracht is, inclusief nieuw aangelegde wegen. Uit technische vragen blijkt echter dat hierover discussie bestaat.

In het besluit uit 1999 staat dat “alle wegen in beheer bij de provincie, waterschappen en hoogheemraadschappen, voor zover deze liggen op Zuid-Hollands grondgebied” onderdeel zijn van het provinciale netwerk voor vervoer van gevaarlijke stoffen. Deze zinsnede laat ruimte voor interpretatie: gaat het om alle wegen die in 1999 al bestonden, of vallen ook alle sindsdien aangelegde wegen hieronder?

Volgens gedeputeerde Zevenbergen worden ook de na 1999 aangelegde wegen als onderdeel van het netwerk beschouwd. Toch vindt er nu alsnog een actualisatie van het besluit plaats, iets wat volgens politieke partij JA21 overbodig is als men inderdaad vasthoudt aan de gedachte dat nieuwe wegen automatisch onder het besluit vallen.

JA21 pleitte in de vergadering voor een zogenaamde parapluregeling, waarbij álle provinciale wegen automatisch geschikt zijn voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dat zou volgens de partij duidelijkheid scheppen en administratieve lasten verminderen. Gedeputeerde Zevenbergen ging echter niet concreet in op dit voorstel.

Ook is het onduidelijk volgens welke criteria een weg als geschikt wordt beoordeeld. Hoewel er gesproken wordt over periodieke actualisatie van de verordening elke vier tot vijf jaar, stelt JA21 dat dit weinig zin heeft zolang er geen duidelijk toetsingskader bestaat.

JA21 maakt zich zorgen over de onduidelijkheid rondom nieuwe infrastructuur. De partij noemt als voorbeeld een reeks provinciale wegen die sinds 1999 zijn aangelegd en waar inmiddels vervoer van gevaarlijke stoffen over plaatsvindt, zonder dat hiervoor expliciete opname in het besluit heeft plaatsgevonden:

  • N207 Zuidwestelijke Randweg Gouda
  • N215 Omleiding Melissant
  • N217 Omleidingsweg Stougjesdijk
  • N219 omleiding Zevenhuizen
  • N222 Westlandroute (N213–N465)
  • N223 Hoeksche Baan (Haakweg–N220)
  • N434 Corbulotunnel
  • N451 Parallelstructuur A12
  • N457 Moordrechtboog / Vredenburglaan
  • N458 N11–Burg. Crolesbrug
  • N470 A12–Zoetermeer
  • N471 Pijnacker–N209 (Doenkade)

JA21 stelt dat het in het belang van de transport- en logistieksector noodzakelijk is dat vervoer van gevaarlijke stoffen altijd mogelijk moet zijn op provinciale wegen, inclusief nieuwe tracés. Tot op heden is er echter geen eenduidig antwoord gegeven op de vraag hoe nieuwe wegen in de toekomst behandeld worden in de regelgeving.

De vergadering is terug te kijken via: Notubiz – Provincie Zuid-Holland (vanaf minuut 50).

Ook vijfde verdachte brand Heerhugowaard is minderjarig

arrestatie

HEERHUGOWAARD – Ook de vijfde verdachte die is aangehouden in verband met de brand in een appartementencomplex in Heerhugowaard is minderjarig, zegt de politie zaterdag. Deze en een andere minderjarige verdachte zitten vast.

De andere verdachten, ook minderjarigen, zijn vrijgelaten. Waarom wil een woordvoerster niet zeggen. De twee jongeren die nog vastzitten mogen alleen contact hebben met hun advocaat.

De brand brak donderdagavond uit na een explosie. Meerdere appartementen raakten zwaar beschadigd en vijf mensen raakten lichtgewond.

Twee gewonden en een aanhouding bij brand portiekflat Den Haag

Brandweer

DEN HAAG – Bij een brand op de bovenste etage van een portiekflat in Den Haag zijn zaterdagochtend twee mensen gewond geraakt, bevestigt de brandweer na berichtgeving van Omroep West. Beide slachtoffers zijn naar het ziekenhuis gebracht, aldus een woordvoerster. De politie heeft iemand aangehouden.

De brand brak rond 08.00 uur uit aan de Doctor C. Hofstede de Grootstraat in de wijk Loosduinen. Inmiddels is het vuur geblust. De overige bewoners van de getroffen woning konden ongeschonden wegkomen. Andere woningen in de flat moesten tijdelijk worden ontruimd, maar mensen kunnen volgens de woordvoerster hun huis weer in.

De politie wil niets zeggen over de identiteit van de arrestant of waarvan deze wordt verdacht. Onderzoek moet volgens een woordvoerster uitwijzen wat de brand heeft veroorzaakt.

Batterijgezondheid van elektrische bussen nu on-site te meten via de lader

TNO ontwikkelde een nieuwe technologie waarmee on demand en on-site de batterijgezondheid van elektrische bussen via een diagnoselader wordt gemeten. Op basis van de data van deze CheckUp-tool zijn de prestaties en levensduur van batterijen te monitoren en kan vervolgens de inzet worden geoptimaliseerd. Dat is een belangrijke verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

De tool is een belangrijk onderdeel in Vitalise, het samenwerkingsproject met vervoerder Arriva Nederland, Chargepoint en Heliox Energy. Het doel van dit project is om de levensduur van batterijen te verlengen. Een langere effectieve levensduur van batterijen betekent voor de gebruikers niet alleen een potentieel aanzienlijke kostenbesparing, maar ook een bijdrage aan verduurzaming van hun bedrijfsvoering.

Gezondheidstest

De technologie van de CheckUp-tool bestaat uit software die een bi-directionele lader aanstuurt. Zo kan tijdens het laden een gezondheidstest van de batterij worden gedaan. De data uit het regelsysteem van de batterij worden geanalyseerd om de gezondheid en specifiek de restcapaciteit van de batterij te bepalen. Door deze meting periodiek te doen is het mogelijk de degradatie van de batterij in kaart te brengen. Deze informatie is bruikbaar om de inzet en ook het laden van de bussen te verbeteren en om daarmee de levensduur van een batterij te verlengen. Dit heeft een positief effect op het gebied van duurzaamheid en kosten.

Vooralsnog is dit alleen nog mogelijk bij batterijsystemen van bussen en trucks.

Al tijdens proefperiode goede resultaten

Deze nieuwe manier van meten wordt op dit moment voor de duur van een heel jaar getest met de 43 elektrische bussen van vervoersbedrijf Arriva Nederland in Limburg (Maastricht). Ook al duurt de proef nog een aantal maanden, nu al is duidelijk dat de metingen goed gaan, er data worden gegenereerd en het meten goed in de bedrijfsvoering in te passen is.

Factoren die de levensduur van de batterij beïnvloeden

Het Vitalise laadprotocol dat nu wordt toegepast gebruikt drie factoren die volgens de literatuur de gezondheid en de levensduur van een batterij kunnen beïnvloeden. Het gaat om de laadsnelheid, het laadniveau en de batterijtemperatuur tijdens het laden. De CheckUp Tool bepaalt de levensduurverlenging door gedurende het jaar de bussen meerdere malen te meten.

Belangrijke verbeteringen

Het is met deze tool voor het eerst mogelijk om tijdens het laden in de nacht, on-site, zonder verstoring van de inzet van de bussen overdag, autonoom en on-demand batterijen te diagnosticeren. Daarnaast is het mogelijk om op basis van de data de prestaties en levensduur van batterijen te monitoren en vervolgens de inzet te optimaliseren. Dat is een belangrijke verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

Tot nu toe kan voor een diepte-analyse van de kwaliteit van een batterij een voertuig enige tijd niet gebruikt worden en moet het bovendien deels worden gedemonteerd. Met deze nieuwe manier van meten blijven niet alleen het voertuig maar ook alle operationele data binnen het bedrijf in plaats van terecht te komen bij een derde partij.

Autofabrikant achter Chevrolet sluit Canadese fabriek tijdelijk

DETROIT – De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) legt de productie in zijn fabriek in de Canadese provincie Ontario tijdelijk stil. GM, bekend van merken als Chevrolet, Cadillac en Buick, wil vanaf 14 april werknemers voor korte tijd ontslaan, meldt vakbond Unifor.

In mei moeten medewerkers weer terugkeren voor “beperkte productie” waarbij slechts één ploeg wordt ingezet, aldus de vakbond. Hierdoor zouden bijna vijfhonderd mensen voor onbepaalde tijd worden ontslagen. Later dit jaar ligt de assemblagelijn volgens de vakbond tot oktober weer stil. In de fabriek worden elektrische bestelbussen van BrightDrop gemaakt.

Het is de tweede keer deze maand dat een autofabrikant een fabriek in Canada tijdelijk sluit. Vorige week meldde de Amerikaans-Europese autofabrikant Stellantis zijn Chryslerfabriek in de stad Windsor twee weken te sluiten om de productie aan te passen aan de hoge importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump.

De vraag naar de BrightDrop-bestelbussen is laag. “Deze aanpassing is direct gerelateerd aan het reageren op de marktvraag en het opnieuw in balans brengen van de voorraad”, meldt een woordvoerder van GM in een verklaring. De productie van BrightDrop en de montage van batterijen voor elektrische voertuigen zullen volgens de woordvoerder wel in de fabriek blijven.

Senatoren willen onderzoek door beurswaakhond VS om bericht Trump

WASHINGTON – Amerikaanse senatoren hebben beurswaakhond SEC opgeroepen om te onderzoeken of president Donald Trump de wetgeving voor effectenhandel heeft overtreden.

De zes Democraten wijzen in een brief op een bericht van Trump op zijn socialemediaplatform Truth Social, kort voordat hij importheffingen voor veel landen uitstelde.

Woensdag kondigde Trump het uitstel van negentig dagen aan om ruimte te bieden aan onderhandelingen met landen over de heffingen. Enkele uren voor de aankondiging schreef hij op Truth Social dat “dit een geweldig moment is om te kopen!” Op de financiële markten was toen een uitverkoop van aandelen en obligaties door de heffingen en recessievrees. Na de versoepeling lieten de aandelenmarkten een historisch herstel zien.

De senatoren willen dat de SEC ook onderzoekt of “insiders, onder wie Trumps familie, voorkennis hadden van de pauze die ze misbruikten om aandelentransacties te doen voor de aankondiging”.

Kind omgekomen in Stolwijk door ongeluk met landbouwvoertuig

STOLWIJK – Door een ongeluk met een landbouwvoertuig in Stolwijk is vrijdag een kind omgekomen.

Het ongeval gebeurde op de Beijerscheweg in de Zuid-Hollandse plaats. De politie doet onderzoek naar het ongeval.

Verdere details zijn niet bekendgemaakt. Een politiewoordvoerder wilde vrijdagavond geen nadere informatie geven over het incident.

Zware aanrijding met vrachtwagen en auto’s op Duitse A27: acht gewonden, chauffeur zwaargewond

Foto: Duitse Politie

BREMERHAVEN – Op de Duitse A27 bij Bremerhaven heeft zich donderdagmiddag een ernstige aanrijding voorgedaan waarbij een vrachtwagen en drie personenauto’s, waaronder een voertuig met caravan, betrokken waren. Het ongeval vond plaats net achter de afrit Geestemünde in de richting van Bremen.

De brandweer van Bremerhaven werd om 15:31 uur gealarmeerd, samen met meerdere ambulancediensten uit Bremerhaven en Cuxhaven. Volgens de eerste melding zouden er personen bekneld zitten in de voertuigen.

Zeven lichtgewonden wisten zichzelf in veiligheid te brengen. De vrachtwagenchauffeur, die zwaargewond raakte, moest uit zijn cabine worden bevrijd door de brandweer. Alle acht gewonden zijn na medische eerste hulp ter plaatse overgebracht naar ziekenhuizen in de omgeving.

De schade aan de voertuigen was aanzienlijk. Uit de beschadigde voertuigen lekte brandstof, die door de hulpdiensten werd opgevangen en weggepompt om milieuschade te voorkomen.

De snelweg werd richting het zuiden volledig afgesloten voor de duur van de reddings- en bergingswerkzaamheden.

Trump optimistisch over handelsdeal met China, meldt Witte Huis

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump is “optimistisch” over het bereiken van een handelsakkoord met China. Dat meldt woordvoerster van het Witte Huis Karoline Leavitt.

“De president heeft heel duidelijk gemaakt dat hij openstaat voor een deal met China. Als China blijft vergelden, is dat niet goed voor China”, zei Leavitt tegen journalisten. Beijing heeft eerder op de dag echter gemeld verdere verhogingen door de VS te zullen negeren.

De handelsoorlog tussen de twee grootste economieën van de wereld escaleerde de afgelopen dagen. De landen hebben meerdere keren in korte tijd hogere importheffingen op elkaars producten aangekondigd. Eerder vrijdag maakte China bekend zijn heffingen op Amerikaanse goederen te verhogen naar 125 procent. De VS hebben de heffingen voor Chinese goederen verhoogd naar 145 procent. Het Witte Huis zei vrijdag dat dit zo blijft.

Deze week maakte het Witte Huis bekend de heffingen voor landen die willen onderhandelen en geen tegenmaatregelen treffen te verlagen tot 10 procent. Ook is een pauze van negentig dagen ingelast om ruimte te bieden aan onderhandelingen. Het Witte Huis zei dat Trump hoopt dat er binnen die negentig dagen deals zijn gesloten en dat er inmiddels meer dan vijftien voorstellen op tafel liggen.

Eerder vrijdag stelde het Witte Huis in een verklaring dat de voordelen van de importheffingen zichtbaar beginnen te worden voor de industrie in het land. Daarbij plaatste Washington een lijst van bedrijven die onlangs grote investeringen in de VS hebben aangekondigd. Op de financiële markten wordt echter gevreesd voor een wereldwijde recessie door de heffingen.

Wiersma kondigt strengere mestregels Noord-Brabant en Limburg aan

DEN HAAG – Boeren in delen van Noord-Brabant en Limburg krijgen volgend jaar te maken met strengere mestregels. Landbouwminister Femke Wiersma ziet dat met de huidige regels de waterkwaliteit in die regio’s niet goed genoeg is, schrijft ze in een Kamerbrief.

Het gebied kent veel intensieve veehouderij. Hoe de maatregelen precies eruitzien, is nog niet bekend. De strengere mestregels maken deel uit van de vierjaarlijkse update van het mestbeleid. Dat moet per 1 januari 2026 ingaan. Wiersma wil “alleen daar waar nodig” extra maatregelen nemen.

De minister overweegt om akkerbouwers te verplichten vaker verschillende gewassen te telen, zodat meststoffen in de bodem blijven zitten. De universiteit van Wageningen gaat de voorstellen van Wiersma eerst doorrekenen voordat de minister een besluit neemt.

Tegelijk werkt de BBB-minister aan mestbeleid waarbij boeren zelf kunnen bepalen hoe ze zorgen voor schoon water op hun land. Dat is moeilijk te controleren en kan pas in 2030 ook echt ingaan, verwacht Wiersma. Intussen blijven de algemene mestregels van kracht.

Boete voor vrachtwagen met bullbar deels geschrapt: rechter ziet ruimte voor matiging

(stockfoto)

MIDDELBURG – De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft op 21 februari 2025 uitspraak gedaan in een zaak over een verkeersboete die was opgelegd aan een vrachtwagenchauffeur vanwege het gebruik van een zogenoemde bullbar zonder zichtbaar EU-typegoedkeuringsmerk. De rechter oordeelde dat de boete terecht was opgelegd, maar matigde het bedrag vanwege de aard van de overtreding.

De overtreding vond plaats op 2 januari 2023 op de Nansenbaan in Goes. Volgens de verbalisant was de vrachtwagen voorzien van een frontbeschermingsconstructie (bullbar) die het risico op letsel bij een aanrijding zou vergroten. Omdat het vereiste goedkeuringsmerk ontbrak, werd een boete opgelegd.

Chauffeur verweert zich

De vrachtwagenchauffeur betwistte de boete. Hij voerde aan dat zijn voertuig zwaarder is dan 3.500 kg en dat de CE-markering alleen verplicht zou zijn voor lichtere voertuigen. Daarnaast stelde hij dat de bullbar was voorzien van een veiligheidscertificaat, geen scherpe randen bevatte en binnen de voertuigbreedte viel. Volgens hem had de verbalisant de situatie onvoldoende onderbouwd.

De vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie stelde echter dat de regelgeving ook van toepassing is op zwaardere voertuigen en dat het goedkeuringsmerk zichtbaar en onuitwisbaar aanwezig moet zijn, ongeacht het gewicht.

Rechter matigt boete

De rechtbank gaf de officier van justitie gelijk dat de gedraging bewezen is en dat de boete terecht is opgelegd. Toch zag de kantonrechter aanleiding om het bedrag te matigen. De overtreding betrof niet het directe veiligheidsrisico, maar het ontbreken van het zichtbaar aangebrachte keurmerk. De boete werd daarom verlaagd naar €125,- (plus €9,- administratiekosten), in plaats van het oorspronkelijke bedrag.

De beslissing van de officier van justitie werd daarmee gewijzigd en het te veel betaalde bedrag wordt aan de betrokkene terugbetaald.

Internationale zeevaart bereikt akkoord over verminderen uitstoot

ROTTERDAM – De internationale zeevaart heeft een akkoord bereikt over maatregelen voor het verminderen van de broeikasgasuitstoot richting 2050. Dit meldt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) vrijdag, die zegt “tevreden” te zijn met het resultaat.

Reders moeten volgens de KVNR elk jaar hun uitstoot verder terugdringen. Als een bepaald schip boven de afgesproken basisnorm uitkomt, moet de eigenaar per ton uitstoot 380 dollar betalen aan een fonds van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), de maritieme regelgever van de VN.

Als de IMO-lidstaten het principeakkoord in oktober definitief goedkeuren wordt de eerste maatregel vanaf 1 januari 2028 ingevoerd, meldt de KVNR. Hiermee is de IMO volgens de redersvereniging het eerste VN-agentschap dat concrete klimaatmaatregelen is overeengekomen voor een internationale sector. De KVNR benadrukt wel dat veel maatregelen nog moeten worden uitgewerkt.

Meid die rijdt: Fabienne van de Pol op slag fan van Volvo

Kozijnen plaatsen, glas zetten, transformatorstations hijsen. Chauffeur Fabienne van de Pol van Van Hooft Transport doet dat sinds kort met een gloednieuwe Volvo FH 540 8×4-bakwagen met 95-tonmeter HMF-autolaadkraan. De truck is afgeleverd door Harbers Trucks. “Een collega zei al: ‘Als je eenmaal Volvo rijdt, wil je niet anders meer’. Na de eerste weken kan ik zeggen dat hij helemaal gelijk heeft.”

Fabienne van de Pol, bekend van het tv-programma Meiden die Rijden, is de trotse bestuurder van een nieuwe Volvo FH Pink Edition. Met de Volvo FH met 95 tonmeter HMF-autolaadkraan voert Fabienne dagelijks specialistisch hijswerk uit. Ze plaatst dakkapellen, zet glas, hijst (onderdelen voor) transformatorstations en voert andere hijsklussen met uiterste precisie uit.

“Sinds maart 2024 werk ik bij Van Hooft Transport en ik heb hier echt een fantastische baan. Vooral de afwisseling tussen het rijden en het werken met de autolaadkraan maakt het werk mooi: de ene dag zet ik in hartje Amsterdam ijzeren banken van 2,5 ton op hun plek en een dag later ben ik bovenin Groningen om een transformatorstation te plaatsen. Het is heel specifiek werk. Je hebt te maken met behoorlijke gewichten en kwetsbare objecten. Transformatorstations wegen al snel 12 à 13 ton en je moet heel voorzichtig zijn omdat bepaalde onderdelen erg gevoelig zijn.”

‘Volvo is een fantastische truck’

Bij Van Hooft Transport uit Hoevelaken, specialist in het vervoeren van zware objecten en high-tech apparatuur, kan Fabienne zich helemaal uitleven. Helemaal nu ze haar werk doet met een gloednieuwe Volvo FH.

“Bij Van Hooft en mijn vorige werkgever heb ik met verschillende merken gereden, maar nog niet eerder met een Volvo. Een collega zei al: “Als je eenmaal Volvo rijdt, wil je niet anders meer’. Na de eerste weken kan ik niet anders zeggen dan dat hij helemaal gelijk heeft. De Volvo FH is een fantastische truck om mee te rijden.”

Speciale pink edition

De Volvo FH Pink Edition van Fabienne is echt een blikvanger op de weg. Op de cabine is de karakteristieke oranje lijn van Van Hooft speciaal voor de gelegenheid in het roze uitgevoerd, evenals het verlichte Volvo-logo in de grille. “Deze roze details geven de truck net dat beetje extra flair. Ik vind het echt een heel gaaf voertuig om te zien. Daar dragen de lampenbeugels met LED-verstralers, zwaailampen, lange luchthoorns en flitsers in de grille uiteraard ook aan bij.”

Millimeterwerk

Als specialist voor hijs- en transportwerkzaamheden tilt Van Hooft Transport zwaar aan kwaliteit. Daarom is de truck voorzien van diverse Volvo-features die het rijden en werken makkelijker en aangenamer maken. Zo is de truck volledig luchtgeveerd en uitgerust met het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering. “Deze truck rijdt zo comfortabel. Je kunt letterlijk een bakje yoghurt op de grond zetten zonder dat het omvalt”, vertelt Fabienne.

“Met de elektrisch verstelbare stoel en het stuur dat zowel naar voren, achteren als in verschillende hoeken gekanteld kan worden, is het comfort optimaal. Ook qua zicht is deze truck perfect. Ik heb onder andere de beschikking over een front- en achterzichtcamera en dat maakt het manoeuvreren een stuk makkelijker. Laatst had ik een klus in Amsterdam en met hulp van de camera kun je tot op de millimeter precies langs auto’s sturen.”

In alle richtingen hijsen

De Volvo FH is voorzien van een 95 tonmeter HMF-autolaadkraan met een hijsbereik van 35 meter en een demontabele fly-jib. De Volvo FH is af fabriek voorzien van een chassis met innerliner dat volledig doorloopt tot voor de grille, waar een extra stempelpoot zit.

“Daardoor heb ik de beschikking over vijf stempelpoten en kan ik met deze truck in alle richtingen hetzelfde gewicht hijsen, dus ook aan de voorkant over de cabine heen. Uit ervaring kan ik zeggen dat dat echt bijzonder is en dat maakt het werk ook makkelijker. Laatst was ik bij een klus op een krappe locatie in Amersfoort en zat ik eerst te kijken hoe ik daar achterin in kon draaien, totdat ik me bedacht dat dat helemaal niet nodig is omdat ik het object ook voor over de cabine kon hijsen. Ik kon er dus gewoon vooruit in rijden.”

De nieuwe Volvo FH is de 5e Volvo-truck in het wagenpark van Van Hooft Transport, dat zich sinds de oprichting in 1967 heeft gespecialiseerd in het vervoer en de plaatsing van zware objecten. De vloot bestaat nu uit 4 bestelwagens en 25 trucks, voornamelijk voertuigen met autolaadkranen met een capaciteit van 33 tot 225 tonmeter, en enkele trekker-opleggercombinaties. De zesde Volvo-truck volgt binnenkort: een Volvo FH16 780 8×4 zwaartransport trekker staat nu in opbouw bij Harbers Trucks.

Peter Gillis wil via rechter afdwingen dat koper parken overneemt

HAARLEM – Realityster Peter Gillis en zijn familie hebben een rechtszaak aangespannen tegen de koper van hun vakantieparken. Volgens advocaat Erik Braun heeft de overnemende partij aangegeven dat het beslag van de Belastingdienst op de parken de overname belemmert. Maar de familie eist dat de verkoopovereenkomst gewoon wordt nageleefd.

De familie Gillis meldde onlangs dat al hun negen Nederlandse vakantieparken waren verkocht. Volgens Gillis’ advocaat wil de koper de parken nog altijd overnemen, maar zegt hij ze nog niet in gebruik te kunnen nemen. Gillis vindt dat dit wel kan en begon een spoedprocedure.

Tegen de vastgoedondernemer en realityster Gillis loopt een rechtszaak wegens jarenlange belastingfraude via zijn vakantieparken. Ook werden de parken illegaal bewoond. Uiteindelijk moesten alle locaties sluiten. Omdat heropening niet in zicht was en de situatie “onhoudbaar” werd, zocht Gillis een koper voor de parken.

125.000ste Nieuwe Generatie DAF van de band gerold

EINDHOVEN – “Dat we deze jubileumtruck in gebruik mogen nemen, maakt ons erg trots en illustreert de lange relatie die we met DAF hebben.” Met deze woorden nam Stefan Rosendaal van Rosendaal Transport de sleutels van zijn gloednieuwe DAF XG 480 4×2 Efficiency Champion in ontvangst. Het is de 125.000ste Nieuwe Generatie DAF truck die de productielijn bij DAF verlaat. Dit bijzondere voertuig, uitgerust met de efficiënte PACCAR MX-13-motor, zal in heel Europa worden ingezet.

De toonaangevende Nieuwe Generatie XD, XF, XG en XG+ trucks, geproduceerd in zowel Eindhoven (Nederland) als Leyland (Verenigd Koninkrijk), zijn ontwikkeld om optimale efficiëntie te bieden voor distributie- en speciale toepassingen, en lang en zwaar transport. De serie levert uitstekende prestaties op het gebied van brandstofefficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort.

Rosendaal Transport

De 125.000ste truck werd geleverd aan Rosendaal Transport, een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in volume-, stukgoed- en palletvervoer. Dit familiebedrijf viert dit jaar met trots dat het 100 jaar in de transportsector actief is, en de levering van het bijzondere voertuig is daarbij een van de hoogtepunten.

Rosendaal Transport heeft een langdurige relatie met DAF. “Op basis van onze uitstekende ervaringen met de organisatie en haar voertuigen, hebben we opnieuw voor DAF gekozen”, zei Stefan Rosendaal. “Onze vloot omvat zowel trekkers als bakwagens van DAF, waaronder de XB, XD, XF en de XG-modellen.”

Meest efficiënte truck

De 125.000ste geproduceerde DAF van de nieuwe generatie beschikt over de vele innovaties die het afgelopen najaar zijn geïntroduceerd om het succes van klanten te ondersteunen. De vernieuwingen omvatten verdere verbeteringen aan de aandrijflijn, ontworpen om nog meer uit elke druppel brandstof te halen.

De Nieuwe Generatie DAF trucks zijn bovendien nu standaard voorzien van een digitaal camerasysteem dat de spiegels vervangt, een compleet aerodynamica-pakket, banden met een lage rolweerstand en Predictive Cruise Control – alles gericht op het behalen van de hoogste brandstofefficiëntie en de laagste CO2 emissies.

De DAF XG 480 Efficiency Champion voldoet daarnaast aan de vereisten voor Klasse 3 van de Maut, het Duitse tolsysteem voor vrachtwagens. Dit biedt Rosendaal Transport een voordeel voor elke kilometer die in de komende zes jaar op de Duitse wegen wordt gereden.

Record in productie

“Deze truck is een perfect voorbeeld van de ongeëvenaarde efficiëntie en superieure productkwaliteit van onze Nieuwe Generatie DAF-trucks. In onze meer dan 75-jarige geschiedenis op het gebied van truckproductie hebben we nooit eerder, zo snel na een marktintroductie de mijlpaal van 125.000 trucks bereikt”, aldus Harald Seidel, president-directeur van DAF Trucks. “We zijn verheugd de sleutels van deze 125.000ste truck over te dragen aan een trotse, jubilerende klant die onze gezamenlijke toewijding aan kwaliteit al tientallen jaren waardeert.”

×