Clicky

maandag 5 mei 2025 - 14:23 uur
Home Blog Pagina 198

Roemeense premier wil ‘ongekende schadevergoeding’ voor kunstroof

BOEKAREST – De Roemeense regering wil een “ongekende schadevergoeding” voor de roof van de Roemeense kunstschatten uit het Drents Museum in Assen, zegt minister-president Marcel Ciolacu.

“Zoals alle Roemenen ben ik woedend dat objecten uit de Roemeense Schatten gestolen zijn uit een museum in Nederland waar geen bewakers waren”, aldus de premier, verwijzend naar de kunstverzameling van de overheid. “Ik ben sterk van mening dat we dit niet kunnen aanvaarden.”

Ciolacu zegt in een verklaring dat hij in contact staat met de Nederlandse autoriteiten over de roof. Het is volgens hem van het grootste belang dat de dieven gepakt worden en de schatten terugkeren naar RoemeniĆ«. “De Nederlandse staat draagt de volledige verantwoordelijkheid voor de ontstane situatie.” Hoeveel geld hij als compensatie wil, zei hij niet.

In zijn verklaring uit de minister-president ook kritiek op het feit dat de objecten, waaronder een beroemde gouden helm uit de vijfde eeuw voor Christus, het land überhaupt konden verlaten. Het nationale erfgoed moet beter beschermd worden, vindt de premier. “Zulke waardevolle objecten kunnen niet zomaar het land uit gehaald worden als een museum of minister dat wil.” Hij eist tekst en uitleg van de minister van Cultuur.

Trein ontspoort bij station Haarlem [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio | Michel van Bergen

HAARLEM – Een trein van de Nederlandse Spoorwegen is dinsdagochtend ontspoort bij station Haarlem CS.

De trein was op het moment van ontsporen leeg.

Medewerkers van ProRail zijn momenteel aan het bekijken hoe ze de trein weer op het spoor kunnen krijgen.

Foto: Inter Visual Studio | Michel van Bergen

De overlast voor het overige treinverkeer lijkt beperkt te zijn.

Vrachtwagen ramt vangrail en vrachtwagen nadat chauffeur onwel werd op A1 [+foto’s]

Foto: Rens Hulman

DEVENTER – Dinsdagochtend is een vrachtwagen in de vangrail terechtgekomen op de A1 tussen Deventer en Wilp. Volgens de politie werd de chauffeur onwel tijdens het rijden.

De vrachtwagen raakte enkele honderden meters eerder al een vangrail, kwam daarna uit de berm, schampte een passerende vrachtwagen en eindigde uiteindelijk opnieuw in de vangrail.

De betrokken vrachtwagen moet worden losgetrokken. Daarnaast moet de vangrail op twee plaatsen worden hersteld. Rijkswaterstaat verwacht dat de berging en reparatiewerkzaamheden nog tot ongeveer 17:00 uur duren. Tijdens de werkzaamheden blijven de rechterrijstrook en de afrit Twello afgesloten.

Foto: Rens Hulman

De bestuurder van de vrachtwagen bleek niet onder invloed te zijn en is door ambulancepersoneel nagekeken.

Foto: Rens Hulman

De tweede vrachtwagen, die lichte schade opliep, kon zijn weg vervolgen.

VVD voorlopig tegen vuurwerkverbod, maar houdt optie open

DEN HAAG – De VVD blijft dinsdag in een debat over de jaarwisseling pleiten tegen een algeheel vuurwerkverbod, zegt Ingrid Michon. Maar het Tweede Kamerlid zegt dat haar partij het idee van een vuurwerkverbod wel bespreekt. “Natuurlijk stopt ons denken niet. Ik vind wat politie en hulpverleners meemaken absoluut vreselijk.”

Op 10 februari debatteert de Kamer over een initiatiefwet van GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren, voor een verbod op het meeste consumentenvuurwerk. Veel daarvan is al illegaal, maar het wetsvoorstel breidt het verbod uit naar onder meer cakeboxen, sierpotten en grondbloemen. Het zogeheten fop- en schertsvuurwerk zoals sterretjes en trektouwtjes blijft toegestaan.

Voor dat debat denkt de VVD opnieuw na over een vuurwerkverbod, aldus Michon. Voor nu herhaalt ze de bezwaren die haar partij eerder uitte: “Het probleem zit in knalvuurwerk en pijlen, die al verboden zijn.”

DeepSeek schudt niet alleen chipsector maar ook energiesector op

AMSTERDAM – De snelle opmars van de Chinese AI-app DeepSeek zorgt niet alleen voor beroering in de tech- en chipsector, maar schudt ook de energiesector flink op. De nieuwe goedkope chatbot van de Chinese start-up is ontwikkeld met vrij toegankelijke technologie en gebruikt ongeveer 2000 AI-chips van Nvidia. Dat is slechts een fractie van de rekenkracht die doorgaans nodig wordt geacht om vergelijkbare AI-programma’s te trainen.

Dat heeft niet alleen aanzienlijke gevolgen voor de ontwikkelingskosten van AI, maar ook voor de energie voor de datacenters, het kloppende hart van de groeiende AI-sector. De AI-revolutie ging tot nu toe gepaard met de veronderstelling dat de behoeften aan rekenkracht en energie exponentieel zouden groeien. Bedrijven als Google, Microsoft en Amazon hebben daarom flink geĆÆnvesteerd in zowel datacenters als middelen om ze van stroom te voorzien. Datacenters huisvesten de krachtige servers en andere hardware die AI-toepassingen laten werken en hebben veel energie nodig.

DeepSeek lijkt echter een snellere en goedkopere manier te hebben gevonden om kunstmatige intelligentie (AI) te ontwikkelen. Ook beleggers lijken dat te denken. Ze verkochten maandag niet alleen hun chipaandelen, maar stapten ook massaal uit de Europese en Amerikaanse energiebedrijven. Het Amerikaanse energiebedrijf Constellation Energy, dat van plan is om aanzienlijke energiecapaciteit voor AI te bouwen, kelderde met meer dan 20 procent. Het Duitse energiebedrijf Siemens Energy verloor ook een vijfde aan beurswaarde.

Eletriciteitsverbruik

Volgens het Internationaal Energie Agentschap (IEA) zijn datacenters goed voor ongeveer 1 procent van het wereldwijde elektriciteitsverbruik. Het IEA verwacht dat het wereldwijde verbruik door datacenters volgend jaar kan verdubbelen ten opzichte van 2022 en ongeveer gelijk zal zijn aan het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van Japan. Het Amerikaanse ministerie van Energie denkt dat het verbruik van datacenters tegen 2028 kan oplopen tot 12 procent van het totale verbruik in de VS. In 2023 was dat ruim 4 procent.

“DeepSeek illustreert de bedreiging die een efficiĆ«ntere rekenkracht vormt voor elektriciteitsproducenten”, zei energiestrateeg Travis Miller van Morningstar. “We geloven nog steeds dat datacenters en het thema van elektrificatie positief zullen zijn voor de sector. Maar de marktverwachtingen voor het elektriciteitsverbruik door datacenters waren te ver doorgeschoten.”

A8 tot na middernacht dicht door gekantelde vrachtwagen met klei [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio | Michel van Bergen

ZAANSTAD-ASSENDELFT – De A8 richting Zaandam blijft naar verwachting tot na middernacht dicht doordat daar dinsdagochtend een vrachtwagen met klei kantelde, meldt Rijkswaterstaat (RWS). Eerst was voorzien dat herstelwerkzaamheden zouden duren tot ongeveer 16.00 uur.

Het incident gebeurde ter hoogte van Zaanstad-Assendelft rond 08.30 uur. De kiepwagen was geladen met klei en dat belandde op de weg en in de berm. Een speciale wagen kwam eraan te pas om de verloren lading weg te scheppen.

“Daarnaast zijn 48 meter vangrail en het asfalt beschadigd en dat moet direct gerepareerd worden”, aldus RWS. De vangrail moet vervangen worden en het asfalt “uitgefreesd”. Tijdens de avondspits moet verkeer rekening houden met hinder door de herstelwerkzaamheden, zegt de wegbeheerder. Verkeer wordt bij Zaanstad-Westerkoog van de snelweg geleid. Verkeer richting Alkmaar wordt vanaf knooppunt Coenplein omgeleid via de A5 en A9.

Negentien vrachtwagens opengesneden op Duitse parkeerplaats langs A4

WEIMAR – In de nacht van maandag op dinsdag hebben onbekenden de zeilen van 19 vrachtwagens opengesneden op parkeerplaats Habichtsfang langs de Duitse A4 bij Weimar.

Volgens een verklaring van de politie is de hoogte van de schade op dit moment nog niet bekend. Uit hoeveel vrachtwagens ook daadwerkelijk iets is gestolen is op dit moment nog niet bekend.

Uit onderzoek blijkt dat de diefstal goed voorbereid was. Sporen tonen aan dat de daders hun vluchtauto achter de vangrail hadden geparkeerd om ongezien te blijven.

Ondanks een grootschalige zoektocht, waarbij tien politievoertuigen en een helikopter werden ingezet, zijn de daders nog niet gevonden.

Een vrachtwagenchauffeur ontdekte de diefstal toen hij rond 2:45 uur losse pallets zag liggen bij de uitrit van de parkeerplaats. Hij sloeg onmiddellijk alarm.

De politie onderzoekt de zaak verder en roept getuigen op om zich te melden.

Trump benadrukt forse importheffingen te willen

WASHINGTON – Donald Trump heeft benadrukt dat hij van plan is forse importheffingen in te voeren voor tal van producten die de Verenigde Staten binnenkomen. De Amerikaanse president sprak eerdere mediaberichten tegen dat de nieuwe minister van FinanciĆ«n, Scott Bessent, werkt aan een tarief van 2,5 procent dat vervolgens geleidelijk zal stijgen.

“Ik heb iets in gedachten, maar ik voer ze nog niet in. Het zal genoeg zijn om ons land te beschermen”, zei Trump, die niet gelooft dat Bessent een mondiaal tarief van 2,5 procent wil. Trump benadrukte dat hij een “veel hoger” tarief wil.

Eerder deze week kondigde Trump ook importheffingen op chips, farmaceutische producten, staal, koper en aluminium aan. De Republikein wil het Amerikaanse handelstekort met andere landen wegwerken door bedrijven vooral in de VS te laten produceren. Naast de heffingen aan de grens moeten lagere belastingen op Amerikaanse bodem daarvoor zorgen.

In de eerste week na zijn aantreden was op de financiƫle markten nog enige opluchting omdat de Republikein milder leek over handelstarieven. Zijn recente opmerkingen ondermijnen die hoop op minder handelsconflicten.

Transportsector behaalt eerste deadline voor retrofit Smart Tacho 2

ZOETERMEER – De transportsector heeft met succes de eerste belangrijke deadline voor de retrofit van de Smart Tacho 2 gehaald. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Ondanks uitdagingen zoals de late beschikbaarheid van de tachograaf en technische obstakels, is het doel om voertuigen met een analoge of eerste generatie digitale tachograaf (G1) in grensoverschrijdend vervoer om te bouwen, grotendeels bereikt. De deadline, die op 1 januari 2025 afliep, is dankzij de inspanningen van fabrikanten, werkplaatsen en transportbedrijven een succes geworden.

‘Leerperiode’ tot 1 maart

Bedrijven die de retrofit nog niet hebben afgerond, kunnen tot 1 maart rekenen op een leerperiode. In deze periode worden overtredingen niet direct beboet, maar volgt een waarschuwing. Voor de volgende deadlines is een dergelijke overgangsregeling niet van toepassing.

Volgende deadlines in zicht

De focus ligt nu op de komende deadlines:

  • 19 augustus 2025: Retrofit voor voertuigen met een Smart Tacho 1 (G2V1).
  • 1 juli 2026: Tachografen verplicht voor lichte voertuigen (M1/N1) vanaf 2,5 ton.

Cijfers retrofit Smart Tacho 2

Volgens gegevens van de RDW zijn sinds 21 augustus 2023 ruim 122.000 voertuigen geregistreerd, waarvan bijna 67.000 zijn uitgerust met een Smart Tacho 2. Hiervan hebben ongeveer 48.000 voertuigen een retrofit ondergaan, terwijl de overige voertuigen al nieuw zijn geleverd met de nieuwste tachograaf.

Hoewel de cijfers een indruk geven van de voortgang, blijft het exacte aantal voertuigen dat nog moet worden aangepast onduidelijk. Het is onbekend hoeveel voertuigen daadwerkelijk grensoverschrijdend actief zijn en welke voertuigen vervangen worden. Voor de deadline van 1 juli 2026, waarbij voertuigen zonder tachograaf betrokken zijn, is het nog moeilijker te voorspellen hoeveel voertuigen moeten worden aangepast.

Sector verdient lof

Ondanks de onzekerheden kan de sector trots zijn op wat al is bereikt. Nederland loopt voorop binnen de EU en toont aan voorbereid te zijn op de resterende uitdagingen. Dit succes benadrukt de inzet van de branche om een toekomstbestendige transportsector te realiseren.

Storingen blijven aandachtspunt

Hoewel de eerste fase succesvol is afgerond, blijven er storingen in de Smart Tacho 2 optreden. TLN signaleert zowel software- als hardwareproblemen en heeft hierover overleg gevoerd met handhavers en fabrikanten. Het is van belang dat deze problemen worden opgelost om het gebruik van de tachograaf verder te optimaliseren.

Ook laatste hertesten MKZ negatief, nu alle maatregelen beƫindigd

DEN HAAG – Ook de laatste hertesten op mond-en-klauwzeer (MKZ) zijn negatief, meldt landbouwminister Femke Wiersma op X.

Daarmee komt definitief een einde aan alle beperkingen vanwege de zeer besmettelijke ziekte. Die waren afgelopen vrijdag grotendeels al afgeschaald, maar twaalf bedrijven mochten nog geen kalveren vervoeren in afwachting van de uitslag van de hertesten.

De twaalf bedrijven die nog te maken hadden met een vervoersverbod, hadden eerder kalveren geĆÆmporteerd uit de Duitse deelstaat Brandenburg. Eerder dit jaar werd de ziekte daar aangetroffen op een boerderij met waterbuffels.

In Nederland was de angst groot dat de ziekte zich ook hier zou verspreiden. Toen dat in 2001 gebeurde, moesten honderdduizenden dieren worden geruimd.

Sluis Bosscherveld werkt met bloktijden vanwege technische storing

Foto: Rijkswaterstaat | Flying Eye

MAASTRICHT – Sluis Bosscherveld in Maastricht functioneert sinds maandag 13 januari 2025 met bloktijden. Dit betekent dat schepen alleen op bepaalde tijdstippen de sluis kunnen passeren. De maatregel is genomen na een storing die veroorzaakt werd door problemen met de deuren van de sluis.

Bloktijden om techniek te ontzien

Met het instellen van bloktijden probeert Rijkswaterstaat de technische onderdelen van de sluis zoveel mogelijk te ontzien, terwijl het schutten van schepen nog steeds mogelijk blijft. De bedientijden van de sluis zijn als volgt:

  • 08.00 – 10.00 uur
  • 12.00 – 14.00 uur
  • 16.00 – 18.00 uur
  • 20.00 – 22.00 uur

Deze tijden zijn ook te vinden in de Berichten aan de Scheepvaart (BAS-berichten).

Technische problemen en tijdelijke maatregelen

De storing is het gevolg van defecten aan onderdelen van het bewegingswerk van de sluisdeuren. Een duurzame oplossing kan pas worden gerealiseerd tijdens de grote herstelwerkzaamheden die gepland staan voor eind 2025.

Om de storing zo snel mogelijk beheersbaar te maken, worden tijdelijke aanpassingen uitgevoerd. Daarnaast worden onderdelen van de sluis voortijdig gereviseerd, die naar verwachting eind maart 2025 geplaatst kunnen worden. In april 2025 wordt geƫvalueerd of deze maatregelen voldoende zijn om de bloktijden op te heffen en de sluis weer volledig in gebruik te nemen.

Groot onderhoud gepland in najaar 2025

Langdurig groot onderhoud aan de sluis staat gepland voor het najaar van 2025. De werkzaamheden zullen waarschijnlijk eind september of begin oktober van start gaan. Nadere informatie hierover wordt op een later moment via de gebruikelijke kanalen bekendgemaakt.

Colombia stuurt eigen militaire toestellen naar VS voor migranten

BOGOTA – Colombia heeft maandag twee militaire toestellen naar steden in de Verenigde Staten gestuurd om illegale migranten op te halen. Een vliegtuig vloog naar San Diego voor de repatriĆ«ring van 110 Colombianen, een ander toestel vertrok naar Houston.

De Colombiaanse president Gustavo Petro weigerde afgelopen weekend om militaire vluchten uit de VS met uitgezette migranten te laten landen. De Amerikaanse president Donald Trump kondigde daarop invoertarieven tot 50 procent op alle producten uit Colombia aan. Petro kwam met een vergelijkbaar dreigement en eiste dat Colombianen “met waardigheid en respect” behandeld worden.

Enkele uren later meldde het Witte Huis in een verklaring dat Colombia alsnog met alle voorwaarden van Trump akkoord was gegaan. De uitzettingen naar Colombia zouden worden hervat. “Voor het eerst in de geschiedenis laden we illegale aliens in militaire vliegtuigen om ze terug te sturen naar de plek waar ze vandaan komen”, zei Trump maandagavond in een toespraak. “We worden weer gerespecteerd, nadat er jarenlang om ons gelachen is.” Met eigen militaire vliegtuigen naar de VS vliegen is volgens Colombia “een win-winsituatie”.

Volgens persbureau Reuters landde maandag ook een Amerikaanse vlucht met uitgezette migranten in Guatemala. Aan boord zouden 64 mensen zijn geweest.

Talpa zoekt invaller voor Art Rooijakkers bij Nieuws van de Dag

HILVERSUM – Talpa is op zoek naar een geschikte invaller voor Art Rooijakkers bij het programma Nieuws van de Dag.

De 50-jarige presentator maakte dinsdag bekend dat hij door stemproblemen zijn werk tijdelijk moet neerleggen. Rooijakkers presenteert het actualiteitenprogramma op SBS6 afwisselend met Malou Petter.

“We vinden het heel jammer dat Art door zijn gezondheid de komende tijd Nieuws van de Dag niet kan presenteren, maar zijn gezondheid gaat vanzelfsprekend te allen tijde voor. We wensen Art veel beterschap”, reageert een woordvoerder.

Rooijakkers moet geopereerd worden aan een granuloom, een ontsteking, die tegen zijn stemband drukt. Hij legt zijn werk vanaf volgende week neer. Het is niet de eerste keer dat Rooijakkers met stemproblemen kampt. In 2022 moest hij ook tijdelijk stoppen met werk door stemproblemen. Door poliepen op zijn stembanden moest hij honderd dagen in stilte leven.

OvV: Positie havenmeester belangrijk voor veiligheid op de Nieuwe Maas

Foto: Onderzoeksraad

ROTTERDAM – De Onderzoeksraad voor Veiligheid ziet goede ontwikkelingen om de vaarveiligheid op de Nieuwe Maas in centrum Rotterdam te vergroten. Tegelijkertijd moet het niet alleen bij goede voornemens blijven van de partijen die betrokken zijn bij het vaarverkeer. De Onderzoeksraad verwacht dat alle partijen met concrete maatregelen komen, zoals snelheidsbeperkende maatregelen. Daarbij is een grote rol weggelegd voor de havenmeester Rotterdam.

Dit blijkt uit de opvolgingsnotitie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Met de notitie beoordeelt de Onderzoeksraad de reactie van de partijen op de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport ā€˜Aanvaring van een watertaxi met een havenrondvaartboot’ uit januari 2024.

Hameren op blijvende samenwerking

Erica Bakkum, raadslid: ā€˜Natuurlijk is het goed dat de partijen gemotiveerd en bereid zijn om samen te werken aan passende oplossingen om de veiligheid op de Nieuwe Maas te vergroten. Maar de Onderzoeksraad hamert op een blijvende samenwerking; die is essentieel om de veiligheid op korte en lange termijn te vergroten. Sinds het voorval van juli 2022 hebben zich zo’n twintig incidenten voorgedaan rond dezelfde locatie op de Nieuwe Maas. Alle partijen willen dat voor de toekomst voorkomen, zeker nu het vaarverkeer daar alleen maar intensiever wordt.’

Wat ging vooraf?

De Onderzoeksraad heeft in januari 2024 een onderzoeksrapport gepubliceerd over een aanvaring in juni 2022. In dit rapport staan aanbevelingen aan betrokken partijen om het vaarverkeer op de Nieuwe Maas veiliger te maken. De afgelopen periode hebben de partijen die een aanbeveling ontvingen, laten weten hoe zij met de aanbevelingen aan de slag zijn gegaan. Zo heeft Watertaxi Rotterdam het trainingsprogramma aangepast en maatregelen genomen die ervoor zorgen dat schippers minder worden afgeleid. In de opvolgingsnotitie geeft de Onderzoeksraad het oordeel over de opvolging per aanbeveling.

Vlak voordat de opvolgingsnotitie in november 2024 gepubliceerd zou worden, was een watertaxi op bijna dezelfde plaats opnieuw betrokken bij een aanvaring. Daarom heeft de Onderzoeksraad de publicatie van de opvolgingsnotitie uitgesteld en eerst begin 2025 een rondetafelgesprek georganiseerd met alle betrokken partijen. Tijdens dit rondetafelgesprek heeft de Onderzoeksraad alle partijen aangesproken op hun gezamenlijke verantwoordelijkheid om de drukbevaren Nieuwe Maas veilig te houden.

Alle partijen hebben aangegeven binnenkort onder leiding van de havenmeester Rotterdam gezamenlijk te willen komen tot duidelijke acties om de veiligheid op de Nieuwe Maas te vergroten.

Trump zinspeelt op derde termijn in toespraak voor leden Huis

MIAMI – In een toespraak voor Republikeinse leden van het Huis van Afgevaardigden in zijn thuisstaat Florida heeft Donald Trump grappen gemaakt over de mogelijkheid van een derde termijn. In de Amerikaanse grondwet is vastgelegd dat presidenten maximaal twee termijnen mogen aanblijven. “Mag ik me nog een keer verkiesbaar stellen?”, vroeg Trump zich hardop af.

“Ik heb veel geld ingezameld voor de volgende race”, zei Trump tegen zijn partijgenoten. “Ik neem aan dat ik dat niet voor mezelf kan gebruiken, maar ik weet het niet helemaal zeker.” Het is niet voor het eerst dat Trump zinspeelt op een derde termijn. Vorige week zei hij in een toespraak in Las Vegas dat het “de grootste eer van mijn leven zal zijn om niet ƩƩn, maar twee, drie of vier keer te dienen”.

Het Republikeinse Congreslid Andy Ogles zette deze week een eerste stap om een voorstel te doen voor een grondwetswijziging die een derde termijn voor Trump mogelijk moet maken. Volgens Ogles “heeft het land Trumps doortastende leiderschap hard nodig”.

Het voorstellen van een grondwetswijziging vraagt in zowel het Huis als de Senaat om een tweederdemeerderheid. Het aannemen van zo’n voorstel is nog lastiger: driekwart van de staten moet het goedkeuren. De kans dat zo’n grondwetswijziging er daadwerkelijk komt, is volgens The New York Times nihil.

×