Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 20:05 uur
Home Blog Pagina 196

VluchtelingenWerk naar rechter vanwege onverwachte bezuiniging Faber

DEN HAAG – VluchtelingenWerk stapt naar de rechter omdat asielminister Marjolein Faber de hulporganisatie 21 miljoen euro minder geeft om asielzoekers in 2025 voor te bereiden op hun asielprocedure. De organisatie verwijt Faber ‘onbehoorlijk bestuur’, omdat VluchtelingenWerk pas op 2 januari is geïnformeerd over de bezuiniging en er geen overgangsperiode is. “Het tekort is dus al ontstaan”, aldus een woordvoerder.

VluchtelingenWerk bereidt asielzoekers “al 45 jaar” voor op hun asieltraject, zegt de woordvoerder. Sinds 2010 heeft het Rijk de organisatie deze taak wettelijk toebedeeld, het valt onder rechtsbescherming. In 2025 zou VluchtelingenWerk 34 miljoen euro nodig hebben om vreemdelingen uit te leggen hoe de asielprocedure werkt en welke gegevens de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) nodig heeft om een beslissing over een asielaanvraag te nemen. Daar blijkt na het besluit van Faber slechts 13 miljoen euro voor beschikbaar te zijn.

Het effect is volgens de hulporganisatie dat asielzoekers niet efficiënt voorbereid zijn op de procedure en er dus meer afwijzingen zullen komen. “En dus gaan vervolgens meer mensen naar de rechter, die dan concludeert dat het allemaal opnieuw moet”, voorspelt de woordvoerder. “Dat zorgt voor kolossale extra kosten voor de rechtspraak, de IND en de samenleving.”

‘Rol gescheiden’

Ook het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) maakt zich zorgen over de bezuiniging, omdat die ook gevolgen zal hebben voor de opvangorganisatie. Als VluchtelingenWerk asielzoekers niet meer kunnen helpen met de juridische onderbouwing van hun asielaanvraag, voorziet het COA “onrust onder onze bewoners en druk op onze medewerkers om die taak over te nemen”. Die begeleiding kan het COA niet overnemen, “omdat de rol van het COA (opvang en begeleiding van asielzoekers) gescheiden moet zijn van de onafhankelijke taak van VluchtelingenWerk”.

De IND verwacht dat als VluchtelingenWerk de begeleiding stopt, dit impact zal hebben op asielzoekers, de IND zelf en andere organisaties. “Het luisterend oor” dat VluchtelingenWerk biedt is “zeer waardevol”. Zonder de hulp zullen meer vragen bij de IND terechtkomen en dat “betekent meer werk” voor de organisatie.

Het ministerie van Faber laat weten dat de minister “over verdere afbouw nog in gesprek is met VluchtelingenWerk”, aldus een woordvoerder. Het ministerie is op de hoogte van de stap naar de rechter. VluchtelingenWerk laat weten dat de zaak op 13 februari dient in Amsterdam.

Ik zie sterretjes?!

Foto: Adobe Stock

Het was even slikken toen er vanmiddag een e-mail binnenkwam van een nieuwsbriefabonnee die ons op de vingers tikte. Zijn klacht? Wij zouden, door woorden als drugs, cocaïne en seks in onze nieuwsbrief te vervangen door ***, niet durven om het beestje bij de naam te noemen. En dat… zou zwak zijn.

“Iedereen weet wat jullie bedoelen, schrijf het dan ook in normaal Nederlands. Ik hoop dat jullie hier iets mee gaan doen, want ik erger me hier stierlijk aan en ik ben denk ik niet de enige”, aldus een boze nieuwsbriefabonnee wiens naam we maar even voor onszelf houden.

Eerlijk gezegd hebben we even getwijfeld of we hier wel op moesten reageren, maar laten we het maar eens uitleggen. Want het heeft niets met durf te maken, maar alles met techniek en bereik.

Onze nieuwsbrief wordt dagelijks door duizenden abonnees gelezen, van transportondernemers tot chauffeurs en iedereen die geïnteresseerd is in onze sector. Maar in dit digitale tijdperk hebben we ook te maken met streng geprogrammeerde spamfilters van hostingproviders. Deze filters blokkeren mails met bepaalde woorden – ja, u raadt het al: woorden als drugs, cocaïne en seks staan hoog op hun zwarte lijsten. Als wij die woorden zonder meer zouden gebruiken, zou een flink deel van onze abonnees de nieuwsbrief nooit (meer) ontvangen. En wat is nu een nieuwsbrief die zijn publiek niet bereikt?

Wij noemen het dus geen kwestie van lafheid, maar van pragmatiek. Wij als redactie willen onze informatie, inclusief de soms harde realiteit van het nieuws, bij zoveel mogelijk mensen krijgen. Dat is niet altijd simpel. Het vergt afwegingen, en soms ook een sterretje hier en daar.

Maar begrijp de sterretjes dus niet verkeerd: we steken onze kop zeker niet in het zand. Als we schrijven over drugsproblematiek in de transportsector of de gevaren van drugssmokkel via havens, dan doen we dat met een duidelijke boodschap en zonder terughoudendheid. De sterretjes doen niets af aan de ernst van de kwestie. Het gaat ons om de inhoud, niet om de opsmuk of de manier waarop het is verpakt.

Dus aan die ene kritische abonnee willen we zeggen: bedankt voor je feedback, maar we hopen dat dit de lucht wat klaart. Soms moet je nu eenmaal een compromis sluiten om een groter doel te bereiken. Want uiteindelijk gaat het erom dat onze nieuwsbrief de mensen bereikt die hem willen lezen en die zich daarvoor aangemeld hebben. Mét of zonder sterretjes.

En inmiddels kregen wij vanmiddag een bemoedigend mailtje van de melder: “Oké, bedankt voor de reactie. Op deze manier begrijp ik het.”

Uw hoofdredacteur

Grote overstromingen in Noordwest-Frankrijk door storm Herminia

RENNES – Storm Herminia heeft in het noordwesten van Frankrijk gezorgd voor de zwaarste overstromingen in tientallen jaren. In het departement Ille-et-Vilaine zijn sinds zondag al zeshonderd mensen geëvacueerd, meldt BFMTV.

In de stad Rennes zijn volgens de burgemeester ongeveer 15.000 mensen getroffen. In Guichen zitten meer dan 2300 huizen zonder stroom.

In drie departementen is nog code rood van kracht vanwege overstromingen. Het gaat naast Ille-et-Vilaine om de nabijgelegen departementen Morbihan en Loire-Atlantique. In vier andere departementen in het westen van het land geldt code oranje. De waarschuwingen houden nog tot zeker woensdag aan.

Door de storm is in de Alpen veel sneeuw gevallen. De autoriteiten in Zwitserland en Frankrijk waarschuwen daardoor voor een verhoogd lawinegevaar.

Brand uitgebroken op containerschip ASL Bauhinia, bemanning geëvacueerd

LONDEN – Een containerschip op de Rode Zee is ontruimd nadat brand was uitgebroken. Dat zeggen twee ingewijden tegen persbureau Reuters.

De bemanning van het schip ASL Bauhinia, dat vaart onder de vlag van Hongkong, zou in veiligheid zijn gebracht door een ander schip.

De oorzaak van de brand is nog onbekend, maar het incident zou hebben plaatsgevonden in wateren bij Jemen. De Houthi’s voeren vanuit dat land aanvallen uit op de internationale scheepvaart. Ze doen dat uit solidariteit met de Palestijnen in de Gazastrook.

De aanhoudende beschietingen door de door Iran gesteunde Houthi’s waren voor veel schepen aanleiding om een andere route te nemen en de zee bij Jemen te mijden. De Jemenitische groep maakte eerder deze maand bekend dat de aanvallen worden beperkt nu een bestand is gesloten tussen Israël en Hamas.

JCL Logistics Benelux opent nieuw lithium-ion batterijwarehouse

‘S-HEERENBERG – JCL Logistics kondigt met trots de opening aan van een ultramodern lithium-ion batterijwarehouse in februari. Dit nieuwe warehouse, gelegen nabij het internationale crossdock en andere logistieke faciliteiten van JCL in ’s-Heerenberg, biedt een ideale oplossing voor bedrijven die veilige en efficiënte opslag van Li-ionbatterijen zoeken.

Het warehouse heeft een oppervlakte van 8.300m² en biedt opslagcapaciteit voor maximaal 12.000 pallets met lithium-ion batterijen en gerelateerde producten. Dankzij deze gespecialiseerde opslagruimte speelt JCL Logistics in op de groeiende vraag vanuit sectoren waar lithium batterijen een essentiële rol spelen, zoals de automotive-industrie, de fietsbranche, IT, elektrisch gereedschap, en markten die bijdragen aan de energietransitie.

Veilige en betrouwbare opslag voor lithium-ion batterijen

Het nieuwe lithium batterijwarehouse voldoet aan alle Europese veiligheidsnormen (zoals PGS 37-2) en biedt een veilige en betrouwbare opslagoplossing. Geavanceerde technologieën zoals sprinklers, thermische camera’s en detectiesystemen waarborgen maximale veiligheid. Binnenkomende Li-ionbatterijen worden gecontroleerd op temperatuur, terwijl extra voorzorgsmaatregelen risico’s tijdens opslag en handling minimaliseren.

De logistieke processen worden uitgevoerd door specifiek getraind personeel, met expertise in de veilige omgang met lithium batterijen. Hierdoor biedt JCL Logistics een hoogwaardig niveau van veiligheid en betrouwbaarheid voor deze cruciale producten.

Met deze nieuwe faciliteit speelt JCL Logistics slim in op de behoeft en noodzaak voor een duurzame toekomstgerichte oplossing in de logistiek van deze Li-ionhoudende producten. Hierdoor versterkt het bedrijf zijn positie als full-servicepartner in de logistieke sector.

JCL Logistics Benelux, gevestigd in ’s-Heerenberg, Roosendaal en Eersel, is een specialist in de opslag en logistiek van hoogwaardige goederen.

“Het opslaan en verwerken van Li-ionbatterijen is voor ons een logische uitbreiding. Onze ervaring in sectoren zoals chemie en fietsen geeft ons een solide basis om veilig en efficiënt met deze producten om te gaan”, aldus Bert de Vries, CEO van JCL Logistics.

Naast opslag en transport biedt JCL aanvullende diensten, zoals het inbouwen van lithium batterijen in fietsen of gereedschap en het koppelen van batterijen aan apparaten. JCL denkt mee in maatwerkoplossingen, waardoor klanten zich volledig kunnen richten op hun kernactiviteiten, terwijl de logistiek geheel door JCL wordt geregeld.

Vrachtwagen gekanteld op rotonde bij Joure nadat auto nog snel even wil invoegen

Foto: Noordernieuws

JOURE – Een vrachtwagen is dinsdagmiddag op zijn kant terechtgekomen naast de rotonde aan de Haskerveldweg in Joure.

De chauffeur reed de rotonde op waarbij een automobilist dacht komende vanaf de afrit nog vóór de vrachtwagen te kunnen, hier schrok de chauffeur van waarna hij op zijn rem trapte en aan het stuur trok. Daarna eindigde de wagen, halfvol geladen met water, op zijn kant.

De chauffeur raakte niet gewond.

De afrit van de A6 vanuit Lemmer/Sneek en de rotonde richting Haskerhorne werden afgesloten voor de berging van het voertuig.

De vrachtwagen, een zogenoemde kolkenzuiger, wordt normaal ingezet ten behoeve van rioolreiniging.

Boeing lijdt verlies van 11 miljard dollar, grootste sinds 2020

Boeing

ARLINGTON – Vliegtuigfabrikant Boeing heeft vorig jaar een nettoverlies geleden van 11,8 miljard dollar (11,2 miljard euro), het grootste verlies sinds 2020. Het Amerikaanse concern draaide in 2018 voor het laatst winst.

Boeing kampt al geruime tijd met problemen in zowel zijn divisie voor commerciële vliegtuigen als zijn defensietak. Daarnaast werden de resultaten flink onder druk gezet door een langdurige staking van fabrieksarbeiders aan de Amerikaanse westkust.

De vliegtuigfabrikant waarschuwde vorige week al voor een fors verlies van 4 miljard dollar in het vierde kwartaal, mede door de stakingen. Vorig jaar legden tienduizenden werknemers het werk neer vanwege een loonconflict. Daardoor kon Boeing minder vliegtuigen afleveren.

De vrije kasstroom, dus hoeveel geld er concreet binnenkomt of wegvloeit, was vorig jaar 14,3 miljard dollar negatief. Het rampjaar werd gekenmerkt door bijna-ongelukken met de Boeing 737 Max, een leiderschapscrisis en onderzoeken naar het bedrijf door de autoriteiten.

Roemeense premier wil ‘ongekende schadevergoeding’ voor kunstroof

BOEKAREST – De Roemeense regering wil een “ongekende schadevergoeding” voor de roof van de Roemeense kunstschatten uit het Drents Museum in Assen, zegt minister-president Marcel Ciolacu.

“Zoals alle Roemenen ben ik woedend dat objecten uit de Roemeense Schatten gestolen zijn uit een museum in Nederland waar geen bewakers waren”, aldus de premier, verwijzend naar de kunstverzameling van de overheid. “Ik ben sterk van mening dat we dit niet kunnen aanvaarden.”

Ciolacu zegt in een verklaring dat hij in contact staat met de Nederlandse autoriteiten over de roof. Het is volgens hem van het grootste belang dat de dieven gepakt worden en de schatten terugkeren naar Roemenië. “De Nederlandse staat draagt de volledige verantwoordelijkheid voor de ontstane situatie.” Hoeveel geld hij als compensatie wil, zei hij niet.

In zijn verklaring uit de minister-president ook kritiek op het feit dat de objecten, waaronder een beroemde gouden helm uit de vijfde eeuw voor Christus, het land überhaupt konden verlaten. Het nationale erfgoed moet beter beschermd worden, vindt de premier. “Zulke waardevolle objecten kunnen niet zomaar het land uit gehaald worden als een museum of minister dat wil.” Hij eist tekst en uitleg van de minister van Cultuur.

Trein ontspoort bij station Haarlem [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio | Michel van Bergen

HAARLEM – Een trein van de Nederlandse Spoorwegen is dinsdagochtend ontspoort bij station Haarlem CS.

De trein was op het moment van ontsporen leeg.

Medewerkers van ProRail zijn momenteel aan het bekijken hoe ze de trein weer op het spoor kunnen krijgen.

Foto: Inter Visual Studio | Michel van Bergen

De overlast voor het overige treinverkeer lijkt beperkt te zijn.

Vrachtwagen ramt vangrail en vrachtwagen nadat chauffeur onwel werd op A1 [+foto’s]

Foto: Rens Hulman

DEVENTER – Dinsdagochtend is een vrachtwagen in de vangrail terechtgekomen op de A1 tussen Deventer en Wilp. Volgens de politie werd de chauffeur onwel tijdens het rijden.

De vrachtwagen raakte enkele honderden meters eerder al een vangrail, kwam daarna uit de berm, schampte een passerende vrachtwagen en eindigde uiteindelijk opnieuw in de vangrail.

De betrokken vrachtwagen moet worden losgetrokken. Daarnaast moet de vangrail op twee plaatsen worden hersteld. Rijkswaterstaat verwacht dat de berging en reparatiewerkzaamheden nog tot ongeveer 17:00 uur duren. Tijdens de werkzaamheden blijven de rechterrijstrook en de afrit Twello afgesloten.

Foto: Rens Hulman

De bestuurder van de vrachtwagen bleek niet onder invloed te zijn en is door ambulancepersoneel nagekeken.

Foto: Rens Hulman

De tweede vrachtwagen, die lichte schade opliep, kon zijn weg vervolgen.

VVD voorlopig tegen vuurwerkverbod, maar houdt optie open

DEN HAAG – De VVD blijft dinsdag in een debat over de jaarwisseling pleiten tegen een algeheel vuurwerkverbod, zegt Ingrid Michon. Maar het Tweede Kamerlid zegt dat haar partij het idee van een vuurwerkverbod wel bespreekt. “Natuurlijk stopt ons denken niet. Ik vind wat politie en hulpverleners meemaken absoluut vreselijk.”

Op 10 februari debatteert de Kamer over een initiatiefwet van GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren, voor een verbod op het meeste consumentenvuurwerk. Veel daarvan is al illegaal, maar het wetsvoorstel breidt het verbod uit naar onder meer cakeboxen, sierpotten en grondbloemen. Het zogeheten fop- en schertsvuurwerk zoals sterretjes en trektouwtjes blijft toegestaan.

Voor dat debat denkt de VVD opnieuw na over een vuurwerkverbod, aldus Michon. Voor nu herhaalt ze de bezwaren die haar partij eerder uitte: “Het probleem zit in knalvuurwerk en pijlen, die al verboden zijn.”

DeepSeek schudt niet alleen chipsector maar ook energiesector op

AMSTERDAM – De snelle opmars van de Chinese AI-app DeepSeek zorgt niet alleen voor beroering in de tech- en chipsector, maar schudt ook de energiesector flink op. De nieuwe goedkope chatbot van de Chinese start-up is ontwikkeld met vrij toegankelijke technologie en gebruikt ongeveer 2000 AI-chips van Nvidia. Dat is slechts een fractie van de rekenkracht die doorgaans nodig wordt geacht om vergelijkbare AI-programma’s te trainen.

Dat heeft niet alleen aanzienlijke gevolgen voor de ontwikkelingskosten van AI, maar ook voor de energie voor de datacenters, het kloppende hart van de groeiende AI-sector. De AI-revolutie ging tot nu toe gepaard met de veronderstelling dat de behoeften aan rekenkracht en energie exponentieel zouden groeien. Bedrijven als Google, Microsoft en Amazon hebben daarom flink geïnvesteerd in zowel datacenters als middelen om ze van stroom te voorzien. Datacenters huisvesten de krachtige servers en andere hardware die AI-toepassingen laten werken en hebben veel energie nodig.

DeepSeek lijkt echter een snellere en goedkopere manier te hebben gevonden om kunstmatige intelligentie (AI) te ontwikkelen. Ook beleggers lijken dat te denken. Ze verkochten maandag niet alleen hun chipaandelen, maar stapten ook massaal uit de Europese en Amerikaanse energiebedrijven. Het Amerikaanse energiebedrijf Constellation Energy, dat van plan is om aanzienlijke energiecapaciteit voor AI te bouwen, kelderde met meer dan 20 procent. Het Duitse energiebedrijf Siemens Energy verloor ook een vijfde aan beurswaarde.

Eletriciteitsverbruik

Volgens het Internationaal Energie Agentschap (IEA) zijn datacenters goed voor ongeveer 1 procent van het wereldwijde elektriciteitsverbruik. Het IEA verwacht dat het wereldwijde verbruik door datacenters volgend jaar kan verdubbelen ten opzichte van 2022 en ongeveer gelijk zal zijn aan het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van Japan. Het Amerikaanse ministerie van Energie denkt dat het verbruik van datacenters tegen 2028 kan oplopen tot 12 procent van het totale verbruik in de VS. In 2023 was dat ruim 4 procent.

“DeepSeek illustreert de bedreiging die een efficiëntere rekenkracht vormt voor elektriciteitsproducenten”, zei energiestrateeg Travis Miller van Morningstar. “We geloven nog steeds dat datacenters en het thema van elektrificatie positief zullen zijn voor de sector. Maar de marktverwachtingen voor het elektriciteitsverbruik door datacenters waren te ver doorgeschoten.”

A8 tot na middernacht dicht door gekantelde vrachtwagen met klei [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio | Michel van Bergen

ZAANSTAD-ASSENDELFT – De A8 richting Zaandam blijft naar verwachting tot na middernacht dicht doordat daar dinsdagochtend een vrachtwagen met klei kantelde, meldt Rijkswaterstaat (RWS). Eerst was voorzien dat herstelwerkzaamheden zouden duren tot ongeveer 16.00 uur.

Het incident gebeurde ter hoogte van Zaanstad-Assendelft rond 08.30 uur. De kiepwagen was geladen met klei en dat belandde op de weg en in de berm. Een speciale wagen kwam eraan te pas om de verloren lading weg te scheppen.

“Daarnaast zijn 48 meter vangrail en het asfalt beschadigd en dat moet direct gerepareerd worden”, aldus RWS. De vangrail moet vervangen worden en het asfalt “uitgefreesd”. Tijdens de avondspits moet verkeer rekening houden met hinder door de herstelwerkzaamheden, zegt de wegbeheerder. Verkeer wordt bij Zaanstad-Westerkoog van de snelweg geleid. Verkeer richting Alkmaar wordt vanaf knooppunt Coenplein omgeleid via de A5 en A9.

Negentien vrachtwagens opengesneden op Duitse parkeerplaats langs A4

WEIMAR – In de nacht van maandag op dinsdag hebben onbekenden de zeilen van 19 vrachtwagens opengesneden op parkeerplaats Habichtsfang langs de Duitse A4 bij Weimar.

Volgens een verklaring van de politie is de hoogte van de schade op dit moment nog niet bekend. Uit hoeveel vrachtwagens ook daadwerkelijk iets is gestolen is op dit moment nog niet bekend.

Uit onderzoek blijkt dat de diefstal goed voorbereid was. Sporen tonen aan dat de daders hun vluchtauto achter de vangrail hadden geparkeerd om ongezien te blijven.

Ondanks een grootschalige zoektocht, waarbij tien politievoertuigen en een helikopter werden ingezet, zijn de daders nog niet gevonden.

Een vrachtwagenchauffeur ontdekte de diefstal toen hij rond 2:45 uur losse pallets zag liggen bij de uitrit van de parkeerplaats. Hij sloeg onmiddellijk alarm.

De politie onderzoekt de zaak verder en roept getuigen op om zich te melden.

Trump benadrukt forse importheffingen te willen

WASHINGTON – Donald Trump heeft benadrukt dat hij van plan is forse importheffingen in te voeren voor tal van producten die de Verenigde Staten binnenkomen. De Amerikaanse president sprak eerdere mediaberichten tegen dat de nieuwe minister van Financiën, Scott Bessent, werkt aan een tarief van 2,5 procent dat vervolgens geleidelijk zal stijgen.

“Ik heb iets in gedachten, maar ik voer ze nog niet in. Het zal genoeg zijn om ons land te beschermen”, zei Trump, die niet gelooft dat Bessent een mondiaal tarief van 2,5 procent wil. Trump benadrukte dat hij een “veel hoger” tarief wil.

Eerder deze week kondigde Trump ook importheffingen op chips, farmaceutische producten, staal, koper en aluminium aan. De Republikein wil het Amerikaanse handelstekort met andere landen wegwerken door bedrijven vooral in de VS te laten produceren. Naast de heffingen aan de grens moeten lagere belastingen op Amerikaanse bodem daarvoor zorgen.

In de eerste week na zijn aantreden was op de financiële markten nog enige opluchting omdat de Republikein milder leek over handelstarieven. Zijn recente opmerkingen ondermijnen die hoop op minder handelsconflicten.

×