Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 20:06 uur
Home Blog Pagina 182

3,5 jaar cel voor man die eigen moeder doodde

UTRECHT – Een 52-jarige man uit Polen is door de rechtbank Midden-Nederland veroordeeld tot 3,5 jaar cel voor het doden van zijn eigen moeder. De man doodde zijn moeder door haar neus en mond dicht te drukken met een broek.

Op 16 april 2024 stond een man op een steiger bij een flatgebouw in Utrecht. Hij riep dat hij dood wilde omdat hij zijn moeder had gedood. Even later trof de politie in de woning van de verdachte zijn overleden moeder aan, haar gezicht bedekt met een kledingstuk.

Uit forensisch onderzoek bleek dat zij door smoren om het leven is gekomen, waarbij de verdachte met een broek haar neus en mond met kracht heeft dichtgedrukt en dichtgehouden.

14 jaar geleden haalde de verdachte, die zelf 19 jaar in Nederland woont, zijn moeder naar Nederland omdat haar gezondheid achteruit ging. Gedurende die 14 jaar woonde de verdachte samen met zijn moeder en verzorgde hij haar. Zes maanden voor de dood van zijn moeder moesten zij hun woning verlaten. Ze verhuisden naar een kleine kamer in een woning die zij deelden met vijf andere bewoners.

De moeder van verdachte vertoonde al een tijd tekenen van dementie, maar in de laatste zes weken voor haar dood ging het steeds slechter met haar gezondheid. Ze kon niet meer alleen gelaten worden, omdat ze vaak in paniek raakte, schreeuwde en de verdachte soms niet meer als haar zoon herkende. De medebewoners klaagden over de geluidsoverlast bij de verdachte. Zo’n zes weken voor de dood van zijn moeder nam de verdachte ontslag bij zijn werkgever, omdat hij zijn moeder helemaal niet meer alleen kon laten. Vanaf dan zorgde hij fulltime voor zijn moeder.

In de nacht van 16 april, zo verklaarde de verdachte, was zijn moeder weer in paniek geraakt, bleef zij schreeuwen en herkende zij hem niet. Het lukte verdachte niet om haar stil te krijgen en hij was bang dat zijn medebewoners wakker zouden worden. Hierdoor werd hij steeds wanhopiger.

De verdachte verklaarde dat hij met zijn hand alleen de mond van zijn moeder dichthield, maar daar gaat de rechtbank op basis van de bewijsmiddelen niet in mee. Zo bleek dat er een broek in de mond van moeder was gestopt en dat de moeder zowel letsel aan haar neus als mond had.

Uit het rapport van de patholoog volgt dat het letsel waarschijnlijk door smoren is ontstaan. De rechtbank is van oordeel dat verdachte met het dichtdrukken van de neus en mond de aanmerkelijke kans heeft aanvaard dat zijn moeder kwam te overlijden. Uit het dossier wordt duidelijk dat de hele situatie steeds zwaarder werd voor de verdachte en dat hij hieronder leed. De rechtbank neemt dit bij het opleggen van de straf in strafverminderende zin mee.

De officier van justitie eiste een celstraf van 6 jaar, maar de rechtbank weegt de omstandigheden waaronder de doodslag werd begaan anders dan de officier en komt daarom tot een lagere gevangenisstraf dan geëist. De verdachte wordt veroordeeld tot een gevangenisstraf van 3,5 jaar voor de doodslag op zijn moeder.

Bakker Barendrecht breidt uit met state-of-the-art verscentrum voor verse groente en fruit

RIDDERKERK – Bakker Barendrecht, onderdeel van Greenyard, begint deze week met de bouw van een nieuw centrum voor verse groente en fruit in Ridderkerk. In het state-of-the-art gebouw worden de nieuwste technologische innovaties toegepast voor verse groente en fruit, op het gebied van warehousing, verpakken en rijpen. Voorbeelden hiervan zijn de toepassing van mechanisatie in warehousing en verspakkettenproductie en vernieuwde productielijnen voor specialistische fruitcategorieën als druiven, citrus en zachtfruit.

Ook krijgt de locatie het grootste hypermoderne rijpcentrum van Europa met meer dan 150 rijpcellen. Hiermee loopt Bakker als food & tech bedrijf voorop in productspecialisme en procesinnovatie. Zo kan het de beste kwaliteit lekkere en gezonde groente en fruit leveren aan haar strategische partners Albert Heijn, Delhaize, Albert en Koninklijke Vezet.

Het nieuwe verscentrum komt naast de bestaande locatie Laurierweg en krijgt een oppervlakte van maar liefst 55.600 vierkante meter. Het wordt gebouwd volgens de BREEAM Excellent certificering waarmee het voldoet aan de nieuwste, zeer hoge eisen op het gebied van duurzaamheid. Hierbij wordt onder andere rekening gehouden met materiaalkeuze, energie-efficiëntie en een goed binnenklimaat. Vanaf medio 2026 neemt Bakker de nieuwe locatie gefaseerd in gebruik.

Strategisch partnership, innovatie en kwaliteit

Maarten van Hamburg, Managing Director Bakker divisie: “Bakker Barendrecht werkt al 65 jaar als strategisch partner nauw samen met Albert Heijn. Ook met Delhaize in België en Albert in Tsjechië heeft Bakker een jarenlang strategisch partnership. Door deze langdurige partnerships met onze klanten en onze telers leveren we dagelijks de beste kwaliteit verse groente en fruit voor meer dan 10 miljoen consumenten. Met de bouw van het nieuwe verscentrum op Dutch Fresh Port in Ridderkerk investeren we in innovatie, kwaliteit, duurzaamheid en efficiëntie, en kunnen we nog beter inspelen op de groeiende vraag naar lekkere en gezonde groente en fruit. Zo maken we samen impact op het eten van morgen.”

Jan Willem Balk, Directeur Sourcing bij Albert Heijn: “Vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ wil Albert Heijn een bijdrage leveren aan een gezonde, duurzame en sociale samenleving. Door te blijven investeren in duurzaamheid en kwaliteit, kunnen we onze klanten continu de beste en lekkerste producten bieden. De bouw van het nieuwe centrum van Bakker Barendrecht stelt ons als strategische partner in staat om nog beter in te spelen op de groeiende klantbehoefte naar lekker, vers en gezond groente en fruit.”

Het verscentrum wordt gebouwd op Nieuw Reijerwaard. Nieuw Reijerwaard is onderdeel van het overkoepelende Dutch Fresh Port, het meest duurzame agro-vers foodlogistieke cluster van Europa.

BMN breidt duurzaam wagenpark uit met elektrische vrachtwagen voor stedelijke logistiek

UTRECHT – BMN versterkt het duurzaamheidsprogramma in de regio Midden-Nederland met de toevoeging van een volledig elektrische vrachtwagen, inclusief een elektrische meeneemheftruck, aan het wagenpark. Naast de inzet van een waterstofvrachtauto in Noord-Nederland en het landelijk rijden op HVO, wordt nu verder geïnvesteerd in elektrische mobiliteit voor het distributiecentrum in Nieuwegein. Deze stap onderstreept de toewijding aan een emissievrije toekomst in stedelijke logistiek.

Duurzame innovatie

De elektrische vrachtwagen voldoet aan de hoogste milieustandaarden en biedt dezelfde prestaties als een dieseltruck van vergelijkbare omvang. De truck beschikt over een accu met een capaciteit van 450 kWh, waarmee een volledige lading voldoende is om een werkdag te volbrengen. Met een geschatte actieradius van minimaal 250 kilometer en een jaarlijkse CO₂-reductie van circa 45 ton, draagt deze innovatie bij aan een schonere en gezondere leefomgeving.

Impact op stedelijke logistiek

De nieuwe truck wordt voornamelijk ingezet in de binnenstad van Utrecht en omliggende regio’s. Dit garandeert zero-emissie leveringen in milieuzones, terwijl de geluidsarme werking zorgt voor minder overlast in stedelijke gebieden. De truck voldoet bovendien aan de strengere zero-emissienormen die vanaf 2030 van kracht worden, waardoor klanten toekomstbestendig kunnen opereren.

Samenwerking met toonaangevende partners

Voor de ontwikkeling en implementatie van de elektrische truck is samengewerkt met gerenommeerde partners, waaronder Volvo Trucks, Hiab (voor de elektrische meeneemheftruck) en carrosseriebouwer De Poel uit Emmen. Eneco leverde de laadpaal en Lomans was verantwoordelijk voor de voedingskabel en infrawerkzaamheden. Deze samenwerking heeft geleid tot een volledig geïntegreerde en duurzame logistieke oplossing.

Bijdrage aan duurzame logistiek

De introductie van deze elektrische vrachtwagen is een logische stap in de ambitie om koploper te zijn in duurzame logistiek. Door te investeren in zero-emissietechnologie wordt bijgedragen aan de energietransitie en de reductie van CO₂-uitstoot in de bouwsector. In de komende maanden zullen meer elektrische voertuigen worden ingezet, in lijn met de toenemende invoering van zero-emissiezones en bredere duurzaamheidsdoelstellingen.

Praktische voordelen en toekomstvisie

Naast de milieuvoordelen biedt de truck ook praktische voordelen, zoals stillere leveringen en verbeterde toegankelijkheid in drukke stedelijke gebieden. Dit maakt het mogelijk om zelfs buiten reguliere werktijden efficiënt en geruisloos te laden en lossen.

De elektrische vrachtwagen is operationeel sinds 23 januari 2025 en zal dagelijks circa 250 kilometer rijden in de regio Utrecht. Dit versterkt de positie als duurzame partner in de bouwsector, met een duidelijke focus op een emissievrije toekomst.

Laagste aantal Tesla’s in Nederland verkocht in anderhalf jaar

BUNNIK – Het aantal in Nederland verkochte Tesla’s is afgelopen maand door een forse daling op het laagste niveau in anderhalf jaar uitgekomen. Volgens branchevereniging BOVAG werden er in januari ruim 900 nieuwe elektrische auto’s van het merk verkocht, tegenover bijna 6000 een maand eerder en ruim 1600 in januari vorig jaar. In juli 2023 lag het aantal voor het laatst lager.

Volgens een woordvoerder van BOVAG zijn december en januari altijd “gekke maanden” in de autobranche door onder meer wijzigingen in belasting- en subsidieregels, dus dan komen grote verschillen vaker voor. Maar nu wijken de Tesla-verkopen sterk af van de rest van de markt voor elektrische auto’s, die afgelopen maand ongeveer gelijk bleef. Ook werden in elke maand vorig jaar duidelijk meer Tesla’s verkocht dan afgelopen maand.

BOVAG vindt het nog te vroeg om conclusies te verbinden aan de cijfers. In Frankrijk was er in januari ook een flinke daling, van 63 procent, terwijl er ook daar ongeveer evenveel elektrische auto’s werden verkocht. Vorig jaar daalde het aantal verkopen van Tesla wereldwijd voor het eerst in ruim tien jaar, met 1,1 procent. De concurrentie neemt al jaren toe.

Topman Elon Musk is de afgelopen maanden nadrukkelijker in de belangstelling komen te staan. De miljardair speelde een belangrijke rol in de verkiezingscampagne van Donald Trump. Ook sprak hij openlijk zijn steun uit voor de Duitse radicaalrechtse partij AfD en kreeg hij te maken met kritiek op de manier waarop hij socialemediaplatform X leidt. Het is nog niet duidelijk of consumenten daarop reageren.

BBB’er Helder: vanaf dag één onoverbrugbare meningsverschillen

DEN HAAG – Scheidend Tweede Kamerlid Lilian Helder (BBB) had “onoverbrugbare meningsverschillen” met haar partijleider Caroline van der Plas, en dat was “vanaf dag één” al het geval. Dat zegt Helder in een toelichting op haar aangekondigde vertrek als parlementariër.

Terugkijkend heeft Helder spijt dat zij zich na haar besluit om niet langer Kamerlid te willen zijn voor de PVV, nog liet overhalen om bij BBB verder te gaan. “Ik had eigenlijk al afscheid genomen”, zegt ze. Toch besloot zij in te gaan op het verzoek van Van der Plas om BBB met haar “parlementaire ervaring” te helpen.

Bij de totstandkoming van het hoofdlijnenakkoord met PVV, VVD en NSC was Helder niet betrokken. Zij vindt dat de nieuwe coalitie daarin veel te weinig geld uittrekt voor politie en justitie. Zij kaartte dat aan bij Van der Plas. “En toen was het verwijt dat ik de partij zou opblazen als ik niet zou tekenen.” Uiteindelijk tekende ze niet.

Helder raakte bovendien een groot deel van haar portefeuille kwijt aan Marieke Wijen-Nass. Die had als voormalig advocaat en officier van justitie ook belangstelling voor justitieonderwerpen. “Dat begrijp ik wel”, zegt ze. “Maar het was niet de afspraak.”

Op de dag voor het kerstreces kreeg Helder bovendien te horen dat BBB niet zou deelnemen aan de debatten over het nieuwe Wetboek van Strafvordering. Zij had zelf veel tijd gestoken in de voorbereiding in commissieverband van dit zeer omvangrijke wetgevingstraject.

Helder was sindsdien afwezig. Ziek, volgens BBB, zelf zegt zij dat zij thuis hard aan het werk was om alsnog de wetsbehandeling in de Tweede Kamer voor te bereiden. Dat bleek onbegonnen werk. Zij besloot daarop alleen het onderdeel dat de politie betreft “eruit te lichten”, en na dat debat op te stappen.

Helder stelde Van der Plas vooraf niet op de hoogte. Niet uit wraak, bezweert zij, maar: “ik vond dat ik wel een keer echt recht heb op mijn eigen moment”. Dat BBB’ers zeggen verrast te zijn door haar besluit, verbaast haar. “Dan heb je niet goed op zitten letten.”

“Er is weinig onderling vertrouwen in de fractie”, aldus Helder. “Afspraken worden niet nagekomen en er worden ad- hocbeslissingen genomen. We zitten mekaar in de weg.”

Vrachtwagen geschaard en tegen de vangrail op A7 [+foto’s]

Foto: RVP Media

WIJDEWORMER –  Maandagmiddag omstreeks 14.30 uur heeft er op de A7 bij Wijdewormer een eenzijdig ongeval plaatsgevonden met een vrachtwagen.

De vrachtwagen reed over de A7 vanaf Zaandam richting Purmerend toen deze, volgens Rijkswaterstaat, een klapband kreeg en de chauffeur de macht over het stuur verloor. De vrachtwagen kwam vervolgens in de vangrail tot stilstand.

De chauffeur van de vrachtwagen raakte niet gewond door het ongeval, vanwege het ongeval zijn twee rijstroken afgesloten vanaf knooppunt A7/A8 richting Purmerend.

Een bergingsbedrijf is momenteel onderweg om de vrachtwagen te gaan bergen, dit zal naar verwachting nog enige tijd duren. De vrachtwagen zou zijn geladen met 22 ton levensmiddelen.

Twee minderjarigen jongens opgepakt voor brandstichting bij transportbedrijf Van Bakel en Zn.

Foto: SQ Vision

OSS – In de nacht van zaterdag 30 november op zondag 1 december 2024 woedde een grote brand bij een transportbedrijf aan de Tubantenweg in Oss. Vier vrachtwagencombinaties gingen in vlammen op en slechts door een muur gescheiden van de vlammen lagen mensen te slapen. De schade loopt in de tonnen. Maandag 3 februari hield de politie twee 15-jarige jongens uit Oploo en Boxmeer aan, die ervan worden verdacht de brand te hebben gesticht.

Op bewakingsbeelden was te zien dat op het moment dat de brand uitbrak twee personen vanaf het hekwerk van het terrein wegliepen. De politie ging ervan uit dat dit tweetal meer moest weten van deze brandstichting.

Een uitgebreid rechercheonderzoek, waarin onder andere meer bewakingsbeelden werden bekeken en er getuigen werden gehoord, leidde tot de verdenking van de nu aangehouden jongens.

Het motief achter deze brandstichting is vooralsnog niet bekend. De politie houdt er echter rekening mee dat het jeugdige tweetal door een andere, nog onbekende verdachte geronseld is om de brand te stichten. Een fenomeen dat de politie vaker ziet. “We sluiten daarom niet uit dat er meer aanhoudingen in dit onderzoek zullen volgen”, aldus de politie.

Grote brand

In die nacht, even na half twee, werd een brand gemeld bij dit transportbedrijf. Toen de brandweer arriveerde hadden de vlammen al flink om zich heen gegrepen en stonden er vier vrachtwagens in brand.

Ook een losstaande oplegger vatte vlam en de brand sloeg over naar de loods waar de voertuigen naast stonden. De brandweer kon voorkomen dat de loods helemaal afbrandde, maar enkele vrachtwagens die binnen stonden raakte wel beschadigd.

Foto: SQVision

In een pand vlak naast de brandende vrachtwagens lagen op dat moment enkele mensen te slapen. Gelukkig vielen er geen gewonden.

Ondernemersorganisaties uiten zorgen over handelsbeleid Trump

Export

DEN HAAG – Ondernemersorganisaties VNO-NCW en evofenedex zijn bezorgd over het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump. Hij kondigde afgelopen weekend importheffingen tegen Mexico, Canada en China aan en dreigde ook snel met heffingen tegen de Europese Unie te komen. Volgens VNO-NCW heeft Trump daarmee de “eerste stappen” richting een handelsoorlog gezet. “Deze ontwikkeling kan verstrekkende gevolgen hebben voor de internationale handel.”

VNO-NCW stelt dat geen enkel land baat heeft bij een handelsoorlog, omdat die uiteindelijk alleen maar verliezers zou kennen. Importtarieven tegen de EU zullen volgens de ondernemersorganisatie aanzienlijke gevolgen hebben voor de Europese economie. De EU heeft al gezegd te zullen reageren door importheffingen op Amerikaanse goederen in te voeren.

“Nederlandse bedrijven maken zich logischerwijs zorgen over de voorgenomen hoge importtarieven en zij bereiden zich hier momenteel zo goed mogelijk op voor. Het is van groot belang dat we eensgezind zijn in Europa en hierin gezamenlijk optrekken. Daarbij letten we er scherp op dat de specifieke Nederlandse belangen goed geborgd zijn. De veranderende Amerikaanse handelspolitiek versterkt nog meer de noodzaak en urgentie dat we in Europa en Nederland blijven werken aan de eigen economische concurrentiekracht en een aantrekkelijk investeringsklimaat”, aldus VNO-NCW.

Aftakeling

Evofenedex, de ondernemersorganisatie voor handel en logistiek, is bezorgd over een “aftakeling” van het internationale handelssysteem. “Als kleine handelsnatie die een substantieel deel van haar inkomsten met internationale handel verdient, is open, eerlijke en duurzame wereldhandel voor Nederlandse handels- en productiebedrijven essentieel”, zegt beleidsadviseur Casper Roerade. “De aangekondigde importheffingen duwen het gemiddelde Amerikaanse tarief naar boven de 10 procent, ongekend sinds de Tweede Wereldoorlog.”

Roerade voegt toe dat een eventuele vergelding “robuust, proportioneel en de-escalerend” moet zijn. “Het verbeteren van de Europese concurrentiekracht en versterkte inzet op handelsdiplomatie om onze handelsstromen te diversifiëren is op langere termijn nog altijd het beste antwoord op agressief buitenlands handelsbeleid.”

ING heeft eerder berekend dat bij een universele Amerikaanse tariefverhoging naar minimaal 10 procent op alle Europese producten ruim 6 procent van de totale goederenexportwaarde van Nederland te maken krijgt met directe tariefverhogingen.

Vicevoorzitter aan FNV-top: kom op voor vals beschuldigde collega

UTRECHT – Vicevoorzitter Kitty Jong van de FNV roept haar collega’s en medebestuursleden op zich uit te spreken tegen beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag aan het adres van medebestuurder Zakaria Boufangacha. Trouw berichtte als eerste over een melding binnen de bond. “De inhoud was vals en raakte kant noch wal”, stelt Jong. “Bij dit soort voorvallen moet alles erop gericht zijn om degene die beschadigd is te beschermen. Maar dat gebeurt nu niet.”

Het FNV-bestuur werd op 24 januari geïnformeerd over de melding. Maar al snel bleek volgens Jong dat deze vals was. “Dat is in de richting van Zakaria en mensen in het algemeen bestuur bevestigd”, legt Jong uit. Boufangacha zou de ene dag hebben gehoord over de melding en al een dag later zijn gebeld dat er toch niets aan de hand was. Daarop besloot de bestuurder zelf naar buiten te treden, volgens Jong als klokkenluider. “Hij zat met een heleboel vragen hoe dit heeft kunnen gebeuren en wil opheldering.”

Nadat de melding bekend was geworden, heeft Jong onder andere voorzitter Tuur Elzinga opgeroepen zich uit te spreken. Maar tegenover Trouw en de Volkskrant had Elzinga nog niet inhoudelijk gereageerd. De melding is bovendien gedaan aan de vooravond van de voorzittersverkiezing, waarvoor Boufangacha zich verkiesbaar wil stellen. Ook zijn er verkiezingen voor het bestuur en het ledenparlement. “Deze melding valt moeilijk los te zien van de aankomende verkiezingen”, zegt Jong, die zelf niet meedingt naar het voorzitterschap.

‘Proces goed en zuiver doorlopen’

De FNV-bestuurder begrijpt dat er inmiddels onderzoek wordt gedaan in opdracht van de raad van toezicht. De valse aantijging wordt wel genoemd in de onderzoeksopdracht, die volgens Jong verder complex was geformuleerd. “Het is essentieel dat wij dit proces zuiver en goed doorlopen. Als de verkiezingen daarvoor uitgesteld moeten worden dan lijkt me dat nog de minst vervelende consequentie. De onderste steen moet boven.”

Jong spreekt zich nu publiekelijk uit, omdat zij in het bestuur verantwoordelijk is voor de portefeuille grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast zit ze in de Maatschappelijke AdviesRaad (MAR) van het Huis voor Klokkenluiders. Volgens haar gaat het hier om een klassieke klokkenluiderszaak. “Er moet onderzocht worden wie melding heeft gedaan en waarom”, zegt Jong. “Het moet zo snel als mogelijk duidelijk worden wie de goede naam van Zakaria heeft besmeurd.”

BBB-Kamerlid Lilian Helder verlaat Tweede Kamer

DEN HAAG – BBB-Tweede Kamerlid Lilian Helder verlaat binnenkort de Tweede Kamer. Ze zei dat maandag tijdens een debat over justitie. Tijdens haar inbreng zei ze dat “dit vrijwel zeker” haar laatste vergadering zou zijn. Over de reden zei ze niets.

BBB-Kamerlid Henk Vermeer, de rechterhand van partijleider Caroline van der Plas, zei desgevraagd dat Helder de fractie niet vooraf op de hoogte heeft gesteld van haar vertrek. Hij hoopt haar daar snel over te kunnen spreken. “Ik wil heel graag weten wat haar overwegingen zijn.”

Helder zat al enkele weken ziek thuis, zei Vermeer. Ze kampte volgens hem eerder met “medische klachten”, die vlak voor het kerstreces weer opspeelden. Op vragen over mogelijke strubbelingen binnen de BBB-fractie wilde het Kamerlid niet ingaan.

Opvolger

Martin Oostenbrink is volgens Vermeer de beoogde opvolger van Helder. De 37-jarige rijksambtenaar “staat klaar om te starten”, zodra Helder haar vertrek ook officieel heeft aangekondigd.

De 51-jarige Helder was eerder Kamerlid voor de PVV. Ze werd in juni 2010 Kamerlid voor die partij en stapte in september 2023, vlak voor de verkiezingen, opeens over naar de BBB. Ze stond daar vijfde op de kandidatenlijst. Helder zei destijds dat ze zich om “persoonlijke en inhoudelijke redenen” niet opnieuw beschikbaar stelde voor de PVV.

Helder was niet het enige Kamerlid dat zich in die periode aansloot bij BBB, die toen hoog stond in de peilingen. Ook de JA21-Kamerleden Nicki Pouw-Verweij en Derk Jan Eppink deden dat, omdat ze het niet eens waren met de koers van hun partij.

Utrecht uit bij minister zorgen over vierde aanvliegroute Schiphol

UTRECHT – De provincie Utrecht maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de luchtruimherziening, en dan vooral over het plan een vierde aanvliegroute naar Schiphol in te stellen. In een brief aan minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft gedeputeerde Huib van Essen dat het “niet acceptabel” is als er door de extra aanvliegroute meer hinder ontstaat voor de huidige en toekomstige bewoners van de provincie. Ongeveer twintig Utrechtse gemeenten hebben hun handtekening onder de brief gezet.

Vliegverkeer met bestemming Schiphol nadert de luchthaven nu nog vanaf drie plekken. Om het luchtruim efficiënter te maken, wil de minister daar een vierde aanvliegroute aan toevoegen over vermoedelijk de provincies Utrecht, Gelderland en Noord-Holland.

In de brief aan Madlener schrijft de provincie dat ze achter het streven van het kabinet staat om de geluidsoverlast te beperken en andere maatregelen te nemen voor mensen die in de buurt van vliegvelden wonen. Utrecht voegt eraan toe dat ook rekening moet worden gehouden met inwoners van gebieden die verder van de luchthavens liggen. “Als provincie zetten we ons hard in voor een betere leefomgeving op de grond. We gaan ervan uit dat het Rijk deze verantwoordelijkheid pakt als het gaat om de ontwikkelingen in de lucht.”

Effecten luchtruimherziening

Om tot betere keuzes te komen, “waarbij de leefbaarheid en de staat van de natuur minder in het geding komen”, vraagt de provincie de effecten van een luchtruimherziening ook voor de Utrechtse regio in beeld te brengen en de analyse daarvan naar de Tweede Kamer te sturen. Volgens de ondertekenaars van de brief lijkt het erop dat in de discussie over de nieuwe indeling van het luchtruim het aantal vliegbewegingen buiten beschouwing wordt gehouden. Provincie en gemeenten zouden dat liever anders zien. Ze schrijven dat “de impact van een nieuw ontwerp van het luchtruim niet is los te zien van hoe intensief nieuwe routes worden gebruikt.”

Stichting Stop4deroute houdt dinsdagmiddag vanaf 14.00 uur een manifestatie op het Anna van Buerenplein in Den Haag om te protesteren tegen het instellen van een vierde aanvliegroute. Ook gaan de actievoerders op de publieke tribune van de Tweede Kamer zitten om een commissiedebat over de luchtvaart te volgen. Volgens de stichting krijgen 1,3 miljoen mensen door de nieuwe route te maken met extra overlast van dalende vliegtuigen.

Transport in Nood probeert zaak Londense boetes te schikken

WEESP – Belangenorganisatie Transport in Nood probeert een zaak rond boetes voor het rijden in milieuzones in Londen te schikken met de Londense transportautoriteit Transport for London (TfL). Dit meldt directeur Antonio Oliveira van Transport in Nood. Volgens hem onderhandelen de partijen nu over een schikkingsvoorstel.

In november werd bekend dat Nederlandse vrachtwagenchauffeurs de bijna 3 miljoen euro aan boetes waarschijnlijk niet hoeven te betalen. Transport in Nood en TfL hadden hierover een akkoord bereikt.

Advocaat Kevin Vierhout zei dat TfL heeft erkend dat de bijna 3000 boetes onrechtmatig zijn opgelegd. De partijen moeten nog wel tot overeenstemming komen over de ongeveer 130.000 euro aan boetes die Nederlandse chauffeurs al hadden betaald en de advocaatkosten.

Als Transport in Nood en TfL er niet uit kunnen komen, komt de zaak voor de Britse rechter.

Volgens Oliveira zijn voorstellen gedaan vanuit beide partijen, maar hij wil niet zeggen wat die inhouden. “We zijn nog niet klaar, we moeten afwachten.” Hij verwacht binnen vier weken meer duidelijkheid te hebben hierover. Of de partijen eruit zullen komen, weet hij nog niet.

Zimbabwaanse vrachtwagenchauffeurs in Europa in opstand tegen uitbuiting

Foto: Global Transporte | Facebook

Een groep Zimbabwaanse vrachtwagenchauffeurs is in verschillende Europese landen in staking gegaan vanwege slechte arbeidsomstandigheden en het niet uitbetalen van beloofde lonen. De chauffeurs, werkzaam voor Global Transporte Slovakia, een Slowaakse onderaannemer van het Duitse transportbedrijf Hegelmann Group, eisen gerechtigheid na ervaringen van intimidatie en bedreigingen.
Chauffeurs eisen loon en betere arbeidsomstandigheden

Een 39-jarige chauffeur uit Zimbabwe, kwam in augustus naar Slowakije met de hoop een beter leven op te bouwen voor zijn gezin. Hij betaalde, volgens eigen zeggen, 1200 dollar aan een bemiddelingsbureau en nog eens 250 dollar voor Slowaakse papieren.

Sinds zijn eerste rit op 5 oktober zegt hij onafgebroken gewerkt te hebben, zonder zijn vrachtwagen te kunnen verlaten voor de wettelijk verplichte rustperiodes. Zijn loon bedroeg slechts 25 tot 30 euro per dag, waarvan hij ook de tolgelden moest betalen. Terwijl hem 1500 euro per maand beloofd was.

Na maanden van slechte behandeling hadden de chauffeur en zijn collega’s er genoeg van. Zij legden in meerdere landen, waaronder Duitsland, Frankrijk en Italië, hun werk neer. De chauffeur zelf bevond zich op een parkeerplaats aan de A3 bij Würzburg en eiste betaling van achterstallig loon voordat hij verder zou rijden.

Ontvoering en intimidatie

Wat volgde leek op een misdaadfilm. Op een avond kwamen meerdere mannen in een busje naar de parkeerplaats en eisten dat de chauffeur zijn vrachtwagen zou overdragen. Toen hij weigerde, dreigden zij hem naar Tsjechië te brengen en vervolgens naar Afrika uit te zetten. De volgende ochtend probeerden dezelfde mannen zijn cabine binnen te dringen. De chauffeur wist de politie te bellen, die de mannen aanvankelijk wegstuurde, maar later keerden ze terug. Uiteindelijk werd hij onder dwang meegenomen en reden zij zijn vrachtwagen weg. Dankzij een noodoproep via een vakbondscontact kon de politie het voertuig onderscheppen. Een van de mannen werd aangeklaagd voor wederrechtelijke vrijheidsberoving, maar de anderen bleven onbestraft.

Stakingen en represailles in Frankrijk

De protesten verspreidden zich ook naar Frankrijk, waar drie andere Zimbabwaanse chauffeurs het werk neerlegden. Brighton Jonasi, een van hen, bevond zich op een rustplaats nabij Parijs, waar hij slachtoffer werd van intimidatie. Vier mannen ontvreemdden zijn tankpas en zin vrachtwagen werd onklaar gemaakt waardoor hij niet meer kon rijden en zat hij vast in de kou, zonder werkende verwarming of koelkast. “Ik heb honger, ik ben bang en ik weet niet wat er gaat gebeuren,” verklaarde hij aan de Franse krant Le Monde.

De chauffeurs, die naar Europa kwamen met de belofte van een maandsalaris van 1500 tot 2200 euro, voelen zich bedrogen. De vakbond Verdi en de stichting RTTD bevestigen dat sommigen van hen niet meer dan 30 euro per dag ontvangen. Global Transporte Slovakia ontkent de beschuldigingen en beweert de wettelijke lonen en rustperiodes te respecteren.

Scholz: EU kan reageren op heffingen Trump

BRUSSEL – De Europese Unie is economisch sterk genoeg om te reageren op mogelijke handelstarieven door de Amerikaanse president Donald Trump. Dat zei de Duitse bondskanselier Olaf Scholz op een top in Brussel. Volgens Scholz moet het doel wel zijn om samen te werken met de Verenigde Staten op het gebied van handel.

“Het is duidelijk dat we als een sterk economisch blok onze eigen toekomst vorm kunnen geven en kunnen reageren op handelsbesluiten. Maar het perspectief en doel moeten zijn dat zaken resulteren in samenwerking”, aldus Scholz.

De Franse president Emmanuel Macron zei dat Europa voor zichzelf moet opkomen als Trump heffingen oplegt en daarmee de EU aanvalt op handelsgebied. Hij zei ook dat door recente uitspraken van Trump de EU sterker en meer verenigd wordt.

EU-buitenlandchef Kaja Kallas verklaarde in Brussel dat handelsoorlogen geen winnaars kennen en dat “wij Amerika nodig hebben en Amerika ons nodig heeft”.

De Poolse premier Donald Tusk noemde handelsoorlogen “dom en onnodig” en zei dat er alles aan moet worden gedaan om die te voorkomen. Polen is momenteel voorzitter van de EU.

De Ierse premier Michael Martin gaf aan dat protectionisme alle burgers raakt, waar ze ook verblijven. Hij roept de EU en de VS op om constructief samen te werken rond handel. De Finse premier Petteri Orpo gaf aan dat Europa moet onderhandelen met Trump over handel.

De minister-president van Luxemburg Luc Frieden zei dat als de VS echt een handelsoorlog willen, ze die kunnen krijgen. Volgens hem is Europa niet zwakker dan de VS. Frieden zei wel dat het beter is om goede handelsrelaties te hebben, want handelsoorlogen zijn volgens hem slecht voor iedereen.

Bronnen: Trump en Poetin spreken mogelijk in VAE of Saudi-Arabië

MOSKOU – Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten worden op dit moment overwogen als plek voor een ontmoeting tussen de Amerikaanse president Donald Trump en zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin. Dat zeggen Russische bronnen tegen persbureau Reuters.

Trump zei dit weekend dat hij binnenkort met Poetin wil spreken, onder meer over de oorlog in Oekraïne. Poetin gaf eerder al aan dat hij openstaat voor een gesprek met de nieuwe Amerikaanse president.

Volgens Reuters zijn hoge Russische ambtenaren de afgelopen weken naar Saudi-Arabië en de VAE gereisd, maar zouden nog niet alle betrokken diplomaten ervan overtuigd zijn dat het een goede plek is voor een ontmoeting. Beide landen in het Midden-Oosten hebben militaire banden met de Verenigde Staten.

×