Clicky

dinsdag 6 mei 2025 - 17:01 uur
Home Blog Pagina 181

Staat mocht onderzoek doen naar Arib na meldingen wangedrag

DEN HAAG – Het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer en de hoogste ambtenaar mochten wel degelijk het onderzoek instellen naar voormalig Kamervoorzitter Khadija Arib, nadat er meldingen waren binnengekomen over grensoverschrijdend gedrag van haar. Dat oordeelt de rechter in een zogenoemde bodemprocedure.

Arib had de zaak aangespannen omdat het onderzoek in haar ogen onrechtmatig was. Haar advocaten Geert-Jan en Carry Knoops betoogden dat Kamerleden geen onderzoek mogen instellen naar andere Kamerleden. Ook stelden zij dat Arib geen werkgever was van de ambtenaren, want dat is immers de griffier als hoogste ambtenaar. Daarom was een dergelijk onderzoek in hun ogen niet geoorloofd. Tevens zeiden de advocaten dat Arib “lang de deur heeft opengehouden” voor medewerking, maar dat zij een halfjaar lang niets gehoord had van de onderzoekers.

Maar het presidium van de Tweede Kamer en de griffier vonden het onderzoek wel degelijk rechtmatig. De klachten tegen Arib waren in hun ogen zo ernstig, dat er geen andere optie was dan een onderzoek. Als dat er niet was gekomen, dan zou de Tweede Kamer haar zorgplicht naar de ambtenaren verzaken.

Reputatie

Volgens de rechter hadden het presidium en de griffier ook de plicht om de reputatie van Arib niet te beschadigen, maar die hebben zij volgens de rechtbank vervuld. Het onderzoek richtte zich alleen op de feitelijke juistheid van de meldingen, en niet op hoe Arib verder functioneerde als Kamerlid.

Ook heeft Arib voldoende gelegenheid gekregen om mee te werken aan het onderzoek. De advocaten van de Staat betoogden tijdens de zitting in oktober dat Arib zelf actief moeite deed om niet geïnformeerd te worden. Volgens hen heeft Arib minstens vier keer de mogelijkheid gekregen om haar kant van het verhaal te doen, maar saboteerde zij zelf telkens die kansen.

Beschuldigingen

Arib werd in twee brieven beschuldigd van het uitsluiten of negeren van kritische ambtenaren, het zich bemoeien met de ambtelijke organisatie en het hanteren van “negatief ervaren verbale omgangsvormen”. Volgens onderzoeksbureau Hoffman zijn van de zeventien beschreven situaties zestien “ondersteund door informatie die onderzoekers hebben verkregen”. Wel verliepen sommige gevallen anders dan beschreven, en is het niet zo dat ambtenaren zouden zijn ontslagen na valse aantijgingen door Arib.

De rechtbank oordeelt niet of de beschuldigingen tegen Arib waar zijn. Daarvoor zou een andere procedure nodig zijn.

Spaanse Grupo Primafrio vernieuwt wagenpark met 300 Mercedes-Benz Actros vrachtwagens

Grupo Primafrio, de toonaangevende internationale logistieke operator in Europa voor het wegtransport van tuinbouwproducten onder gecontroleerde temperatuur, blijft investeren in de vernieuwing van zijn wagenpark. Met de toevoeging van 300 Actros 1851 LS vrachtwagens met BigSpace-cabine van Mercedes-Benz Trucks onderstreept het bedrijf zijn toewijding aan veiligheid en efficiëntie.

Deze beslissing benadrukt de voortdurende inspanningen van Primafrio om geavanceerde logistieke en transportoplossingen te bieden, waarmee de bedrijfsvoering wordt geoptimaliseerd en de inzet voor duurzaamheid, technologische innovatie en het welzijn van werknemers wordt versterkt.

Op dit moment bestaat 30% van de vloot van Grupo Primafrio uit vrachtwagens van Mercedes-Benz Trucks, wat een langdurige samenwerking consolideert die teruggaat tot de jaren ‘70. Deze samenwerking heeft een cruciale rol gespeeld in de transformatie en optimalisatie van de bedrijfsactiviteiten.

De nieuwe Actros 1851 LS voertuigen zijn uitgerust met geavanceerde technologieën op het gebied van veiligheid, efficiëntie en comfort. Ze beschikken over rijassistentiesystemen zoals Active Brake Assist 5, bandenspanningscontrole en een voorspellend aandrijflijnbeheer, waarmee de rijstijl wordt aangepast aan het terrein voor een efficiënter brandstofverbruik.

Op het gebied van comfort biedt de BigSpace-cabine een ergonomisch ontworpen ruimte die het rijcomfort op lange afstanden maximaliseert. De intelligente indeling van de opbergruimtes en de geavanceerde technologie zorgen voor een optimale rijervaring.

Duurzaamheid speelt eveneens een sleutelrol in deze vlootvernieuwing, waarvan de gemiddelde leeftijd slechts 1,6 jaar bedraagt. Dankzij de integratie van MirrorCam-technologie kan de Actros 1851 LS tot 2% brandstof besparen, terwijl de nieuwste generatie OM471-motor het brandstofverbruik met 4% vermindert. Dit leidt tot een aanzienlijke verlaging van de CO₂-uitstoot, waarmee Primafrio zijn duurzaamheidsdoelstellingen ondersteunt.

Toewijding aan innovatie en duurzaamheid

“De samenwerking met Daimler Truck is essentieel voor de duurzame groei van ons wagenpark. Het stelt ons in staat om geavanceerde technologische oplossingen te implementeren die zorgen voor een hogere productiviteit, milieuvriendelijkheid en bovenal de veiligheid en het welzijn van onze chauffeurs. Dit gezamenlijke engagement weerspiegelt onze ambitie om efficiënter en verantwoord te opereren,” aldus José Esteban Conesa, voorzitter van Grupo Primafrio.

Antonio García-Patiño, voorzitter van Daimler Truck Spanje, voegt daaraan toe: “De uitstekende brandstofefficiëntie en prestaties van de nieuwe Mercedes-Benz Actros 1851 LS vrachtwagens die door Primafrio zijn aangeschaft, bevestigen onze toewijding om voertuigen te leveren die voldoen aan de hoogste eisen van de transportsector.”

De voortdurende vernieuwing van de vloot bij Grupo Primafrio maakt deel uit van een integrale strategie die in lijn is met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). Deze aanpak stelt het bedrijf in staat om een leidende rol te spelen in technologische innovatie binnen de logistiek en duurzaam transport, terwijl ook het welzijn van de werknemers wordt verbeterd. Daimler Truck Spanje is een cruciale partner in dit proces, met innovatieve oplossingen die Primafrio helpen om deze doelstellingen te realiseren.

Training voor maximale efficiëntie en veiligheid

Als onderdeel van zijn duurzaamheidsstrategie en met als doel de efficiëntie en veiligheid van chauffeurs te verbeteren, heeft Daimler Truck Spanje in samenwerking met Comercial Dimóvil in de regio Murcia een gespecialiseerde training verzorgd voor de chauffeurs van Grupo Primafrio. Tijdens deze training kregen de chauffeurs diepgaande kennis over de nieuwe Mercedes-Benz Actros 5 vrachtwagens, zodat zij optimaal gebruik kunnen maken van alle functies. De opleiding bestond uit zowel theoretische lessen als praktijkdemonstraties in de voertuigen zelf, onder begeleiding van trainers van Mercedes-Benz Trucks en het interne opleidingsprogramma van Grupo Primafrio. Dit initiatief draagt bij aan een veiliger en zuiniger rijgedrag, terwijl het brandstofverbruik en de emissies worden verminderd.

15-jarig slachtoffer busongeluk Zwartewaal overleden

VOORNE AAN ZEE – Het 15-jarige meisje dat op de intensive care belandde na een busongeluk in Zwartewaal (Zuid-Holland), is woensdagochtend in het Erasmus MC in Rotterdam overleden. Dat heeft haar familie bekendgemaakt.

De nabestaanden vragen media om met rust te worden gelaten om het verlies te kunnen verwerken.

Het meisje zat in een lijnbus die afgelopen donderdag in botsing kwam met een auto en daarna op zijn kant in een greppel terechtkwam. Ze werd pas na een halfuur gevonden, nadat een ander slachtoffer had gezegd dat dit meisje ook in de bus had gezeten.

Volgens de veiligheidsregio, die het woord voert namens de brandweer en de ambulancedienst, is door de hulpverleners “constant gevraagd of er nog mensen in de bus zaten”. De scholiere werd uiteindelijk gevonden “op een moeilijk bereikbare plek”. De bus lag half in een sloot en er was veel modder uit die sloot in de bus terechtgekomen, vertelt een woordvoerder. Het slachtoffer werd uiteindelijk onder een laag modder gevonden. De veiligheidsregio doet onderzoek naar het handelen van de eigen hulpverleners.

Daling goederenvervoer per spoor door afname kolenvervoer

In 2024 werden er in totaal bijna 40 miljoen ton goederen per spoor vervoerd. Daarmee daalde het spoorgoederenvervoer met 7 procent ten opzichte van 2023. De belangrijkste oorzaak hiervan is de afname van het kolenvervoer door de Duitse energietransitie. Dat blijkt uit het jaarrapport Ontwikkeling spoorgoederen in Nederland 2024, dat ProRail jaarlijks opstelt.

Minder kolentreinen

Door het Duitse beleid om te stoppen met kolen voor energieopwekking, is onder meer een kolencentrale in Zuid-Duitsland gesloten die via Nederland werd bevoorraad. Ook speelt concurrentie met Duitse havens een rol in de krimpende markt. Het aantal dagelijkse beladen kolentreinen daalde van 10 à 15 enkele jaren geleden, naar ongeveer 5 in 2024.

Meer dan de helft van het goederenvervoer per spoor bestaat uit containers en trailers. Dit intermodaal vervoer bleef in 2024 stabiel. Wel is er dynamiek in de markt: nieuwe verbindingen komen erbij, andere verdwijnen. Vooral verbindingen over korte afstand of met lage frequentie werden beëindigd.

Duitsland belangrijkste bestemming

Ondanks de daling in kolenvervoer blijft Duitsland veruit de belangrijkste bestemming voor spoorgoederenvervoer vanuit Nederland. Het vervoer naar Noordoost-Europa groeide met meer dan 10 procent. Polen en Tsjechië behoren tot de top 5 bestemmingslanden.

In 2024 reden ruim 43.000 goederentreinen de grens met Duitsland over, 7 procent minder dan in 2023. Meer dan de helft hiervan (23.000) waren containertreinen. De Betuweroute was de belangrijkste corridor, ondanks werkzaamheden voor de aanleg van het Derde spoor in Duitsland tussen Zevenaar en Oberhausen.

In november is in Duitsland een grote buitendienststelling gestart, waardoor minder treinen over de grensovergang op de Betuweroute kunnen rijden.

Brussel wil ook invoerrechten op goedkope pakketjes uit China

BRUSSEL – Het is binnenkort gedaan met online bestelde producten van buiten de Europese Unie waarover geen invoerrechten hoeven worden betaald, als het aan de Europese Commissie ligt. Het dagelijks bestuur van de EU wil dat ook voor pakketjes onder de 150 euro die het landenblok binnenkomen importbelastingen worden betaald, terwijl die nu nog zijn uitgezonderd van zo’n heffing. Dat moet een einde maken aan oneerlijke concurrentie bij de steeds grotere stroom goedkope pakketjes die vooral vanuit China de EU binnenkomen.

Om de uitzonderingsregel voor goedkopere pakketjes op te heffen, moeten de Europese douaneregels worden aangepast. De Commissie roept lidstaten en het Europees Parlement op om dat mogelijk te maken.

Mede door de groeiende populariteit van Aziatische webshops Temu en Shein is de toestroom van goedkope pakketjes uit China de afgelopen jaren hard gegroeid. Vorig jaar kwamen 4,6 miljard pakketten met een waarde onder de 22 euro de EU binnen, stelt de Commissie. Dat is twee keer zoveel als in 2023 en drie keer zoveel als in 2022.

Volgens de Commissie hebben Europese winkeliers en webshops daarbij last van oneerlijke concurrentie. Zo voldoen veel producten die de EU binnenkomen niet aan de veiligheids- en kwaliteitseisen waar Europese verkopers wel aan moeten voldoen. Ook is de toestroom van goedkope producten vaak niet duurzaam, onder andere doordat de laagwaardige materialen slecht te recyclen zijn. Dit is onder andere een probleem voor inzamelaars van tweedehandskleding.

Maersk rondt bouw af van nieuw koelhuis in Rotterdam en verwelkomt eerste klant

ROTTERDAM – De vraag naar naadloze logistiek voor temperatuurgevoelige goederen groeit wereldwijd, vooral voor verse groenten en fruit, eiwitproducten en farmaceutische goederen. Om aan deze groeiende vraag te voldoen, breidt Maersk zijn wereldwijde netwerk van gespecialiseerde koelopslagfaciliteiten verder uit. De voltooiing van een ultramoderne koelopslag in Rotterdam markeert de nieuwste toevoeging aan dit netwerk van eigen en gehuurde gespecialiseerde magazijnen.

Minder dan anderhalf jaar na de officiële eerste steenlegging en start van de bouw heeft Maersk de eerste lading verse druiven van de Zuid-Afrikaanse fruitexporteur Grape Alliance verwelkomd in het nieuwe koelmagazijn in Rotterdam.

“Onze koelopslag verbetert aanzienlijk de snelheid en betrouwbaarheid van gekoelde toeleveringsketens en verhoogt daardoor de kwaliteit van temperatuurgevoelige en diepgevroren producten voor Europese consumenten,” aldus Ole Trumpfheller, Managing Director van Maersk Area North Europe Continent, waaronder de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen vallen.

De nieuwe faciliteit beslaat 35.000 vierkante meter en is strategisch gelegen naast een van de modernste terminals van Europa op de Maasvlakte II, die wordt geëxploiteerd door Maersk-dochteronderneming APM Terminals.

Dankzij de nabijheid van de terminal kunnen reefercontainers zonder onderbreking worden verwerkt, wat zorgt voor een efficiëntere en betrouwbaardere logistieke keten. Dit biedt klanten geïntegreerde en veerkrachtige supply chain-oplossingen in het logistieke knooppunt van Rotterdam.

Met een capaciteit van meer dan 34.000 palletposities wordt de koelopslag een cruciaal onderdeel van Maersks geïntegreerde reefer- en koelketenlogistiek in Noordwest-Europa. Dit geldt met name voor farmaceutische producten, fruit, vlees en vis. Daarnaast kunnen lege reefercontainers direct worden teruggebracht naar Maersks eigen, recent uitgebreide Star Depot naast de koelopslag, waardoor extra opslag- en vertragingskosten voor klanten worden beperkt.

Meer inzichten en een 3D-model van de koelopslag, inclusief virtuele rondleidingen door het magazijn, zullen aan klanten in de verssector worden gepresenteerd op de Fruit Logistica beurs in Berlijn (5-7 februari 2025) op de Maersk-stand H-41 in hal 26.

Meerdere metrostations in Brussel dicht na schietpartij [+video]

BRUSSEL – Meerdere metrostations in Brussel zijn gesloten na een schietpartij in de omgeving van metrostation Clemenceau. Er wordt gezocht naar de verdachten. Bij de schietpartij zijn geen gewonden gevallen. Het Brusselse parket meldt dat het waarschijnlijk niet om terrorisme gaat.

De schietpartij vond omstreeks 06.15 uur plaats. Uit beelden van bewakingscamera’s in de omgeving blijkt dat twee personen betrokken waren, die met een automatisch geweer in de lucht schoten, aldus de politie. De Belgische omroep RTBF heeft beelden gepubliceerd van twee mannen in het metrostation. Ze zijn zichtbaar bewapend, vermoedelijk met kalasjnikovs.

Een politiewoordvoerder heeft gezegd dat de verdachten in de richting van het metrostation zijn gevlucht en zich mogelijk nog bevinden in een tunnel tussen twee stations. Een speciale eenheid van de politie doorzoekt de metrotunnels. Er is nog niemand aangehouden. In het onderzoek zijn kogelhulzen gevonden.

Het Brusselse parket heeft gemeld dat er geen aanwijzingen zijn voor een terroristisch motief. Wat het motief wel was, is niet bekend. De Belgische omroep VRT bericht dat de verdachten het hadden gemunt op één persoon en dat het vermoedelijk gaat om een afrekening in het drugsmilieu.

De nieuwe minister van Binnenlandse Zaken Bernard Quintin is afgereisd naar Anderlecht, de Brusselse gemeente waar het station Clemenceau ligt. Daar heeft hij de burgemeester en politie gesproken. “Er is geen plaats voor geweld in Brussel en onze grote steden. Dit heeft te lang genoeg geduurd! Deze regering zal zero tolerance toepassen op alle vormen van geweld en criminaliteit”, schrijft Quintin op het platform X.

Door het incident zijn de metrostations Clemenceau, Delacroix en Zuid dicht en is er geen metroverkeer op lijn 2 en 6 tussen de haltes Troon en Weststation. Ook het tramverkeer is op enkele plaatsen stilgelegd.

ILT constateert onvoldoende kennis over eisen pleziervaartuigen bij fabrikanten en distributeurs

DEN HAAG – Uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat veel fabrikanten en distributeurs van pleziervaartuigen hun documentatie en kennis niet op orde hebben. Zo ontbreekt bijvoorbeeld vereiste documentatie, zoals testrapporten of berekeningen om de stabiliteit en het reservedrijfvermogen van het vaartuig aan te tonen.

Ook weten de meeste verhuurbedrijven onvoldoende dat zij ook verplichtingen hebben vanuit de Wet Pleziervaartuigen 2016 en de Richtlijn 2013/53/EU. Tussen 2022 en 2024 bezochten ILT-inspecteurs in totaal 21 fabrikanten, distributeurs en verhuurbedrijven in de omgeving van Giethoorn.

Stabiliteit, drijfvermogen en remweg

De stabiliteit van een pleziervaartuig is één van de veiligheidseisen. In de ISO-normen staat omschreven hoe de stabiliteit en het drijfvermogen van een vaartuig door de fabrikant kan worden aangetoond. Inspecteur John van Lochem: ”Regelmatig zie ik dat pleziervaartuigen teveel mensen vervoeren. Dat is gevaarlijk. Als het te zwaar beladen is, dan duurt het langer voordat de boot stilligt vanwege de langere remweg. Ook kan de boot door overbelasting te diep in het water liggen, waardoor deze onbestuurbaar wordt of zelfs kan omslaan.”

Pleziervaartuigen moeten veilig zijn. Bovendien moeten schippers en eigenaren de juiste vaardigheden en papieren hebben.

21 waarschuwingen

Van 2022 tot en met 2024 verrichtte de ILT in totaal 21 inspecties in de omgeving van Giethoorn. Bij alle zes verhuurbedrijven en vijftien fabrikanten en distributeurs die vaartuigen verkopen, bleken zaken niet op orde, onjuist of onvolledig. In sommige gevallen ontbraken de vereiste documenten volledig. Het gaat om wettelijk verplichte documenten waarmee de fabrikant aangeeft dat het product veilig is en voldoet aan de wet- en regelgeving. Zoals de CE-markering, de conformiteitsverklaring, de gebruikershandleiding en/of het technisch dossier.

De betreffende bedrijven ontvingen hiervoor een waarschuwing. Hoewel er een groot aantal waarschuwingen is afgegeven, waren er geen signalen voor acuut gevaarlijke situaties. De bedrijven worden dit jaar opnieuw geïnspecteerd door de ILT. Als blijkt dat ze nog niet voldoen aan de wettelijke verplichtingen, dan legt de inspectie maatregelen op om een eind te maken aan deze tekortkoming(en).

Pleziervaartuigen moeten veilig zijn. De koper en/of gebruiker moet er op kunnen vertrouwen dat een nieuw gebouwd vaartuig voldoet aan wettelijke producteisen. Met haar toezicht wil de ILT voorkomen dat onveilige pleziervaartuigen in de handel worden gebracht en zo de veiligheid op het water bevorderen.

Amerikaanse posterijen staken bezorging pakketten uit China

WASHINGTON – De United States Postal Service bezorgt tijdelijk geen pakketten meer uit China en Hongkong. Dat hebben de Amerikaanse posterijen besloten omdat president Donald Trump deze week een handelsregeling heeft beëindigd die door retailers zoals Temu en Shein werd gebruikt om goedkope pakketten belastingvrij naar de VS te versturen.

De regering-Trump heeft een extra importtarief van 10 procent op Chinese goederen ingevoerd dat dinsdag van kracht werd. Ook stopte de Amerikaanse overheid de speciale vrijstelling waardoor Amerikaanse consumenten geen invoerrechten hoeven te betalen voor zendingen onder de 800 dollar.

Een analist bij de firma Morningstar denkt dat de posterijen enige tijd nodig hebben om uit te zoeken hoe de nieuwe heffing moet worden uitgevoerd. Wanneer de bezorging wordt hervat is onduidelijk. “Mensen die wachten op bestellingen van Amazon, Shein en Temu hebben geen idee wanneer ze die zullen ontvangen”, zei Ram Ben Tzion, oprichter van Ultra Information Solution, het bedrijf achter het digitale zendingscontroleplatform Publican.

Eerder verschenen verhalen in de media dat Chinese leveranciers de belastingvrije regeling gebruikten om chemische grondstoffen voor fentanyl te exporteren door ze te vermommen als gadgets en andere goedkope goederen. Met de importheffingen wil Trump juist meer druk zetten op China om de productie en verspreiding van de zeer verslavende pijnstiller fentanyl te stoppen.

Half miljoen minder verkeersboetes in 2024 uitgeschreven

Verkeer A15 bij Rotterdam
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Over heel 2024 zijn ruim een half miljoen verkeersboetes minder uitgeschreven dan in 2023. De daling is bij alle ‘traditionele’ verkeersovertredingen te zien, zoals snelheid, rijden door rood licht en fout parkeren. Het aantal boetes voor het negeren van een inrijverbod steeg juist het afgelopen jaar.

Het totaal aantal overtredingen op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv), de zogenoemde Mulder-boetes, kwam uit op 7.913.692. In 2023 werden bijna 8,5 miljoen Wahv-beschikkingen uitgeschreven (8.463.917).

De meeste overtredingen worden geconstateerd op snelheid: in 2024 bijna 6 miljoen (5.969.817, in 2023 waren dit 6.546.450). Parkeerovertredingen (2024: 465.819, in 2023: 473.539), het rijden door rood licht (2024: 214.962, 2023: 233.512), en handheld telefoongebruik (2024: 165.408, in 2023: 198.841) zijn eveneens grote groepen. In 2025 wordt de handhaving op het vasthouden van een telefoon geïntensiveerd met de focusflitsers van het OM.

De stijging van zaken voor het negeren van een inrijverbod was het hele jaar al zichtbaar. Het gaat hierbij met name om overtredingen van het verkeersbord C12, dat vaak gebruikt wordt om inrijverboden van een autoluwe binnenstad of milieuzone aan te geven. Het aantal overtredingen steeg van zo’n 147 duizend naar bijna 300 duizend.

De daling van het aantal geconstateerde overtredingen is deels toe te schrijven aan het feit dat de vaste flitspalen worden vervangen waardoor ze tijdelijk uit staan. Ook zijn twee trajectcontrolesystemen blijvend uitgezet.

Op sommige locaties zijn juist duizenden beschikkingen meer uitgeschreven, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam waar afgelopen jaar een pilot is gedaan met het handhaven met flitspalen op 30 km/u. Ook heeft de handhaving bij werkzaamheden op de snelweg tot een forse instroom aan zaken geleid.

Daarnaast nam het aantal beschikkingen na staande houdingen door de politie af. Dat kan onder andere komen door een verschuiving van de prioriteiten op het gebied van verkeershandhaving naar meer zwaardere delicten zoals rijden onder invloed, grootschalige inzet van politiemensen en cao-acties door politiemensen.

Modewinkelketen Vanilia failliet verklaard

WORMERVEER – Modewinkelketen Vanilia is door de rechtbank in Amsterdam failliet verklaard. Het van oorsprong Nederlandse merk met zijn hoofdkantoor in het Noord-Hollandse Wormerveer heeft zeventien winkels, een webshop en verkooppunten in enkele winkels van de Bijenkorf.

Vanilia verkoopt volgens zijn website luxe dameskleding en accessoires die zijn gemaakt in een eigen atelier. De onderneming telt naar eigen zeggen honderden medewerkers.

Vanilia is niet de eerste modeketen die de afgelopen jaren ten onder is gegaan aan financiële problemen. Retaildeskundige Paul Moers zei eerder dat het in Nederland de laatste tijd “loodzwaar” is voor de retail. Volgens hem nemen de uitgaven aan wonen en eten in ons land een steeds groter deel van het budget in beslag. Daarnaast zouden verkopers van tweedehandskleding voor steeds meer concurrentie zorgen.

Miljoenenverlies

Vorig jaar gingen ook al verschillende ketens failliet, zoals Bristol, Scotch & Soda en de Nederlandse tak van Esprit. Volgens de NOS blijkt uit de jaarrekeningen dat Vanilia in de afgelopen jaren miljoenen euro’s verlies leed.

De rechter heeft twee curatoren aangewezen. Zij moeten kijken of er mogelijkheden zijn voor een doorstart. De curatoren hebben vooralsnog niet gereageerd op vragen hierover.

“Naar voor de medewerkers, zij staan met lege handen”, reageert FNV-bestuurder Linda Vermeulen op het faillissement. Volgens haar stond Vanilia bij de vakbond bekend als een bedrijf dat medewerkers zeer laag betaalde.

Bijna 13 miljoen illegale sigaretten onderschept in Rotterdamse haven

Foto: FIOD

ROTTERDAM – Het Combiteam Smoke heeft op maandag 3 februari in de haven van Rotterdam bijna 13 miljoen illegale sigaretten aangetroffen.

De vangst is onderdeel van een intensieve aanpak tegen tabakssmokkel, waarbij gebruik wordt gemaakt van risicoanalyse van de intelligence-afdelingen van de FIOD en de Douane. Er zijn geen aanhoudingen verricht.

De miljoenen sigaretten werden aangetroffen in een zeecontainer, die het team na onderzoek en analyse had geselecteerd voor een controle. De illegale sigaretten zijn meegenomen en worden vernietigd.

Als deze sigaretten op de Nederlandse markt zouden zijn afgezet, dan was de Nederlandse Staat bijna 5 miljoen euro aan accijnzen en belastinggeld misgelopen.

Het Combiteam Smoke is een samenwerkingsverband van de Douane, FIOD en het Openbaar Ministerie. Dit team bestrijdt de illegale handel in tabaksproducten.

Special Cargo breidt uit naar België met overname MT Consulting

SCHIPHOL – Special Cargo College, toonaangevend specialist in logistiek van gevaarlijke stoffen en luchtvaartbeveiliging, heeft het Belgische MT Consulting overgenomen. Hiermee kan Special Cargo haar diensten nu ook in België aanbieden en versterkt ze haar positie in de Europese markt. Deze overname past binnen de bredere strategie om verder uit te breiden naar Duitsland, Luxemburg en Frankrijk.

MT Consulting, opgericht door Michaël Thielemans, is al 15 jaar een vertrouwde naam in de Belgische markt op het gebied van beveiliging van de burgerluchtvaart. Door de jaren heen is de dienstverlening uitgebreid naar kwaliteitsdomeinen, zoals Douane-regelgeving en GDP-kwaliteitsprogramma’s. Deze certificeringen zijn cruciaal voor bedrijven in de sector, zodat MT Consulting ook steeds vaker bedrijven ging begeleiden met kwaliteitsdiensten en complianceprogramma’s.

Vertrouwen als fundament

Het contact tussen MT Consulting en Special Cargo ontstond vijf jaar geleden. Vanaf het eerste moment deelden de twee bedrijven dezelfde visie en waarden. De filosofie van MT Consulting – ‘We’re here to help’ – sluit naadloos aan bij de kernwaarden van Special Cargo, waarin samenwerking en betrokkenheid centraal staan. Dit heeft toen geleid tot een samenwerking waarbij MT Consulting haar trainingen via het online platform van Special Cargo ging aanbieden.

Wat verandert er?

Nu wordt deze samenwerking omgezet in een volledige integratie in Special Cargo College, de opleidings- en consultancytak van Special Cargo. Voor de klanten van MT Consulting verandert alleen de naam; verder blijft alles wat het bedrijf zo uniek maakt gewoon bestaan: de trainingslocaties in Brussel en Luik, de trainers, en eigenaren Michaël Thielemans en Enzo de la Rivière. Beiden maken zij de overstap naar Special Cargo, waar zij een sleutelrol blijven spelen binnen de Belgische organisatie.

Breder portfolio

Door de overname kunnen de klanten van de twee bedrijven nu in Nederland én België terecht voor opleidingen, begeleiding en consultancy. Het dienstenaanbod was ten dele hetzelfde – met accentverschillen door de nationale implementaties van regelgeving – maar ook ten dele complementair. Zo worden straks in België ook diensten en cursussen aangeboden binnen het domein van vervoer gevaarlijke stoffen.

Inspelen op ontwikkelingen

Met deze overname kan Special Cargo ook duidelijker inspelen op toekomstige internationale ontwikkelingen in de markt en wet- en regelgeving. Een voorbeeld is de doelgroep erkende transporteurs, die vanaf 2026 een certificering moeten behalen – net als de erkend agenten en bekende afzenders. Met de gezamenlijke expertise en diepgaande kennis van de regelgeving kan het nieuwe Special Cargo College deze bedrijven straks perfect begeleiden in dit traject. Een mooi voorbeeld van krachtenbundeling!

Michaël Thielemans, eigenaar MT Consulting en aankomend Business Unit Manager bij Special Cargo College (links op de foto): “Ik wilde MT Consulting verder laten groeien, maar wist dat ik daar een sterke partner voor nodig had. De vertrouwensband met Special Cargo en onze gedeelde visie maken dit een logische stap, waarmee wij bovendien onze expertise uitbreiden richting het zo belangrijke domein van gevaarlijke stoffen.”
Erik den Dikken, managing director Special Cargo: “We zijn heel blij met de kennis en expertise die MT Consulting meebrengt. Met deze overname creëren we een solide basis om onze klanten in Nederland, België en daarbuiten nog beter te ondersteunen met hoogwaardige opleidingen en deskundig advies. We verwelkomen de nieuwe medewerkers van harte.”

Special Cargo College is de opleidings- en consultancytak van Special Cargo, betrouwbare partner in wereldwijde logistiek. Special Cargo College biedt een breed scala aan klassikale en online opleidingen op het gebied van gevaarlijke stoffen en luchtvaartbeveiliging. Daarnaast verzorgt het wereldwijd maatwerktrainingen, afgestemd op de specifieke behoeften van klanten. De consultancydiensten vullen dit aanbod perfect aan, met deskundige ondersteuning bij veilige en compliant logistieke processen.

Personeel brouwerij Hoegaarden staakt na ontslag medewerker

HOEGAARDEN – Personeel van de brouwerij van bierconcern AB InBev in het Belgische Hoegaarden, bekend van het gelijknamige bier, staakt. Volgens de Belgische vakbonden ACV en ABVV brak de staking dinsdag spontaan uit nadat een medewerkster die 35 jaar in dienst was, was ontslagen.

Het gaat om de directiesecretaresse en ook vertrouwenspersoon binnen het bedrijf. Volgens Belgische media verdween haar functie om budgettaire redenen. Maar dat is slecht gevallen bij andere medewerkers. Ongeveer 150 van de 215 werknemers legden dinsdag het werk neer om hun solidariteit te betuigen, zeggen de bonden. Datzelfde aantal medewerkers zou woensdag ook niet aan de slag zijn gegaan.

Volgens de bonden heeft nog geen overleg met de directie plaatsgevonden. “We blijven openstaan voor een gesprek”, stelt ACV-secretaris Sander Mouton. “We vrezen dat de directie niet meer aan tafel zal willen gaan, en dat ze het probleem gewoon zal uitzitten.” Pieter Van Der Elst, secretaris bij ABVV, hoopt ook nog op een dialoog. “Het is afwachten wat de dag brengt.”

De directie van AB InBev, een grote rivaal van het Nederlandse Heineken, heeft in een korte schriftelijke reactie aan het Belgische persbureau Belga laten weten de staking te betreuren. De actie zou nog niet voor leveringsproblemen zorgen. “We evalueren de impact. Er is geen invloed op de toelevering van onze klanten”, aldus ‘s werelds grootste bierbrouwer.

Renate de Walle nieuwe director Volvo Group Truck Center

MAASDIJK – Met ingang van 1 februari 2025 is Renate de Walle benoemd tot director Volvo Group Truck Center. Zij volgt hiermee Roeland Ruygt op. Renate treedt ook toe tot het managementteam van Volvo Trucks Nederland.

Volvo Group Truck Center (VGTC) is officieel dealer van de merken Volvo Trucks en Renault Trucks. Als director is Renate de Walle vanaf 1 februari 2025 eindverantwoordelijk voor het resultaat van de elf VGTC-locaties en Transportkoeling Maasdijk. Zij zal VGTC verder uitbouwen als duurzaamheidspartner voor transportactiviteiten in de Randstad. Ook zal ze toetreden tot het managementteam van Volvo Trucks Nederland.

Renate brengt meer dan 25 jaar ervaring mee in commerciële, logistieke en technische omgevingen, voornamelijk in de luchtvaartsector. In haar carrière heeft zij onder andere grote operationele teams aangestuurd bij KLM Royal Dutch Airlines, logistieke processen geoptimaliseerd bij Air France KLM Cargo en diverse andere rollen in het senior management succesvol vervuld.

“Net als in de ondernemende familie waarin ik opgroeide, heeft VGTC een sterke focus op de klant en de lange termijn”, vertelt Renate. “Dit, in combinatie met mijn ervaring met en passie voor mobiliteit, maakte dat ik de kans niet aan mij voorbij wilde laten gaan om juist hier eindverantwoordelijk te worden. Bovendien draag ik graag bij aan diversiteit en duurzaamheid in de transportsector. Ik kijk ernaar uit om bij VGTC én Volvo Trucks Nederland bij te dragen aan de uitdagingen die de transportwereld heeft”.

Renate volgt Roeland Ruygt op, die sinds 2022 director van Volvo Group Truck Center was en per 1 oktober 2024 managing director van Volvo Trucks Nederland is.

“Met Renate verwelkomen we een ervaren en gedreven manager die met haar expertise en ervaring een belangrijke bijdrage zal leveren aan de verdere groei en ontwikkeling van VGTC. We zijn verheugd haar aan ons managementteam toe te voegen. Namens Volvo Trucks Nederland heet ik Renate van harte welkom en wens ik haar veel succes en plezier in haar nieuwe functie”, zegt Roeland.

×