Clicky

dinsdag 20 mei 2025 - 20:00 uur
Home Blog Pagina 174

Meer passagiers maar minder vracht vervoerd op Schiphol in januari

SCHIPHOL – Er reisden 4,8 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol in januari 2025. Het is een toename van bijna 6 procent ten opzichte van 2024. De meeste passagiers gingen op reis naar Groot-Brittannië, Spanje, Italië en de Verenigde Staten. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 35.717. Dat is een stijging van bijna 2 procent ten opzichte van 2024.

Aantal passagiers

In januari 2025 reisden er 4,8 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 2,8 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Twee miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.

Meest populaire bestemmingen

3,2 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 1,6 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Groot-Brittannië was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Spanje, Italië en de Verenigde Staten.

Vluchten

Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 35.717 in januari 2025. Dat is een stijging van bijna 2 procent vergeleken met 2024. 28.464 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.253 naar intercontinentale bestemmingen.

Vrachtvervoer

Het aantal volledige vrachtvluchten was bijna 5 procent lager dan in januari 2024. In januari 2025 waren er 1.247 vrachtvluchten, in 2024 waren dat er 1.307. Het totale vervoerde volume was in januari 2025 104.361 ton. Dat is een afname van bijna 12 procent ten opzichte van 2024.

Hamer: Bruins moet met toezichthouder NPO praten over Leeflang

DEN HAAG – Mariëtte Hamer, regeringscommissaris grensoverschrijdend gedrag, is van mening dat minister Eppo Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met de raad van toezicht (rvt) van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) in gesprek moet na de verhalen over grensoverschrijdend gedrag van NPO-baas Frederieke Leeflang. Dat bevestigt haar woordvoerster na berichtgeving van het AD.

“Het is nu aan de minister om in gesprek te gaan met de rvt van de NPO”, vindt Hamer. “Ik heb de afgelopen maanden al verschillende keren aangegeven dat het toezicht van de omroepen beter moet worden ingericht.” In dat gesprek moet ook de rol van de toezichthouder worden besproken.

Het AD en Investico brachten vrijdag een verhaal naar buiten waarin tientallen (oud-)medewerkers van de NPO spraken van een “angstcultuur” onder Leeflang, die sinds januari 2022 NPO-voorzitter is. De beschuldigingen gaan onder meer over intimidatie en verbale agressie.

Duidelijkheid

Voormalig NPO-bestuurder Paul Doop deed ook zijn beklag over de werkcultuur onder Leeflang bij rvt-voorzitter Tjibbe Joustra. Doop vertrok in juli vorig jaar als bestuurder.

Bruins laat via zijn woordvoerder weten “op zeer korte termijn” in gesprek te willen met de rvt. Hij is bezorgd over wat hij erover heeft gelezen. “Het is belangrijk dat duidelijk wordt wat hier aan de hand is.”

De minister “verwacht dat het bevorderen van een sociaal veilige werkomgeving de absolute prioriteit heeft van bestuurders en interne toezichthouders”. “Ik vind het van het grootste belang dat de NPO voor iedereen die er werkt een plek is waar zij zich veilig voelen en goed hun werk kunnen doen.”

Ninatrans neemt Spaanse transportonderneming Sealog S.A. over

LEUVEN/MADRID – Het Belgische transportbedrijf Ninatrans heeft het Spaanse familiebedrijf Sealog S.A., gevestigd nabij Madrid, overgenomen. Sealog is gespecialiseerd in internationaal transport voor de automotive sector in Centraal-Europa.
Met deze overname wil Ninatrans zijn geografische positie in Zuid-Europa aanzienlijk uitbreiden. “Deze acquisitie stelt ons in staat om onze marktpositie te versterken en nieuwe groeimogelijkheden te benutten,” aldus Ninatrans.

Sealog zal gebruikmaken van de expertise en innovaties binnen de Ninatrans-groep, waarbij de verschillende transportbedrijven binnen de groep elkaar operationeel zullen versterken.

Volgens CEO Benny Smets van Ninatrans biedt de overname ook kansen voor uitbreiding van de luchtvrachtactiviteiten van en naar het Iberisch schiereiland. “Deze stap sluit perfect aan bij onze ambitie om een toonaangevende Europese speler te worden in internationaal tijdkritisch transport.”

Sealog beschikt over een team van ongeveer vijftig medewerkers en een vloot van vijftig trekkers en zeventig trailers. Daarnaast heeft het bedrijf een magazijn van 2000m2 met cross-dockfaciliteiten voor klanten.

Van Persie wil minimaal derde worden met Feyenoord

ROTTERDAM – Robin van Persie heeft voor dit seizoen de doelstelling minimaal derde te worden met Feyenoord. Dat zei de 41-jarige oud-spits nadat hij in De Kuip een contract tot medio 2027 had getekend. Van Persie is “trots en vereerd” dat hij per direct als hoofdtrainer aan de slag mag.

Van Persie krijgt met René Hake een ervaren assistent naast zich. Verder maken Etiënne Reijnen, John de Wolf en keeperstrainer Jyri Nieminen deel uit van de technische staf van de Rotterdammers. Van Persie wil er alles aan doen om het vertrouwen terug te betalen dat de directie van Feyenoord in hem heeft. “Ik vind mezelf boven alles een prestatiecoach”, stelde Van Persie. “Het liefst behaal ik resultaat met aanvallend voetbal en met lef.”

Bij zijn terugkeer in Rotterdam maakte Van Persie een opgewekte indruk. Met een ontspannen blik keek de 41-jarige trainer door de goed gevulde perszaal van De Kuip en nam alle tijd om de vele vragen over zijn aanstelling te beantwoorden. Hij snapte dat de timing voor zijn overstap niet voor iedereen ideaal is. “De timing is nooit voor iedereen goed. Er is altijd wel een partij niet tevreden. In dit geval is dat sc HeerenveenÎ…, legde Van Persie uit. “Maar voor Feyenoord en voor mij is de timing met het oog op de toekomst nu wel ideaal.”

De oud-speler begon het seizoen bij sc Heerenveen waar hij voor het eerst als coach op het hoogste niveau aan de slag ging. Van Persie koos bewust voor de weg van de geleidelijkheid om ervaring op te doen en het trainersvak stapje voor stapje te leren. Dat ging met vallen en opstaan. Van Persie wisselde met sc Heerenveen diepte- en hoogtepunten af. Zo verloor hij met zijn elftal met 9-1 bij AZ, maar werd het onverslaanbaar geachte PSV thuis met 1-0 verslagen. Van Persie besloot nu acht maanden later af te stappen van zijn ingeslagen weg en ging in op de aanbieding vanuit Rotterdam-Zuid. “Toen Feyenoord kwam was het voor mij een makkelijke keuze”, aldus Van Persie. “Al snap ik dat anderen hun eigen mening hebben. Bij iedere overstap die ik in mijn loopbaan heb gemaakt was er wel kritiek. Dat hoort erbij.”

Vrachtwagen botst op vrachtwagen met pech op Duitse A73 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

HILDBURGHAUSEN – Op de Duitse A73, in de rijrichting Suhl tussen de afritten Eisfeld-Nord en Schleusingen, blijft het verkeer ernstig gehinderd door een ongeval met twee vrachtwagens.

Een 73-jarige chauffeur van een trekker met oplegger zag door nog onbekende oorzaak een vrachtwagen met pech op de vluchtstrook over het hoofd. Dit leidde tot een zijwaartse aanrijding tussen beide voertuigen. Vervolgens raakte de vrachtwagen van de weg, belandde in de berm en doorbrak een wildhek.

De 73-jarige chauffeur raakte hierbij lichtgewond. De 48-jarige bestuurder van de gestrande vrachtwagen bleef ongedeerd.

Door de impact van de aanrijding werd de linkerzijde van de oplegger van de rijdende vrachtwagen opengetrokken. De oplegger was geladen met lege plastic jerrycans.

De totale schade wordt, door de politie, geschat op ongeveer 185.000 euro.

Foto: Duitse Politie

Vanwege de lekkende brandstof is de omgeving onderzocht op mogelijke milieuverontreiniging. Een deel van de grond moet worden afgegraven om vervuiling te voorkomen.

Voor de berging van de vrachtwagen is een kraan nodig. Door de omvang van de bergingswerkzaamheden is de rijbaan richting Suhl sinds vanochtend volledig afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid bij de afrit Eisfeld-Nord.

Verwacht wordt dat de afsluiting nog enkele uren zal duren.

Canadezen steunen petitie voor afnemen nationaliteit Elon Musk

OTTAWA – Canadezen hebben massaal een petitie ondertekend die de regering oproept Elon Musk zijn Canadese nationaliteit af te nemen. Binnen vier dagen zijn al meer dan 176.000 handtekeningen verzameld en dat is meer dan genoeg om deze te laten behandelen door het parlement.

Musk, wiens moeder uit Canada komt, heeft volgens de petitie activiteiten ondernomen die ingaan tegen het nationale belang van Canada. Hij wordt ervan beschuldigd zijn rijkdom en invloed te gebruiken om de Canadese verkiezingen te beïnvloeden. Musk gebruikte zijn platform X meermaals om commentaar te leveren op de Canadese politiek. Zo sprak hij steun uit voor Pierre Poilievre, de leider van de Conservatieve Partij, en uitte hij kritiek op premier Justin Trudeau.

De opsteller van de petitie, auteur Qualia Reed, stelt ook dat Musk lid is geworden van “een buitenlandse regering die probeert de Canadese soevereiniteit uit te wissen”. De Amerikaanse president Donald Trump sprak over het inlijven van Canada. De petitie wordt gesteund door parlementariër Charlie Angus van de Nieuwe Democratische Partij.

Nationaliteiten

In Canada zijn minimaal vijfhonderd handtekeningen nodig om een digitale petitie te presenteren aan het parlement, dat dit jaar op 24 maart voor het eerst samenkomt. Dat doel werd al snel bereikt. De petitie begon donderdag en kan nog tot en met 20 juni worden ondertekend. Volgens Canadese media, waaronder omroep CBC, waren er zaterdagavond 34.000 handtekeningen gezet en was het aantal zondagochtend ruim verdubbeld naar 76.000.

Musk heeft ook de Zuid-Afrikaanse en Amerikaanse nationaliteit. De rijkste man ter wereld staat bekend om ondernemingen zoals Tesla, SpaceX en X, maar is de laatste tijd voornamelijk in het nieuws om zijn rol in de Amerikaanse politiek. Hij is een adviseur van Trump geworden en leidt DOGE, een organisatie die overheidsuitgaven drastisch moet verminderen.

Vianen Flowers breidt vloot uit met innovatieve dubbeldecks trailers en nieuwe Volvo trekkers

RIJNSBURG – Vianen Flowers BV, een toonaangevende leverancier in de bloemen- en plantensector, kondigt met trots de levering aan van drie nieuwe dubbeldecks trailers, opgeleverd door de Burgersgroup, die een significante verhoging van de transportcapaciteit mogelijk maken. Met deze state-of-the-art trailers kan het bedrijf nu 77 procent meer karren met bloemen en planten vervoeren, wat resulteert in minder ritten en een aanzienlijke reductie van de ecologische voetafdruk.

Deze uitbreiding van de vloot, getrokken door nieuwe Volvo FH Aero trekkers, bekend om hun aerodynamische ontwerp dat energie bespaart, en dus zuiniger rijd en daardoor de ecologische impact vermindert. Deze trucks zijn ideaal voor de lange afstanden die Vianen Flowers aflegt om hun producten door heel het Verenigd Koninkrijk te leveren.

Robbert Judels, COO van Vianen Flowers BV, zegt hierover: “Deze investering is een mooie stap voorwaarts in duurzaamheid en efficiëntie binnen onze logistieke operaties. Niet alleen verbetert het onze capaciteit om bloemen en planten snel en in optimale conditie bij onze klanten af te leveren, het creëert ook een complete en luxe werkomgeving voor onze chauffeurs. Dit helpt ons om de bestellingen op tijd bij de klant te blijven garanderen.”

De nieuwe dubbeldecks trailers zorgen ervoor dat bloemen en planten geconditioneerd en vroegtijdig afgeleverd worden, wat de kwaliteit ten goede komt. Dit past binnen de strategie van Vianen Flowers om hun dienstverlening continu te optimaliseren en tegelijkertijd hun bijdrage aan een duurzamere wereld te vergroten.

Deze aanzienlijke uitbreiding is een voorbeeld van hoe Vianen Flowers BV innovatie en milieubewustzijn integreert in hun bedrijfsvoering, gericht op het bieden van de beste service aan hun klanten terwijl ze hun impact op het milieu verminderen.

Starbucks schrapt wereldwijd 1100 kantoorbanen

SEATTLE – Starbucks schrapt wereldwijd 1100 kantoorbanen. Daarmee wil de Amerikaanse koffieketen de efficiëntie binnen het bedrijf vergroten. Starbucks kampt al langer met dalende verkopen. Dat komt onder meer doordat klanten minder besteden door de hogere prijzen.

Topman Brian Niccol had de reorganisatie vorige maand al aangekondigd. Volgens Starbucks krijgen werknemers uiterlijk dinsdag te horen of zij hun baan verliezen. Als onderdeel van de reorganisatie wil Starbucks ook enkele honderden vacatures schrappen. Werknemers die moeten vertrekken krijgen doorbetaald tot 2 mei en een ontslagvergoeding. Ook worden zij begeleid naar een nieuwe baan.

“Ik besef dat dit moeilijk nieuws is”, zegt Niccol in de aankondiging. “We geloven dat het een noodzakelijke verandering is om Starbucks klaar te maken voor toekomstig succes.”

Starbucks had volgens de laatste gegevens 211.000 mensen in dienst in de Verenigde Staten. 95 procent daarvan werkte in Starbucks-cafés, de rest in kantoor- of andere functies. Die verhouding is buiten de VS vergelijkbaar, waar 150.000 mensen voor Starbucks werken. De plannen hebben geen invloed op het personeel dat werkt in koffiezaken, magazijnen, productie of distributie.

Groot-Brittannië kondigt groot sanctiepakket tegen Rusland aan

LONDEN – Groot-Brittannië heeft maandag het grootste sanctiepakket tegen Rusland aangekondigd sinds het begin van de oorlog in Oekraïne. De sancties zijn ook gericht op bedrijven wereldwijd die onderdelen leveren die door het Russische leger worden gebruikt.

Het pakket, dat samenviel met het derde jaar van de oorlog, richtte zich ook op de Noord-Koreaanse minister van Defensie, No Kwang Chol. Dit gebeurde vanwege de inzet van Noord-Koreaanse troepen op Russisch grondgebied.

Het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken maakte bekend sancties te hebben opgelegd aan producenten en leveranciers van machines, elektronica en goederen, waaronder microprocessors die in wapensystemen worden ingezet. Deze bedrijven zijn gevestigd in onder meer Turkije, Thailand, India en China.

Onder de rijke Russen die op de sanctielijst staan, bevindt zich ook miljardair Roman Trotsenko. Hij is eigenaar van tientallen luchthavens in Rusland, een scheepvaartlijn en verschillende Russische havens. De regering legde ook sancties op aan nog eens veertig schepen die volgens Groot-Brittannië werden gebruikt om Rusland te helpen sancties te ontwijken door olie te vervoeren.

Zoon uit Heerhugowaard zegt vader te hebben omgebracht uit zelfverdediging

ALKMAAR – Een 32-jarige man uit Heerhugowaard die ervan wordt verdacht in 2021 zijn vader te hebben omgebracht en de lichaamsdelen te hebben verstopt in twee vriezers en een opbergbox, heeft tegen de politie gezegd dat hij door zijn vader werd aangevallen en heeft gehandeld uit zelfverdediging. Dit bleek maandag tijdens een eerste voorbereidende zitting in de strafzaak van Thijmen V. bij de rechtbank in Alkmaar.

V. werd afgelopen november aangehouden, nadat de politie de lichaamsdelen had ontdekt in de woning waar zijn vader ten tijde van zijn vermissing woonde en waarin V. nadien terugkeerde. Vorige maand legde de Heerhugowaarder een bekennende verklaring af bij de recherche, nadat hij eerder al zijn advocaten had ingelicht over de gebeurtenissen. De vader was in oktober 2021 opgegeven als vermist, maar was toen al tien maanden spoorloos.

Volgens V. – afwezig in de rechtszaal – ging hij in januari dat jaar naar de woning van zijn vader om zijn huisdieren te verzorgen. Hij had deze achtergelaten toen hij elders onderdak had gevonden, omdat zijn vader steeds agressiever tegen hem zou zijn geworden. Zijn vader had aangegeven dat hij op vakantie zou zijn, maar stond ineens in de woning en bood V. – volgens zijn raadsman “tot zijn grote verbazing” – een kop thee aan. Vlak daarna zou V. hebben ontdekt dat in de thee rattengif zat. Toen hij zijn vader daarop aansprak, zou die hem hebben aangevallen met een mes. In het gevecht dat zou zijn gevolgd, kwam de vader om het leven.

De raadsman van V. noemde de vader maandag een gok- en seksverslaafde man, die steeds verder in geldnood raakte en agressiever werd. Hij zou zijn zoon in 2020 al eens met een bijl hebben aangevallen. De voormalige partner van V. zou toen tussenbeide zijn gekomen.

De advocaat ging niet in op de reden waarom zijn cliënt het lichaam van zijn vader in stukken verdeelde en verstopte. Wel zei hij dat V. alle gebeurtenissen “volledig had verdrongen” en “geen moment in de stress zat” toen de politie aanklopte. “Hij heeft alle medewerking verleend.”

Het rechercheonderzoek is grotendeels afgerond. Justitie kijkt onder meer nog naar de mogelijke betrokkenheid van de toenmalige partner van V. bij de gebeurtenissen in 2021. In mei gaat de zaak verder.

ATS Transport neemt eerste Ford Truck in ontvangst uit bestelling van 35 Ford bedrijfswagens

ATS Transport heeft de eerste Ford truck, F-MAX LL in ontvangst genomen uit een grote bestelling van 35 nieuwe Ford bedrijfswagens.

Het transportbedrijf heeft geïnvesteerd in dertig elektrische Ford bedrijfswagens en vijf Ford Trucks, waarmee het zijn vloot verder verduurzaamt en zijn dienstverlening optimaliseert. De reden voor de aanschaf van Ford Trucks heeft te maken met de doorslaggevende TCO.

De aflevering van de eerste vrachtwagen markeert een belangrijke stap voor ATS Transport in de transitie naar een duurzamer wagenpark. De dertig elektrische bedrijfswagens zullen voornamelijk worden ingezet voor stedelijke distributie, terwijl de Ford trucks een aanvulling vormen voor het zwaardere transportwerk.

Duurzame groei en innovatie

ATS Transport, opgericht in 2007, heeft zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot een toonaangevend logistiek dienstverlener. Met een focus op efficiënte en duurzame transportoplossingen bedient het bedrijf klanten in heel Nederland en daarbuiten. De investering in deze nieuwe voertuigen sluit aan bij de strategie van ATS Transport om CO2-uitstoot te verminderen en tegelijkertijd de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen.

Toekomstgerichte logistiek

De komende maanden worden de resterende voertuigen geleverd, waarna ATS Transport zijn nieuwe, uitgebreide wagenpark volledig in gebruik neemt. Dit onderstreept de voortdurende inzet van het bedrijf voor duurzame en toekomstgerichte logistiek.

Rechtbank doet aangifte van doxing na verwensingen tegen rechter

AMSTERDAM – De rechtbank in Amsterdam heeft aangifte gedaan van “in elk geval doxing” naar aanleiding van verdachtmakingen op sociale media aan het adres van een rechter en diens partner. Dat laat een woordvoerster van de Amsterdamse rechtbank maandag weten.

Onder doxing wordt verstaan het verspreiden van persoonsgegevens met als doel iemand te intimideren. Volgens de rechtbank is in dit soort situaties ook “altijd aandacht voor de veiligheid van de betrokken medewerker en diens gezin” en worden zo nodig maatregelen getroffen.

De rechter in kwestie haalde vorige week een streep door het inreisverbod dat het kabinet wilde instellen voor drie islamitische predikers. Volgens de ministers David van Weel (Justitie en Veiligheid) en Marjolein Faber (Asiel en Migratie) had het drietal in het verleden extremistische uitspraken gedaan over onder meer vrouwen en homo’s en waren ze daarom niet welkom in Nederland. De rechtbank oordeelde echter dat de ministers hun besluit onvoldoende hadden onderbouwd.

Na dat besluit van de rechtbank gingen op onder meer X berichten rond met de naam en foto van de betrokken rechter, vergezeld van verdachtmakingen en verwensingen. Ook zijn partner werd genoemd. De Raad voor de rechtspraak liet vrijdag al weten de berichten af te keuren.

AVROTROS stopt met tv-programma DNA Onbekend

HILVERSUM – Het langlopende AVROTROS-programma DNA Onbekend verdwijnt van televisie. Dat bevestigt de omroep na een bericht hierover van kijkcijferanalist Tina Nijkamp.

Het nieuws komt kort na het stoppen van het in opspraak geraakte Spoorloos van KRO-NCRV. Volgens AVROTROS is er geen verband tussen het verdwijnen van beide programma’s, waarin de makers op zoek gaan naar familieleden. Volgens een woordvoerder is er bij DNA Onbekend nooit een risico geweest op een mismatch omdat altijd DNA-onderzoek werd gedaan.

Bovendien werd de beslissing om te stoppen “al geruime tijd geleden genomen”. “De vier afleveringen die dit jaar op de buis te zien waren, behoorden nog tot het seizoen dat begin vorig jaar is uitgezonden en dus al ruim een jaar geleden zijn opgenomen. We hebben na de opnames van dat seizoen samen met de NPO al besloten geen nieuwe oproep voor aanmeldingen meer uit te doen”, aldus de woordvoerder. “We hebben door de jaren heen ontzettend veel mensen kunnen helpen, maar de tijden zijn veranderd en er zijn nu veel mogelijkheden om zelf DNA-onderzoek te doen en op zoek te gaan naar een match. Wij willen nu ruimte bieden aan nieuwe programma’s.”

DNA Onbekend was in 2009 voor het eerst op tv, toen nog bij de KRO. Caroline Tensen was de eerste presentatrice. Later werd het programma gepresenteerd door Dionne Stax en de laatste seizoenen door Marlijn Weerdenburg.

Renault Trucks en Schwing-Stetter presenteren innovatieve oplossing voor koolstofvrij betontransport

De uitbreiding van batterij-elektrische technologie naar nieuwe bedrijfstoepassingen vereist de ontwikkeling van oplossingen op maat. Betontransport, dat een hoog laadvermogen vereist, wordt direct beïnvloed door het gewicht van de batterij. Om operationele efficiëntie, economische prestaties en de noodzaak van decarbonisatie met elkaar te combineren, hebben Renault Trucks en de Duitse carrosseriebouwer Schwing-Stetter een dubbele innovatie ontwikkeld: een vijfassige Renault Trucks E-Tech C, uitgerust met een volledig elektrische mixer die tot 10 m³ beton kan vervoeren.

Dit innovatieve voertuig wordt onthuld op de stand van Schwing-Stetter tijdens de Bauma-beurs, die van 7 tot 13 april 2025 in München plaatsvindt.

Een stap vooruit in de bouwsector: 100% elektrische oplossing

Renault Trucks, pionier op het gebied van elektromobiliteit met het breedste aanbod van koolstofvrije transportoplossingen in Europa, en de Duitse carrosseriebouwer Schwing-Stetter, een leider op het gebied van betontransportsystemen, hebben hun krachten gebundeld om een duurzame oplossing te ontwikkelen voor de bouwsector. Samen hebben ze een volledig elektrische, nul-emissie oplossing gecreëerd specifiek voor professionals in de betonindustrie.

Renault Trucks E-Tech C 10×4: Betere wendbaarheid en hoger laadvermogen
Betontransport vereist vaak zware laadvermogens. De overstap naar elektrisch rijden zou het laadvermogen vanwege het gewicht van de batterij kunnen verminderen. Om dit probleem op te lossen, heeft Renault Trucks een uniek vijfassig model ontwikkeld: de Renault Trucks E-Tech C 10×4.

Met deze extra as behoudt de vrachtwagen uitstekende wendbaarheid, essentieel voor het navigeren door stedelijke gebieden en het bereiken van krappe bouwlocaties. Dankzij een slimme herindeling – waarbij de batterijen achter de cabine zijn geplaatst – wordt de ruimte op het chassis optimaal benut, wat resulteert in een korte wielbasis en een kleinere draaicirkel.

Duurzaam en kostenbewust

Schwing-Stetter heeft een elektrische betonmixer ontwikkeld die rechtstreeks wordt aangedreven door de batterijen van de vrachtwagen. Deze geïntegreerde oplossing zorgt voor een volledig CO₂-neutraal transport van beton, wat bijdraagt aan de verduurzaming van de sector. Renault Trucks adviseert klanten over de optimale keuze van het aantal batterijen en de laadstrategie, om te voorkomen dat te grote batterijen het laadvermogen verlagen, de operationele kosten verhogen en de ecologische voetafdruk onnodig vergroten.

Beschikbaarheid en toekomstplannen

De Renault Trucks E-Tech C 10×4 komt beschikbaar in Zwitserland, Ierland, Luxemburg, Finland, Slowakije, Litouwen en Nederland, waar de wetgeving het gebruik van vijfassige bakwagens toestaat (afhankelijk van de nationale wetgeving). Renault Trucks pleit voor harmonisatie van de Europese regelgeving om de invoering van elektrische technologie in het betontransport te versnellen.

Met deze innovatie bevestigen Renault Trucks en Schwing-Stetter hun inzet voor de verduurzaming van het transport en het tegemoetkomen aan de eisen van de betonindustrie op het gebied van productiviteit en concurrentievermogen.

Verkoop Just Eat levert topman Groen ruim 311 miljoen op

AMSTERDAM – De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op.

Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

Volgens data van persbureau Bloomberg heeft Groen ruim 15,3 miljoen van de aandelen in handen. Dat belang was tegen de slotkoers van 12,42 euro van afgelopen vrijdag nog ongeveer 190 miljoen euro waard. Groen stond vorig jaar op de 338ste plek van de Quote 500 met een geschat vermogen van 200 miljoen euro in de jaarlijks door het zakenblad uitgegeven lijst van vijfhonderd rijkste Nederlanders.

Groen begon Takeaway.com in 2000 op zijn studentenkamer, waar hij het idee ontwikkelde om een onlinemaaltijdbezorgdienst te lanceren. De multimiljonair bouwde het bedrijf uit tot een van de grootste maaltijdbezorgplatforms ter wereld.

×