Clicky

woensdag 14 mei 2025 - 16:59 uur
Home Blog Pagina 173

Trump zegt zekerder te zijn over beëindigen oorlog Oekraïne

PALM BEACH – De Amerikaanse president Donald Trump zegt dat hij “zekerder” is over het kunnen beëindigen van de oorlog in Oekraïne, na een overleg tussen Amerikaanse en Russische delegaties dinsdag in Saudi-Arabië. Dat was het eerste topoverleg tussen de twee landen in jaren.

Er werden volgens Trump “erg goede” gesprekken gevoerd. Hij zei ook “erg teleurgesteld” te zijn in Oekraïne. “Ik hoor dat ze van streek zijn omdat ze geen stoel hadden, maar ze hebben drie jaar lang een stoel gehad en ook lange tijd daarvoor”, zei hij. De president reageerde in Mar-a-Lago op een vraag van verslaggevers over wat hij zou zeggen tegen Oekraïners die zich “verraden” voelen door het Amerikaans-Russische overleg in Saudi-Arabië.

Trump verklaarde dat de oorlog “al lang geleden” gestopt had kunnen worden en dat Rusland Oekraïne nooit was binnengevallen als hij nog president was geweest. Trump haalde voor de zoveelste keer uit naar zijn voorganger Joe Biden. Volgens hem is Oekraïne onder de regering-Biden “weggevaagd” en “lijken steden op de Gazastrook”, die grotendeels in puin ligt door Israëlische aanvallen.

Rusland wil dat er snel nieuwe verkiezingen in Oekraïne plaatsvinden. Die hadden eigenlijk vorig jaar moeten plaatsvinden, maar zijn wegens de oorlog uitgesteld. “Zouden de mensen niet moeten zeggen dat het al lang geleden is dat ze een verkiezing hadden?”, zei Trump toen hem naar het onderwerp werd gevraagd. “Dat is niet alleen een ding van Rusland, maar komt ook van mij en veel andere landen”, zei hij. Ook verklaarde Trump dat Zelensky’s populariteit was afgenomen. De president vroeg zich ook hardop af waar het Amerikaanse geld voor Oekraïne naartoe is gegaan.

Trump zei ook dat hij deze maand de Russische president Vladimir Poetin verwacht te ontmoeten. Er zijn nog geen details bekend over dit overleg. De Amerikaanse president zei eerder dat de bijeenkomst kon plaatsvinden in Saudi-Arabië.

Wilders: geen militairen naar Oekraïne, andere bijdrage kan wel

DEN HAAG – De PVV blijft vasthouden aan haar standpunt dat na een vredesregeling geen Nederlandse militairen gaan deelnemen aan een troepenmacht in Oekraïne. “Dat gaan we niet doen.” Maar een andere bijdrage om zo’n missie te steunen met geld of materieel sluit PVV-leider Geert Wilders niet uit.

Hij wilde niet zeggen of hij het kabinet laat vallen als het kabinet toch wil deelnemen aan zo’n troepenmacht. Ook extra geld voor Oekraïne is voor hem geen taboe meer, maakte Wilders duidelijk in een debat over de situatie in Oekraïne. De afgelopen tijd keerde de PVV-leider zich hiertegen.

Volgens Dilan Yeşilgöz (VVD) neemt de PVV-voorman geen verantwoordelijkheid als hij een Nederlandse militaire bijdrage categorisch blijft uitsluiten. “In mijn boekje is het gewoon zwartrijden. Zorgen dat anderen wel betalen, maar zelf een free ride willen. Dat vind ik echt ontzettend teleurstellend van een partij die zegt te staan voor de veiligheid van Nederlanders.”

Wilders: vrede belangrijker

Wilders vindt dat mannen uit Oekraïne die hier verblijven, eerst maar eens terug moeten gaan naar Oekraïne.

“Voor de PVV is het belangrijk dat er vrede komt”, zei Wilders. Hij vindt wel dat de EU en Oekraïne straks aan de onderhandelingstafel moeten zitten. Ook moeten zij kunnen instemmen met een vredesakkoord.

Aanval NAVO-land

Wilders heeft geen zorgen dat Rusland na een mogelijke vrede een NAVO-land gaat aanvallen. De Russen zullen volgens hem “niet zo dom zijn”. “Dan hebben ze de hele NAVO op hun dak.”

MOB-voorzitter Vollenbroek noemt stikstofplan LTO gebakken lucht

DEN HAAG – Landbouworganisatie LTO verkoopt “gebakken lucht”, reageert voorzitter Johan Vollenbroek van milieuorganisatie MOB op voorstellen van LTO voor het stikstofbeleid. “Ik dacht dat ze met iets serieus zouden komen, maar dit is echt bagger”, vindt Vollenbroek. “Ik vraag me af waarom Houthoff dit soort onzin durft uit te braken”, becommentarieert hij het advocatenkantoor dat LTO van juridisch advies voorzag.

De bedoeling van LTO was om een “gedegen juridische basis” te leggen om Nederland “van het stikstofslot” te halen. Daartoe zou onder meer de kritische depositiewaarde (KDW), de hoeveelheid stikstof die gebieden aankunnen, uit de wet moeten.

“Daarmee los je ecologische problemen helemaal niet op”, zegt Vollenbroek. “Dat is als iemand die obesitas heeft en een weegschaal koopt die slechts de helft van het gewicht aangeeft. Veel natuurgebieden hebben te maken met twee keer zoveel stikstofdepositie als ze kunnen verwerken. Die situatie is nu nog slechter dan in 2019”, verwijst hij naar het jaar waarin de Raad van State de stikstofregels ongeldig verklaarde. Die waren te vrijblijvend en daarmee in strijd met het Europees recht.

Kritiek

Eind vorig jaar kwam daar nog een kritische uitspraak bovenop, die het schuiven met stikstofruimte aan banden legde. “Dat moeten we zeker maar terugdraaien? Dat kan helemaal niet”, zegt Vollenbroek, die met MOB veel zaken over stikstof won. “Laat LTO nu eens echt met plannen voor emissiereducties komen.” Dat laatste gaat nog gebeuren, heeft LTO aangekondigd. Wanneer de organisatie met plannen voor minder uitstoot komt, is echter nog niet bekend.

Ook andere natuurorganisaties zijn kritisch. Natuurmonumenten stelt vast dat LTO op zoek is naar een juridische uitweg. “Net als dit kabinet lijkt te doen en vele kabinetten voor hen. Precies dat heeft ons in de huidige crisis gebracht”, reageert Natuurmonumenten. De organisatie benadrukt dat Nederland “alleen met een daadwerkelijk lagere stikstofuitstoot weer van het stikstofslot komt”. Natuur & Milieu ziet in het plan een onhoudbaar “geitenpaadje” en stelt: “LTO creëert met dit voorstel een nieuwe groep gedupeerde boeren door met volstrekt onhoudbare juridische voorstellen te komen.”

Rechtszaak Greenpeace

Greenpeace, dat eind januari nog op veel punten gelijk kreeg van de rechter in een zaak tegen de Staat over stikstof en natuurbescherming, wil nog niet reageren. De milieuorganisatie gaat de LTO-plannen eerst bestuderen.

Lensink Expeditie waarschuwt collega-transporteurs voor AC Truck & Handel GmbH

SALZGITTER – Transportondernemer André Lensink van Lensink Expeditie slaat alarm over oplichting door AC Truck & Handel GmbH, voorheen bekend als AC Logistik GmbH. Na maandenlang wachten op betaling van facturen waarschuwt hij collega-transporteurs om geen zaken te doen met dit bedrijf.

Opgelicht door AC Logistik GmbH

In augustus 2024 accepteerde Lensink Expeditie twee transportopdrachten van AC Logistik uit Salzgitter via vracht uitwisselingsplatform Timocom. De ritten werden uitgevoerd, facturen opgemaakt en verzonden. “En toen begon het lange wachten,” aldus Lensink. Ondanks talloze telefoontjes en e-mails bleef betaling uit. Eind september werd voor het eerst contact gezocht met het bedrijf, maar zonder resultaat. Inmiddels zijn er meer dan vijftig pogingen ondernomen om het geld te innen maar zonder succes.

Nieuwe naam, dezelfde praktijken

Begin 2025 bleek dat AC Logistik GmbH niet langer bestond. Het bedrijf was getransformeerd in AC Truck & Handel GmbH, met hetzelfde adres en dezelfde leidinggevenden. Ook Timocom werd hierover geïnformeerd, maar ondanks de vele klachten is het bedrijf opnieuw toegelaten tot het transportplatform.
Lensink Expeditie is vastberaden zijn geld alsnog te ontvangen, maar wil ondertussen andere transporteurs waarschuwen: “Doe geen zaken met AC Truck & Handel GmbH en AC Truck & Trailer uit Salzgitter!”

Reactie van Timocom

Timocom reageerde op vragen van Transport Online over de toelating van AC Truck & Handel GmbH en gaf aan dat situaties zoals deze vaak vertraagd zichtbaar worden in de transportsector, vanwege lange betalingstermijnen. Aangezien transacties zelfstandig en op eigen verantwoordelijkheid tussen partijen worden afgesloten, is Timocom afhankelijk van meldingen van gebruikers. Zodra er concrete aanwijzingen van misstanden zijn, worden deze onderzocht en worden er maatregelen genomen ter bescherming van klanten. Timocom gaf echter geen specifieke details over het toegangsbeleid van individuele bedrijven of lopende procedures.

Op de vraag welke maatregelen worden genomen om transportbedrijven te beschermen tegen dergelijke praktijken, liet Timocom weten dat alle bedrijven een streng toelatingsproces doorlopen voordat ze worden goedgekeurd. Daarnaast is er een aparte afdeling die de kwaliteit van het platform bewaakt en concrete meldingen van klanten direct onderzoekt. Met een eigen softwareprogramma voor fraudedetectie en -preventie wordt continu gewerkt aan het bestrijden van misleidende aanbiedingen op de vrachtenbeurs.

Timocom wees verder op de Business Partner Check en de beoordelingsfunctie, waarmee gebruikers inzicht krijgen in de ervaringen van anderen met een bepaald bedrijf. Op die manier kunnen transporteurs beter inschatten met wie ze zaken doen.

Dubieuze betalingsmethoden

Volgens Lensink werkt AC Logistik GmbH op een manier die betalingen structureel vertraagt. Na lossing moeten afleverbewijzen direct per e-mail worden verzonden. Vervolgens moeten de factuur en afleverbewijzen per post worden opgestuurd, wat zorgt voor extra vertraging. Ondertussen rekent het bedrijf wél direct af met hun opdrachtgever, terwijl transporteurs minimaal 60 dagen – en in sommige gevallen meer dan zes maanden – op hun geld moeten wachten. Daarnaast is het bedrijf zeer moeilijk bereikbaar; de telefoon wordt zelden opgenomen en op e-mails wordt niet gereageerd.

Meerdere transporteurs gedupeerd

Lensink Expeditie is niet de enige gedupeerde. Een controle van AC Truck & Handel op Google toont een reeks slechte reviews, waarin ook andere vervoerders melding maken van niet-betaalde facturen.

Pleidooi voor strengere controle

Hoewel Lensink Expeditie benadrukt dat Timocom een betrouwbaar platform is, vindt hij dat er strenger toezicht moet komen op de toelating van bedrijven. “Timocom heeft meerdere klachten ontvangen over AC Logistik GmbH. Desondanks konden ze onder een andere naam, met dezelfde mensen en op hetzelfde adres, opnieuw toetreden tot het platform. Dit moet beter gecontroleerd worden.”

Timocom erkent dat ondanks de preventieve maatregelen, er nog steeds individuele gevallen van misbruik kunnen optreden. Daarom wordt voortdurend gewerkt aan het verbeteren van detectie- en preventiesystemen. Transportbedrijven worden geadviseerd om eigen maatregelen te nemen, zoals kredietlimieten en het controleren van de kredietwaardigheid van potentiële zakenpartners.

Lensink Expeditie zal blijven strijden voor zijn betaling, maar adviseert collega-transporteurs dringend om geen zaken te doen met AC Logistik GmbH en Truck & Handel GmbH uit Salzgitter.

De redactie heeft ook AC Truck & Handel om een reactie gevraagd maar daar is vooralsnog niet op gereageerd.

UPDATE: Op 3 maart 2025 laat André Lenselink weten alsnog beide facturen betaald te hebben gekregen.

Nijmegenaar veroordeeld voor mishandeling kinderen

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 50-jarige man uit Nijmegen voor het mishandelen van drie van zijn kinderen. Hij krijgt de maximale taakstraf van 240 uur opgelegd en een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden. Daarbij moet de man zich houden aan een contact- en locatieverbod.

De man mishandelde drie van zijn dochters structureel over een periode van ruim 10 jaar. Vanaf het moment dat zij ongeveer 7 à 8 jaar oud waren, begonnen de mishandelingen. Om de kleinste dingen kon de man erg boos worden. Hij begon dan te schreeuwen en sloeg zijn kinderen met de vlakke hand of met voorwerpen, zoals een riem of een oplader. Hij veroorzaakte hiermee veel pijn en leed bij zijn kinderen. Hij creëerde voor hen een onveilige situatie op een plek waar zij zich juist veilig en geborgen hadden moeten kunnen voelen.

De man ontkende de mishandelingen stellig. Daarmee erkende hij het leed van zijn kinderen niet en nam hij geen enkele verantwoordelijkheid voor zijn handelen. Integendeel, hij deed de verklaringen van zijn kinderen af als verzinsels.

Eén van zijn dochters, die zo moedig was om melding te maken van de mishandelingen en de onveilige thuissituatie, wordt door haar vader volledig ten onrechte weggezet als een kind dat een zondebok zoekt voor zogenaamd slechte schoolprestaties. Dit maakt voor de rechtbank duidelijk dat de man niet in staat dan wel onwillig is zijn eigen handelen, en het schadelijke effect daarvan op de kinderen, onder ogen te zien.

De man gaf aan terug te willen keren naar de woning en weer onderdeel uit te willen maken van het gezin. Met zo min mogelijk bemoeienis van hulpverlenende instanties. De rechtbank vindt dit zeer zorgelijk, kijkend naar de onveilige situatie die er ruim tien jaar was voor alle kinderen in het gezin en het gebrek aan inzicht van de man in het eigen handelen en de gevolgen daarvan.

De rechtbank vindt het dan ook zeer onwenselijk dat de man direct en zonder toezicht of begeleiding terugkeert naar zijn gezin. De thuiswonende kinderen moeten tegen zijn geweld en de onveilige situatie worden beschermd.

De rechtbank ziet hierin aanleiding om ter voorkoming van herhaling als maatregel aan de man een contact- en locatieverbod op te leggen. Het contactverbod gaat om zijn thuiswonende kinderen. Het locatieverbod geldt voor de directe omgeving van de woning van het gezin. Deze maatregel geldt voor twee jaar.

Daarbij legt de rechtbank aan de man de maximale taakstraf van 240 uur op. Deze straf is hoger dan door de officier van justitie geëist, omdat een lagere taakstraf onvoldoende recht doet aan de ernst van de bewezenverklaarde feiten. Ook krijgt de man een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden opgelegd. Deze voorwaardelijke celstraf is een stok achter de deur om hem ervan te weerhouden opnieuw de fout in te gaan.

Jumbo krijgt strafbeschikking van €50.000 na dodelijk ongeval bij distributiecentrum Woerden

WOERDEN – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft supermarktketen Jumbo een boete van €50.000 opgelegd na een dodelijk ongeval op het distributiecentrum in Woerden. Op 20 oktober 2021 kwam een medewerker om het leven toen hij werd aangereden door een achteruitrijdende vrachtwagen van Jumbo.

Onveilige werkomgeving oorzaak van het ongeval

Uit een strafrechtelijk onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) blijkt dat de rookplek, die Jumbo had ingericht, onveilig was. Deze bevond zich naast de laaddoks, waarbij het hekwerk onvoldoende afscheiding bood tussen de rookplek en het vrachtverkeer. Daarnaast bleek de achteruitrijsignalering van de vrachtwagen uitgeschakeld, waardoor het slachtoffer niet werd gewaarschuwd voor het achteruitrijdende voertuig.

Het OM concludeert dat Jumbo tekort is geschoten in haar verplichting om een veilige werkomgeving te bieden, en daarmee artikel 32 van de Arbo-wet heeft overtreden.

Jumbo treft extra veiligheidsmaatregelen

Na het ongeval heeft Jumbo diverse veiligheidsmaatregelen doorgevoerd om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. Op basis van een beoordeling door een veiligheidskundige is de rookplek verplaatst en veiliger gemaakt. Daarnaast zijn alle vrachtwagens uitgerust met een achteruitrijsignalering, die bij elke herstart automatisch wordt geactiveerd.

Gezien deze verbeteringen heeft het OM besloten Jumbo niet voor de rechter te dagvaarden, maar de zaak af te doen met een strafbeschikking van €50.000.

Jumbo neemt verantwoordelijkheid richting nabestaanden

Jumbo heeft tijdens het onderzoek volledig meegewerkt en heeft contact onderhouden met de nabestaanden. Naast de boete heeft het bedrijf een financiële bijdrage toegezegd aan de nabestaanden. Zij willen dit geld doneren aan een nog op te richten stichting voor ontwikkelingshulp, ter nagedachtenis aan het slachtoffer.

Met deze maatregelen hoopt Jumbo verdere ongelukken te voorkomen en de veiligheid op haar distributieterreinen te waarborgen.

Northvolt verkoopt Poolse industriële divisie, Scania bevestigt overname

Foto: Adobe Stock

STOCKHOLM – Northvolt heeft een koopovereenkomst getekend voor de verkoop van zijn Northvolt Systems Industrial-divisie in Polen aan een onbekende industriële groep. De batterijproducent heeft niet openbaar gemaakt wie de koper is, maar Scania heeft tegenover persbureau Reuters bevestigd dat zij de overname op zich nemen.

Batterijsystemen voor zware industrie en off-highway segmenten

Northvolt Systems Industrial werd in 2018 opgericht en richt zich op de ontwikkeling en productie van batterijsystemen voor zware industriële toepassingen en voertuigen buiten de openbare weg. Het bedrijf heeft ongeveer 300 werknemers, verdeeld over een prototyping-faciliteit in Stockholm, Zweden, en een productielocatie in Gdańsk, Polen.

De divisie levert batterijmodules en -systemen aan diverse sectoren, waaronder materiaalverwerking, bouwmachines, mijnbouw, landbouw en gemeentelijke diensten. Vanuit de fabriek in Gdańsk worden al seriematige leveringen gedaan aan klanten zoals Epiroc, Konecranes en Dynell.

Voortzetting van activiteiten en uitvoering van contracten

Zowel Northvolt als de koper benadrukken dat de transactie zo wordt ingericht dat de overdracht van assets, medewerkers en contracten soepel verloopt. Hierdoor blijven de activiteiten van Northvolt Systems Industrial na de overname doorlopen en zullen alle reeds gecontracteerde orders voor 2025 volgens planning worden uitgevoerd.

Deze verkoop is een direct gevolg van een strategische herziening bij Northvolt, waarbij de focus wordt verlegd naar de kernactiviteiten van het bedrijf: de grootschalige productie van batterijcellen.

Volgens Matthias Arleth, Chief Operating Officer van Northvolt, was de beslissing om afscheid te nemen van de industriële divisie geen gemakkelijke: “Het is niet eenvoudig om afscheid te nemen van onze collega’s bij Systems Industrial, die in korte tijd een sterk bedrijf hebben opgebouwd. Maar deze transactie is een belangrijke stap in onze strategie om de focus te leggen op onze kernactiviteiten. Stap voor stap werken we aan een duurzame en stabiele basis voor ons toekomstige succes.”

Ook Elin Åkerström, Vice President van Northvolt Systems Industrial, ziet de overname als een kans voor verdere groei: “We zijn blij met deze overeenkomst, die een mooie toekomst verzekert voor onze medewerkers, technologie en producten. We hebben een team van ervaren experts opgebouwd, geavanceerde prototypes ontwikkeld en een toonaangevend productportfolio in serieproductie gebracht. Met meer dan 3.300 verkochte Voltpack Core-producten en ruim 10 miljoen bedrijfsuren voor individuele batterijpacks kijken we uit naar verdere groei onder de nieuwe eigenaar.”

Overname onder voorbehoud van goedkeuringen

De transactie is nog onderhevig aan regelgevende goedkeuringen en de afronding van bindende contracten. Zodra deze zijn verkregen, zal Northvolt Systems Industrial verdergaan onder de nieuwe eigenaar.

EU-besluit over meer begrotingsvrijheid defensie-uitgaven in mei

BRUSSEL – De EU-ministers van Financiën nemen waarschijnlijk in mei een besluit over de mogelijkheid voor lidstaten om defensie-uitgaven buiten de strenge Europese begrotingsregels te houden. Met deze ontsnappingsclausule kunnen lidstaten investeren in “nieuw materieel zoals tanks, vliegtuigen en munitie”, zonder dat ze daarvoor door de Europese Commissie worden bestraft, zei de Poolse minister van Financiën Andrzej Domanski na de maandelijkse vergadering van EU-ministers van Financiën. Minister Eelco Heinen (Financiën) is daartegen.

“Het openbreken van regels heeft geen enkele zin”, zei Heinen na afloop van de vergadering in Brussel tegen RTL Z. “Schuld is schuld en je zult dat uiteindelijk terug moeten betalen. Dus wat je op de korte termijn denkt te winnen, daar heb je op de lange termijn alleen maar last van.” Nederland vindt eerst dat alle EU-lidstaten 2 procent van hun bruto binnenlands product (bbp) aan defensie moeten gaan besteden en dat daarna moet worden gekeken wat extra nodig is.

Polen, momenteel EU-voorzitter, is sterk voorstander en heeft een voorstel voor ruimere regels bij de Europese Commissie neergelegd. “Het resultaat moet zijn dat onze defensiecapaciteiten en onze veiligheid er gevoelig op vooruit zullen gaan”, zei Domanski.

Voorbereidende gesprekken vredesakkoord

Ook Eurocommissaris Valdis Dombrovskis (Economie) wil de begrotingsregels versoepelen. “Om Rusland te stoppen moet Europa dringend zijn eigen veiligheid en defensie ondersteunen en wij moeten Oekraïne blijven helpen. Wij zullen dat ook in de toekomst blijven doen en daarom moeten we nu actie ondernemen”, zei de Eurocommissaris na afloop van de vergadering. Gezien de ontwikkelingen van de afgelopen dagen “mogen we geen tijd verliezen”, zei ook Domanski.

De Verenigde Staten en Rusland zijn deze week begonnen met voorbereidende gesprekken om tot een vredesakkoord tussen Rusland en Oekraïne te komen, nadat de Amerikaanse president Donald Trump en de Russische president Vladimir Poetin daar een week eerder met elkaar over hadden gesproken. De VS hebben gezegd dat de EU veel meer moet investeren in zijn eigen veiligheid, en in die van Oekraïne.

Continental schrapt nog eens 3000 banen

HANNOVER – De Duitse toeleverancier voor de auto-industrie Continental schrapt tot en met 2026 nog eens 3000 banen.

Een jaar geleden kondigde het concern al aan om ruim 7000 arbeidsplaatsen op te heffen, maar dat zou niet genoeg zijn om de doelen voor kostenbesparingen te halen.

De banen gaan verloren bij de afdelingen voor onderzoek en ontwikkeling, waar nu nog ongeveer 31.000 mensen werken. Continental wil dat aantal met een tiende verlagen.

In Duitsland gaan bij de nieuwe reorganisatie 1450 banen verloren. Continental hoopt ontslagen zo veel mogelijk te voorkomen, bijvoorbeeld door vertrekkende werknemers niet te vervangen.

Bestaanszekerheid buschauffeurs grote steden bedreigd door forse bezuinigingen

UTRECHT – Op dinsdag 18 februari wordt er door vervoerders, reizigers en de FNV een petitie aangeboden tegen de geplande bezuinigingen van 110 miljoen euro aan de voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. Twee dagen later, op donderdag 20 februari, komt de commissie samen voor een debat over de plannen. FNV Stadsvervoer heeft aangekondigd dat er dan zo’n 60 tot 80 chauffeurs aanwezig zullen zijn om het debat nauwlettend te volgen.

De bezuinigingen bedreigen de bestaanszekerheid van duizenden buschauffeurs in de grote steden. De FNV maakt zich grote zorgen over de gevolgen voor de werkdruk, de veiligheid van de reizigers en de kwaliteit van het openbaar vervoer. De vakbond is duidelijk: deze bezuinigingen kunnen niet doorgaan.

Buschauffeurs in de kou

Eric Vermeulen, bestuurder van FNV Stadsvervoer, stelt: “Het is onacceptabel dat de overheid de buschauffeurs in de kou laat staan. Deze bezuinigingen raken niet alleen onze leden, maar ook de reizigers die afhankelijk zijn van betrouwbaar en veilig openbaar vervoer.”

Petitie

De petitie, die mede namens de vervoerders en reizigers wordt overhandigd, is een krachtig signaal richting de politiek dat de bezuinigingen onacceptabel zijn. FNV Stadsvervoer roept de Kamercommissie op om deze plannen te heroverwegen en met een oplossing te komen die zorgt voor werkbare omstandigheden voor de buschauffeurs en goed openbaar vervoer voor de reizigers.

Acties

Vermeulen benadrukt verder: “Wij zullen niet zomaar accepteren dat de regering de rekening van de bezuinigingen neerlegt bij de mensen die het werk moeten doen. Als dit besluit er doorheen komt, zullen we niet schromen om actie te ondernemen.”

FNV blijft zich inzetten voor een eerlijke behandeling van buschauffeurs en zal alle benodigde stappen zetten om te voorkomen dat deze bezuinigingen doorgevoerd worden.

Kamer: hou zzp’ers op het spoor aan regels over werktijden

DEN HAAG – Regels over werktijden moeten ook gelden voor zelfstandige ondernemers die aan het spoor werken, vindt de Tweede Kamer. Een meerderheid steunde een motie van PVV-Kamerlid Hidde Heutink die het kabinet vroeg om de normen uit de Arbeidstijdenwet voor iedereen te laten gelden, inclusief zzp’ers.

In de Arbeidstijdenwet staat bijvoorbeeld dat iemand die langer dan 5,5 uur werkt recht heeft op een pauze, en dat een nachtdienst maximaal 12 uur mag duren. Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) hielden de mensen die twee jaar geleden aan het spoor werkten bij Voorschoten zich niet aan deze wet. Een trein botste daar op een kraan die het spoor overstak, met een dodelijk slachtoffer tot gevolg.

Vorige week in een debat over het ongeluk en het OVV-rapport begonnen meerdere Kamerleden over nachtelijk spoorwerk door zzp’ers. Olger van Dijk (NSC): “Het kan toch niet zo zijn dat zzp’ers aan de lopende band te veel uren maken en dat daardoor extra risico’s in de uitvoering ontstaan?”

Staatssecretarissen Jurgen Nobel (Participatie, VVD) en Chris Jansen (Openbaar Vervoer, PVV) zijn niet van plan de wet aan te passen, schreven ze bij voorbaat in een reactie op de motie. Dat voor zzp’ers geen wettelijke rusttijden gelden, “past bij de eigen verantwoordelijkheid” die ze als zelfstandige ondernemers hebben.

Als zzp’ers onder de Arbeidstijdenwet zouden vallen, zou dat henzelf en hun opdrachtgevers meer gedoe opleveren, verwacht het kabinet. “Dit is niet alleen onwenselijk, maar ook niet passend.” Zelfstandigen zijn bovendien al verplicht om zich veilig te gedragen, en mogen daardoor niet eindeloos doorwerken.

Grote brand bij restaurant De Bauers in Soest vermoedelijk aangestoken

brand vuur

SOEST – De politie vermoedt dat de grote brand aan de Burgemeester Grothestraat in Soest is aangestoken.

De brand woedde maandagochtend vroeg bij restaurant De Bauers. Zeventien omliggende woningen moesten worden ontruimd.

Behalve brandstichting houdt de politie rekening “met alle mogelijke scenario’s, die we momenteel verder onderzoeken”. Mensen die meer informatie of camerabeelden hebben, kunnen zich melden bij de politie.

Witte Huis: Elon Musk heeft geen beslissingsbevoegdheid

WASHINGTON – Elon Musk is geen officiële werknemer van het Department of Government Efficiency (DOGE) en heeft “geen formele autoriteit om overheidsbeslissingen te nemen”, staat in een gerechtelijk document dat is ingediend door het Witte Huis in een rechtszaak.

De rijkste man ter wereld wordt algemeen gezien als het hoofd van DOGE, het nieuwe overheidsorgaan dat door president Donald Trump is opgericht om de overheidsuitgaven drastisch te verminderen, onder andere door duizenden banen te schrappen.

Volgens het document dat maandag is ingediend door een ambtenaar binnen het Witte Huis, Joshua Fisher, is Musk “een werknemer van het Witte Huis” als “een speciale overheidsmedewerker” en een “senior adviseur van de president”. Daarmee heeft hij “geen feitelijke of formele autoriteit om zelf overheidsbeslissingen te nemen”, maar kan hij “alleen adviseren en de richtlijnen van de president doorgeven”, aldus Fisher. “Hij is geen werknemer van de U.S. DOGE Service”.

Het document werd ingediend in een zaak die tegen Musk was aangespannen door veertien Amerikaanse staten. De staten willen Musks invloed op de federale overheid tot een halt brengen.

Zeelandbrug volgend jaar twee maanden afgesloten voor reparatie scheuren

HEINKENSZAND – De ruim 5 kilometer lange Zeelandbrug gaat volgend najaar maximaal acht weken dicht voor noodzakelijk onderhoud. Beweegbare delen van de brug, die de Zeeuwse eilanden Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland verbindt, moeten gerenoveerd worden omdat er scheuren in het staal zitten. “We moeten uiterlijk in 2026 de boel aanpakken, zodat we voor de toekomst de veiligheid kunnen garanderen. We kunnen het niet langer uitstellen”, aldus gedeputeerde Harry van der Maas (infrastructuur en mobiliteit, SGP).

De in 1965 geopende Zeelandbrug, eigendom van de provincie, is de belangrijkste verkeersader door het midden van Zeeland over de N256. Per dag rijden er ongeveer 15.000 voertuigen overheen. De brug kan open om schepen door te laten.

In 2015 en 2016 zijn beginnende scheuren in het stalen dek van dit beweegbare stuk al gerepareerd, maar nu is volgens Van der Maas een grote renovatie noodzakelijk. “De beweegbare delen worden eruit gehaald, aangepakt en opnieuw geplaatst. Dat betekent dat niemand over de brug kan. Deze werkzaamheden hebben ook effect op het scheepvaartverkeer.”

Twee omleidingsroutes

In het jaar 2000 ging de brug ook dicht voor renovatie van de bewegende delen. “Door de leeftijd van de brug, ‘vermoeiing’ van het materiaal en toename van het aantal zware voertuigen, is scheurvorming ontstaan”, aldus Van der Maas. De provincie grijpt de sluiting aan om meteen de hele weg opnieuw te asfalteren. “De brug kan er daarna weer dertig jaar tegenaan”, aldus de gedeputeerde, die zegt niet te weten hoeveel het hele project kost.

Het is de bedoeling dat de renovatie van de Zeelandbrug in het tweede deel van 2026 wordt uitgevoerd. De provincie stelt omleidingsroutes in via de N57 (de ‘dammenroute’ over de Deltawerken) en de A4. Voor scholieren, die veelal het fietspad van de Zeelandbrug gebruiken, komt er mogelijk een pont om de oversteek te maken.

Zomervakantie

De werkzaamheden uitvoeren in de zomervakantie is volgens Van der Maas niet mogelijk. “Voor scholieren zou dat handiger zijn. Maar we hebben meerdere belangen te dienen.” Eén buis van de Westerscheldetunnel, tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland, gaat volgend jaar ook vier maanden dicht om betonschade te repareren. “Dan kun je niet gelijk de Zeelandbrug aanpakken, we moeten rekening houden met de totale bereikbaarheid van Zeeland”, aldus Van der Maas.

Werkgevers bezorgd omdat loonstijging boven 4 procent blijft

DEN HAAG – De gemiddelde loonstijging in nieuwe cao’s blijft boven de 4 procent liggen. Werkgeversvereniging AWVN, de belangrijkste arbeidsvoorwaardenadviseur van Nederlandse werkgevers, zegt zeer bezorgd te zijn over de aanhoudende hoge gemiddelden.

“De loonafspraken zijn inmiddels veel hoger dan de inflatie, het koopkrachtverlies van een paar jaar geleden is voor vrijwel alle werknemers meer dan goedgemaakt”, stelt de organisatie in een nieuwe update over het cao-overleg. “Het huidige niveau van verhogingen gaat ten koste van de concurrentiekracht van Nederlandse bedrijven en zal de economie verzwakken.”

In de vorige maand afgesproken cao’s kwamen de loonafspraken uit op gemiddeld 4,7 procent. Dat was iets lager dan het gemiddelde van vorig jaar. Volgens de werkgeversvereniging gaat het niettemin om de 29e achtereenvolgende maand dat het gemiddelde boven de 4 procent uitkomt.

Constructief overleg

Het looncijfer van AWVN geeft aan wat werknemers die onder de betreffende cao’s vallen in de komende twaalf maanden aan loonsverhogingen kunnen verwachten. In januari zijn er maar twaalf nieuwe cao’s afgesloten, wat een erg laag aantal is. Vanwege het relatief grote gewicht van incidentele uitschieters kan januari achteraf een uitzonderlijke maand blijken, moet AWVN ook toegeven.

AWVN roept de vakbonden op tot “constructief overleg”, waarbij ook gekeken wordt naar specifieke omstandigheden waarin bedrijven verkeren. De werkgevers zijn van mening dat de hoge loonafspraken vooral komen door de harde opstelling van de vakbonden. Die opstelling zou er ook voor zorgen dat er relatief maar weinig nieuwe cao’s worden afgesloten.

Monitoring DNB

De cijfers van AWVN worden nauwlettend in de gaten gehouden door De Nederlandsche Bank (DNB). Een sterke loongroei zou namelijk de inflatie weer kunnen aanwakkeren. De centrale bank verklaarde eerder de kans hierop klein te achten. Maar DNB waarschuwde in december wel dat de inflatie hier de komende jaren waarschijnlijk hoger blijft dan in het eurogebied als geheel.

×