Clicky

maandag 5 mei 2025 - 02:47 uur
Home Blog Pagina 169

Bonden vegen onderhandelingsakkoord met Hutchison Ports Delta II van tafel

ROTTERDAM – Vakbonden hebben een streep gezet door het onderhandelingsresultaat met Hutchison Ports Delta II. Dat laat FNV-bestuurder Asmae Hajjari weten. Rijnmond berichtte maandag al over een wilde staking bij de containerterminal van Delta II op de Rotterdamse Maasvlakte als gevolg van het ontbreken van financiële garanties voor een ontslagregeling in de nieuwe cao.

De bonden FNV en CNV hadden eind januari een onderhandelingsresultaat bereikt met de werkgever. Een belangrijke afspraak ging over een ontslagvergoeding voor werknemers. FNV wilde dat de aandeelhouder van Delta II hiervoor garant zou staan en had hiervoor tot maandagochtend de tijd gegeven. Die garantstelling is er volgens Hajjari niet gekomen en daarom wordt het resultaat nu van tafel geveegd.

Zondagavond waren er al signalen dat de garantie er niet zou komen, waarop de avond- en nachtploeg op eigen initiatief het werk hadden neergelegd, zegt Hajjari. Op de website van Delta II verscheen zondagavond rond 21.30 uur een bericht dat alle operaties waren stilgelegd als gevolg van een ongeplande werkonderbreking. Maandagmiddag vanaf 16.00 uur zijn die weer hervat, meldde het bedrijf later.

Ultimatum

“We vinden de houding en nalatigheid van de werkgever onacceptabel”, legt Hajjari uit. Ze vertelt dat een eerder gesteld ultimatum wederom van kracht wordt. “Het is tijd voor actie”, stelt FNV in een brief aan de leden.

Hutchison Ports Delta II maakt deel uit van het wereldwijde havens- en terminalnetwerk van havenbedrijf Hutchison Ports. Volgens FNV vallen ongeveer 530 werknemers binnen de cao van Delta II.

Meerdere gewonden bij ongeval met meerdere auto’s bij Drentse Schipborg

SCHIPBORG – Bij een ongeval op de N34 bij het Drentse Schipborg zijn maandagmiddag vier personen gewond geraakt, van wie een zwaargewond. Alle gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht, aldus een politiewoordvoerder.

Het ongeval met vijf personenauto’s werd rond 15.55 uur gemeld bij de politie. Die doet onderzoek naar de toedracht.

De weg is tussen Gieten en Zuidlaren in beide richtingen dicht voor verkeer, meldt de ANWB. Het is nog onbekend hoe lang de afsluiting duurt.

Code geel in meer provincies voor gladheid door sneeuwval

DE BILT – Het KNMI heeft ook voor de provincies Gelderland en Flevoland code geel afgegeven in verband met gladheid door sneeuwval. De waarschuwing geldt voor die provincies dinsdag van 02.00 uur tot 06.00 uur

Eerder werd ook code geel afgegeven voor Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland. De waarschuwing geldt van 03.00 uur tot 09.00 uur voor Overijssel en Drenthe. Voor Friesland en Groningen geldt code geel van 04.00 uur tot 10.00 uur.

Volgens het KNMI kan zich in het noordoosten een sneeuwlaag vormen van 2 tot 5 centimeter, in het midden en oosten plaatselijk tot circa 2 centimeter. “Er is kans op ongelukken door gladde wegen, fietspaden en voetpaden”, waarschuwt het weerinstituut.

In de loop van dinsdagochtend verdwijnt de gladheid weer.

Zorgen in Europese staalsector vanwege importheffingen Trump

LONDEN/BERLIJN – Europese staalbrancheorganisaties zijn bezorgd over de importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump wil invoeren op staal en aluminium. Zo vreest het Britse UK Steel een “verwoestende klap” omdat de Verenigde Staten na de Europese Unie de belangrijkste exportmarkt voor Brits staal zijn.

Volgens UK Steel exporteert het Verenigd Koninkrijk jaarlijks ongeveer 200.000 ton staal naar de VS, met een waarde van bijna een half miljard dollar.

De Britse premier Keir Starmer is volgens een woordvoerder nog in afwachting van details over de nieuwe importheffingen. Zonder die details is het nog niet mogelijk een goede inschatting te geven van de impact, aldus de zegsman.

De Duitse organisatie Wirtschaftsvereinigung Stahl zegt dat jaarlijks vanuit Duitsland ongeveer een miljoen ton, voornamelijk speciale staalsoorten, naar de VS wordt geëxporteerd en dat ongeveer 20 procent van de totale EU-staalexport naar de Amerikaanse markt gaat. Duitsland is de grootste staalproducent van de EU.

Wilders dreigt NSC met verkiezingen om asielwetten

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders vindt dat regeringspartij NSC “met vuur” speelt, en dreigt via het sociale medium X expliciet met nieuwe verkiezingen. Hij reageert op de uitlatingen van NSC dat er mogelijk toch aanpassingen moeten worden gedaan aan de asielwetsvoorstellen van het kabinet na kritiek van de Raad van State. “Na opgeven noodwet geen wijzigingen meer”, aldus Wilders. “Anders mag de kiezer zich uitspreken.”

NSC heeft “geen behoefte” om te reageren, laat een woordvoerder desgevraagd weten.

De Raad van State adviseerde maandag de wetsvoorstellen niet in deze vorm in te dienen bij de Tweede Kamer. De regeringsadviseur vraagt onder meer om waarborgen over de toepassing van de asielnoodmaatregelenwet en het zogenoemde tweestatusstelsel. Anders dreigt het risico “dat procedures onzorgvuldig verlopen en grondrechten in de uitvoering worden geschonden omdat hiermee bij de vormgeving van het uitvoeringsbeleid onvoldoende rekening is gehouden”.

NSC vindt dat een aanpassing “moet kunnen”. PVV-voorman Wilders wil hoe dan ook niet dat er aanpassingen worden gedaan aan het wetsvoorstel. Daarmee staan de regeringspartijen opnieuw lijnrecht tegenover elkaar. Vorig jaar lagen de partijen al met elkaar overhoop vanwege de asielnoodwet die de coalitie had afgesproken. Het kabinet besloot uiteindelijk af te zien van de route via het noodrecht. In ruil daarvoor kreeg Wilders scherpere ingrepen in de zogenoemde asielnoodmaatregelenwet. De uitruil betekent volgens Wilders ook dat de wetten onaangepast naar de Kamer gaan, blijkt uit zijn tweets.

Verantwoordelijk PVV-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) zei vrijdag na mediaberichten over het advies dat ze alleen een punt of komma wil wijzigen. Nu het advies er officieel ligt, zegt ze het nog te beoordelen.

VVD wil dat Faber na kritisch advies vaart maakt met asielwetten

DEN HAAG – VVD’er Queeny Rajkowski vindt dat asielminister Marjolein Faber vaart moet maken met haar asielwetten nadat de Raad van State hier advies over heeft uitgebracht. “Snelheid is voor ons zeker van belang, maar dat betekent niet onzorgvuldig”, aldus het Kamerlid. Ze vindt dat Faber het advies serieus moet nemen en dat het “prima” is als de PVV-bewindsvrouw naar aanleiding daarvan aanpassingen doet, zolang het maar “voortvarend kan”.

Faber heeft nog niet inhoudelijk gereageerd op de adviezen. Maar vrijdag heeft ze naar aanleiding van medialekken hierover laten weten dat ze hooguit “een punt of een komma” zal verzetten. Ook haar partijleider Geert Wilders ziet aanpassingen niet zitten.

Rajkowski vindt het belangrijk dat “zo min mogelijk vertraging” wordt opgelopen zodat “deze noodzakelijke wetten doorgevoerd én uitgevoerd kunnen worden”. Juist de uitvoerbaarheid van de wetten is een van de centrale kritiekpunten van de Raad van State.

Zij onthoudt zich vooralsnog van een inhoudelijke reactie op het uiterst kritische RvS-advies. De VVD-parlementariër vindt dat het in de eerste plaats aan de minister is om met een schriftelijke reactie te komen.

Stakingen dreigen bij FNV zelf na negeren ultimatum door bestuur

UTRECHT – Medewerkers van vakbond FNV hebben maandag besloten dat er mogelijk wordt gestaakt bij de vakbond zelf. Volgens FNV Personeel is het ultimatum genegeerd dat eerder aan het vakbondsbestuur werd gesteld. Naast het “dringende advies” aan de FNV-top om zich terug te trekken, eiste de interne vakbond dat de verkiezingen voor een nieuwe voorzitter worden uitgesteld. Maar inmiddels is besloten om deze verkiezingen te laten doorgaan.

In eerste instantie gaat FNV Personeel, dat de belangen van het personeel van de bond zelf behartigt, campagne voeren om steun te vragen aan leden voor sociale veiligheid binnen de bond. Zo wordt hiervoor via LinkedIn aandacht gevraagd en worden verschillende kantoren bezocht om personeel te informeren.

“Mocht dat allemaal onvoldoende zijn, hebben we wel besloten dat er dan inderdaad wel echt gestaakt gaat worden. Maar omdat we daarmee de gewone leden in de weg zitten, proberen we dat wel zo lang mogelijk uit te stellen”, zei Judith Westhoek namens FNV Personeel. “Als het niet anders kan, dan is dat de enige weg, maar we hopen dat het bestuur nog tijdig tot inzicht komt.”

‘Verslechtering’

Via media zijn de afgelopen tijd berichten naar buiten gekomen over onrust binnen FNV, in de aanloop naar de voorzittersverkiezing. Er zouden valse beschuldigingen zijn geuit over een bestuurslid dat zich verkiesbaar stelt voor de voorzittersverkiezing. Vorige week besloten FNV-medewerkers het voltallige vakbondsbestuur, inclusief voorzitter Tuur Elzinga, twee weken te geven om terug te treden.

FNV Personeel stelt dat er grote zorgen zijn over de sociale veiligheid binnen de vakbond en dat het vertrouwen in het bestuur ernstig is geschaad. “De incidenten van de afgelopen tijd zijn natuurlijk niet de enige incidenten”, zegt Westhoek. “We proberen steeds afspraken te maken, maar tot op heden hebben die niet geleid tot een verbetering van de situatie. Er is juist een verslechtering.”

Zonder overleg

Volgens de interne vakbond is er sprake van een werkomgeving waarin werknemers onder druk worden gezet, vertrouwelijke informatie wordt misbruikt en er zonder overleg interne onderzoeken naar medewerkers zijn ingesteld.

De verkiezing voor het voorzitterschap gaat tussen Elzinga en vicevoorzitter Zakaria Boufangacha. Op donderdag 6 maart wordt de uitslag bekendgemaakt. Tussen 19 februari en 5 maart kunnen FNV-leden stemmen op een nieuwe voorzitter.

Theateractrice Sigrid Koetse op 89-jarige leeftijd overleden

LAREN – Actrice Sigrid Koetse is overleden. Dat heeft haar familie maandag laten weten aan het ANP. Koetse overleed zondag op 89-jarige leeftijd in het Rosa Spier Huis in Laren.

De in Haarlem geboren Koetse volgde in de jaren vijftig de Toneelschool in Amsterdam, waaraan zij in 1955 afstudeerde. Ze speelde daarna jarenlang bij bekende gezelschappen als de Nederlandse Comedie, Toneelgroep Theater en Toneelgroep Amsterdam. Bij dat laatste gezelschap speelde zij tot aan haar pensioen.

In 1988 ontving Koetse de Theo d’Or, de belangrijkste Nederlandse toneelprijs, voor haar rol in het stuk Bakeliet van Toneelgroep Amsterdam. In 1996 werd ze vanwege haar 40-jarige carrière in het Nederlandse toneel onderscheiden als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Koetse was naast haar werk in de theaters, ook regelmatig te zien in films en op televisie. In 1960 speelde ze met Ramses Shaffy in de tv-film De hond van de tuinman. Ook had ze rollen in De Fabriek, De Appelgaard en Bergen Binnen. In 2005 had ze een gastrol in Goede Tijden, Slechte Tijden. Koetse was getrouwd met acteur en regisseur Jan Retèl. Hij overleed in 1984.

ICT Group versterkt positie in logistieke markt met overname Modality

ICT Group B.V. (‘ICT Group’) kondigt vandaag, maandag 10 februari 2025, de overname aan van 100% van de aandelen van Modality Software solutions B.V. (‘Modality’).

Modality, gevestigd in Barendrecht, is een toonaangevende speler op het gebied van IT-systemen voor de intermodale containerlogistiek. Het bedrijf heeft een sterke reputatie en heeft in de afgelopen 28 jaar een leidende positie in de markt verworven. De software van Modality ondersteunt transport management (TMS) en de containerterminal operatie (TOS), inclusief vele geïntegreerde interfaces met belangrijke spelers in de intermodale keten, zoals zee terminals, rederijen, douane en Portbase.

Modality heeft vele inland terminals als klant, maar ook toonaangevende barge, rail en truck operators. Door processen te verbeteren en inzichtelijk te maken, optimaliseert Modality de informatievoorziening voor haar klanten. Zo worden operationele vraagstukken vertaald naar innovatieve software oplossingen.

Met de overname van Modality verstevigt ICT Group haar leidende positie in de logistieke keten tussen zeehaven en achterland, waardoor een uniek concurrentievoordeel in de logistieke sector wordt gecreëerd. De oplossingen van Modality passen naadloos in het portfolio van de ICT Logistics divisie van ICT Group. De huidige eigenaren van Modality zullen het bedrijf, onder de vlag van ICT Group, blijven leiden.

Karim Henkens, CEO ICT Group: “ICT Group is al jaren toonaangevend in de automatisering van diepzee terminals. Met de overname van Modality versterken we onze positie nog verder en groeit ICT Group uit tot marktleider in inland terminals zowel in de Benelux als de DACH regio. Door de software oplossingen van Modality te integreren met de bestaande activiteiten van ICT, kunnen we een uitgebreid dienstenpakket aanbieden dat de gehele logistieke keten omvat.”

Jan Sekeris, directeur van Modality: “Wij zien de stap om onderdeel te worden van de ICT Group als een enorme kans om onze ambities binnen de markt, waar wij al als marktleider opereren, nog verder kracht bij te zetten. Wij kennen ICT Group als een zeer professionele en technisch bekwame partij met een no-nonsense mentaliteit die zeer goed aansluit bij de onze. Deze overname biedt de mogelijkheid om de dienstverlening aan onze klanten verder te professionaliseren en uit te breiden.”

De overname van Modality is in lijn met de strategie van ICT Group om marktleider te worden in de geselecteerde focusmarkten: Automotive, High Tech, Logistiek, Industrie & Infra en Public Mobility.

Financiële details worden niet bekendgemaakt.

Vrachtwagenchauffeur rijdt zich vast op fietspad in Rijnsburg [+foto’s]

Foto: ASMedia

RIJNSBURG – Maandag is een vrachtwagen vast komen te zitten in de berm van een fietspad aan het Kanaalpad Noord-Oost in Rijnsburg.

De chauffeur had zijn vrachtwagen per ongeluk vastgereden, waardoor hij niet meer vooruit of achteruit kon.

Een bergingsbedrijf werd ingeschakeld om de vrachtwagen los te trekken.

Met behulp van een grote bergingswagen wist de berger het voertuig weer op de weg te krijgen en hielp de chauffeur om veilig achteruit te rijden.

Er raakte niemand gewond bij het incident.

Wilders na advies Raad van State: voer asielwetten ongewijzigd in

DEN HAAG – De asielwetten van minister Marjolein Faber moeten ook na het zeer kritische advies van de Raad van State hierover “snel en ongewijzigd” worden ingevoerd, vindt Geert Wilders.

De PVV-leider schrijft op X dat “dit Hoge College van Staat de Nederlander niet op 1 zet” door te stellen dat de asielplannen kunnen leiden tot spanning en onzekerheid voor statushouders en problemen met de gezondheid en veiligheid van asielzoekers. Hij maant zijn partijgenoot Faber vooral om haast te maken met de wetsvoorstellen.

Fabers plannen zijn bedoeld om de druk op de asielketen te verlichten, maar de Raad van State voorziet juist een zwaardere werkbelasting. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) zal volgens de kabinetsadviseur namelijk meer ingewikkelde beslissingen moeten nemen. Asielzoekers zullen daardoor ook vaker naar de rechter stappen, luidt de verwachting. Dat de voorgestelde maatregelen het aantal asielzoekers inderdaad omlaag brengen, wordt volgens de raad “niet aannemelijk” gemaakt.

“Gelukkig is een advies slechts een advies”, reageert Wilders na het lezen hiervan.

Hoewel doorgaans veel waarde wordt gehecht aan de adviezen van de Raad van State, het hoogste adviesorgaan van het kabinet, staat het politici vrij om de aanbevelingen naast zich neer te leggen. De wetsvoorstellen kunnen daarom ingediend worden zonder aanpassingen, of slechts na het veranderen van “een punt of een komma”, zoals Faber vrijdag zei. De Tweede Kamer zal vervolgens debatteren en stemmen over de wetten, daarna volgt een behandeling in de Eerste Kamer.

Vrachtwagen gekanteld op A32 bij Heerenveen

Foto: BTB Media

HEERENVEEN – Een vrachtwagen is maandag aan het begin van de middag gekanteld op de A32 richting Leeuwarden. De snelweg richting Leeuwarden is volledig gestremd.

Achterop de vrachtwagen is een auto met aanhanger gebotst.

Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren is nog onbekend. Meerdere hulpdiensten zijn aanrijdend ter hulpverlening aan de betrokkenen.

Tenminste een persoon is behandeld door ambulancepersoneel en per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. Over de aard van de verwondingen is nog niks bekend.

Er wordt gewerkt om in ieder geval één rijstrook op de A32 vrij te krijgen, maar dit gaat waarschijnlijk niet meer lukken voor de avondspits begint.

De totale afhandeling gaat tot 21:00 uur maandagavond duren, meldt Rijkswaterstaat op X. De verbindingsweg naar Joure/Afsluitdijk is al wel beschikbaar.

Veel landen missen deadline voor inleveren klimaatambities

DEN HAAG – Bijna alle landen hebben maandag een belangrijke deadline gemist om nieuwe doelen in te dienen voor het verminderen van CO2-uitstoot. Van de bijna tweehonderd landen waren tien landen op tijd met het indienen van nieuwe plannen, laat Climate Watch zien. Dat onlineplatform houdt de gegevens bij. Maandag kwamen daar nog twee landen bij, waardoor het totaal nu op twaalf uitkomt.

Veel landen met een hoge uitstoot ontbreken nog, waaronder China, India en Australië. Ook de Europese Unie heeft nog niets ingediend. Volgens het Klimaatakkoord van Parijs moesten landen dit jaar voor 10 februari een nieuw klimaatdoel indienen voor het terugdringen van uitstoot tegen 2035. Hier moet ook in staan hoe een land deze reductie wil behalen. De klimaatdoelen zijn een belangrijk onderwerp tijdens de klimaattop eind dit jaar in Brazilië.

Klimaatorganisaties hebben nog geen grote zorgen over het missen van de deadline. “Uiteindelijk is het belangrijker dat de plannen goed zijn dan dat ze snel zijn”, zegt Stientje van Veldhoven, vicevoorzitter van het World Resources Institute (WRI). De vertraging is volgens haar verklaarbaar. De klimaattop in Glasgow was door de coronapandemie een jaar uitgesteld. Daarmee was er voor deze ronde dus maar vier jaar de tijd in plaats van vijf.

Bovendien moeten de landen kijken naar het verminderen van uitstoot in allerlei sectoren. “Het hele spectrum telt mee, dus ook transport, landbouw en de gebouwde omgeving”, aldus Van Veldhoven. Volgens de voormalig staatssecretaris ligt de échte deadline dus vooral bij de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in september. “Dat is de laatste stap in de voorbereiding op de klimaattop.”

De Verenigde Staten hebben hun klimaatambities al ingeleverd aan het eind van de termijn van president Biden, maar de huidige president Donald Trump heeft na zijn aantreden direct aangekondigd uit het Klimaatakkoord van Parijs te stappen. “Dat was natuurlijk slecht nieuws, maar de staten en steden zelf hebben ook veel impact. Ook is er al beleid ingezet en dit zal nog invloed hebben op de uitstoot van de VS”, legt Van Veldhoven uit.

Van Veldhoven is regionaal directeur van de Europese tak van het WRI. Zij verwacht dat de EU pas na de zomer met een doelstelling zal komen. Het Verenigd Koninkrijk heeft het doel voor 2035 al wel gepubliceerd. Het land wil in dat jaar de uitstoot van broeikasgassen met 81 procent hebben verminderd. Van Veldhoven wijst op onderzoek dat laat zien dat dit cijfer voor de EU ook gunstig kan zijn om de afspraken uit Parijs na te komen.

Raben Group neemt DGO Express over

Foto: DGO Express | Facebook

HOOGEVEEN – DGO Express is een Nederlands familiebedrijf dat deel uitmaakt van de Sent Waninge Groep en diensten levert op het gebied van groupagevervoer over de weg en warehouse services. Het bedrijf is gevestigd aan de A28, vlakbij knooppunt Hoogeveen, een strategische locatie die dient als toegangspoort tot Noord-Nederland en de Benelux.

“De logistieke sector heeft zich de afgelopen jaren snel ontwikkeld en deze veranderingen gaan steeds sneller. Dit biedt niet alleen nieuwe kansen, maar ook uitdagingen. Door deel uit te maken van een grote, internationale logistieke operator zoals Raben Group, bereiken we een grotere bedrijfsstabiliteit en bieden we meer mogelijkheden voor onze klanten.” – aldus Herman Weringa de managing director van DGO Express.

“We zullen ons concentreren op onze andere regionale activiteiten met onze overgebleven transportbedrijven Sent Waninge Transport en Transpa Emmen B.V.”- aldus Jantinus en Arnold Waninge, de aandeelhouders van de Sent Waninge Groep die het bedrijf zullen voortzetten zoals hun grootvader het in de jaren dertig heeft opgericht.

Raben Group is ook een familiebedrijf dat oorspronkelijk uit Nederland komt en al meer dan 90 jaar ervaring heeft in de markt. In de jaren negentig besloot het bedrijf zaken te gaan doen in Europa. Vandaag de dag heeft Raben meer dan 160 eigen vestigingen in 15 Europese landen, beschikt het over ongeveer 1.800.000 m² magazijnruimte en heeft het bedrijf een jaaromzet van meer dan €2 miljard. Alleen al in Nederland heeft het bedrijf vier vestigingen en het Nederlandse hoofdkantoor is gevestigd in Oss.

Met de overname van DGO Express versterkt Raben haar lokale netwerk in Nederland en verstevigt daarmee haar positie in contractlogistiek en groupagevervoer. Klanten van DGO profiteren van deze overname doordat ze meer ontwikkelingsmogelijkheden krijgen in heel Europa en toegang tot een robuust en stabiel lokaal netwerk. Daarnaast krijgen de medewerkers van DGO die bij Raben in dienst treden nieuwe mogelijkheden voor groei en ontwikkeling.

“De overname van DGO Express geeft ons de nieuwe mogelijkheden in Nederland, terwijl we ons netwerk uitbreiden. Hierdoor kunnen we onze klanten de meest efficiënte diensten op de lokale markt bieden, onze positie in de Benelux versterken en onze groeimogelijkheden in Europa uitbreiden”, aldus Ewald Raben, CEO Raben Group

Beide bedrijven zijn niet alleen verenigd door hun familiewortels, maar ook door hun groene benadering van zakendoen, in de overtuiging dat ze door te investeren in elektrische vrachtwagens, alternatieve brandstoffen en magazijnen met een lage uitstoot, en door ambitieuze ESG-doelstellingen te formuleren, het streven naar een betere toekomst ondersteunen.

Nieuwe Eurostar terminal op Amsterdam Centraal Station feestelijk geopend

AMSTERDAM – Maandagochtend hebben Eurostar, NS en ProRail de nieuwe terminal voor treinreizigers naar Londen officieel in gebruik genomen. Staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu heeft de terminal feestelijk geopend. Vanaf nu reizen treinreizigers via de nieuwe terminal weer rechtstreeks met Eurostar van Amsterdam naar Londen.

Deze nieuwe terminal, gelegen in de voormalige Amstelpassage, biedt een moderne en duurzame reiservaring.

“We zijn verheugd dat de rechtstreekse Eurostar-verbinding tussen Amsterdam en Londen weer in dienst is. Deze verbinding is meer dan een treinreis – het is een vlotte en duurzame schakel tussen twee bruisende steden, die onze reizigers een efficiënte, comfortabele en milieuvriendelijke manier van reizen biedt. Eurostar is trots om deze ultramoderne terminal, midden in Amsterdam Centraal, te openen. De verdrievoudiging van de capaciteit van Nederland naar Londen is een belangrijke mijlpaal en de eerste stap in onze bredere strategie om het Eurostar-netwerk verder uit te breiden. Nederland speelt een cruciale rol in onze visie en groeiambities voor de toekomst, terwijl we blijven investeren in onze diensten en de norm stellen voor connectiviteit in heel Europa,” aldus Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar.

Staatssecretaris Chris Jansen: “De rechtstreekse trein van Amsterdam naar Londen is een van de beste internationale treinverbindingen die we hebben. In iets meer dan vier uur tijd ben je van het centrum van Amsterdam in het centrum van Londen. Ik ben heel blij dat het is gelukt om tijdens de grootschalige en complexe verbouwing van Amsterdam Centraal een nieuwe terminal met meer capaciteit en comfort voor onder andere de Eurostar te realiseren. Het was een hele klus, maar het is fantastisch dat het is gelukt. Ik hoop dat alle reizigers net zo enthousiast zijn als ik met het resultaat.”

Wouter Koolmees, president-directeur NS: “Waar vroeger schepen naar Engeland vertrokken, vertrekken vandaag de dag treinen naar Londen. Niet over, maar onder de zee door en geen reistijd van dagen maar van luttele uren. Met deze nieuwe terminal in Amsterdam en de bestaande capaciteit in Rotterdam, kunnen later dit jaar ruim 800 reizigers per trein instappen. Dat maakt van deze verbinding de absolute standaard van wat de internationale trein ons land te bieden heeft.”

John Voppen, CEO ProRail voegt toe: “Ik ben heel blij dat de prachtige nieuwe UK Terminal in gebruik genomen kan worden. Internationaal treinverkeer is voor ProRail topprioriteit en daar zetten we stevig op in. Daarom is het goed dat deze terminal nu gebruikt kan worden. Laten we gezamenlijk de schouders eronder zetten om een echt duurzaam alternatief te worden voor internationaal reizen in Europa”

Rechtstreeks reizen tussen Amsterdam en Londen

Met de nieuwe terminal kan Eurostar de rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam Centraal en Londen St Pancras hervatten, waardoor reizigers kunnen genieten van een naadloze en duurzame reis van het hart van Amsterdam naar het hart van Londen.
Vanaf 10 februari 2025 rijdt Eurostar op weekdagen en zondagen drie keer per dag tussen Amsterdam en Londen St Pancras, en op zaterdagen twee keer per dag.

De treinen vertrekken om 6:40, 13:40 en 18:40 uur en komen aan om 9:57, 16:47 en 21:57 uur. De reistijd is 4:17.

Eurostar streeft ernaar om tegen 2026 het aantal dagelijkse verbindingen tussen Londen en Amsterdam uit te breiden naar vijf.

×