Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 18:13 uur
Home Blog Pagina 164

Bouwman Logistics BV uit Barendrecht failliet verklaard

BARENDRECHT – Transportbedrijf Bouwman Logistics BV uit Barendrecht is op dinsdag 11 februari 2025 door de rechtbank van Rotterdam failliet verklaard.

De oorzaak van het faillissement is momenteel niet bekend. De curator laat weten dat het faillissement door het bedrijf zelf is aangevraagd.

Bouwman Logistics BV werd in 2002 opgericht en was gespecialiseerd in container- en tanktransport binnen heel Europa. Het bedrijf was voornamelijk gespecialiseerd in het vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR).

Bij het bedrijf werkten ongeveer 29 werknemers, meldt de curator, mr. Noteboom.

Gegadigden voor een doorstart kunnen zich bij de curator melden via noteboom@bnnlegal.nl.

Kremlin verwerpt idee over ruil bezette gebieden met Oekraïne

MOSKOU – Het Kremlin verwerpt het idee om de veroverde gebieden in Oekraïne te ruilen voor het door Oekraïne bezette deel van Rusland. Dat is onmogelijk en zal nooit gebeuren, aldus een woordvoerder over een voorstel van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky.

De woordvoerder zei dat Russische troepen het Oekraïense leger uit Koersk zullen verdrijven. Oekraïne lanceerde in augustus vorig jaar een offensief in de Russische grensregio en maakte een opvallend snelle opmars.

Oekraïne zou nu ongeveer 450 vierkante kilometer aan grondgebied bezetten. Rusland heeft circa 20 procent van Oekraïne, oftewel meer dan 112.000 vierkante kilometer, in handen.

De Britse krant The Guardian publiceerde dinsdag een interview waarin Zelensky vertelde dat hij bij toekomstige vredesonderhandelingen een uitwisseling van bezet gebied gaat voorstellen. De vicevoorzitter van de Russische veiligheidsraad, Dmitri Medvedev, noemde dit idee eerder al “onzin”.

Milieu Service Groep kiest DAF vanwege beste zicht vanuit cabine

Vuilniswagens en vrachtauto’s die afvalcontainers oppikken, komen vaak in drukke gebieden. Veiligheid is dan belangrijk en die begint met goed zicht rondom voor de chauffeur. Vooral om deze reden heeft Milieu Service Groep uit Diemen gekozen voor een serie van dertien DAF-trucks van de New Generation. Dealer Truckland in Amsterdam heeft de voertuigen afgeleverd.

De totale order omvat drie DAF XF 450 FT trekkers, een compacte DAF XB 290 FA vuilniswagen, vier DAF XD 370 FA met portaalopbouw en een vijftal DAF XD 450 FAN met haakarmopbouw. De voertuigen worden met name ingezet in Amsterdam en de nabije omgeving, en ook bij de vestigingen van TH Containers in Varsseveld en Goor.

Goed zicht belangrijk voor veiligheid

“De chauffeurs zijn heel enthousiast over het zicht vanuit de cabine van de nieuwe DAF’s,” aldus Fleet Manager Robert van der Heijden. “Bij de XD is de laag geplaatste ruit in het bijrijdersportier een uitkomst, met het oog op de dode hoek aan die kant. De front- en hoekzichtcamera’s zijn ook erg goed. Het lage Vision-dashboard biedt een uitstekend zicht vanuit de cabine. Alle nieuwe trucks zijn bovendien voorzien van adaptieve cruise control, radardetectie voor medeweggebruikers en een achteruitrijcamera. Goed zicht is heel belangrijk voor de veiligheid, omdat we met onze voertuigen veel in de stad komen. Daar is het druk met fietsers en voetgangers die letterlijk vanuit onverwachte hoeken kunnen komen.”

Lange tijd ervaring met DAF

Milieu Service Groep heeft al langer ervaring met DAF. Het merk vertegenwoordigt een belangrijk deel van de vloot van 280 eenheden. De DAF modellen van de nieuwste generatie krijgen veel lof voor het goede zicht, maar zonder meer ook vanwege het comfort voor de chauffeurs. Van der Heijden: “Al met al hebben we gekozen voor de beste deal. De service en de ondersteuning van dealer Truckland zijn namelijk ook prima. Daarop vertrouwen we al jaren. Én het brandstofverbruik van DAF is laag. Om die reden hebben we ook gekozen voor de nieuwste 11-liter motor bij de XD en XF, omdat die het zuinigst is en voor ons werk voldoende trekkracht biedt.”

Account Manager Daan Dekker en Sales Manager Ron Tervoort van Truckland vullen aan: “Milieu Service Groep is een betrouwbare partner. Onze relatie is hecht en we weten elkaar altijd snel en goed te vinden.”

Inzet van nieuwe DAF’s

De nieuwe DAF’s zijn uitgevoerd in de kleurstelling en belettering van TH Containers, dat onderdeel is van Milieu Service Groep. De XB 290 vuilniswagen zal vooral in de binnenstad van Amsterdam rijden. De XD-voertuigen met portaalopbouw en haakarmopbouw worden ingezet voor het plaatsen en ophalen van afzetcontainers en perscontainers bij bedrijven. De XF-trekkers worden ingezet voor afvaltransport met walking-floor trailers.

“Milieu Service Groep richt zich met name op het helpen van bedrijven met hun afvalbeheer. Dat doen we door hun afval in te zamelen, maar ook door te adviseren hoe zij duurzamer kunnen ondernemen. Zo werken we toe naar een circulaire economie,” vertelt Van der Heijden.

Hof legt drie keer levenslang op in liquidatieproces Eris

SCHIPHOL – Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft woensdag aan drie personen een levenslange celstraf opgelegd in het grote liquidatieproces Eris rond motorclub Caloh Wagoh. Delano R., Jermaine B. en Feno D. werden eerder door de rechtbank ook al tot levenslang veroordeeld. Het Openbaar Ministerie had in hoger beroep tegen zes verdachten de hoogst mogelijke straf geëist.

Eris draait onder meer om vijf liquidaties en een reeks pogingen tot en voorbereidingen van liquidaties. Het hof spreekt van “ontluisterend” geweld, met verdachten die “over leven en dood meenden te kunnen beschikken”.

Hoofdverdachte is de 54-jarige Delano ‘Keylow’ R., gewezen voorman van de inmiddels verboden motorclub Caloh Wagoh. Hij zou moordopdrachten hebben aangenomen en bij leden van zijn misdaadbende hebben uitgezet. Volgens het hof heeft R. “op geen enkele manier geaarzeld bij het aannemen van opdrachten”, sterker nog: “hij vierde het zelfs als een opdracht was gelukt”. Een van de moordopdrachtgevers zou Ridouan Taghi zijn geweest, hoofdverdachte in een ander megaproces, namelijk Marengo. Taghi is niet vervolgd in Eris.

Naast de drie keer levenslang, zijn straffen opgelegd tussen de één en 28 jaar. Vijf verdachten zijn vrijgesproken.

Toekomstperspectief voor Zeehaven Dordrecht aangescherpt

DORDRECHT – De toekomst van de Zeehaven Dordrecht krijgt een nieuwe impuls met een aangescherpt toekomstperspectief en uitvoeringsagenda. Dit plan richt zich op de economische doorontwikkeling van de zeehaven in samenhang met de stedelijke ontwikkeling van Dordrecht en het bredere maritieme en industriële cluster in de Drechtsteden. Gemeente Dordrecht en Havenbedrijf Rotterdam intensiveren hun samenwerking om verstedelijking, verduurzaming en economische groei hand in hand te laten gaan.

Belang van de Dordrecht Inland Seaport

Dordrecht Inland Seaport, de meest landinwaarts gelegen zeehaven van Nederland, speelt een cruciale rol in de regionale economie. De haven fungeert als een belangrijke schakel tussen de Rotterdamse haven en het achterland, en biedt groeikansen voor de maritieme maakindustrie en de overslag van bulkgoederen. De haven kan voor het bedrijvengebied Westelijke Dordtse Oever nog extra meerwaarde leveren.

Wethouder Maarten Burggraaf benadrukt de sterke verbinding tussen de zeehaven en de stad: “De zeehaven en Dordrecht zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en versterken elkaar. De haven biedt werkgelegenheid aan circa 4.300 mensen en de stad biedt een aantrekkelijk woonklimaat en scholing voor hen. Dit vraagt om zowel economische doorontwikkeling van de haven als ook extra woningbouw in de aangrenzende stedelijke gebieden. Met Havenbedrijf Rotterdam werken we met hernieuwde ambitie samen om onze gezamenlijke doelen, verstedelijking en duurzaamheid te bereiken.”

Havenbedrijf Rotterdam is de exploitant van de Dordrecht Inland Seaport. Egbert van der Wal, executive manager Port Development bij Havenbedrijf Rotterdam, is verheugd met het aangescherpte toekomstperspectief. “De Dordrecht Inland Seaport is van groot lokaal en regionaal belang. Havenbedrijf Rotterdam trekt samen op met de gemeente Dordrecht om te werken aan vraagstukken rondom verduurzaming, mobiliteit en circulariteit in het gebied. Het is daarom belangrijk dat we de samenwerking verder versterken.”

Behoud en slimme benutting van de spoorlijn

Spoorvervoer blijft een duurzaam en efficiënt alternatief voor het transport van bulkgoederen, vooral bij lage waterstanden. Dit draagt bij aan minder wegverkeer en daarmee aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid. Uitkomst binnen het toekomstperspectief is het behoud van de spoorlijn in de zeehaven, maar wel met een zorgvuldige ruimtelijke inpassing om een goede balans te vinden met de ontwikkeling van de toekomstige stadswijk Maasterras. Daar horen ook afspraken bij zoals het niet vervoeren van toxische stoffen over deze lijn.

Bedrijvigheid en verstedelijking in balans

De komende periode onderzoeken gemeente en bedrijven samen hoe groei gerealiseerd kan worden zonder extra druk op het toekomstige woongebied Maasterras. Dit gebeurt onder andere door afspraken over te vervoeren stoffen, vervoersmomenten, elektrificatie en een verschuiving van transport naar het water. Daarnaast wordt ingezet op een economisch overgangsgebied aan de rand van de zeehaven, waar stedelijke bedrijvigheid goed aansluit op de verstedelijking.

Wethouder Burggraaf licht toe: “Bij het ontwerp van het bestemmingsplan Maasterras kwamen tegenstrijdige belangen naar voren tussen verstedelijking en havenactiviteiten. Dankzij intensieve samenwerking hebben we elkaar beter leren begrijpen en een balans gevonden tussen de noodzakelijke woningbouw en een vitale economische toekomst voor de zeehaven.”

Uitvoeringsagenda en investeringen

Gemeente Dordrecht en Havenbedrijf Rotterdam werken momenteel aan een uitvoeringsagenda voor het toekomstperspectief, die in het voorjaar van 2025 wordt gepresenteerd. Ondernemers in het zeehavengebied worden begin februari geïnformeerd en kunnen input leveren voor deze agenda. De uitvoeringsagenda gaat gepaard met grote investeringen in het gebied. Een belangrijke ontwikkeling is de beoogde komst van een containerterminal. De Westelijke Dordtse Oever belast nu de A16 met containerverkeer.

De komst van een containerterminal in de Dordtse zeehaven zou ervoor kunnen zorgen dat er meer vervoer over het water plaatsvindt en minder over de weg – met positieve effecten op de bereikbaarheid en duurzaamheid in het gebied. Daarnaast is een goede overgangszone nodig tussen de havenindustrie en het (toekomstig) woongebied, met name aan de noordkant van de zeehaven. Het deelgebied Louterbloemen kan daarbij ruimte bieden voor stadsverzorgende economie en stedelijke hubfuncties en zo een overgang vormen naar het toekomstig Maasterras fase 2.

Met deze integrale aanpak wordt de Zeehaven Dordrecht klaargemaakt voor de toekomst, waarin economische groei, duurzaamheid en leefbaarheid hand in hand gaan.

Moordzaak Weiteveen: ruzie over huis al kort na verkoop

ASSEN – De ruzie over het huis dat Richard K. kreeg met de kopers ervan, de latere slachtoffers van de dubbele moord in Weiteveen, ontstond al binnen enkele weken na de verkoop, in januari 2023. Dat bleek woensdag tijdens het verhoor door de rechtbank in Assen van verdachte K., aan het begin van het proces tegen de man.

Het conflict met de beide slachtoffers zit K. nog steeds heel hoog, bleek ter zitting. Hij zei dat hij “tot de dag van vandaag” niet begrijpt waarom zij het conflict uit de hand hebben laten lopen en niet “als volwassenen om de tafel zijn gaan zitten” om een en ander op te lossen. Geëmotioneerd schetste hij de betekenis die het honderd jaar oude huis aan de Bargerweg in Weiteveen voor hem heeft. K. is er geboren, het was zijn ouderlijk huis.

K. (51) staat woensdag en donderdag terecht voor de moord op het echtpaar Sam (38) en Ineke (44), bij en in hun huis in Weiteveen. Hij schoot op 16 januari vorig jaar eerst Ineke dood in haar auto en bracht vervolgens met veel geweld Sam om het leven.

De ruzie ontstond over problemen met een vloer in het huis, die K. verzwegen zou hebben. Hij spreekt dat tegen en zegt dat die problemen door hem zijn “benoemd”. De ruzie werd “al heel snel persoonlijk”, stelde de voorzitter van de rechtbank vast. Het escalerende conflict leidde tot tientallen incidenten, variërend van treiterijen tot bedreigingen over en weer.

Lijnbus van de weg geraakt door de sneeuw op N34 [+foto’s]

Foto: Persbureau Meter

GIETEN – Op de N34 vlak voor het verkeersplein, komend vanaf Gieten, staat een lijnbus naast de weg.

De bus is van de weggeraakt door gladheid.

Een berger is aanwezig.

De weg is deels dicht. Het verkeer wordt om en om toegelaten.

Het verkeer ondervindt in het noorden veel hinder van de gladheid door sneeuwval. Zo zijn er al zeker twee vrachtwagens van de weg geraakt op de N33 en N34.

Alle bussen in Groningen/Drenthe rijden niet meer. Dit duurt waarschijnlijk tot 13:00 uur.

Chef Arabische Liga noemt verdrijving Palestijnen onaanvaardbaar

DUBAI/BEIJING – De chef van de Arabische Liga, Ahmed Aboul Gheit, heeft bekrachtigd dat de verdrijving van Palestijnen uit de Gazastrook of uit de bezette gebieden van de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem onaanvaardbaar is. De hele regio is hier volgens hem tegen.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft herhaaldelijk geopperd dat de Palestijnen allemaal weg moeten uit de Gazastrook zodat er puin geruimd kan worden en om de wederopbouw te beginnen. Ultrarechtse en religieuze groepen in Israël willen al lang dat de Gazastrook en de bezette Palestijnse gebieden bij Israël worden gevoegd.

Aboul Gheit zei dat de aandacht nu uitgaat naar de Gazastrook, maar de volgende stap is dat de Palestijnen ook uit de Westelijke Jordaanoever weg moeten “en Palestina wordt ontdaan van zijn historische bewoners”.

De Arabische Liga, die volgende maand haar tachtigste verjaardag viert, telt 22 lidstaten, inclusief Palestina. In de staten wonen naar schatting 465 miljoen mensen. De Chinese regering heeft woensdag ook herhaald dat ze fel tegenstander is van “gedwongen verplaatsing van Palestijnen”.

Minister I&W hoeft geen informatie over voorvallen in de luchtvaart openbaar te maken

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De Afdeling bestuursrechtspraak heeft vandaag (12 februari 2025) uitspraak gedaan in twee rechtszaken die gaan over het openbaar maken van informatie over voorvallen in de luchtvaart.

In de ene zaak gaat het om een verzoek van RTL Nieuws aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat om informatie over het neerhalen van vlucht MH17 boven Oost-Oekraïne. In de andere zaak gaat het om een verzoek van AVROTROS aan de minister om informatie over de veiligheid van vliegverkeer op Schiphol.

In beide rechtszaken stond dezelfde vraag centraal: kan deze informatie met een verzoek op de toenmalige Wet openbaarheid van bestuur (Wob) worden opgevraagd?

Nee, zo luidt het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak. De Wet luchtvaart bevat een bijzondere openbaarmakingsregeling die de toenmalige Wob opzijzet. RTL en AVROTROS kunnen niet met een beroep op de Wob verzoeken om deze informatie openbaar te maken.

Voorgeschiedenis

Deze zaken kennen een lange voorgeschiedenis. De Afdeling bestuursrechtspraak stelde het Hof van Justitie in Luxemburg in juni 2022 zogenoemde prejudiciële vragen. Zij wilde weten in welke vorm een nieuwsorganisatie informatie kan opvragen over voorvallen in de burgerluchtvaart. En of uit de Europese Verordening Voorvallen volgt dat geen enkel gegeven over gemelde voorvallen openbaar mag worden gemaakt en hoe zich dat verhoudt tot het recht op vrije meningsuiting en informatie.

Arrest van het Hof van Justitie

Het Europese Hof antwoordde in zijn arrest van januari 2024 dat de vertrouwelijkheid van informatie over incidenten en voorvallen een centraal onderdeel vormt van het stelsel van toezicht en controle dat de Europese Unie heeft ingevoerd om de luchtvaartveiligheid te verbeteren. Daarbij geldt volgens het Hof een strikte vertrouwelijkheid voor alle informatie die de nationale autoriteiten daarvoor verzamelen of opstellen. Dit brengt mee dat het niet toegestaan is om dit soort informatie beschikbaar te stellen of te gebruiken voor welk ander doel dan ook. Dit beperkt weliswaar het recht van informatie, maar die beperking is gerechtvaardigd en evenredig aan het nagestreefde doel van luchtvaartveiligheid.

Verzoeken om informatie terecht afgewezen

Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak is de bepaling in de Wet luchtvaart waarin staat dat de gegevens uit meldingen over voorvallen niet openbaar zijn, dan ook niet in strijd met de Europese Verordening.

“De bepaling geeft op juiste wijze uitvoering aan de opdracht van de Uniewetgever dat de Lidstaten de nodige maatregelen nemen om een passende vertrouwelijkheid te waarborgen van de bijzonderheden over voorvallen”, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.

De minister heeft dan ook in beide zaken de verzoeken om informatie openbaar te maken, terecht afgewezen.

Faber houdt vast aan asielwetsvoorstellen: ga niets aanpassen

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber blijft erbij dat zij haar wetsvoorstellen die tot een lagere instroom van asielzoekers zouden moeten leiden, niet wil aanpassen. Ook niet nu de Raad van State in een kritisch advies grote vraagtekens heeft gezet bij de uitvoerbaarheid en effectiviteit van de voorgestelde maatregelen. Toen vorige week de hoofdlijnen van het advies uitlekten, zei Faber ook al dat zij hooguit “een punt of een komma” zou veranderen.

Faber erkent wel dat haar wetsvoorstellen en het advies daarop van de Raad van State nog besproken moeten worden in de ministerraad, voordat ze worden ingediend bij de Tweede Kamer. “Maar ik als vakminister ga niets aanpassen”, bezweert de PVV-bewindsvrouw. Haar partijleider Geert Wilders dreigde de afgelopen week bij herhaling het kabinet te laten vallen als andere coalitiepartijen wel aanpassingen eisen.

Tijdens een debat in de Tweede Kamer gaat Faber vragen over haar antwoord op het advies uit de weg. Het kabinet komt nog met een officiële reactie op het commentaar van zijn belangrijkste raadgever op het gebied van wetgeving, zegt de minister. Dit zogeheten nader rapport verwacht zij “vlak na het krokusreces” te kunnen sturen. “Dus dat is heel snel, binnen een maand.” De voorjaarsvakantie van de Kamer begint eind volgende week.

BBB schaarde zich al achter de PVV en stelde dat de voorstellen van Faber ongewijzigd moeten worden ingediend. VVD en NSC hamerden vooral op snelheid, maar sloten niet uit dat toch nog wijzigingen worden doorgevoerd om zorgen over de uitvoerbaarheid weg te nemen. Beide partijen legden die verantwoordelijkheid nadrukkelijk bij het kabinet.

Door iedere aanpassing te weigeren, zet Faber mogelijk ook de kans van slagen van haar voorstellen in de Eerste Kamer op het spel. De coalitie heeft daar geen meerderheid en zal ook enkele andere partijen moeten overtuigen. Een sleutelpositie is daarbij weggelegd voor CDA en SGP, die deze week allebei hun twijfels uitspraken.

De Raad van State liet in het advies onder meer weten niet overtuigd te zijn dat de voorgestelde maatregelen er ook echt toe leiden dat er minder asielzoekers naar Nederland komen. “Moet u eens in Zweden vragen”, zegt Faber daarover, zonder duidelijk te maken welke van de voorgestelde maatregelen daar dan al genomen zouden zijn en met welk effect.

Eerste oorlogsschepen VS in Straat Taiwan sinds inauguratie Trump

BEIJING/TAIPEI – Twee Amerikaanse oorlogsschepen zijn deze week door de Straat van Taiwan gevaren, heeft de Amerikaanse marine dinsdag (lokale tijd) bevestigd. Het ging om een raketvernietiger en een verkenningsschip. Het was de eerste missie van de marine in de strategische waterweg sinds president Donald Trump vorige maand aantrad.

De VS stellen dat de marineschepen zich aan het internationaal maritiem recht hielden. “De doortocht vond plaats via een corridor in de Straat van Taiwan die buiten de territoriale wateren van een kuststaat ligt”, verklaarde de Amerikaanse marinecommandant Matthew Comer. “Binnen deze corridor genieten alle landen de vrijheid van navigatie.”

China beschouwt het democratisch bestuurde Taiwan als afvallige regio en zegt dat het derhalve soevereiniteit heeft over de Straat van Taiwan. Beijing reageerde dan ook boos op de missie van de twee Amerikaanse schepen, die veiligheidsrisico’s zou hebben verhoogd.

Chinese militaire vliegtuigen

Volgens het Taiwanese ministerie van Defensie vlogen in de 48 uur tot 06.00 uur lokale tijd op woensdag 62 Chinese militaire vliegtuigen nabij Taiwan. Deze uren vallen samen met de doorgang van Amerikaanse schepen.

De Taiwanese president Lai Ching-te verwerpt de soevereiniteitsclaims van Beijing en zegt dat alleen het Taiwanese volk over zijn toekomst kan beslissen.

De Amerikaanse marine vaart ongeveer een keer per maand door de Straat, soms vergezeld door schepen van geallieerde landen. De laatste keer dat een Amerikaans oorlogsschip door de zeestraat voer, was in oktober, in een gezamenlijke missie met de Canadese marine.

Vrachtwagen door gladheid gestrand op afrit N33

Foto: Persbureau Meter

GIETEN – Een vrachtwagen is woensdagochtend door gladheid gestrand op de afrit N33 richting verkeersplein Gieten.

De vrachtwagen kwam vanaf de richting Veendam.

Door de gladheid komt de vrachtwagen niet meer omhoog.

Rijkswaterstaat is inmiddels ter plaatse. De afrit is afgesloten.

Meer passagiers op Europese luchthavens in 2024 dan voor corona

BRUSSEL – De passagiersaantallen op Europese luchthavens zijn vorig jaar gestegen tot boven het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt ACI Europe, de koepelorganisatie van luchthavens in Europa. Volgens ACI ging het in totaal om meer dan 2,5 miljard reizigers. Dat is 1,8 procent meer dan in 2019, het jaar voordat de pandemie toesloeg en de wereldwijde luchtvaart keihard raakte.

In vergelijking met een jaar eerder was sprake van een groei van de reizigersaantallen, met meer dan 7 procent. Die groei kwam met name door meer internationaal vliegverkeer. ACI-directeur Olivier Jankovec zegt in een toelichting dat Europese luchthavens vorig jaar 200 miljoen extra reizigers verwerkten en dat veel vliegvelden voormalige passagiersrecords verbraken.

“Dit werd behaald ondanks de sterk gestegen ticketprijzen, aanhoudende druk op toeleveringsketens, grotendeels zwakke economische groei en geopolitieke spanningen. Dat spreekt boekdelen over hoe consumenten prioriteit geven aan ervaringen en vooral aan reizen”, aldus Jankovec. Voor dit jaar voorziet ACI verdere groei van de passagiersaantallen op Europese luchthavens.

Klassement

London Heathrow was vorig jaar opnieuw de drukste Europese luchthaven met 83,9 miljoen passagiers. Dat zijn er bijna 6 procent meer dan een jaar eerder en bijna 4 procent meer dan in 2019. De luchthaven van Istanbul staat op de tweede plek met 80,1 miljoen passagiers. Daarmee lag het passagiersaantal 17 procent hoger dan voor corona.

Op de derde plaats staat Paris Charles de Gaulle met 70,3 miljoen reizigers, wat nog altijd 7,7 procent minder is dan in 2019. Schiphol volgt met 66,8 miljoen passagiers. Dat is een toename van 8 procent ten opzichte van 2023, maar wel bijna 7 procent lager dan voor de uitbraak van corona. De vijfde plek wordt ingenomen door Madrid met 66,1 miljoen reizigers.

Nederlandse vrachtwagenchauffeur verdacht van fraude met tachograaf in Spanje

Foto: Guardia Civil

HUESCA – De Guardia Civil in de Spaanse provincie Huesca heeft een 47-jarige Nederlandse vrachtwagenchauffeur aangehouden op verdenking van tachograaffraude.

De chauffeur zou de tachograaf van zijn voertuig hebben gemanipuleerd om de rij- en rusttijden te omzeilen.

Op 7 februari voerde een patrouille van de Verkeersafdeling van de Guardia Civil in Jaca een preventieve controle uit in de gemeente Villanúa. Hierbij werd een trekker met oplegger gecontroleerd die was bestemd voor het transport van levende dieren.

Tijdens de controle ontdekten agenten een onregelmatigheid met de tachograaf. In het apparaat was een bestuurderskaart geplaatst op naam van een vrouw die niet in het voertuig aanwezig was. De chauffeur wisselde deze kaart af met zijn eigen bestuurderskaart om zo de wettelijke rij- en rusttijden te omzeilen.

Volgens de Guardia Civil brengt dergelijke manipulatie de verkeersveiligheid ernstig in gevaar. Het niet naleven van de rusttijden kan leiden tot vermoeidheid en een verhoogd risico op verkeersongevallen.

De afdeling Onderzoek en Analyse van het Verkeer (GIAT) van de Guardia Civil in Huesca heeft de Nederlander aangehouden als verdachte van documentvervalsing. De zaak is overgedragen aan de rechtbank in Jaca. De chauffeur moet zich daar verantwoorden zodra hij wordt opgeroepen.

Invoer lng voor het eerst gedaald sinds begin energiecrisis

DEN HAAG – De invoer van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) is vorig jaar voor het eerst gedaald sinds het begin van de energiecrisis in 2022, toen Rusland Oekraïne binnenviel. In plaats daarvan werd er meer gas uit de Nederlandse gasopslagen gehaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het grote beroep op gas uit de opslagen heeft vooral te maken met de ontwikkeling van de prijzen. Het is voor gasleveranciers momenteel financieel aantrekkelijker om hun opgeslagen gas in te zetten om aan hun verplichtingen te voldoen dan nieuw gas in te kopen op de groothandelsmarkt.

Volgens het CBS verbruikte Nederland in 2024 ruim 30 miljard kubieke meter aardgas. Dat is ongeveer evenveel als een jaar eerder. De industrie verbruikte wel meer gas, maar voor de elektriciteitsproductie was minder nodig omdat er meer stroom werd opgewekt met hernieuwbare bronnen als wind en zon.

Import Russische lng

Tegelijkertijd lag de aanvoer van gas behoorlijk lager. Tankerschepen leverden 15 procent minder lng af. Vooral de hoeveelheid lng uit de VS nam af. Dat ging om een afname van 18 procent. Het land bleef met 14,4 miljard kubieke meter wel verreweg de belangrijkste leverancier van lng.

Opmerkelijk is dat Nederland juist 68 procent meer lng uit Rusland invoerde. Op dit moment valt lng uit Rusland buiten de sanctiemaatregelen van de Europese Unie. Volgens het CBS ging het hier niettemin om kleine hoeveelheden.

Nederlandse gaswinning

Door het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen nam de Nederlandse gaswinning opnieuw af. Er werd 1,9 miljard kubieke meter minder gas uit de grond gehaald, goed voor een afname van 17 procent.

Omdat er minder gas werd gewonnen en ingevoerd terwijl het gebruik gelijk bleef, was er eind 2024 uiteindelijk 3,7 miljard kubieke meter minder gas opgeslagen dan een jaar eerder. Dat komt neer op een afname van 31 procent.

Sterk gestegen gasprijs

Een woordvoerder van het CBS legt uit dat dit mede verklaart waarom de gasopslagen de laatste weken zo leeg zijn. Volgens de laatste cijfers van het Nationaal Energie Dashboard zijn de bergingen nog maar voor ongeveer een derde gevuld. Ook in andere Europese landen zijn de gasvoorraden de laatste tijd leger.

Tot nu toe slaan autoriteiten nog geen alarm hierom omdat de leveringszekerheid niet in gevaar lijkt. Wel dreigt Europa daarmee het winterseizoen met een vrijwel lege gasvoorraad te verlaten, waardoor het duurder wordt om deze aan te vullen voor het volgende stookseizoen. Eerder deze week bereikte de gasprijs al het hoogste niveau in ongeveer twee jaar.

×