Clicky

woensdag 7 mei 2025 - 20:54 uur
Home Blog Pagina 162

Duitse BALM controleert vrachtwagens zonder ze stil te zetten

Foto: BALM

BERLIJN – Het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) heeft zijn digitale controlecapaciteiten aanzienlijk uitgebreid. Dankzij geavanceerde sensortechnologie en elektronische gegevensuitwisseling kunnen inspecteurs nu in real-time een groot deel van hun toezichtstaken uitvoeren zonder voertuigen direct stil te zetten. Dit betekent dat vrachtwagens alleen uit het verkeer worden gehaald bij concrete vermoedens van overtredingen, waardoor onnodige wachttijden voor de transport- en logistieksector worden verminderd.

Efficiënter toezicht met sensortechnologie

Tijdens de passage van vrachtwagens worden via digitale interfaces automatisch gegevens gecontroleerd met betrekking tot rij- en rusttijden, tachografen en voertuigafmetingen. De toepassing van deze technologie minimaliseert verstoringen in het verkeer en draagt bij aan een eerlijkere concurrentie binnen de sector.

In de pilotfase, waarin de nieuwe controlevoertuigen zijn ingezet, werden in 2023 al 750.000 extra sensorcontroles uitgevoerd. Tot en met oktober 2024 is dit aantal gestegen tot meer dan 1 miljoen extra controles. Naar verwachting zal dit aantal verder oplopen naarmate de vloot van controlevoertuigen verder wordt gemoderniseerd.

Positieve reacties uit de overheid

Dr. Volker Wissing, de Duitse minister van Digitale Zaken en Transport, spreekt zich positief uit over deze technologische vooruitgang: “De inzet van digitale technologie bij het BALM levert nu al enorme voordelen op. Ik ben onder de indruk van de hoeveelheid extra digitale controles die inmiddels mogelijk zijn op de wegen. De nationale inzet van moderne controlevoertuigen zorgt voor kortere wachttijden en efficiëntere controleprocessen. Dit betekent vooral voor de logistieke sector een aanzienlijke tijdsbesparing. Maar belangrijker nog: de toegenomen controlecapaciteit draagt direct bij aan de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers.”

Ook Christian Hoffmann, president van BALM, onderstreept het belang van deze innovatie: “De nieuwe technologische mogelijkheden zorgen voor kwalitatief nieuwe eisen aan onze controleurs. De geautomatiseerde signalering van verdachte situaties vraagt om een nauwkeurige beoordeling en verdere ontwikkeling van de werkzaamheden binnen onze inspectiedienst.”

Toekomstige ontwikkelingen en internationale samenwerking

Het BALM voert niet alleen controles uit op binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens, maar werkt ook samen met andere instanties zoals de politie, douane en inspectiediensten. Bovendien speelt grensoverschrijdende samenwerking een belangrijke rol. Het Duitse agentschap werkt actief samen met buitenlandse controlediensten om de naleving van rij- en rusttijden, technische eisen, cabotage en tolbetaling te waarborgen.

Lavrov ziet geen rol voor Europa bij vredesgesprekken Oekraïne

MOSKOU – De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov ziet geen reden om Europese landen te betrekken bij vredesbesprekingen over de oorlog in Oekraïne. Volgens hem willen zij het conflict juist voortzetten.

“Ik weet niet wat ze aan de onderhandelingstafel zouden doen. Als ze daar gaan zitten met het doel om de oorlog voort te zetten, waarom zou je ze dan uitnodigen?”, verklaarde Lavrov op een persconferentie in Moskou.

Hij zei dat Europa al meerdere kansen heeft gehad om betrokken te zijn bij een oplossing voor de strijd in Oekraïne.

De minister gaat maandag met een delegatie naar Saudi-Arabië. Daar vindt dinsdag een ontmoeting plaats met Amerikaanse topfunctionarissen over onder meer het stoppen van de oorlog.

E. van Wijk Group neemt Exalto Transport over

BRAKEL – De E. van Wijk Group heeft Exalto Transport uit Brakel overgenomen, een specialist in exceptioneel- en speciaal transport. Deze strategische overname betekent een uitbreiding van de speciaal transportdivisie binnen de E. van Wijk Group, die in 2021 al werd ingeluid door de overname van Ryano Logistics. Exalto Transport is een toonaangevende internationale speler op het gebied van speciaal vervoer voor de Infrasector en de zware industrie.

“De overname van Exalto Transport is een fantastische kans voor ons,” aldus Ewout van Wijk, CEO van de E. van Wijk Group. “Met deze stap kunnen we onze positie in de markt versterken en ons dienstenportfolio verder uitbreiden. Exalto Transport heeft een uitstekende reputatie opgebouwd, en we kijken ernaar uit om samen verder te groeien. Deze overname past perfect binnen onze strategische keuze om verder in te zetten op diversificatie op het gebied van geografie, industrieën en vervoersactiviteiten.”

Exalto Transport werd in 1995 opgericht door Eljo en Monique Exalto en groeide uit tot een gerenommeerd transportbedrijf, gespecialiseerd in exceptioneel vervoer. Vanuit Brakel, waar de activiteiten de komende jaren zullen worden voortgezet, biedt het bedrijf maatwerkoplossingen voor speciaal transport in geheel Europa.

Voor Eljo en Monique was het van groot belang dat hun bedrijf werd overgenomen door een partij die dezelfde kernwaarden deelt.

“De warme sfeer van een familiebedrijf en het feit dat de overname heel lokaal plaatsvindt, geven mij veel zekerheid dat Exalto Transport in goede handen is bij de E. van Wijk Group. We delen dezelfde bedrijfscultuur, waarin betrokkenheid en betrouwbaarheid centraal staan,” aldus Eljo Exalto. Hij blijft aan als directeur van Exalto transport en zal de verdere groei en ontwikkeling van het bedrijf begeleiden.

Met deze overname groeit het wagenpark van de E. van Wijk Group naar 375 trucks en bestaat de organisatie uit ruim 850 medewerkers. Met een omzet van meer dan 140 miljoen euro is het familiebedrijf actief in nationaal en internationaal transport en warehousing.

 

Vanuit vestigingen in Nederland, Roemenië, Polen en Oekraïne blijft de E. van Wijk Group zich ontwikkelen en innoveren, met een sterke focus op kwaliteit, betrouwbaarheid en klantgerichtheid.

Vrachtwagenchauffeur bruut overvallen op parkeerplaats langs Duitse A1

In de nacht van donderdag op vrijdag is een vrachtwagenchauffeur overvallen terwijl hij de nacht doorbracht in zijn voertuig op een parkeerplaats langs de Duitse A1. De, tot nu toe onbekende, daders gingen er vandoor met enkele duizenden euro’s. De 51-jarige chauffeur raakte lichtgewond. De politie is op zoek naar getuigen.

Overval in de nacht

De chauffeur had een pauze ingelast op de parkeerplaats Mahndorfer Marsch langs de A1 en sliep in de cabine van zijn vrachtwagen, toen twee tot drie onbekenden het voertuig binnendrongen. De man werd direct met vuistslagen in het gezicht aangevallen en met een zaklamp verblind, waardoor hij niets meer kon zien. Terwijl hij werd vastgehouden, doorzochten de overvallers de cabine op zoek naar waardevolle spullen.

Om eventuele verstopte waardevolle goederen te vinden, sneden de daders zelfs het matras door. Uiteindelijk troffen ze enkele duizenden euro’s aan contant geld aan, die ze buitmaakten. Daarnaast namen ze een tablet en tankkaarten mee voordat ze in onbekende richting vluchtten.

Transportbedrijf schakelde politie in

De vrachtwagenchauffeur, afkomstig uit Tadzjikistan, informeerde na de overval eerst zijn Litouwse transportbedrijf, dat vervolgens de politie inschakelde. De man werd ter plaatse door hulpdiensten behandeld aan zijn verwondingen.

Plaatsen van veiligheidsconstructie onder A12-viaducten Velperbroek van start

Illustratie: Rijkswaterstaat

VELPERBROEK – Vanaf maandag 17 februari 2025 wordt begonnen met het plaatsen van een veiligheidsconstructie onder de viaducten van de A12 bij knooppunt Velperbroek, ten oosten van Arnhem. Deze maatregel is bedoeld om de veiligheid van het verkeer op en onder de viaducten te waarborgen.

Beperkingen voor zwaar verkeer blijven van kracht

Sinds 19 december 2024 geldt een verbod voor zwaar transport van meer dan 45 ton om over de viaducten te rijden. De nieuwe veiligheidsconstructie vormt een aanvulling op deze maatregel. Ook na plaatsing van de constructie blijft het verbod van kracht en moeten zware voertuigen blijven omrijden via de rotonde onder de A12.

Onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheid om de veiligheidsconstructie dragend te maken, waardoor zwaar verkeer in de toekomst mogelijk weer over de viaducten kan rijden. Daarnaast wordt gekeken naar een definitieve oplossing, zoals renovatie of vervanging van de viaducten.

Oorzaak en aanpak

De A12-viaducten bij knooppunt Velperbroek maken gebruik van een zogenoemde tand-nokconstructie, een techniek om brugdelen met elkaar te verbinden. Uit onderzoek blijkt dat de stalen wapening in het beton sneller veroudert dan oorspronkelijk voorzien. Om de veiligheid te garanderen, werd eind 2024 een gewichtsbeperking ingesteld.

Extra monitoring van de viaducten blijft van kracht. De nieuwe veiligheidsconstructie bestaat uit een rij buispalen in de binnen- en buitenbochten onder de viaducten. Het aantal rijstroken op het Velperbroek-circuit blijft na de plaatsing ongewijzigd.

Verwachte hinder en planning

De werkzaamheden duren naar verwachting tot halverwege april 2025. De constructie wordt geplaatst terwijl het verkeer over het Velperbroek-circuit blijft rijden, waardoor de hinder beperkt blijft. In april 2025 zullen enkele nachtafsluitingen nodig zijn. De exacte data daarvan worden op een later moment bekendgemaakt.

 

NSC en GL-PvdA willen veel strengere eisen aan kennismigratie

DEN HAAG – Regeringspartij NSC werkt samen met de grootste oppositiepartij GroenLinks-PvdA om arbeidsmigratie verder te beperken. Volgens deze partijen mogen buitenlandse kennismigranten alleen met een zogenoemde Europese blauwe kaart naar Nederland komen, als zij gaan werken in een sector met een aantoonbaar en structureel tekort.

NSC en GroenLinks-PvdA dienen dit voorstel in als amendement op een wet die asielminister Marjolein Faber binnenkort in de Tweede Kamer verdedigt. Deze wet legt nieuwe Europese regels vast die het voor kennismigranten van buiten de EU makkelijker moeten maken om hier te wonen en werken. De Kamer toonde zich vorige week al uiterst kritisch. Veel partijen vinden het wetsvoorstel niet streng genoeg en vrezen misbruik.

De indieners willen dat het kabinet sectoren selecteert die daadwerkelijk werknemers van buiten de EU nodig hebben. “Dit is een belangrijke stap om misbruik van kennismigratie tegen te gaan, arbeidsmigratie te beperken en te zorgen dat we alleen de buitenlandse werknemers hier krijgen die we echt nodig hebben”, zegt NSC-leider Pieter Omtzigt.

Daarnaast willen de partijen dat de blauwe kaart alleen geldt voor mensen die in vaste dienst komen bij een werkgever. “Bij een rechtstreeks dienstverband kun je werkgevers aanspreken op hun verantwoordelijkheid”, zegt Kamerlid Mariëtte Patijn van GroenLinks-PvdA. “Dat biedt werknemers zekerheid en houvast. Nu weten ze vaak niet waar ze aan toe zijn.”

Contargo opent laadinfrastructuur voor e-trucks

NEUSS – Afgelopen vrijdag heeft Contargo de officiële opening gevierd van zijn laadinfrastructuur voor volledig elektrische vrachtwagens op de terminal in het Duitse Neuss. Op dit moment installeert het bedrijf tot 90 laadpunten voor zijn groeiende vloot e-trucks op 15 locaties, samen met energiemanagementsystemen inclusief batterijopslag – met ondersteuning van de federale overheid. Hiermee opent Contargo Duitslands grootste private laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens.

Federale minister onderstreept belang van duurzame logistiek

Dr. Volker Wissing, federaal minister van Digitale Zaken en Transport, opende symbolisch de eerste acht laadpalen in Neuss en sprak hierbij: “Ik ben blij dat we met onze ondersteuning de marktintroductie van klimaatvriendelijke zware bedrijfsvoertuigen hebben gestimuleerd en dat dit zich al dynamisch ontwikkelt. Elke vrachtwagen met een klimaatvriendelijke aandrijving draagt bij aan een van onze belangrijkste beleidsdoelen: om ons land tegen 2045 klimaatneutraal te maken. Contargo is hierin een voorbeeld voor de gehele sector. Het is goed om te zien hoe verstandig het bedrijf deze investeringen benut en hoe het de kansen van deze transitie heeft herkend – zo realiseren we samen indrukwekkende innovaties in Duitsland.”

Basis voor decarbonisatie

“Vandaag openen we op de terminal in Neuss acht laadpunten, die symbolisch staan voor alle andere locaties, maar veel meer vertegenwoordigen”, zegt Jürgen Albersmann, CEO van Contargo. “Dit is de basis voor de decarbonisatie van onze vrachtwagenvloot. Als een van de grootste trimodale container-hinterlandnetwerken hebben we de verantwoordelijkheid om echte oplossingen te presenteren en samen met onze klanten actief bij te dragen aan de transitie in transport. Dit engagement is essentieel, omdat gecombineerd vervoer de komende jaren sterk zal groeien.”

Gericht op groei

Op 14 andere locaties van Contargo wordt momenteel vergelijkbare infrastructuur geïnstalleerd. Er zijn al 22 laadpunten met een vermogen van 250 kW in gebruik op zeven verschillende locaties, en in de nabije toekomst zullen er in totaal 90 beschikbaar zijn. Dankzij de eigen laadinfrastructuur kan Contargo zijn volledig elektrische vrachtwagens voorzien van groene stroom.

Momenteel omvat de vloot van Contargo 57 volledig elektrische 44-tonners, met nog eens 33 voertuigen die binnenkort geleverd worden. Zodra de 90 laadpunten operationeel zijn, zal het opschalen van de vloot mogelijk worden. Daarnaast is de laadinfrastructuur toekomstgericht en kan deze in de toekomst ook door voertuigen van onderaannemers worden gebruikt.

Vooruitstrevend in laadinfrastructuur

“Hier gaat het niet alleen om laadpalen, maar om de volledige integratie van de laadinfrastructuur in het ecosysteem van onze containerterminals”, legt Olaf Jahn, operationeel manager in Neuss en verantwoordelijk voor het energiemanagement van het project, uit. “Dankzij ons intelligente energiemanagementsysteem kunnen we onze verschillende energieverbruikers – of het nu gaat om kranen, kantoren, koelcontainers of e-truck laadpunten – optimaal afstemmen op de beschikbare stroomvoorziening.”

In de toekomst zullen de Contargo-terminals niet alleen elektriciteit afnemen van externe leveranciers, maar ook gebruikmaken van teruggewonnen energie uit kranen en zonnepanelen. Batterijsystemen voorkomen piekbelastingen die operationele kosten verhogen, terwijl overtollige elektriciteit kan worden opgeslagen voor gebruik tijdens piekuren.

De implementatie van deze infrastructuur zonder verstoring van de terminaloperaties is een complexe uitdaging, bevestigt Pinar Yüzgec Elma, projectmanager laadinfrastructuur bij Contargo: “Enerzijds moeten we samenwerken met een groot aantal projectdeelnemers, waaronder netwerkbeheerders, grondeigenaren en bouwautoriteiten. Anderzijds heeft vrijwel niemand ervaring met een project van deze omvang. Het is echter indrukwekkend om te zien hoe iedereen samenwerkt aan deze toekomstgerichte oplossing.”

Voor de financiering van 86 e-trucks en 93 laadpalen ontvangt Contargo ongeveer 42,4 miljoen euro aan subsidies van het Federale Ministerie voor Digitale Zaken en Transport, in het kader van de richtlijnen voor de aankoop van klimaatvriendelijke bedrijfsvoertuigen en de uitrol van laadinfrastructuur (KsNI). Hiervan wordt circa 15,1 miljoen euro gefinancierd via het Duitse herstel- en veerkrachtplan (DARP) binnen het Europese programma NextGenerationEU. De subsidieprogramma’s worden gecoördineerd door NOW GmbH (Nationaal Organisatie voor Waterstof- en Brandstoftechnologie), en de aanvragen worden goedgekeurd door het Federale Bureau voor Logistiek en Mobiliteit (BALM).

Sierra Leone trekt verdenking tegen RTL-correspondent Sophie van Leeuwen in

HILVERSUM – Sierra Leone heeft de aanklachten van spionage en het niet bezitten van de juiste papieren tegen RTL Nieuws-correspondent Sophie van Leeuwen ingetrokken. De Afrika-correspondent heeft het land verlaten en kan terug naar huis in Zuid-Afrika, meldt RTL Nieuws.

Van Leeuwen werd donderdag aangehouden nabij Freetown op verdenking van spionage. Ze zou verder niet de juiste papieren hebben om journalistieke producties te maken in het land.

De journaliste is donderdag en vrijdag “langdurig verhoord door agenten van de criminele inlichtingendienst”, meldt de nieuwsorganisatie. Haar logeeradres en bezittingen werden doorzocht en haar paspoort en apparatuur werden ingenomen voor onderzoek. Die heeft ze inmiddels terug, maar twee geheugenkaarten zijn in beslag genomen en videomateriaal op haar laptop is door de politie om “veiligheidsredenen” gewist.

Bolle Jos

Van Leeuwen deed in Sierra Leone verslag van de zaak Jos Leijdekkers (Bolle Jos). Recent werd bekend dat hij in het West-Afrikaanse land verblijft. Van Leeuwen had toestemming van het lokale gezag voor haar werkzaamheden, meldde RTL Nieuws eerder.

“Het is goed dat de lokale autoriteiten ook inzien dat er geen grond is voor een aanklacht als spionage. We hopen dat Sophie snel thuis is bij haar gezin in Zuid-Afrika”, reageert RTL Nieuws-hoofdredacteur Ilse Openneer.

Buitenlandminister Caspar Veldkamp is blij dat de verslaggeefster Sierra Leone veilig heeft verlaten, meldt hij op X. “De aanklachten tegen haar waren ongegrond, goed dat die zijn ingetrokken. Journalisten moeten overal en altijd hun werk kunnen doen”, aldus de bewindsman. Hij meldt verder dat Nederland zich op consulair gebied heeft ingezet voor haar zaak, onder meer vanuit Ghana.

Libanon wil dat Israël volgens afspraak troepen terugtrekt

BEIROET – Libanon heeft internationale steun gevraagd om te zorgen dat Israël zich houdt aan de naderende deadline om troepen terug te trekken uit zijn land. “We blijven op verschillende niveaus contact houden om Israël aan te sporen het akkoord na te leven, zich op de geplande datum terug te trekken en de gevangenen vrij te laten”, zegt president Joseph Aoun in een verklaring.

In Libanon geldt sinds eind november een bestand dat een einde moet maken aan de strijd tussen Israël en de Libanese Hezbollahbeweging. In de afspraken staat dat Libanese regeringstroepen en VN-militairen worden ingezet in het zuiden van het land. Israëlische troepen moeten daar dan vertrekken. Dat zou eigenlijk gebeuren in een periode van zestig dagen, maar de deadline is later verschoven naar 18 februari. Hezbollah moest zich juist naar het noorden terugtrekken.

Hezbollahchef Naim Qassem zei afgelopen weekend dat de Libanese regering moet zorgen dat Israël zich houdt aan de afspraken over het terugtrekken van troepen. President Aoun vraagt nu op zijn beurt betrokken landen om hun verantwoordelijkheid te nemen. Een commissie met vertegenwoordigers van onder meer de Verenigde Staten en Frankrijk houdt toezicht op naleving van de deal.

Ondanks het bestand blijft de situatie in Libanon onrustig. De Israëlische krijgsmacht maakte maandag bekend een Hamas-commandant te hebben gedood in het buurland. “Muhammad Shaheen is uitgeschakeld nadat hij recentelijk terreuraanslagen plande, aangestuurd en gefinancierd door Iran, vanuit Libanees grondgebied tegen burgers van de staat Israël”, staat in een verklaring.

Gemeenten verbijsterd over verbod voorrang statushouders op huis

AMSTERDAM – Het verbod om statushouders met voorrang te huisvesten in sociale huurwoningen is “onmenselijk en een schijnoplossing”. Dat stellen zestien gemeenten in een reactie op de maandag door minister Mona Keijzer aangekondigde inspraakronde over haar plannen. De gemeenten zijn verbijsterd en roepen op het voorstel “per direct” in te trekken.

De al eerder aangekondigde maatregel heeft volgens de gemeenten veel ongewenste gevolgen. Ze spreken van een onuitvoerbare taak. De doorstroom uit de opvang zal stagneren, wat leidt tot overvolle opvangcentra, met hoge kosten en meer behoefte aan inzet op straat. Dit vermindert de leefbaarheid en veiligheid en verhoogt de kosten voor maatschappelijke opvang. Ook heeft het nadelige effecten op de inburgering. Bovendien lost het de woningnood niet op.

Een op de drie mensen in de opvang is nu al statushouder, stellen de initiatiefnemers. “De woningnood in onze steden wordt niet veroorzaakt door een teveel aan statushouders maar door een tekort aan sociale huurwoningen. De oplossing van dit probleem ligt dan ook daar: verplicht alle gemeenten om minimaal 30 procent van de nieuwbouw sociaal te bouwen. De schuld neerleggen bij mensen in een heel kwetsbare positie is onmenselijk.”

Zonder stabiele huisvesting groeit bovendien de kans dat iemand langdurig afhankelijk wordt van sociale voorzieningen, wat nadelig is voor zowel de statushouders als de maatschappij. “Het is onbegrijpelijk dat het kabinet hierop aanstuurt en de negatieve effecten op het bordje van gemeenten gooit. Als gemeenten roepen wij daarom op om dit voorstel met spoed in te trekken.” De afzenders zijn Amsterdam, Delft, Den Haag, Deventer, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Westerwolde, Sittard-Geleen, Tilburg, Utrecht en Venlo.

“Dit is voor gemeenten onuitvoerbaar”, reageert de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Die vreest “verwarring en chaos” en begrijpt niet wat het kabinet nu wil. De vereniging wijst erop dat minister Marjolein Faber (PVV, Asiel) voor het weekend nog aankondigde dat ze gemeenten 30.000 euro wil geven voor het huisvesten van statushouders. Nu komt Keijzer met een plan dat daar in de ogen van de VNG “tegengesteld” aan is. De gemeenten vrezen negatieve gevolgen. “Als er geen huisvesting beschikbaar is voor statushouders, betekent dit dat er meer opvang nodig is, of dat mensen op straat belanden.”

Oud-Tourwinnaar Thomas bevestigt dat 2025 afscheidsjaar is

LONDEN – De Britse wielrenner Geraint Thomas (Ineos Grenadiers) heeft bevestigd dat hij eind dit jaar een punt zet achter zijn carrière als profrenner. “Ik denk dat het tijd is dat we het officieel maken”, schrijft de oud-winnaar van de Tour de France op zijn sociale media.

“Dit wordt inderdaad mijn laatste jaar in het peloton. Het is toch allemaal niet zo slecht geweest? Nooit had ik durven dromen dat ik negentien jaar prof kon zijn. Er zal veel tijd zijn om terug te blikken, maar eerst komen er nog belangrijke races aan.”

De 38-jarige Welshman liet eind vorig jaar al doorschemeren dat 2025 wel eens zijn afscheidsjaar kon worden. Hij gaf toen al te kennen graag nog een keer de Tour de France te fietsen, de wielerronde die hij in 2018 won. Hij zou graag afscheid nemen voor eigen publiek in de Ronde van Groot-Brittannië.

Thomas won in zijn carrière onder meer ook Parijs-Nice, de Ronde van Zwitserland, het Critérium du Dauphiné, de Ronde van Romandië en de E3 Classic van Harelbeke. In 2019 eindigde hij als tweede in de Tour. In het baanwielrennen is hij tweevoudig olympisch goudenmedaillewinnaar en drievoudig wereldkampioen.

200ste vrachtwagen voor IntVeen Tanktransporten is een Volvo FH Aero

ROTTERDAM – IntVeen Tanktransporten heeft de tweehonderdste nieuwe truck in gebruik genomen, een bijzondere mijlpaal. Met de Volvo FH Aero 500 4×2-trekker voert het bedrijf ADR-transport uit in binnen- en buitenland. De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Rotterdam.

De aflevering van de nieuwe truck was om meerdere redenen extra feestelijk en bijzonder. De jubileumtruck is de eerste Volvo FH Aero in de vloot van IntVeen.

Chauffeur Peter Versluis rijdt met de nieuwe truck. “Het is een fantastische truck om mee te werken. Mijn vorige Volvo-truck was bijna 11 jaar oud, daar heb ik 1,3 miljoen kilometer mee gereden. De Volvo FH Aero is in alles next level. Deze truck heeft een luchtgeveerde vooras en dat rijdt echt super. Verder heb ik in de Globetrotter XL-cabine alle ruimte. Bovendien vind ik het een prachtige truck om te zien, onderweg krijg ik dan ook veel positieve reacties.”

Zuinig onderweg

De Volvo FH Aero is de meeste aerodynamische truck die Volvo Trucks ooit op de weg heeft gezet voor langeafstandstransport. De truck heeft een aerodynamisch design. Zo is de voorkant van de Volvo FH Aero-cabine 24 centimeter langer dan die van de standaard Volvo FH. Verder is de Volvo FH Aero voorzien van de zuinige Turbo Compound-motor.

In eigen beheer opgebouwd

De Volvo FH Aero is ADR-gekeurd en uiteraard uitgevoerd in de opvallend blauw-met-witte kleurstelling van IntVeen. Extra bijzonder is dat de truck volledig in eigen beheer is opgebouwd. De opbouw is op de eigen locatie in Moerdijk gedaan door IntVeen Truckstyling, terwijl het spuitwerk is verzorgd door IntVeen Truck Painting.

Onderhoudscontract

Voor IntVeen is naast de truck de samenwerking met de dealer van groot belang. “Wij werken al vele jaren samen met Volvo Group Truck Center en kunnen lezen en schrijven met elkaar”, zegt directeur/eigenaar Jeffrey in’t Veen. “De service en relatie met de dealer zijn meer dan uitstekend. Als er een probleem is, wordt het opgelost. De nieuwe trucks zijn allemaal uitgerust met een Volvo Gold-servicecontract. Dat betekent dat Volvo Group Truck Center alle onderhoudsbeurten, keuringen en reparaties voor ons doet en dat de conditie van de truck real time gevolgd wordt. Groot voordeel van een onderhoudscontract is dat we niet te maken krijgen met onverwachte hoge kosten voor onderhoud of reparaties.”

 

One-stop-shop

IntVeen is specialist in tankoplegger- en tankcontainertransport van gevaarlijke en ongevaarlijke stoffen. Kees in ’t Veen startte als eigenrijder in 1987, waar hij de basis legde voor wat nu IntVeen is. In 2021 nam Jeffrey in ‘t Veen de rol van Algemeen Directeur over van zijn vader.

IntVeen heeft nu vestigingen in de Europoort, Moerdijk en Berkel en Rodenrijs. Het wagenpark bestaat uit een vloot van honderd trekkers en driehonderd opleggers. Jeffrey in’t Veen: “Wij bieden onze opdrachtgevers een compleet pakket van services en diensten. We doen verschillende activiteiten zoals opslag, reiniging, opwarmen, reparatie van tankopleggers en transport. Met ons one-stop-shop concept bieden we opdrachtgevers een totaaloplossing.”

Spaanse minister: Russische agressie niet belonen in vredesdeal

PARIJS – Europese leiders bespreken maandag in Parijs hoe ze kunnen voorkomen dat de Russische invasie van Oekraïne wordt beloond in een mogelijke vredesdeal. Dat zei de Spaanse minister van Buitenlandse Zaken José Manuel Albares op de radio. “Een aanvalsoorlog mag niet beloond worden, we mogen anderen niet aanmoedigen om aanvalsoorlogen te beginnen.”

In de Franse hoofdstad wordt een spoedtop gehouden over de Amerikaanse plannen voor vredesonderhandelingen om de oorlog in Oekraïne te beëindigen.

De Franse minister Manuel Valls zei in aanloop naar het overleg tegen France Info dat de relatie tussen Europa en de Verenigde Staten zich op een “keerpunt” bevindt. “Dit dwingt ons meer dan ooit om onze steun voor de verdediging van Oekraïne op te voeren en ons defensiebudget te verhogen.”

Medewerkers FNV leggen werk neer vanwege onrust binnen vakbond

UTRECHT – Medewerkers van de FNV leggen maandag het werk neer. Volgens FNV Personeel, de interne bond die opkomt voor de belangen van FNV-werknemers, staat de sociale veiligheid binnen de vakbond onder druk. Dat komt door de onrust die wordt veroorzaakt door het bondsbestuur. FNV Personeel wil met de staking onder meer afdwingen dat het bestuur tijdelijk terugtreedt.

De onrust ontstond nadat vicevoorzitter Zakaria Boufangacha was beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag. Volgens FNV Personeel ging het om een valse beschuldiging aan de vooravond van de nieuwe voorzittersverkiezing, waarvoor ook Boufangacha zich verkiesbaar wil stellen. Medebestuurslid Kitty Jong riep eerder haar collega’s en medebestuursleden, onder wie de huidige voorzitter Tuur Elzinga, op zich tegen de beschuldigingen uit te spreken. Een inhoudelijke reactie daarop bleef echter uit.

De druppel voor FNV Personeel was een onderzoek naar specifieke medewerkers dat een van de bestuursleden op eigen houtje had laten uitvoeren. Daardoor zijn medewerkers beschadigd en is de sociale veiligheid nog verder afgenomen, stelde de interne vakbond afgelopen woensdag. Een week daarvoor had FNV Personeel het bestuur nog twee weken de tijd gegeven om terug te treden voordat acties zouden volgen. Maar dat ultimatum werd terzijde geschoven.

Met een landelijke staking wil FNV Personeel het vakbondsbestuur dwingen tijdelijk terug te treden, in afwachting van een integriteitsonderzoek. In de tussentijd moet er een interim-bestuur komen. Ook eist de interne bond dat de verkiezingen voor een nieuwe voorzitter worden uitgesteld. Elzinga wil die laatste eis bespreekbaar maken in de bestuursvergadering die eveneens op maandag plaatsvindt, werd vorige week bekend.

Taskforce Musk wil toegang tot belastinginformatie Amerikanen

WASHINGTON – De taskforce Department of Government Efficiency (DOGE) van Elon Musk heeft toegang gevraagd tot het zwaar beveiligde IRS-datasysteem dat de persoonlijke belastinginformatie van miljoenen Amerikanen bewaart, vertellen bronnen aan Amerikaanse media.

Het systeem, ook bekend als het Integrated Data Retrieval System (IDRS), wordt door IRS-medewerkers gebruikt om belastinginformatie te bekijken, transactiegegevens in te voeren en aan te passen. Het bevat financiële informatie van belastingbetalers, bedrijven en ngo’s in de Verenigde Staten.

De toegang tot dit systeem is uiterst beperkt en het is “zeer ongebruikelijk” dat politici toegang krijgen tot persoonlijke gegevens van belastingbetalers, schrijft The Washington Post. Een functionaris van de Trump-regering zei dat het DOGE-personeel de toegang nodig zou hebben omdat het werkt aan het elimineren van “verspilling, fraude en misbruik” en “het verbeteren van de overheidsprestaties”. Ook zou het door de toegang “de bevolking beter van dienst kunnen zijn.”

×