Clicky

zaterdag 17 mei 2025 - 18:19 uur
Home Blog Pagina 155

Luchtvaartsector neemt tijdelijke maatregel tegen schittering zonnepanelen

SCHIPHOL – Vanaf dinsdag 4 maart is de Polderbaan op Schiphol bij zonnig weer tussen 10.00-12.00 uur tijdelijk niet beschikbaar voor landend vliegverkeer. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM, easyJet en Schiphol, verenigd in het overkoepelende Integral Safety Management System (ISMS), zijn genoodzaakt deze maatregel te nemen om de veiligheid van het vliegverkeer te waarborgen.

De zonnepanelen onder de aanvliegroute naar de Polderbaan, buiten het landingsterrein, belemmeren het zicht van piloten door schittering als de zon schijnt. Vanwege de stand van de zon treedt dit effect in de ochtend op. De afgelopen periode hebben piloten hierover diverse meldingen gedaan.

Dagelijks zal op basis van weersvoorspellingen de afweging gemaakt worden of de Polderbaan inzetbaar is. De partijen willen dit tot een minimum beperken, omdat het niet inzetten van de Polderbaan impact heeft op de geluidsbelasting rondom Schiphol. Landend verkeer zal door deze maatregel vaker gebruik maken van de Zwanenburgbaan of Buitenveldertbaan.

Oplossing noodzakelijk

De luchtvaartsector heeft eerder overleg gevoerd met gemeente Haarlemmermeer over het plaatsen van zonnepanelen in de omgeving van Schiphol. Daarbij is door de sector aangegeven dat het gebruik van speciaal glas (deep textured glass), dat zon absorbeert in plaats van weerkaatst, voor de vliegveiligheid noodzakelijk is.

De gemeente Haarlemmermeer en de eigenaar van het zonnepark werken hard aan een structurele oplossing, in overleg met de luchtvaartsector. Deze maatregel geldt vooralsnog tot 23 maart, of eerder als een structurele maatregel voorhanden is. We blijven de situatie monitoren op basis van eventuele meldingen van vliegers. Veiligheid heeft daarbij onze hoogste prioriteit.

Ketheltunnel weer open na urenlange stremming

Foto: regio15

DEN HAAG – De Ketheltunnel tussen Rotterdam en Den Haag is weer open voor verkeer, meldt de ANWB. De tunnel in de snelweg A4 was urenlang afgesloten na een ongeluk maandagochtend.

Bij dat ongeluk waren een camper en twee vrachtwagens betrokken. De camper kreeg in de tunnel pech.

Een vrachtwagen die daarachter reed kon op tijd stoppen, maar een vrachtwagen die daar weer achter reed, lukte dat niet. Daardoor ontstond een botsing en een grote ravage.

Een inzittende van de camper werd met een gebroken been naar het ziekenhuis gebracht.

Merz suggereert dat aanvaring Zelensky en Trump bewust was

BERLIJN – Friedrich Merz, waarschijnlijk de volgende Duitse bondskanselier, heeft gesuggereerd dat de recente aanvaring tussen de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Amerikaanse president Donald Trump een bewuste escalatie was. Er was geen sprake van “een spontane reactie” op Zelensky, aldus de leider van de Duitse christendemocraten.

De ontmoeting tussen Zelensky en Trump vrijdag in het Witte Huis liep voor de camera’s uit op een ruzie. Zelensky suggereerde dat Rusland niet met diplomatie tegen te houden is en pleitte voor veiligheidsgaranties. Trump noemde Zelensky “respectloos en ondankbaar” en dreigde de Amerikaanse steun aan Oekraïne te stoppen.

Merz zei ook dat Europa onder druk staat om snel te reageren. “We moeten nu laten zien dat we in staat zijn om onafhankelijk te handelen in Europa”, zei hij. De politicus vindt dat Duitsland voor de EU-top van donderdag al beslissingen moet nemen over de financiering van hogere defensie-uitgaven en steun aan Oekraïne.

Merz’ christendemocratische blok CDU/CSU kreeg bij de parlementsverkiezingen van vorige maand de meeste stemmen. Er worden met de sociaaldemocraten (SPD) van de huidige bondskanselier Olaf Scholz verkennende gesprekken gevoerd voor een nieuwe coalitie.

Boosheid in Kamer: supermarkten weigeren uitleg over hoge prijzen

DEN HAAG – Supermarkten en levensmiddelenproducenten komen donderdag niet naar de Tweede Kamer om te praten over de hoge prijzen van producten. De bedrijven waren door de commissie die gaat over economische kwesties uitgenodigd om uit te leggen waarom de prijzen van voedsel en andere producten vaak hoger liggen dan in buurlanden. GroenLinks-PvdA-Kamerlid Joris Thijssen die het initiatief nam voor het rondetafelgesprek, vindt de weigering “de arrogantie ten top” en “een schoffering van de volksvertegenwoordiging”.

Alle genodigde bedrijven, waaronder Albert Heijn, Jumbo en Lidl, producenten Nestlé en Unilever en inkooporganisatie Everest hebben laten weten dat ze niet komen, meldt een woordvoerder van de grootste oppositiepartij. Het gesprek met de fracties is daarop geschrapt.

Thijssen vindt een gesprek hard nodig. Hij wijst erop dat “exact dezelfde producten in een Duitse of Belgische supermarkt soms maar de helft kosten. Iedere consument voelt het bij de kassa: de producten in de supermarkt zijn in no-time bizar hoog geworden. Als Tweede Kamer willen we uitleg: hoe komt dit en wie wordt hier gierend rijk over de rug van de consument?”

Het Kamerlid vindt dat de Kamerfracties het er niet bij moeten laten zitten en de bedrijven opnieuw een uitnodiging moeten sturen met “het dringende verzoek” om over dit onderwerp te komen praten.

Auto-industrie EU krijgt meer tijd om CO2-doelstellingen te halen

BRUSSEL – Europese autofabrikanten krijgen meer tijd om hun emissiereductiedoelstelling te halen. Dat heeft voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen maandag gezegd. De uiteindelijke verplichting om minder CO2 uit te stoten blijft bestaan, maar bedrijven krijgen drie in plaats van een jaar om aan de norm te voldoen.

Ook de boetes blijven gelden als bedrijven uiteindelijk niet voldoen aan de gestelde normen. “Bedrijven moeten de doelstellingen halen, maar dit betekent meer ademruimte voor de industrie”, zei Von der Leyen.

Aan de andere kant is er “voorspelbaarheid en rechtvaardigheid nodig voor de pioniers, degenen die hun huiswerk met succes hebben gedaan”, voegde ze daaraan toe.

Uitdaging

Europa heeft volgens Von der Leyen meer robuuste en veerkrachtige Europese toeleveringsketens voor auto’s nodig, vooral als het om accu’s gaat. Dat is wel een “uitdaging”, zei ze er meteen bij. De Europese productie wordt weliswaar opgeschaald, maar geïmporteerde batterijen zijn nu goedkoper. Omdat de EU nieuwe afhankelijkheden wil voorkomen, overweegt de Europese Commissie de Europese batterijproducenten te ondersteunen. Ze maakte niet duidelijk waaruit die steun zou kunnen gaan bestaan.

De Europese Commissie gaat geleidelijk kwaliteitseisen invoeren voor batterijcellen en onderdelen daarvan, zei Von der Leyen.

Plan voor de toekomst

Het Europees Parlement en de lidstaten moeten het voorstel nog goedkeuren. De commissievoorzitter hoopt dat dit snel kan gebeuren.

Woensdag presenteert Von der Leyen haar plan voor de toekomst van de Europese auto-industrie.

Milieudefensie-directeur Donald Pols is kritisch over het voorstel van de EC-voorzitter. “Von der Leyen noemt het ‘ademruimte voor de auto-industrie’. Maar elk jaar dat de auto-industrie nog langzamer zijn uitstoot vermindert, wordt de klimaatcrisis erger en houden wij geen ademruimte meer over”, stelt hij.

NTR: Dieuwertjes hartelijkheid en warmte waren nooit gespeeld

HILVERSUM – Omroep NTR is “verslagen” over het overlijden van Dieuwertje Blok. De presentatrice was “een van de meest iconische gezichten en een van de meest geliefde” bij de publieke omroep, schrijft de NTR in een in memoriam. “Dieuwertje van de tv en de radio verschilde maar weinig van de echte Dieuwertje”, aldus de omroep. “Haar hartelijkheid en warmte waren nooit gespeeld.”

Deels dankzij die hartelijkheid was ze zo’n goede presentatrice, schrijft de NTR. “Dat had niet alleen met talent te maken, maar ook met empathie. Dieuwertje wist zich haarfijn in te leven in de mens die tegenover haar zat of de rol die ze moest spelen.” Bij de opnames van het Sinterklaasjournaal stond het er vaak in één keer goed op. “Maar ook live was ze niet van haar stuk te brengen. Ging er iets mis bij de registratie van de intocht, dan loste ze dat elegant op.”

Volgens de omroep bleef Bloks levenslust ook tijdens haar ziekte bestaan. “Ze kon zich danig opwinden over het onrecht in de wereld, een eigenschap die ook tijdens haar ziekte fier overeind bleef.” Blok zou in februari weer aan de slag gaan als presentator bij NTR Podium. “Hoe wrang dat kort daarvoor duidelijk werd dat de kanker was teruggekeerd.”

Door haar ziekte moest Blok haar werk bij het Sinterklaasjournaal vorig jaar neerleggen. Presentatrice Merel Westrik nam dat van haar over. In december werd Blok benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau tijdens de laatste uitzending van het programma. Blok overleed zondag op 67-jarige leeftijd.

PostNL zet honderden extra pakketautomaten neer

DEN HAAG – PostNL zet dit jaar ruim vijfhonderd extra pakketautomaten neer. Daardoor neemt het huidige aantal van zo’n 1100 met ongeveer de helft toe, maakt het post- en pakketbedrijf maandag bekend. PostNL denkt dat het gebruik van deze kluizen voor consumenten dit jaar verdubbelt.

Volgens PostNL is het gebruik van de automaten de afgelopen jaren ook al bijna verdubbeld. “Consumenten vinden het makkelijk en stellen pakketautomaten steeds vaker in als hun bezorgvoorkeur”, zegt Barry Husman, directeur Retail bij PostNL, in een persbericht. Het bedrijf, dat steeds slechtere resultaten boekt met het bezorgen van post, investeert 10 miljoen euro in de nieuwe pakketautomaten.

Concurrent DHL maakte vorige week al bekend het aantal pakketautomaten uit te breiden, van nu 1250 tot eind dit jaar 2500. Daar kunnen consumenten pakketjes laten bezorgen zonder dat er bij het afhalen een medewerker aan te pas hoeft te komen. Volgens DHL wordt echter nog maar zo’n 10 procent van alle pakketten bij een servicepunt bezorgd, waarvan een “groeiend deel” bij pakketautomaten.

Automobilist rijdt in centrum Mannheim voetgangers aan, dode en meerdere gewonden [+video]

MANNHEIM – Een automobilist heeft hard door het drukke centrum van de Duitse stad Mannheim gereden en voetgangers aangereden.

Volgens de Mannheimer Morgen is er zeker een dode gevallen. De politie is op grote schaal uitgerukt en zet het centrum af.

Duitse media berichten dat ook meerdere mensen gewond zouden zijn geraakt. Over de toedracht van het incident is nog niets bekend. De krant Bild schrijft dat de bestuurder van de auto is aangehouden.

Duitsland is de afgelopen weken herhaaldelijk opgeschrikt door een reeks aanslagen. Zo reed vorige maand een Afghaanse man met een auto in op een menigte in München. In december was er een aanslag met een auto in Maagdenburg.

Presentatrice en actrice Dieuwertje Blok (67) overleden

AERDENHOUT – Presentatrice Dieuwertje Blok is zondagavond overleden. Dat heeft haar echtgenoot maandag aan het ANP laten weten. Blok was 67 jaar en leed aan kanker. Volgens haar echtgenoot sliep Blok thuis vredig in.

Dieuwertje Blok presenteerde jarenlang het Sinterklaasjournaal en dankte daaraan haar grote bekendheid. Door haar ziekte moest ze uiteindelijke stoppen met haar werk. Merel Westrik nam afgelopen najaar de presentatie over van het Sinterklaasjournaal.

In april vorig jaar werd bekend dat Blok neuskanker had en verdween ze uit de openbaarheid. Diezelfde maand onderging de presentatrice een neusamputatie. In januari dit jaar maakte haar werkgever NTR bekend dat opnieuw kanker was geconstateerd bij Blok en dat duidelijk was dat ze niet meer beter zou worden.

Blok werd in december benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Tijdens een bijeenkomst van Het Sinterklaasjournaal in Baarn werd de presentatrice verrast door burgemeester Mark Verheijen van de gemeente Wijdemeren. Hij roemde Bloks grote maatschappelijke verdiensten. Ze zette zich onder meer in voor VluchtelingenWerk Nederland, de Hartstichting en het Wereld Natuur Fonds. “We vragen ons in Nederland in toenemende mate af: wat bindt ons eigenlijk nog in dit land? Misschien is het antwoord wel simpel: Dieuwertje Blok.”

De uitvaart vindt in besloten kring plaats.

Veel minder explosies in februari, laagste aantal sinds mei

DEN HAAG – In februari gingen minder vaak explosieven af bij huizen, bedrijfspanden of auto’s dan in de voorgaande negen maanden. Vorige maand was het 62 keer raak. Dat is het laagste aantal sinds mei vorig jaar. In januari waren het er nog meer dan honderd, blijkt uit cijfers die het ANP sinds 2023 bijhoudt.

De explosies vonden voornamelijk plaats in grote steden zoals Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. In Rotterdam gingen vorige maand onder meer explosieven af bij een huis aan de Burgemeester Molenaarstraat. Dit huis was al twee keer eerder doelwit. Bewoners van de Van Hilligaertstraat in Amsterdam hoorden in een week tijd twee explosies.

Buiten de grootste gemeenten was het aantal explosies aanzienlijk hoger in Zaanstad. Dit jaar waren er al vijf ontploffingen, onder meer twee keer bij huizen aan de Rode Zee in Zaandam. In 2024 waren dit er volgens de telling van het ANP in totaal negen.

Registratie incidenten

Het aantal explosies neemt sinds enkele jaren toe. De politie schat dat bij ruim de helft geen link is met criminaliteit, maar dat een ruzie de oorzaak is van het incident. Volgens de politie wordt vaak zwaar, professioneel vuurwerk gebruikt met flitspoeder als lading. Dat explosieve mengsel zit onder meer in cobra’s.

In de inventarisatie van het ANP zijn alleen incidenten meegenomen met explosieven die zijn afgegaan, omdat deze de grootste impact hebben op de omgeving. Het ANP heeft daarbij ook de straat en de plaats van het incident, de datum en het soort locatie waar het explosief is afgegaan bijgehouden. Het gaat om explosies die zijn bekendgemaakt door media of door de politie. Het daadwerkelijke aantal kan nog hoger zijn.

Inflatie eurozone koelt licht af naar 2,4 procent

LUXEMBURG – De inflatie in de eurozone is in februari licht afgekoeld naar 2,4 procent op jaarbasis, meldt het Europese statistiekbureau Eurostat in een voorlopige schatting. In januari werd het dagelijks leven in de eurozone nog 2,5 procent duurder. De inflatie in het eurogebied liep daarmee vorige maand voor het eerst terug na een stijging van vier maanden op rij, maar blijft boven de doelstelling van 2 procent van de Europese Centrale Bank (ECB).

De iets lagere inflatie komt vooral door een kleinere stijging van de energieprijzen. Die namen in februari met 0,2 procent toe, vergeleken met een stijging van 1,9 procent in januari. Diensten werden vorige maand 3,7 procent duurder, tegen een prijsstijging van 3,9 procent in januari. De prijsstijging van voeding, alcohol en tabak viel met 2,7 procent wel hoger uit dan de 2,3 procent een maand eerder. De kerninflatie in het eurogebied, waarin de schommelende prijzen voor energie, voeding, alcohol en tabak niet worden meegenomen, daalde van 2,7 naar 2,6 procent.

Binnen de eurozone hadden Estland en Kroatië de hoogste inflatie, met respectievelijk 5 en 4,7 procent. België volgde met 4,4 procent. In Ierland was die met 1,3 procent het laagst. In Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van het eurogebied, kwam de inflatie uit op respectievelijk 2,8 en 0,9 procent.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde eerder maandag al dat de Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode in februari 3,5 procent bedroeg. In januari was dat nog 3,0 procent. De Europese rekenmethode is iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de EU afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning. De inflatie in Nederland ligt al geruime tijd boven het gemiddelde van de eurozone. Dat komt volgens het CBS vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten in Nederland.

De licht afkoelende inflatie versterkt de verwachting dat de Europese Centrale Bank (ECB) deze week de rente in het eurogebied verder gaat verlagen om de economie te ondersteunen. Sinds juni vorig jaar heeft de ECB de rente al vijf keer met een kwart procentpunt verlaagd. Naar alle waarschijnlijkheid zal het rentetarief in de eurozone deze week opnieuw met een kwart procentpunt worden teruggeschroefd, van 2,75 naar 2,5 procent.

Chassis met geladen container vanuit Rotterdam gestolen

ROTTERDAM – Woensdag 26 februari 2025 om 18:15 uur is in Rotterdam een geladen zeecontainer met nummer TCLU483245-5 gestolen.

Het is bekend door welke trekker/chauffeur de container is weggenomen. Niet bekend is waar het chassis en de container nu zijn.

De container staat vermoedelijk nog op het chassis met kenteken OJ-73-ZY.

Mogelijk is het chassis woensdagavond afgekoppeld in de omgeving van Hellevoetsluis.
Het is niet bekend of het daar nu nog staat.

Tips zijn welkom via de TT Experts tiplijn, telefoonnummer: 06-51071643.

Pacton ontwikkelt winterdienst oplegger met sneeuwploeg voor Zwitserse wegbeheerder

OMMEN – Pacton Trailers uit Ommen ontwikkelt samen met de Zwitserse wegbeheerder NSNW een oplegger zijploeg met een eenvoudig aan te koppelen, hydraulisch bedienbare, sneeuwploeg. De zijploeg wordt aan de oplegger bevestigd, en heeft een lengte van 5,5 Meter. Hierdoor kunnen met de combinatie in één keer twee rijbanen gereinigd worden, in plaats van één. Na de praktijktest van een prototype, afgelopen winter, wordt dit najaar in Zwitserland een tweede winterdienst oplegger met zijploeg in gebruik genomen.

Adrian Aregger, bedrijfsleider van de vestiging Oensingen van NSNW, combineerde de ontwikkeling van de oplegger met een wetenschappelijke afstudeerscriptie. In eerste instantie informeerde hij bij de Franse firma Snow-Kill, maar was met de techniek van het gebodene niet tevreden. En ook de toelating in Zwitserland stuitte op problemen. Vervolgens ging Aregger naar de Zwitserse Pacton-importeur Tony Schürpf van S+S Nutzfahrzeuge in Pratteln. Hij vertelt: “We hebben al vier Pacton-opleggers in gebruik en waren al met de Nederlandse trailerbouwer én zijn Zwitserse agent bekend. Eigenlijk ging het daarna heel snel; na binnen een half jaar tijd viermaal bijeen te zijn gekomen met Pacton en Zaugg, de leverancier van de sneeuwploegen, lag het ontwerp klaar.”

Snelwegen breder van 4 naar 6 sporen

Omdat NSNW kampt met uitdagingen omtrent de beschikbaarheid van medewerkers en het feit dat veel snelwegen steeds breder worden, is de extra aan te koppelen sneeuwploeg een grote uitkomst. Door samen met de Pacton-trailer meer schuifcapaciteit te realiseren aan de motorwagen, die aan de voorzijde reeds is voorzien van een brede sneeuwploeg, ontstaat in éénmaal een sneeuwvrije en gepekelde baan van 8 meter breed. De Zaugg SG50K sneeuwploeg wordt in de wielbasis van de trailer op een gestandaardiseerde montageplaat gemonteerd, waarna de ploeg hydraulisch in- en uitklapbaar is. Door het hydraulische vergrendelingssysteem kan de zijsneeuwploeg in een mum van tijd worden geïnstalleerd en verwijderd.

Tot 40 ton belastbaar

De trailer wordt gebruikt met meerdere pekeltanks. Dat is niet alleen om de pekelstrooier aan de achterzijde te voeden. Aan de voorzijde dient 8 m3 pekel als 8 ton contragewicht, zodat voldoende druk op de trekassen van de motorwagen gewaarborgd blijft. Hierdoor is het niet nodig de trailer tegen te laten sturen om de krachten op de sneeuwploeg te compenseren. De Pacton-oplegger is voorzien van twee tientons BPW-assen en mag een maximale schoteldruk van 16 ton hebben. Dankzij de bevestiging aan de 8,95 meter lange trailer kan een langere sneeuwploeg gebruikt worden, wat een maximaal schuifresultaat oplevert. Als geheel mag de combinatie van drieassige trekker en tweeassige trailer in Zwitserland tot 40 ton belast worden. Aregger legt uit dat hier nu precies de crux ligt. “Alleen de truck, mét 5 meter lange voorploeg, is wettelijk tot slechts 32 ton belastbaar en dan is er wel ruimte voor een zijploeg, maar die kan niet groter worden dan 2,5 meter. Een grotere zijploeg zou het geheel te zwaar maken en er is simpelweg ook geen ruimte voor. Met de Pacton-trailer gebruiken we een zijploeg van 5,5 meter.

Verkeersaders beschikbaar houden

De Zwitserse NSNW AG, met het hoofdkantoor in Sissach, zorgt – met 200 medewerkers – voor veilige en beschikbare wegen. Het grondgebied van Nationalstrassen Nordwestschweiz AG omvat de snelwegen A1, A2, A3, A5, A18 en A22 in het noordwesten van Zwitserland. Deze verkeersaders zijn de hartslag van de economie en de mobiliteit van mensen in heel Zwitserland. De NSNW houdt de wegen in goede conditie. Men zorgt ervoor dat wegen, groenvoorzieningen, tunnels en alles eromheen in topconditie zijn, zodat mensen en goederen veilig hun bestemming bereiken. Ook worden kleine schades hersteld die bijvoorbeeld zijn ontstaan door een ongeval of storm. Snelheid is hierbij het allerbelangrijkste, zodat de veiligheid en een optimale doorstroming van het verkeer worden gegarandeerd.

Vooral ook als het stormt en sneeuwt is de NSNW paraat, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Zo’n 45 NSNW-voertuigen zorgen in de winter voor veilige wegen. Gemiddeld worden zo’n 4.000 ton zout en 2,5 miljoen liter pekel verbruikt in een winter.

Twee rijbanen in plaats van één

Inmiddels is de test van het eerste prototype succesvol afgesloten. Afgelopen winter werd de Pacton winterdienst oplegger met sneeuwploeg uitvoerig getest in het bereik van de Gotthard-tunnel, een uitdagende route waar zich veel sneeuw verzameld. Aregger en zijn chauffeurs zijn ronduit enthousiast. “De test verliep eigenlijk prima”, concludeert Aregger. “Met de combinatie van truck en oplegger met zijploeg kunnen we twee complete rijbanen in één keer schoonmaken en pekelen. Voorheen was dat één rijbaan. Het scheelt dus een medewerker en een truck.”

Aregger verwacht dit jaar een tweede trailer in gebruik te nemen, die iets korter moet worden en enkele kleine aanpassingen aan de montageplaat voor de zijploeg moet krijgen. “Afgezien hiervan werkte alles reeds fantastisch. We hebben dan ook vooral standaard apparaten en machines gebruikt. Dat geldt bijvoorbeeld voor de sneeuwploeg en de pekelstrooier. Het moest alleen in een chassis slim samengebouwd worden. Daar kwam Pacton om de hoek kijken. Uiteindelijk hopen we in totaal zes stuks van deze trailers in te kunnen zetten.”

Aregger en de Zwitserse NSNW kijken terug op een vruchtbare samenwerking in de ontwikkeling van de innoverende trailer. “Het was een moedige stap van alle betrokkenen om deze stap in engineering te nemen; het had ook niet kunnen werken. Maar dankzij de inzet en de samenwerking met Pacton en Zaugg is het resultaat geweldig. Ik hoop van harte dat de resultaten van dit project ook toegankelijk worden voor andere geïnteresseerden.”

Geen nieuw DNA-onderzoek in Deventer moordzaak

DEN HAAG – Er komt geen nieuw DNA-onderzoek in de Deventer moordzaak. Ernst Louwes, die voor de moord is veroordeeld, wilde met een nieuwe onderzoeksmethode nagelvuil van het slachtoffer laten onderzoeken. Omdat hij geen toegang kreeg tot de nagelvuilmonsters spande hij een kort geding aan. Maar volgens de rechter moet Louwes zijn verzoek bij een andere instantie doen, namelijk de procureur-generaal bij de Hoge Raad.

“De procureur-generaal is immers, veel meer dan de civiele kortgedingrechter, ter zake deskundig”, aldus de rechter. Met het nieuwe onderzoek hoopte Louwes een nieuw feit, een zogeheten novum, te vinden dat nodig is om een herzieningsverzoek te doen bij de Hoge Raad. Die zou dan kunnen beslissen dat de zaak over moet. Een eerder verzoek van Louwes wees de Hoge Raad eind 2023 nog af.

Volgens advocaten van de Staat zou de vondst van DNA van een ander persoon geen verschil maken voor de veroordeling van Louwes. Daarbij is de vrees van Louwes en zijn advocaten dat de monsters van het nagelvuil snel vernietigd zullen worden onterecht, volgens de rechter omdat de Staat tijdens de zitting heeft aangegeven dat die nog jaren bewaard zullen blijven.

De Deventer moordzaak draait om de dood van weduwe Jacqueline Wittenberg (60). Zij werd in september 1999 in haar huis in Deventer om het leven gebracht. Louwes was de executeur-testamentair van het slachtoffer. Hij werd een paar maanden na de moord aangehouden. Nadat de Hoge Raad oordeelde dat de zaak opnieuw bekeken moest worden, werd hij in 2004 veroordeeld tot twaalf jaar cel. Toch heeft hij altijd ontkend en strijdt hij voor eerherstel.

TÜV SÜD bevestigt tot 10,54 procent brandstofbesparing voor de IVECO S-Way

TURIJN – IVECO, het merk van de Iveco Group dat zware, middelzware en lichte vrachtwagens ontwerpt, produceert en verkoopt, kondigt aan dat zijn vlaggenschip in het zware segment, de IVECO S-Way (Modeljaar 2024 of MY24), door TÜV SÜD is bevestigd als een vrachtwagen met een brandstofbesparing tot 10,54 procent ten opzichte van zijn voorganger (Modeljaar 2022). Deze prestatie onderstreept IVECO’s voortdurende inzet om kostenefficiënte en duurzame transportoplossingen te leveren aan zijn klanten.

TÜV SÜD is een wereldwijd opererende organisatie die kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid bevordert in technologische innovaties. De organisatie heeft de brandstofbesparing bevestigd na vergelijkende tests die in opdracht van IVECO zijn uitgevoerd op identieke modellen van de huidige IVECO S-Way en zijn voorganger. Deze tests, uitgevoerd op hetzelfde traject en door dezelfde chauffeurs, bevestigen de brandstofprestaties van de IVECO S-Way MY24 en benadrukken zijn uitstekende efficiëntie binnen het segment van zware vrachtwagens.

Luca Sra, President Truck Business Unit, Iveco Group, verklaarde: “De bevestiging door TÜV SÜD is een belangrijke mijlpaal die onze toewijding aan het leveren van echte voordelen voor onze klanten onderstreept. Toen we in november 2023 de nieuwe IVECO S-Way introduceerden, samen met het gehele Modeljaar 24-assortiment, beloofden we hoge prestaties en aanzienlijke brandstofbesparingen. Deze goedkeuring door een wereldwijd erkende derde partij bewijst dat we onze beloftes nakomen. Het benadrukt onze focus op de klant, die bij IVECO altijd centraal staat.”

De uitzonderlijke brandstofefficiëntie van de IVECO S-Way is te danken aan de geavanceerde aandrijflijntechnologieën, waaronder de innovatieve XCURSOR 13-motor van FPT Industrial, het merk binnen Iveco Group dat zich richt op de ontwikkeling, productie en verkoop van aandrijflijnen met een lage milieu-impact. Deze aandrijflijn is geoptimaliseerd voor een efficiënte verbranding en lagere CO2-uitstoot, samen met verbeterde aerodynamica, aandrijflijnoptimalisaties en GPS-gestuurde rijondersteuning.

Het geteste voertuig was uitgerust met de nieuwe High-Performance Engine Brake, die een lager gewicht combineert met uitstekende remprestaties als alternatief voor een conventionele retarder. Dit draagt bij aan de brandstofefficiëntie, samen met de nieuwe lange achterasverhouding van 2.17 en het geavanceerde GPS Predictive Driving-systeem. Dit systeem integreert nu ook een laterale controlefunctie voor optimaal rijcomfort en brandstofbesparing.

Dankzij deze geavanceerde technologieën levert de IVECO S-Way aanzienlijke brandstofbesparingen, verlaagt hij emissies en optimaliseert hij de prestaties, zodat klanten profiteren van lagere operationele kosten en een kleinere ecologische voetafdruk.

De IVECO S-Way is ontworpen met de klant in gedachten, met een sterke focus op productiviteit, veiligheid en connectiviteit. Hij biedt een complete transportoplossing met een uitstekend rijcomfort voor chauffeurs, verbeterde concurrentiepositie, hogere vlootefficiëntie en een lager totaal eigendomskosten (Total Cost of Ownership) voor transportondernemers.

×