Clicky

vrijdag 16 mei 2025 - 12:48 uur
Home Blog Pagina 149

Ondernemers: handel binnen EU net zo complex als erbuiten

Export

DEN HAAG – Ondernemers lopen tegen complexiteit aan bij handel binnen de EU. Met name de per lidstaat verschillende en soms complexe administratieve procedures en wetgeving maken het ondernemen binnen de EU lastig. 62 procent van de ondernemers geeft aan tegen complexe administratieve procedures aan te lopen binnen de EU. Bij handel buiten de EU is dit 64 procent. Dat blijkt uit de Handelsmonitor, een jaarlijks onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) onder een representatieve groep van internationaal handelende ondernemers.

Een voorbeeld van zo een complexe procedure is de verschillende eisen en procedures voor verpakkingen. Zo krijgen de experts van RVO veel vragen van ondernemers over verpakkingseisen in Duitsland, Frankrijk, België en Spanje. Van de ondervraagde ondernemers is 89 procent actief binnen de Europese Unie, 70 procent haalt de meeste omzet uit landen binnen de EU. Een jaar eerder gaf 93 procent van de ondernemers aan actief te zijn in de EU, 78 procent haalde de hoogste omzet uit een Europees land. De dienstverlening van het Publieke Economische Netwerk aan internationaal handelende ondernemers veranderde niet; ongeveer 40 procent van alle dienstverlening vond het afgelopen jaar plaats in Europa.

Waar ondernemers wel duidelijke voordelen zien bij handel binnen de EU ten opzichte van daarbuiten, is op het gebied van grenscontroles. Zo ondervindt 52 procent van de ondernemers geen hinder van grenscontroles binnen de EU en 18 procent wel, terwijl dit bij handel buiten de EU gaat om 32 procent die geen hinder ondervindt en 37 procent wel.

Ook op het gebied van cultuurverschillen lijkt handel binnen de EU makkelijker te zijn. 20 procent van de ondernemers ervaart hinder van cultuurverschillen bij handel binnen de EU, 53 procent ervaart die hinder niet. Bij handel buiten de EU zijn de verhoudingen anders: 27 procent ervaart hinder, 41 procent niet.

Impact geopolitiek en economisch klimaat

De wereldpolitiek houdt ondernemers ook bezig. Zo noemen ondernemers het presidentschap van Donald Trump, de verhoogde spanningen tussen de EU en China, en de onzekerheid over de nationale politiek als negatieve invloed op hun internationale activiteiten. Opvallend is dat minder dan de helft van de ondernemers negatieve impact van de oorlog in Oekraïne ervaart (43 procent). Voorheen gaf zo’n twee derde van de ondernemers aan hier last van de hebben.

De ondernemers blijven net als vorige jaren somber over de impact van de economie op hun internationale handel. 46 procent van de ondernemers ervaart die impact (sterk) negatief. Vorig jaar was dit nog 45 procent, het jaar ervoor 53 procent. Slechts 13 procent van de ondernemers ziet een positieve invloed van de economie op de internationale handel van het eigen bedrijf. Macro-economische problemen waar ondernemers tegenaan lopen zijn vooral stijgende kosten in transport (44 procent), energie (38 procent) en loonstijgingen (37 procent). Wel hebben veel ondernemers vertrouwen dat ze meer zullen gaan exporteren in de nabije toekomst (79 procent).

Deze uitkomsten maken onderdeel uit van de Handelsmonitor, een jaarlijks onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) onder ondernemers die internationaal handelen. Aan het onderzoek deed een representatieve groep van 962 ondernemers mee.

RVO stimuleert, begeleidt en ondersteunt ondernemers die duurzaam, innovatief of internationaal willen ondernemen. Dit doet RVO, in opdracht van ministeries, provincies en de Europese Unie, met meer dan 700 verschillende regelingen. RVO helpt ondernemers die willen innoveren, zowel in Nederland als daarbuiten, met tal van handelsmissies, subsidies en beurzen. RVO ondersteunt elk jaar zo’n 1,9 miljoen ondernemers.

Denen: Trumps erkenning zelfbeschikking Groenland significant

KOPENHAGEN – Denemarken stelt dat het significant is dat de Amerikaanse president Donald Trump het zelfbeschikkingsrecht van Groenland heeft erkend. Trump deed dat in een toespraak tot het Amerikaanse Congres waarin hij herhaalde het eiland onder Amerikaanse controle te willen hebben.

Groenland maakt deel uit van het Koninkrijk Denemarken en is grotendeels autonoom. Zowel Denemarken als Groenland zegt dat het aan de Groenlanders zelf is om de toekomst van Groenland te bepalen. “We steunen sterk jullie recht om jullie eigen toekomst te bepalen”, zei Trump. Hij verklaarde Groenlanders te verwelkomen in de Verenigde Staten als zij daarvoor kiezen.

Dit was het “belangrijkste gedeelte van die toespraak”, zei de Deense minister van Buitenlandse Zaken Lars Løkke Rasmussen. Vanuit Kopenhagen is ook afkeurend gereageerd op Trumps belofte om Groenland “op de een of andere manier” bij de VS te voegen. “Dat zal niet gebeuren”, zei defensieminister Troels Lund Poulsen. Hij benadrukte in gesprek met de publieke omroep DR dat “de richting die Groenland wil inslaan, wordt bepaald door de Groenlanders”. Peilingen suggereren dat de meeste Groenlanders tegen een toetreding tot de VS zijn.

Trump herhaalde ook dat de VS Groenland “nodig hebben” voor de nationale en internationale veiligheid. “We werken met iedereen die erbij betrokken is om het te krijgen”, zei hij over het grootste eiland ter wereld. De president beloofde de inwoners van Groenland te beschermen en rijk te maken. “We zullen Groenland naar hoogtes brengen die je nooit voor mogelijk hebt gehouden.”

ILT-Luchtvaartautoriteit: geen geluidsoverschrijdingen door regionale luchthavens in 2024

DEN HAAG – De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft geen overschrijdingen van de geluidsgrenswaarden geconstateerd bij de regionale luchthavens Lelystad Airport, Maastricht Aachen Airport en Rotterdam The Hague Airport in 2024. Dit staat in de handhavingsrapportages die de luchtvaartautoriteit vandaag heeft gepubliceerd.

Voor alle Nederlandse regionale luchthavens en hun gebruikers gelden geluidsgrenswaarden en regels voor het gebruik van de luchthaven. De ILT-Luchtvaartautoriteit controleert of de luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zich hieraan houden en kan indien nodig sancties opleggen. Na afloop van ieder gebruiksjaar (periode 1 november tot en met 31 oktober) stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit per luchthaven een handhavingsrapportage op met de resultaten van haar toezicht.

Lelystad Airport

In 2024 is ten opzichte van gebruiksjaar 2023 de geluidbelasting op handhavingspunt 23 iets toegenomen en de geluidsbelasting op handhavingspunt 05 afgenomen. Respectievelijk gaat het om 25,0 procent (was 23,3 procent in 2023) en 8,6 procent (was 12,8 procent in 2023) van de jaarlijks toegekende geluidsruimte. Op basis van deze uitkomsten stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit vast dat de geluidsnormen bij Lelystad Airport in het gebruiksjaar 2024 niet zijn overschreden. Er vond één nachtvlucht plaats, het ging hierbij om een vlucht met de traumahelikopter. Ook in 2024 heeft Lelystad Airport zich gehouden aan de regels voor de nacht.

Maastricht Aachen Airport

De grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten bij Maastricht Aachen Airport zijn niet overschreden. In 2024 is het aantal passagiersvluchten vrijwel gelijk gebleven aan gebruiksjaar 2023. Het aantal vrachtvluchten daalde met 7,8 procent.

Op de luchthaven waren in totaal zeven vliegtuigbewegingen na 23.00 uur. Uit nader onderzoek bleek dat bij twee Corendon-vluchten de reden niet legitiem was. De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft een schriftelijke waarschuwing gegeven en gaat hierover met Corendon in gesprek.

In 2024 onderzocht de luchtvaartautoriteit veertien vluchten die van de vertrekroutes afweken. Negen vluchten weken slechts marginaal af van de vertrekroute; de afwijkingen vielen binnen de nauwkeurigheidsgrenzen van de radardata. Bij vijf vluchten was de afwijking significant. Naar aanleiding hiervan ontvingen de vijf betreffende luchtvaartmaatschappijen een schriftelijke waarschuwing.

Rotterdam The Hague Airport

De geluidsnormen zijn niet overschreden bij Rotterdam The Hague Airport. In gebruiksjaar 2024 zijn 1.262 nachtvluchten op de luchthaven uitgevoerd. Dat zijn elf nachtvluchten meer dan in 2023. Bij 716 vluchten (53 procent) van de 1.262 nachtvluchten ging het om spoedeisende hulpverlening. Van de 1.262 nachtvluchten heeft de ILT-Luchtvaartautoriteit 16 vluchten nader onderzocht. Voor 1 landing tussen 00.00 en 01.00 uur ontving Corendon een waarschuwingsbrief vanwege een overtreding van de regels. Op de luchthaven is incidenteel gebruik door militaire luchtvaartuigen toegestaan. In 2024 vonden 126 militaire vluchten plaats, waarvan vijf in de nacht.

Voor Rotterdam The Hague Airport zijn er aanvullende regels voor het gebruik van de vertrekroutes, zodat er zo min mogelijk over bewoond gebied wordt gevlogen. De ILT-Luchtvaartautoriteit onderzocht 163 afwijkingen van vertrekroutes. In één geval was een vliegtuig van de vertrekroute afgeweken zonder dat daarvoor opdracht was gegeven door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Hiervoor heeft Pegasus Airlines een waarschuwingsbrief ontvangen. In de overige onderzochte gevallen ging het om routeafwijkingen na instructies van de luchtverkeersleiding voor een veilige vluchtuitvoering.

Staat van de luchtvaart

De belangrijkste resultaten van het toezicht door de ILT-Luchtvaartautoriteit op Schiphol en de vier regionale luchthavens worden ook opgenomen in de Staat van de luchtvaart. Deze wordt in de 1e helft van dit jaar door de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer aangeboden.

Drie geluidsoverschrijdingen op Schiphol, ILT-Luchtvaartautoriteit kan niet optreden

DEN HAAG – In 2024 heeft luchthaven Schiphol de geluidsgrenswaarde bij drie handhavingspunten overschreden. Deze overschrijdingen zijn het gevolg van het vliegen volgens het Nieuwe Normen en Handhavingsstelsel (NNHS). De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) kan hiervoor geen maatregelen opleggen, omdat is voldaan aan de voorwaarden voor anticiperend handhaven.

Ook is vier keer afgeweken van vertrekroutes in de nacht; hiervoor ontvingen de luchtvaartmaatschappijen een waarschuwing. De ILT-Luchtvaartautoriteit legde één last onder dwangsom op aan een luchtvaartmaatschappij die drie keer binnen 1 jaar ongeoorloofd afweek van de routes voor de nacht. Dit staat in de handhavingsrapportage die de ILT-Luchtvaartautoriteit vandaag heeft gepubliceerd.

Anticiperend handhaven

Op aanwijzing van de minister van Infrastructuur en Waterstaat legt de ILT-Luchtvaartautoriteit geen maatregelen op aan de sector bij overschrijdingen van de grenswaarden in handhavingspunten als de overschrijdingen het gevolg zijn van het vliegen volgens de NNHS-regels. Het gaat om vier regels voor strikt preferentieel baangebruik.

Luchthavenverkeersbesluit

Voor Schiphol gelden normen voor geluid, het maximumaantal nachtvluchten, de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (emissies) en de veiligheid voor de omgeving (externe veiligheid). Daarnaast gelden er regels voor het baan- en routegebruik en voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen op het luchtvaartterrein. Deze normen en regels staan in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). De ILT-Luchtvaartautoriteit controleert op de naleving van het LVB door Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappijen. Na afloop van ieder gebruiksjaar (periode 1 november tot en met 31 oktober) stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit een handhavingsrapportage op met de resultaten van haar toezicht.

Geluid

Voor het vliegverkeer van en naar Schiphol gelden geluidsgrenswaarden voor de totale hoeveelheid geluid en voor de lokale hoeveelheid geluid in een aantal vaste handhavingspunten rondom Schiphol. In gebruiksjaar 2024 is de grenswaarde voor de geluidbelasting in handhavingspunten 19, 20 en 25 overschreden met respectievelijk 7,2 procent, 19,1 procent en 21,9 procent. Deze overschrijdingen zijn het gevolg van het vliegen volgens het NNHS. Vanwege de aanwijzing van de minister kan de ILT-Luchtvaartautoriteit hiervoor geen maatregelen opleggen. Bij alle overige handhavingspunten – ook voor de nacht – was de feitelijke geluidsbelasting lager dan de grenswaarden.

Nachtvluchten, baan- en routegebruik

Het aantal nachtvluchten door handelsverkeer was 24.941. Ten opzichte van vorig jaar is dit een toename van 1,6 procent. Het maximumaantal toegestane aantal nachtvluchten door handelsverkeer is 32.000.

In gebruiksjaar 2024 is door gezagvoerders vijf keer afgeweken van vertrekroutes voor de nacht. De betreffende luchtvaartmaatschappijen ontvingen hiervoor waarschuwingsbrieven. Aan één luchtvaartmaatschappij legde de ILT-Luchtvaartautoriteit een last onder dwangsom op, omdat deze maatschappij drie keer binnen 1 jaar ongeoorloofd afweek van de routes voor de nacht. De regels voor het routegebruik die voor LVNL gelden, zijn niet overtreden. Er is geen overtreding van de regels voor het baangebruik geconstateerd.

Emissies en externe veiligheid

Voor Schiphol gelden grenswaarden voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door vliegtuigen (emissies). Het gaat hierbij om relatieve normen voor koolmonoxide, stikstofoxiden, vluchtige organische stoffen, zwaveldioxide en fijnstof. De uitstoot van stoffen bleef in gebruiksjaar 2024 onder de grenswaarden. Dit geldt ook voor de externe veiligheid.

Gebruik ingebouwde hulpmotoren

Het onnodig gebruik van de APU (auxiliary power unit, ingebouwde hulpmotor van een vliegtuig die op kerosine werkt) leidt tot ongewenste emissies op de luchthaven. Vermindering van het APU-gebruik komt ten goede aan de luchtkwaliteit en de gezondheid van de mensen die op de platforms werken. Volgens het LVB is Schiphol verplicht om minimaal 61 vliegtuigopstelplaatsen (VOP’s) uit te rusten met alternatieve, schonere voorzieningen voor stroom en airconditioning. Op dit moment zijn 46 VOP’s hiermee uitgerust.

De ILT-Luchtvaartautoriteit bewaakt en bevordert het volledig uitrusten van de VOP’s, zodat het APU-gebruik wordt beperkt. Daarnaast controleert zij of de gezagvoerders APU’s gebruiken conform de verplichtingen van het LVB en de APU-regels van de Aeronautical Information Publication (AIP). Dit toezicht leidde in gebruiksjaar 2024 tot twee waarschuwingen, één last onder dwangsom en twee invorderingen van een dwangsom.

Staat van de Luchtvaart

De belangrijkste resultaten van het toezicht door de ILT-Luchtvaartautoriteit op Schiphol en de vier regionale luchthavens worden ook opgenomen in de Staat van de Luchtvaart. Deze wordt in de eerste helft van dit jaar door de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer aangeboden.

Geneesmiddelen zitten door tekorten vaker in ander pakje

UTRECHT – Mensen die geneesmiddelen gebruiken, krijgen die steeds vaker in een ander pakje door de medicijntekorten. Het gaat om middelen die in Nederland zijn goedgekeurd, maar moeilijk te krijgen zijn en daarom uit het buitenland worden gehaald. Patiënten krijgen dan hetzelfde middel als anders, maar dan met bijvoorbeeld een Duitse tekst op het doosje.

De toezichthouder, het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, gaf vorig jaar 117 keer toestemming voor zo’n Tijdelijk Afwijkende Verpakking (TAV). Dat is meer dan in 2022 (24 keer) en 2023 (72 keer) bij elkaar, staat in het woensdag gepubliceerde jaarverslag van het college.

Bij een tekort van een medicijn kunnen artsen ook een ander maar vergelijkbaar middel uit het buitenland halen. Daarvoor was een zogenoemd tekortenbesluit nodig. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) gaf vorig jaar 126 keer zo’n besluit, iets minder dan het jaar ervoor. Toen waren er 140 tekortenbesluiten.

De Raad van State verbood die regeling eind vorig jaar. Artsen moeten sindsdien voor elke afzonderlijke patiënt uitleggen waarom import noodzakelijk is, en de inspectie moet elke aanvraag afzonderlijk beoordelen. Om problemen te voorkomen heeft zorgminister Fleur Agema de IGJ opdracht gegeven om voorlopig niet te controleren op de import van negen alternatieve medicijnen.

Vrachtwagen vliegt in brand tijdens werkzaamheden in Den Haag

Foto: Dsitrict8

DEN HAAG – Woensdagochtend is er brand ontstaan in een vrachtwagen aan de Vaillantlaan in Den Haag. De vrachtwagen stond geparkeerd op de stoep en werd gebruikt tijdens werkzaamheden daar.

Omstreeks 09:20 kwam de eerste melding over de brand binnen op de meldkamer, bij aankomst sloegen de vlammen uit de cabine van de vrachtwagen en waren er grote zwarte rookwolken te zien.

De brandweer schaalde in verband met de brand op naar het sein ‘middelbrand’. De brandweer is momenteel druk bezig met het blussen van de brandende vrachtwagen.

Door de inzet van de hulpdiensten is de Vaillantlaan gedeeltelijk afgesloten. Hoe de brand is ontstaan is niet bekend, volgens getuigen was er kort voor het ontstaan van de brand een harde knal te horen.

Trump: Japan en Zuid-Korea gaan meewerken aan Alaska-pijpleiding

WASHINGTON – Japan, Zuid-Korea en andere landen willen met de Verenigde Staten werken aan een “gigantische” aardgaspijpleiding in de Amerikaanse staat Alaska. Dat zei de Amerikaanse president Donald Trump dinsdag in een toespraak tot het Amerikaanse Congres.

Trump beweerde dat de landen “elk biljoenen dollars” zullen investeren en dat de pijpleiding een van de grootste ter wereld wordt.

Meubelzaak in Arnhem verwoest door grote brand

brand vuur

ARNHEM – Een grote brand heeft in de nacht van dinsdag op woensdag een meubelzaak aan de Doctor C. Lelyweg in Arnhem verwoest. Ook een garage is verloren gegaan, zegt een woordvoerder van de brandweer. Het vuur is onder controle, maar het nablussen zal nog uren duren.

Over de oorzaak is nog niets te zeggen. De politie noemt brandstichting een van de scenario’s en doet onderzoek. Sporen worden onderzocht, er vindt buurtonderzoek plaats en camerabeelden worden bekeken. De politie roept ook getuigen op zich te melden en vraagt om nog meer camerabeelden.

Omdat tegenover de meubelzaak een tankstation zit en erachter een brandstofopslag van Shell ligt, rukte de brandweer groot uit, ook met versterking uit de wijde omgeving van de stad.

Rond het bedrijfspand is een gebied afgezet. Bedrijven in dat gebied blijven voorlopig onbereikbaar. Naar verwachting duurt dit nog tot het einde van de middag.

Gemiddeld uurtarief zzp’er gestegen naar 81 euro

AMSTERDAM – Het gemiddelde uurtarief van een zzp’er bedraagt begin 2025 81 euro. Uit onderzoek van zzp-bank Knab onder 20.000 zelfstandigen blijkt dat 63 procent van de zzp’ers hun tarief in de afgelopen twaalf maanden verhoogde, gemiddeld met 10 procent. Twee op de drie zzp’ers zijn blij met hun huidige uurtarief. De cijfers laten ook zien dat er een genderkloof is: mannen vragen gemiddeld 9 procent meer per uur dan vrouwen, gecorrigeerd voor opleiding en relevante werkervaring.

Deze en andere inzichten zijn samengebracht in het Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025, dat vanaf 6 maart vanaf 13.00 uur gratis te downloaden is via de Knab-website.

Grote verschillen tussen sectoren

De tarieven binnen de zzp-markt lopen sterk uiteen, afhankelijk van de sector. De hoogste uurtarieven worden gevraagd in de juridische sector, de overheid en de hoog-opgeleide zorg. Daar liggen de tarieven gemiddeld boven de 100 euro per uur. In sectoren als horeca, sport & recreatie en kunst & cultuur liggen de gemiddelde tarieven het laagst: onder de 60 euro per uur.

Genderkloof in uurtarieven: meer dan een kwestie van onderhandelen

Wanneer je opleidingsniveau en relevante werkervaring gelijktrekt, vragen mannen gemiddeld 9 procent meer dan vrouwen. Wat daarbij opvalt is dat 61 procent van de mannen zichzelf een goede onderhandelaar vindt, tegenover 38 procent van de vrouwen.

Josette Dijkhuizen, bijzonder hoogleraar en kroonlid van de SER, benadrukt dat de genderkloof in uurtarieven niet alleen voortkomt uit onderhandelingstechnieken, maar ook uit bredere maatschappelijke waardering:

“Mannen hanteren gemiddeld hogere tarieven dan vrouwen, zelfs wanneer ze dezelfde opleiding en ervaring hebben. Dit komt deels doordat mannen vaker in beter betaalde beroepen werken en door onderhandelvaardigheden, maar dat is niet het volledige verhaal. De focus zou daarom niet alleen moeten liggen op hoe vrouwen hun tarieven beter kunnen onderbouwen, maar ook op hoe we transparantie in tarieven en gelijkere waardering van werk kunnen bevorderen. Alleen op die manier kunnen we de genderkloof echt verkleinen.”

Optimisme ondanks zorgen over de Wet DBA

De Wet DBA, bedoeld om schijnzelfstandigheid tegen te gaan, zorgt bij 29 procent van de zzp’ers voor onzekerheid. Tegelijkertijd is 89 procent positief over de toekomst van hun bedrijf. Dit vertrouwen wordt mede gevoed door een sterke vraag naar zzp-diensten en solide financiële resultaten: fulltime zzp’ers die minimaal een jaar ondernemen, maakten in 2024 een doorsnee winst van € 45.000. Wat betekent dat de ene helft een lagere en de andere helft een hogere winst noteerde. 84 procent van de de ondervraagde zzp’ers ervaart veel vraag naar hun werk.

Nadine Klokke, CEO van Knab, ziet in de onderzoeksresultaten een krachtig signaal: “Zelfstandig ondernemers zitten niet stil. De meeste zzp’ers ervaren veel vraag, hebben hun tarief verhoogd en zijn positief over hun toekomst. Dat laat zien hoe veerkrachtig en ondernemend ze zijn. Bij Knab helpen we hen met transparante informatie en praktische tools. Het Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025 geeft zelfstandigen de inzichten die ze nodig hebben om hun waarde goed te bepalen en met vertrouwen te onderhandelen.”

Trump wil scheepsbouw VS aanjagen, invloed China verminderen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd de scheepsbouw in de Verenigde Staten te willen versterken, met als doel de Chinese dominantie in de wereldwijde maritieme sector terug te dringen. Zijn regering zal een nieuw kantoor voor scheepsbouw in het Witte Huis creëren en de sector ondersteunen met belastingprikkels.

China is de grootste producent van containerschepen ter wereld. Trump wil ook dat de belastinginkomsten van Chinese schepen en kranen die de VS binnenkomen, worden verhoogd, meldde de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal eerder.

De regering van voormalig president Joe Biden had geconcludeerd dat China oneerlijke beleidsmaatregelen en praktijken gebruikte om de wereldwijde maritieme, logistieke en scheepsbouwsectoren te domineren. China verwierp de beweringen en zei dat de Amerikaanse regering China de schuld gaf van haar eigen problemen.

Politie onderzoekt opzet bij fatale aanrijding in Maassluis

MAASSLUIS – De politie houdt er rekening mee dat er mogelijk opzet in het spel was bij het dodelijke ongeluk van afgelopen weekend in Maassluis. Dat bevestigt een woordvoerder van de politie na berichtgeving van De Telegraaf. “Het onderzoek is nog volop gaande en er wordt veel over gespeculeerd, maar opzet is een van de scenario’s die we onderzoeken.”

In de nacht van zaterdag op zondag kwam een 18-jarige man uit het Zuid-Hollandse dorp De Lier om het leven nadat hij in het nabijgelegen Maassluis was aangereden door een auto. De vier inzittenden van die auto, vier mannen van 18, 19, 20 en 23 jaar uit Den Haag, zijn aangehouden. Zij worden momenteel verdacht van openlijk geweld en doodslag, aldus de politiewoordvoerder. Naar verwachting wordt het viertal later deze week voorgeleid bij de rechter-commissaris.

Het 18-jarige slachtoffer is dinsdagmiddag herdacht in de As-Soennah-moskee in Den Haag. Volgens onder meer Omroep West en het AD waren daar duizenden mensen bijeen voor een islamitisch dodengebed, het zogeheten djanazah-gebed.

“Zijn overlijden heeft een heel grote impact gehad op onze gemeenschap”, zei bestuursvoorzitter Abdelhamid Taheri van de Haagse moskee tegen Omroep West. Volgens hem was het 18-jarige slachtoffer zaterdagavond nog in de As-Soennah-moskee geweest in verband met de ramadan.

Trump waarschuwt dat VS heffingen weer verhogen bij vergelding

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft gezegd dat vergeldingstarieven opgelegd door Canada onmiddellijk zullen worden beantwoord met wederzijdse tarieven van dezelfde omvang. Met die opmerking reageerde Trump op de boodschap van de Canadese premier Justin Trudeau dat Canada terug zou slaan tegen de Amerikaanse tarieven die dinsdag zijn ingevoerd.

“Leg alstublieft aan gouverneur Trudeau van Canada uit dat wanneer hij een vergeldingstarief oplegt aan de VS, ons wederkerige tarief onmiddellijk met eenzelfde bedrag zal stijgen!” schreef Trump op zijn socialemediaplatform Truth Social.

Trudeau haalde in een persconferentie fel uit naar Trump. Volgens de premier wil Trump de Canadese economie vernietigen om het land te kunnen annexeren. Trump voerde dinsdag de tarieven in, waarbij hij stelde dat Canada en Mexico niet genoeg hebben gedaan om drugshandel aan te pakken. Maar in het geval van Canada is dat slechts een voorwendsel voor tarieven die de Amerikaanse president toch al van plan was op te leggen, aldus Trudeau.

De nieuwe Amerikaanse heffingen op Canadese producten bedragen 25 procent. Daarnaast geldt er een tarief van 10 procent op Canadese energie. De regering van Trudeau sloeg terug met heffingen gericht op 30 miljard Canadese dollar (zo’n 20 miljard euro) aan Amerikaanse producten, waaronder cosmetica, banden, fruit en wijn. Als Trumps heffingen van kracht blijven, zullen de Canadese tarieven over drie weken worden uitgebreid naar een breder scala aan goederen.

Trudeau heeft ook gezegd dat zijn regering een zaak zal starten bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Zowel de federale als de provinciale overheden voeren daarnaast nog gesprekken over andere maatregelen dan heffingen. De premier van Ontario, Doug Ford, dreigde al met een exportheffing van 25 procent op Canadese stroomleveringen aan de VS. De Canadese provincie haalt ook Amerikaanse alcoholische dranken uit de schappen van de slijterijen die in handen van de overheid zijn.

CK Hutchison verkoopt beheerder havens Panamakanaal

HONGKONG – Het in Hongkong gevestigde conglomeraat CK Hutchison heeft ingestemd met de verkoop van een meerderheidsbelang in een havenbeheerder van havens bij het Panamakanaal. Dit gebeurde na druk van de Amerikaanse president Donald Trump om Chinese belangen in de regio te beperken. De koper is een groep bedrijven, waaronder de grote Amerikaanse vermogensbeheerder BlackRock.

Met de deal is ongeveer 19 miljard dollar gemoeid. Het consortium krijgt hiermee controle over in totaal 43 havens in 23 landen. CK Hutchison beheerde de havens aan beide ingangen van het Panamakanaal al meer dan twintig jaar.

Hoewel het bedrijf financieel niet verbonden is aan de Chinese overheid, staan ondernemingen uit Hongkong wel onder staatstoezicht.

De deal verlicht de druk op de Panamese president José Raúl Mulino mogelijk iets. Hij probeert Trumps plannen voor hernieuwde Amerikaanse controle over het Panamakanaal af te wenden. Trump heeft zonder daarvoor bewijs te leveren beweerd dat China de waterweg heeft overgenomen.

Bestuursvoorzitter Frederieke Leeflang weg bij NPO

HILVERSUM – Frederieke Leeflang stopt als bestuursvoorzitter van de NPO. Dat heeft ze besloten in overleg met de raad van toezicht. Eind februari publiceerden het AD en Investico een onderzoek naar Leeflang waarin tientallen (oud-)medewerkers van de NPO klaagden over haar bestuursstijl. Voormalig NPO-bestuurder Paul Doop sprak van “een angstcultuur”.

Bij de ondernemingsraad van de NPO en een vertrouwenspersoon kwamen klachten binnen over Leeflang. Er zou sprake zijn geweest van onder meer intimidatie en verbale agressie. Leeflang ontkende in het AD dat zij grensoverschrijdend gedrag heeft vertoond.

“Ik heb mij ruim drie jaar met hart en ziel ingezet met maar één belang voorop, dat van de publieke omroep. De publieke omroep staat voor grote opgaven en heeft een essentiële rol in onze samenleving”, zegt Leeflang dinsdag in een persverklaring. “Het mag niet zo zijn dat discussie over mij dat belang in de weg staat.” De raad van toezicht dankt Leeflang voor “haar grote inzet voor de publieke omroep en de NPO in het bijzonder”.

De NPO heeft “respect” voor het besluit van Leeflang. “Frederieke heeft vanaf haar eerste dag bij de NPO het belang van de publieke omroep voorop gezet”, zegt een woordvoerder van de publieke omroep. “We hebben dan ook veel respect voor het gezamenlijke besluit met de raad van toezicht om haar taken als bestuursvoorzitter neer te leggen, zodat de publieke omroep door kan gaan met het uitvoeren van de belangrijke publieke mediaopdracht.”

Vrijdag sprak minister Eppo Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met Tjibbe Joustra, voorzitter van de raad van toezicht van de NPO, over onder meer de situatie rond Leeflang. Joustra beloofde toen “op de kortst mogelijke termijn gepaste actie te ondernemen”.

Leeflang begon op 1 januari 2022 als bestuursvoorzitter van de NPO. Zij volgde toen Shula Rijxman op. Vorig jaar werd zij in die rol geconfronteerd met het kritische rapport van de commissie-Van Rijn over grensoverschrijdend gedrag bij de publieke omroep.

De raad van toezicht komt “op korte termijn” met meer informatie over de interimvervanging van Leeflang.

Chocolademaker Lindt denkt aan ingreep om importheffingen te omzeilen

ZÜRICH – Chocoladefabrikant Lindt & Sprüngli overweegt zijn Amerikaanse fabrieken vanuit Europa te gaan bevoorraden en de aanvoer vanuit Canada te verminderen om de impact van Trumps invoertarieven te beperken.

“De volumes die we momenteel uit Canada betrekken, kunnen allemaal uit Europa worden gehaald”, heeft topman Adalbert Lechner gezegd in gesprek met journalisten. “We hebben een plan B klaarliggen om deze tarieven in Canada te omzeilen.”

Lindt & Sprüngli is een Zwitsers bedrijf, maar heeft ook fabrieken in de Verenigde Staten. Het dilemma waarmee de onderneming te maken heeft, houdt meer bedrijven bezig.

De Duitse banden- en auto-onderdelenfabrikant Continental AG, die fabrieken in Mexico heeft, liet dinsdag weten de situatie rond de tarieven en hun impact op de sector “in de gaten te houden”. “We zijn in gesprek met al onze klanten. We kunnen nog niet zeggen of deze tariefkwestie zou kunnen leiden tot het verplaatsen van productielijnen.”

×