Clicky

zondag 8 juni 2025 - 10:30 uur
Home Blog Pagina 14

Uit water in Nunspeet gehaald zeer jong kind alsnog overleden

NUNSPEET – Het zeer jonge kind dat afgelopen vrijdag uit het water is gehaald in een plas bij recreatiepark EuroParcs Veluwemeer in Nunspeet, is overleden.

Dat bevestigt de politie naar aanleiding van berichtgeving van Omroep Gelderland. “We gaan uit van een noodlottig ongeval. De zaak wordt dan ook verder niet onderzocht”, zegt een woordvoerder.

Volgens de omroep zou het gaan om een 1-jarig kind van Syrische ouders die op bezoek waren bij Syrische asielzoekers die op het park gehuisvest zijn. De politie wil niets zeggen over de doodsoorzaak en de identiteit en achtergrond van het slachtoffer.

Pro-Europese Poolse presidentskandidaat geeft nederlaag toe

WARSCHAU – De pro-Europese Poolse presidentskandidaat Rafał Trzaskowski heeft zijn nederlaag toegegeven. De burgemeester van hoofdstad Warschau verloor de verkiezingen nipt van de conservatieve nationalist Karol Nawrocki.

Trzaskowski leek zondagavond volgens een exitpoll nog op de overwinning af te stevenen. Hij heeft zijn rivaal Nawrocki inmiddels gefeliciteerd.

De nederlaag van de burgemeester is slecht nieuws voor premier Donald Tusk, zelf een voormalig EU-kopstuk. Hij heeft een gespannen relatie met de huidige president Andrzej Duda en hoopte op een meer regeringsgezind staatshoofd.

Ceremoniële rol

Veel Poolse kiezers gingen stemmen bij de presidentsverkiezingen. De opkomst bedroeg ruim 71 procent en dat geldt als erg hoog. Nawrocki kreeg bijna 51 procent van de stemmen, Trzaskowski meer dan 49 procent.

Polen kiest een president voor een periode van vijf jaar. Het staatshoofd heeft een grotendeels ceremoniële rol, maar kan ook besluitvorming blokkeren met zijn veto.

Maersk en Sotraser starten met inzet elektrische vrachtwagens in Chili

SANTIAGO – Logistiek dienstverlener Maersk en de Chileense transportpartner Sotraser zetten een belangrijke stap in de verduurzaming van het wegtransport in Latijns-Amerika. Beide bedrijven zijn begonnen met de inzet van elektrische vrachtwagens voor stedelijk, interstedelijk en havenvervoer in Chili.

De introductie van de e-trucks is onderdeel van Maersks wereldwijde doel om uiterlijk in 2040 netto nul uitstoot te bereiken. In Chili vormt dit initiatief een belangrijke mijlpaal voor schonere logistiek.

Twee types elektrische trucks

De vloot bestaat uit twee typen volledig elektrische trucks:

  • Volvo FH Electric en FM Electric met 540 kWh batterijen en een actieradius van circa 300 kilometer.
  • Foton EAuman 2554, voorzien van een 350 kWh batterij met een bereik van circa 220 kilometer.

De vrachtwagens kunnen tussen de 24 en 25 ton vervoeren en voldoen aan de Chileense wettelijke normen voor gewicht en asbelasting. De prestaties zijn vergelijkbaar met die van traditionele dieseltrucks.

Slimme laadinfrastructuur en 100% groene stroom

In de Chileense hoofdstad Santiago is een laadfaciliteit ingericht met 20 gelijktijdige laadstations, goed voor een totale capaciteit van 1.200 kW. De energievoorziening is volledig gecertificeerd als 100% hernieuwbaar via International Renewable Energy Certificates (I-RECs).

De elektrische trucks worden momenteel ingezet op belangrijke stedelijke en interstedelijke routes, waaronder Santiago – Viña del Mar en Santiago – San Antonio. In het noorden van het land rijden ze al op het traject Antofagasta – haven van Mejillones, met name voor het vervoer van chemicaliën voor de mijnbouwsector.

Succesvolle pilot

Tijdens de proefperiode hebben Maersk en Sotraser met succes 31 ritten uitgevoerd, goed voor meer dan 8.400 volledig elektrische kilometers. “De integratie van onze elektrische vloot in Maersks operaties is niet alleen een mijlpaal voor Sotraser, maar toont aan dat de toekomst van logistiek nú begint”, aldus Pedro Peña Staub, elektromobiliteitsmanager bij Sotraser.

Ook Maersk ziet groeipotentieel: de onderneming onderzoekt soortgelijke duurzame transportoplossingen in onder andere Brazilië, Peru, Guatemala, Panama en Uruguay.

Emirates hervat vluchten naar Damascus

DUBAI – Emirates gaat vanaf 16 juli weer van en naar de Syrische hoofdstad Damascus vliegen, meldt de luchtvaartmaatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten. De vluchten naar Damascus werden in 2012 opgeschort vanwege de burgeroorlog in het land.

De luchtvaartmaatschappij begint met drie vluchten per week tussen Dubai en Damascus en wil dit vanaf 2 augustus uitbreiden naar vier. Vanaf 26 oktober wil Emirates dagelijks vliegen op Syrië.

Emirates startte haar vluchten naar Damascus in 1988. De luchtvaartmaatschappij vervoerde voor de opschorting van de dienstregeling in 2012 meer dan 2,1 miljoen passagiers van en naar Syrië. Concurrent Qatar Airways liet in januari al weten de vluchten naar Damascus na bijna dertien jaar te hervatten.

Vrachtwagenchauffeur door tiener met vuist in gezicht geslagen tijdens tanken

DANNSTADT-SCHAUERNHEIM – Een 39-jarige vrachtwagenchauffeur is zaterdagavond laat mishandeld tijdens het tanken van zijn vrachtwagen in het Duitse Dannstadt-Schauernheim (Rijnland-Palts). Het incident vond rond 23.30 uur plaats aan de Industriestraße.

Volgens de Duitse politie wilde de chauffeur zijn vrachtwagen voltanken toen een 55-jarige omwonende zich stoorde aan het lawaai of de activiteit. Er ontstond een woordenwisseling tussen de twee mannen.

De situatie escaleerde verder toen de 16-jarige zoon van de bewoner zich ermee bemoeide en de chauffeur plotseling met een gebalde vuist in het gezicht stompte.

De tiener verklaarde later tegenover de politie dat hij kort daarvoor door de chauffeur zou zijn gewurgd, iets wat nog verder onderzocht wordt.

Zowel de vrachtwagenchauffeur als de 16-jarige verdachte krijgen een proces-verbaal wegens lichamelijk geweld.

De politie-inspectie van Schifferstadt onderzoekt het incident verder.

Oekraïense delegatie in Istanbul voor overleg met Rusland

ISTANBUL – Een Oekraïense delegatie is aangekomen in Istanbul, meldt het Oekraïense ministerie van Buitenlandse Zaken. In de Turkse metropool staat maandagmiddag nieuw overleg gepland met vertegenwoordigers van de Russische regering.

“De Oekraïense delegatie is naar Istanbul gekomen met een duidelijke agenda en bereidheid om grote stappen richting vrede te zetten”, zei een bron in de delegatie tegen persbureau AFP. De bron sprak de hoop uit dat Rusland meer te bieden heeft dan de gebruikelijke “ultimatums”.

De onderhandelingen vinden plaats in het Ciraganpaleis, een historisch pand waarin nu een luxehotel is gevestigd. Het is de tweede keer in enkele weken dat de strijdende partijen dit soort rechtstreeks overleg op hoog niveau voeren. Dat leidde de eerste keer tot een grote gevangenenruil.

Staakt-het-vuren

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky maakte in aanloop naar het nieuwe overleg duidelijk welke eisen zijn regering heeft. Hij wil onder meer een wapenstilstand, de vrijlating van gevangenen en de terugkeer van kinderen die zijn meegenomen naar Rusland.

Oekraïne heeft eerder aangegeven dat pas serieus vredesoverleg kan plaatsvinden als de strijd wordt gestaakt. Rusland toont geen belangstelling voor een tijdelijk staakt-het-vuren en zegt de “achterliggende” oorzaken voor het conflict te willen aanpakken.

Zomeroffensief

Het Kremlin stuurt onder meer aan op erkenning van de gebieden die het heeft geannexeerd in Oekraïne. Ook wil de Russische regering dat Oekraïne geen lid mag worden van de NAVO.

Hoewel Oekraïne en Rusland toegeven aan Amerikaanse druk om te onderhandelen, gaat de strijd wel door. Oekraïne voerde zondag nog een grote droneaanval uit op bases op Russisch grondgebied. Ook zijn er berichten dat Rusland zich lijkt op te maken voor een zomeroffensief.

Omgewaaide boom beschadigt twee vrachtwagens op Duitse A7

Foto: Duitse Politie

NIEDERAULA – Twee vrachtwagens zijn afgelopen weekend beschadigd geraakt toen een grote boom door windval op de rijbaan terechtkwam in de Duitse deelstaat Hessen. Het incident vond zaterdagochtend rond 07.45 uur plaats ter hoogte van de plaats Niederaula.

De boom viel plotseling op de weg en trof één van de vrachtwagens vol op de voorzijde, waarbij de voorruit volledig werd verbrijzeld. De chauffeur kwam wonderwel met de schrik vrij en raakte niet gewond.

Een tweede vrachtwagen liep lichte schade op doordat hij over brokstukken van de boom reed.

De Duitse Rijkswaterstaat heeft de boom met kettingzagen in stukken gezaagd en de rijbaan vrijgemaakt. De politie van de snelwegpost Petersberg nam het ongeval op en zette een gedeeltelijke afzetting in richting Würzburg om de situatie veilig af te handelen.

Volgens de autoriteiten was de oorzaak van het incident windval (stormschade aan bomen), een risico dat bij slecht weer vaker voorkomt langs bosrijke snelweggedeelten in Duitsland.

Werknemers blijven vaker bij hetzelfde bedrijf, merken werkgevers

DEN HAAG – Werknemers in Nederland blijven de laatste tijd vaker bij dezelfde werkgever. Dit meldt werkgeversorganisatie AWVN, na een peiling onder ongeveer 150 grote bedrijven en organisaties.

Dat werknemers in allerlei sectoren “honkvaster” zijn geworden komt volgens een woordvoerder van AWVN door economische onzekerheid, zoals de handelsspanningen die de Amerikaanse president Donald Trump heeft veroorzaakt. “Door onzekere tijden hebben werknemers minder de neiging om risico’s te nemen. Bij onzekerheid kiezen ze voor veiligheid”, legt hij uit.

Ook hebben mensen die de afgelopen jaren een nieuwe baan zochten, dit volgens hem inmiddels gedaan. Verder wijst hij op bedrijfssluitingen, vooral in de industrie.

Door deze ontwikkeling is de spanning op de arbeidsmarkt iets afgenomen, stelt AWVN. Acht op de tien werkgevers kampen nog wel met een personeelstekort. Zij zoeken vooral mbo’ers met werkervaring en mensen in de techniek, productie en ICT.

Opnieuw lichte krimp bedrijvigheid Nederlandse industrie

ZEIST – De bedrijvigheid in de Nederlandse industrie is in mei opnieuw licht gekrompen, met ook een verdere daling van het aantal nieuwe orders. Dat stelt de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (Nevi) op basis van haar maandelijkse inkoopmanagersindex. Volgens de Nevi blijven het handelsbeleid en de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump voor onzekerheid zorgen.

De graadmeter voor de industriële activiteit van de Nevi kwam voor mei uit op een stand van 49. Dat was 49,2 in april. Een niveau van meer dan 50 wijst op groei van de bedrijvigheid en een stand daaronder duidt op krimp.

Volgens de Nevi daalde het totaal aantal nieuwe ontvangen orders halverwege het tweede kwartaal opnieuw. Dat was de tiende daling in de afgelopen elf maanden. Volgens de onderzoekers waren afnemers terughoudend in het plaatsen van orders in het huidige economische klimaat.

Handelsspanningen

De Nevi zegt dat de productieomvang wel toenam, deels door nieuwe projecten en het wegwerken van achterstallige orders. Bedrijven krompen echter de werkgelegenheid verder in en verminderden ook de inkoopactiviteiten. Producenten zijn positief over de groeimogelijkheden voor het komende jaar.

Sectoreconoom Albert Jan Swart van ABN AMRO zegt in een toelichting dat de afname van het aantal nieuwe orders eigenlijk nog meevalt gezien de grote onzekerheid. Hij verwacht dat de handelsspanningen tussen de VS en Europa kunnen afnemen na de NAVO-top eind juni in Den Haag. “De Europese NAVO-lidstaten zullen naar verwachting toezeggingen doen over extra bestedingen aan defensie, geld dat mogelijk deels aan Amerikaanse wapensystemen zal worden uitgegeven. Dat zou het door president Trump gehekelde handelsoverschot van de EU met de VS kunnen verkleinen.”

In de gehele eurozone kromp de bedrijvigheid in mei licht. Volgens marktonderzoeker S&P Global noteerde de index een stand van 49,4, tegen 49 in april. De productie ging wel omhoog en er waren tekenen van stabilisatie bij de nieuwe orders te zien, aldus S&P Global.

RensenDriessen stapt in deepsea-markt met de bouw van twee LNG-tankers in China

DODRECHT – RensenDriessen Shipbuilding & Shipbrokers zet een belangrijke stap in de deepsea-markt met de bemiddeling van twee LNG-tankers van 20.000 m³. De zeegaande dual fuel-schepen voldoen volledig aan de IMO Tier III-emissienormen en worden gebouwd op een geselecteerde werf in China, met oplevering in 2027.

Dit project markeert een nieuw hoofdstuk voor het Nederlandse bedrijf, dat bekendstaat om zijn expertise in de binnenvaart. Met meer dan veertig jaar ervaring in ontwerp, bouw en bemiddeling van binnenvaartschepen past RensenDriessen nu zijn bewezen ‘Best of Both Worlds’-model toe op zeegaand tonnage. Dit betekent kostenefficiënte nieuwbouw in Azië gecombineerd met Nederlandse maritieme kennis, klantbegeleiding en projectmanagement.

De schepen worden 160 meter lang en 25 meter breed, met een ontworpen vaarsnelheid van 15,5 knopen. De tankers zijn uitgerust met WINGD LNG dual fuel-motoren en iCER-emissiereductietechnologie, en zijn ontworpen voor de moderne deepsea-LNG-markt, met meer brandstofflexibiliteit en een lagere milieubelasting.

De juiste werf voor elk project

RensenDriessen beschikt over ruime ervaring in het vinden van de juiste werf voor elk specifiek project. Met toegang tot meer dan 50 werven in China is het bedrijf uitstekend gepositioneerd om complexe of gespecialiseerde nieuwbouw te begeleiden. Voor LNG-tankers beschikken niet alle werven over de benodigde capaciteit voor hooggespecialiseerde tanksystemen, waardoor nauwkeurige selectie cruciaal is.

“Dit is meer dan alleen een transactie. Het is een volgende stap in onze ontwikkeling als bemiddelingspartner met een Europees hart en wereldwijde slagkracht,” zegt Wim Driessen, Managing Partner bij RensenDriessen. “We hebben een solide trackrecord in de bouw van schepen in China en weten hoe we elk project aan de juiste werf koppelen. Met onze intrede in zowel de shortsea- als deepsea-markten, creëren we nieuwe kansen voor rederijen die betaalbaarheid, kwaliteit en flexibiliteit willen combineren. ”

De schepen worden gebouwd voor een Noord-Europese reder die actief is in het transport en de distributie van LNG. Het snijden van het eerste staal voor het eerste schip staat gepland over twee weken; oplevering volgt in april 2027. Voor het tweede schip zal het eerste staal over circa vier maanden worden gesneden, met oplevering in september 2027. De tankers gaan zowel in Azië als Europa ingezet worden. Parallel hieraan heeft RensenDriessen ook een LCO₂-tanker in bestelling in China, die in Noordwest-Europa zal worden ingezet voor de afvoer van afgevangen CO₂.

RensenDriessen is sinds 1980 actief in de binnenvaart. Als werfonafhankelijke scheepsbouwers en bemiddelaars koppelt het bedrijf elk schip aan de meest geschikte werf, met waarborging van kwaliteit en levertijd. Dankzij decennialange technische kennis en persoonlijke betrokkenheid levert RensenDriessen binnenvaart- en zeeschepen die aansluiten op de exacte behoeften van rederijen in heel Europa.

Den Engelsen Bedrijfswagens breidt verder uit met overname vestiging van Pon in Duiven

Hoofdkantoor in Eindhoven

EINDHOVEN – Per 1 juni 2025 heeft Den Engelsen Bedrijfswagens de MAN-vestiging in Duiven overgenomen van Pon. Met deze stap versterkt het familiebedrijf zijn aanwezigheid in Oost-Nederland en wordt de dienstverlening in Nederland verder uitgebreid.

De vestiging in Duiven is een logische aanvulling op het bestaande netwerk en stelt Den Engelsen in staat om bestaande en nieuwe klanten in een grotere regio beter en sneller van dienst te zijn. “Onze klanten zijn vaak onderweg in een groot deel van het land. Hoe beter wij verspreid zitten, hoe beter we hen kunnen ondersteunen” aldus algemeen directeur Michel den Engelsen.

Het bestaande team in Duiven blijft volledig in dienst, zodat klanten kunnen blijven rekenen op de vertrouwde gezichten en de bekende service. Tegelijkertijd ziet Den Engelsen volop groeipotentie in de regio – en zal het team dan ook verder gaan uitbreiden.

Met de toevoeging van Duiven groeit het aantal MAN-vestigingen van Den Engelsen Bedrijfswagens naar zes. Daarmee is Den Engelsen nu de grootste MAN-dealer van Nederland. Deze uitbreiding zorgt voor een bredere dekking in de zuidelijke en oostelijke regio’s en draagt bij aan de missie om ondernemers altijd vooruit te helpen.

Den Engelsen Bedrijfswagens is een familiebedrijf en officieel dealer van de merken MAN en Volkswagen Bedrijfswagens. Sinds de oprichting in 2019 heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een toonaangevende speler in de bedrijfswagenbranche, met inmiddels zes dealervestigingen in Zuid- en Oost-Nederland en Den Engelsen Top Used in Nijmegen.

De missie van Den Engelsen is helder: ondernemers voorzien van een optimaal functionerend bedrijfswagenpark, zodat hun onderneming nooit stilstaat – en altijd vooruit kan. Het dienstenaanbod omvat onder meer verkoop, lease, onderhoud en reparatie, verhuur, occasions en praktijkgerichte rijvaardigheidstrainingen.

Onderzoek: bij steeds meer huizenbezitters zorgen over woonlasten

UTRECHT – Een groeiende groep huizenbezitters is bang voor problemen bij het betalen van hun woonlasten. Vooral het aflopen van de rentevaste periode zien ze als financieel risico, meldt NHG (Nationale Hypotheek Garantie) na onderzoek onder ongeveer 2400 woningeigenaren. Daarna verandert de rente, wat voor veel mensen een flinke stijging betekent door de opgelopen rente van de afgelopen jaren.

Bijna een kwart van de woningbezitters maakt zich zorgen over het aflopen van hun rentevaste periode. Volgens NHG hebben veel woningbezitters hun hypotheek afgesloten met een lage rente in de periode van historisch lage hypotheekrentes, ongeveer van 2015 tot 2021. Daarna steeg de rente snel.

“De zorgen over de woonlasten zijn groot. Daarbovenop is het moment waarop de rentevaste periode eindigt voor veel mensen een bron van onzekerheid. Ze weten niet precies wat ze te wachten staat, of denken er zelfs helemaal niet over na”, zegt Carla Muters, voorzitter van de raad van bestuur van NHG.

Professionele hulp

NHG, vooral bekend van zogenoemde NHG-hypotheken met een vangnet voor mensen die hun hypotheek niet meer kunnen betalen, constateert dat ruim een op de vijf huiseigenaren zorgen heeft over de financiële situatie. Bij ruim een op de drie hypotheekbezitters is het inkomen net genoeg of zelfs onvoldoende is om alle kosten en vaste lasten te betalen.

Volgens Muters zoekt een grote groep mensen met financiële problemen ook geen professionele hulp. “We zien hier een duidelijke taak voor geldverstrekkers en voor onszelf om beter te informeren over beschikbare hulp. Hoe eerder ze aan de bel trekken, hoe meer mogelijkheden er zijn om problemen op te lossen.”

Van der Lee en Jan Dohmen verder onder de naam VERVAEKE [+video]

DELFT – Ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan in 2025 brengt de Belgische logistieke dienstverlener VERVAEKE al zijn dochterondernemingen onder één merknaam.

Daarmee verdwijnen ook de bekende namen Van der Lee en Jan Dohmen uit het straatbeeld: zij gaan respectievelijk verder als VERVAEKE NEDERLAND / VERVAEKE DEUTSCHLAND en VERVAEKE MULTIMODAL.

Van der Lee werd in januari 2017 overgenomen door Vervaeke. Jan Dohmen werd in 2019 overgenomen.

De afgelopen jaren is er achter de schermen al intensief samengewerkt tussen de verschillende onderdelen van de groep.

“We hebben teams, systemen en waarden over grenzen heen geïntegreerd. Deze stap benadrukt de eenheid die we samen hebben opgebouwd,” laat VERVAEKE weten in een verklaring.

Volgens het bedrijf verandert er voor klanten niets aan de dienstverlening: “Dezelfde mensen en dezelfde expertise blijven behouden. Wat verandert is het merk – sterker en eenduidiger.”

Met deze rebranding wil VERVAEKE zich krachtiger positioneren in de Europese markt en haar multimodale dienstverlening verder uitbreiden.

De groep, gespecialiseerd in het vervoer van vloeistoffen en gevaarlijke stoffen, onderstreept dat kwaliteit, veiligheid en innovatie ook in de nieuwe structuur centraal blijven staan.

Onenigheid in kabinet over windparken op land, regels blijven uit

DEN HAAG – Kabinetsleden zijn het niet eens over regels die bepalen waar windparken op land mogen komen. Daardoor laten nieuwe normen op zich wachten. Een tijdelijke regeling voor bestaande windparken wordt verlengd tot uiterlijk eind volgend jaar, bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat na berichtgeving door De Telegraaf.

De regels gaan onder meer over de slagschaduw, geluidhinder en lichtschittering van windturbines op land. Totdat die er zijn, mogen provincies en gemeenten zelf normen bepalen.

Het grootste twistpunt is de minimale afstand tussen een windturbine en de dichtstbijzijnde woning. Staatssecretaris Chris Jansen (Milieu, PVV) zet in op vier keer de ‘tiphoogte’, de afstand van de voet van de molen tot de tip van de wiek. Klimaatminister Sophie Hermans (VVD) ziet dat niet zitten. Volgens een van haar woordvoerders zou met die afstand geen enkele geschikte plek overblijven.

Onduidelijkheid over regels

In 2021 oordeelde de Raad van State dat gevolgen voor de omgeving niet genoeg meewegen bij de bouw van nieuwe windparken. “De regering is nu aan zet om zo’n milieubeoordeling te maken.” De windmolenbranche waarschuwt dat onduidelijkheid over de regels nieuwe investeringen afschrikt.

Volgens de woordvoerder van Hermans hoeft het vaststellen van regels voor windparken op land niet tot eind 2026 te duren. De bewindspersonen gaan eerst nog praten met provincies en gemeenten om hun wensen in kaart te brengen.

Ook over nieuwe windparken op zee bestaan zorgen. Maandag riepen 21 organisaties uit die sector minister Hermans op om een minimumprijs te garanderen voor de stroom die deze windparken opleveren. De minister overweegt die stap en komt in september met een plan voor de sector, reageert haar woordvoerder.

Werkgevers blijven kampen met personeelstekort ondanks afkoelende arbeidsmarkt

DEN HAAG – De spanning op de arbeidsmarkt is iets afgenomen, maar nog steeds ervaart 80 procent van de Nederlandse werkgevers problemen door aanhoudende arbeidsmarktkrapte. Dat blijkt uit het ledenonderzoek ‘Arbeidsmarktkrapte en behoud 2025’ van werkgeversvereniging AWVN.

Vooral vakmensen met een mbo-achtergrond in de techniek, productie en ICT blijven schaars. Werkgevers hebben met name moeite om kandidaten te vinden die beschikken over (enige) werkervaring. Hoewel de economische onzekerheid en berichten over bedrijfssluitingen, met name in de industrie, voor een voorzichtigere houding zorgen bij zowel werkgevers als werknemers, is de structurele krapte nog niet voorbij.

Personeelsverloop daalt, werkdruk stijgt

Het behoud van personeel is volgens de respondenten iets gemakkelijker geworden doordat werknemers honkvaster zijn. Wanneer medewerkers wél vertrekken, komt dat vaak door aantrekkelijkere arbeidsvoorwaarden of meer flexibiliteit bij andere werkgevers.

De keerzijde van het moeilijk vervullen van vacatures is de oplopende werkdruk: 80 procent van de werkgevers meldt een toename. Dit leidt bij 45 procent tot structureel overwerken, en bij 30 procent tot hoger ziekteverzuim. Bij 44 procent van de bedrijven komt de kwaliteit van dienstverlening of productie onder druk te staan en één op de vijf werkgevers geeft aan soms niet te kunnen leveren.

Creatievere oplossingen

Hoewel veel werkgevers nog altijd financiële prikkels inzetten, zoals aanbrengpremies of het inhuren van externen, is er een duidelijke verschuiving zichtbaar richting structurele oplossingen. Zo organiseert ruim de helft van de werkgevers het werk anders, vragen ze deeltijders meer uren te werken en richten ze zich vaker op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook worden AOW- of pensioengerechtigden vaker gevraagd langer actief te blijven.

AWVN: maak werk anders én aantrekkelijker

Om de vicieuze cirkel van personeelstekort, overbelasting en uitval te doorbreken, adviseert AWVN werkgevers om kritisch te kijken naar werkprocessen, functies te ontdoen van niet-essentiële taken en technologische innovaties in te zetten. Daarnaast is het belangrijk om met medewerkers in gesprek te gaan over hun wensen en mogelijkheden om meer uren te werken.

AWVN roept de overheid op om werken lonender te maken en extra te investeren in een leven lang ontwikkelen.

🔗 Bekijk het volledige onderzoek van AWVN hier.

×