Clicky

dinsdag 13 mei 2025 - 07:59 uur
Home Blog Pagina 137

Brussel sluit zich aan bij kritiek KLM op plannen geluidshinder

DEN HAAG – Het kabinet moet beter uitleggen waarom maar een deel van de nieuwe vliegtuigen meetelt bij het terugdringen van geluidshinder rond Schiphol. Dat schrijft de Europese Commissie in een reactie op de kabinetsplannen over dit onderwerp. De Commissie sluit zich daarmee aan bij kritiek die KLM-topvrouw Marjan Rintel eerder in de Tweede Kamer uitte.

De kritiek draait om het onderscheid tussen ‘autonome’ en ‘additionele’ aankoop van nieuwe en dus stillere vliegtuigen. Nieuwe vliegtuigen in de ‘autonome’ groep zouden ook de lucht in gaan zonder maatregelen van het kabinet. Alleen de ‘additionele’ vlootvernieuwing, die het gevolg is van de kabinetsplannen, telt mee bij het halen van de geluidsdoelen.

“Het verbaast ons dat nieuwe vliegtuigen niet worden meegenomen in de berekeningen, omdat een deel van deze berekeningen als autonoom gezien worden – iets dat toch al zou gebeuren”, zei Rintel in januari. Daardoor telt volgens haar meer dan de helft van de nieuwe vliegtuigen tussen eind 2023 en 2025 niet mee.

Verwijzing

De Commissie verwijst in het woensdag gepubliceerde advies ook naar deze kritiek van “stakeholders”. Het kabinet moet beter uitleggen waarom de vlootvernieuwing die toch al zou plaatsvinden niet meetelt voor de geluidsdoelen, vindt de Europese Commissie. “Nederland heeft onvoldoende bewijs geleverd om deze benadering uit te leggen.”

De hele nieuwe vloot moet meetellen, concludeert KLM in een persbericht. “Daarmee is krimp niet nodig.”

Lezing

Een woordvoerder van Madlener is het niet eens met die lezing. De minister werkt aan een officiële reactie op de kritiek van de Commissie, zegt hij. “De maatregelen uit het pakket staan vast.”

Ook Tweede Kamerleden vroegen minister Barry Madlener (Infrastructuur) vorige maand in een debat naar de berekeningen. Door een deel van de nieuwe vliegtuigen niet mee te tellen, ontstaat volgens Cor Pierik (BBB) “geen realistisch beeld van de feitelijke geluidsreductie op de grond”. Peter de Groot (VVD): “Waarom zo conservatief?” Met andere berekeningen was de krimp van Schiphol volgens hem niet nodig geweest.

Drie verdachten aangehouden na steekincident in Sweagerbosk

SWEAGERBOSK – Na een steekincident in Sweagerbosk heeft de politie woensdagmiddag drie personen aangehouden. Twee van hen raakten bij het incident gewond, meldt de politie.

Het steekincident gebeurde rond 13:30 uur aan de boskwei. De drie betrokkenen werden aangehouden. Twee van hen waren gewond, waarvan één van hen is afgevoerd met de ambulance. Het gaat om een 74-jarige man, een 60-jarige man en een 43-jarige man uit de gemeente Noardeast-Fryslân.

De politie doet onderzoek naar de toedracht. Er wordt gesproken met getuigen en buurtbewoners. Daarnaast doet de Forensische Opsporingsdienst (FO) ter plaatse sporenonderzoek.

Twee positieve alcoholcontroles luchtvaartpersoneel Schiphol tijdens controle [+video]

SCHIPHOL – Gisteren, dinsdag 4 maart 2025, voerden Team Luchtvaarttoezicht samen met de Koninklijke Marechaussee een alcoholcontrole uit onder het vliegend personeel op Schiphol. Twee bemanningsleden bleken hierbij een te hoog alcoholpromillage te hebben.

In totaal voerden ze 615 alcoholcontroles uit tussen 7.00 en 11.00 uur onder het cabine- en cockpitpersoneel. Twee van de blaastesten waren positief. Een steward blies 125 μg/L (0,24 promille) en kreeg van het Openbaar Ministerie een geldboete van 425 euro. Een stewardess blies 620 μg/L (1,43 promille) en heeft een geldboete van 1900 euro betaald. In de luchtvaart is maximaal 0,2 promille toegestaan. Tien uur voorafgaand aan een vlucht mag het vliegtuigpersoneel geen alcohol drinken.

Snelle blaastest

Bij dit soort controles gebruikt de politie een zogenaamde ‘sniffer’ waarmee nog sneller alcoholgebruik geconstateerd kan worden. Dit is een apparaat waarin je een keer kort kunt blazen en binnen enkele seconden verschijnt een negatief of positief resultaat. Dat zorgt er ook voor dat de test snel en makkelijk verloopt en niet voor vertraging zorgt tijdens de security check van het vliegend personeel. Als de snelle blaastest positief is en dus alcohol meet, wordt nog een tweede test gedaan om hoeveel alcohol het gaat. Daarna moet de persoon een ademanalysetest doen op het politiebureau of op de kazerne van de Marechaussee. Op basis daarvan maakt de politie het proces-verbaal en wordt door het Openbaar Ministerie een geldboete bepaald.

Veiligheid in de luchtvaart vergroten

Het team Luchtvaarttoezicht van de eenheid Landelijke Expertise en Operaties voert dit soort controles regelmatig uit onder cabine- en cockpitpersoneel van lijnvluchten en privévluchten op verschillende vliegvelden in Nederland. Dat gebeurt niet alleen op de grote vliegvelden met passagiersvluchten, maar ook op de kleinere vliegvelden waar ook veel general aviation vluchten vertrekken wordt gecontroleerd. De controles zijn erop gericht om de veiligheid in het luchtverkeer te vergroten.

Nederlands vrachtschip H&S Wisdom nog een maand vast in Britse rivier

Foto: Mark Prummel | www.markprummel.nl

BROUGH – Het vrachtschip onder Nederlandse vlag dat dinsdag strandde in een Britse rivier, ligt waarschijnlijk nog een maand vast. Dat zeggen de lokale autoriteiten tegen de BBC.

Drie pogingen om het vaartuig los te trekken zijn mislukt. De reddingsdiensten moeten nu tot begin april wachten tot de omstandigheden goed genoeg zijn voor een nieuwe poging.

De H&S Wisdom liep aan de grond in de Humber, in de buurt van Kingston upon Hull. Het was onderweg naar de haven Gunness Wharf. Volgens de BBC blijft de bemanning voorlopig aan boord van het schip.

David Roberts, de voorzitter van Humber Rescue, zegt tegen de Britse omroep dat het voorlopig geen zin heeft om sleepboten in te zetten. “Het waterpeil in de riviermonding zakt nu en we zullen moeten wachten op een hoog springtij om een nieuwe poging te wagen.”

Springtij is de periode waarin het water het hoogst komt te staan. Dat gebeurt ongeveer eens in de vijftien dagen.

Schiphol-Oostbaan van 10 t/m 18 maart buiten gebruik voor jaarlijks regulier onderhoud

SCHIPHOL – Van maandag 10 maart tot en met dinsdag 18 maart vinden er jaarlijkse reguliere onderhoudswerkzaamheden plaats aan de Schiphol-Oostbaan. Dit heeft weinig gevolgen voor het grote vliegverkeer, want we gebruiken deze baan met name voor de kleine, zakelijke en privévliegtuigen, vliegtuigen met een maatschappelijk belang (ambulance-, kustwacht of -regeringsvluchten) en vliegtuigen die op Schiphol-Oost moeten zijn. Tijdens het onderhoud zal dit verkeer gebruikmaken van de Buitenveldertbaan, de Aalsmeerbaan of een van de andere start- en landingsbanen.

Het is noodzakelijk om jaarlijks regulier onderhoud uit te voeren aan de start- en landingsbanen, zodat deze in goede conditie zijn en blijven voor veilig vliegverkeer. Aan de Schiphol-Oostbaan worden er reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd.

De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt op verschillende locaties doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. Schiphol bundelt zoveel mogelijk van deze werkzaamheden, zodat de doorlooptijd zo kort mogelijk is. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Inzet van andere start- en landingsbanen

Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan. Hierdoor vliegen er tijdens het onderhoud tijdelijk meer vliegtuigen over de vliegroutes van deze start- en landingsbanen. We realiseren ons dat dit impact heeft op onze buren. Daarom plannen we het baanonderhoud zorgvuldig en doen we er alles aan om het onderhoud zo efficiënt mogelijk uit te voeren.

Juridische nederlaag voor Trump in strijd om ontwikkelingsgeld

WASHINGTON – De Amerikaanse regering van president Donald Trump heeft een juridische nederlaag geleden bij pogingen betalingen aan hulporganisaties op te schorten. Een lagere rechter oordeelde eerder dat betaald moet worden en het Hooggerechtshof heeft nu een verzoek van de regering afgewezen om dat besluit te blokkeren, bericht NBC News.

De zaak draait om ongeveer 2 miljard dollar aan betalingen en is aangespannen door hulporganisaties die geld ontvangen van de Amerikaanse staat. Ze zeggen gedupeerd te zijn door het besluit van de nieuwe regering om uitgaven aan ontwikkelingshulp op te schorten en ze willen betaald krijgen voor werkzaamheden die al zijn uitgevoerd.

Federale rechter Amir Ali stelde de organisaties vorige maand in het gelijk. De regering probeerde vervolgens tevergeefs dat aan te vechten voor het Hooggerechtshof. Dat hof oordeelde dat Ali nu weer aan zet is en moet ophelderen “aan welke verplichtingen de regering moet voldoen”.

Vier conservatieve rechters in het Hooggerechtshof waren het oneens met het besluit. Rechter Samuel Alito schreef volgens The New York Times “perplex te staan” dat een meerderheid van zijn collega’s van mening is dat een lagere rechter kennelijk “ongecontroleerde macht” heeft “om de Amerikaanse overheid te dwingen 2 miljard dollar aan belastinggeld uit te keren”.

Aantal gevallen van mazelen flink toegenomen

BILTHOVEN – Het aantal gevallen van mazelen is in de afgelopen weken flink toegenomen. In de tweede helft van februari hebben 29 mensen te horen gekregen dat ze de besmettelijke ziekte hebben opgelopen. De teller is opgelopen van 34 besmettingen half februari naar 63 nu.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) registreerde in januari 31 gevallen van mazelen en in februari 32. Vorig jaar waren er na twee maanden in totaal dertien besmettingen vastgesteld.

Het zuidoosten van de provincie Noord-Brabant heeft naar verhouding de meeste gevallen. Het RIVM ziet daar “een cluster van kinderen met mazelen rondom een school”. De regionale GGD meldde vorige week dat er meerdere meldingen waren van mazelen op een basisschool in Helmond. In het westen van Noord-Brabant en in de regio Rotterdam zijn er een paar “gezinsclusters” van mazelen.

Epidemieën

Het RIVM meldt dat de meeste patiënten besmet zijn geraakt tijdens een bezoek aan Marokko of Roemenië. Daar zijn grote epidemieën van mazelen.

Mazelen is een uiterst besmettelijke ziekte. De meeste Nederlanders zijn door vaccinatie beschermd. In groepen waarin niemand is gevaccineerd, besmet één zieke gemiddeld vijftien andere mensen. Het virus veroorzaakt over het algemeen eerst klachten als koorts, niezen, hoesten en ontstoken ogen. Daarna komen plekjes op de huid.

Verloop

Hoewel de ziekte meestal relatief mild verloopt, ontstaan ook vrij regelmatig complicaties. Zo loopt 1 tot 5 procent van de patiënten een longontsteking op en krijgt ongeveer één op de duizend hersenvliesontsteking. Aan die complicaties kunnen mensen overlijden.

Volgens het RIVM is er elke tien tot vijftien jaar een grote uitbraak van mazelen in Nederland. De laatste was in 2013 en 2014.

Nieuwe dubbeldekker NS komt jaar later door overstroming fabriek

AMERSFOORT – De nieuwe dubbeldekkers die de NS heeft besteld komen een jaar later in de dienstregeling dan eerder verwacht. De spoorvervoerder toonde woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers een model op ware grootte dat een indruk geeft van de buiten- en binnenkant van de trein. Aanvankelijk was de verwachting dat de nieuwe trein in 2028 zou gaan rijden, nu wordt ervan uitgegaan dat de eerste exemplaren in 2029 op het spoor komen.

Volgens NS-topman Wouter Koolmees heeft het uitstel te maken met een overstroming in Zwitserland, waardoor onder meer een aluminiumfabriek onder water kwam te staan. Dat betrof een onderleverancier. De start van de productie is nu gepland voor de tweede helft van dit jaar.

De NS bestelde in 2022 zestig van deze nieuwe dubbeldekkers bij de Spaanse treinfabrikant CAF. Daarmee was in totaal ruim 600 miljoen euro gemoeid. Bijzonder aan de trein is volgens de NS dat een deel enkeldeks is. Voor maximale zitcapaciteit heeft de eerste klas twee zitplaatsen aan beide kanten van het gangpad.

De NS kampt met meer vertraging bij de levering van treinen. Van de zogenoemde Intercity Nieuwe Generatie heeft het bedrijf er sinds 2006 109 besteld bij Alstom. Veel treinen daarvan zijn nog niet binnen. Dat komt volgens Koolmees vooral door verstoringen tijdens de coronaperiode. De verwachting is nu dat de laatste treinen van de bestellingen uiterlijk in 2027 instromen. Koolmees gaf ook aan niet van plan te zijn om een schadeclaimprocedure te starten om de vertraging. Hij hoopt dat de NS er met de fabrikant kan uitkomen.

Interieurwinkelketen CASA vraagt faillissement aan, winkels, dc en hoofdkantoor sluiten

Faillissement
Foto: Adobe Stock

OLEN – De Belgische interieurwinkelketen CASA vraagt faillissement aan omdat het bedrijf zijn schulden niet meer kan betalen. Daardoor sluiten 63 winkels, het distributiecentrum en het hoofdkantoor in Olen. Mogelijk raken vele honderden mensen hun baan kwijt. CASA heeft ook tientallen vestigingen in Nederland, maar wat daarmee gaat gebeuren is nog onbekend.

Volgens een bedrijfsleider van een vestiging in Roosendaal krijgt hij mogelijk de komende dagen meer te horen. Ook een vestiging in Amsterdam blijft nog in het ongewisse. “We blijven voorlopig open, verder weet ik niks”, zegt een medewerker.

CASA is de afgelopen jaren net als veel andere detailhandelsketens in financiële moeilijkheden beland. Het bedrijf ging op zoek naar meer inkomsten en extra financiering, sloot verlieslatende winkels en reorganiseerde het hoofdkantoor. Door “ongunstige ontwikkelingen” op de Europese markt moest het bedrijf eind oktober echter uitstel van betaling aanvragen.

Volgens Gino Van Ossel, retailexpert bij de Vlerick Business School, verloor CASA de concurrentiestrijd met onlinewinkelen en nieuwe en goedkope concurrenten als Action en Temu. “Je hebt ook nog IKEA, Dille & Kamille, Hema en nieuwe ketens als Flying Tiger of Sostrene Grene. CASA is er niet in geslaagd daar het verschil in te maken. Ze zijn te weinig echt onderscheidend gebleken.” Van Ossel vreest dan ook dat er weinig belangstelling zal zijn voor een doorstart.

In de zoektocht naar extra financiële middelen werd volgens CASA al met twaalf partijen gesproken. Daarbij werden verschillende opties onderzocht, zoals een doorstart met minder winkels en extra financiering van de huidige aandeelhouders. “Helaas hebben alle inspanningen en de vele gesprekken niet tot een positieve uitkomst geleid.”

De keten is ook actief in Frankrijk, Italië, Zwitserland, Luxemburg, Spanje en Portugal en telt alles bij elkaar meer dan 2200 medewerkers. Wat met de winkels buiten België gebeurt is nog onduidelijk.

CASA is een van origine Belgische keten, die in 1988 bij de Nederlandse ondernemersfamilie Blokker belandde. In april 2021 verkocht die de keten aan de Amsterdamse investeringsgroep Globitas. Die investeerder is nog steeds voor 51 procent eigenaar. De rest is in handen van de Nederlandse ondernemer Frank Pruijn. Eerder was ook de Zweeds-Libanese zakenman Ayad Al-Saffar in CASA gestapt, maar dat duurde maar enkele maanden.

Bij Globitas was niemand bereikbaar voor inhoudelijk commentaar.

Koning nodigt regeringsleiders tijdens NAVO-top uit voor diner

NICOSIA – Koning Willem-Alexander nodigt alle regeringsleiders die eind juni de NAVO-top in Den Haag bezoeken uit voor een diner op Huis ten Bosch. Dat zei hij woensdag tijdens een persgesprek op Cyprus, waar hij op staatsbezoek is.

“De NAVO-top is extreem belangrijk voor de NAVO en Nederland, en we gaan ervan uit dat de hele wereld zeer kritisch zal kijken wat daar gebeurt”, zei de koning. “De Security Summit in 2014 in Den Haag bood mij de kans om een diner aan te bieden aan alle regeringsleiders op Huis ten Bosch. Datzelfde zal ik gaan doen tijdens de NAVO-top in Den Haag.”

De koning verheugt zich erop “alle staatsleiders en regeringsleiders op de NAVO-top op Huis ten Bosch te ontvangen voor een diner. We gaan er samen een mooie avond van maken.”

Willem-Alexander beklemtoont dat hij tijdens de NAVO-top “beschikbaar is voor de minister-president, maar ook voor de secretaris-generaal van de NAVO voor ontvangsten. We moeten als Nederland duidelijk laten zien dat we vertrouwen hebben in het leiderschap van de EU en de toekomstige trans-Atlantische samenwerking. Daar hebben we tachtig jaar vrede en veiligheid door gekend. En we hopen die relatie nog heel lang te onderhouden.”

Schiphol overschrijdt geluidsnormen maar ontloopt straffen

DEN HAAG – Luchthaven Schiphol heeft geluidsnormen overtreden, maar ontloopt straffen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zegt namelijk niet te kunnen handhaven door een aanwijzing van de minister. De toezichthouder zelf waarschuwt dat omwonenden daardoor onvoldoende beschermd worden.

Op drie meetpunten overschreed Schiphol tussen november 2023 en eind oktober 2024 de lawaainormen, waarbij het geluid tussen de 7 en bijna 22 procent sterker was dan toegestaan. Dat dit niet tot maatregelen leidt, komt doordat de ILT al jaren de opdracht heeft om “anticiperend” te handhaven op geluidsoverlast volgens nieuwe geluidsnormen.

Volgens dat nieuwe handhavingsstelsel moeten vliegtuigen zoveel mogelijk die banen gebruiken die voor de omgeving de minste geluidsoverlast veroorzaken. De toezichthouder mag volgens de aanwijzing van de minister daarom geen maatregelen nemen tegen Schiphol als op een specifiek meetpunt in de omgeving van de luchthaven de geluidsnorm wordt overschreden als gevolg van die nieuwe aanpak.

Maar de ILT waarschuwt in haar jaarrapportage over het toezicht op Schiphol dat dit “huidige stelsel geen individuele (rechts)bescherming en lokale bescherming biedt voor omwonenden tegen geluidhinder en slaapverstoring”. Een probleem is namelijk dat de nieuwe aanpak van handhaving op geluidsoverlast nog niet is verankerd in wet- en regelgeving.

Schiphol zelf wijst erop dat de totale geluidshinder door vliegverkeer vorig jaar is afgenomen. De luchthaven noemt het “in ieders belang” dat de rechten van omwonenden beter worden beschermd in een nieuw Luchthavenverkeerbesluit. Het huidige beleid zorgt voor onduidelijkheid, aldus een woordvoerder.

Ook in het voorgaande ‘gebruiksjaar’ van Schiphol constateerde de ILT dat Schiphol op een meetpunt, bij Uithoorn, voor te veel lawaai zorgde. Ook toen waarschuwde de toezichthouder dat het onmogelijk was daarop te handhaven en inwoners van Uithoorn en Aalsmeer te weinig beschermd waren.

In het rapport over het gebruiksjaar 2024 gaat de ILT ook in op het gebruik van hulpmotoren van vliegtuigen die stilstaan. Zo’n hulpmotor, ook wel APU genoemd, zorgt voor de elektriciteit in een geparkeerd vliegtuig en stoot schadelijke uitlaatgassen uit. Voor de bescherming van grondpersoneel op Schiphol moeten de APU’s daarom zo min mogelijk aanstaan, maar de ILT ontdekte zes keer dat de hulpmotor ongeoorloofd werd gebruikt.

Alliander: energierekening tot 6 procent hoger vanwege onduidelijkheid

AMSTERDAM – De energierekening van huishoudens en bedrijven in Nederland kan jaarlijks tot ongeveer 6 procent stijgen als gemeenten niet snel bepalen hoe ze wijken van het gas afhalen. Dit heeft de financieel topman van Alliander, het bedrijf achter netbeheerder Liander, gezegd.

Eerder woensdag stelde Alliander dat de komende jaren “stevige keuzes” nodig zijn om de problemen op het volle stroomnet aan te pakken. Zo moeten gemeenten volgens het bedrijf vaker kiezen waar een elektriciteitshuisje moet komen en op welke plekken een warmtenet moet worden ontwikkeld. Als gemeenten dit niet snel doen, duren de problemen op het stroomnet langer en wordt het energiesysteem onbetaalbaar, aldus Alliander.

Financieel topman Walter Bien verwacht dat huishoudens en ondernemers het uitblijven van keuzes zullen voelen in hun portemonnee. “We zien dat de netbeheerkosten behoorlijk blijven stijgen, dat zal ongeveer tussen de 4 en 6 procent per jaar zijn. Zeker tot 2030”, heeft hij woensdag gezegd tijdens de presentatie van de jaarresultaten.

Snelle en efficiënte keuzes kunnen deze stijging volgens hem beperken. “Anders gaat het nog langer duren en ga je misschien op plekken elektrificeren waar het warmtenet vanuit maatschappelijk oogpunt goedkoper is”, zei hij over het aardgasvrij maken van Nederland.

Punt van zorg

Het oplopen van de energierekening blijft een punt van zorg, aldus Bien. Vrijdag wordt een Interdepartementaal Beleidsonderzoek hierover naar buiten gebracht. Daarin worden volgens hem “oplossingsrichtingen” aangedragen om het energiesysteem betaalbaar te houden. “Er zijn wel degelijk keuzes te maken die de totale kosten van het systeem in ieder geval beperken”, stelde hij daarover. Alliander zelf probeert dit te doen door onder andere meer in te zetten op snellere bouwtechnieken.

Veel gemeenten doen wel hun best om keuzes te maken, maar hebben last van onduidelijke wetgeving, zei topman Maarten Otto. “Er wordt op veel plekken met goede intentie gewerkt, maar het is heel moeilijk om heel concreet te zeggen: dit doen we daar, dit doen we daar. Onduidelijkheid over wetgeving of wetgevingstrajecten over bijvoorbeeld warmtenetten in een debat dat al tien jaar gaande is, helpt niet voor een lokaal bestuur om te denken: o dan ga ik dit doen.”

Aanrijding met meerdere vrachtwagens op A16

Foto: SQVision

BREDA – Op de A16 bij knooppunt Galder heeft woensdagmiddag een aanrijding met meerdere vrachtwagens plaatsgevonden.

Eén van de chauffeur wordt door ambulancepersoneel nagekeken, meldt Rijkswaterstaat. Daarna gaat men aan de slag met opruim- en bergingswerkzaamheden.

Ga je richting Breda dan waarschuwt Rijkswaterstaat dat je vanaf de Belgische grens 30 minuten extra reistijd hebt.

FT: VS stoppen met delen inlichtingen met Oekraïne

WASHINGTON – De Verenigde Staten zijn ook gestopt met het delen van inlichtingen met Oekraïne. Dat bericht de krant Financial Times op basis van drie ingewijden. Als de VS inderdaad geen informatie meer verstrekken, zou dat een grote klap zijn voor Oekraïne. Amerikaanse inlichtingen worden gezien als essentieel bij het uitvoeren van aanvallen op Russische doelen.

Officieel is niet bevestigd dat Oekraïne geen inlichtingen meer krijgt, maar de regering van president Donald Trump besloot volgens Amerikaanse media eerder ook al om het leveren van militaire hulp aan Oekraïne op te schorten. Dat gebeurde na een aanvaring tussen Trump en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky in het Witte Huis.

Amerikaanse media hebben bericht dat meteen na die bijeenkomst op vrijdag intern is overlegd binnen de regering-Trump over het stopzetten of beperken van Amerikaanse militaire steun. Een van de achterliggende redenen voor de spanningen is dat Trump met Rusland wil onderhandelen over vrede. Zelensky heeft duidelijk gemaakt de Russische regering geen betrouwbare onderhandelingspartner te vinden. Hij wil ook veiligheidsgaranties van bondgenoten.

Oekraïense bronnen verzekerden dinsdag nog dat het delen van inlichtingen door de VS leek door te gaan als voorheen. Een ingewijde wees erop dat die samenwerking ook via andere kanalen verloopt dan de levering van wapens en munitie en dat die twee vormen van hulp dus niet per se samenhangen.

Verkoop Tesla’s zakt in Duitsland na steun Musk aan AfD

BERLIJN – Het aantal in Duitsland verkochte Tesla’s is afgelopen maand opnieuw flink gedaald. Slechts 1429 elektrische voertuigen van de Amerikaanse autofabrikant werden in februari geregistreerd op de grootste automarkt van Europa. Dat is een daling van ruim 76 procent op jaarbasis, meldt de Duitse transportautoriteit KBA.

De verkoop van Tesla’s kelderde in januari al met bijna 60 procent, na de inmenging van Tesla-topman Elon Musk in de Duitse politiek. In de eerste twee maanden van 2025 daalde de verkoop van Tesla in Duitsland daarmee met 70 procent.

Musk sprak tijdens de recente verkiezingen in Duitsland zijn steun uit voor de radicaal-rechtse AfD, die met bijna 21 procent van de stemmen een historische zege boekte bij verkiezingen. De miljardair verklaarde onder meer dat alleen de AfD “Duitsland kan redden”.

De verkoop van elektrische voertuigen in Duitsland stond afgelopen jaar flink onder druk doordat de overheid een belangrijk subsidieprogramma heeft ingetrokken. De aanhoudende daling van de verkoop van Tesla’s dit jaar staat echter in contrast met een herstel van de verkopen van elektrische voertuigen. Zo werden in februari in totaal zo’n 36.000 elektrische voertuigen geregistreerd in Duitsland. Dat is ongeveer 31 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar.

×