Clicky

zaterdag 10 mei 2025 - 23:40 uur
Home Blog Pagina 136

Bestuursvoorzitter Frederieke Leeflang weg bij NPO

HILVERSUM – Frederieke Leeflang stopt als bestuursvoorzitter van de NPO. Dat heeft ze besloten in overleg met de raad van toezicht. Eind februari publiceerden het AD en Investico een onderzoek naar Leeflang waarin tientallen (oud-)medewerkers van de NPO klaagden over haar bestuursstijl. Voormalig NPO-bestuurder Paul Doop sprak van “een angstcultuur”.

Bij de ondernemingsraad van de NPO en een vertrouwenspersoon kwamen klachten binnen over Leeflang. Er zou sprake zijn geweest van onder meer intimidatie en verbale agressie. Leeflang ontkende in het AD dat zij grensoverschrijdend gedrag heeft vertoond.

“Ik heb mij ruim drie jaar met hart en ziel ingezet met maar één belang voorop, dat van de publieke omroep. De publieke omroep staat voor grote opgaven en heeft een essentiële rol in onze samenleving”, zegt Leeflang dinsdag in een persverklaring. “Het mag niet zo zijn dat discussie over mij dat belang in de weg staat.” De raad van toezicht dankt Leeflang voor “haar grote inzet voor de publieke omroep en de NPO in het bijzonder”.

De NPO heeft “respect” voor het besluit van Leeflang. “Frederieke heeft vanaf haar eerste dag bij de NPO het belang van de publieke omroep voorop gezet”, zegt een woordvoerder van de publieke omroep. “We hebben dan ook veel respect voor het gezamenlijke besluit met de raad van toezicht om haar taken als bestuursvoorzitter neer te leggen, zodat de publieke omroep door kan gaan met het uitvoeren van de belangrijke publieke mediaopdracht.”

Vrijdag sprak minister Eppo Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met Tjibbe Joustra, voorzitter van de raad van toezicht van de NPO, over onder meer de situatie rond Leeflang. Joustra beloofde toen “op de kortst mogelijke termijn gepaste actie te ondernemen”.

Leeflang begon op 1 januari 2022 als bestuursvoorzitter van de NPO. Zij volgde toen Shula Rijxman op. Vorig jaar werd zij in die rol geconfronteerd met het kritische rapport van de commissie-Van Rijn over grensoverschrijdend gedrag bij de publieke omroep.

De raad van toezicht komt “op korte termijn” met meer informatie over de interimvervanging van Leeflang.

Chocolademaker Lindt denkt aan ingreep om importheffingen te omzeilen

ZÜRICH – Chocoladefabrikant Lindt & Sprüngli overweegt zijn Amerikaanse fabrieken vanuit Europa te gaan bevoorraden en de aanvoer vanuit Canada te verminderen om de impact van Trumps invoertarieven te beperken.

“De volumes die we momenteel uit Canada betrekken, kunnen allemaal uit Europa worden gehaald”, heeft topman Adalbert Lechner gezegd in gesprek met journalisten. “We hebben een plan B klaarliggen om deze tarieven in Canada te omzeilen.”

Lindt & Sprüngli is een Zwitsers bedrijf, maar heeft ook fabrieken in de Verenigde Staten. Het dilemma waarmee de onderneming te maken heeft, houdt meer bedrijven bezig.

De Duitse banden- en auto-onderdelenfabrikant Continental AG, die fabrieken in Mexico heeft, liet dinsdag weten de situatie rond de tarieven en hun impact op de sector “in de gaten te houden”. “We zijn in gesprek met al onze klanten. We kunnen nog niet zeggen of deze tariefkwestie zou kunnen leiden tot het verplaatsen van productielijnen.”

Fietser om het leven gekomen na aanrijding met trein in Winterswijk

WINTERSWIJK –  De politie kreeg rond 15:45 uur een melding van een aanrijding in Winterswijk waarbij een fietser aangereden werd door een trein.

De fietser is daarbij om het leven gekomen, meldt de politie.

De politie doet onderzoek naar het ongeval en de identiteit van het slachtoffer.

Zeeën van de EU: verontreinigende schepen kunnen nog steeds door de mazen van het net glippen

In haar vandaag gepubliceerde verslag slaat de Europese Rekenkamer (ERK) alarm: schepen en vaartuigen blijven de maritieme wateren van de EU vervuilen. Hoewel de EU-wetgeving verbetert en soms nog strenger is dan de internationale regels, is de uitvoering ervan door de 22 kustlidstaten van de EU verre van bevredigend. De auditors waarschuwen voor het tekortschieten van de acties om verschillende soorten verontreiniging vanaf schepen te voorkomen, aan te pakken, op te sporen en te bestraffen.

De EU-wetgeving omvat relevante internationale regels — met soms nog strengere eisen — op gebieden als olieverontreiniging, scheepswrakken en zwaveluitstoot. De auditors van de EU waarschuwen echter ook voor lacunes die de EU nog moet dichten, met name wat betreft verontreinigingsrisico’s. Zo kunnen rederijen nog steeds hun recyclingverplichtingen omzeilen door hun EU-vlag te ruilen voor een niet-EU-vlag voordat ze hun schepen ontmantelen. De cijfers spreken voor zich: terwijl in 2022 één op de zeven schepen ter wereld onder de EU-vlag voer, lag dit cijfer voor de afgeschreven vloot 50 % lager. Ook de EU-regels voor op zee verloren gegane containers zijn verre van waterdicht. Ten eerste is er geen garantie dat alle verliezen worden gemeld, en ten tweede worden maar heel weinig containers teruggevonden.

“Zeeverontreiniging door schepen blijft een groot probleem. Ondanks een aantal verbeteringen in de afgelopen jaren lukt het de EU niet echt om ons uit woelige wateren te halen”, zegt Nikolaos Milionis, het ERK-lid dat verantwoordelijk is voor de controle. “Nu naar schatting meer dan driekwart van de Europese zeeën vervuild is, is er nog steeds geen zicht op de realisatie van de ambitie om de verontreiniging tot nul terug te brengen en zo de menselijke gezondheid, de biodiversiteit en de visbestanden te beschermen.”

De auditors merken ook op dat EU-landen te weinig gebruik maken van de beschikbare EU-instrumenten (bijv. een netwerk van stand-by-olieopruimingsschepen en opsporing met drones) om verontreiniging vanaf schepen aan te pakken. Een treffend voorbeeld hiervan is de Europese dienst voor satelliettoezicht op olielekkages (CleanSeaNet), die verantwoordelijk is voor het toezicht op en de vroegtijdige opsporing van mogelijke gevallen van verontreiniging. In 2022 en 2023 identificeerde de dienst in totaal 7 731 mogelijke lozingen in EU-zeeën, voornamelijk in Spanje (1 462), Griekenland (1 367) en Italië (1 188).

De auditors van de EU stelden echter vast dat de lidstaten op minder dan de helft van deze waarschuwingen reageerden en dat zij de verontreiniging in slechts 7 % van de gevallen bevestigden. Dit was onder meer te wijten aan het tijdsverloop tussen de opname van het satellietbeeld en de daadwerkelijke controle van de verontreiniging.

Ook constateerden de auditors dat de autoriteiten van de lidstaten niet genoeg schepen preventief inspecteren en dat de straffen voor vervuilers laag blijven. De schepen die illegaal verontreinigende stoffen in zee lozen, krijgen zelden doeltreffende of afschrikkende sancties opgelegd en er wordt bijna nooit overgegaan tot strafrechtelijke vervolging. Ook rapporteren maar weinig lidstaten inbreuken met betrekking tot het terughalen van achtergelaten, verloren of weggegooid vistuig.

In het algemeen concluderen de auditors dat noch de Europese Commissie, noch de lidstaten volledig toezicht houden op het EU-geld dat wordt gebruikt om zeeverontreiniging tegen te gaan. Ze hebben geen overzicht van de daadwerkelijk bereikte resultaten of hoe deze op grotere schaal zouden kunnen worden verwezenlijkt. Tegelijkertijd blijkt uit de controle dat de EU moeite heeft om verontreiniging vanaf schepen te monitoren. De werkelijke hoeveelheid gelekte olie, verontreinigende stoffen en zwerfvuil van schepen blijft grotendeels onbekend, net als de identiteit van de vervuilers.

Achtergrond

Schepen zoals vrachtschepen, cruiseschepen, passagiersveerboten, vissersvaartuigen en pleziervaartuigen zijn opmerkelijke bronnen van zeeverontreiniging. Ze zijn verantwoordelijk voor olielozingen, lozingen van chemicaliën, onjuiste afvalverwijdering, gasemissies, weggegooid vistuig en verlies van containers. De EU en haar lidstaten, waarvan er 22 aan zee liggen, proberen verontreiniging vanaf schepen op verschillende manieren aan te pakken, met een zeer ambitieuze doelstelling van nulverontreiniging voor 2030.

In het verslag worden de EU-maatregelen ter bestrijding van verontreiniging vanaf schepen in de periode van januari 2014 tot en met september 2024 beoordeeld. Als onderdeel van de controle werden Frankrijk en Duitsland bezocht. Deze landen kennen namelijk twee mariene subregio’s (de Noordzee in ruime zin en de Oostzee) die samen de op één na drukste scheepvaartroute ter wereld vormen.

Speciaal verslag 06/2025 “EU-maatregelen ter bestrijding van mariene verontreiniging vanaf schepen — Nog steeds in woelige wateren” is beschikbaar op de website van de ERK.

Zelensky wil ruzie met Trump bijleggen

KYIV – De Oekraïense president Zelensky wil de ruzie met de Amerikaanse president Trump over de oorlog met Rusland bijleggen. In een verklaring op X stelt hij dat Kyiv bereid is onder “het krachtige leiderschap van Trump” aan vrede te werken.

Oekraïne is klaar om zo snel mogelijk aan de onderhandelingstafel te komen om duurzame vrede dichterbij te brengen, aldus Zelensky. Een bezoek van de Oekraïense president aan het Witte Huis ontaardde vrijdag in een verhitte discussie, waarna Trump hem de deur wees. De Verenigde Staten schortten in de nacht van maandag op dinsdag de militaire hulp aan Oekraïne op. Europese leiders proberen te bemiddelen en drongen er bij Zelensky op aan de verstandhouding met Trump te herstellen.

Als eerste mogelijke stappen om tot vrede te komen noemt Zelensky de vrijlating van gevangenen en een wapenstilstand in de lucht en op zee. Zo zouden er geen aanvallen meer mogelijk zijn op energie-installaties en burgerdoelen. Frankrijk opperde zondag zo’n proefbestand van een maand. Dat zou moeten aantonen of Rusland überhaupt werkelijk over het beëindigen van de oorlog wil praten, al uitte onder andere het Verenigd Koninkrijk meteen bedenkingen.

Zelensky verwijst ook naar zijn gesprek met Trump, dat volledig uit de hand liep. “Onze ontmoeting verliep niet zoals het had moeten gaan. Het is betreurenswaardig dat het zo is gegaan. Het is tijd om het recht te zetten. We willen dat toekomstige samenwerking en communicatie constructief zijn.”

Trump en Zelensky kregen met name ruzie omdat de laatste bleef benadrukken dat Rusland onbetrouwbaar is en Oekraïne veiligheidsgaranties nodig heeft voor het vrede kan sluiten – ook van de VS. Ditmaal rept hij niet van zulke garanties.

Zelensky zou in het Witte Huis eigenlijk een overeenkomst beklinken over toegang van de VS tot zeldzame delfstoffen in Oekraïne. Dat akkoord kwam er door de aanvaring niet, maar “Oekraïne staat klaar om het op ieder moment en in iedere handzame vorm te tekenen”, verzekert Zelensky. “We zien deze overeenkomst als een stap naar grotere veiligheid en solide veiligheidsgaranties, en ik hoop echt dat het effectief zal werken.” Trump hield Zelensky steeds voor dat het grondstoffenakkoord al neerkomt op een Amerikaanse veiligheidsgarantie, omdat Rusland het wel uit zijn hoofd zou laten om Oekraïne aan te vallen als de VS daar bodemschatten winnen.

Mexico zal heffingen Trump vergelden, zegt Mexicaanse president

MEXICO-STAD – De Mexicaanse president Claudia Sheinbaum heeft aangekondigd de nieuwe Amerikaanse invoerheffingen op producten uit Mexico te zullen vergelden. Volgens haar is de stap van president Donald Trump niet te rechtvaardigen.

Welke tegenmaatregelen Mexico precies neemt, is nog niet duidelijk. Sheinbaum liet dinsdag weten dat ze de details van de reactie van haar regering zondag bekendmaakt tijdens een publieke bijeenkomst in Mexico-Stad. Ze wees er alvast op dat het zowel om importtarieven als om andere maatregelen dan heffingen zal gaan.

Dinsdag gingen Trumps tarieven van 25 procent op goederen uit Canada en Mexico in en werd het Amerikaanse importtarief op producten uit China verhoogd van 10 naar 20 procent. Canada en China kondigden al tegenmaatregelen aan in de vorm van heffingen op Amerikaanse producten. De handelsoorlog tussen de VS en zijn belangrijke handelspartners lijkt daarmee een feit.

Wilders benadrukt dat relatie Oekraïne en VS moet worden hersteld

DEN HAAG – Het belangrijkste dat nu moet gebeuren is het herstellen van de relatie tussen Oekraïne en de Verenigde Staten, aldus PVV-leider Geert Wilders. “Als dat niet gebeurt en de Amerikanen gaan verder zich verwijderen, niet alleen van Oekraïne, maar ook van Europa, van de NAVO, dan is het einde zoek.”

Washington heeft volgens Amerikaanse media alle militaire hulp aan Oekraïne opgeschort. Daar wilde de PVV-voorman, die enthousiast reageerde op de verkiezing van Donald Trump, niet op reageren.

Europa kan het militaire gat dat de VS zouden achterlaten helemaal niet vullen, aldus Wilders. “Als je kijkt naar de inlichtingencapaciteit, de satellietcapaciteit, de lange afstandsraketten, noem maar op. Ik kan nu twintig voorbeelden noemen, waar wij nog tien jaar niet dat gat kunnen vullen. Dus het is niet alleen in het Oekraïens belang, het is ook in het Nederlands belang, dat die relatie met de Verenigde Staten snel wordt hersteld en dat er wordt gewerkt aan vrede.”

Verslechtering

De relatie tussen Oekraïne en de VS verslechterde eind vorige week. President Volodymyr Zelensky was bij Trump in het Witte Huis. Hij kreeg daar het verwijt onvoldoende dankbaar te zijn voor de Amerikaanse steun en dat hij meer open zou moeten staan voor vredesoverleg met de Russen.

Na die ruzie twitterden twee PVV-Kamerleden wel positief over het optreden van Trump dat door Europese leiders werd gezien als een vernedering van Zelensky. “Dat was onhandig”, zegt Wilders nu. “Het is goed dat die (tweets) zijn weggehaald, want wat we nu juist niet moeten doen, is onderdeel worden van die ruzie. We moeten ervoor zorgen dat het de-escaleert.”

Extra geld

Wilders vindt het nog te vroeg om te praten over extra geld voor Oekraïne waar onder meer oppositiepartijen GroenLinks-PvdA, D66 en Partij voor de Dieren voor pleiten. “Laten we eerst eens kijken hoe het precies zit met het besluit van de Amerikanen. Laten we niet in de paniek raken. Dus ik ben nog niet zover dat ik zeg dat dat nu moet gebeuren.”

Mocht het toch nodig zijn om de Oekraïners meer te helpen dan zou dat geld volgens de PVV-leider moeten worden gevonden bij Russische bevroren tegoeden. De Britse regering kondigde dit weekeinde zoiets aan en Wilders zegt daar “sympathiek” tegenover te staan. De EU-leiders zijn echter nog niet zo ver, al lijken steeds meer landen ervoor open te staan. Op dit moment wordt alleen de rente van die bevroren Russische tegoeden gebruikt om Oekraïne te steunen.

DAF XF Construction 10×4 voor Bol Zandhandel

TEN BOER – Bol Zandhandel uit het Groningse Ten Boer heeft een multifunctionele DAF XF op de weg gezet. De DAF XF verliet de fabriek als 8×4 FAW waarna Veldhuizen Trucks er een 10×4 van maakte door de plaatsing van een tweede vooras.

De DAF XF Construction FAW is af fabriek een 8×4 met een zogenaamde ‘triple’ opstelling van de assen. Gekozen werd voor een versie met een wielbasis van 455 cm. Veldhuizen Trucks bouwde een mechanisch gestuurde, liftbare tweede vooras op 204 cm achter de vooras. Daardoor ontstond ruimte tussen de beide voorassen voor de uitlaatdemper en de steunpoten van de kraan.

De eerste aangedreven as staat op 181 cm vanuit as twee, waardoor de beide voorassen nu goed zijn voor elk 10 ton aslast op kenteken. Voor de aangedreven assen drie en vier geldt elk 9,5 ton, en voor de gestuurde naloopas 8 ton. Daarmee komt het totale GVW op 47 ton.

Wendbaar

Dankzij de aanpassingen van Veldhuizen Trucks ontstond een wendbare truck met veel mogelijkheden en een hoog laadvermogen. De truck werd door Gijsbertsen voorzien van een Palfinger Q200 Z95 TR autolaadkraan en een twee- zijden kipper met een hydraulisch werkend zijbord en milieukleppen. Het totaalgewicht van de opgebouwde truck is 19.480 kilo waardoor er een hoog netto laadvermogen van 27.500 kg resteert.

DAF XF Construction

De, in fraai metallic groen gespoten DAF XF Construction is voorzien van de stalen voorbumper van DAF waarmee het een echt bouwvoertuig is. Met zijn ruime dagcabine met opvallend goed zicht rondom en de DAF Corner Eye camera is de DAF XF bijzonder geschikt voor het veilig werken in woonwijken en binnensteden. Dat is belangrijk, want Bol Zandhandel levert zand, grind en tuinaarde aan particulieren. Deze grondstoffen worden aan de eigen loswal nabij Groningen aangevoerd met schepen, waarna ze losgestort of in bigbags bij de klanten worden aangeleverd.

Bol Zandhandel heeft daarvoor een eigen webshop ingericht waar klanten hun keuze kunnen maken. Door middel van de autolaadkraan kunnen bigbags zelfs bij de klanten over de schutting worden geplaatst.

Bol Ten Boer is een familiebedrijf dat al drie generaties actief is in heel Noord Nederland.

Kamer denkt aan leeftijdsgrens van 15 jaar voor sociale media

DEN HAAG – Stel leeftijdsgrenzen op voor sociale media die verslavende technieken gebruiken. Die oproep doet de Tweede Kamer door een motie aan te nemen van D66, NSC, CDA, ChristenUnie en SGP. Het kabinet werkt al aan richtlijnen op dat vlak, maar weet zich nu nogmaals verzekerd van steun. PVV, VVD, Denk en FVD stemden tegen.

De motie noemt een leeftijd van 15 jaar als voorbeeld, maar niet als definitieve keuze. De minimumleeftijd moet volgens de Kamer een “norm” voor sociale media worden, maar hoe hard die norm wordt en wie die handhaaft, is niet duidelijk.

“Een verslavend ontwerp is voor alle leeftijden schadelijk”, schrijven de partijen. In elk geval kinderen, zonder “volgroeid en weerbaar” brein, hebben bescherming nodig. “Techbedrijven slagen er niet in om een gezonde en veilige omgeving te bieden voor kinderen.”

Staatssecretaris Vincent Karremans (Jeugd, Preventie en Sport, VVD) beloofde vorige maand in een debat dat hij voor de zomer komt met adviezen voor een minimumleeftijd voor sociale media en een aanbevolen schermtijd voor kinderen. De Kamer vraagt Karremans om samen met andere landen zijn best te doen om regels voor techbedrijven te maken.

Israël breidt offensief op Westoever uit en doodt Hamas-kopstuk

JENIN – Israël heeft het offensief op de bezette Westelijke Jordaanoever uitgebreid, meldt het leger. Daarbij zou in Jenin de lokale leider van Hamas zijn gedood.

De Israëlische krijgsmacht was van plan om het Hamas-kopstuk te arresteren, maar de operatie liep uit op een schietpartij. De leider werd geraakt en overleed, net als een andere Palestijn. Drie anderen zijn opgepakt.

Israël heeft de afgelopen maanden het offensief op de Westoever meerdere keren uitgebreid. Tientallen Palestijnen zijn sinds het begin van dit jaar gedood en tienduizenden burgers uit hun huis verdreven. De Europese Unie verklaarde zich dit weekend “ernstig zorgen” te maken over de Israëlische militaire operatie.

Dode bij ongeval in Kerkwerve

KERKWERVE – Dinsdagmiddag is bij een ongeval op de Heuvelsweg een persoon om het leven gekomen, meldt de politie op X.

De bestuurder van het busje zou van de weg zijn geraakt en tegen een boom zijn gebotst.

Het forensisch team verricht onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk. De weg is daarom voorlopig afgesloten, meldt de politie.

China trekt vergunningen van drie Amerikaanse soja-importeurs in

BEIJING – Drie Amerikaanse bedrijven verliezen hun vergunning om sojabonen te mogen importeren in China, maakt de douane van het land bekend.

Ook houdt de Chinese overheid Amerikaans hout tegen. De maatregelen volgen op extra importheffingen op Chinese goederen die de Amerikaanse regering heeft aangekondigd.

De Chinese douane maakte bekend dat de importvergunningen zijn ingetrokken van de graandivisie van grondstoffenhandelaar Louis Dreyfus, de landbouwcoöperatie CHS en terminalexploitant EGT. Formeel doet de douane dat omdat er bepaalde schimmels of sporen van coatings zijn aangetroffen op sojabonen. Ook de import van hout is volgens de douane gestopt na de vondst van schimmelsoorten en kleine wormen in partijen hout.

Nadat de VS een verhoging van importheffingen op Chinese goederen tot 20 procent hadden aangekondigd, sloeg Beijing dinsdag terug met de aankondiging van heffingen tussen de 10 en 15 procent op landbouwproducten als soja, vlees, groente en fruit en zeevruchten uit de VS.

Britse oppositie en militairen boos op ‘respectloze’ Vance

LONDEN – In het Verenigd Koninkrijk wordt geërgerd gereageerd op uitspraken van de Amerikaanse vicepresident JD Vance. Die zette in een interview met Fox News vraagtekens bij de meerwaarde van een mogelijke vredesmacht voor Oekraïne met “20.000 manschappen uit een of ander willekeurig land dat al dertig of veertig jaar geen oorlog heeft uitgevochten”. Respectloos, vinden Britse politici en veteranen.

De conservatieve politicus James Cartlidge, die optreedt als defensiewoordvoerder van zijn oppositiepartij, zegt in een reactie op X dat Britse en Franse troepen zij aan zij met de Amerikanen hebben gevochten in Afghanistan. Dat gebeurde toen de Amerikanen hun NAVO-bondgenoten na de aanslagen van 9/11 om hulp vroegen. “Het is enorm respectloos om hun inzet en opoffering te negeren.”

Ook de defensiewoordvoerster van oppositiepartij Liberal Democrats spreekt schande over de uitspraken van Vance. “JD Vance wist de honderden Britse militairen die hun leven gaven in Irak en Afghanistan uit de geschiedenisboeken”, schreef parlementariër Helen Maguire. Ze spreekt over een “sinistere poging” de realiteit te ontkennen en verwijt Vance zijn kantoor te schande te maken.

Ook veteranen reageren tegenover Britse media ontstemd. Vance zegt zich niet in de “absurd oneerlijke” kritiek te herkennen. Hij verklaart op X het helemaal niet over Frankrijk en Engeland te hebben gehad en zegt dat die landen dapper hebben meegevochten met de VS.

‘s Werelds grootste ijsberg A23a loopt vast en botst niet op eiland

CAMBRIDGE – De grootste ijsberg ter wereld, die op ramkoers leek te liggen met het eiland Zuid-Georgia, is stil komen te liggen. Volgens de British Antarctic Survey lijkt de van Antarctica afkomstige berg te zijn vastgelopen op zo’n 70 kilometer van het eiland. Daardoor is het gevaar voor de dieren op Zuid-Georgia waarschijnlijk geweken.

De ijsschots (met de naam A23a) brak in 1986 af van het vasteland van Antarctica. De berg weegt bijna een biljoen ton en is zo’n 3500 vierkante kilometer, groter dan de provincie Friesland.

Sinds enkele jaren waarschuwen wetenschappers dat de ijsberg onderweg was naar Zuid-Georgia, een Brits overzees eiland dat zo’n 1400 kilometer ten oosten van de Falklandeilanden ligt. Een botsing zou gevolgen kunnen hebben voor de dieren op het eiland en het ecosysteem. Het koude smeltwater van de ijsberg zou er namelijk voor zorgen dat vissen naar andere gebieden trekken, waardoor geen voedsel zou overblijven voor de pinguïns en de zeehonden.

Als de ijsberg blijft liggen waar die nu ligt, is daar waarschijnlijk geen sprake van.

De Graaf Logistics kiest voor MAN TGM en TGE

De Graaf Logistics

OOSTERHOUT – De Graaf Logistics uit Oosterhout heeft een serie van acht voertuigen afgeleverd gekregen. Het gaat om drie MAN TGM bakwagens en vijf MAN TGE bestelwagens.

Het meer dan honderd jaar oude familiebedrijf De Graaf Logistics is een logistiek dienstverlener op het gebied van fijnmazige distributie en warehousing. Daarvoor zet het bedrijf een vloot in van 65 voertuigen en bezorgt het dagelijks zendingen in de gehele Benelux. De vloot wordt vernieuwd met een duidelijke focus op regiodistributie. Dit zorgt voor het efficiënter afleveren van zendingen met het juiste voertuig voor elke route.

Eerste MAN-trucks in de vloot

Facilitair Directeur Jan Visser: “Wij werken sinds 2023 met verschillende MAN TGE bestelwagens en het contact met dealer MANA Bedrijfswagens heeft nu geleid tot een vervolginvestering in MAN-voertuigen. De MAN TGE bevalt ons uitstekend en ook onze chauffeurs zijn er erg positief over. Dat is belangrijk want wij willen dat mensen met plezier hun werk doen. Dat, in combinatie met de prima samenwerking met MANA Bedrijfswagens, heeft geleid tot de aanschaf van nog eens acht nieuwe MAN-voertuigen: vijf TGE bestelwagens en drie MAN TGM bakwagens. Daarmee zijn het de eerste MAN-trucks in onze vloot.”

Comfort en ergonomie

De MAN TGE bestelwagens worden ingezet voor het leveren van pakketten en de TGM bakwagens voor het leveren van pallets. De trucks zijn opgebouwd met een laadbak van Willemsen Carrosserie uit Tiel. Gekozen is voor de MAN TGM met een dagcabine. “Deze trucks maken dagelijks rond de 25 stops en dan zijn comfort en ergonomie belangrijk. Het cabine-interieur is van hoogstaande kwaliteit en de vormgeving is gelijk aan de MAN-trucks voor lange afstand.

De TGM is standaard voorzien van een hypermoderne volautomatische MAN Powermatic transmissie met koppelomvormer. Dit zorgt voor overschakelen zonder trekkrachtonderbreking. Door zeer snelle inschakeling van de lock-up resulteert dit in een lager motortoerental en daarmee ook een laag brandstofverbruik en lage C02-uitstoot. Met deze MAN TGM-trucks hebben onze chauffeurs hetzelfde hoge comfortniveau als in de TGE bestelwagens”, aldus Visser.

Met het eigen wagenpark en het 20.000 m2 grote warehouse biedt De Graaf Logistics een breed scala aan diensten voor volledige ontzorging van haar klanten. Als familiebedrijf vormen zij een hecht team dat zich dagelijks inzet voor vooruitstrevende oplossingen in logistieke dienstverlening.

×