Clicky

zondag 10 november 2024 - 20:50 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 135

Omzet en winst dalen in ‘bewogen halfjaar’ voor VDL

EINDHOVEN – Industrieconcern VDL heeft in het eerste halfjaar een lagere omzet en veel minder winst geboekt. Dat kwam onder andere door de sluiting van zijn autofabriek in het Limburgse Born, waarvoor het familiebedrijf geen nieuwe grote klant kon vinden voor het in elkaar zetten van auto’s na het vertrek van BMW. Ook was de divisie die bussen bouwt verlieslatend door problemen met de toelevering van onderdelen.

De omzet daalde ruim 34 procent tot 2,1 miljard euro, maakte het bedrijf bekend. Daarop boekte het concern een nettowinst van 3,3 miljoen euro, fors minder dan de 42 miljoen euro winst in de eerste zes maanden van vorig jaar.

“We hebben een bewogen eerste zes maanden achter de rug, onder meer door de ontwikkelingen bij VDL Nedcar, de naweeën van de vertraagde leveringen van onze bussen en door de overname van onderdelen van Van Hool”, zegt Willem van der Leegte, president-directeur van de VDL Groep, verwijzend naar de doorstart van een deel van de failliete bussenbouwer Van Hool uit België.

Als de divisie voor autoassemblage niet wordt meegerekend, zou er sprake zijn van een lichte omzetstijging van 2,4 procent. Dat was vooral te danken aan de divisie toeleveringen, die onderdelen en systemen levert aan bijvoorbeeld de chipbedrijven of de voedingsmiddelenindustrie.

Lancering eerste elektrische touringcars op de Nederlandse wegen

AMERSFOORT – Vandaag, vrijdag 6 september 2024 vond de lancering plaats van de eerste drie elektrische touringcars van Nederland. Aansluitend werden de bussen ingezet voor opdrachtgever Nederlandse Spoorwegen, vanwege werkzaamheden aan het spoor tussen Amersfoort en Zwolle. Vanaf Amersfoort reden de bussen naar Harderwijk om daar reizigers op te halen van het station.

Deze nieuwste vorm van duurzaam touringcarvervoer is een gezamenlijk initiatief van de touringcarbedrijven Gebo Tours, Kupers en Betuwe Express en mobiliteitsregiepartner Transvision. De zero-emissie (ZE) touringcarbussen worden vooral ingezet voor dagtripjes en treinvervangend vervoer voor de NS.

In het openbaar vervoer rijden al veel elektrische bussen, want in 2030 moeten alle, ruim 5.000, OV-bussen uitstootvrij zijn. Voor touringcarbedrijven wordt later dit jaar een subsidieregeling geopend om de overstap van fossiele brandstoffen naar elektrisch rijden te stimuleren. Dit gaat mondjesmaat, vanwege de vele uitdagingen die de sector kent.

De vier koplopers in duurzame mobiliteit, touringcarbedrijven Betuwe Express, Gebo Tours en Kupers Touringcars zijn er, samen met regiepartner Transvision, van overtuigd dat zero emissie touringcarvervoer nú al financieel en praktisch haalbaar is. Al vier jaar onderzochten zij de inzet van elektrische touringcars en na het zien van recente praktijkvoorbeelden in het buitenland, gingen ze overstag.

De koplopers in duurzame mobiliteit willen zo inspelen op vervoer van de toekomst.

Betere laadinfrastructuur van groot belang

De markt rondom zero emissie voertuigen is volop in beweging. Zo zijn voor personenauto’s veel barrières zoals actieradius en laadvoorzieningen weggenomen en opgelost. Echter staan deze ontwikkelingen voor grote voertuigen zoals touringcars, nog in de kinderschoenen.

Dat maakt dat veel touringcarbedrijven hun bedenkingen hebben bij de haalbaarheid. Daarom wendde Van Remortele zich tijdens de lancering tot de aanwezigen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: “Wij geloven dat we op deze manier de overheid en opdrachtgevers inspireren en stimuleren om hiervoor financiële middelen beschikbaar te maken. Niet alleen voor de subsidieregeling die er gaat komen, maar ook omdat we merken dat er volop uitdagingen zijn in met name de publieke of semipublieke laadinfrastructuur voor grotere voertuigen.”

Petrouschka Werther, directeur duurzame mobiliteit bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staat positief tegenover het verzoek om de laadinfrastructuur beter te faciliteren: “We willen heel graag samen kijken wat er nodig is.”

Doorbraak in de sector

Elektrisch rijden was tot nu toe niet denkbaar in de vrij traditionele sector. Toch verwachten de vier partijen dat niet alleen andere touringcarbedrijven in deze ontwikkeling volgen, maar ook dat opdrachtgevers straks eisen om waar mogelijk elektrisch te rijden. Directeuren Laurens van Remortele (Transvision), Albert Winnemuller (Betuwe Express), Erik de Roo (Gebo Tours) en Bert Fonteijn (Kupers Touringcars) geven unaniem aan: We zijn trots om onderdeel te zijn van deze doorbraak in de sector.” Tijdens de lancering bedankten de vier partijen NS voor hun nauwe samenwerking en ondersteuning. Tim van Leeuwen, directeur Besturing Operatie bij NS vertelt: “Bij NS willen we vooroplopen in het aanbieden van duurzame mobiliteit. Dat geldt uiteraard voor onze treinen, maar als die onverhoopt niet kunnen rijden ook voor het vervangend busvervoer dat we inschakelen. We zijn benieuwd wat onze reizigers vinden van de elektrische touringcars bij werkzaamheden.”

Elektrische touringcar meest duurzame groepsvervoer

Door de toenemende vraag naar comfortabele, duurzame en efficiënte groepsreisopties, verwacht Van Remortele dat de elektrische touringcars straks meer en meer op de weg te zien zijn. De vraag naar de inzet van luxe touringcars is onder meer te verklaren door de behoefte aan meerdere schoolreisjes, maar ook omdat er meer mensen binnenlandse reizen boeken.

Daarover zegt Van Remortele: “Sowieso zijn touringcars de meest veilige en duurzame keuze voor groepsvervoer en we kunnen de ritten goed plannen. Dat is heel belangrijk en dat kan ook heel goed, want Nederland is niet zo groot, waardoor de afstand relatief weinig impact heeft op de actieradius. Touringcars voor dagtripjes van bijvoorbeeld Maastricht naar Groningen rijden niet op en neer om gelijk weer terug te gaan, dus de elektrische bussen kunnen, zonder oponthoud voor de reizigers, tussentijds opgeladen worden. In ieder geval de Benelux leent zich hiermee juist heel goed om touringcarbedrijven te stimuleren om groepen zero emissie te vervoeren en zo te werken aan de energietransitie. Hoewel wij regisseur zijn van mobiliteit en geen eigen touringcars hebben, dragen wij graag bij in de aanschaf van deze eerste elektrische touringcars door onze partners”, legt hij uit.

De bussen, het T12E model, gefabriceerd door de Chinese fabrikant Yutong, zijn speciaal ontworpen voor de Europese markt. “We zijn trots om deel uit te maken van dit innovatieve project in Nederland,” zei Ke, manager aftersales van Yutong. “Deze lancering laat zien dat de toekomst van elektrisch touringcarvervoer nu ook in Nederland begint.”

Warmtedirecteur Eneco: Nederland mist klimaatdoelen door kabinet

UTRECHT – Nederland gaat de klimaatdoelen voor bijvoorbeeld meer duurzame energie waarschijnlijk niet halen omdat het huidige kabinet maatregelen schrapt, denkt Ron Wit, directeur Warmte bij Eneco.

Zo zijn huiseigenaren vanaf 2026 niet meer verplicht een warmtepomp aan te schaffen als zij hun cv-ketel vervangen.

Deze week werd bekend dat landbouwminister Femke Wiersma wil stoppen met het programma om de stikstof- en waterproblematiek in Nederland aan te pakken. “Het huidige beleid schiet volkomen tekort om de doelen nog te halen”, zegt Wit hierover tijdens de opening van de grootste warmtepomp van Nederland in Utrecht.

Nederland gaat bijvoorbeeld het doel niet halen om 500.000 nieuwe aansluitingen te realiseren van bestaande woningen op het warmtenet in 2030, voorziet hij. “We hebben nog maar vijf jaar en het ontwikkelen van een warmtenet in een wijk kost al snel vijf tot acht jaar”, schetst hij.

Nederland geeft Oekraïne raketten voor de F-16’s

DEN HAAG – Nederland geeft Oekraïne lucht-luchtraketten voor zijn F-16 gevechtsvliegtuigen. Daarmee kunnen andere toestellen uit de lucht worden geschoten. Ook krijgt Kyiv voor 80 miljoen euro aan onderhoudsmateriaal voor de F-16, maakte minister Ruben Brekelmans (Defensie) bekend na internationaal overleg over militaire steun aan Oekraïne.

Russische vliegtuigen bestoken doelen in Oekraïne met onder meer kruisraketten en zweefbommen. Vaak worden burgerdoelen getroffen, en ook vaak is het stroomnetwerk van Oekraïne het doelwit van de Russen. De minister licht vanuit het Duitse Ramstein telefonisch toe dat luchtverdediging dan ook “de grootste prioriteit” heeft voor Oekraïne.

Om welk type en hoeveel raketten het gaat, wordt om operationele veiligheidsredenen niet naar buiten gebracht. Ook niet hoeveel geld hiermee gemoeid is. Wel zijn de raketten volgens Brekelmans geschikt om vliegtuigen, kruisraketten of drones te raken. Bij het onderhoudsmaterieel gaat het om zaken als generatoren, reservedelen, essentiële onderhoudsmaterialen en speciaal gereedschap, aldus de minister.

Nederland neemt sinds het begin van de oorlog een voortrekkersrol aan bij de hulp aan Oekraïne. Zo levert Nederland met slechts een paar andere landen F-16’s aan Oekraïne. Brekelmans zei deze week vast te willen houden aan die voortrekkersrol en waar mogelijk hulp te willen versnellen. Nederland heeft sinds de Russische inval al voor meer dan 3,1 miljard euro militaire steun gegeven aan Oekraïne.

Deze levering van raketten zal volgens de minister dan ook niet de laatste zijn. “De aanvallen op het land zijn massaal, en Oekraïne vraagt dan ook altijd om meer materieel.” De minister heeft later vrijdag verder contact met de Oekraïense minister van Defensie.

Ketheltunnel A4 in beide richtingen afgesloten vanwege onderhoud

A4

DEN HAAG – Weggebruikers die dit weekeinde gebruik willen maken van snelweg A4 richting Schiedam, moeten rekening houden met omrijden en vertraging.

De Ketheltunnel is van vrijdagavond 21.00 uur tot en met maandagochtend 05.00 uur in beide richtingen dicht, meldt Rijkswaterstaat.

In de tunnel staat jaarlijks preventief onderhoud gepland. De A4 is dicht in de richting Den Haag tussen knooppunt Kethelplein en afrit 14 bij Delft. Ook de oprit Schiedam-Noord op de A20 is afgesloten.

In de richting Rotterdam is de weg dicht tussen afrit 14 bij Delft en het knooppunt Kethelplein. Het verkeer kan gebruikmaken van de N470, A13 en A20 en omgekeerd. De omleidingen voor het verkeer staan langs en boven de weg aangegeven.

Ook is dit weekeinde ongemak op de A4 bij Leiden. Van vrijdagavond 22.00 uur tot komende maandag 05.00 uur is de weg richting Den Haag afgesloten tussen het Limesaquaduct bij Leiderdorp en afrit 8 bij Leidschendam door werk aan het asfalt. Het verkeer wordt omgeleid via de parallelbaan en de A44. Rijkswaterstaat waarschuwt voor een mogelijke extra reistijd van meer dan 30 minuten.

Nieuwe DAF XF NGD voor Ploeger Logistics

HARDERWIJK – Bakker Bedrijfswagens heeft recentelijk een nieuwe DAF XF NGD (New Generation DAF) geleverd aan Ploeger Logistics, een logistiek dienstverlener gevestigd in Harderwijk. De DAF XF NGD is uitgerust als LZV (Lang Zwaar Voertuig), waarmee Ploeger zijn inzet op duurzaamheid en efficiency in de logistieke sector onderstreept.

De nieuwe DAF XF NGD, een bakwagen uit de nieuwste generatie vrachtwagens van DAF, staat bekend om zijn innovatieve technologie en verhoogde brandstofefficiency en verbeterd rijcomfort.

Voor Ploeger is dit een welkome aanvulling op hun vloot, omdat de LZV-configuratie hen in staat stelt om meer vracht per rit te vervoeren. Met deze LZV kan Ploeger aanzienlijk besparen op brandstofkosten en tegelijkertijd het aantal benodigde ritten verminderen. Dit past binnen hun strategie om de CO2-uitstoot te verlagen en duurzamer te opereren.

Een ander voordeel van deze DAF zijn de nieuwe ADAS systemen en het comfort voor de chauffeur. De nieuwe DAF XF biedt een groot, ergonomisch vormgegeven interieur, uitgerust met de nieuwste veiligheidssystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, DAF Drowsiness Detection, lane keeping assist en een geavanceerd remsysteem. Dit maakt het rijden niet alleen efficiënter, maar ook veiliger voor zowel de chauffeur als andere weggebruikers.

De aflevering van deze nieuwe DAF XF NGD LZV aan Ploeger Logistics is een voorbeeld van de stappen die de logistieke sector neemt om te verduurzamen. Met dit nieuwe voertuig kan Ploeger niet alleen zijn bedrijfsvoering verder optimaliseren, maar ook bijdragen aan een schoner milieu.

Politie onderzoekt dood wolf in Gelderse Harskamp

HARSKAMP – De politie doet onderzoek naar de dood van een wolf in de nacht van woensdag op donderdag in het Gelderse Harskamp. Dat onderzoek wordt gedaan om een misdrijf uit te sluiten.

De politie werd rond 00.30 uur gewaarschuwd dat een wolf was aangereden op de Westenengerdijk. Agenten troffen er de wolf en auto aan, net als de 22-jarige bestuurder uit de gemeente Ede. De wolf stierf kort daarna, meldt de politie op X.

Of de wolf daadwerkelijk is doodgereden, of dat er misschien iets anders is gebeurd, wordt volgens een politiewoordvoerder nog onderzocht. Het opzettelijk doden van een wolf, een beschermde diersoort, is wettelijk verboden en kan leiden tot een gevangenisstraf of een boete.

DNA-onderzoek

DNA-onderzoek moet uitwijzen om welke wolf het gaat. Het kan een in Nederland gevestigde wolf zijn, maar ook een ‘zwervende’ wolf uit bijvoorbeeld Duitsland. BIJ12, de organisatie die wolvenzaken afhandelt voor de provincies en allerlei data rond wolven verzamelt, verwacht de resultaten hiervan pas over ongeveer twee maanden. “Of de provincie Gelderland moet besluiten een spoedanalyse te laten uitvoeren als het zo snel mogelijk wil weten welke wolf het is. Dan kan het resultaat er binnen twee weken zijn”, aldus een woordvoerder van BIJ12.

Volgens hem ging het bij de meest recente aanrijdingen met wolven waarbij het DNA-resultaat inmiddels bekend is, voornamelijk om zwervende wolven die zich niet op een specifieke locatie in Nederland hadden gevestigd. Wolven die al langer op een specifieke locatie verblijven, mijden doorgaans openbare wegen. Harskamp ligt ten noordwesten van de Veluwe, waar meerdere roedels zich hebben gevestigd.

Celstraf voor laten ontploffen van mortierbom bij grillroom in Leeuwarden

LEEUWARDEN – Een 53-jarige man uit Leeuwarden is veroordeeld tot drie jaar cel waarvan één jaar voorwaardelijk voor het plaatsen en laten ontploffen van een mortierbom. De rechtbank acht bewezen dat de man op 11 oktober 2023 met opzet een ontploffing teweeg heeft gebracht voor de voordeur van een grillroom in Leeuwarden.

De knal van de ontploffing was zo hard, dat de politie de ontploffing op drie kilometer afstand hoorde en direct richting het centrum van Leeuwarden is gereden. Kort voor en tijdens de ontploffing waren er meerdere personen aanwezig rondom de grillroom. Het mag een wonder heten dat er niemand (dodelijk) gewond geraakt is, stelt de rechtbank. Het is bij materiele schade gebleven.

De man heeft in ruil voor de belofte van drugs de mortierbom laten ontploffen bij de grillroom waar hij regelmatig gratis broodjes kreeg van de eigenaar, zo blijkt uit zijn verklaring. Ook blijkt dat hij zich geen moment heeft afgevraagd of hij door zijn handelen andere in gevaar kon brengen. Hij was op dat moment onder invloed van cocaïne en methadon waardoor hij niet goed na kon denken, aldus de man.

De rechtbank stelt dat de man kennelijk nog wel dusdanig helder na kon denken, dat hij zichzelf in veiligheid kon brengen nadat hij de lont had aangestoken. De man verklaarde tijdens de zitting dat hij direct na het aansteken van het lont zich uit de voeten gemaakt heeft. De rechtbank vindt het gepleegde feit buitengewoon ernstig en neemt het de man bijzonder kwalijk. De man heeft hij zijn middelengebruik en verslaving laten prevaleren boven de veiligheid van personen en goederen. Hij heeft levensgevaar voor anderen veroorzaakt en geen respect getoond voor de eigendommen van anderen.

In het oordeel is ook meegenomen dat de man bekend is met druggerelateerde criminaliteit en meermalen veroordeeld is tot gevangenisstraffen voor het plegen van vermogensfeiten. Hij heeft in 2023 een tweede kans gekregen van de politierechter, maar ondanks dat hij een gewaarschuwd man was, heeft hij toch weer een ernstig feit gepleegd. Daarnaast is rekening gehouden met de verstandelijke beperking verslavingsproblematiek van de man.

De rechtbank veroordeelde de man tot een gevangenisstraf van 36 maanden, waarvan 12 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar. Daarnaast moet hij zich laten behandelen in een gespecialiseerde zorginstelling. Ook zal hij langere tijd onder toezicht staan en een eerder opgelegde voorwaardelijke gevangenisstraf van 105 dagen uit moeten zitten.

MOSOLF Groep neemt Transport Overseas Group over

Foto: MOSOLF Gruppe / TO Group)

Sinds 1 januari 2024 opereren de havenlocaties in Wilhelmshaven en Cuxhaven evenals het bijbehorende CarCenter Zeebrugge en het verkoopkantoor in Shanghai onder de naam MOSOLF Port Logistics & Services GmbH (MPLS). Door groeiende importvolumes, de daaruit voortvloeiende vraag naar havenruimte en nieuwe OEM’s werd dit bedrijf begin dit jaar opgericht. Als onderdeel van haar verdere groeistrategie zal MPLS rond de jaarwisseling 2025 100 procent van Transport Overseas Group GmbH overnemen, inclusief de locaties in België, Spanje, Polen en de Verenigde Arabische Emiraten.

Tim Oltmann, CEO van de Transport Overseas Group en Dr. Jörg Mosolf, CEO van de MOSOLF Group, is er vast van overtuigd dat de transactie een groot succes zal worden. “Wij vullen elkaar perfect aan! Elke groep heeft de stukjes van de puzzel die de andere groep momenteel mist. De MOSOLF Group brengt krachtige troeven in met onder meer 800 eigen voertuigtransporteurs, ruim 60 speciale vrachtwagens voor zowel high & heavy als Ro/Ro terminals, de TO Groep heeft directe toegang tot rederijen, OEM’s en andere klanten uit de breakbulk-, projectladingsector en het Ro/Ro-segment voor de mondiale scheepvaart”, zegt Oltmann.

Voor dr. Jörg Mosolf is dit opnieuw een belangrijke mijlpaal voor de toekomst en hij voegt eraan toe: “We zijn blij dat we de TO Group met zijn bijzondere branchekennis overnemen en dat we onze klanten duurzame en vooral duurzame producten kunnen bieden. alles wat complete supply chain-oplossingen voor de lange termijn vanuit één bron kunnen bieden. Naar mijn mening is dit uniek in Noord-Europa en zal het de OEM-sector nieuwe strategische en logistieke opties laten zien.”

Christian Weber, Managing Director van de TO Group, zal naast Steffen Klatte het managementduo MPLS vervolledigen. De heer Weber ziet de overname als een perfecte strategische match, omdat de twee bedrijven perfect op elkaar aansluiten wat betreft hun oriëntatie en waarden. “Beide bedrijven hebben in het verleden al internationaal nauw samengewerkt. We kennen daarom onze sterke punten, synergie-effecten en groeipotentieel”, zegt Weber.

Steffen Klatte, directeur van MPLS, vult aan: “Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Met de overname van de Transport Overseas Group zullen we onze positie in de markt verder versterken en nog aantrekkelijker en efficiënter worden voor onze klanten.”

Tot slot voegt Steffen Klatte toe: “Deze overname markeert een belangrijke stap in onze groeistrategie, die zowel onze concurrentiepositie als onze service naar een nieuw niveau zal tillen.”

De MOSOLF Group is een van de toonaangevende systeemdienstverleners voor de automobielindustrie in Europa. Het familiebedrijf, opgericht in 1955 en met het hoofdkantoor in Kirchheim unter Teck, biedt op maat gemaakte logistieke, technische en serviceoplossingen die worden geïmplementeerd met behulp van een Europees netwerk van locaties en een multimodale vloot van transportbedrijven.

Het dienstenaanbod van de MOSOLF Group bestrijkt de gehele waardeketen van de automobiellogistiek: van het einde van de productielijn tot aan de dealer of eindklant. Naast het transport van voertuigen (personenauto’s, lichte en zware bedrijfsvoertuigen) omvat het portfolio ook vrijgaveagentdiensten, werkplaatsdiensten, speciale voertuigbouw, industriële verf, mobiliteitsdiensten en het leveren van on-site diensten voor de automobielhandel.

Met drie havenlocaties kan MOSOLF ook een breed scala aan havendiensten en verbindingen naar short sea-bestemmingen en wereldwijde bestemmingen aanbieden. In deze context biedt MOSOLF holistische en klantgerichte oplossingen voor de automobielindustrie, wagenparkbeheerders en dealers uit één bron en brengt ook de bijbehorende gegevensstroom in kaart met behulp van moderne en innovatieve digitaliseringsoplossingen. Sinds 2023 gebruikt MOSOLF ook digitale vrachtbrieven op basis van fraudebestendige blockchaintechnologie, waardoor een veilig, papierloos proces ontstaat.

CSSC krijgt toestemming om 27.500 TEU LMG dual-fuel schip te bouwen

Foto: CSSC

HAMBURG – Op 3 september ontvingen vijf nieuwe scheepsontwerpen van het Shanghai Ship Research and Design Institute van de China State Shipbuilding Corporation (CSSC) Approval in Principle (AiP)-certificaten tijdens de SMM Hamburg Maritime Exhibition.

Deze ontwerpen omvatten ‘s werelds grootste containerschip, de 27.500 TEU LNG dual-fuel schip, samen met een ammoniak dual-fuel containerschip van 20.000 TEU, een 16.000 TEU LNG dual-fuel containerschip, een Very Large Ethane Carrier (VLEC) van 103.000 kubieke meter en een Very Large Ammonia Carrier (VLAC) van 93.000 kubieke meter ).

Het 27.500 TEU LNG dual-fuel containerschip, GREEN SEALION 27500, ontwikkeld door CSSC, vestigt een wereldrecord voor containercapaciteit en vertegenwoordigt een grote sprong in de maritieme logistieke efficiëntie. Met een geoptimaliseerd rompontwerp en LNG dual-fuel voortstuwing voldoet het aan de IMO-fase III CO2-reductie eisen en nul uitstoot in de haven via walstroom.

Het 20.000 TEU ammoniak dual-fuel containerschip, GREEN SEALION 20000, is een schip van de volgende generatie met de allernieuwste technologie van CSSC’s dochterondernemingen. Met een innovatief ammoniakbrandstofsysteem en geavanceerde energiebesparende ontwerpen zal dit schip de ecologische definitie opnieuw definiëren. vriendelijk zeevervoer.

Het 16.000 TEU LNG dual-fuel containerschip, GREEN SEALION 16000, combineert energie-efficiëntie met een kleinere ecologische voetafdruk. Het brede rompontwerp vergroot de laadcapaciteit en vermindert het ballastwaterverbruik, wat de duurzaamheid in de mondiale scheepvaart verder ondersteunt.

De 93.000 kubieke meter VLAC en de 103.000 kubieke meter VLEC zijn doorbraken in het transport van vloeibaar gas. Deze schepen zijn ontworpen voor het transport van LPG, ammoniak en ethaan met geavanceerde voortstuwingssystemen en geavanceerde energie-efficiëntietechnologieën.

Economische groei eurozone valt iets lager uit in tweede kwartaal

LUXEMBURG – De economische groei van de eurozone is in het tweede kwartaal iets lager uitgevallen dan eerder gemeld. Volgens een nieuwe schatting van het Europese statistiekbureau Eurostat bedroeg de groei 0,2 procent in vergelijking met het voorgaande kwartaal. Eerder werd de groei geschat op 0,3 procent.

De economie van het eurogebied groeide daarmee iets minder hard dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Toen was er sprake van een groei met 0,3 procent. Voor de gehele Europese Unie werd de groei ook herzien naar 0,2 procent, van een eerder gemelde groei van 0,3 procent.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde eerder al dat de Nederlandse economie in het tweede kwartaal op basis van voorlopige cijfers met 1 procent is gegroeid, ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Daarmee wist Nederland een recessie te ontlopen, waarvan sprake is bij twee opeenvolgende kwartalen van krimp. In de eerste drie maanden van dit jaar kromp de economie met een bijgestelde 0,3 procent. Later deze maand komt het CBS nog met een nieuwe schatting voor de groei in het tweede kwartaal.

In Duitsland, de grootste economie van Europa en de belangrijkste handelspartner van Nederland, was afgelopen kwartaal sprake van een krimp met 0,1 procent. Het afzwakkende economische herstel in de eurozone voedt de hoop dat de Europese Centrale Bank (ECB) volgende week de leenkosten verder gaat verlagen om de economie te ondersteunen.

KLM Cityhopper vliegt voor The Aviation Challenge naar Valencia

Foto: EFE/Kai Forsterling

AMSTELVEEN – Gisteren vloog een Embraer 195-E2 van KLM Cityhopper vanaf Amsterdam Schiphol Airport naar Valencia Airport voor The Aviation Challenge. De challenge is een initiatief van SkyTeam om luchtvaartmaatschappijen uit te dagen operaties zo efficiënt en zuinig mogelijk te doen. De aangesloten luchtvaartmaatschappijen delen de resultaten van de tests, zodat ze hiermee aan de slag kunnen om de gehele vliegoperatie verder te verduurzamen.

KLM erkent haar impact op het milieu en klimaat en ziet dat er grenzen zijn aan wat onze planeet aankan en dat actie nodig is als we binnen deze grenzen willen blijven opereren. Door diverse innovaties gedurende de vliegoperatie en aan boord te testen kijkt KLM wat deze opleveren, met als doel om ze op te schalen en standaard te implementeren.

De KLM Cityhopper-vlucht in het kader van The Aviation Challenge is geland in Valencia, de stad die in 2024 tot European Green Capital is uitgeroepen door de Europese Commissie.

Voor en tijdens de vlucht test KLM diverse initiatieven. Zo kan de implementatie van een nieuwe klimprocedure, OptiClimb, 1% brandstof besparen op de vluchten van KLM Cityhopper-toestellen. Met deze klimprocedure worden piloten geadviseerd over de meest efficiënte klimsnelheden, afhankelijk van het gewicht, weersomstandigheden, type vliegtuig en route. Deze procedure wordt volgende week geïmplementeerd op KLM Cityhopper-vluchten. Daarnaast wordt geprobeerd om grondprocessen op het vliegveld – zowel op Schiphol als Valencia – zoveel mogelijk met elektrisch materieel te doen.

Foto: Arnoud Raeven

Aan boord zijn ook diverse veranderingen, zowel merkbaar als niet merkbaar voor de passagier. Dankzij berekeningen wordt het vliegtuig met zo min mogelijk gewicht beladen en wordt voedselafval apart ingezameld. Ook wordt de wijn meegenomen in ‘Wine Tubes’, in plaats van kleine flesjes. Dit scheelt gewicht en afval. De trolleys zijn daarnaast vernieuwd om al het afval apart in te zamelen en te verwerken. Ook gaat geen porselein meer mee aan boord en is de beker in Business Class gemaakt van gerecycled landbouwafval. Het Inflight magazine van KLM, de Holland Herald, is digitaal te bekijken via de Wifi aan boord. Tot slot krijgt de crew uniformen van een nieuwe duurzamere stof en dragen zij de eerder geïmplementeerde KLM-sneakers van Filling Pieces.

Als luchtvaartmaatschappij wil KLM haar passagiers ook betrekken in de transitie. Zo zijn passagiers die alternatieve brandstof (SAF) inkopen eerder aan de beurt om te boarden, direct na de Skypriority-passagiers. Ook wordt kraanwater beter beschikbaar gemaakt op Schiphol met waterpunten, hierdoor kunnen passagiers navulbare flessen die zij van Dopper krijgen, vullen. Zo zijn minder plastic drinkwaterflesjes nodig. Ook worden passagiers voorafgaand aan de vlucht aangespoord om mee te helpen door licht in te pakken.

Foto: EFE/Kai Forsterling

Het idee van The Aviation Challenge is afkomstig van een groepje enthousiaste KLM-collega’s. Zij werden geïnspireerd door de historische London-Melbourne race in 1934, die erop was gericht om de wereld te ontsluiten en zo mensen met elkaar te verbinden. De uitdagingen waar de luchtvaart vandaag voor staat, gaan niet meer over het overbruggen van afstanden, maar over verduurzamen. Vandaar de concrete uitdaging van SkyTeam in de vorm van The Aviation Challenge om een reguliere, commerciële lijnvlucht uit toe voeren met zo min mogelijk impact op de planeet.

Zelensky in Duitsland bij overleg over militaire steun

RAMSTEIN – De Oekraïense president Volodymyr Zelensky is in Duitsland aangekomen voor een overleg van bondgenoten over militaire steun aan Oekraïne op de luchtmachtbasis Ramstein. Hij spreekt later op de dag ook nog de Duitse bondskanselier Olaf Scholz.

De vergadering van de zogeheten Oekraïne Defensie contactgroep wordt bijgewoond door onder anderen de ministers van Buitenlandse Zaken van de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland. Eerder was al bevestigd dat Zelensky de bijeenkomst zou bijwonen, maar nog niet of hij ook persoonlijk aanwezig zou zijn.

Via sociale media laat Zelensky weten met bondgenoten te willen praten over onder meer “sterke” beslissingen van bondgenoten om een ​​”rechtvaardige vrede” dichterbij te brengen. Kyiv wil westerse wapens gebruiken voor aanvallen op doelen in Rusland.

Zelensky reist na zijn bezoek aan Duitsland door naar Italië. Daar ontmoet hij de Italiaanse premier Giorgia Meloni en gaat hij naar een economisch forum.

Nederland breidt exportbeperking chipmachines uit

DEN HAAG – Nederland breidt de exportbeperking van chipmachines naar buiten de EU verder uit, laat minister Reinette Klever (Buitenlandse Handel) weten. Ook voor de uitvoer van oudere machines van ASML zal een vergunning moeten worden aangevraagd.

“Ik neem deze beslissing voor onze veiligheid. We zien dat door technologische ontwikkelingen er meer veiligheidsrisico’s zijn bij de export van deze specifieke productieapparatuur. Zeker in de huidige geopolitieke context”, aldus Klever.

De bewindsvrouw volgt hiermee het voorbeeld van de Verenigde Staten. Dat land maakt zich grote zorgen over de militaire mogelijkheden die ook deze oudere chipmachines bieden aan landen als China. Over de aanscherping was al langer overleg met Washington.

Vergunningsplicht

Sinds vorig jaar september gelden al Nederlandse restricties voor de export van chipmachines. Sindsdien geldt een nationale vergunningplicht voor bepaalde machines waaronder de meest geavanceerde Deep Ultra Violet (DUV) immersie lithografie en depositie.

Voor ASML verandert er niet zoveel. Voorheen moest de chipmachinemaker uit Veldhoven voor de export van deze minder moderne machines al een vergunning aanvragen bij de Amerikaanse regering. Dat moet vanaf nu bij de Nederlandse overheid, aldus een woordvoerder van Klever.

Onderhoud

Naar verluidt zouden de Amerikanen ook aandringen op beperking van het onderhoud van eerder geleverde chipmachines. Zo ver lijkt het kabinet niet te gaan. Bij het afgeven van een exportvergunning horen ook afspraken over onderhoud. Daarin verandert niets. Per keer zal volgens de woordvoerder worden afgewogen of er een vergunning wordt gegeven.

De nieuwe vereiste “harmoniseert de aanpak voor het verstrekken van exportvergunningen”, aldus de chipmachinemaker. Aangezien het een “technische wijziging” betreft, verwacht ASML niet dat het aangepaste beleid invloed heeft op de financiële vooruitzichten voor dit jaar of voor de langetermijnscenario’s.

Gemiddelde hypotheekrente op laagste niveau in twee jaar

CAPELLE AAN DEN IJSSEL – De gemiddelde hypotheekrente ligt momenteel op het laagste niveau in twee jaar tijd, meldt De Hypotheker. De hypotheekadviseur verwacht bovendien dat de hypotheekrentes verder omlaag gaan als de Europese Centrale Bank (ECB) in september besluit het rentetarief te verlagen. Dat is goed nieuws voor huizenkopers, al zal de daling van de hypotheekrente bescheiden blijven.

De gemiddelde hypotheekrente die voor tien jaar wordt vastgezet met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) komt op dit moment uit op 3,78 procent. In september 2022 was dat nog 4,04 procent. Volgens De Hypotheker is er nu zeven weken op rij sprake van een lichte daling, ook bij hypotheekrentes met een andere rentevaste periode.

“Dit is voor huizenkopers een positieve ontwikkeling”, zegt commercieel directeur Mark de Rijke van De Hypotheker. “Veel jonge huizenkopers willen in deze oververhitte woningmarkt maximaal lenen en geven de voorkeur aan een 10-jaarsrente. Voor deze groep is het gunstig dat hun leencapaciteit bij een dalende rente toeneemt.”

Toch zal die rente niet in een rap tempo omlaag gaan. “Met de verwachte aankondiging van een nieuwe rentedaling door de ECB, kunnen de kapitaalmarktrentes verder dalen, waarbij de vaste hypotheekrentes met enige vertraging zullen volgen”, legt hij uit. “De concurrentie op de hypotheekmarkt is echter groot en door de druk op de marges houden geldverstrekkers elkaar scherp in de gaten. We verwachten dat de hypotheekrente verder zal dalen, maar dat deze daling voorlopig bescheiden zal blijven.”

LAATSTE NIEUWS

Brand in motor Boeing-vliegtuig na opstijgen luchthaven Rome [+video]

ROME - In de rechtermotor van een Boeing 787 Dreamliner van het Chinese Hainan Airlines is zondagochtend kort na het opstijgen van luchthaven Fiumicino...