Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 16:05 uur
Home Blog Pagina 130

Duitse politie haalt illegale zwaartransportcombinatie van de weg: ruim 100 rij- en rusttijdschendingen

Foto: Duitse Politie

BIELEFELD – De Duitse snelwegpolitie heeft maandag 24 februari op de A30 bij Kirchlengern een zwaartransport uit het verkeer gehaald vanwege een reeks ernstige overtredingen. De transportcombinatie, geladen met een zware graafmachine, was niet aangemeld en voldeed niet aan de bijzondere veiligheidsvoorschriften die voor dit type transport gelden. Bovendien bleken er meer dan 100 overtredingen van de rij- en rusttijden te zijn begaan.

Rond het middaguur zagen gespecialiseerde agenten van de verkeersdienst de combinatie rijden richting Hannover. Bij controle bleek dat er geen vergunning was afgegeven voor het transport en dat de graafmachine ondeugdelijk was gezekerd met slechts één spanband. Ook bleek de vrachtwagen ruim 14 ton overbeladen.

Massale schending van rij- en rusttijden

De 32-jarige eigenaar van het transportbedrijf bestuurde zelf de vrachtwagen. Uit onderzoek bleek dat hij in 56 dagen tijd de wettelijke rij- en rusttijden op grote schaal had overtreden. Op drie dagen reed hij zelfs volledig zonder chauffeurskaart. In totaal ging het om 105 overtredingen. De Duitse politie schat dat de opgelegde boetes hiervoor kunnen oplopen tot bijna 60.000 euro.

Illegale route en gevaar voor infrastructuur

Daarnaast koos de chauffeur voor een onvergunde route over de A30, waar zwaartransport met dergelijke gewichten niet is toegestaan. Hij deed dit om 230 kilometer en ongeveer drie uur rijtijd te besparen, omdat hij de volgende dag op vakantie wilde. Daarbij nam hij bewust het risico om over verouderde bruggen te rijden die niet berekend zijn op zulke zware ladingen. De totale combinatie woog maar liefst 114 ton.

Directe stillegging

Vanwege het ontbreken van de vereiste vergunningen, de ondeugdelijke ladingzekering en de forse overbelasting, hebben de Duitse autoriteiten de combinatie direct stilgezet. De chauffeur mag pas verder nadat aan alle voorwaarden is voldaan – iets wat in de praktijk betekent dat het transport waarschijnlijk pas na ingrijpende aanpassingen en de juiste vergunningen hervat mag worden.

HP schrapt tot 2000 extra banen

PALO ALTO – Computermaker HP gaat dit jaar 1000 tot 2000 extra banen schrappen. Dat is onderdeel van een eerder aangekondigde reorganisatie. Door de stap bespaart het concern jaarlijks naar verwachting ongeveer 300 miljoen dollar.

Het technologieconcern heeft last van stijgende prijzen van onderdelen en Amerikaanse importheffingen op producten uit China. Er zijn zorgen over de impact van de plannen van president Donald Trump op de computerindustrie, die sterk afhankelijk is van de import van overzeese productielocaties.

Het concern kondigde in 2022 al een massaontslag aan en wilde afscheid nemen van duizenden werknemers. Dat had destijds te maken met een dalende vraag naar computers. In oktober vorig jaar telde HP wereldwijd nog ruim 58.000 werknemers. In Nederland heeft HP ook een kantoor, in Amstelveen. Het is niet duidelijk of daar ook banen verdwijnen.

Mannen vast voor diefstal honderden autospiegels in Amsterdam

AMSTERDAM – De Amsterdamse politie heeft twee mannen opgepakt op verdenking van diefstal van ruim tweehonderd buitenspiegels van auto’s. Het gaat om mannen van 23 en 38 jaar zonder vaste woon- of verblijfplaats, meldt de politie.

Het duo hield huis in diverse stadsdelen van Amsterdam. Daar kwamen de afgelopen tijd veel aangiften van diefstal van buitenspiegels binnen. Het gaat volgens de politie om een langlopend probleem waar autobezitters de dupe van zijn.

Na de aanhouding vonden agenten meer dan tweehonderd spiegels. Het rechercheteam is op zoek naar de eigenaren van de spiegels en verzoekt hen om aangifte te doen als ze dat nog niet hebben gedaan.

Rechter: UWV mocht uitkering weigeren voor arbeidsongeschiktheid

DEN BOSCH – De rechtbank Oost-Brabant oordeelt dat het UWV mocht vaststellen dat een man die in het verleden betrokken was bij een auto-ongeluk, minder dan 35 procent arbeidsongeschikt is en daarmee geen recht heeft op een uitkering.

De Eindhovenaar was in het verleden betrokken bij een auto-ongeluk. Na diverse onderzoeken en het beoordelen van medische informatie van zijn behandelaars, stelde het UWV vast dat de man minder dan 35 procent arbeidsongeschikt is en daarmee geen recht heeft op een WIA-uitkering. De man stapte naar de rechter, omdat hij het niet eens is met die beslissing van het UWV.

Het is voor de rechtbank duidelijk dat het ongeval een grote impact heeft op het leven van de man. Toch kan de bestuursrechter van de rechtbank in deze zaak alleen beoordelen of het UWV zich aan de wettelijke regels heeft gehouden. Dus of het besluit correct is. Zo beoordeelt de rechter of het UWV zorgvuldig onderzoek heeft gedaan en of het besluit van het UWV goed is gemotiveerd.

Volgens de rechtbank heeft het UWV zorgvuldig onderzoek gedaan in deze zaak. De verzekeringsartsen van het UWV waren op de hoogte van de lichamelijke en psychische klachten van de man. In het onderzoek kwamen rapportages voorbij van bijvoorbeeld de huisarts, bedrijfsarts, oogarts, neuroloog en neuropsycholoog en de KNO-arts.

Ook heeft een verzekeringsarts de man gesproken over zijn klachten en zelf lichamelijk en psychisch onderzoek gedaan. De medische overwegingen in de rapporten van de verzekeringsartsen zijn begrijpelijk en bevatten volgens de rechtbank geen tegenstrijdigheden.

De rechtbank beoordeelt ook de gegevens die de man zelf heeft aangedragen. De rechtbank kan de man niet volgen in zijn stelling dat de verzekeringsarts onvoldoende rekening hield met zijn klachten. De verzekeringsarts heeft vastgesteld dat de man een licht traumatisch hersenletsel heeft overgehouden aan het ongeluk.

De rechtbank ziet dat er in het besluit rekening is gehouden met onder andere zijn gevoeligheid voor omgevingsprikkels, duizeligheid, beperkte verwerkingssnelheid en zijn lichamelijke klachten. Met deze klachten wordt de man als minder dan 35 procent arbeidsongeschikt beschouwd. Dit betekent dat hij nog steeds 65 procent van zijn vroegere inkomen kan verdienen en geen recht heeft op een WIA-uitkering.

Kortom, voor de rechtbank bestaat er geen twijfel over de beoordeling van het UWV. De man is in staat geweest om zelf bewijs aan te leveren om het standpunt van het UWV te weerleggen. Het is voor de rechtbank daarom niet nodig om in deze zaak een onafhankelijke medische deskundige te benoemen. De rechtbank wijst het beroep van de man af en dit betekent dat het besluit van het UWV overeind blijft.

Broshuis introduceert vernieuwde naloop gestuurde semi diepladers

KAMPEN – Broshuis introduceert een nieuwe generatie naloop gestuurde semi diepladers. Door geavanceerde ontwerptechnieken en het gebruik van hoogwaardige materialen is een gewichtsreductie van maar liefst 15 procent gerealiseerd, wat resulteert in een hoger laadvermogen.

De aanpassingen zorgen niet alleen voor een lager eigen gewicht, maar ook voor een sterkere constructie door het nieuwe ontwerp. De gewichtsreductie geldt voor zowel de 3- als de 4-assige uitvoering van de uitschuifbare semi dieplader.

Dankzij de nieuwste technologie in zowel de ontwerp- als de productiefase is Broshuis in staat om exact te berekenen waar gewicht bespaard kan worden en waar de oplegger juist versterkt moet worden om tot de ideale oplossing te komen. Uiteraard zijn de noviteiten uitvoerig beproefd in de praktijk.

“Met trots kunnen we melden dat we een gewichtsbesparing hebben kunnen realiseren tot wel 15 procent, wat u veel voordeel oplevert in het hogere nuttig laadvermogen,” aldus Harold Vorsteveld (CEO). ”Tijdens deze doorontwikkeling hebben we tevens een asafstand doorgevoerd die u 9 ton aslast binnenwettelijk geeft in de EU. Hierdoor wordt het laadvermogen bij een 3-assige semi met nog eens 3 ton verhoogd.” Broshuis maakt het dus mogelijk om nu een naloop gestuurde semi aan te schaffen met een extreem hoog nuttig laadvermogen.

Deze, voor de klanten, positieve ontwikkeling heeft Broshuis inmiddels doorgevoerd op alle 3- en 4-assige naloop gestuurde semi diepladers, met en zonder oprijkleppen.
Eerder nam Broshuis al de diepladers en vlakke opleggers onder handen door ze opnieuw te ontwikkelen met de nieuwste computertechnologie in de ontwerpfase. Ook die opleggers zijn voortaan lichter en sterker, wat leidt tot duurzamer transport en hogere netto laadvermogens.

Technische hoogtepunten

De vernieuwde semi diepladers onderscheiden zich door hun robuustheid en flexibiliteit. Dankzij de kenmerken zoals een heavy-duty laadvloer, uittrekbare verbredingssteunen en een geïntegreerde beschermende energiekettingen voor kabels en leidingen, zijn deze ontworpen om de zwaarste belastingen aan te kunnen. Daarbij is ook de bedrijfszekerheid vergroot doordat alle kritische componenten en leidingen beter beschermd zijn.
De opleggers zijn beschikbaar met verschillende bandenopties, wat resulteert in variabele laadvloerhoogtes van 780 tot 880 mm.

Voor het zekeren van lading biedt Broshuis TÜV-gecertificeerde 10 ton sjorogen en 32 mm sjorgaten in de kantbalk. Extra veiligheid wordt geboden door een hoogwaardige afwerking, inclusief de standaard volledig geschoopeerde conservering voor optimale bescherming tegen slijtage en roest.

Volledig naar wens configureerbaar

Transporteurs kunnen de opleggers volledig aanpassen aan hun specifieke eisen, met opties zoals oprijkleppen in verschillende lengtes en materialen, RVS-opbergkisten, en centrale smeringssystemen. Alle functies, waaronder rijhoogte-aanpassingen en uitschuifopties, zijn centraal te bedienen. Met de online Broshuis configurator kunnen klanten eenvoudig hun ideale trailer samenstellen en de richtprijs bekijken.

Maersk doopt nieuw methanolschip ‘Albert Maersk’ tijdens eerste vaart naar India

Mumbai – A.P. M∅ller – Maersk heeft op 28 februari 2025 haar nieuwste dual-fuel methanol-containerschip officieel gedoopt in de haven van Mumbai. Het schip, genaamd Albert Maersk, is het elfde schip in de Maersk-vloot dat kan varen op methanol. De doop vond plaats tijdens de maiden trip van het schip naar India.

De ceremonie werd geleid door Maersk-CEO Vincent Clerc en bijgewoond door de Indiase minister van Havens, Scheepvaart en Waterwegen Sarbananda Sonowal, de staatsminister van Jeugdzaken en Sport Raksha Khadse, evenals diplomaten, overheidsfunctionarissen, klanten, partners en medewerkers van Maersk.

India belangrijke schakel in groene maritieme toekomst

Volgens minister Sonowal is het een primeur dat een buitenlandse rederij ervoor kiest om in India een schip te dopen. Hij ziet hierin een belangrijke erkenning van India’s potentieel als toekomstige producent en leverancier van groene methanol, ammoniak en waterstof. Maersks keuze om te investeren in groene brandstoffen in India wordt door de minister dan ook als een welkome stap gezien. “Deze scheepsdoop is meer dan een traditie, het is een symbool van vertrouwen en samenwerking,” aldus Sonowal.

Duurzame samenwerking tussen Maersk en India

Maersk-CEO Vincent Clerc benadrukte dat het bedrijf met de toevoeging van de Albert Maersk wederom een stap zet richting het vergroenen van de scheepvaart. India is één van de snelst groeiende economieën ter wereld, met een bloeiende maakindustrie en sterk groeiende e-commerce. De transport- en logistieke sector is dan ook van strategisch belang voor het land. Clerc gaf aan dat Maersk graag samen met India wil onderzoeken hoe alternatieve brandstoffen ingezet kunnen worden voor schoner transport, maar ook hoe er samengewerkt kan worden op het gebied van scheepsreparatie en scheepsbouw.

Grote rol voor Maersk in Indiase logistiek

Maersk speelt al een belangrijke rol in de Indiase logistiek. Het bedrijf is verantwoordelijk voor het vervoer van één op de zes containers die het land in- of uitgaan. Daarnaast beheert Maersk via dochteronderneming APM Terminals terminals in Mumbai en Pipavav, waar jaarlijks meer dan drie miljoen containers worden verwerkt. Het bedrijf beschikt bovendien over 26 warehouses met een gezamenlijke oppervlakte van 350.000 m² en een distributienetwerk dat meer dan 80 procent van alle Indiase postcodes bereikt.

Groene investeringen in havens en infrastructuur

Tijdens de ceremonie kondigde Maersk aan dat het bedrijf een investeringspotentieel van 5 miljard dollar ziet voor de ontwikkeling van havens, terminals en landzijdige infrastructuur in India. Volgens Keith Svendsen, CEO van APM Terminals, is Maersk klaar om te investeren in efficiënte, emissiearme havens die Indiase bedrijven beter verbinden met de wereldmarkt. “Door alle schakels in de supply chain op één plek aan te bieden, van transport tot opslag en distributie, kunnen we de logistieke kosten voor onze klanten verlagen,” aldus Svendsen.

Albert Maersk: onderdeel van groene vloot

De Albert Maersk is gebouwd door Hyundai Heavy Industries in Ulsan, Zuid-Korea, en heeft een capaciteit van 16.592 TEU. Het schip maakt deel uit van een serie van 18 grote methanol-schepen die in 2024 en 2025 aan de Maersk-vloot worden toegevoegd. Deze dual-fuel vloot is een belangrijke pijler in Maersks doelstelling om in 2040 volledig CO₂-neutraal te opereren.

Door te varen op bio- en e-methanol kan de Albert Maersk de uitstoot van broeikasgassen met minimaal 65 procent verlagen ten opzichte van traditionele stookolie. Maersk roept de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) op om stevige klimaatregels in te voeren die technologieneutraal zijn. Dat betekent dat de keuze voor duurzame brandstoffen niet wordt beperkt tot één oplossing, maar dat er ruimte blijft voor een multi-fuel toekomst. Ook is het belangrijk dat duurzaam transport financieel aantrekkelijker wordt door het prijsverschil tussen fossiele brandstoffen en schone alternatieven te verkleinen.

Spoorbonden België kondigen 18 stakingsdagen aan

BRUSSEL – Vakbonden in België hebben vrijdag aangekondigd de komende vijf maanden achttien dagen te gaan staken op het spoor. Deze week wordt ook al gestaakt door spoorpersoneel, uit protest tegen plannen van de federale regering. De Belgische overheid wil onder andere bezuinigen op spoorwegmaatschappij NMBS.

Spoorbonden ACOD Spoor en ACV-Transcom roepen alle spoorwegmedewerkers op om 17 maart het werk neer te leggen. De overige stakingsdagen zijn nog niet bekend, maar worden gepland van april tot en met juli. In die periode zal het spoorpersoneel elke maand vier dagen het werk neerleggen. Op 31 maart nemen de spoorbonden deel aan een algemene staking van openbare diensten in België.

Volgens de vakbonden wil de regering de komende vijf jaar 675 miljoen euro bezuinigen op de NMBS. Voorzitter Günther Blauwens van ACOD Spoor ziet geen andere optie dan staken. “Er wordt al 20 jaar bespaard op het spoor en de stiptheid daalt al die tijd”, zegt hij. “Zelfs bij een minimale dienst worden de treinstellen beperkt. Iedereen ziet dat het verkeerd gaat.” Naast de bezuinigingen voeren de bonden ook actie tegen nieuwe pensioenmaatregelen.

Op dit moment wordt gestaakt van 21 februari tot en met zondag. De NMBS waarschuwt op haar website dat er als gevolg daarvan minder treinen rijden. “Op basis van het beschikbare personeel zullen we een alternatieve treindienst opstellen”, aldus de spoorwegmaatschappij, die zegt achter de acties te staan. Wel meldt NMBS “de gevolgen voor de 900.000 reizigers die elke dag vervoerd worden” te betreuren.

De NS waarschuwde eerder al dat Nederlandse treinreizigers er door de huidige staking rekening mee moeten houden dat er minder of geen treinen de grens over gaan, afhankelijk van het traject. Volgens een NS-woordvoerster is het nu nog te vroeg om de impact van de nieuwe stakingsgolf in te schatten. Zodra daar meer over bekend is, zullen reizigers worden geïnformeerd.

Van Rooijen Logistiek breidt warehouse uit voor Haribo België en Nederland

EINDHOVEN – Van Rooijen Logistiek in Eindhoven heeft in februari de uitbreiding van haar warehouse officieel in gebruik genomen. Met deze uitbreiding is de opslagcapaciteit fors toegenomen tot maar liefst 92.000 palletplaatsen, speciaal voor de opslag en distributie van Haribo-producten in België en Nederland. Dankzij deze extra ruimte kan Haribo de komende jaren verder groeien, met voldoende opslagcapaciteit in Eindhoven.

Duurzaam en toekomstbestendig warehouse

Het nieuwe warehouse is volledig gasloos gebouwd en voorzien van zonnepanelen en warmtepompen. Daarmee zet Van Rooijen opnieuw een stap richting duurzamer opereren.

Van Rooijen Logistiek verzorgde al de transporten van Haribo naar de Benelux vanuit het Haribo-magazijn in Grafschaft, maar die operatie wordt nu volledig overgeheveld naar Eindhoven. Alle transporten voor Haribo worden uitgevoerd met EURO 6-voertuigen die volledig op HVO100 rijden, goed voor een CO2-reductie van bijna 90 procent.

Elektrisch op termijn, nu al slimmer laden

Hoewel Van Rooijen in de toekomst graag overstapt op elektrische trucks, is daarvoor eerst een uitbreiding van de capaciteit op het elektriciteitsnet nodig. Tot die tijd kiest het familiebedrijf bewust voor HVO-brandstof om de CO2-uitstoot verder te beperken.

Daarnaast werken Haribo en Van Rooijen samen aan efficiënter transport door de beladingsgraad te optimaliseren. Zo worden sommige producten dubbelgestapeld geleverd en worden displays en andere VAS-opdrachten (Value Added Services) uitgevoerd door een sociale werkvoorziening die binnen het warehouse van Van Rooijen is gevestigd. Hierdoor zijn er geen extra transportbewegingen nodig.

Familiebedrijf met focus op de toekomst

Van Rooijen Logistiek, opgericht in 1947, is een echt familiebedrijf waarin inmiddels de derde en vierde generatie actief zijn. Het bedrijf heeft vestigingen in Eindhoven en Turnhout, beschikt over circa 200 trekkende voertuigen en biedt in totaal ruimte aan 172.000 europallets. Alle warehouses zijn uitgerust met zonnepanelen, goed voor een gezamenlijke capaciteit van maar liefst 7 miljoen kWh duurzame energie.

Met deze uitbreiding en de focus op duurzame logistiek en efficiënte samenwerking met klanten, zet Van Rooijen Logistiek opnieuw een belangrijke stap naar een toekomstbestendige supply chain.

Europol arresteert 25 mensen om verspreiding AI-kinderporno

DEN HAAG – Bij een internationale operatie tegen kinderporno die gemaakt is met kunstmatige intelligentie (AI) zijn 25 mensen opgepakt, meldt Europol. Volgens de Europese politieorganisatie waren zij lid van een criminele groep die de beelden verspreidde.

De operatie werd geleid door de Deense politie, maar ook de politiekorpsen uit Nederland en zeventien andere landen waren erbij betrokken. De hoofdverdachte is een Deen die een platform had opgezet voor AI-kinderporno. Hij werd in november al opgepakt en via hem konden afgelopen week meer mensen worden gearresteerd.

In Nederland worden vier mensen verdacht van het kopen van AI-kinderporno. De politie laat weten waarschuwingsgesprekken met hen te voeren. Zij waren volgens de politie niet eerder betrokken bij kindermisbruik en hebben geen kinderen in hun directe omgeving. In een verklaring zegt kinderpornobestrijder Ben van Mierlo dat beelden van echt misbruik worden gebruikt om de kunstmatige intelligentie te trainen. “Deze beelden ‘helpen’ de AI-tool zichzelf te verbeteren. Daarnaast kan het daadwerkelijk seksueel misbruik in de hand werken.”

Volgens Europol is dit een van de eerste zaken rond AI-kinderporno. “Dat maakt het buitengewoon lastig voor onderzoekers, met name door het gebrek aan nationale wetgeving op dit terrein.” De dienst heeft tot nu toe 273 gebruikers van het platform geïdentificeerd en verwacht de komende weken meer arrestaties.

IRU: Europese Commissie moet CO₂-regels eerder herzien en inzetten op technologie-neutrale aanpak

BRUSSEL – Meer dan twintig organisaties, waaronder de internationale wegtransportorganisatie IRU, roepen de Europese Commissie op om de herziening van de CO₂-normen voor voertuigen met één jaar te vervroegen. Daarbij pleiten ze voor een technologie-neutrale benadering en de invoering van stimulerende maatregelen die het gebruik van schone voertuigen aantrekkelijker maken. Dat meldt de IRU.

De oproep komt in de aanloop naar het Industrieel Actieplan voor de Automobielsector, dat de Europese Commissie op 5 maart presenteert. Het gezamenlijke statement is ondertekend door 21 organisaties uit de brede keten van de wegtransportsector, die momenteel deelnemen aan de Strategische Dialoog over de Toekomst van de Automobielsector, een overleg dat eind januari is gestart.

Technologie-neutrale CO₂-reductie noodzakelijk

De IRU benadrukt dat de huidige Europese strategie voor de verduurzaming van transport haar doel voorbijschiet door te weinig ruimte te laten voor verschillende technologische oplossingen.

IRU EU-directeur Raluca Marian stelt: “De EU doet zichzelf tekort met het huidige decarbonisatiebeleid. Het gebrek aan technologische neutraliteit beperkt de keuzevrijheid van vervoerders om de CO₂-reductiedoelen te halen.”

Volgens de IRU is het cruciaal dat de Europese Commissie niet alleen de herziening van de CO₂-standaarden vervroegt, maar ook voorwaarden schept die de aanschaf van schone voertuigen stimuleren. In plaats van verplichtingen op te leggen die de vrije markt verstoren, moeten er financiële en operationele prikkels komen die ondernemers aanmoedigen om te investeren in duurzame technologieën.

Brede mix aan oplossingen nodig

De IRU wijst erop dat er meerdere wegen zijn naar een schoner wegtransport. Naast batterij-elektrische en waterstofvoertuigen spelen ook duurzame, laagwaardige en hernieuwbare brandstoffen een belangrijke rol. Een tunnelvisie op één specifieke technologie werkt averechts, waarschuwt de organisatie.

“Dankzij het initiatief van de Europese Commissie om de strategische dialoog te starten, ligt er nu een kans om écht werk te maken van de verduurzaming van wegtransport. Die kans mogen we niet laten liggen door ons blind te staren op één enkele oplossing,” aldus Marian.

De herziening van de CO₂-standaarden en het actieplan voor de automotive sector worden op 5 maart gepresenteerd.

Verkoper alarmsystemen gaat klanten compenseren na ingrijpen ACM

DEN HAAG – Persoonsalarmering, een verkoper van alarmsystemen voor senioren, gaat klanten compenseren die aan de deur een alarmsysteem hebben gekocht. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die meldingen had ontvangen over agressieve werving, onduidelijke prijzen en oneerlijke voorwaarden bij het opzeggen van het abonnement. Volgens de toezichthouder heeft het bedrijf toegezegd zijn werkwijze aan te passen.

De ACM ontving meldingen dat mensen zich onder druk gezet voelden. Zo moesten zij snel een beslissing nemen en werd er ingespeeld op angstgevoelens, aldus de toezichthouder. Ook waren verkopers niet duidelijk over afmeldkosten en werden onjuiste kortingen gebruikt. Bepaalde voorwaarden waren bovendien niet goed leesbaar in de algemene voorwaarden.

Persoonsalarmering verkoopt een alarmsysteem, bestaande uit een alarmknop in combinatie met een abonnement. Klanten kunnen op de knop drukken bij een noodsituatie, waarna het systeem contact maakt met een naaste of de meldkamer van het bedrijf. De systemen werden aan de deur verkocht, maar ook telefonisch en online. Dat laatste doet de onderneming onder de naam Nederlandse Seniorenalarmering.

Compensatie

Klanten die afmeldkosten betaalden tussen 1 januari 2022 en 31 augustus 2024 komen in aanmerking voor compensatie. Zij krijgen 49,95 euro. Daarnaast kunnen mensen die in deze periode een contract hebben afgesloten, dit per direct kosteloos opzeggen. Naast dat Persoonsalarmering zijn verkoopwijze aan de deur aanpast, waarvoor personeel wordt getraind, worden ook de algemene voorwaarden aangepast.

“Omdat het bedrijf zich richt op een vaak kwetsbare doelgroep moet het daarmee rekening houden en ligt de lat voor zorgvuldig handelen hoog”, legt ACM-bestuurslid Martijn Ridderbos uit. “Het is belangrijk dat het bedrijf zijn werkwijze heeft aangepast en gedupeerden compenseert. Wij zullen het bedrijf hieraan houden.”

ING: prijzen in supermarkt gaan dit jaar harder omhoog dan vorig jaar

AMSTERDAM – Eten in de supermarkt gaat dit jaar harder in prijs omhoog dan vorig jaar. Dat verwacht ING-econoom Marten van Garderen, die uitgaat van een stijging van een paar procent.

Van Garderen baseert zijn verwachtingen op de oplopende FAO Food Price Index, een belangrijke indicator voor de voedselprijzen. Hij benadrukt dat een hogere index niet een-op-een leidt tot hogere voedselprijzen, “maar het is wel een voorspeller van wat we op ons bordje mogen verwachten”.

Zo stijgen volgens de index de prijzen van zuivel, wat zich met vertraging kan doorvertalen naar hogere prijzen in de schappen. Daarnaast stijgen de prijzen van cacao en koffie, die niet in de index zitten, al een tijd hard. Naast de belangrijke grondstoffen werken ook hogere lonen en energiekosten door in de prijzen in de supermarkt.

‘Hardnekkig’

Van Garderen rekent wel af met een volgens hem veelgehoorde misvatting. “Als zondebok voor de bovengemiddelde inflatie van de afgelopen tijd wordt veelal naar voeding gewezen. Hoewel het eerder terecht was om voedsel als een van de belangrijkste boosdoeners te bestempelen, is dat al ruim een jaar niet meer zo. Andere goederen en diensten, zoals tabak, hebben recentelijk juist veel meer impact op de inflatie.”

Maar dit jaar kan het beeld door de harder oplopende voedselprijzen weer anders worden, aldus de econoom. De inflatie blijft volgens hem “hardnekkig”. “De gemiddelde prijsstijging lag in januari op 3,3 procent en ook over heel 2024 konden we 3,3 procent hogere prijzen noteren”, becijfert hij. “Dit terwijl het langjarig gemiddelde de afgelopen decennia iets boven de 2 procent ligt.”

Doden door steekpartij in Belgisch woonzorgcentrum

DENTERGEM – Een bewoner van een Belgisch woonzorgcentrum voor ouderen in Dentergem heeft drie medebewoners neergestoken. Twee van hen zijn overleden. Een derde bewoner vecht in het ziekenhuis voor haar leven, aldus burgemeester Koenraad Degroote in Belgische media.

Degroote had het in gesprek met VRT Nieuws over een “schokkende gebeurtenis” in de nacht van donderdag op vrijdag. De verdachte is meegenomen door de politie en het onderzoek is in volle gang, aldus de burgemeester. De betrokken families zijn volgens hem op de hoogte gesteld. De vier bewoners zijn allemaal minstens 90 jaar.

Het Laatste Nieuws en andere Belgische media melden dat de verdachte vier jaar geleden zijn 87-jarige vrouw heeft gedood met een hamer. Dat zou zijn gebeurd in hun woning in Oostrozebeke. Zij schrijven dat de man niet is veroordeeld omdat hij ontoerekeningsvatbaar werd verklaard. De autoriteiten hebben deze informatie niet bevestigd.

Het woonzorgcentrum ligt in het centrum van de West-Vlaamse plaats Dentergem, ruim 20 kilometer ten zuidwesten van Gent. Het centrum bestaat uit 88 woongelegenheden en tien kamers voor tijdelijk verblijf.

Cao-onderhandelingen beroepsgoederenvervoer van start gegaan

ZOETERMEER – De onderhandelingen voor een nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen zijn officieel begonnen. Op 27 februari 2025 vond het eerste overleg plaats tussen werkgeversorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Vereniging Verticaal Transport (VVT) en de vakbonden FNV, CNV en De Unie. Dat meldt werkgeversorganisatie TLN.

Pensioen en zwaarwerkregeling op de agenda

Tijdens deze eerste onderhandelingsronde stond vooral het delen van informatie centraal. Zo gaf het bestuur van het Pensioenfonds Vervoer een presentatie over de voortgang van het transitieplan naar het nieuwe pensioenstelsel en de laatste stand van zaken rondom pensioengevend loon.

Ook werkgeversvereniging AWVN en adviesbureau Basis&Beleid kwamen aan het woord. Zij gaven uitleg over de mogelijke voortzetting van de zwaarwerkregeling, die bedoeld is om werknemers met zwaar werk eerder te laten stoppen. Daarbij werd ingezoomd op de actuele ontwikkelingen en de gevolgen hiervan voor de transport- en logistieksector.

Voorstellenbrieven FNV en CNV uitgedeeld

Vakbonden FNV en CNV overhandigden hun voorlopige voorstellenbrieven. In deze brieven staan hun eerste wensen en eisen voor de nieuwe cao. Tijdens het volgende overleg, op maandag 7 april 2025, zullen de bonden deze voorstellen inhoudelijk toelichten.

TLN en VVT bereiden op hun beurt hun werkgeversvoorstellen voor. TLN verwacht deze uiterlijk tijdens de volgende onderhandelingsronde te kunnen presenteren.

Met dit eerste overleg is volgens TLN een constructieve start gemaakt voor de onderhandelingen over de cao die per 2026 van kracht moet worden.


Downloads

China dreigt nieuwe heffingen Trump te vergelden

BEIJING – China dreigt met vergeldingsmaatregelen omdat president Donald Trump extra importheffingen voor Chinese producten heeft aangekondigd. “Als de Verenigde Staten voet bij stuk houden, zal China met alle nodige maatregelen terugslaan om zijn legitieme rechten en belangen te verdedigen”, zei een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel vrijdag. Als reactie op de vorige ronde tarieven beloofde het ministerie al “overeenkomstige” stappen te nemen.

Beijings reactie volgde enkele uren nadat Trump een extra tarief van 10 procent aankondigde, dat op 4 maart ingaat. Hij verwees daarbij naar de “zeer hoge en onaanvaardbare” drugsstromen vanuit Mexico en Canada, en China’s vermeende rol in de toevoer daarvan. De nieuwe heffingen volgen op een eerder ingevoerd tarief van 10 procent voor Chinese producten eerder deze maand.

Trump heeft ook gezegd dat zijn voorgestelde heffingen van 25 procent op Mexicaanse en Canadese goederen op 4 maart ingaan. Eigenlijk zouden de heffingen voor de buurlanden van de VS begin deze maand al ingaan, maar dat werd na onderhandelingen met een maand uitgesteld. Trump leek eerder deze week nog te zinspelen op wederom een maand uitstel, maar dat lijkt er niet van te komen.

Geschrokken

Beleggers in Azië lijken geschrokken van de nieuwe Amerikaanse heffingen. De belangrijkste beursgraadmeter in Hongkong ging vrijdag meer dan 3 procent omlaag. Trumps nieuwe maatregelen kwamen zonder publieke waarschuwing. De ingangsdatum van de heffingen ligt daarbij gevoelig. Dat is precies een dag voordat de grootste politieke bijeenkomst van het jaar begint in China, het Nationaal Volkscongres. Daar zal de Chinese overheid tevens zijn groeidoelstelling voor 2025 bekendmaken en de prioriteiten van het beleid uiteenzetten.

“Trump overschat mogelijk zijn hand”, stelt Chang Shu, hoofdeconoom Azië bij Bloomberg Economics. Volgens haar bestaat het risico dat China’s terughoudendheid tot nu toe “zou kunnen omslaan in een fellere vergeldingshouding en een veel schadelijkere handelsoorlog”.

China slaat doorgaans pas echt terug nadat nieuwe Amerikaanse heffingen daadwerkelijk van kracht worden. Beijing reageerde op de laatste ronde heffingen bijvoorbeeld enkele seconden nadat ze ingingen, met onder meer extra tarieven, een concurrentieonderzoek naar Google, aangescherpte exportcontroles en het toevoegen van twee Amerikaanse bedrijven aan een zwarte lijst van onbetrouwbare entiteiten.

×