UTRECHT/KEULEN – Het Duitse bedrijf hylane GmbH breidt zijn activiteiten uit naar Nederland. Via de nieuw opgerichte dochteronderneming hylane Netherlands BV biedt het bedrijf vanaf nu ook op de Nederlandse markt zijn gebruiksafhankelijk verhuurmodel aan voor emissievrije vrachtwagens. Nederlandse transportbedrijven kunnen zo op laagdrempelige wijze hun wagenpark verduurzamen. De uitbreiding wordt mede mogelijk gemaakt door de nationale subsidieregeling SWiM (Subsidie Waterstof in Mobiliteit).
hylane, dat al actief is in Duitsland, verhuurt vrachtwagens met batterij- of waterstofaandrijving op basis van een pay-per-use-model. Klanten betalen uitsluitend voor de daadwerkelijk gereden kilometers. Het bedrijf neemt het technische en financiële risico op zich en biedt daarnaast een breed dienstenpakket aan, waaronder onderhoud, verzekering en keuringen.
Belangrijke logistieke markt
“Met de stap naar Nederland brengen we ons succesvolle verhuurmodel naar een andere belangrijke logistieke markt,” aldus Dr. Sara Schiffer, directeur van zowel hylane GmbH als hylane Netherlands BV. “Veel van onze klanten opereren grensoverschrijdend, dus een internationale uitbreiding is een logische stap.”

De keuze voor Nederland is strategisch. Het land geldt als logistiek knooppunt in Europa, mede dankzij de haven van Rotterdam. De vraag naar duurzame transportoplossingen is er groot, en dankzij de bestaande infrastructuur en politieke steun liggen er volgens hylane ideale omstandigheden voor emissievrij transport.
Steun vanuit SWiM-subsidieregeling
Voor de marktintroductie in Nederland werkt hylane samen met drie waterstoftankstationexploitanten: TEAL Mobility, Fountain Fuel en Vissers. Gezamenlijk hebben zij subsidie ontvangen via het SWiM-programma. Deze subsidie vergoedt tot 80 procent van het prijsverschil tussen diesel- en waterstoftrucks en maakt ook uitbreiding van tankinfrastructuur mogelijk. hylane gebruikt de subsidie volledig om de huurprijs voor klanten te verlagen.

Kees Verbogt, beleidsadviseur van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, licht toe: “Met SWiM proberen we het kip-en-eiprobleem aan te pakken: we subsidiëren voertuigen én tankstations tegelijkertijd.”
Beschikbare voertuigen
hylane Netherlands BV biedt vanaf de start verschillende voertuigen aan, waaronder waterstofverbrandingsmotoren van MAN, brandstofceltrucks van Hyundai en batterij-elektrische trekkers van Daimler. De MAN hTGX met waterstofverbrandingsmotor haalt een bereik tot 600 kilometer en kan binnen 15 minuten worden volgetankt. De Hyundai XCIENT heeft een actieradius van circa 400 kilometer, terwijl de batterij-elektrische truck van Daimler circa 500 kilometer haalt en binnen een uur tot 80 procent kan worden opgeladen.
Betrouwbare toegang tot waterstof
Om klanten een landelijke dekking te bieden, heeft hylane partnerschappen gesloten met de drie grote aanbieders van waterstoftankstations. Via een tankpas krijgen huurders eenvoudig toegang tot het bestaande netwerk. Alleen al in Nederland zijn er momenteel vijf operationele tankstations van TEAL Mobility (onder het merk TotalEnergies), met nog twee in aanbouw. In combinatie met zeven stations in België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk ontstaat zo een grensoverschrijdende infrastructuur voor emissievrij wegtransport.
Florentin de Loppinot, CEO van TEAL Mobility: “Met deze samenwerking versnellen we de transitie naar duurzame logistiek in Europa. We zijn trots dat we hylane’s entree op de Nederlandse markt mogen ondersteunen.”