Clicky

maandag 23 juni 2025 - 08:57 uur
Home Blog Pagina 13

Timmermans wil ‘onderste steen boven’ in zaak-Arib

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA-partijleider Frans Timmermans wil dat de “onderste steen boven” komt in de zaak rondom oud-Kamervoorzitter Khadija Arib. Hij vindt dat zij duidelijkheid verdient over de gebeurtenissen rondom het onderzoek dat eind 2022 naar het handelen van Arib is ingesteld.

De media-aandacht voor dat onderzoek is aangezwengeld door een lek uit het presidium, het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer. De voorlichter die van lekken werd verdacht, is vorige week vrijgesproken. De details van die strafzaak zorgen voor hernieuwde aandacht. Onder anderen PVV-Kamerlid Gidi Markuszower wil meer weten over de rol van Aribs opvolger Vera Bergkamp in haar tijd als Kamervoorzitter.

Maandag stapte Markuszower ontevreden uit het presidium. Hij wil dat het bestuur onderzoek doet, maar tot nu toe is dat besluit nog niet genomen. Het presidium praat er later over door.

Chemiebedrijf Westlake sluit fabrieken in Pernis, 230 banen weg

HOUSTON – Het Amerikaanse chemicaliënbedrijf Westlake sluit al zijn fabrieken in Pernis bij Rotterdam. Daardoor gaan ongeveer 230 banen verloren, meldt het bedrijf.

Het bedrijf maakt in Pernis verschillende basischemicaliën die weer in andere stoffen en materialen worden gebruikt. Vorig jaar legde het bedrijf de productie van twee van die chemicaliën al stil, waardoor ongeveer dertig mensen hun baan zouden verliezen. Nu vertrekt Westlake volledig uit de plaats bij Rotterdam, waarbij het bedrijf een “aanhoudende verslechtering van de zaken in Europa” als reden geeft.

Westlake denkt 190 miljoen euro kwijt te zijn aan de sluiting in Pernis, waarvan ongeveer 30 miljoen euro voor ontslagvergoedingen.

Vakbondsbestuurder Micky van Loon van CNV noemt de sluiting “verschrikkelijk nieuws voor alle werknemers”. “Het gaat om enorm betrokken mensen. Zij gaan nu een flink onzekere periode in”, zegt ze.

De CNV-bestuurder maakt zich ook zorgen over de werkgelegenheid in de Nederlandse industriesector. Doordat de energiekosten in Nederland hoger liggen dan in andere landen kiezen internationaal opererende bedrijven er vaker voor hun vestigingen hier te sluiten of stil te leggen.

“We maken ons daar zorgen over, ook omdat het geen onzinbanen zijn, maar kwalitatief goede banen. We roepen de overheid op om verantwoordelijkheid te nemen”, aldus Van Loon.

De ondernemersorganisatie voor bedrijven in de Rotterdamse haven Deltalinqs noemt de aangekondigde fabriekssluiting “een nieuwe klap” voor de Rotterdamse industrie en haven en voor de werknemers. “Dit komt ook bovenop de eerder aangekondigde fabriekssluitingen en investeringsplannen die werden afgeblazen”, zegt Deltalinqs-voorzitter Victor van der Chijs. “Nederland en de EU hebben eigen hoogwaardige en duurzame basisindustrie nodig voor weerbaarheid, innovatie en hoogwaardige banen.”

Vanuit de industrie rond het Rotterdamse havengebied klinken al langer zorgen over bedrijven die wegtrekken om de relatief hoge kosten in Nederland voor onder meer energie. In maart maakten bijvoorbeeld chemiebedrijven LyondellBasell en Tronox bekend hun fabrieken in en om Rotterdam te sluiten.

Vier jaar cel en tbs voor ontvoeren en misbruiken kind Barneveld

ARNHEM – De rechtbank in Arnhem heeft dinsdag de 54-jarige Ahmet Y. uit Amersfoort veroordeeld tot een celstraf van vier jaar en tbs met dwangverpleging voor het ontvoeren en seksueel misbruiken van een kind van anderhalf jaar in Barneveld. Daarnaast heeft de rechtbank hem een contactverbod van vijf jaar met het gezin opgelegd.

“Het is een nachtmerrie van elke ouder: wakker worden en ontdekken dat je kind is verdwenen en meegenomen door een ander”, aldus de rechtbank. “Het is niet voor te stellen hoe traumatisch dit voor de ouders is geweest.”

Y. heeft bekend dat hij vorig jaar in de ochtend van 10 augustus na 05.00 uur de woning binnendrong en het jongetje uit zijn bed haalde en meenam. Hij heeft daarnaast ondergoed van de moeder van het kind gestolen.

hylane breidt verhuur van emissievrije vrachtwagens uit naar Nederland

UTRECHT/KEULEN – Het Duitse bedrijf hylane GmbH breidt zijn activiteiten uit naar Nederland. Via de nieuw opgerichte dochteronderneming hylane Netherlands BV biedt het bedrijf vanaf nu ook op de Nederlandse markt zijn gebruiksafhankelijk verhuurmodel aan voor emissievrije vrachtwagens. Nederlandse transportbedrijven kunnen zo op laagdrempelige wijze hun wagenpark verduurzamen. De uitbreiding wordt mede mogelijk gemaakt door de nationale subsidieregeling SWiM (Subsidie Waterstof in Mobiliteit).

hylane, dat al actief is in Duitsland, verhuurt vrachtwagens met batterij- of waterstofaandrijving op basis van een pay-per-use-model. Klanten betalen uitsluitend voor de daadwerkelijk gereden kilometers. Het bedrijf neemt het technische en financiële risico op zich en biedt daarnaast een breed dienstenpakket aan, waaronder onderhoud, verzekering en keuringen.

Belangrijke logistieke markt

“Met de stap naar Nederland brengen we ons succesvolle verhuurmodel naar een andere belangrijke logistieke markt,” aldus Dr. Sara Schiffer, directeur van zowel hylane GmbH als hylane Netherlands BV. “Veel van onze klanten opereren grensoverschrijdend, dus een internationale uitbreiding is een logische stap.”

De keuze voor Nederland is strategisch. Het land geldt als logistiek knooppunt in Europa, mede dankzij de haven van Rotterdam. De vraag naar duurzame transportoplossingen is er groot, en dankzij de bestaande infrastructuur en politieke steun liggen er volgens hylane ideale omstandigheden voor emissievrij transport.

Steun vanuit SWiM-subsidieregeling

Voor de marktintroductie in Nederland werkt hylane samen met drie waterstoftankstationexploitanten: TEAL Mobility, Fountain Fuel en Vissers. Gezamenlijk hebben zij subsidie ontvangen via het SWiM-programma. Deze subsidie vergoedt tot 80 procent van het prijsverschil tussen diesel- en waterstoftrucks en maakt ook uitbreiding van tankinfrastructuur mogelijk. hylane gebruikt de subsidie volledig om de huurprijs voor klanten te verlagen.

Kees Verbogt, beleidsadviseur van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, licht toe: “Met SWiM proberen we het kip-en-eiprobleem aan te pakken: we subsidiëren voertuigen én tankstations tegelijkertijd.”

Beschikbare voertuigen

hylane Netherlands BV biedt vanaf de start verschillende voertuigen aan, waaronder waterstofverbrandingsmotoren van MAN, brandstofceltrucks van Hyundai en batterij-elektrische trekkers van Daimler. De MAN hTGX met waterstofverbrandingsmotor haalt een bereik tot 600 kilometer en kan binnen 15 minuten worden volgetankt. De Hyundai XCIENT heeft een actieradius van circa 400 kilometer, terwijl de batterij-elektrische truck van Daimler circa 500 kilometer haalt en binnen een uur tot 80 procent kan worden opgeladen.

Betrouwbare toegang tot waterstof

Om klanten een landelijke dekking te bieden, heeft hylane partnerschappen gesloten met de drie grote aanbieders van waterstoftankstations. Via een tankpas krijgen huurders eenvoudig toegang tot het bestaande netwerk. Alleen al in Nederland zijn er momenteel vijf operationele tankstations van TEAL Mobility (onder het merk TotalEnergies), met nog twee in aanbouw. In combinatie met zeven stations in België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk ontstaat zo een grensoverschrijdende infrastructuur voor emissievrij wegtransport.

Florentin de Loppinot, CEO van TEAL Mobility: “Met deze samenwerking versnellen we de transitie naar duurzame logistiek in Europa. We zijn trots dat we hylane’s entree op de Nederlandse markt mogen ondersteunen.”

Onderzeeboten krijgen Europese kruisraket in plaats van Tomahawk

DEN HAAG – De nieuwe Nederlandse onderzeeboten worden uitgerust met een Europees kruisvluchtwapen in plaats van de Amerikaanse Tomahawk. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Gijs Tuinman (Defensie, BBB) dinsdag aan de Tweede Kamer.

Het was de bedoeling dat de huidige en de nieuwe onderzeeboten Tomahawk-raketten zouden krijgen. Maar de versie die Defensie wilde, blijkt niet meer te worden gemaakt. Daarom wordt nu gekozen voor de Joint Strike Missile – Submarine Launched (JSM-SL).

De JSM is een kruisvluchtwapen van het Noorse bedrijf Kongsberg. Onder leiding van Spanje ontwikkelen Europese landen een versie die vanaf een onderzeeboot kan worden afgevuurd. Nederland gaat hieraan meedoen. Daar kan de Nederlandse industrie mogelijk ook van profiteren.

Toen het ministerie koos voor de Tomahawk, behoorde de JSM-SL nog niet tot de mogelijkheden, aldus Tuinman. Hij heeft er vertrouwen in dat het project op tijd wordt afgeleverd. Ook omdat het geen nieuw ontwerp is, maar een bestaand wapen dat moet worden aangepast.

Defensie maakte vorige maand bekend dat er geen Tomahawks op de onderzeeboten komen. Dat was opmerkelijk. ​Het kondigde begin 2023 aan de Amerikaanse wapens te gaan kopen. Vorig jaar was het ministerie nog stellig dat ze op de onderzeeboten zouden komen.

Defensie wist volgens een woordvoerder al langer dat de productie van de kruisraket voor onderzeeboten was gestopt, maar hoopte met steun van andere landen deze lijn weer te kunnen openen. Dat bleek uiteindelijk veel te duur. “Er is gewoon geen behoefte meer”, aldus Tuinman.

De marine krijgt wel 175 Tomahawks voor de luchtverdedigings- en commandofregatten. Die worden vanaf 2028 geleverd. De Europese kruisraketten voor de onderzeeboten moeten in 2032 beschikbaar zijn.

Van Vroonhoven: uitspraken over Boomsma floepten er in emotie uit

DEN HAAG – De uitspraken die NSC-fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven zondag deed over haar partijgenoot Diederik Boomsma, “floepten er in emotie uit”. In Trouw zei Van Vroonhoven dat Boomsma “niet het gemiddelde NSC-gedachtegoed” vertegenwoordigt. Dinsdag sloeg ze een andere toon aan. “Ik heb net tegen Diederik gezegd dat ik hem heel veel sterkte wens als hij zich tegenkandidaat zou stellen.”

Het partijbestuur heeft demissionair minister van Sociale Zaken Eddy van Hijum naar voren geschoven als voorkeurskandidaat. Of NSC-Kamerlid Boomsma zich daarbij neerlegt, is nog niet bekend. Van Vroonhoven wilde nog niet zeggen of ze op de kieslijst van NSC wil terugkeren. “Hoe nu verder, daar denk ik rustig over na.”

Het NSC-kopstuk weet al wel zeker dat ze geen lijsttrekker wil worden. “Het voelt een beetje alsof je het hebt uitgemaakt met je vriendje”, aldus Van Vroonhoven. “Dat je weet dat het een goede beslissing is, maar het moet nog even indalen.”

‘Geen campaigner’

“Ik ben nooit ingehuurd als nummer één”, vervolgde Van Vroonhoven. “Ik ben geen campaigner. Ik ben geen enorme debater. Ik ben niet een hele vlotte prater, dat weet iedereen. Ik heb andere kwaliteiten, en op die andere kwaliteiten denk ik dat ik de afgelopen paar jaar mijn dienst heb bewezen.”

Van Vroonhoven staat “volledig” achter de voordracht van Van Hijum. Als Boomsma toch lijsttrekker wordt, “dan vind ik dat prachtig en dan steun ik hem van harte natuurlijk”.

Op de vraag of Van Vroonhoven het partijleiderschap van Pieter Omtzigt had moeten overnemen, antwoordde ze: “Ik denk dat ik, ook omdat ik de ploeg zo goed ken vanaf het eerste begin, de meest aangewezene was.”

Vermiste 13-jarige Tijn uit Eindhoven na 5 maanden terecht

EINDHOVEN – De sinds 14 januari vermiste 13-jarige Tijn uit Eindhoven is terecht. De jongen meldde zich maandagavond bij een getuige, die direct de politie inschakelde. Tijn lijkt in goede gezondheid te verkeren en is inmiddels ondergebracht op een veilige locatie.

Hoewel Tijn is teruggevonden, gaat het onderzoek naar zijn verblijfplaats de afgelopen maanden onverminderd door. De politie roept mensen met informatie over waar de jongen verbleef, of wie hem mogelijk heeft geholpen onder de radar te blijven, nadrukkelijk op zich te melden. Dit kan desgewenst anoniem.

In het kader van het onderzoek hield de politie op donderdag 12 juni twee verdachten aan: een 50-jarige man en een 40-jarige vrouw uit de directe kring van Tijn. Zij worden ervan verdacht dat zij Tijn hebben onttrokken aan het wettelijk over hem gestelde gezag. De verdachten zitten nog altijd vast en worden dinsdag voorgeleid aan de rechter-commissaris, die zal beslissen over een verlenging van hun voorlopige hechtenis.

Sinds de vermissing heeft de politie grootschalig onderzoek verricht, zowel in Nederland als België. Er zijn meerdere woningen doorzocht en gegevensdragers in beslag genomen. Op de dag van de aanhoudingen startte de politie ook een mediaoffensief om Tijn te vinden, wat uiteindelijk mede heeft geleid tot zijn terugkeer.

Het onderzoeksteam benadrukt dat nog veel vragen openstaan over wat er precies met Tijn is gebeurd. Uit respect voor zijn privacy worden voorlopig geen nadere inhoudelijke details gedeeld.

Nieuwe campagne in Antwerpse havens: “Rood = Stop” moet ongevallen met vrachtwagens op overwegen verder terugdringen

ANTWERPEN – Infrastructuurbeheerder Infrabel is samen met Port of Antwerp-Bruges en diverse partners een nieuwe bewustwordingscampagne gestart om het aantal ongevallen met vrachtwagens op spoorwegovergangen in de havengebieden van Antwerpen en Zeebrugge terug te dringen. Onder het motto “Rood = Stop” worden vrachtwagenchauffeurs opgeroepen altijd het rode licht te respecteren bij overwegen.

De actie volgt op een aantal ernstige incidenten in de afgelopen jaren, waaronder een dodelijk ongeval op 10 december 2024. Daarbij botste een locomotief op een vrachtwagen op de Noorderlaan in Antwerpen, waarna het voertuig vlam vatte. Onderzoek wees uit dat de chauffeur het rode sein had genegeerd.

Gerichte campagne onder transportsector

De campagne richt zich specifiek op vrachtwagenchauffeurs die actief zijn in en rond de haven. In samenwerking met transportfederatie FEBETRA, haventerminals (zoals DP World en ICO), douane en andere logistieke partijen wordt de boodschap via digitale kanalen, flyers, banners, tankstations en sociale media verspreid. De actie loopt drie weken.

In ruim twee derde van de ongevallen op overwegen in het havengebied is een vrachtwagen betrokken. De meeste incidenten ontstaan doordat rode seinen worden genegeerd, maar ook weersomstandigheden of filevorming op de overweg (zogenaamde ‘blocking back’) spelen een rol.

Masterplan veilige spoorwegovergangen

Naast sensibilisering wordt er gewerkt aan een structurele aanpak onder de noemer “Masterplan Veilige Spooroverwegen”. Dit plan is gebaseerd op een analyse van incidentlocaties en een inventarisatie van de huidige infrastructuur. De maatregelen zijn onderverdeeld in:

  • Quick wins: zoals verbeterde wegmarkering en aangepaste signalering, die al dit najaar worden uitgevoerd.
  • Structurele ingrepen: zoals herinrichting van overwegen met bijvoorbeeld chicanes om snelheid te verminderen.

De haven van Antwerpen telt ruim 1.000 kilometer spoor met meer dan 200 overwegen, waarvan 115 op de openbare weg. In Zeebrugge ligt nog eens 130 kilometer spoor met 20 overwegen. Deze twee locaties zijn verantwoordelijk voor het merendeel van de incidenten.

Unaniem draagvlak bij overheid en sector

De campagne wordt ondersteund door onder meer Infrabel, de Federale en Scheepvaartpolitie, de FOD Mobiliteit en Vervoer en lokale diensten.

Johan Klaps, voorzitter van Port of Antwerp-Bruges: “Veiligheid is en blijft onze topprioriteit. Deze campagne draagt direct bij aan het verlagen van het aantal incidenten op overwegen in het havengebied.”

Vlaams minister van Mobiliteit en Havens Annick De Ridder onderstreept het belang van eenvoudige en uniforme signalisatie voor internationaal vrachtverkeer: “Elke chauffeur moet weten: rood licht betekent stoppen.”

Benoît Gilson, CEO van Infrabel, benadrukt dat elk ongeval er één te veel is: “Het uiteindelijke doel blijft nul ongevallen. Daarom blijven we inzetten op gerichte acties als deze. Iedereen moet veilig thuiskomen.”

A10 rond Amsterdam dit weekend deels afgesloten vanwege festival Op de Ring

Foto: Rijkswaterstaat

AMSTERDAM – Weggebruikers moeten van vrijdagavond 20 juni tot zondagmiddag 22 juni 2025 rekening houden met ernstige verkeershinder op de Ring A10 rond Amsterdam. Vanwege het festival Op de Ring, ter ere van het 750-jarig bestaan van de hoofdstad, worden grote delen van de snelweg afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Rijkswaterstaat verwacht extra reistijd van meer dan een uur.

Afsluitingen A10 West, Zuid en Oost

De afsluiting gaat in op vrijdag 20 juni om 21.00 uur en betreft de A10 West, Zuid en Oost – het traject tussen de knooppunten met de A5 en A1. Ook de aansluitingen met de A2 en A4 zijn afgesloten. Alleen de buitenring blijft beschikbaar voor nood- en hulpdiensten en openbaar vervoer. Regionaal verkeer wordt omgeleid via de A1, A9 en A5. De A10 wordt op zondag 22 juni om 15.00 uur weer vrijgegeven.

Festival op 15 kilometer snelweg

Op zaterdag 21 juni verandert 15 kilometer van de Ring A10 in een festivalterrein met muziek, kunst, sport en culinaire activiteiten. Bezoekers worden opgeroepen om lopend, met de fiets, scooter of met het openbaar vervoer te komen. Vanwege de verwachte drukte raadt de organisatie aan om de reis goed voor te bereiden via reisplanners en navigatieapps.

Advies voor weggebruikers

Rijkswaterstaat adviseert automobilisten om het gebied ruim te mijden en zich vooraf te informeren via Rijkswaterstaat Verkeersinformatie en actuele navigatiesystemen. Deze tonen realtime informatie over afsluitingen en omleidingsroutes.

Jaarlijkse loonsverhoging en inflatiecorrectie voor werknemers APM Terminals Maasvlakte II

ROTTERDAM – Werknemers van APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) kunnen de komende jaren rekenen op een jaarlijkse loonsverhoging van 4 procent. FNV Havens, CNV Vakmensen en APMT MVII hebben hierover een akkoord bereikt in het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe driejarige cao.

Naast de vaste loonstijging blijft ook de automatische prijscompensatie (APC) van kracht, waarmee de salarissen meestijgen met de inflatie. “Zo blijft het werk eerlijk beloond, ook in dure tijden”, aldus Niek Stam van FNV Havens. “De mensen op de terminal krijgen hiermee de waardering die zij verdienen.”

Loonsverhogingen in stappen

De loonsverhoging wordt gefaseerd doorgevoerd:

  • 4% per 1 januari 2025
  • 2% per 1 januari 2026 en 2% per 1 juli 2026
  • 2% per 1 januari 2027 en 2% per 1 juli 2027

Daarnaast stijgt de reiskostenvergoeding per 1 januari 2025 naar €0,23 per kilometer. Deze vergoeding blijft meebewegen met het fiscale maximum.

Meer afwisseling en flexibiliteit

Ook zijn er afspraken gemaakt over bredere inzetbaarheid van medewerkers. Werknemers kunnen op vrijwillige basis worden ingezet in verschillende operationele functies, zoals Terminal Assistant of Crane Operator. Verder komt er meer aandacht voor taakroulatie, zodat werknemers niet dagelijks dezelfde taken uitvoeren. FNV Havens pleit hier al sinds de start van de geautomatiseerde terminal voor.

Internationale vakbondssteun en toezicht

APMT MVII stelt per werknemer €75 beschikbaar voor internationale vakbondsactiviteiten, onder meer ter ondersteuning van arbeidsrechten via de International Transport Workers’ Federation (ITF). Ook gaat het bedrijf klanten adviseren om cao’s toe te passen die door de ITF zijn goedgekeurd, zodat inspecteurs aan boord van schepen kunnen controleren of bemanningen onder veilige en eerlijke omstandigheden werken.

Afspraken over technologie en zekerheid

Tot slot is afgesproken dat APMT MVII tijdig in overleg gaat met de vakbonden bij technologische ontwikkelingen zoals verdere automatisering en de inzet van kunstmatige intelligentie. Het huidige sociaal plan blijft in ieder geval van kracht tot april 2027, ook als die ontwikkelingen personele gevolgen hebben.

FNV-leden van APMT MVII kunnen nu stemmen over het akkoord. “Met deze cao zetten we in op zekerheid, respect en toekomstgericht beleid”, aldus Stam.

Opnieuw serie van tien Scania trucks voor Raamsman Transport

BREDA – Raamsman Transport kiest opnieuw voor het merk waar het al ruim veertig jaar op vertrouwt. Tien nieuwe Scania trucks in het bekende blauw worden toegevoegd aan het wagenpark. De serie bestaat uit negen R-cabines met 460 pk en één R-cabine met 530 pk en V8 motor.

“Met deze aankoop onderstreept Raamsman de ambitie om een vooruitstrevende transportpartner te blijven in een veranderende markt, met oog voor innovatie en traditie”, aldus directeur Tonny Raamsman.

De R-series vervangen bestaande voertuigen en worden ingezet voor het nationale en internationale vervoer van onder andere van wapeningstaal, het specialisme van Raamsman Transport. De order omvat:

Acht Scania R460 4×2 NA Highline
Eén Scania R460 6×2/4 NA Highline
Eén Scania R530 A6x2/4 NB V8 Highline

Alle voertuigen zijn rijk uitgerust met onder meer LED-verstralers in het cabinedak en de grille, koelkast, kastenwand in de cabine, luchthoorns en infotainmentsystemen (10 en 12 inch) met stuurwielbediening. De afwerking werd verzorgd door Bedrijfsautospuiterij Dasselaar uit Vriezenveen.

Bijzonder binnen deze serie is de achtcilinder voor Van den Berg Beton. De krachtige trekker werd volledig naar wens samengesteld voor de klant en voorzien van onder andere luchtvering rondom, lederen bekleding met stoelverwarming en ventilatie, een retarder, glazen contrastpaneel, Alcoa-velgen en een opvallend spuitwerk.

Langdurige relatie

Het familiebedrijf onderhoudt een hechte relatie met Scania Deventer, de dealer die de trucks leverde. Raamsman: “Mijn vader was al een Scania man en niet voor niets: het is een betrouwbaar product, de dealer is dichtbij en als er problemen zijn, worden ze onmiddellijk opgelost. Dat past bij ons streven naar langdurige relaties met niet alleen onze klanten, ook met onze partners.”

Met oog op de toekomst testte Raamsman Transport recent ook een volledig elektrische Scania, een positieve ervaring. “De BEV verraste ons: het is krachtig en rijdt stil en comfortabel,” zegt Raamsman. “Ondanks dat de laadinfrastructuur nu nog een uitdaging is, is onze interesse gewekt. Dit is absoluut de toekomst.”

Toonaangevende speler in de bouwlogistiek

Raamsman Transport werd in de jaren zestig opgericht en is uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de bouwlogistiek. Het familiebedrijf telt ongeveer 100 medewerkers en beschikt over een vloot van 75 eenheden, allemaal van het merk Scania, waarmee dagelijks in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Denemarken transporten voor de bouwsector worden verzorgd. Alle voertuigen worden onderhouden in de eigen werkplaats, inclusief APK-keuringen.

Trump wil ‘echt einde’ aan strijd Iran, geen staakt-het-vuren

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump zegt een “echt einde” aan de strijd tussen Israël en Iran te willen en geen staakt-het-vuren. Hij herhaalde dat hij vindt dat het Iraanse kernprogramma helemaal van tafel moet.

“Iran mag niet over een kernwapen beschikken. Het is heel eenvoudig”, zei Trump tegen journalisten aan boord van zijn regeringsvliegtuig. Hij vertrok dinsdagochtend vroegtijdig van de G7-top in Canada. Trump zegt dat hij daar bereikt heeft wat hij wilde bereiken. Wel bleef minister van Financiën Scott Bessent achter voor het slotstuk.

De Franse president Emmanuel Macron had gezegd dat Trump vertrokken was van de top om te praten over een bestand. Dat sprak de Amerikaanse leider eerder al tegen.

Trump zei nog te overwegen om vicepresident J.D. Vance en speciaal gezant Steve Witkoff in te zetten voor gesprekken met Iran. Hij heeft daar naar eigen zeggen nog geen besluit over genomen. “Het hangt ervan af wat er gebeurt als ik terug ben.”

Aanvaring olietanker ADALYNN en tanker Front Eagle in Straat van Hormuz [+foto’s&video]

DUBAI – De kustwacht van de Verenigde Arabische Emiraten meldt dat 24 mensen zijn geëvacueerd van de olietanker ADALYNN. Dat gebeurde na een aanvaring met een ander schip in de Golf van Oman, in de buurt van de Straat van Hormuz.

Over wat precies is voorgevallen bestaat nog onduidelijkheid. Ingewijden zeiden eerder tegen persbureau Reuters dat een vaartuig op twee andere schepen was gebotst. Een Noorse krant schreef dat de tanker Front Eagle betrokken was bij een aanvaring.

De Straat van Hormuz geldt als een belangrijke route voor de internationale scheepvaart. De afgelopen dagen nam de elektronische verstoring van navigatiesystemen in het gebied flink toe, zeggen bronnen van Reuters.

In de regio is sinds afgelopen vrijdag het gewapend conflict tussen Israël en Iran opgelaaid. De Straat van Hormuz bevindt zich tussen Iran en Oman.

Daling dollar zit pensioenfondsen dwars

AMSTERDAM – Beleggingen van Nederlandse pensioenfondsen zijn in de eerste drie maanden van het jaar 54 miljard euro minder waard geworden, berekende De Nederlandsche Bank (DNB). Dat kwam voor een groot deel door de daling van de dollar, meldt de centrale bank.

Koersveranderingen zorgden ervoor dat Nederlandse pensioenfondsen hun beleggingen 3 procent minder waard zagen worden. Volgens DNB had dat bij buitenlandse beleggingen vooral te maken met ongunstige ontwikkelingen van de wisselkoersen. Van hun 1771 miljard euro aan totaal beheerd vermogen houden pensioenfondsen namelijk ongeveer 551 miljard euro aan in Amerikaanse dollars. Die munt daalde in waarde, wat pensioenfondsen 24 miljard euro kostte.

Daarnaast waren er verliezen door dalende beurskoersen. Het ging om een hap van 16 miljard euro uit beleggingen in euro’s en van 11 miljard euro bij beleggingen in andere munteenheden.

Tegenovergestelde richting

DNB wijst erop dat pensioenfondsen de verliezen door een daling van de dollar doorgaans weten te beperken, doordat de beurskoersen vaak in tegenovergestelde richting bewegen van de waarde van de dollar. Maar in de eerste maanden van dit jaar was dit niet het geval; zowel de beurskoersen als de dollar daalden, onder andere door onzekerheid rond het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump.

De fondsen dekken een deel van de risico’s op valutadalingen af met derivaten. Die financiële producten bewegen in dit geval in tegenovergestelde richting van de wisselkoers. In het eerste kwartaal leverden deze derivaten een winst van 11 miljard euro op, berekende DNB.

Nieuwe functie in Volvo Trucks’ stuursysteem grijpt razendsnel in bij klapband

Volvo heeft het gerenommeerde dynamische stuursysteem Volvo Dynamic Steering verder verfijnd. Het kan nu een klapband detecteren en onmiddellijk actie ondernemen om de vrachtwagen veilig op de weg te houden.

De nieuwe generatie Volvo Dynamic Steering kan een lekke voorband detecteren en binnen een fractie van een seconde automatisch de impact beperken door de chauffeur te helpen de vrachtwagen op koers te houden. Het systeem vermindert de zijdelingse krachten die kunnen ontstaan bij plotseling luchtverlies in een band.

“Een klapband kan ertoe leiden dat een vrachtwagen plotseling van koers afwijkt, met mogelijk fatale gevolgen. Deze innovatie verhoogt de veiligheid voor zowel chauffeurs als andere weggebruikers en maakt ons Volvo Dynamic Steering-systeem beter dan ooit”, zegt Anna Wrige Berling, Traffic Safety Director bij Volvo Trucks.

Sinds de introductie van de eerste generatie in 2013 helpt Volvo Dynamic Steering chauffeurs wereldwijd om moeiteloos en veilig te rijden. De nieuwe functie komt boven op de bestaande voordelen van Volvo Dynamic Steering, zoals het met 75% verminderen van de benodigde stuurkracht tijdens het rijden bij lage snelheden – een groot voordeel voor vrachtwagenchauffeurs, omdat het stress en fysieke belasting vermindert tijdens lange ritten.

Veiligheidsrisico’s beperken – blijf op koers

Bij een klapband op een voorwiel zorgen het initiële lek en de ontsnappende lucht er vaak voor dat de voorwielen gaan sturen en het voertuig afwijkt van de koers. Zonder ondersteunende systemen moet de chauffeur direct het stuur overnemen om een ongeval of kantelen te voorkomen, maar statistieken tonen aan dat dit een zeer moeilijke situatie is om te beheersen.

Volvo Dynamic Steering helpt de chauffeur om de vrachtwagen binnen de rijstrook te houden. Als het systeem een lekke voorband detecteert, wacht het niet tot de symptomen optreden – dit betekent dus een snellere reactie.

Vermoeidheid en fysieke belasting verminderen

Volvo Dynamic Steering ondersteunt niet alleen in noodsituaties zoals bij een klapband, maar helpt ook om gemakkelijker te manoeuvreren. Ook biedt het meer stuurcontrole en stabiliteit bij verschillende snelheden en wegomstandigheden.

Beroepschauffeurs kunnen te maken krijgen met langdurige fysieke belasting en vermoeidheid, vooral in de nek, rug en schouders. Dit komt door langdurig zitten, blootstelling aan trillingen en het voortdurend moeten bijsturen. Volvo Dynamic Steering vermindert trillingen en past zich aan verschillende wegomstandigheden aan.

×