Clicky

woensdag 14 mei 2025 - 01:35 uur
Home Blog Pagina 125

Merkel ontkent achterhouden informatie over herkomst coronavirus

BERLIJN – De Duitse oud-bondskanselier Angela Merkel ontkent informatie over de herkomst van het coronavirus te hebben achtergehouden. Duitse media meldden woensdag op basis van een geheim rapport dat de Duitse inlichtingendienst BND vermoedt dat het virus uit een Chinees laboratorium is ontsnapt.

Merkels woordvoerder noemde de beschuldiging “categorisch onjuist” in reactie op vragen van Tagesspiegel. De Duitse krant vroeg of Merkel, die in 2021 aftrad, relevante informatie voor het publiek had achtergehouden. Haar opvolger, Olaf Scholz, weigerde woensdag commentaar te geven.

Ruim vijf jaar na de uitbraak van het coronavirus SARS-CoV-2 is de oorsprong nog steeds niet definitief vastgesteld. Een van de theorieën is dat het virus afkomstig is uit het Chinese Wuhan Instituut voor Virologie. De eerste besmettingen met het coronavirus werden in de stad Wuhan ontdekt. De BND zou in 2020 “plausibel bewijs” hebben gevonden voor deze theorie, al waren niet alle betrokkenen even overtuigd. Deze informatie werd niet openbaar gemaakt.

De publicatie over het rapport in Die Zeit, de Süddeutsche Zeitung en de Zwitserse Neue Zürcher Zeitung leidde ook tot een reactie vanuit China. Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken riep donderdag op tot voorzichtigheid en politieke terughoudendheid.

RIVM: 24 mensen kregen waarschijnlijk hepatitis A door AH-bessen

BILTHOVEN – Zeker 24 Nederlanders hebben zeer waarschijnlijk hepatitis A gekregen door het eten van besmette blauwe bessen van Albert Heijn. Acht mensen werden in het ziekenhuis opgenomen. Dit meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in een laatste update hierover.

De mensen, dertien mannen en elf vrouwen tussen de zestien en 77 jaar oud, werden tussen november en februari ziek. Volgens het RIVM hadden negentien van hen de besmette blauwe bessen gegeten. Een persoon kreeg het hepatitis A-virus mogelijk via iemand anders en van een ander is onbekend hoe die ziek is geworden. In twee verpakkingen van een patiënt werd het virus aangetoond in het laboratorium.

In januari werd bekend dat diepvrieszakken van 1 kilo met blauwe bessen van het huismerk met hepatitis A waren besmet. AH haalde de zakken toen uit de winkel en riep klanten op de zakken terug te brengen. Inmiddels liggen de producten weer in de schappen, maar uit een ander land.

Het RIVM verwacht niet dat mensen nog ziek worden door de bessen omdat het doorgaans ongeveer 28 tot vijftig dagen duurt voordat mensen klachten krijgen van het virus. Oude ziekmeldingen komen mogelijk nog wel binnen.

Trump dreigt: heffing van 200 procent op wijn en champagne uit EU

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump waarschuwt dat de Verenigde Staten een invoerheffing van 200 procent op wijnen en champagne zullen invoeren als de Europese Unie de heffing op Amerikaanse whiskey niet intrekt. Dat was een maatregel die werd aangekondigd als vergelding voor de staal- en aluminiumtarieven van Trump die woensdag in werking traden.

Trump zegt dat die tarieven ook alcoholische producten uit Frankrijk en andere EU-landen zullen omvatten.

“Dit zal geweldig zijn voor de wijn- en champagne-industrie in de VS”, stelt hij in een bericht op zijn socialemediakanaal Truth Social. De EU is volgens hem “een van de vijandigste en misbruikende belasting- en douane-autoriteiten ter wereld, die werd opgericht met het enige doel de Verenigde Staten te benadelen”. De EU “heeft zojuist een vervelend tarief van 50 procent op whiskey ingevoerd”, schreef de president.

De Europese Commissie zei woensdag dat ze vanaf volgende maand tegenmaatregelen zal nemen en 26 miljard euro aan Amerikaanse goederen zal belasten, waarmee de wereldwijde handelsoorlog verder wordt opgevoerd. Brussel gaf daarbij wel aan dat de EU open blijft voor onderhandelingen en dat hogere tarieven in niemands belang zijn.

Brancheorganisatie spiritsEurope waarschuwde woensdag dat tegenmaatregelen van de Europese Unie “verwoestende gevolgen” hebben voor de Europese sterkedrankindustrie. De EU kondigde eigen heffingen aan op Amerikaanse goederen, waaronder sterke dranken. Die maatregelen moeten vanaf 1 april worden ingevoerd. De belangenbehartiger vreest voor zowel bedrijven uit de EU die in de VS hebben geïnvesteerd als Amerikaanse ondernemingen die activiteiten hebben in Europa.

De Amerikaanse heffingen kunnen grote gevolgen hebben voor Europese drankenconcerns zoals Diageo, Pernod Ricard, Remy Cointreau, LVMH en Campari.

Ggz-cliënt bekent wurgen vrouw (75) bij kliniek in Halsteren

BREDA – Elias M. heeft bekend dat hij de 75-jarige Yvonne uit Halsteren op 10 oktober 2023 heeft gewurgd in bosgebied ‘t Wasven in Halsteren. De 32-jarige verdachte was een cliënt van de nabijgelegen ggz-instelling Westelijk Noord-Brabant. Hij verklaarde donderdag in de rechtbank in Breda dat hij stemmen in zijn hoofd hoorde.

Het slachtoffer wandelde op 10 oktober 2023 in het bos, toen M. haar plotseling aanviel. Hij was daar naar eigen zeggen omdat hij hoopte niemand tegen te komen: “Ik dacht dat mensen me wat wilden aandoen, omdat God dat tegen me zei. Ik merkte dat er een duivel in mijn lichaam kwam.” Hij verklaarde ook dat hij dacht dat het slachtoffer hem iets zou aandoen.

De vrouw werd levenloos aangetroffen onder een hoop bladeren. Bij een DNA-onderzoek werd ook sperma van de verdachte gevonden. Hij beweerde dat hij zich niet kan herinneren hoe dat kan. Het OM verdenkt M. ook van verkrachting.

Verminderd ontoerekeningsvatbaar

“Ik ben er helemaal kapot en verdrietig van”, zei de verdachte. Hij zou nog steeds last hebben van stemmen in zijn hoofd. Volgens deskundigen is de man verminderd toerekeningsvatbaar. Zij stelden niet vast dat hij volledig psychotisch was. Volgens het OM heeft niemand in de ggz-instelling iets gemerkt van een psychose. De advocaat van M. wil de deskundigen opnieuw vragen stellen, gezien de nieuwe verklaring van zijn cliënt.

De rechtbank besloot de zaak uit te stellen, zodat ze een “eerlijk en afgewogen oordeel” kan geven. Het is nog onduidelijk wanneer de behandeling zal zijn.

Topadviseur van Poetin: bestand betekent adempauze voor Oekraïne

MOSKOU – Buitenlandadviseur Joeri Oesjakov van de Russische president Vladimir Poetin heeft kritiek op het voorstel voor een bestand van dertig dagen met Oekraïne.

Hij verklaarde tegen Russische media dat zo’n staakt-het-vuren neerkomt op een adempauze voor de Oekraïense krijgsmacht. Volgens Oesjakov streeft Rusland naar een langetermijnoplossing die tegemoetkomt aan de Russische zorgen.

Oekraïne heeft eerder na overleg met de VS aangegeven bereid te zijn tot een bestand. Rusland heeft publiekelijk nog geen definitief standpunt ingenomen en om meer informatie gevraagd. Het Kremlin bevestigde donderdag dat Amerikaanse onderhandelaars onderweg zijn en dat gesprekken zijn gepland. De buitenlandadviseur zei dat president Poetin later vermoedelijk in meer detail gaat reageren op het voorstel voor een tijdelijk bestand.

Oesjakov heeft een belangrijke rol binnen het Kremlin. Hij zou onlangs al telefonisch hebben gesproken met de Amerikaanse nationale veiligheidsadviseur Mike Waltz. Ook nam Oesjakov vorige maand met minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov deel aan het overleg met de Verenigde Staten over Oekraïne in Saudi-Arabië.

Transportbedrijf heeft chauffeur terecht ontslagen na verduistering waardevol pakket

Foto: Adobe Stock

ARNHEM – Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft geoordeeld dat transportbedrijf De Bondt Transport uit Vaassen terecht een chauffeur op staande voet heeft ontslagen wegens het verduisteren van een waardevol pakket. De chauffeur was al sinds 2007 in dienst bij het bedrijf.

De kwestie ontstond nadat een pakket met bijzondere verzamelmunten, bestemd voor Eurocoinhouse in Nijverdal, tijdens een bezorgroute verdween. Videobeelden van beveiligingscamera’s wezen erop dat de chauffeur het pakket in zijn bus had geladen maar niet had gescand en later niet bij de klant had afgeleverd.

Hoewel de chauffeur de beschuldigingen van verduistering ontkende, oordeelde het hof dat de videobeelden voldoende bewijs opleverden. Ook de omstandigheden waarin het pakket verdween werden als verdacht beschouwd.

Ondanks zijn lange dienstverband en leeftijd van 63 jaar achtte het hof de gedraging ernstig genoeg om het ontslag op staande voet te rechtvaardigen.

De verzoeken van de chauffeur om een transitievergoeding, schadevergoeding en billijke vergoeding zijn eveneens afgewezen. De chauffeur moet ook de proceskosten van ruim 3.200 euro betalen.

Vrachtwagenchauffeur krijgt toch boete voor tachograaffraude ondanks dat werkgever geen boete kreeg

DEN HAAG – De Raad van State heeft op 12 maart 2025 bevestigd dat een vrachtwagenchauffeur terecht een boete heeft gekregen voor het gebruik van een bestuurderskaart van iemand anders in zijn tachograaf.

De chauffeur kreeg aanvankelijk een boete van €1.500 opgelegd door de minister van Infrastructuur en Waterstaat, maar de rechtbank verlaagde dit bedrag later naar €1.425 vanwege een lichte overschrijding van de redelijke termijn voor de procedure.

Tijdens een controle bleek dat de chauffeur een bestuurderskaart gebruikte die niet op zijn eigen naam stond. Hierdoor was controle op zijn rij- en rusttijden onmogelijk.

De chauffeur vocht de boete aan en stelde dat zijn werkgever niet was beboet en dat het besluit daarmee tegenstrijdig was.

De rechtbank stelde echter dat voor werkgevers andere regels gelden en dat de chauffeur zelf verantwoordelijk was voor het correct gebruik van de tachograaf.

De Raad van State bevestigt dit oordeel nu in hoger beroep en ziet geen aanleiding de boete verder te verlagen.

Volgens de Raad is voldoende bewezen dat de chauffeur de overtreding zelf heeft gepleegd en daar ook verantwoordelijk voor is.

Vorderingen afgewezen van moeders die hun kind ter adoptie afstonden

DEN HAAG – De vordering van Bureau Clara Wichmann tegen de Staat namens moeders, die in de periode 1956-1984 hun kinderen ter adoptie hebben afgestaan, leent zich niet voor behandeling in een collectieve actie. De tegelijk door een afzonderlijke moeder ingestelde vordering is verjaard. Dat heeft het gerechtshof Den Haag vandaag bepaald.

In de periode 1956-1984 hebben naar schatting 13.000 à 14.000 moeders hun kind ter adoptie afgestaan. Bureau Clara Wichmann (BCW) komt in deze procedure op voor de belangen van deze moeders. Zij vordert dat het hof voor recht verklaart dat de Staat (meer in het bijzonder: de Raad voor de Kinderbescherming) onrechtmatig heeft gehandeld door de vrouwen die in die periode zijn gescheiden van hun kind eenzijdig, onvolledig of onjuist te informeren over hun rechten en/of de praktische mogelijkheden om hun kind op te voeden.

De afzonderlijk procederende moeder heeft in 1970 afstand gedaan van haar zoon. Zij vordert een verklaring voor recht dat de Staat ook onrechtmatig tegenover haar heeft gehandeld.

De rechtbank Den Haag heeft de vorderingen van BCW en de moeder op inhoudelijke gronden afgewezen. Volgens de rechtbank was niet komen vast te staan dat de Raad voor de Kinderbescherming destijds onrechtmatig heeft gehandeld.

Net als de rechtbank concludeert het hof dat de vorderingen niet toewijsbaar zijn. De motivering van dit oordeel is wel anders. Het hof acht het niet mogelijk om in het algemeen een oordeel te geven over de vraag of de Raad voor de Kinderbescherming onrechtmatig heeft gehandeld tegenover alle moeders die de achterban van BCW vormen. Daarvoor zijn de omstandigheden waarin de moeders verkeerden toen zij afstand van hun kind deden te verschillend. De belangen van de moeders zijn hierdoor onvoldoende gelijksoortig om in een collectieve actie te worden behandeld. BCW wordt daarom niet-ontvankelijk verklaard.

In de zaak van de moeder met de afzonderlijke procedure komt het hof ook niet toe aan een inhoudelijke beoordeling, omdat deze vordering is verjaard. Het hof is van oordeel dat er geen grond is om een uitzondering op de verjaringsregels te maken.

Tien jaar inreisverbod voor vrachtwagenchauffeur wegens mensensmokkel

Foto: Adobe Stock | studio v-zwoelf

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een internationaal vrachtwagenchauffeur uit Turkije een inreisverbod opgelegd voor een periode van tien jaar wegens betrokkenheid bij mensensmokkel.

De chauffeur werd eerder door de rechtbank Rotterdam veroordeeld tot 40 maanden gevangenisstraf omdat hij achttien personen, waaronder vijf minderjarigen, in een koeltrailer probeerde te smokkelen naar het Verenigd Koninkrijk.

De chauffeur stelde dat hij slechts werknemer was en onbedoeld betrokken raakte bij de smokkel, maar de rechtbank acht dit niet aannemelijk.

Volgens de rechter heeft de chauffeur onvoldoende verantwoordelijkheid genomen voor zijn handelen en vormt hij een ernstige bedreiging voor de openbare orde.

De vrachtwagenchauffeur was eerder al uitgezet naar Turkije, maar vocht het inreisverbod juridisch aan omdat hij zijn werk als chauffeur hierdoor niet meer kan uitvoeren. De rechtbank stelde echter dat het beroepsverbod gerechtvaardigd is gezien de ernst van het delict en de maatschappelijke impact ervan.

De rechtbank heeft daarom zijn beroep ongegrond verklaard.

Chauffeur krijgt 62.000 euro achterstallig loon volgens Nederlandse cao niet vanwege Tsjechisch contract

Foto: Adobe Stock | pathdoc

ZWOLLE – De rechtbank Overijssel heeft begin maart 2025 de loonvordering van een internationaal vrachtwagenchauffeur afgewezen. De chauffeur claimde ruim € 62.000 aan achterstallig loon bij twee Nederlandse transportbedrijven, met het argument dat hij volgens de Nederlandse cao Beroepsgoederenvervoer betaald had moeten worden.

De chauffeur werkte formeel via een arbeidsovereenkomst bij een Tsjechische vennootschap, maar stelde dat hij feitelijk in dienst was bij de Nederlandse bedrijven, waarvoor hij het werk uitvoerde. Volgens hem was de Tsjechische onderneming slechts een zogeheten postbusfirma, bedoeld om loonkosten te besparen door chauffeurs buiten de Nederlandse cao te betalen.

Hoewel de kantonrechter erkende dat de chauffeur feitelijk gezien inderdaad voor de Nederlandse bedrijven werkte, stelde de rechter vast dat op zijn arbeidsovereenkomst Tsjechisch recht van toepassing was. De rechter oordeelde dat de chauffeur zijn werkzaamheden vanuit Nederland verrichtte, maar dat de arbeidsovereenkomst nauwere banden had met Tsjechië, omdat daar belasting en sociale premies werden afgedragen en zijn loon volgens Tsjechische maatstaven werd vastgesteld.

Hierdoor kon de chauffeur geen aanspraak maken op loon conform de Nederlandse cao. De vorderingen zijn daarom afgewezen en de chauffeur is veroordeeld in de proceskosten.

Tot 150 miljard nodig voor vernieuwing Duits spoorwegnet

BERLIJN – Om het bestaande Duitse spoorwegnet te moderniseren en digitale technologieën te verbeteren is tot 80 miljard euro extra nodig tegen 2034. Maar als het spoorwegnet wordt uitgebreid, inclusief nieuwbouw, is bijna twee keer zoveel geld nodig. Deze extra maatregelen zouden tegen 2034 tot 150 miljard euro kunnen kosten.

Dit staat in interne documenten die persbureau dpa heeft ingezien. De stukken waren voorbereid voor de raad van toezicht van spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB).

Daarin staat dat er “grote tekorten, vooral vanaf 2028,” zijn in de financiering van de renovatie van de infrastructuur.

Het spoorwegnet van Duitsland is verouderd, wat al lange tijd leidt tot voortdurende vertragingen. Om het spoor te verbeteren lanceerde staatsbedrijf DB vorig jaar een uitgebreid moderniseringsprogramma. Hoe dit gefinancierd moet worden, blijft onzeker.

Bulgaarse vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor ernstige aanrijding op A67

Foto: SQVision

LIEROP – De rechtbank Oost-Brabant heeft een 29-jarige Bulgaarse vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor een ernstig ongeval op de A67 ter hoogte van Lierop, waarbij een bestuurder van een lesauto zwaargewond raakte.

Het ongeluk gebeurde op 24 maart 2022 toen de vrachtwagenchauffeur, die niet tijdig opmerkte dat het verkeer voor hem afremde vanwege filevorming, met hoge snelheid achterop een langzaam rijdende lesauto reed.

De rechtbank oordeelt dat de vrachtwagenchauffeur aanmerkelijk onoplettend heeft gehandeld en zijn aandacht té lang niet op de weg had gericht. Daarnaast reed hij met 90 km/u, terwijl een maximumsnelheid van 80 km/u geldt voor vrachtwagens.

Door de aanrijding liep de rijinstructeur van de lesauto ernstig en blijvend letsel op, waaronder forse hersenschade en verlammingsverschijnselen aan linkerbeen en linkerarm. Ook de leerling-chauffeur raakte gewond.

De rechtbank veroordeelde de chauffeur wegens overtreding van de Wegenverkeerswet tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden met een proeftijd van twee jaar, een rijontzegging van zes maanden, en een geldboete van € 1.000.

Een taakstraf werd door de rechtbank niet passend geacht, omdat de chauffeur in Bulgarije woont en geen Nederlands spreekt.

Positieve financiële resultaten voor MAN ondanks marktuitdagingen

LEUSDEN – MAN Truck & Bus heeft in het boekjaar 2024 een gedegen resultaat gerealiseerd, vooral gezien het sterk krimpende trucksegment in Europa. In lijn daarmee daalden weliswaar de verkoopcijfers en de omzet, maar het omzetrendement bleef met 7,2 procent stabiel.

Alexander Vlaskamp, CEO van MAN: “Het positieve resultaat is de beloning voor de inspanningen die ons team heeft geleverd in een lastig economisch klimaat. Vooral de bestelwagen- en service-business en de internationale marktontwikkeling in het trucksegment hebben hieraan bijgedragen. Dat geldt ook voor de externe motorenactiviteiten en het toegenomen aantal orders uit de defensiesector. Het aantal orders in het trucksegment nam in de laatste paar maanden van 2024 en aan het begin van 2025 gestaag toe. Hoewel we nog niet kunnen spreken van een duidelijke ommekeer, gaan we op dit moment uit van een verdere lichte toename van de vraag in de loop van het jaar.”

Vlaskamp vervolgt: “Vanwege deze lichte toename van de vraag naar trucks gaan we in de nabije toekomst de werktijdverkorting in onze Duitse productievestigingen beëindigen. Desondanks moeten we nog steeds grote stappen zetten op het gebied van kostenefficiëntie om op een hoog niveau te kunnen blijven investeren op voor de toekomst belangrijke gebieden als automatisering, digitalisering en emissievrije technologieën, evenals in ons servicenetwerk. Dit is de enige manier om gedurende de grote transformatie succesvol te zijn.”

“Ondanks een aanzienlijke daling in de truckverkopen hebben we ons resultaat van vorig jaar grotendeels gehandhaafd. Dit is een opmerkelijk succes dat onderstreept dat we de veerkracht van onze onderneming aanzienlijk hebben verbeterd”, aldus Inka Koljonen, CFO bij MAN. MAN Truck & Bus behaalde in het boekjaar 2023 een omzetrendement van 7,3 procent.

In 2024 daalde de totale verkoop van nieuwe voertuigen bij MAN met 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar ongeveer 96.000 exemplaren. Die daling is met name te wijten aan een scherpe afname in de truckverkopen (-24 procent). Er werden 17 procent minder bussen aan klanten geleverd dan in het voorgaande jaar. Ook waren er vertragingen in de leveringen in dit segment als gevolg van nieuwe eisen voor de software-architectuur. De bestelwagen van MAN wist daarentegen opnieuw een verkooprecord te noteren. Er werden 27.670 TGE’s afgeleverd, een stijging van 4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Met 7 procent was de daling van de totale omzet, die afgelopen jaar € 13,7 miljard bedroeg, aanzienlijk lager dan die van de verkoopcijfers. Dit was met name te danken aan een gunstigere product- en prijsmix. Het aangepaste bedrijfsresultaat lag met een bedrag van € 985 miljoen € 90 miljoen lager dan in het voorgaande jaar.

Ook in 2025 focus op kostenefficiëntie

“Het feit dat we het aangepaste resultaat op hetzelfde niveau als vorig jaar konden handhaven, is te danken aan de consistente en succesvolle inspanningen om de vaste kosten te verlagen. Daarnaast hebben we ons cashmanagement in de gehele waardeketen verder verbeterd. Het in 2023 geïntroduceerde initiatief om een cashcultuur te implementeren, het cashmanagement te verbeteren en te zorgen voor een duurzaam sterke cashconversie heeft hier een belangrijke bijdrage aan geleverd”, verklaart Inka Koljonen. “Ook in 2025 blijven we intensief focussen op cashmanagement en kostenefficiëntie.”

MAN-vestigingen klaar voor elektromobiliteit

Het voorbereiden van de productie, logistiek en R&D-activiteiten op het tijdperk van elektromobiliteit wordt in hoog tempo voortgezet: de serieproductie van de eTruck start nog dit jaar in de fabriek in München, in Neurenberg gaat over enkele weken de serieproductie van batterijen van start en het distributiecentrum in Salzgitter wordt in het voorjaar uitgebreid voor onder andere de opslag van reserveonderdelen voor elektromobiliteit. In Ankara is een ontwikkelingscentrum voor bussen in gebruik genomen, dat ook focust op het elektrische en digitale tijdperk.

Elektromobiliteit krijgt nog meer vaart bij MAN

MAN voert het tempo waarmee de fabrikant zichzelf klaarstoomt voor het tijdperk van elektromobiliteit nog verder op. De eerste eTrucks van het merk rijden al door Europa. Initieel vereist deze overstap hogere investeringen, ook al zijn de levenscycluskosten van elektrische trucks lager dan die van dieseltrucks. Om klanten een optimale ondersteuning te bieden, werkt MAN Financial Services onder de paraplu van TRATON Financial Services volop aan de uitrol van deze dienstverlening. Zo zijn de activiteiten al opgestart in Duitsland, Groot-Brittannië, Ierland, Oostenrijk, Polen, Spanje, Zuid-Korea, Zweden en Zuid-Afrika. Andere markten volgen binnenkort.

Daarnaast maakt het nieuwe MAN Charge&Go-laadtarief laden en betalen eenvoudig en gemakkelijk voor MAN-klanten die overstappen op elektrische mobiliteit. De laadinfrastructuur voor elektrische trucks en bussen groeit ook snel: eind 2025 dienen in Europa al duizend laadpunten van een groot aantal aanbieders beschikbaar te zijn. Alleen al in samenwerking met E.ON worden ongeveer vierhonderd openbare laadpunten gecreëerd op 170 MAN-locaties in Europa, waarvan er tachtig vanaf eind 2025 beschikbaar zijn. De eerste zijn inmiddels al operationeel, onder andere in Berlijn en München. Daarnaast gaat de Milence joint venture, waarin de TRATON GROUP participeert, het grootste laadnetwerk voor elektrische trucks in Europa, richting 2027 uitbouwen met in totaal 1.700 laadpunten. De eerste 13 laadparken zijn al in gebruik en tien andere zijn in aanbouw.

Meer terugleverkosten voor huishoudens met nieuw energiecontract

DEN HAAG – Huishoudens met zonnepanelen die deze maand een nieuw energiecontract afsluiten moeten hogere terugleverkosten betalen. Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Voor het terugleveren van stroom op het elektriciteitsnet zijn huishoudens ongeveer 10 procent meer geld kwijt dan vorige maand.

Ook heeft de ACM berekend dat de prijzen voor nieuwe vaste contracten voor elektriciteit en gas in maart tot 2,5 procent zijn gestegen. De toezichthouder zegt daarbij dat de gasprijzen op de groothandelsmarkt begin februari waren gestegen, maar inmiddels sterk zijn gedaald.

Elf energieleveranciers rekenen meer terugleverkosten aan huishoudens met zonnepanelen dan zij terugkrijgen voor hun geleverde stroom, ziet de toezichthouder verder. Deze huishoudens mogen hun stroomverbruik wegstrepen tegen de stroom die zij terugleveren aan het net. Deze zogeheten salderingsregeling stopt vanaf begin 2027. Om welke leveranciers het gaat, zegt de ACM niet.

Tweede Renault Trucks E-Tech T-trekker voor DM Logistics

ROOSENDAAL – DM Logistics gaat schoon en stil de stad in met twee elektrische Renault Trucks E-Tech T-trekkers. DM Logistics zet de trucks in voor retaildistributie. Het bedrijf kiest voor de Renault Trucks E-Tech T vanwege het gunstige TCO-plaatje en de full service die Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus biedt bij de overstap naar elektrisch.

DM Logistics is gespecialiseerd in de bevoorrading van winkelketens met de focus op fashion & lifestyle, elektronica, waardevolle goederen en medische benodigdheden.

“Dagelijks komen we in binnensteden en sinds 1 januari 2025 geldt er in tientallen steden een zero-emissiezone”, vertelt Sander Bogers, directeur van DM Logistics.

“Nieuwe voertuigen die na deze datum op kenteken worden gezet, moeten emissievrij zijn om de binnenstad in te mogen. Ik ben ervan overtuigd dat voor binnenstedelijke distributie elektrisch de oplossing en de toekomst is. Vroeg of laat moeten we toch elektrisch rijden en dan zetten wij die stap liever nu al, zodat we de tijd hebben om ervaring op te doen. We hebben verschillende merken met elkaar vergeleken en de Renault Trucks E-Tech T biedt het meest gunstige TCO-plaatje. Voor beide trucks hebben we een succesvolle aanvraag gedaan voor AanZET-subsidie.”

Elektrische truck slim inzetten

Nadat in januari de eerste elektrische truck is geleverd, heeft DM Logistics recent de tweede elektrische truck in gebruik genomen. Met de eerste twee elektrische Renault Trucks E-Tech T wil DM Logistics vooral leren.

Bogers: “Onze opdrachtgevers staan voor een uitdaging: ze willen graag verduurzamen, maar de kosten moeten zo laag mogelijk blijven. Dat geldt ook voor ons. Daarom zoeken we samen naar manieren om de elektrische truck slim in te zetten. We kijken waar een hogere prijs door voordelen te rechtvaardigen is en hoe we bijvoorbeeld voordelig kunnen gaan opladen bij klanten om kosten te beperken. Een elektrische truck is veel stiller, een groot voordeel bij leveringen in (binnen)steden, is beter voor het milieu en helpt klanten hun klimaatdoelen te behalen. We leren nu al veel over bereik, het plannen van ritten, het optimaal timen van laadmomenten en de invloed van het weer en het type trailer op de prestaties van de truck. De ervaring die we nu opdoen helpt ons én onze klanten bij een soepele overstap naar elektrisch transport en geeft inzicht in hoe we straks grote hoeveelheden goederen kostenefficiënt emissievrij kunnen vervoeren. Onze elektrische trucks draaien de komende tijd flexibel mee in onze planning, maar we staan er ook zeker voor open om deze trucks dedicated in te zetten voor een bestaande opdrachtgever of een nieuwe samenwerking aan te gaan met een partij die ook de stap wil zetten naar elektrisch en emissievrij transport.”

Chauffeurs trainen

De trucks zijn geleverd door Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Roosendaal. Bij de overstap naar elektrisch is partnership met de dealer een must, vertelt Bogers.

“Bij onze vestiging in Roosendaal kunnen we op dit moment nog geen laadpaal laten plaatsen, daarvoor moet eerst onze aansluiting worden verzwaard. Daarom laden we de trucks nu op bij Bluekens Truck en Bus in Roosendaal, dat aan dezelfde straat is gevestigd. Met een laadpas kunnen we gebruikmaken van hun opladers. Daarnaast worden de chauffeurs door Bluekens Truck en Bus getraind. Bij een elektrische truck heeft de rijstijl van de chauffeur verhoudingsgewijs meer invloed dan bij een dieseltruck; zuinig rijden is nog belangrijker. Zij krijgen een training over hoe ze moeten omgaan met een elektrische truck. Toen we ons vorig jaar oriënteerden op een elektrische truck, hebben we via Bluekens Truck en Bus ook met een demotruck kunnen rijden. Wat toen al opviel is dat een elektrische truck snel optrekt. Daarnaast worden de stilte en rust in de cabine door chauffeurs als heel prettig ervaren.”

Onderhoudscontract

DM Logistics heeft voor beide trucks een Serenity-onderhoudscontract afgesloten. Naast reparaties en onderhoud biedt het Serenity-pakket extra services en zekerheid. Het Serenity-pakket omvat ook garanties over de accuprestaties, geavanceerde storingspreventie, software upgrades op afstand en maatwerk prestatierapporten die helpen om het maximale uit de mogelijkheden van de elektrische truck te halen. Daarnaast hebben gebruikers de beschikking over handige extra tools, zoals Optifleet Check dat inzicht geeft in het gebruik van de accu en het energieverbruik. Met Optifleet Map is het mogelijk om trucks real-time te volgen en routes te bekijken en beheren. Optifleet Mission helpt bij het plannen van de route op basis van accuniveau, belading en de wegomstandigheden. De Driver App geeft inzicht in de resterende actieradius, de laadstatus en de geschatte laadtijd. Ook kan de chauffeur hiermee op afstand zaken regelen, zoals het instellen van de voorverwarming.

DM Logistics is onderdeel van de Exintra Group, een internationale logistieke dienstverlener gespecialiseerd in de bevoorrading van retailketens. Het bedrijf bestaat uit drie ondernemingen: H.J. Bakker Logistics, DM Logistics en European Network Logistics. De klanten zijn voornamelijk actief in de sectoren fashion & lifestyle, waardevolle goederen, elektronica en medische benodigdheden. Naast het hoofdkantoor in Roosendaal heeft het bedrijf meerdere vestigingen en hubs in Europa.

×