Clicky

maandag 5 mei 2025 - 00:18 uur
Home Blog Pagina 120

WSJ: Trump gaat ministerie van Onderwijs opheffen

WASHINGTON – President Donald Trump vaardigt naar verwachting donderdag een bevel uit om het Amerikaanse ministerie van Onderwijs op te heffen, meldt The Wall Street Journal op basis van ingewijden.

De krant heeft een concept ingezien dat minister van Onderwijs Linda McMahon opdraagt “alle noodzakelijke stappen te ondernemen om de sluiting van het ministerie van Onderwijs te vergemakkelijken”.

Trump heeft herhaaldelijk opgeroepen het ministerie af te schaffen en noemde het een “grote oplichterij”. Vorige maand zei de president dat hij het ministerie onmiddellijk wilde sluiten, maar erkende ook dat hij hiervoor steun nodig heeft van het Congres, dat de financiering ervan bepaalt, en van de lerarenvakbonden.

Het ministerie houdt toezicht op ongeveer 100.000 openbare en 34.000 privéscholen in de Verenigde Staten, hoewel meer dan 85 procent van de openbare schoolfinanciering van staats- en lokale overheden komt. Ook houdt het ministerie toezicht op de 1,6 biljoen dollar aan studieleningen van tientallen miljoenen Amerikanen die hun studie niet volledig kunnen betalen.

Onder Joe Biden bekritiseerden Republikeinen het ministerie vooral vanwege de kwijtschelding van studieleningen en het beleid over diversiteit, gelijkheid en inclusieprogramma’s.

KLM wil compensatie voor gemiste inkomsten door NAVO-top in juni

SCHIPHOL – KLM wil dat de Nederlandse overheid gemiste inkomsten als gevolg van de NAVO-top compenseert. Dat zei topvrouw Marjan Rintel van de luchtvaartmaatschappij donderdag in gesprek met radiozender BNR. Eerder werd bekend dat KLM door die bijeenkomst in juni, als ook baanonderhoud plaatsvindt, een vijfde van de vluchten niet kan uitvoeren.

Rintel legt uit dat met het onderhoud rekening is gehouden en dat hiervoor een nieuw netwerk is opgetuigd. “En dan zie je dat 20 procent van onze vluchten niet uitgevoerd kan worden”, aldus de topvrouw. “Dat is weer een tegenvaller in een jaar waarin je de resultaten wilt verbeteren. Daar gaan we zeker over in gesprek met de overheid, daar gaan we zeker compensatie voor vragen.”

Over het kostenplaatje wil Rintel bij BNR niets zeggen. Zij benadrukt wel het belangrijk te vinden dat de NAVO-top plaatsvindt “gegeven de huidige onzekere geopolitiek”. Volgens haar helpen de geopolitieke spanningen niemand, “ook de luchtvaart niet”.

Greenpeace is niet te spreken over het voornemen van KLM om compensatie te vragen. De milieuorganisatie herkent hierin een nieuwe vraag om overheidssteun, terwijl klimaatmaatregelen vooruit geschoven zouden blijven worden. KLM zou volgens Greenpeace juist moeten “inzetten op minder vluchten, te beginnen met het stoppen van onnodige korte vluchten waar treinalternatieven bestaan”.

Hamas noemt dreigementen Trump steun aan stoppen bestand

CAÏRO – De Palestijnse beweging Hamas ziet in de reeks dreigementen van de Amerikaanse president Donald Trump aan het adres van Hamas steunbetuigingen voor de politiek van de Israëlische premier Netanyahu. Die wil volgens Hamas van de wapenstilstandsakkoorden af en isoleert de Gazastrook opnieuw om hongersnood te veroorzaken.

Trump heeft herhaaldelijk Hamas opgeroepen “onmiddellijk” de gijzelaars allemaal vrij te laten want anders zwaait er wat. Hij deed dat woensdag weer.

“Ik stuur Israël alles wat het nodig heeft om de klus te klaren, geen enkel Hamaslid is veilig als jullie niet doen wat ik zeg”, aldus Trump. Hij zei dat de bevolking van Gaza een mooie toekomst tegemoet gaat, maar dan wel zonder Israëlische gijzelaars. Worden die niet vrijgelaten dan wacht de dood, dreigde Trump. Het Witte Huis heeft woensdag bevestigd dat een Amerikaanse gezant direct met afgevaardigden van Hamas heeft gesproken over de gijzelaars in Qatar.

Plan Trump

Trump heeft een plan voor de wederopbouw van de door Israël vrijwel volkomen verwoeste Gazastrook gelanceerd. Dat stelt dat de bevolking eerst verplaatst wordt naar andere landen in de regio voordat het puinruimen en de wederopbouw beginnen.

Bij de verwoesting van Gaza zijn sinds oktober 2023 zeker 48.000 doden gevallen, voornamelijk vrouwen en minderjarigen. Er vielen rond de 112.000 gewonden volgens gezondheidsautoriteiten en internationale hulporganisaties.

TNO verwacht meer energiearmoede door hogere gasprijs

DEN HAAG – De sterke stijging van de internationale gasprijs zal dit jaar naar verwachting leiden tot meer energiearmoede onder Nederlandse huishoudens. Dat meldt onderzoeksinstituut TNO op basis van een studie naar de effecten van de stijgende energieprijzen.

Een sterke stijging van de energieprijs van meer dan 20 procent, het slechtste scenario in de studie, leidt in 2025 tot 7,6 procent energiearme huishoudens. Het gaat dan om 640.000 huishoudens die moeite hebben om hun energierekening te betalen.

Een beperkte stijging van de energieprijs van 5 procent leidt dit jaar naar schatting tot 6,6 procent energiearme huishoudens en bij een prijsstijging van 12 procent komt de studie uit op 7,1 procent huishoudens met energiearmoede.

In 2023, bij nog hogere energieprijzen, bedroeg het aantal energiearme huishoudens ongeveer 400.000, ofwel 4,8 procent van alle Nederlandse huishoudens. Dat kwam door financiële steunmaatregelen. Zonder het effect van deze steunmaatregelen zou dit in 2023 naar schatting 885.000 zijn geweest, ofwel 10,7 procent van alle huishoudens.

De financiële steunmaatregelen, zoals de energietoeslag en het prijsplafond, zijn met ingang van 2024 gestopt. Met een energietoeslag zou het aantal energiearme huishoudens volgens TNO dit jaar wel onder het hoge niveau blijven van 4,8 procent in 2023, toen de steunmaatregelen er nog wel waren.

Bij een lage energieprijs en een energietoeslag zouden er dan 4,1 procent energiearme huishoudens zijn en bij een hoge prijs 4,5 procent. Dit betekent dat een energietoeslag zoals die in 2022 en 2023 bestond, het energiearmoede-percentage met 2,5 tot 3,1 procentpunt zou kunnen verlagen. Dit komt neer op 209.000 tot 260.000 minder huishoudens met energiearmoede.

KLM: tegenvallend resultaat benadrukt noodzaak kostenbesparing

AMSTELVEEN – Het tegenvallende resultaat van KLM in 2024 benadrukt nogmaals de noodzaak van kostenbesparingsmaatregelen. Dat zeggen topvrouw Marjan Rintel en financieel topman Bas Brouns van de luchtvaartmaatschappij in een toelichting op de jaarcijfers. Die maatregelen werden vorig jaar al aangekondigd en moeten in de eerste maanden van dit jaar al effect sorteren.

Het operationele resultaat daalde vorig jaar naar 416 miljoen euro, van 650 miljoen euro in 2023. De omzet groeide daarentegen, met 5 procent tot 12,7 miljard euro. Volgens Rintel vertellen de resultaten twee verschillende verhalen. “Het goede nieuws is dat we zien dat mensen willen blijven vliegen en ook de omzet was hoger dan een jaar eerder. Wat tegenvalt is dat de kosten opnieuw harder stegen dan de inkomsten.”

Om de kosten terug te dringen, kondigde KLM in oktober al een pakket maatregelen aan. Dat moet dit jaar leiden tot een besparing van 450 miljoen euro en een winstmarge van 8 procent in de periode 2026-2028. “We moeten weer grip zien te krijgen op onze financiën om de komende jaren belangrijke investeringen te kunnen doen”, legt Brouns uit. Hij ziet dat de maatregelen hun vruchten beginnen af te werpen, maar dat de marge op dit moment nog onvoldoende is.

Onbenutte capaciteit

De grootste uitdaging voor dit jaar zien Rintel en Brouns dan ook in het realiseren van de besparingen. Dat is onder meer nodig om te kunnen blijven investeren in bijvoorbeeld nieuwe vliegtuigen. Ook heeft KLM te maken met flinke kostenposten zoals de stijgende havengelden. “Die hebben enorme impact, maar moet je wel goed zien te maken. Daarom is het belangrijk om de maatregelen te nemen”, aldus de topvrouw.

Tegelijkertijd kan KLM intercontinentaal nog niet de volledige capaciteit benutten. Gedurende de zomerdienstregeling vliegt de luchtvaartmaatschappij op 90 procent van de capaciteit. Dat heeft onder meer te maken met een tekort aan piloten, evenals lange levertijden van vliegtuigonderdelen. Vorig jaar was die capaciteit in die periode nog 85 procent.

Pilotentrainingen

KLM werkt eraan om ook deze problemen op te lossen, onder andere door het trainen van piloten en het verhogen van de productiviteit. “De arbeidsmarkt in Nederland is krap, maar we hebben wel genoeg aanwas van piloten. Vlootvernieuwing vraagt daarnaast om trainen, omscholen en bijscholen van piloten”, legt Rintel uit. Zij verwacht dat het nog wel anderhalf jaar duurt om weer op de volledige capaciteit terug te komen.

Na brand in centrum Arnhem 60 tot 80 mensen opgevangen

ARNHEM – Zestig tot tachtig mensen zijn opgevangen na de grote brand donderdagochtend in het centrum van Arnhem.

Het gaat volgens de gemeente om “betrokkenen en omwonenden”. Ze zijn naar een aparte locatie gebracht, “ze zitten met koffie in een warme ruimte”. De gemeente wil niet zeggen welke plek dit is.

Volgens de gemeente is de brandweer “druk bezig om de situatie definitief onder controle te krijgen”. Of er gewonden zijn gevallen, wil de gemeente niet zeggen. Locoburgemeester Cathelijne Bouwkamp is aanwezig in het centrum.

Groot deel centrum Arnhem dicht door brand

ARNHEM – Een groot deel van het centrum van Arnhem is afgesloten door de grote brand die in de nacht van woensdag op donderdag is uitgebroken.

Dit meldt een woordvoerder van de brandweer.

Hoeveel mensen hun woning hebben moeten verlaten, is onbekend. Vermoedelijk is bij de brand asbest vrijgekomen. Het vuur woedt in het historische centrum.

Het gaat om “mooie, oude panden”, zei de woordvoerder eerder.

Deutsche Post schrapt 8000 banen om kosten te drukken

Foto: ANP

BERLIJN – Het Duitse postbedrijf Deutsche Post schrapt dit jaar 8000 banen om kosten te besparen. Het gaat om ruim 4 procent van de 187.000 medewerkers van de binnenlandse post- en pakketdivisie.

Deutsche Post meldt dat de maatregel deel uitmaakt van een breder kostenbesparingsprogramma om de organisatie efficiënter te maken. Het programma geldt ook voor dochteronderneming DHL Group, waarvan de Duitse divisie opereert als Deutsche Post.

De groep kampt met stijgende kosten en een dalende winst. De omzet klom vorig jaar met 3 procent tot 84,2 miljard euro, de operationele winst daalde met ruim 7 procent tot 5,9 miljard euro.

Recordjaar voor Boskalis, Berdowski treedt af als topman

Foto: ANP

PAPENDRECHT – Baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis heeft in 2024 “alle voorgaande financiële records overtroffen”. Alle divisies droegen bij aan de groei, maakte de onderneming donderdag bekend.

De nettowinst ging omhoog, van 601 miljoen euro in 2023 naar 781 miljoen euro. De omzet klom tot 4,4 miljard euro en de orderportefeuille groeide met 1 miljard euro tot 7 miljard euro.

“2024 was een uitzonderlijk goed jaar voor Boskalis waarin alle onderdelen van het bedrijf uitstekend hebben gepresteerd. We mogen met trots terugkijken op een jaar dat de boeken ingaat als het beste ooit in onze 115-jarige geschiedenis”, zegt topman Peter Berdowski in een toelichting. Hij treedt volgende maand terug als bestuursvoorzitter en wordt opgevolgd door Theo Baartmans, sinds 2007 lid van de raad van bestuur. Berdowski zal worden benoemd als voorzitter van de raad van commissarissen.

Grote opdrachten

Boskalis was het afgelopen jaar betrokken bij onder meer de bouw van een tunnel tussen Denemarken en Duitsland, de aanleg van zeehavens en verschillende klimaatprojecten. Ook werkte het bedrijf mee aan de reparatie van beschadigde onderzeese kabels en offshore windprojecten langs de oostkust van de Verenigde Staten. De traditionele olie- en gasmarkt levert Boskalis ook nog veel werk op.

“Een groot aantal projecten is ook in uitvoering in Nederland en België, waaronder de versterking van de Markermeerdijken ten noorden van Amsterdam, de omvangrijke vernieuwing van de Zuidasdok Openbaar Vervoer Terminal in Amsterdam en twee projecten die betrekking hebben op de ontwikkeling van de Antwerpse ringweg”, aldus het concern. De grootste omzetbijdrage kwam vorig jaar uit de regio’s Azië/Australië, het Midden-Oosten en Europa.

Halvering jaarwinst Air France-KLM na jaar met tegenslagen

PARIJS – Luchtvaartconcern Air France-KLM heeft vorig jaar zijn winst ruim zien halveren, nadat in 2023 een recordbedrag onder de streep had gestaan. Het luchtvaartconcern had in 2024 te maken met verschillende financiële tegenslagen, zoals kosten voor het compenseren van klanten na verstoringen en de Olympische Spelen in Parijs. Ook de kosten bij KLM waren te hoog, waar de Nederlandse luchtvaartmaatschappij inmiddels actie op heeft ondernomen.

Air France-KLM realiseerde over vorig jaar een nettowinst van 489 miljoen euro op een omzet van bijna 31,5 miljard euro. Een jaar eerder hield het concern nog 990 miljoen euro over bij een lagere omzet in vergelijking met 2024. Over het vierde kwartaal ging er een nettoverlies van 21 miljoen euro in de boeken. Daarmee wist Air France-KLM het resultaat aanzienlijk te verbeteren ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, toen het bedrijf onder de streep 231 miljoen euro tekort kwam.

Operationele verstoringen joegen Air France-KLM vorig jaar op kosten, onder andere doordat er minder capaciteit beschikbaar was en reizigers gecompenseerd moesten worden. Daar kwamen de Olympische Spelen bij, waardoor reizigers Parijs leken te mijden en zomerboekingen achterbleven. Ook de installatie van een nieuw IT-systeem bij Air France Cargo beïnvloedde het resultaat. Al deze ontwikkelingen samen leidden tot ongeveer 600 miljoen euro aan gemiste inkomsten, voor aftrek van belastingen.

Kostenbesparingsprogramma

Maar ook de hoge kosten bij KLM hadden vorig jaar impact op de financiën van het concern. Zo zakte het operationele resultaat met ruim een derde tot 416 miljoen euro. KLM heeft in oktober een kostenbesparingsprogramma aangekondigd, waarmee het bedrijfsresultaat op korte termijn met 450 miljoen euro moet verbeteren. Daarvoor schrapt de luchtvaartmaatschappij onder andere 250 kantoorbanen.

Voor 2025 houdt Air France-KLM onder andere rekening met de verhoging van de havengelden op Schiphol. Deze tarieven moeten luchtvaartmaatschappijen betalen om gebruik te maken van de luchthaven. Daarnaast speelt ook de verhoging van de belasting op vliegtickets door de Franse overheid. Deze twee ontwikkelingen samen leiden tot een impact op het resultaat van maximaal 300 miljoen euro, schat Air France-KLM.

Trump stelt autoheffingen Canada en Mexico maand uit

WASHINGTON – De Amerikaanse regering van president Donald Trump stelt de importheffingen op auto’s uit Canada en Mexico een maand uit. Dat uitstel komt na overleg van Trump in het Witte Huis met de topbestuurders van autobouwers General Motors (GM), Ford Motor en Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Chrysler en Dodge.

De autobedrijven uit Detroit hadden grote zorgen geuit over de heffingen van 25 procent omdat die zouden leiden tot fors duurdere auto’s en ook verstoringen in toeleveringsketens. Door het uitstel krijgen die bedrijven nu extra tijd om plannen te maken voor het verplaatsen van productie naar de Verenigde Staten of voor meer investeringen in eigen land, wat belangrijke eisen zijn van Trump. In Mexico en Canada worden veel auto’s gemaakt die zijn bedoeld voor export naar de VS. Ook worden daar veel onderdelen gemaakt.

Trump heeft heffingen tegen die buurlanden ingevoerd omdat ze volgens hem onvoldoende zouden doen om de stroom van illegale immigranten en de dodelijke drug fentanyl naar de VS tegen te houden. Met de tarieven verhoogt Trump de druk op Canada en Mexico om dit harder aan te pakken.

Op Wall Street reageerden beleggers verheugd op het uitstel, want de koersen van GM, Ford en Stellantis lieten flinke plussen zien.

Perswoordvoerder Karoline Leavitt van het Witte Huis verklaarde dat Trump openstaat voor meer uitzonderingen op de heffingen. De heffingen op goederen uit Canada en Mexico gingen dinsdag in. Canada is naar de Wereldhandelsorganisatie (WTO) gestapt om bezwaar te maken tegen die tarieven.

Faber wil concreet plan voor EU-terugkeercentra asielzoekers

BRUSSEL – Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) gaat ervan uit dat Eurocommissaris Magnus Brunner (Migratie) volgende week met een concreet voorstel komt over de manier waarop de EU terugkeercentra voor afgewezen asielzoekers buiten de EU kan realiseren. Als de Eurocommissaris in zijn plan alleen aangeeft dat de Commissie daar verder onderzoek naar gaat doen “word ik daar natuurlijk niet blij van”, zei Faber na afloop van een vergadering met EU-ministers die over asiel en migratie gaan.

“Ik wil toch echt wel gewoon zo snel mogelijk verder. Er moet wat gaan gebeuren en ik probeer gas te geven op dit dossier”, zei Faber.

Nederland is sterk voorstander van zogenoemde ‘terugkeerhubs’. Het gaat om centra buiten de EU waar afgewezen asielzoekers op uitzetting naar hun land van herkomst wachten.

Terugkeerhubs

De terugkeerhubs zijn onderdeel van het voorstel van Brunner voor nieuwe terugkeerregels van afgewezen asielzoekers. Volgens Faber heeft de Eurocommissaris tijdens de vergadering met de ministers verder niets prijsgegeven over zijn plan, dat dinsdag wordt gepresenteerd.

Nederland heeft er in Europa op aangedrongen om de terugkeer efficiënter en sneller te maken, zei Faber. “We hebben er serieus voor gelobbyd.” Bij andere EU-ministers ziet ze daar ook veel draagvlak voor.

Sluitstuk

“Laten we eerlijk zijn, als de terugkeer niet goed op orde is, dan kun je natuurlijk wel je asielsysteem op orde hebben, maar het sluitstuk is natuurlijk wel de terugkeer”, benadrukte Faber.

De terugkeerhubs zijn omstreden. Italië heeft al zo’n centrum in Albanië, maar heeft van de Italiaanse rechter al verschillende keren asielzoekers naar Italië moeten terughalen. Het is de vraag of Brunner met een voorstel voor deze centra kan komen dat voldoet aan alle wettelijke vereisten.

Het Europees bureau voor de grondrechten (FRA) waarschuwde recent in een rapport dat terugkeercentra geen rechtenvrije zones mogen worden. Ook als deze centra buiten de EU worden opgezet, gelden de in de EU-wetgeving vastgelegde waarborgen van grondrechten, zegt het bureau.

Ongeval met twee vrachtwagens op A4 [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat

BERGEN OP ZOOM – Op de A4 is et voor knooppunt Markiezaat een ongeval gebeurd. Twee vrachtwagens zijn op elkaar gereden. Hierbij is de cabine van één van de vrachtwagens van het chassis gekomen.

Het is niet bekend of er gewonden zijn.

De A4 is dicht vanaf de Belgische grens richting Nederland.

Rijkswaterstaat verwacht tot het eind van de avond bezig te zijn met de afhandeling.

Foto: Rijkswaterstaat

Verkeer vanuit België wordt omgeleid.

Julianakanaal in Limburg half april weer open voor beroepsvaart

BERG AAN DE MAAS – Het Julianakanaal in Limburg gaat tussen 11 en 15 april weer open voor de beroepsvaart. Dat heeft Rijkswaterstaat woensdag bekendgemaakt.

Aan het kanaal wordt gewerkt om het geschikt te maken voor grotere schepen. Daarvoor is 4 kilometer van het kanaal drooggelegd door de plaatsing van een tijdelijke dam.

Rijkswaterstaat laat weten dat met aannemer Van den Herik-Sliedrecht de afgelopen maanden hard is gewerkt om de waterweg te verruimen en dat het werk spoedig verloopt.

Voordat de beroepsvaart weer door het kanaal kan, moet het wel weer worden gevuld met water. Daarna ligt nog een deel van de tijdelijke dam in het kanaal dat nog moet worden afgebroken.

Tijdens die werkzaamheden kan de beroepsvaart wel al met een verlaagde snelheid door het kanaal. Recreatieboten mogen pas door het kanaal als heel de dam is weggehaald.

Brussel sluit zich aan bij kritiek KLM op plannen geluidshinder

DEN HAAG – Het kabinet moet beter uitleggen waarom maar een deel van de nieuwe vliegtuigen meetelt bij het terugdringen van geluidshinder rond Schiphol. Dat schrijft de Europese Commissie in een reactie op de kabinetsplannen over dit onderwerp. De Commissie sluit zich daarmee aan bij kritiek die KLM-topvrouw Marjan Rintel eerder in de Tweede Kamer uitte.

De kritiek draait om het onderscheid tussen ‘autonome’ en ‘additionele’ aankoop van nieuwe en dus stillere vliegtuigen. Nieuwe vliegtuigen in de ‘autonome’ groep zouden ook de lucht in gaan zonder maatregelen van het kabinet. Alleen de ‘additionele’ vlootvernieuwing, die het gevolg is van de kabinetsplannen, telt mee bij het halen van de geluidsdoelen.

“Het verbaast ons dat nieuwe vliegtuigen niet worden meegenomen in de berekeningen, omdat een deel van deze berekeningen als autonoom gezien worden – iets dat toch al zou gebeuren”, zei Rintel in januari. Daardoor telt volgens haar meer dan de helft van de nieuwe vliegtuigen tussen eind 2023 en 2025 niet mee.

Verwijzing

De Commissie verwijst in het woensdag gepubliceerde advies ook naar deze kritiek van “stakeholders”. Het kabinet moet beter uitleggen waarom de vlootvernieuwing die toch al zou plaatsvinden niet meetelt voor de geluidsdoelen, vindt de Europese Commissie. “Nederland heeft onvoldoende bewijs geleverd om deze benadering uit te leggen.”

De hele nieuwe vloot moet meetellen, concludeert KLM in een persbericht. “Daarmee is krimp niet nodig.”

Lezing

Een woordvoerder van Madlener is het niet eens met die lezing. De minister werkt aan een officiële reactie op de kritiek van de Commissie, zegt hij. “De maatregelen uit het pakket staan vast.”

Ook Tweede Kamerleden vroegen minister Barry Madlener (Infrastructuur) vorige maand in een debat naar de berekeningen. Door een deel van de nieuwe vliegtuigen niet mee te tellen, ontstaat volgens Cor Pierik (BBB) “geen realistisch beeld van de feitelijke geluidsreductie op de grond”. Peter de Groot (VVD): “Waarom zo conservatief?” Met andere berekeningen was de krimp van Schiphol volgens hem niet nodig geweest.

×