Clicky

zondag 22 juni 2025 - 07:43 uur
Home Blog Pagina 12

A10 rond Amsterdam dit weekend deels afgesloten vanwege festival Op de Ring

Foto: Rijkswaterstaat

AMSTERDAM – Weggebruikers moeten van vrijdagavond 20 juni tot zondagmiddag 22 juni 2025 rekening houden met ernstige verkeershinder op de Ring A10 rond Amsterdam. Vanwege het festival Op de Ring, ter ere van het 750-jarig bestaan van de hoofdstad, worden grote delen van de snelweg afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Rijkswaterstaat verwacht extra reistijd van meer dan een uur.

Afsluitingen A10 West, Zuid en Oost

De afsluiting gaat in op vrijdag 20 juni om 21.00 uur en betreft de A10 West, Zuid en Oost – het traject tussen de knooppunten met de A5 en A1. Ook de aansluitingen met de A2 en A4 zijn afgesloten. Alleen de buitenring blijft beschikbaar voor nood- en hulpdiensten en openbaar vervoer. Regionaal verkeer wordt omgeleid via de A1, A9 en A5. De A10 wordt op zondag 22 juni om 15.00 uur weer vrijgegeven.

Festival op 15 kilometer snelweg

Op zaterdag 21 juni verandert 15 kilometer van de Ring A10 in een festivalterrein met muziek, kunst, sport en culinaire activiteiten. Bezoekers worden opgeroepen om lopend, met de fiets, scooter of met het openbaar vervoer te komen. Vanwege de verwachte drukte raadt de organisatie aan om de reis goed voor te bereiden via reisplanners en navigatieapps.

Advies voor weggebruikers

Rijkswaterstaat adviseert automobilisten om het gebied ruim te mijden en zich vooraf te informeren via Rijkswaterstaat Verkeersinformatie en actuele navigatiesystemen. Deze tonen realtime informatie over afsluitingen en omleidingsroutes.

Jaarlijkse loonsverhoging en inflatiecorrectie voor werknemers APM Terminals Maasvlakte II

ROTTERDAM – Werknemers van APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) kunnen de komende jaren rekenen op een jaarlijkse loonsverhoging van 4 procent. FNV Havens, CNV Vakmensen en APMT MVII hebben hierover een akkoord bereikt in het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe driejarige cao.

Naast de vaste loonstijging blijft ook de automatische prijscompensatie (APC) van kracht, waarmee de salarissen meestijgen met de inflatie. “Zo blijft het werk eerlijk beloond, ook in dure tijden”, aldus Niek Stam van FNV Havens. “De mensen op de terminal krijgen hiermee de waardering die zij verdienen.”

Loonsverhogingen in stappen

De loonsverhoging wordt gefaseerd doorgevoerd:

  • 4% per 1 januari 2025
  • 2% per 1 januari 2026 en 2% per 1 juli 2026
  • 2% per 1 januari 2027 en 2% per 1 juli 2027

Daarnaast stijgt de reiskostenvergoeding per 1 januari 2025 naar €0,23 per kilometer. Deze vergoeding blijft meebewegen met het fiscale maximum.

Meer afwisseling en flexibiliteit

Ook zijn er afspraken gemaakt over bredere inzetbaarheid van medewerkers. Werknemers kunnen op vrijwillige basis worden ingezet in verschillende operationele functies, zoals Terminal Assistant of Crane Operator. Verder komt er meer aandacht voor taakroulatie, zodat werknemers niet dagelijks dezelfde taken uitvoeren. FNV Havens pleit hier al sinds de start van de geautomatiseerde terminal voor.

Internationale vakbondssteun en toezicht

APMT MVII stelt per werknemer €75 beschikbaar voor internationale vakbondsactiviteiten, onder meer ter ondersteuning van arbeidsrechten via de International Transport Workers’ Federation (ITF). Ook gaat het bedrijf klanten adviseren om cao’s toe te passen die door de ITF zijn goedgekeurd, zodat inspecteurs aan boord van schepen kunnen controleren of bemanningen onder veilige en eerlijke omstandigheden werken.

Afspraken over technologie en zekerheid

Tot slot is afgesproken dat APMT MVII tijdig in overleg gaat met de vakbonden bij technologische ontwikkelingen zoals verdere automatisering en de inzet van kunstmatige intelligentie. Het huidige sociaal plan blijft in ieder geval van kracht tot april 2027, ook als die ontwikkelingen personele gevolgen hebben.

FNV-leden van APMT MVII kunnen nu stemmen over het akkoord. “Met deze cao zetten we in op zekerheid, respect en toekomstgericht beleid”, aldus Stam.

Opnieuw serie van tien Scania trucks voor Raamsman Transport

BREDA – Raamsman Transport kiest opnieuw voor het merk waar het al ruim veertig jaar op vertrouwt. Tien nieuwe Scania trucks in het bekende blauw worden toegevoegd aan het wagenpark. De serie bestaat uit negen R-cabines met 460 pk en één R-cabine met 530 pk en V8 motor.

“Met deze aankoop onderstreept Raamsman de ambitie om een vooruitstrevende transportpartner te blijven in een veranderende markt, met oog voor innovatie en traditie”, aldus directeur Tonny Raamsman.

De R-series vervangen bestaande voertuigen en worden ingezet voor het nationale en internationale vervoer van onder andere van wapeningstaal, het specialisme van Raamsman Transport. De order omvat:

Acht Scania R460 4×2 NA Highline
Eén Scania R460 6×2/4 NA Highline
Eén Scania R530 A6x2/4 NB V8 Highline

Alle voertuigen zijn rijk uitgerust met onder meer LED-verstralers in het cabinedak en de grille, koelkast, kastenwand in de cabine, luchthoorns en infotainmentsystemen (10 en 12 inch) met stuurwielbediening. De afwerking werd verzorgd door Bedrijfsautospuiterij Dasselaar uit Vriezenveen.

Bijzonder binnen deze serie is de achtcilinder voor Van den Berg Beton. De krachtige trekker werd volledig naar wens samengesteld voor de klant en voorzien van onder andere luchtvering rondom, lederen bekleding met stoelverwarming en ventilatie, een retarder, glazen contrastpaneel, Alcoa-velgen en een opvallend spuitwerk.

Langdurige relatie

Het familiebedrijf onderhoudt een hechte relatie met Scania Deventer, de dealer die de trucks leverde. Raamsman: “Mijn vader was al een Scania man en niet voor niets: het is een betrouwbaar product, de dealer is dichtbij en als er problemen zijn, worden ze onmiddellijk opgelost. Dat past bij ons streven naar langdurige relaties met niet alleen onze klanten, ook met onze partners.”

Met oog op de toekomst testte Raamsman Transport recent ook een volledig elektrische Scania, een positieve ervaring. “De BEV verraste ons: het is krachtig en rijdt stil en comfortabel,” zegt Raamsman. “Ondanks dat de laadinfrastructuur nu nog een uitdaging is, is onze interesse gewekt. Dit is absoluut de toekomst.”

Toonaangevende speler in de bouwlogistiek

Raamsman Transport werd in de jaren zestig opgericht en is uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de bouwlogistiek. Het familiebedrijf telt ongeveer 100 medewerkers en beschikt over een vloot van 75 eenheden, allemaal van het merk Scania, waarmee dagelijks in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Denemarken transporten voor de bouwsector worden verzorgd. Alle voertuigen worden onderhouden in de eigen werkplaats, inclusief APK-keuringen.

Trump wil ‘echt einde’ aan strijd Iran, geen staakt-het-vuren

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump zegt een “echt einde” aan de strijd tussen Israël en Iran te willen en geen staakt-het-vuren. Hij herhaalde dat hij vindt dat het Iraanse kernprogramma helemaal van tafel moet.

“Iran mag niet over een kernwapen beschikken. Het is heel eenvoudig”, zei Trump tegen journalisten aan boord van zijn regeringsvliegtuig. Hij vertrok dinsdagochtend vroegtijdig van de G7-top in Canada. Trump zegt dat hij daar bereikt heeft wat hij wilde bereiken. Wel bleef minister van Financiën Scott Bessent achter voor het slotstuk.

De Franse president Emmanuel Macron had gezegd dat Trump vertrokken was van de top om te praten over een bestand. Dat sprak de Amerikaanse leider eerder al tegen.

Trump zei nog te overwegen om vicepresident J.D. Vance en speciaal gezant Steve Witkoff in te zetten voor gesprekken met Iran. Hij heeft daar naar eigen zeggen nog geen besluit over genomen. “Het hangt ervan af wat er gebeurt als ik terug ben.”

Aanvaring olietanker ADALYNN en tanker Front Eagle in Straat van Hormuz [+foto’s&video]

DUBAI – De kustwacht van de Verenigde Arabische Emiraten meldt dat 24 mensen zijn geëvacueerd van de olietanker ADALYNN. Dat gebeurde na een aanvaring met een ander schip in de Golf van Oman, in de buurt van de Straat van Hormuz.

Over wat precies is voorgevallen bestaat nog onduidelijkheid. Ingewijden zeiden eerder tegen persbureau Reuters dat een vaartuig op twee andere schepen was gebotst. Een Noorse krant schreef dat de tanker Front Eagle betrokken was bij een aanvaring.

De Straat van Hormuz geldt als een belangrijke route voor de internationale scheepvaart. De afgelopen dagen nam de elektronische verstoring van navigatiesystemen in het gebied flink toe, zeggen bronnen van Reuters.

In de regio is sinds afgelopen vrijdag het gewapend conflict tussen Israël en Iran opgelaaid. De Straat van Hormuz bevindt zich tussen Iran en Oman.

Daling dollar zit pensioenfondsen dwars

AMSTERDAM – Beleggingen van Nederlandse pensioenfondsen zijn in de eerste drie maanden van het jaar 54 miljard euro minder waard geworden, berekende De Nederlandsche Bank (DNB). Dat kwam voor een groot deel door de daling van de dollar, meldt de centrale bank.

Koersveranderingen zorgden ervoor dat Nederlandse pensioenfondsen hun beleggingen 3 procent minder waard zagen worden. Volgens DNB had dat bij buitenlandse beleggingen vooral te maken met ongunstige ontwikkelingen van de wisselkoersen. Van hun 1771 miljard euro aan totaal beheerd vermogen houden pensioenfondsen namelijk ongeveer 551 miljard euro aan in Amerikaanse dollars. Die munt daalde in waarde, wat pensioenfondsen 24 miljard euro kostte.

Daarnaast waren er verliezen door dalende beurskoersen. Het ging om een hap van 16 miljard euro uit beleggingen in euro’s en van 11 miljard euro bij beleggingen in andere munteenheden.

Tegenovergestelde richting

DNB wijst erop dat pensioenfondsen de verliezen door een daling van de dollar doorgaans weten te beperken, doordat de beurskoersen vaak in tegenovergestelde richting bewegen van de waarde van de dollar. Maar in de eerste maanden van dit jaar was dit niet het geval; zowel de beurskoersen als de dollar daalden, onder andere door onzekerheid rond het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump.

De fondsen dekken een deel van de risico’s op valutadalingen af met derivaten. Die financiële producten bewegen in dit geval in tegenovergestelde richting van de wisselkoers. In het eerste kwartaal leverden deze derivaten een winst van 11 miljard euro op, berekende DNB.

Nieuwe functie in Volvo Trucks’ stuursysteem grijpt razendsnel in bij klapband

Volvo heeft het gerenommeerde dynamische stuursysteem Volvo Dynamic Steering verder verfijnd. Het kan nu een klapband detecteren en onmiddellijk actie ondernemen om de vrachtwagen veilig op de weg te houden.

De nieuwe generatie Volvo Dynamic Steering kan een lekke voorband detecteren en binnen een fractie van een seconde automatisch de impact beperken door de chauffeur te helpen de vrachtwagen op koers te houden. Het systeem vermindert de zijdelingse krachten die kunnen ontstaan bij plotseling luchtverlies in een band.

“Een klapband kan ertoe leiden dat een vrachtwagen plotseling van koers afwijkt, met mogelijk fatale gevolgen. Deze innovatie verhoogt de veiligheid voor zowel chauffeurs als andere weggebruikers en maakt ons Volvo Dynamic Steering-systeem beter dan ooit”, zegt Anna Wrige Berling, Traffic Safety Director bij Volvo Trucks.

Sinds de introductie van de eerste generatie in 2013 helpt Volvo Dynamic Steering chauffeurs wereldwijd om moeiteloos en veilig te rijden. De nieuwe functie komt boven op de bestaande voordelen van Volvo Dynamic Steering, zoals het met 75% verminderen van de benodigde stuurkracht tijdens het rijden bij lage snelheden – een groot voordeel voor vrachtwagenchauffeurs, omdat het stress en fysieke belasting vermindert tijdens lange ritten.

Veiligheidsrisico’s beperken – blijf op koers

Bij een klapband op een voorwiel zorgen het initiële lek en de ontsnappende lucht er vaak voor dat de voorwielen gaan sturen en het voertuig afwijkt van de koers. Zonder ondersteunende systemen moet de chauffeur direct het stuur overnemen om een ongeval of kantelen te voorkomen, maar statistieken tonen aan dat dit een zeer moeilijke situatie is om te beheersen.

Volvo Dynamic Steering helpt de chauffeur om de vrachtwagen binnen de rijstrook te houden. Als het systeem een lekke voorband detecteert, wacht het niet tot de symptomen optreden – dit betekent dus een snellere reactie.

Vermoeidheid en fysieke belasting verminderen

Volvo Dynamic Steering ondersteunt niet alleen in noodsituaties zoals bij een klapband, maar helpt ook om gemakkelijker te manoeuvreren. Ook biedt het meer stuurcontrole en stabiliteit bij verschillende snelheden en wegomstandigheden.

Beroepschauffeurs kunnen te maken krijgen met langdurige fysieke belasting en vermoeidheid, vooral in de nek, rug en schouders. Dit komt door langdurig zitten, blootstelling aan trillingen en het voortdurend moeten bijsturen. Volvo Dynamic Steering vermindert trillingen en past zich aan verschillende wegomstandigheden aan.

Daimler Truck en Volvo Group lanceren gezamenlijk softwarebedrijf Coretura

v.l.n.r.: Martin Lundstedt (Präsident und CEO der Volvo Group), Johan Lundén (CEO von Coretura), Karin Rådström (CEO von Daimler Truck AG)

GOTHENBURG/LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck en Volvo Group hebben samen een nieuw softwarebedrijf opgericht: Coretura AB. Het gezamenlijke bedrijf, gevestigd in het Zweedse Göteborg, richt zich op de ontwikkeling van een gestandaardiseerd softwareplatform voor vrachtwagens en moet een nieuwe standaard zetten voor de digitale toekomst van bedrijfsvoertuigen.

Coretura begon begin juni 2025 met haar activiteiten en staat onder leiding van Johan Lundén, afkomstig van Volvo Group. Met de oprichting willen beide vrachtwagenreuzen de overgang naar softwaregedefinieerde voertuigen versnellen, waarbij digitale functies centraal staan in het ontwerp en gebruik van trucks.

Strategische samenwerking, maar concurrentie blijft

Hoewel Daimler Truck en Volvo Group via Coretura intensief samenwerken, blijven de bedrijven elkaars concurrenten en blijven ze hun eigen voertuigen en digitale diensten zelfstandig ontwikkelen en vermarkten. Coretura zal naast haar oprichters ook andere klanten bedienen en staat open voor samenwerking met leveranciers en partners binnen en buiten de sector.

Karin Rådström, CEO van Daimler Truck, noemt de oprichting van Coretura een belangrijke strategische stap: “Met Coretura leggen we de nadruk op softwareontwikkeling als motor voor innovatie in onze sector.”

Martin Lundstedt, CEO van Volvo Group, vult aan: “Deze joint venture markeert een logische volgende stap in de evolutie van bedrijfsvoertuigen. Samen creëren we een fundament voor slimme en duurzame transportoplossingen.”

Softwaregedefinieerde voertuigen: updatebaar en efficiënter

Het doel van Coretura is de ontwikkeling van een open en gestandaardiseerd softwareplatform, inclusief een speciaal besturingssysteem voor bedrijfsvoertuigen. Hiermee wordt het mogelijk om software en hardware van elkaar los te koppelen, zodat digitale toepassingen in voertuigen draadloos (‘over-the-air’) kunnen worden geïnstalleerd of geüpdatet. Dit verhoogt de veiligheid, verbetert de efficiëntie en biedt gebruikers een betere ervaring.

Ook wordt gewerkt aan de gezamenlijke inkoop en specificatie van krachtige elektronische regeleenheden (ECU’s), die grote hoeveelheden data kunnen verwerken en essentieel zijn voor de digitalisering van vrachtwagens.

Eerste producten eind dit decennium

Coretura start met ongeveer 50 medewerkers, maar zal de komende jaren stapsgewijs groeien. De eerste toepassingen worden tegen het einde van dit decennium verwacht in voertuigen van Daimler Truck, Volvo Group en andere toekomstige klanten. Daarbij volgt het bedrijf een co-ontwikkelingsaanpak, waarbij klanten actief betrokken worden bij het ontwikkeltraject.

Coretura combineert volgens CEO Johan Lundén “de wendbaarheid van een start-up met de kracht en ervaring van twee toonaangevende aandeelhouders.” Hij benadrukt dat het bedrijf klaarstaat om de digitale transformatie van de truckindustrie te leiden.

NSC-bestuur wil Van Hijum als lijsttrekker bij Kamerverkiezingen

DEN HAAG – Het partijbestuur van NSC draagt Eddy van Hijum voor als lijsttrekker bij de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober. De huidige vicepremier en minister van Sociale Zaken krijgt daarmee de voorkeur boven Tweede Kamerlid Diederik Boomsma, die zich ook kandidaat had gesteld. Uiteindelijk is het aan de leden wie daadwerkelijk de lijst mag aanvoeren.

“Eddy stond aan de basis van onze partij en is in staat om het NSC-gedachtegoed verder te brengen, verder te ontwikkelen en onze partij verder uit te bouwen”, licht NSC-voorzitter Kilian Wawoe de keuze van het bestuur toe. Van Hijum geldt als een vertrouweling van oprichter Pieter Omtzigt, die dit voorjaar om gezondheidsredenen terugtrad als partijleider. Hij schreef mee aan het vorige verkiezingsprogramma en onderhandelde mee tijdens de kabinetsformatie.

Er kunnen zich tegenkandidaten melden, die dan wel eerst voldoende handtekeningen van leden moeten verzamelen. Alleen degenen die solliciteerden op de openbare vacature die de partij vorige week uitzette, komen daarvoor in aanmerking. Voor zover bekend is dat alleen Boomsma. Huidig fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven heeft al laten weten niet beschikbaar te zijn als lijsttrekker.

Van Hijum zegt “met volle overtuiging” aan de klus te beginnen. Hoewel de partij er in de peilingen zeer slecht voorstaat, gelooft hij nog altijd dat NSC het verschil kan maken. “Onze partij bestaat uit ijzersterke mensen met verschillende achtergronden en goede ideeën, in Den Haag en in de regio’s.”

OM vervolgt asbestbedrijf Eternit uit Goor voor dood drie mensen

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie bevestigt dat het asbestbedrijf Eternit in Goor gaat vervolgen. Aanklagers houden de onderneming verantwoordelijk voor de dood van drie mensen die ziek werden door langdurige blootstelling aan kankerverwekkende asbestvezels. Het OM stelt dat Eternit werknemers “willens en wetens” ernstige gezondheidsrisico’s heeft laten lopen.

De beslissing van het OM, waarover De Telegraaf eerder berichtte, volgt op een aangifte door het Comité Asbestslachtoffers in 2019. Deze organisatie beweerde dat het bedrijf in 1960 al op de hoogte was van de gevaren van het inademen van asbestvezels, maar toch doorging met de productie. De politie maakte twee jaar geleden bekend mogelijke slachtoffers te zoeken van het bedrijf in de Twentse plaats.

De strafzaak draait om het overlijden van twee oud-medewerkers van Eternit en een partner van een van hen. Het OM stelt dat Eternit strafrechtelijk aansprakelijk is voor hun dood.

Historisch moment: MAN start serieproductie van elektrische vrachtwagens

MÜNCHEN – Na meer dan een eeuw aan dieseltrucks is bij MAN Truck & Bus de transitie naar elektrisch rijden officieel begonnen. In de fabriek in München is de serieproductie gestart van MAN’s eerste volledig elektrische vrachtwagens. Daarmee zet het bedrijf een belangrijke stap richting een CO₂-neutrale toekomst.

De officiële aftrap vond plaats op 17 juni met de symbolische startknop, bediend door CEO Alexander Vlaskamp, productiedirecteur Michael Kobriger en Europarlementariër Manfred Weber. De elektrische trucks worden voortaan op dezelfde assemblagelijn gebouwd als dieselvoertuigen, wat zorgt voor maximale flexibiliteit in productie.

Miljoeninvesteringen in elektrificatie

MAN investeert dit decennium circa één miljard euro in de elektrificatie van zijn Europese fabrieken, waarvan een aanzienlijk deel in Duitsland. Alleen al voor de ontwikkeling van het e-truck programma werd 400 miljoen euro geïnvesteerd. In totaal zijn inmiddels ruim 5.000 medewerkers getraind in hoogvolttechnologie.

De elektrische trucks variëren van 12 tot 50 ton en zijn geschikt voor uiteenlopende toepassingen: van afvalinzameling tot langeafstandstransport. De eerste 1.000 voertuigen worden naar verwachting eind 2025 geleverd. Daarmee kunnen – bij gebruik van groene stroom – naar schatting 80.000 ton CO₂ per jaar worden bespaard. Dat staat gelijk aan de jaarlijkse uitstoot van een kleine stad.

Innovatieve productie in München

De productielijn in München is zodanig ingericht dat diesel- en elektrische trucks door elkaar kunnen worden geproduceerd, afhankelijk van de klantvraag. Waar dieseltrucks worden uitgerust met brandstoftanks en uitlaatsystemen, krijgen de elektrische modellen onder de cabine twee batterijen en een zogenoemde ‘power pack’.

De elektrische trucks beschikken over drie tot zeven modulaire NMC-accu’s met een capaciteit tot 534 kWh. Dit biedt een actieradius van 500 tot maximaal 740 kilometer zonder tussentijds laden.

Vraag naar e-trucks stijgt

Voorafgaand aan de serieproductie zijn al bijna 200 e-trucks uit een testserie geleverd, die samen zo’n 2 miljoen kilometer hebben afgelegd in de praktijk. Inmiddels zijn circa 700 e-trucks besteld. Vooral in de automotive logistiek zijn de voertuigen populair, mede dankzij de unieke Ultra-Lowliner-uitvoering met lage koppelhoogte voor maximale laadruimte.

Marktleider in elektrische stadsbussen

MAN is niet alleen koploper in elektrische trucks, maar ook in elektrische stadsbussen. Meer dan 2.500 elektrische MAN-bussen rijden momenteel in Europese steden. In het Poolse Starachowice worden de e-bussen gebouwd, en ook deze zullen binnenkort worden uitgerust met batterijen uit de eigen accufabriek in Neurenberg, waarin 250 miljoen euro is geïnvesteerd.

CO₂-neutraal in 2050

MAN Truck & Bus heeft als doelstelling om uiterlijk in 2050 volledig CO₂-neutraal te opereren. Omdat ongeveer 95 procent van de emissies voortkomt uit rijdende voertuigen, is elektrificatie van de vloot essentieel. De nieuwe e-trucks spelen een sleutelrol in het halen van de Europese CO₂-reductiedoelstellingen.

OVV: ontwerpfout en weinig controle bij ingestorte parkeergarage Nieuwegein

DEN HAAG – De rijhellingen van een parkeergarage in Nieuwegein zijn vorig jaar ingestort door een ontwerpfout en gebreken in de uitvoering. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), die heeft onderzocht hoe het kon gebeuren dat alle hellingen op 26 mei 2024 inzakten. Niemand raakte daarbij gewond. De parkeergarage is nog altijd buiten gebruik.

De constructie van de bovenste baan bezweek volgens de OVV als eerste. Alle onderliggende rijhellingen van de achtlaagse parkeergarage naast het St. Antonius Ziekenhuis stortten daarna ook in. De verbindingen waren volgens de Onderzoeksraad “te zwak ontworpen en op sommige onderdelen anders uitgevoerd”. De constructie was daardoor “te zwak om de hellingbanen te dragen”.

De OVV constateert ook een gebrek aan regie en controle tijdens het ontwerp, de bouw en het gebruik van de parkeergarage. De raad adviseert de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening randvoorwaarden op te stellen om dit “beter te borgen”. De minister moet zorgen voor een wettelijk kader, waarin staat hoe opdrachtgevers, bouwers en gebouweigenaren de constructieve veiligheid “tijdens alle fasen aantoonbaar moeten controleren”. Ook krijgt de minister het advies om het onafhankelijk toezicht op de constructieve veiligheid van gebouwen te verbeteren.

Ontwerp en uitvoering

“Wij zijn verbaasd over het ontbreken van regie en eindverantwoordelijkheid voor de veiligheid”, zegt OVV-lid Erica Bakkum. Dat is volgens haar ook “de rode draad” die de Onderzoeksraad de afgelopen jaren ziet bij eerdere onderzoeken naar instortingen van gebouwen. “Dat moet echt anders.”

In Nieuwegein zijn volgens de OVV het ontwerp en de uitvoering van de constructie “onvoldoende aantoonbaar berekend en gecontroleerd”. Daarnaast kwam de raad bijkomende factoren tegen die mogelijk hebben bijgedragen aan het instorten. Zo is in 2015 een extra asfaltlaag op de bovenste baan aangebracht vanwege slijtage, zonder berekening van het effect van deze gewichtstoename op de constructie. Ook reden volgens de OVV in het jaar voorafgaand aan de instorting gemiddeld vijftien voertuigen per dag de parkeergarage in die zwaarder waren dan waarop de garage was berekend. Roestvorming en temperatuurwisselingen, die zorgden voor herhaaldelijk uitzetten en krimpen van de hellingconstructie, speelden eveneens een rol.

Joulz levert congestie-oplossing voor dc van GARBE in Veghel

VEGHEL – De ontwikkeling van een duurzaam, nieuw distributiecentrum op een verouderde bedrijfslocatie in Veghel kan doorgaan dankzij een netcongestie-oplossing van energie-infrastructuurspecialist Joulz. Die heeft met ontwikkelaar GARBE Industrial Real Estate Netherlands een overeenkomst gesloten voor het leveren en beheren van een virtual power grid. Dat bestaat uit bijna 1900 zonnepanelen, een batterijcontainer voor de opslag van zonnestroom, een digitaal energiemanagementsysteem en een noodoplossing.

Dankzij de oplossing van Joulz heeft GARBE 340 kilowatt aan vermogen bovenop de 214 kilowatt uit het net en hoeft het geen jaren meer te wachten totdat de regionale elektriciteitsnetbeheerder voldoende contracteerbaar vermogen kan leveren.

GARBE hertonwikkelt de verouderde locatie Huygensweg 10 en Huygensweg 14 in Veghel, waar momenteel Hutten Catering is gevestigd en voorheen ook Sligro en DHL zaten. Die herontwikkeling is opgedeeld in twee fases. In de eerste fase moet een distributiecentrum van 22.600 vierkante meter verrijzen. Daar moet in de tweede fase nog eens 23.000 vierkante meter bij komen. De locatie wordt daarmee nieuw leven ingeblazen. Vanwege de ligging dichtbij de snelweg A50 is die namelijk erg aantrekkelijk voor bedrijven met logistieke activiteiten.

De herontwikkelingsplannen dreigden grote vertraging op te lopen door het netcongestieprobleem. Regionale netbeheerder Enexis kan slechts beperkt vermogen leveren, terwijl de toekomstige gebruiker waarschijnlijk meer dan het dubbele nodig heeft. Dat probleem wordt opgelost met het virtual power grid van Joulz.

Louca Benders van GARBE is blij dat de ontwikkeling hiermee alsnog tijdig doorgang kan vinden. “Met dit project laten we zien dat flexibiliteit en innovatie essentieel zijn om binnen de energietransitie concrete groei mogelijk te maken, vooral bij beperkte netcapaciteit”, aldus Benders.

“Zo bouwen we zonder vertraging. Deze off-grid energieoplossing stelt ons bovendien in staat om ook andere locaties met vergelijkbare uitdagingen efficiënt te ontwikkelen en zo bij te dragen aan een duurzame, toekomstbestendige vastgoedmarkt. Juist in een regio als Veghel, waar sprake is van veel logistieke activiteit en de concurrentie groot is, is dit van directe meerwaarde voor onze huurders en investeerders.”

‘Zorgen voor vermogenszekerheid’

Joulz-CCO Tom van Ginkel: “Met dit project breiden we onze jarenlange samenwerking met GARBE op het gebied van middenspanning en meetdiensten uit naar innovatieve vermogensoplossingen voor netcongestie. Samen maken we ontwikkeling mogelijk en zorgen we voor vermogenszekerheid op een locatie waar dat niet meer vanzelfsprekend is. Daar zijn we trots op.”

Welk bedrijf zich op de locatie gaat vestigen na de herontwikkeling is nog niet duidelijk. Veghel ligt in het oosten van de Noord-Brabant, waar veel bedrijven in de voedingsmiddelensector en veel logistieke dienstverleners zijn gevestigd. De bouw van de eerste fase is gestart en wordt opgeleverd in het eerste kwartaal van 2026. Fase 2 begint naar verwachting in het eerste kwartaal van 2028, na voltooiing van de eerste fase.

GroenLinks-PvdA steunt kabinetsinzet op fors hogere NAVO-norm

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA steunt de kabinetsinzet om de NAVO-norm, het bedrag dat lidstaten van het militaire bondgenootschap minimaal aan defensie moeten besteden, te verhogen van 2 naar 3,5 procent van de omvang van de economie. Dat laat de partij weten voorafgaand aan een Kamerdebat over de Nederlandse inzet bij de NAVO-top van volgende week. Hoe dat betaald moet worden, is wat de partij betreft aan een volgend kabinet.

“Deze tijd vraagt om leiderschap dat Nederland beschermt”, zegt partijleider Frans Timmermans. “Nederland en Europa zijn in lange tijd niet zo onveilig geweest. GroenLinks-PvdA zal een hoger defensiebudget steunen als dat nodig is voor onze veiligheid. De kiezer mag zich nu uitspreken over de vraag waar de rekening komt te liggen.”

GroenLinks-PvdA stemde eerder nog tegen moties om de NAVO-norm te verhogen. De partij vond dat het kabinet het eerst eens moest worden over een eigen standpunt. Dat gebeurde afgelopen vrijdag in de ministerraad. Met de steun van de linkse combinatie tekent zich een ruime Kamermeerderheid af voor het plan om op termijn 3,5 procent te besteden aan defensie en 1,5 procent aan zaken als cyberveiligheid en infrastructuur.

‘Solidariteitsbijdrage’

Timmermans benadrukt dat de steun van zijn partij “geen blanco cheque” is voor het demissionaire kabinet, dat twee weken geleden viel doordat de PVV eruit stapte. Zijn partij wil ook niet dat de tientallen miljarden die straks extra naar defensie moeten, worden opgebracht door te bezuinigen op zorg, onderwijs of de verzorgingsstaat. “Wat we willen beschermen, moeten we niet zelf gaan afbreken.”

De partij ziet meer in een “solidariteitsbijdrage” van de allerrijkste Nederlanders. Ook interen op opgebouwde buffers is wat de partij betreft een optie.

Ocean Network Express breidt vloot uit met containerschip ‘ONE Singapore’

SINGAPORE/HIROSHIMA – Rederij Ocean Network Express (ONE) heeft haar nieuwste aanwinst gepresenteerd: het containerschip ONE Singapore. Het schip, met een capaciteit van 13.900 TEU, werd ceremonieel gedoopt op de scheepswerf van Imabari Shipbuilding in het Japanse Hiroshima. Het is het zesde schip in een serie van twintig containerschepen die zijn voorbereid op het gebruik van methanol en ammoniak als alternatieve brandstoffen.

Met deze nieuwbouw versterkt ONE zijn wereldwijde vloot en onderstreept het bedrijf zijn inzet voor duurzamere maritieme transportoplossingen. ONE Singapore is, net als haar zusterschepen, ontworpen om in de toekomst milieuvriendelijker te kunnen varen. Eerder werden al ONE Sparkle en andere zusterschippen succesvol in de vaart genomen.

CEO Jeremy Nixon verklaarde: “De doop van ONE Singapore markeert opnieuw een belangrijke stap in onze vlootuitbreiding. De naam weerspiegelt onze sterke verbondenheid met Singapore, onze wereldwijde thuisbasis en een vooraanstaand maritiem knooppunt.”

Sinds de oprichting van het hoofdkantoor in Singapore in 2017 is ONE stevig verankerd in het maritieme ecosysteem van de stadstaat. De rederij beschouwt Singapore als strategisch centrum van haar wereldwijde netwerk.

ONE Singapore is geregistreerd onder de vlag van Singapore en is geclassificeerd door Lloyd’s Register. Het schip zal worden ingezet op internationale vaarroutes en bijdragen aan een efficiënter en duurzamer containernetwerk.

×