Clicky

maandag 5 mei 2025 - 04:43 uur
Home Blog Pagina 119

Kabinet werkt aan toekomstplannen voor verzorgingsplaatsen: meer ruimte en voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het kabinet werkt aan nieuw beleid voor de verzorgingsplaatsen langs de Nederlandse snelwegen. Vooral voor vrachtwagenchauffeurs, die dagelijks afhankelijk zijn van deze locaties voor rust, sanitaire stops, maaltijden en veilige parkeerplekken, kunnen deze plannen grote gevolgen hebben.

De komende jaren verandert er veel op de verzorgingsplaatsen. Door de groei van elektrisch verkeer komen er steeds meer laadpalen bij, maar tegelijkertijd is er een groot tekort aan parkeerplekken voor vrachtwagens. Het kabinet wil ervoor zorgen dat verzorgingsplaatsen prettige én veilige plekken blijven, ook voor de transportsector.

Nieuw vergunningensysteem op komst

Een belangrijk onderdeel van de plannen is de manier waarop vergunningen voor tankstations, laadpunten en shops op verzorgingsplaatsen worden verdeeld. De overheid wil dat deze verdeling eerlijk verloopt, zodat alle ondernemers gelijke kansen krijgen om een plek te bemachtigen. Hierdoor moet er een gevarieerder aanbod ontstaan van tank- en laadfaciliteiten, shops en eetgelegenheden. Dat biedt ook kansen voor ondernemers die zich specifiek op de behoeften van vrachtwagenchauffeurs richten.

Consultatie gestart: chauffeurs kunnen meedenken

Het conceptwetsvoorstel voor de ‘verzorgingsplaats van de toekomst’ ligt vanaf donderdag ter consultatie. Dat betekent dat alle betrokkenen – waaronder transportbedrijven, chauffeursorganisaties en exploitanten van verzorgingsplaatsen – kunnen reageren op de plannen. Het ministerie benadrukt dat nog niet alles vastligt en dat er ruimte is voor ideeën uit de praktijk.

Betere indeling en meer regie nodig

Onder het huidige beleid is de indeling van verzorgingsplaatsen soms onlogisch en onoverzichtelijk, bijvoorbeeld omdat laadpalen en parkeerplekken kriskras door elkaar liggen. Dat zorgt voor onveilige situaties, vooral voor vrachtwagenchauffeurs die langere combinaties moeten parkeren. In de nieuwe plannen wil het kabinet meer regie nemen over de indeling, zodat de veiligheid en het gebruiksgemak verbeteren.

Veiling per dienst: meer concurrentie en keuze

In de toekomst worden vergunningen voor tanken, laden en shops apart geveild. Dat betekent dat verschillende partijen zich kunnen inschrijven op één specifieke dienst. Zo kunnen bijvoorbeeld nieuwe ondernemers zich richten op speciale voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs, zoals goede douches, beveiligde truckparkings of gezonde maaltijden voor onderweg. Het kabinet verwacht dat deze aanpak zorgt voor meer concurrentie en daarmee een betere prijs-kwaliteitverhouding voor chauffeurs.

Hoeveel vergunningen per verzorgingsplaats worden toegestaan, is nog niet besloten. Dat is één van de onderwerpen waarover in de consultatieperiode advies wordt gevraagd. Daarnaast brengt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) nog een advies uit over de concurrentie tussen verzorgingsplaatsen en wordt Rijkswaterstaat gevraagd hoe de nieuwe aanpak praktisch uitvoerbaar is.

Meedenken? Dat kan tot 17 april

De consultatie over de toekomstplannen voor verzorgingsplaatsen loopt van 6 maart tot en met 17 april 2025. Vrachtwagenchauffeurs, transportondernemers en andere belanghebbenden kunnen hun mening geven via de website www.internetconsultatie.nl.

Met de ‘verzorgingsplaats van de toekomst’ wil het kabinet zorgen voor voldoende voorzieningen en keuzevrijheid voor alle weggebruikers – maar zeker ook voor de chauffeurs die dag en nacht op de weg zijn.

Twee doden en één gewonde na aanrijding vrachtwagen en auto op Duitse L116

Foto: Duitse Politie

GREVENBROICH – Bij een ernstig verkeersongeval op de Duitse L116 tussen Grevenbroich en Bedburg, nabij de Duitse plaats Frimmersdorf, zijn donderdagmiddag twee doden gevallen. Het ongeluk gebeurde rond 13:00 uur en betrof een frontale botsing tussen een personenauto en een vrachtwagencombinatie.

De inzittenden van de personenauto raakten zo ernstig bekneld dat de brandweer hen alleen nog levenloos uit het wrak kon bevrijden. De vrachtwagenchauffeur raakte gewond en werd door omstanders opgevangen totdat de hulpdiensten arriveerden.

De brandweer van Grevenbroich, met zowel beroeps- als vrijwillige krachten, zette zich direct in om de slachtoffers te bevrijden, de chauffeur op te vangen en de veiligheid op de ongevalsplek te waarborgen. Er werd gezorgd voor brandbeveiliging en uitstromende vloeistoffen uit de voertuigen werden opgevangen om milieuschade te voorkomen.

Vanwege de ernst van het ongeval blijft de L116 tot in de avonduren volledig afgesloten voor onderzoek en bergingswerkzaamheden. De politie zet een speciaal team in voor de uitgebreide ongevallenanalyse.

Over de oorzaak van het ongeval en de omvang van de materiële schade is nog niets bekendgemaakt.

VS zouden Oekraïners met verblijfsstatus snel willen uitwijzen

WASHINGTON – De regering van president Donald Trump is volgens anonieme bronnen van plan de tijdelijke verblijfsstatus van ongeveer 240.000 Oekraïners in te trekken. Ze zouden dan zonder deze status snel uitgezet kunnen worden.

Oekraïners werden onder de vorige Amerikaanse regering van president Joe Biden als vluchtelingen verwelkomd als gevolg van de Russische aanval in 2022 op Oekraïne.

De Amerikaanse regering had geen commentaar op het bericht van persbureau Reuters, maar de regering-Trump is sinds haar aantreden bezig speciale verblijfsvergunningen voor vluchtelingen af te schaffen, zoals die zijn verleend aan onder anderen Cubanen, Haïtianen, Nicaraguanen en Venezolanen.

Bewoners mogelijk dagenlang niet naar huis na brand Arnhem

ARNHEM – Arnhemmers die donderdagmorgen vroeg hun huis moesten verlaten vanwege een grote brand in de Jansstraat in het centrum van de stad kunnen mogelijk pas in of na het weekeinde weer naar huis. Dat hebben gemeente en brandweer laten weten op een besloten bijeenkomst voor de tachtig tot honderd geëvacueerden, zeggen bewoners die bij die bijeenkomst waren. De hulpdiensten willen pas later donderdag iets over die mededeling zeggen.

Het gebied van de brand is door de brandweer en andere hulpdiensten ingedeeld in drie segmenten, die zij blokken noemen. Het eerste blok betreft de uitgebrande panden en gebouwen die gesloopt gaan worden. Panden in het tweede blok hebben brandschade en zware rook- en roetschade. In het derde blok staan gebouwen die veel waterschade hebben, onder meer doordat de brandweer daken urenlang nathield om overslaan van vuur te voorkomen. In het hele gebied ligt mogelijk asbest, dat opgeruimd moet worden.

De brandweer gaat gebouwen slopen om ruimte te maken voor bluswerkzaamheden. Deels staan die panden al op instorten door de brand. Vanwege het aanvoeren van zwaar materieel voor het slopen en het sloopwerk zelf zouden alle geëvacueerden in elk geval de nacht van donderdag op vrijdag elders moeten doorbrengen, zo hebben Harald Deemen (33) en andere bewoners begrepen.

De gemeente Arnhem kan helpen met het vinden van onderdak. Voor mensen die in verwoeste panden woonden wordt vervangende woonruimte geregeld. Alle betrokken bewoners krijgen donderdag aan het eind van de middag te horen of en wanneer ze weer naar huis mogen, zo is beloofd. Er zijn dan ook kaarten waarop de ingedeelde blokken zijn aangegeven.

ECB verlaagt rente eurozone opnieuw om economie te stimuleren

FRANKFURT – De Europese Centrale Bank (ECB) heeft het belangrijkste rentetarief in de eurozone opnieuw verlaagd. Met de lagere leenkosten wil de ECB de kwakkelende economie van het eurogebied ondersteunen. De beleidsbepalers van de centrale bank in Frankfurt besloten om de rente opnieuw met een kwart procentpunt te verlagen, van 2,75 procent naar 2,5 procent. Sinds juni vorig jaar heeft de ECB de rente al zes keer met een kwart procentpunt verlaagd.

Een lagere rente maakt het voor banken goedkoper om geld te lenen bij de centrale bank. De banken kunnen de rente voor het geld dat zij uitlenen aan consumenten, bedrijven en overheden daardoor verlagen. Die gaan daardoor mogelijk meer uitgeven en investeren. Ook de hypotheekrentes zullen dalen. Sparen levert daarentegen minder op.

ECB-president Christine Lagarde licht het rentebesluit later op de dag nog toe tijdens een persconferentie. Daarbij wordt vooral gelet op wat Lagarde zal zeggen over toekomstige rentestappen. De volgende bijeenkomst van de ECB is op 17 april.

Handelsoorlog VS

De rentestap van donderdag was conform de verwachting van economen. Over de toekomstige rentestappen van de ECB lopen de meningen echter sterk uiteen. Zo voorzien sommige economen geen verdere verlagingen meer, terwijl anderen denken dat de rente uiteindelijk zal worden teruggeschroefd tot zelfs 1 procent in 2026. Ook onder de ECB-bestuurders is er meer verdeeldheid over de verdere rentestappen.

De taak van de ECB wordt daarbij gecompliceerd door de snel veranderende geopolitieke omgeving. De escalerende handelsoorlog van president Donald Trump en het plotselinge besluit van de Verenigde Staten om de militaire steun aan Oekraïne en Europa terug te trekken, vormen de belangrijkste uitdagingen voor beleidsmakers.

Impact importheffingen

Lagarde wees eerder al op de risico’s voor de economie door de handelsspanningen die de Europese export kunnen raken en voor een afzwakkende wereldeconomie kunnen zorgen. Het is volgens haar echter nog onduidelijk wat de impact van importheffingen op de inflatie zal zijn. Dat hangt af van hoe hoog die tarieven worden en hoe groot eventuele Europese vergeldingsmaatregelen zullen zijn. Trump dreigt met een importtarief van 25 procent voor alle EU-goederen en de EU dreigt met evenredige tegenmaatregelen te komen.

Rechtbank legt Tata Steel 140.000 boete op voor milieudelicten

AMSTERDAM – Tata Steel moet 140.000 euro boete betalen voor overtredingen van de milieuwetgeving in 2021 en 2022. In een van de twee zaken kwam ruim 35.000 kubieke meter giftig kooksovengas vrij omdat een klep niet was afgesloten. Het staalbedrijf had beide incidenten te laat gemeld bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, waardoor die niet snel kon reageren. De rechtbank in Amsterdam sprak van ernstige feiten.

Het Openbaar Ministerie had 200.000 euro boete geëist. De rechter vond 150.000 euro passend, maar haalde daar 10.000 euro vanaf omdat de overtredingen van jaren terug dateren. Het OM laat weten “niet ontevreden” te zijn met de uitspraak. Het gaat het vonnis nu eerst nauwkeurig bestuderen. Ook Tata doet dat, laat een woordvoerder weten.

Het giftige gas kwam in februari 2021 vrij omdat een afsluiter in de sinterfabriek niet was dichtgezet en een heel weekend bleef lekken. Het lek werd pas maandagochtend ontdekt en had binnen een kwartier moeten worden doorgegeven aan de omgevingsdienst. Dat gebeurde pas laat in de avond, omdat de nadruk werd gelegd op herstelmaatregelen. Bij Tata ontbraken procedures die de emissie wellicht hadden kunnen voorkomen en dat is in strijd met de milieuregels, aldus de rechtbank.

Een klein jaar later meldde Tata ongeveer vijf uur te laat dat tijdens een storm een afdekband in de ontstoffingsinstallatie van een kooksgasfabriek was afgewaaid en dubbelgevouwen. Dat “ongewone voorval” had ook binnen 15 minuten moeten worden gemeld.

Het bedrijf in IJmuiden heeft toegegeven dat er fouten zijn gemaakt en erkent dat de emissie niet had mogen gebeuren, te laat werd opgemerkt en te laat is gemeld. Directeur operations Coenraad Spaans van Tata bagatelliseerde twee weken geleden op de zitting de gevolgen van de uitstoot van onder meer methaan, waterstof en CO2. Volgens hem zijn de procedures bij Tata aangescherpt en is de meldingsdiscipline sterk verbeterd.

Tata Steel kreeg in 2023 voor het laatst een strafrechtelijke boete opgelegd. Het ging toen om 100.000 euro.

Von der Leyen: beslissend moment voor EU en Oekraïne

BRUSSEL – De Europese Unie en Oekraïne staan voor een “beslissend moment”, zei voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie donderdag kort voor aanvang van de speciale Europese top. Die gaat alleen over Oekraïne en de Europese verdediging.

Er is een “duidelijk gevaar” voor Europa op dit moment, aldus de voorzitter. Ze beloofde Oekraïne te blijven helpen zo lang als dat nodig is, zei ze tegen president Volodymyr Zelensky die ook naar de ingelaste top in Brussel is gekomen.

Half miljoen ondernemers kan niet rondkomen van eigen zaak

UTRECHT – Ongeveer 500.000 ondernemers in Nederland, ruim een op de vijf, kunnen niet rondkomen van hun eigen bedrijf, meldt de Kamer van Koophandel (KVK) na onderzoek. Een derde van deze groep heeft directe financiële problemen of verwacht die binnen zes maanden.

Dit zijn bijna 170.000 ondernemers. Zij geven aan dat het moeilijk is om maandelijks de zakelijke rekeningen en belastingen te betalen, of dat er betaalachterstanden of schulden zijn. Een ongeveer even grote groep geeft de eigen bedrijfssituatie een onvoldoende.

Van de zzp’ers kan een kwart niet rondkomen, in het midden- en kleinbedrijf is dat ruim een op de zeven ondernemers.

Oorzaken

Niet altijd is het probleem acuut. Twee derde van de ondernemers die aangeven niet te kunnen rondkomen van de zaak heeft ook ander inkomen, steun van een partner met inkomen, of beide. De KVK baseert zich op een onderzoek onder ruim 1800 ondernemers.

De ondernemers schrijven de financiële problemen toe aan verlies van klanten, stijgende kosten en regeldruk. De problemen zijn het grootst in de sectoren detailhandel, ICT en media, en cultuur, sport en recreatie. Daarna volgen de sectoren persoonlijke dienstverlening, logistiek en horeca.

Spaartegoeden

Veel ondernemers die niet kunnen rondkomen spreken hun spaargeld aan. Ook passen ze hun uitgavenpatroon aan. Bijna een kwart vertrouwt erop dat het weer goed komt. Opvallend is dat deze ondernemers nauwelijks lenen bij familie, vrienden, kennissen of bij de bank. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de financiële problemen leiden tot zorgen, stress en fysieke klachten.

Moskou herhaalt: Europese legermacht in Oekraïne is onacceptabel

MOSKOU – Rusland heeft beklemtoond dat er geen compromis mogelijk is over een Europese vredesmacht in Oekraïne.

Europese landen overwegen een soort vredesmacht te sturen als onderdeel van een eventuele wapenstilstand tussen Oekraïne en Rusland.

Maar dat is volgens het Kremlin niet aanvaardbaar. Buitenlandminister Sergej Lavrov waarschuwt dat Rusland NAVO-troepen in Oekraïne zal beschouwen als officiële deelname van NAVO-troepen in de oorlog tegen Rusland.

Russische woordvoerders hebben donderdag naar aanleiding van een speech van de Franse president ook beklemtoond dat de uitbreiding van de NAVO met staten die deel uitmaakten van de Sovjet-Unie een van de voornaamste oorzaken van de oorlog in Oekraïne is. Rusland wil onder geen beding dat Oekraïne NAVO-lid wordt en wil geen NAVO-troepen in Oekraïne.

Ook Enexis waarschuwt voor lange wachttijden stroomaansluiting

DEN BOSCH – Ook netbeheerder Enexis waarschuwt dat huishoudens steeds vaker rekening moeten houden met lange wachttijden voor een nieuwe of zwaardere stroomaansluiting, ondanks recordinvesteringen in het elektriciteitsnet. “We blijven ons inzetten om de groeiende vraag naar ruimte op het elektriciteitsnet bij te benen. Toch zien we dat onze wachtlijsten blijven groeien”, aldus de netbeheerder, actief in de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg.

Branchegenoot Alliander kwam een dag eerder al met een soortgelijke waarschuwing. Steeds meer ondernemers moeten worden teleurgesteld, omdat het elektriciteitsnet in hun buurt vol zit. Huishoudens moeten langer wachten op een uitbreiding van hun aansluiting voor bijvoorbeeld nieuwe zonnepanelen. Door de drukte op het net, neemt ook het aantal stroomstoringen toe.

Enexis investeerde vorig jaar 1,5 miljard euro in het stroomnet, fors meer dan het voorgaande jaar. Hierdoor is de financiële positie van het bedrijf wel verslechterd. “Het afgelopen jaar gaf Enexis dagelijks gemiddeld ruim 1,5 miljoen euro meer uit dan er binnenkwam”, aldus de netbeheerder.

PVV en BBB stemmen tegen 3,5 miljard euro voor Oekraïne in 2026

DEN HAAG – Coalitiepartijen PVV en BBB spreken zich niet uit voor 3,5 miljard euro steun aan Oekraïne in 2026, zoals het kabinet wil. Een motie van de VVD die daartoe oproept, haalde wel een grote Kamermeerderheid, onder meer door steun van linkse oppositiepartijen.

Premier Schoof zei woensdag dat het kabinet de huidige steun aan Oekraïne wil voortzetten met 3,5 miljard euro. Yeşilgöz ondersteunde dat plan met deze motie. Wilders zei in het debat woensdagavond al dat hij dit bedrag nog niet wilde toezeggen. Donderdag bleek dat ook BBB zich niet hierop wil vastpinnen.

Een motie om niet mee te doen aan het nieuwe defensieplan van de Europese Commissie, ReArm Europe, wordt volgende week opnieuw behandeld. Het voorstel van JA21 werd gesteund door onder meer coalitiepartijen PVV, NSC en BBB, maar de stemming kwam uit op een gelijkspel. Indiener Joost Eerdmans was zelf niet aanwezig, volgens Kamervoorzitter Martin Bosma stond hij in de file.

Deze donderdag is er een EU-top in Brussel over steun aan Oekraïne.

EU-plannen voor de transportsector vorderen, maar er blijven hiaten voor het zware wegtransport

BRUSSEL – IRU verwelkomt het Industriële Actieplan van de Europese Commissie voor de Europese transportsector, met name de focus op stimulansen en betere toegang tot infrastructuur om commerciële wegvervoerders te ondersteunen bij de overstap naar emissievrije voertuigen. IRU blijft echter diep bezorgd over het gebrek aan technologische keuzemogelijkheden voor het wegvervoer – alleen batterij-elektrische technologie wordt gepromoot als schone oplossing – en over de mogelijke aankoopverplichtingen voor wagenparken van bedrijven.

Het Europese Actieplan schetst de routekaart om de automobielindustrie te ondersteunen bij de transitie naar schone, verbonden en steeds verder geautomatiseerde voertuigen.

IRU waardeert de pijler rond schone mobiliteit in het plan, waarin het belang wordt erkend van het creëren van de juiste randvoorwaarden voor de uitrol van elektrische voertuigen, samen met verschillende ondersteunende maatregelen. Tegelijkertijd baart het zorgen dat het plan batterij-elektrische voertuigen voorschrijft als de enige oplossing van de EU voor het vergroenen van het wegvervoer.

Raluca Marian, EU-directeur van IRU, zei: “CO₂-neutrale brandstoffen, hernieuwbare brandstoffen, biobrandstoffen en zelfs waterstof ontbreken in het EU-plan. Ondanks dat lidstaten wettelijk verplicht zijn infrastructuur voor waterstoftankstations te bouwen, lijkt het plan deze technologie niet serieus te nemen.”

“Onze conclusie wordt verder bevestigd door de recent gepubliceerde Clean Industrial Deal, waarin waterstof alleen wordt genoemd voor de luchtvaart en de scheepvaart. Kortom, de EU zet al haar kaarten op één optie: batterij-elektrische technologie,” voegde ze eraan toe.

CO₂-normen afstemmen op de realiteit

Hoewel het plan het gebrek aan randvoorwaarden erkent, zoals problemen met het elektriciteitsnet, heeft de Commissie nagelaten om een vroege herziening van de CO₂-normen voor zware voertuigen in te plannen. Zo’n herziening is nodig om het ambitieniveau voor de CO₂-reductie af te stemmen op de realiteit van de randvoorwaarden én om schone brandstoftechnologieën op te nemen.

Infrastructuur: Vooruitgang, maar nog steeds hiaten

IRU verwelkomt de focus van de Commissie op laadinfrastructuur, maar waarschuwt voor een eenzijdige focus op de implementatie van de Alternatieve Brandstoffen Infrastructuurverordening (AFIR). Het plan erkent weliswaar de noodzaak van laadmogelijkheden bij depots en hubs, maar biedt geen concrete oplossingen.

Op EU-niveau is 70 procent van het goederenvervoer regionaal en lokaal. Daarom is AFIR weliswaar noodzakelijk, maar biedt het niet de oplossingen die nodig zijn voor het merendeel van het zwaar wegtransport.

Een positief punt is dat IRU de erkenning van taxi’s en andere stedelijke wagenparken waardeert, evenals de verwijzing naar bussen en touringcars in de Mededeling over de vergroening van bedrijfswagenparken.

“Vervoerders hebben een alomvattende infrastructuurstrategie nodig die de laadinfrastructuur en tankinfrastructuur uitbreidt buiten het TEN-T-netwerk, om echte transportoperaties te ondersteunen,” zei Raluca Marian.

Positieve stappen met stimulansen, maar onzekerheid over aankoopverplichtingen blijft
IRU erkent de verwijzing in het plan naar gerichte stimulansen voor de vergroening van bedrijfswagenparken, wat de invoering van emissievrije zware voertuigen zou kunnen versnellen. De voorgestelde wijzigingen van de Eurovignette-richtlijn en herzieningen van de normen voor gewichten en afmetingen – die moeten zorgen voor een gelijke laadcapaciteit met dieselvoertuigen – zijn positieve stappen.

Bovendien zou het afstemmen van de implementatietermijnen voor het opnemen van opleggers onder de Eurovignette-richtlijn met bestaande regelgeving vervoerders de duidelijkheid geven die ze nodig hebben om met vertrouwen te plannen en te investeren.

De mededeling over de vergroening van bedrijfswagenparken bevat ook een welkome oproep aan de lidstaten om de overstap naar emissievrije voertuigen te stimuleren.

Toch blijft er onzekerheid bestaan over mogelijke aankoopverplichtingen voor bedrijfswagenparken. IRU blijft bezorgd dat elke verplichting die wordt opgelegd zonder voldoende financiële en regelgevende ondersteuning, een onevenredige last zou vormen voor commerciële vervoerders.

“Stimulansen en toegang tot laadinfrastructuur zijn voorwaarden voor een gezonde invoering van batterij-elektrische voertuigen, en we waarderen dat dit in het plan en de mededeling is opgenomen. Maar de dreiging van een ongezond element van vraagregulering zit er nog steeds in. De aangekondigde wetgeving over de vergroening van bedrijfswagenparken is een groot punt van zorg voor onze sector, omdat dit verplichte aankoopdoelstellingen zou kunnen introduceren. Zelfs als die verplichtingen bij verladers worden neergelegd – wat praktisch zeer lastig is – zal dit de markt verstoren en veel vervoerders uit de markt drukken,” zei Raluca Marian.

“We blijven ons dezelfde basisvraag stellen: Is het niet te vroeg om te praten over verplichte aankoopverplichtingen voor private vervoerders, terwijl het plan zelf de enorme tekorten aan randvoorwaarden erkent? We worden nog steeds geconfronteerd met deze dreiging, ondanks het ontbreken van bewijs dat de vraag niet vanzelf zal toenemen zodra de juiste randvoorwaarden zijn gecreëerd,” voegde ze eraan toe.

IRU zal blijven samenwerken met EU-beleidsmakers om ervoor te zorgen dat de behoeften van de commerciële wegvervoersector volledig worden weerspiegeld in het EU-regelgevings- en financieringskader.

Importheffingen Trump raken ook VS zelf, zegt S&P Global Ratings

NEW YORK – De importtarieven die de Amerikaanse president Trump heeft ingevoerd voor producten uit Canada, Mexico en China raken ook de Verenigde Staten zelf. Dat merken deskundigen op van de toonaangevende kredietbeoordelaar S&P Global Ratings.

Volgens de firma raken de heffingen vooral de buurlanden, maar ook de Verenigde Staten zelf worden getroffen. “Het bruto binnenlands product (bbp) daalt de komende 12 maanden met ongeveer 0,6 procent in de VS en met 2 tot 3 procent in Canada en Mexico vergeleken met onze vorige basisprognose van november 2024. De werkloosheid en inflatie stijgen minder in de VS”, legt Paul Gruenwald, wereldwijd hoofdeconoom bij S&P, uit.

Daarmee is de impact op de Amerikaanse economie dus wel veel kleiner dan voor Canada en Mexico. Voor China zijn de economische effecten daarnaast minimaal, geeft hij ook aan. “Toch zijn de Amerikaanse tarieven de belangrijkste reden waarom we verwachten dat de economische groei in 2025 en 2026 zal afnemen tot ongeveer 4 procent.”

Twee doden bij zeer ernstig ongeval op N36 afgelopen nacht

Foto: ProNews Producties

OMMEN – In de nacht van woensdag 5 maart op donderdag 6 maart heeft er een zeer ernstig ongeval plaatsgevonden op de N36 bij Ommen. Even voor 03:00 uur ging het mis tussen de Grensweg en de viaduct van de Arriërveldsweg. Een bestelwagen en een trekker met oplegger kwamen frontaal met elkaar in botsing.

De klap moet gezien de schade enorm zijn geweest. De vrachtwagen is verwoest, en de bestelwagen is compleet onherkenbaar.

De bestuurders van beide voertuigen, tevens de enige inzittenden, zijn ter plekke en op slag overleden. De politie meldt donderdag dat het gaat om een 38-jarige man uit Beilen en een 28-jarige man uit de gemeente Midden-Drenthe.

Het wegdek en de berm lag bezaaid met brokstukken van beide voertuigen.

In de laadruimte van de bestelwagen zat een mogelijk gevaarlijke vloeistof. Door het ongeval is dat vrijgekomen. Gestopte weggebruikers en hulpverleners klaagden over prikkende ogen. Nadat al snel duidelijk werd dat hulp voor de chauffeurs niet meer mocht baten werd de omgeving rondom de voertuigen daarom ontruimd.

De brandweer heeft met ademlucht metingen gedaan, en ook de Adviseur Gevaarlijke Stoffen is ingezet. Een direct gevaar voor de omgeving is er niet, maar om wat voor vloeistof het exact gaat is nog niet duidelijk. Er hangt op de plek van het ongeval een azijnachtige lucht. Het gaat waarschijnlijk om een middel dat wordt gebruikt om te reinigen bij zuivelbedrijven.

De afdeling verkeer van de Forensische Opsporing van de politie heeft uitgebreid onderzoek gedaan op de plek van het ongeval, en droeg daarbij ademlucht van de brandweer. De afsluiting van de weg zal naar verwachting tot ver in de ochtend duren. Rijkswaterstaat durft hier nog geen uitspraken over te doen.

Nadat de slachtoffers zijn geborgen zullen de voertuigen nog moeten worden afgevoerd. Dit zal allemaal ook veilig moeten worden gedaan. Pas daarna zal naar verwachting duidelijk worden of er nog buitengewone schoonmaakwerkzaamheden moeten worden verricht. De bestelbakwagen is deels geëindigd naast een sloot.

Een automobilist die op het ongeluk stuitte kon de brokstukken niet ontwijken en reed een band lek. De ANWB heeft deze automobilist weer verder geholpen. Weggebruikers die op het ongeval zijn gestuit is slachtofferhulp aangeboden.

De politie onderzoekt het ongeval.

Lufthansa verwacht betere resultaten na forse winstdaling in 2024

FRANKFURT – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa heeft de winst vorig jaar flink zien dalen. Het concern, dat naast de gelijknamige luchtmaatschappij bestaat uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines, kampte in 2024 onder meer met stakingen, stijgende kosten op de Duitse thuismarkt en een vertraging van de levering van nieuwe vliegtuigen. Voor dit jaar rekent de groep echter op aanzienlijk betere resultaten, dankzij het eerder aangekondigde kostenbesparingsprogramma.

Lufthansa boekte vorig jaar een nettowinst van bijna 1,4 miljard euro, een daling van 18 procent ten opzichte van 2023. De omzet steeg daarentegen met 6 procent tot bijna 38 miljard euro en het aantal passagiers groeide met 7 procent tot 131 miljoen. Lufthansa werd in de eerste helft van 2024 getroffen door een golf van stakingen toen werknemers aandrongen op hogere lonen om de hoge inflatie te compenseren. Het grond- en cabinepersoneel van de groep legde herhaaldelijk het werk neer.

De oorlog tussen Hamas en Israël en de spanningen in het Midden-Oosten hadden ook een negatieve impact. Lufthansa moest daardoor herhaaldelijk vluchten van en naar verschillende bestemmingen in de regio opschorten.

×